Itse otit asian esiin ketjussa ja sitten siitä ei saisi puhua.
Saa siitä puhua, mutta on väärin sotkea tätä keskustelua sillä. Otin sen esille pelkästään vertauksena, että jos haluaisin että asiat päätetään minun puolesta, niin valinta olisi Apple. Minä en halua, joten valinta ei ole Apple (vaikka välistä niitäkin on töissä tullut vastahakoisesti käytettyä). Tämän keskustelun aihe ei kuitenkaan ole mikään Applen tuote, eikä myöskään eri Linux-jakelut, vaan tuleva Windows 11 ja siitä mahdollisesti poistuvat ominaisuudet, joita käyttäjät ovat tottuneet käyttämään.
Tätä taikaa miettiessä tulee mieleen, että miten Windows 10 oli parempi kuin Windows 7? Vaikka 10 ehkä olikin parempi 8. Ainoa ero oli lähinnä perinteisempi start-valikko. Kaikista lämpimimmin muistelen Windows 2000:sta, mutta ehkä aika on kullannut muistot. Siinä kuitenkin kaikki toimi kuin junan vessa, ulkoasu oli funktionaalinen ja UI oli konsistentti, mitä ei ole voinut sanoa Windowsista enää pitkään aikaan. Voisi jopa väittää että Windows on muuttunut objektiivisestikin surkeammaksi noista ajoista ainakin UI ja design mielessä.
Win10 on teknisesti ihan eri tasolla kuin Windows 8, saati sitten Windows 7. Käyttöliittymämuutoksiakin siinä on ja osa niistä ihan järkeviä, mutta pellin alla tapahtunut osuus on näissä olennaisinta. Windows 10 on myös käytettävyydeltään paras tähän astisista ja ihan tyylikäskin. Toimii ripeästi ja luotettavasti ja kaikki tarvittava on käden ulottuvilla. Oikeastaan ainoan selvän miinuksen voisin antaa siitä että asetukset ovat edelleen levällään erilaisissa valikoissa, mutta sekin on parantunut tässä matkan varrella. Starttivalikkoa parjataan, mutta minä olen poistanut sieltä kaiken turhan, enkä käytä sitä koskaan mihinkään muuhun kuin kirjoitan sovelluksen alusta pari merkkiä ja painan enter, niin aivan sama.
Win2000 oli omana aikakautenaan rautainen käyttis, mutta silti tosiaan aika on kullannut muistot.
Jaa-a, eipä tuolla palkilla ainakaan väliä ole kun olen aina pitänyt lukittuna tuota ihan Win95:stä asti, ja nykyisin vieläpä molemmilla ruuduilla identtisenä nuo niin että softan/kansion nimi näkyy..
Ääni kellossa voisi olla toinen, jos olisit tottunut käyttämään sitä eri tavalla. Minullakin palkki on aina ruudun alaosassa, joten kritiikki ei kosketa minuakaan, mutta ymmärrän kyllä hyvin että tuollainen hyvin näennäinen rajoite ottaa päähän niitä, jotka ovat sitä tottuneet eri tavalla käyttämään.
Omalla kohdalla joudun todennäköisesti luopumaan taskbarin toolbar-ominaisuudesta, joka ahdistaa valmiiksi jo nyt.
Veikkaan että tässä nyt on perinteiset kuten aina, kaikki valittaa kuinka perseestä uudistukset ovat mutta loppupelistä kaikki tottuu noihin ja kukaan ei muista valituksen aihetta enää myöhemmin. Sama kävi itellä ainakin 8.1:n kanssa kun lopulta rohkeasti kokeilin sitä - ei tarvinnut palata seiskaan. Joskin ei tuota kerennyt kauaa käyttää kun Win10 tulikin pian ja julkaisupäivänä heti päivitin.
Harvemmin se valitus on täysin turhaa. Win8 oli käytettävyydeltään ihan susi ja kun siitä valitettiin tarpeeksi, saatiin juuri tuo mainitsemasi Win8.1, joka korjasi pahimmat lapsukset muiden sen sisältämien satojen syvällisempien korjausten lisäksi. Ja tottakai asioihin tottuu jos on pakko, mutta ei se tarkoita automaattisesti, että olisi menty kehityksessä eteenpäin. Muutosvastarinta on ihan aiheellista, jos muutokselle ei ole ollut alunperinkään perusteita.
Edelleen tulee oksennusta suuhun, jos joutuu töissä tekemään jotain palvelimelle, jossa pyörii Win8:n serveriversio, eli 2012 (ei siis 2012 R2, joka taas on ihan siedettävä).