Windows 11 keskustelu

DinocideFIN

aka. qnixsuomi
Tukijäsen
Liittynyt
13.05.2022
Viestejä
1 169
Se kysyy xbox appiin kirjautuessa, kirjaudutaanko laajasti vaiko vain tuohon appiin. Sama homma muistaakseni oli storessa, eli vastaa "ei". Ainakin itsellä on lokaali tili, mutta Xbox appi sekä store on kirjattuna sisään
Kokeilin puhtaalla Windows 11 asennuksella ja tosiaan Xbox appiin kirjauduttaessa valittaessa vain "Microsoft Apps only" jonka pitäisi olla se kevyempi vaihtoehto, niin myös Windows kirjautuu sisään tunnuksellasi vaikka tuosta ei sellaista kuvaa saakkaan. Tämän jälkeen voi mennä Windowsin asetuksista vaihtamaan tuon täpän että kysyy aina erikseen kirjautumista eri paikoissa ja logata ulos Windowsista mutta pysyt sisällä Xboxilla. Kai tuossa joku kusetus on taas Microsoftilla takana kun on pakko muutaman sekunnin olla kirjautuneena Windowsilla nettiin tunnuksien kera.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 045
Niin ne Google ja Apple tilien pakotukset onkin ihan eri juttu?
Voi ostaa myös sellaisen puhelimen mihin ei tartte mitään tiliä.

E:mikään pakko ei ole käyttää ms tiliä eikä sen enempää oo pakko valittaa kun win11 sitä vaatii. Kai MS saa omalle käyttikselleen laittaa mitä vaatimuksia itse haluaa
Jos ei kukaan valita vaan ottaa parrua perseeseen kitisemättä niin nää firmat rupeaa entistä härskimmiksi. Kohta ei enää riitä että otat parrua perseeseen.
Ilmeisesti se valittaminen on tälläkin kertaa tuottanut tulosta. Mäsä tulee muuttamaan hommaa kohta kun EU kiinnoistui asiasta.

Microsoft-tiliä voi kuitenkin käyttää myös näissä mobiililaitteissa halutessaan.
Kerrotko että mihinkä?

E: onko ms joskus yrittänyt estää muuta kuin microsoft storen käyttöä?
No S versiossa ei mitään muuta ajella kuin mäsä storea.

Aiemmin on monikin jo sanonut että ei tartte mitään ihmeellistä värkkäämistä win11 asennus ilman tiliä, mutta sulla vissiin on muuta tietoa?
Ensin home versio vaati mäsä tiliä. Pro versio ei. Värkkäämällä home version sai paikallisella asentumaan. Sitten jossain vaiheessa myös pro versio muutettiin niin että sen kanssa pitää vemputtaa.

Mutta kiitos EU:n kohta tuo mäsän perseily loppuu kohta. Hallelujaa!
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 024
Mut ei kai mitään pankkien sovelluksia yms. saa asennettua?
Saa asennettua apksta mutta riippuen vaatimuksista ja siitä onko se puhelin myös rootattu /miten se ilmoittaa ominaisuutensa sovelluksille saattavat toimia tai sitten ei
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 923
Myös Aurora, aptoide ja apkpure löytyy myös sovelluksina android laitteisiin, eli ovat google play storea vastaavia, ilman kirjautumista toimivia "kauppoja". Noilla ei tarvitse arvailla enää muiden sovellusten kanssa minkä version asentaisi ja mistä apk löytyisi. Mutta olisikohan Androidille oma ketjunsa, en äkkiseltään haulla löytänyt?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
163
Myös Aurora, aptoide ja apkpure löytyy myös sovelluksina android laitteisiin, eli ovat google play storea vastaavia, ilman kirjautumista toimivia "kauppoja". Noilla ei tarvitse arvailla enää muiden sovellusten kanssa minkä version asentaisi ja mistä apk löytyisi. Mutta olisikohan Androidille oma ketjunsa, en äkkiseltään haulla löytänyt?
Löysin seuratuista ketjuista: Android -käyttöjärjestelmä (yleistä keskustelua)
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
310
Onko porukka kuullut compartementalization periaatteesta jossa ei yritetä väkisin estää isojen firmojen vakoilua mikä saattaa olla takana tuossa noitten isojen firmojen tilien luomisen henkisessä vastustuksessa ja joka kuitenkin on tuomittu epäonnistumaan kun ne vakoilee kuitenkin ihan riippumatta siitä onko noita tilejä tai ei?

Minullakin oli joskus ilman mikkitiliä asennettuna windowssit mutta nyt menin ja ihan tarkoituksella laitoin kaikki mikkitilin taakse kun lakkasin uskomasta että tänä oikeasti estäisi jotakin vakoilua.

Sensijaan olen aina jakanut käyttöni osasiin jotka toivottavasti paremmin estää eri asioitten yhdistämistä toisiinsa siellä ison firman vakoilutoimistossa.

Esim minulla on koneessa minulle itsellenikin eri käyttäjätilit eri tarkoituksiin ja toivon tämän hankaloittavan vakoilua ja myös viruksia. Yksi käyttäjätili on esim pelkästään pankkisovelluksien käyttöä varten.

Jos Chrome selaimen vastustus on sitä että google vakoilee niin Miltäs kuulostaisi sellainen periaate että youtubea ja gmailia käytetään Chrome selaimella ja antaa Googlen vakoilla sitä mitä minä teen youtubessa Chromen kautta kun en minä kuitenkaan sitä pysty estämään ettei google tietäisi mitä minä youtubesta katselen.

Kaikkea muuta mikä ei ole google firman tuote minä selailen Firefoxilla. Microsoftin webbisivuja minä vastaavasti selailen Edgellä.

Jos minä haluan ottaa käyttöön Microsoftin valmistaman admin tunnuksilla ajettavan applikaation niin minä haluan ladata sen Microsoftin kaupasta enkä mistään muualta. Jos joku tuote on muitten valmistama niin nekin haluan ladata valmistajan omilta webbisivuilta. Jos minä jotakin pikkusen aristelen niin ne on nämä kolmansien osapuolien tekemät softakaupat joita on vuosien varrella paljastunut aika monta että ne bundlaa kaikenlaista roskaa varsinaisen softan mukaan.

Eli loppujenlopuksi elämä on paljon helpompaa ja väitän että turvallisempaa kun ei yritä taistella näitä isojen firmojen tilejä vastaan vaan ratkaisu jolla jotakin oikeasti voi saavuttaa on compartmelization.

Kun vaikuttaisi että toisenlainen näkökulma näyttäisi aiheuttavan hammastenkiristelyä ilman kuitenkaan selvää hyötyä.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 031
Eli loppujenlopuksi elämä on paljon helpompaa ja väitän että turvallisempaa kun ei yritä taistella näitä isojen firmojen tilejä vastaan vaan ratkaisu jolla jotakin oikeasti voi saavuttaa on compartmelization.

Kun vaikuttaisi että toisenlainen näkökulma näyttäisi aiheuttavan hammastenkiristelyä ilman kuitenkaan selvää hyötyä.
Juu, Firefoxin käyttäminen Chromen sijaan onkin todella raskasta ja vaatii hammastenkiristelyä. Omaa ajattelua saa käyttää ja lähtökohtaisesti Mikkikselle annettavan tiedon minimointi on hyvä, koska pärjäsivät ilman tiedonkeräilyä XP aikanakin.

Parempien ohjelmavalintojen lisäksi kannattaa käyttää palveluja verkkoselaimella, sillä usein palvelu toimii paremmin selaimella ja ei tarvitse antaa lupia sinne ja tänne, kun palvelua käyttää selaimella.

Kai muuten käytät Edgeä verkko-ostoksissa, jossa Mikkis antaa vahvat ja hyvät suositukset siitä, mistä sinun pitäisi verkko-ostokset tehdä? Eli jatka ihmeessä Windows 10:n asennuksen loppulauseella ja asenteella ”Jätä meille kaikki”.

Mennään helpoimalla ja annetaan Mikkiksen takoa taaloja.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
310
Jos oikein ymmärsin niin joku kiristeli hampaita siitä jos youtube ehdotti chromen käyttämistä ja tätä piti vastustaa jollakin syyllä joka ei minulle auennut. En käytä edgeä yhtään mihinkään muuhun kun jos joku windowssin helppisivu aukeaa automaattisesti edgeen. En oikein löytänyt mitään konkreettista viestistäsi vaan epäilisin että joku ongelma vaivaa.
 
Liittynyt
02.12.2017
Viestejä
50
Olen isona kysymysmerkkinä? Muutaman päivän ajan Aloituksessa kysytään "Solmuke", sinulla on tärkeä tili-ilmoitus.
Kun klikkaan kuvaketta, niin siinä lukee Älä koskaan menetä käyttöoikeutta jne. Pitäis antaa puhelinnumero tai muuttaa tilin asetuksia tai lukita tai kirjautua ulos.

Kysyn, onko turvallista kitjautua ulos tililtä?
En minä mielestäni tartte tuota.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
mysmerkkinä? Muutaman päivän ajan Aloituksessa kysytään "Solmuke", sinulla on tärkeä tili-ilmoitus.
Kun klikkaan kuvaketta, niin siinä lukee Älä koskaan menetä käyttöoikeutta jne. Pitäis antaa puhelinnumero tai muuttaa tilin asetuksia tai lukita tai kirjautua ulos.
Siis tuossa todennäköisesti halutaan palautustiedot unohtuneen salasanan palautukseen. Jos ei laita mitään niin tilin unohtunutta salasanaa ei saa käytännössä mitenkään palautettua. Jos siellä on jotain tärkeää (sähköposti, tiedostoja, kauppa ostoksia, xbox ostoksia yms) niin sitten kannattaa harkita sen numeron laittamista sinne. Jos kyseessä burner tyyppinen tili mihin ei tallenna mitään niin sitten ei varmaan väliä.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
Alhaall keskellä on hakupalkki niin saako siihen että hae Googlesta.. nyt hakee Bing...

Edit: mitenköhän saisi oikealla alhaalla näkyvän kellon joka on muodossa 10.24 muotoon 10:24
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
601
Alhaall keskellä on hakupalkki niin saako siihen että hae Googlesta.. nyt hakee Bing...
Ei saa Googlea siihen.


Edit: mitenköhän saisi oikealla alhaalla näkyvän kellon joka on muodossa 10.24 muotoon 10:24
Asetukset -> Aika ja kieli -> Kieli ja alue -> Hallinnointikielen asetukset -> Muotoilut -> Lisäasetukset -> Aika -> Kellonajan muodot -otsakkeen alle kirjoita kenttiin kaksoispiste pisteen tilalle niihin kohtiin mihin haluat.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
Ei saa Googlea siihen.




Asetukset -> Aika ja kieli -> Kieli ja alue -> Hallinnointikielen asetukset -> Muotoilut -> Lisäasetukset -> Aika -> Kellonajan muodot -otsakkeen alle kirjoita kenttiin kaksoispiste pisteen tilalle niihin kohtiin mihin haluat.
Kiitos. Olipa paikassa.. Mun lämpöloggeriohjelma menee sekaisin jos win kello ei ole : muotoa. Eiköhän se taas toimi.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 689
Kiitos. Olipa paikassa.. Mun lämpöloggeriohjelma menee sekaisin jos win kello ei ole : muotoa. Eiköhän se taas toimi.
Töissä (Win 10) oli isoja ongelmia yhden ohjelmiston kannsa samasta syystä. Softa etsi kellonaikaa : erottimella ja ei ymmärtänyt pistettä.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
470
Uusi läppäri & Windows 11 & MIcrosoftin tili. Ekalla kerralla loggautui tilille ilman ongelmia. Sen jälkeen se (kerran jo kelvannut) sähköpostiosoite - joka on jo vahvistettu - ei kelpaakaan enää. Wow.
Metsurit asialla...
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 849
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
No nyt semmoinen asetus hukassa jolla saisi muutettua virtanapin toimintoa ja sitä että kone sammuu ihan kokonaan kun sen sammuttaa
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
Fast Bootia pois päältä.

Muuten hyvä mutta ei anna valita sitä ruksia pois. se on semmoinen tummenpi neliö niinkuin ei käytössä... mitenköhän sen sit saisi pois päältä.. ja löysin sen tosiaan ohjauspaneelista.. sen virtanappulan säädön mut miksi täs win 11 ei pääse ohjauspaneeeliin kuin haun kautta?
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
Olin vissiin pöllö... nyt se antoi sen muuttaa...kiitti... mut eix toi ohjauspaneeli oikeasti löydy muualta kuin haulla?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 340
Tuli tuossa joulun pyhinä vanhaa läppäriä viriteltyä kun ei appiukon luona oikein parempaakaan tekemistä ollut. Ajattelin huvikseni kokeilla asentaa Win 11:n tuohon, vaikka oltiinkin useampi sukupolvi Intelin prossusukupolvissa alle kahdeksannen eikä TPM 2.0 löydykään.

Asennuksen aikana piti vähän rekisteriä puukottaa ja tietty ajaa tuo komento, että saa ilman mikkisoftan paskatiliä asennettua. Tämän jälkeen homma pelasi kuitenkin erinomaisesti ja suurin osa HP:n Win10 ajureista pelasi mukisematta suoraan vaikkei HP virallisesti Win 11 tuekaan tuolla läppärillä. Peruskäyttö sujui hyvin ja käyttis pyöri oikein hyvin, mikä todistaa, että MS:n rautarajoitukset on täysin keinotekoista paskaa.

Enivei, pelejä testaillessa kävi nopeasti ilmi, että integroidun näyttiksen vanhat ajurit aiheuttaa aika paljon ongelmia ja monet pelit eivät vaan käynnistyneet ollenkaan. En kuitenkaan jaksanut alkaa puukottamaan mitään uudempiakaan ajureita kehiin ja muutenkin alkoi vituttaa kun pitää käyttää helvetisti aikaa siihen, että saa kaikki vakoiluasetukset ja turhat bloatwaret vittuun, niin nuketin koko asennuksen ja heitin Linuxin (Pop OS) kehiin ja ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa. Ihan kaikki toimi suoraan pakasta vedettynä, myös nuo pelit jotka ei Win11 toiminut.

Voi kun joku päivä voisi muillakin koneilla tehdä saman tempun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.08.2019
Viestejä
112
On tää winukka 11 kyl susisurkea näiden pakattujen filujen kanssa, jatkuvasti tuntuu olevan jotain ongelmia. Ensinnäkin aikasemmissa windowseissa olen pystynyt purkamaan useamman pakatun tiedoston suoraan hiiren oikealla, nyt joutuu joka kerta avata itse pakkausohjelman että saa kansiot purettua. Tänään ilmeni, kun yritän avata pdf tiedostoa jonka olen purkanut niin eipä koko PDF aukea, valittaa vain virhettä ja tiedostoa ei voi korjata. 7-zipin ja winrarrin kanssa olen nyt pelleillyt... Eipä ollut win10:ssä moisia ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
On tää winukka 11 kyl susisurkea näiden pakattujen filujen kanssa, jatkuvasti tuntuu olevan jotain ongelmia. Ensinnäkin aikasemmissa windowseissa olen pystynyt purkamaan useamman pakatun tiedoston suoraan hiiren oikealla, nyt joutuu joka kerta avata itse pakkausohjelman että saa kansiot purettua. Tänään ilmeni, kun yritän avata pdf tiedostoa jonka olen purkanut niin eipä koko PDF aukea, valittaa vain virhettä ja tiedostoa ei voi korjata. 7-zipin ja winrarrin kanssa olen nyt pelleillyt... Eipä ollut win10:ssä moisia ongelmia.
Poista muut pakkausohjelmat ja asenna NanaZip (kauniimpi versio 7-Zipistä) joka tukee Windows 11:n uudempaa right click -kontekstivalikkoa ja näkyy suoraan siellä, Jos haluat jatkaa 7-Zip -käyttöä, niin palauta klassinen kontekstimenu ja saat saman käyttökokemuksen, kuin Windows 10:ssä (ohje: How to get Old Right-click Context Menu back on Windows 11 (thewindowsclub.com)).

Mitä tulee tuohon "tiedostoa ei voi avata", niin siinä ongelma on varmasti rikkonainen tiedosto eikä liity itse Windowsiin mitenkään.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Kyseleekö muilla W11 mikki tilin perään asennuksen jälkeen? Itellä nyt tullu pari kertaa (juuri äskön viimeksi) asennuksen (15.11.) jälkeen, jossa se kyselee koneen käyttötarkoitusta, jotta voi säätää jotain ja halus myös mikkitilille päästä, tai luoda sellaisen. Molemmilla kertana laittanu painanu skippaus-painiketta. Tuon skippauksen takiako se tuota kyselee? Vituttaa ku ei kerta kielto riitä...

Windowssia en juuri nykyisin käytä, kuin ehkä kerran, tai kaksi kuukaudessa keskimäärin ja ei oo mitään tarvetta sen mikkitilin tuomille "hyödyille".
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 645
Windows 11 toimii aivan loistavasti ja kaikki sujuu kuin leikki :slove:

Linux on silti parempi ja MacOS:lla kaikki GUI:t
 
Liittynyt
20.08.2019
Viestejä
112
Poista muut pakkausohjelmat ja asenna NanaZip (kauniimpi versio 7-Zipistä) joka tukee Windows 11:n uudempaa right click -kontekstivalikkoa ja näkyy suoraan siellä, Jos haluat jatkaa 7-Zip -käyttöä, niin palauta klassinen kontekstimenu ja saat saman käyttökokemuksen, kuin Windows 10:ssä (ohje: How to get Old Right-click Context Menu back on Windows 11 (thewindowsclub.com)).

Mitä tulee tuohon "tiedostoa ei voi avata", niin siinä ongelma on varmasti rikkonainen tiedosto eikä liity itse Windowsiin mitenkään.
Tämä oli loistava! Kiitos vinkeistä.
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
137
Vaihdoin tuossa emolevyn, muuten kokoonpano pysyi samana. Jonkin verran keskustelua aiheesta löytyy, että asentaakko windows tässä tilanteessa uudestaan, vaiko ei. Haluaisin tässä herättää vielä vähän keskustelua aiheesta. Itse en asentanut windowsia uudestaan ja kaikki tuntuisi toimivan normaalisti, mutta mietityttää vain, että toimiiko kuitenkaan niin hyvin, kuin asentamalla windowsin puhtaana uudestaan? Olisiko esim. jokin korjaus asennus hyödyksi? Emo vaihtui asusin x570 - > b550 ja piirisarjan ajurit asensin uudestaan.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 849
Vaihdoin tuossa emolevyn, muuten kokoonpano pysyi samana. Jonkin verran keskustelua aiheesta löytyy, että asentaakko windows tässä tilanteessa uudestaan, vaiko ei. Haluaisin tässä herättää vielä vähän keskustelua aiheesta. Itse en asentanut windowsia uudestaan ja kaikki tuntuisi toimivan normaalisti, mutta mietityttää vain, että toimiiko kuitenkaan niin hyvin, kuin asentamalla windowsin puhtaana uudestaan? Olisiko esim. jokin korjaus asennus hyödyksi? Emo vaihtui asusin x570 - > b550 ja piirisarjan ajurit asensin uudestaan.
Ei kyllä varsinaista tarvetta tuon vaihdon myötä ole Windowsin uudelleenasennukselle. Tsekkaa ihan ensin Laitehallinnasta, ettei näy tunnistamattomia/vikatilassa olevia laitteita.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 067
Pysyykö varasto-HDD paremmin sammuneena W11:ssa? W10:hän kaikki levyt spinnaa vähän väliä randomisti eikä sille voi mitään.
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
137
Ei kyllä varsinaista tarvetta tuon vaihdon myötä ole Windowsin uudelleenasennukselle. Tsekkaa ihan ensin Laitehallinnasta, ettei näy tunnistamattomia/vikatilassa olevia laitteita.
Kiitos vinkistä. Tämän tarkisin, eikä moisia löytynyt.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
865
Klikkaa oikealla hiiren painikkeella käynnistä nappia.
Toinen tapa on valita se asetukset tms. Käynnistä-valikosta
Kumpikaan ei kyllä näytä ohjauspaneelia.

Sen sijaan ohjauspaneelin saa kyllä kiinnitettyä käynnistä-valikkoon. Hiiren oikealla klikillä.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
miten täs saa haettua koneen tiedoista jotain tiedostoa nimellä tai osa nimellä? toi alaosan palkki ei tunnu mulla toimivan järkevästi
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 265
Viestejä
4 231 137
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom