On totta, että Apple ID:n ja Google-tilin skippaaminen (ainakin puhelimissa ja Maceissa, Chromebookeista en tiedä) on tehty "mahdolliseksi" peruskäyttäjälle, siinä missä Microsoft-tilin skippaaminen vaatii erityisiä toimenpiteitä, ts. ei ole tarkoitettu skipattavaksi. Tämä on mielestäni hieman typerää, kun itse käyttiksen puolella pystyy kuitenkin luomaan paikallisia tilejä sitten.
En kuitenkaan dumaa Microsoftia tästä, ymmärrän täysin, että käyttäjiä halutaan ohjata noita tilejä käyttämään. Kolikon kääntöpuoli tässä on, että Windowsia (ja tietyssä määrin Macia) pystyy hyvinkin käyttämään ilman MS-/Apple-tiliä, siinä missä mobiililaitteet ovat lähes täysin rampoja ankkoja ilman näitä.
En ota kantaa Android-valmistajien, esim. Samsung-tiliin, sillä näitä olen aina käyttänyt Androideissa Google-tilin rinnalla, en yksinään. Saati sitten johonkin .apk-pakettien asenteluun käsipelillä, mitä ei todellakaan ole tarkoitettu peruskäyttäjälle.
Eiköhän tämä keskustelunaihe ole minun osaltani tässä, vaikka mielenkiintoinen aihe onkin, alkaa ajautua liiaksi sivuraiteille ketjun aiheesta. Suosittelen muitakin keskustelijoita (ja vänkääjiä) käyttämään toista tai luomaan kokonaan uuden ketjun, jossa käsitellään näitä eri ekosysteemejä. Kiitos, ja hyvää joulunaikaa.