Windows 11 keskustelu

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
En toki minäkään varsinaisesti nauti candy paska-saagoista tuoreessa Windows 10 -asennuksessa, mutta kaikkien noiden poistaminen on ~minuutin homma asennuksen jälkeen eikä niistä sen jälkeen haittaa ole. 11:ssä ilmeisesti vielä nopeampaa kun eivät ennen ensimmäistä käynnistystään ole edes asennettuna, vaan toimivat lähinnä latauslinkkeinä(?)

Joka tapauksessa, en ole kokenut tarvetta vaihtaa käyttöjärjestelmää noiden takia kun ratkaisu on kuitenkin helppo :smoke:
Itellä on ihan skripti luotu noiden paskeiden poistoa varten kun töissä joutuu Windowsseja asenteleen tasaseen tahtiin, niin se nopeuttaa hommaa. Aina välillä syystä tai toisesta se skripti ei oo saatavilla, niin veetuttaa rueta niitä käsin poistamaan.

Sama homma Windowssin kyttäys asetusten kanssa. Siihenkin pitäis kans luoda joku skripti, millä ne sais helposti muutettua...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 069
En edes tiedä mitä "paskeita" windowsin mukana tulee eikä kiinnosta kun noi parin megatavun ohjelmat mahtuu kyllä. Pitää olla tila tiukassa että noita pitää erikseen alkaa poisteleen.
Tuntuu kyllä että melko iso osa näistä valittajista valittaa vain valittamisen ilosta. Huvinsa kullakin.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Jos käyttiksestä pitää maksaa, niin en tiä susta, mutta mä haluan ite päättää mitä mä sinne asennan ja mitä mä sillä teen. Plus jokainen ylimääräinen paske lisää hyökkäyspinta-alaa ja sitä kautta heikentää tietoturvaa.

Huvinsa kullakin joo... Jotkut työntää päänsä pensaaseen kun eivät uskalla kohdata ongelmia mitä Microsoftin tekemät päätökset aiheuttaa, vaan kaikki niellään sellaisenaan ja seurataan lampaan lailla Redmondin päätöksiä. Sekä joitakin ihmisiä ei tosiaankaan näytä kiinnostavan pätkän vertaa mitä heidän koneensa tekee ja lähettelee nettiin päin. Tuollainen asenne on helkkarin pelottavaa ja se myös aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa muille.

Windows ei kerro pätkääkään mitä ne kaikki taustaprosessit tekevät ja miksi ja mitä ne lähettävät nettiin.

Mut miksi pitäis tietää? Eihän mulla oo mitään salattavaa? :facepalm::x3:

Ja jos ei valita/kritisoi niin, ei voi koskaan vaatia mitään parempaa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
56
ei taida 99% ihmisistä kiinnostaa ns. vitunkaan vertaa mitä se tietokone tekee taustalla niin kauan kun se tekee sen mitä haluaa :hmm:

mitä tuosta clipchampista silmään redditistä pisti oli että ilmainen versio antaisi exportata huikealla 480p laadulla ja max 1080p export vaatisi vaan huokean 40$/kk maksun :rofl:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 235
99% ihmisistä myös hengittää manuaalisesti.
Itse ainakin haluan tietää mitä koneeni on syönyt ja olla hallinnassa siitä, jokainen tavallaan :psmoke:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Mainosten ja suljetun ekosysteemin taustalla sanotaan olevan ilmaiset upgradet uusimpaan Windowsin versioon. Mutta enpä enää vannoisi tuon nimeen nykypäivänä, kun jopa pöytäkoneiden käyttöjärjestelmät muistuttavat mobiililaitteiden suljettuja ympäristöjä. Sitä kaikkea voisi
kuvailla karjan (me) ohjailua pikkuruisesta aitauksesta toiseen kapeiden käytävien avulla, joihin on sijoitettu mainoksia. Vs avoin luonnontilassa oleva laidun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
215
Päivitysasennus vippaskonstilla vanhaan läppäriin.



Saa nähdä kuinka tässä käy.
Uusi yritys puhtaalla asennuksella. Edellinen päivitysyritys päätyi peruuttamaan asennuksen ilmoituksella "undoing changes made to your computer".

Puhdas asennus meni heittämällä läpi.
1647083455033.png


Myös päivitykset näyttävät asentuneen.
1647083607091.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
582
Mietin tässä nyt, kun kone on päivitetty ja pitäisi Windows asentaa, niin asentaiskohan sitä Windows 11 vai 10? Olen pitänyt Windows 10 ja olen aika peruskäyttäjä, joka ei mitään ihmeellistä säädä koneella, pelailua ja kuvien muokkausta 95% ajasta mitä tuolla koneella tehdään.

Asentuuko Windows 11 ihan suoraan tuolla samalla avaimella, millä 10:kin? Taitaa olla alunperin Windows 7:n avain.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 881
Mietin tässä nyt, kun kone on päivitetty ja pitäisi Windows asentaa, niin asentaiskohan sitä Windows 11 vai 10? Olen pitänyt Windows 10 ja olen aika peruskäyttäjä, joka ei mitään ihmeellistä säädä koneella, pelailua ja kuvien muokkausta 95% ajasta mitä tuolla koneella tehdään.

Asentuuko Windows 11 ihan suoraan tuolla samalla avaimella, millä 10:kin? Taitaa olla alunperin Windows 7:n avain.
Sama avain käy. Kannattaa tarkistaa käyttämäsi ohjelmat, eli googlata onko win11 ongelmia laajasti. Valtaosa kyllä toimii ihan suoraan, mutta jos sulla on joku speciaali. Jos ei, niin uutta sisään ja tutustumaan
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
582
Sama avain käy. Kannattaa tarkistaa käyttämäsi ohjelmat, eli googlata onko win11 ongelmia laajasti. Valtaosa kyllä toimii ihan suoraan, mutta jos sulla on joku speciaali. Jos ei, niin uutta sisään ja tutustumaan
Ihan perusohjelmia on käytössä, mutta kiitos vinkistä, täytyy muutamien ohjelman kohdalla tarkastaa tuki.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
582
Voisin vielä kysyä, että pärjääkö tuolla Windows 11 defenderillä virustorjuntaohjelmana vai kannattaako asennella joku parempi?

Olen nyt mennyt useamman vuoden pelkästään tuolla Windows Defenderillä Windows 10 kanssa.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Voisin vielä kysyä, että pärjääkö tuolla Windows 11 defenderillä virustorjuntaohjelmana vai kannattaako asennella joku parempi?

Olen nyt mennyt useamman vuoden pelkästään tuolla Windows Defenderillä Windows 10 kanssa.
Pärjää erinomaisesti. Jos haluat tehostaa koneesi tietoturvaa, käytä rajoitettua tiliä päivittäisessä käytössä. Admin-tason tiliä kannattaa käyttää vain asennusten ja käyttöjärjestelmän muutosten yhteydessä.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 949
Pärjää erinomaisesti. Jos haluat tehostaa koneesi tietoturvaa, käytä rajoitettua tiliä päivittäisessä käytössä. Admin-tason tiliä kannattaa käyttää vain asennusten ja käyttöjärjestelmän muutosten yhteydessä.
Tai pitää vaan UAC:n käytössä, joka oletuksena on päällä. Toki kannattaa vähän seurata mille sovelluksille antaa korkeampia oikeuksia, muuten tuosta ei hyötyä ole.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
582
No hyvä, eipähän tarvitse ylimääräisiä ohjelmia sen kantilta asennella.

UAC on tullut pidettyä päällä ja olen koneen ainoa käyttäjä niin pysyy vastuu itsellä sen suhteen mitä ja missä koneella surffataan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 234
Tai pitää vaan UAC:n käytössä, joka oletuksena on päällä. Toki kannattaa vähän seurata mille sovelluksille antaa korkeampia oikeuksia, muuten tuosta ei hyötyä ole.
Itse aina nostan tuon UACn korkeimpaan tilaan "Always notify", eli näin heti näkee jos jokin vaatii Admin oikeuksia ja voi tarvittaessa pistää jarrut päälle.
Tämä varmasti riittää, jos käyttäjä tietää mitä tekee, mutta jollekin peruskäyttäjälle, jotka painaa samantein sitä "OK" tai "Next" nappia sen enempää ajattelematta, niin heille suosiolla laittaisin normikäyttäjätilin.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
582
Tulipa nyt asenneltua tuo Windows 11, mutta pieni ongelma tuli:

Nimittäin aktivoinnissa. Unohtui ottaa tuo windowsin tuoteavain tuosta vanhasta kokoonpanosta ja se on tuolla vanhalla emolevyllä.

Onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa, kun lyödä vanhat osat takaisin koneeseen, asennella windows, jotta saan tuon avaimen tuolta ongittua?
 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 320
Jos käytössä oli MS-tili ja avain ei ollut OEM, niin sitten se on helppoa kun voi vaan kertoa Windowsille että käytä vanhan kokoonpanon lisenssiä.

Ilman MS-tiliä on tietääkseni pakko saada vanha setti käyntiin, jotta voi sillä deaktivoida avaimen. Tällöinkin toki avain ei saa olla OEM.

Näin olen itse ymmärtänyt, sekä tehnyt, mutta ehkä on olemassa muita kikkoja.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
582
Tuo avain on mulla ollut käytössä varmaan sen 9 vuotta varmaan, jonkun käytetyn koneen mukana tuli.

Minulla kyllä on käytössä MS-tili ja se sama on nyt käytössä uudessa koneessa. Tuota avainta en kyllä löydä mistään tiedoista, eli ilmeisesti sitä ei ole linkitetty tuohon tiliin. Täytyy varmaankin vain kasata tuo vanha kone ja onkia avain sieltä.

Edit:

Jumankekka. Tulipahan vain mieleen, että minulla on kyllä jossain varmasti tallessa tuo tuoteavain ja niinhän se löytyi NAS:ilta säilöstä. Eli tuote aktivoitu.
 
Viimeksi muokattu:

Kleimo

Töysäläinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
579
Tulipa nyt asenneltua tuo Windows 11, mutta pieni ongelma tuli:

Nimittäin aktivoinnissa. Unohtui ottaa tuo windowsin tuoteavain tuosta vanhasta kokoonpanosta ja se on tuolla vanhalla emolevyllä.

Onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa, kun lyödä vanhat osat takaisin koneeseen, asennella windows, jotta saan tuon avaimen tuolta ongittua?
Kokeiles tuolta eka.

 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 320
Kyllä tietääkseni jos MS-tilillä on kirjautunut W10/11, niin se lisenssi kyllä menee sinne talteen.
Se lisenssin siirron toiminto ei vain taida olla kovin näkyvästi esillä, mutta samapa tuo kun näytti homma ratkenneen jo. :thumbsup:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 234
Kyllä tietääkseni jos MS-tilillä on kirjautunut W10/11, niin se lisenssi kyllä menee sinne talteen.
Se lisenssin siirron toiminto ei vain taida olla kovin näkyvästi esillä, mutta samapa tuo kun näytti homma ratkenneen jo. :thumbsup:
Juu, tuo lisenssin siirto MS tilin kautta ei ole kauhean selkeä ja noissa erilaisissa lisensseissäkin on eroja, kuinka monesti voi siirtää koneesta toiseen.
Jos menee Win11 tuonne "Settings" ja sieltä etsii sitten "activation settings", sieltä pitäisi löytyä kohta "Activation state" ja senkun sitten laajentaa, niin sanoa että on aktivoitu digitaalisella lisenssillä joka linkitetty MS tiliin. Kätevää ja helppoa...
 
  • Tykkää
Reactions: TML
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 885
Juu, tuo lisenssin siirto MS tilin kautta ei ole kauhean selkeä ja noissa erilaisissa lisensseissäkin on eroja, kuinka monesti voi siirtää koneesta toiseen.
Jos menee Win11 tuonne "Settings" ja sieltä etsii sitten "activation settings", sieltä pitäisi löytyä kohta "Activation state" ja senkun sitten laajentaa, niin sanoa että on aktivoitu digitaalisella lisenssillä joka linkitetty MS tiliin. Kätevää ja helppoa...
Itse kävin ihan mstilin sivujen kautta poistamassa win aktivoinnin vanhalta koneelta ja sen jälkeen uusi kone aktivoitui seuraavalla kirjautumisella. Ei siinä mitään vaikeaa ollut
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
En edes tiedä mitä "paskeita" windowsin mukana tulee eikä kiinnosta kun noi parin megatavun ohjelmat mahtuu kyllä. Pitää olla tila tiukassa että noita pitää erikseen alkaa poisteleen.
Tuntuu kyllä että melko iso osa näistä valittajista valittaa vain valittamisen ilosta. Huvinsa kullakin.
Kyse ei niinkään ole levytilan viemisestä, vaan ylimääräisten ja monelle tarpeettomien sovellusten pakkosyöttämisestä.

Kyseessä ovat sovellukset joita kaikki eivät missään vaiheessa tule käyttämään, saatika maksamaan niistä. Tämän lisäksi sovellusten paljous vaarantaa tietokoneen tietoturvaa ja yksityisyyttä, kun koneella on entistä enemmän softaa ylläpidettävänä, jännittäen minne kaikkialle kyseiset ohjelmistot lähettävät dataa ja mistä syystä. Osa sovelluksista saattaa oletuksena pyöriä käyttöjärjestelmän taustalla ja samalla kuluttaa koneen resursseja täysin tarpeettomasti.

Microsoft nyt väkisin yrittää etsiä Windowsille uusia rahoituskeinoja, kun perinteiset lisenssimyynnit eivät (edelleenkään) näytä käyvän kuluttajille. Jos näitä on jostain syystä ihan pakko tyrkyttää, asennusvaiheessa näkyvä "asenna potaskaa"-ruksi voisi olla astetta kohteliaampi tapa tarjota sitä niille joita se kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 234
Kyse ei niinkään ole levytilan viemisestä, vaan ylimääräisten ja monelle tarpeettomien sovellusten pakkosyöttämisestä.

Kyseessä ovat sovellukset joita kaikki eivät missään vaiheessa tule käyttämään, saatika maksamaan niistä. Tämän lisäksi sovellusten paljous vaarantaa tietokoneen tietoturvaa ja yksityisyyttä, kun koneella on entistä enemmän softaa ylläpidettävänä, jännittäen minne kaikkialle kyseiset ohjelmistot lähettävät dataa ja mistä syystä. Osa sovelluksista saattaa oletuksena pyöriä käyttöjärjestelmän taustalla ja samalla kuluttaa koneen resursseja täysin tarpeettomasti.
Etenkin tuo kohta on se ärsyttävin, eihän se haittaisi jos ne sovellukset olisi vaan asennettuna (ja sallittaisiin poisto käyttäjän niin halutessaan), mutta kun taustalla pörrää ties mitä turhia serviceja/prosesseja, vaikka et ikinä käyttäisi kyseistä sovellusta.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Etenkin tuo kohta on se ärsyttävin, eihän se haittaisi jos ne sovellukset olisi vaan asennettuna (ja sallittaisiin poisto käyttäjän niin halutessaan), mutta kun taustalla pörrää ties mitä turhia serviceja/prosesseja, vaikka et ikinä käyttäisi kyseistä sovellusta.
Onko ero mitatattavissa oleva?

Tavallisella tietokoneenkäytöllä (modernilla tietokoneella) ei ole mitenkään havaittavissa ero itse käyttämällä eikä 3dmarkilla. Cinebench R23 sentään antoi eroa tuloksissa clean Win10 vs 5 vuotta asennettuna ollut mitattuna 5950x CPU:lla.


On täysin se ja sama minulle nykyään onko käynnissä 2210932109349032409 prosessia vai 1 jos sitä ei voi mitenkään erottaa mittauksilla. Itsekin olen kuulunut häiriintyneeseen kategoriaan. Mutta kaikenlainen viimeisen viilauksen tarve, reinstallit, clean installit sun muut vaikuttavat olevan vaan faktuaalisesti kovin turhia operaatioita.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 234
Onko ero mitatattavissa oleva?

Tavallisella tietokoneenkäytöllä (modernilla tietokoneella) ei ole mitenkään havaittavissa ero itse käyttämällä eikä 3dmarkilla. Cinebench R23 sentään antoi eroa tuloksissa clean Win10 vs 5 vuotta asennettuna ollut mitattuna 5950x CPU:lla.


On täysin se ja sama minulle nykyään onko käynnissä 2210932109349032409 prosessia vai 1 jos sitä ei voi mitenkään erottaa mittauksilla. Itsekin olen kuulunut häiriintyneeseen kategoriaan. Mutta kaikenlainen viimeisen viilauksen tarve, reinstallit, clean installit sun muut vaikuttavat olevan vaan faktuaalisesti kovin turhia operaatioita.
Ei pelkästään tehohaitta ole se ainoa syy, kyllä siellä on tietoturva myöskin erittäin iso syy olla ajamatta turhaa softaa taustalla. Sekä ongelmien ratkontaa haittaa siellä taustalla turhaan pyörivät prosessit, ku joutuu jahtaamaan turhaan ylimääräistä roskaa.

Kyllä näitä syitä löytyy, ei ehkä siellä kotikoneella ole niin tärkeää, mutta kun siirrytään työympäristöön, missä kaikki on pikkasen tarkempaa.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
653
Windows 11 meni läppärissä ihan jumiin. Jonkun päivityksen tai ajurin takia. Tätä ennen toiminut todella hyvin eikä ongelmia.
Onko vinkkejä mitä kannattaisi tehdä? Käynnistin vianmääritystilaankin ja palautin oletusasetuksille mutta eipä lähde toimimaan millään.

EDIT: Sain toimimaan ja palautin siis aiempaan varmuuskopiointiin tuon. Nappasin talteen tärkeät tiedostot varmuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
29
Windows 11 asennettu onnistuneesti vanhaan fx8320 prossulla olevaan kokoonpanoon. Päivitykset näyttäis myös tulevan normaalisti.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Öhh.

Ihan pelikäyttö mielessä. Onko vielä oikea aika päivittää win10->11?

Kokoonpanot moderneja. Intel 9gen ja NVIDIAn Ampere.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
795
Tänään windows updatessa on saatavilla päivitys

Windows Subsystem for Linux Update 5.10.93.2

Mutta kun klikkaa install (tai retry, retry jne) niin se sanoo
Install error - 0x80070661

Avasin cmd administraattorina ja kokeilin sieltä kautta

C:\WINDOWS\system32>wsl --update
Checking for updates...
Downloading updates...
Installing updates...
This installation package is not supported by this processor type. Contact your product vendor.

Prossu on 5900X ja on nuo wsl-päivitykset aiemmin tulleet ihan normaalisti .. Olisiko Microsoftilla joku vika vai onko se mun koneessa? Eli onnistuiko muilla ihan wu:n kautta ekalla yrittämällä?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
795
Netistä löysin jotakin vihjeitä että asia liittyisi johonkin arm/x86 sekoiluun. Ajoin sitten powershellissä Get-WindowsUpdateLog komennon ja sitten katsoin sieltä syntyneestä WindowsUpdate.log tiedostosta ja kyllä !! Se lataa arm64.cab jotakin joka on ilmeisesti nyt tuo syyllinen asiaan ... wu:sta pitäisi tulla ehkä x64.cab mutta tuleekin arm ...

2022/03/25 09:54:07.4007264 5664 10992 Handler MSP Download: file C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download\86bc9c0d8351f1390223f206397318b6\wsl_update_arm64.cab passed cert/hash validation.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
795
No, nyt se onkin jo kadonnut windows updatesta ja wsl on itsekseen päivittynyt uuteen versioon, joka on vielä paria desimaalia suurempi kuin se, joka sieltä updatesta piti tulla.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 099
Insider päivittyi viimeisimpään 22581.1 versioon ja sain nyt vesileiman mikä ilmoittaa tämän olevan evaluation copy, samaan aikaan activation state ilmoittaa että aktivoitu MS tiliin liitetyllä digitaalisella lisenssillä. Bugi?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 234
Ei taida kovin moni käyttää Insider versiota täällä ja kyllähän siitä varmaan löytyy ties mitä bugeja. Luulis MS olevan foorumit, jossa porukka noita raportoi/keskustelee aktiivisemmin...
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 746
Insider päivittyi viimeisimpään 22581.1 versioon ja sain nyt vesileiman mikä ilmoittaa tämän olevan evaluation copy, samaan aikaan activation state ilmoittaa että aktivoitu MS tiliin liitetyllä digitaalisella lisenssillä. Bugi?
Leima kertoo vain sen, että tämän koneen käyttöjärjestelmä poikkeaa vakiosta. Aktivointi on eri asia. Dev-kanavan insider-koneissa leima on tietääkseni aina, beta-koneisiin se ilmaantui vasta nyt, kun niihin asentui sama buildi kuin dev-koneisiin. Leima siis tarkoittaa, että win11-versio ei ole 22000.xxx.

Evaluation copy -leima on hieman hämäävä, kun samaa nimitystä käytetään myös niistä varsinaisista aikarajoitetuista versioista, joita voi imuroida evaluation centeristä.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 949
Insider päivittyi viimeisimpään 22581.1 versioon ja sain nyt vesileiman mikä ilmoittaa tämän olevan evaluation copy, samaan aikaan activation state ilmoittaa että aktivoitu MS tiliin liitetyllä digitaalisella lisenssillä. Bugi?
Eikös tuon pitäisikin Insider buildeissa näkyä? Noissa buildeissa kun on vanhenemispäivä.

Täällä kysytty samaa:

Edit:
hrk:lla olikin parempaa tietoa asiasta.
 
Viimeksi muokattu:

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 746
Noissa buildeissa kun on vanhenemispäivä.
Ei niissä nykyään ole mitään vanhenemispäivää. Koneisiin vain tulee insider-päivityksiä. Beta-kanavan koneet pääsevät halutessaan insider-jakelusta eroon seuraavan suuremman päivityksen yhteydessä, dev-kanavan koneet pitää joko asentaa uudelleen tai siirtää ensin beta-kanavaan silloin kun tämä on mahdollista, esimerkiksi juuri nyt, kun dev- ja beta-koneissa on sama versio.

Toki jos konetta ei pidetä verkossa eikä päivitetä, niin jossain vaiheessa tästä seuraa nalkutusta.
 
Viimeksi muokattu:

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 949
Ei niissä nykyään ole mitään vanhenemispäivää. Koneisiin vain tulee insider-päivityksiä. Beta-kanavan koneet pääsevät halutessaan insider-jakelusta eroon seuraavan suuremman päivityksen yhteydessä, dev-kanavan koneet pitää joko asentaa uudelleen tai siirtää ensin beta-kanavaan silloin kun tämä on mahdollista, esimerkiksi juuri nyt, kun dev- ja beta-koneissa on sama versio.

Toki jos konetta ei pidetä verkossa eikä päivitettä, niin jossain vaiheessa tästä seuraa nalkutusta.
Itsellä dev channel käytössä yhdellä koneella ja mielestäni joka buildissa on ollut tuo expiration date. Tässäkin näkyy Expires 15.9.2022.
Ja itse käyttis näkyy aktivoituna kyllä.

Täällä myös lista noista expiration dateista: Windows 11 version history - Wikipedia

Beta buildeissa tuota leimaa ja vanhenemispäivää ei tosiaan ole 11 kohdalla aiemmin ollut. Johtunee juurikin tuosta, että versio on ollut linjassa release channelin kanssa ja osa noista buildeista on mennyt suoraan release buildeiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 099
Selittää aika paljon, mulla on ollut kotikoneessa beta kanava käytössä pari vuotta (tai slow ring aikasemmin) ja nyt vasta ekaa kertaa tuli tuo leima.

Tässä versiossa Defender rupesi näkyvästi nalkuttamaan Core isolation tilan päälle laittamisesta, mutta läjä Asuksen roska-ajureita ja Logitechin 10v ratti-ohjain ajurit blokkasi sen. Osa ajureista oli jäänyt softista mitkä oli jo aikaa sitten poistetut. .inf loppuiset lähti komennolla "pnputil.exe /delete-driver oem12.inf /uninstall" , mutta sitten .sys loppuisiin en keksinyt muuta fiksua konstia kuin siirtää ne c:\windows\system32\drivers kansiosta muualle.

Liekkö Logitech ikinä päivittää ajantasaisia ajureita G27 ohjaimelle...
 
Viimeksi muokattu:

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 746
Itsellä dev channel käytössä yhdellä koneella ja mielestäni joka buildissa on ollut tuo expiration date. Tässäkin näkyy Expires 15.9.2022.
Niin mutta se on ymmärrettävä lupaukseksi, että tuohon päivämäärään mennessä tulee vähintään yksi päivitys, mahdollisesti useitakin. Jotka siis pitää asentaa tietysti, muutenhan ei ole järkeä pitää konetta dev channelissa. Kun asennat päivityksen, siirtyy expiry datekin yleensä/tarvittaessa tuonnemmaksi.

Toistaiseksi Win11 insider-versiot eivät ole olleet kovin mielenkiintoisia. Paljon bugikorjauksia.
 
Viimeksi muokattu:

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 841
edit: Molemmat vaihtoehdot testattu ja toimiviksi todettu.

Windows 11 Home-version puhdas asennus ilman Microsoft-tiliä.

Vaihtoehto A (netti poistetaan käytöstä asennuksen aikana).

- Tämä on parempi vaihtoehto, koska asennusohjelma lataa ja asentaa päivityksiä.



- "Lisätäänpä Microsoft-tilisi" näytössä (katso yllä oleva kuva) avaa komentokehote Shift + F10 -näppäimillä.
- Kirjoita "control netconnections" ja paina Enter -näppäintä.
- Valitse hiiren oikealla "Ethernet" tai "Wi-Fi" > "Poista käytöstä" (katso alla oleva kuva).
- Sulje ikkunat (verkkoyhteydet ja komentokehote).
- "Lisätäänpä Microsoft-tilisi" näytössä klikkaa nuolta vasemmalta ylhäältä. Sitten anna nimesi ja valitse "Seuraava".

- Asennuksen jälkeen suorita komento "control netconnections". Valitse hiiren oikealla "Ethernet" tai "Wi-Fi" > "Ota käyttöön".



Vaihtoehto B (poista netti käytöstä ennen asennusta).



- "Muodostetaan yhteys verkkoon" näytössä (katso yllä oleva kuva) avaa komentokehote Shift + F10 -näppäimillä.
- Kirjoita alla oleva komento ja paina Enter -näppäintä.

Koodi:
taskkill /F /IM oobenetworkconnectionflow.exe
- Sulje komentokehote. Sitten anna nimesi ja valitse "Seuraava".
Lisäsin tämän ohjeen aloituspostaukseen kun vihdoin muistin näin tehdä. Kiitokset vielä!
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 234
Jälleen kerran Windows 11 Update näyttää, että Cumulative Update saatavilla, eikä minkäänlaista indikaattoria, että kyseessä on Preview versio, tämä alkaa ärsyttämään kyllä käyttäjänä (taasen Windows 10 koneessa näkyy Preview tuon kohdalla).
Jos sitten menee tuon päivityksen web sivulle, niin siellä selkeästi kerrotaan, että kyseessä on Preview, eli MS suorastaan huijaa käyttäjiä testaamaan ns. "testiversioitaan"!
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Jälleen kerran Windows 11 Update näyttää, että Cumulative Update saatavilla, eikä minkäänlaista indikaattoria, että kyseessä on Preview versio, tämä alkaa ärsyttämään kyllä käyttäjänä (taasen Windows 10 koneessa näkyy Preview tuon kohdalla).
Jos sitten menee tuon päivityksen web sivulle, niin siellä selkeästi kerrotaan, että kyseessä on Preview, eli MS suorastaan huijaa käyttäjiä testaamaan ns. "testiversioitaan"!
Olet liikaa jumissa sanassa preview: Microsoft määrittelee updatensa seuraavasti:

Preview of Monthly Rollup
" A tested, cumulative set of new updates that are packaged together and distributed over: "

Monthly Rollup
A tested, cumulative set of updates. They include both security and reliability updates that are packaged together and distributed over the following channels for easy deployment:

Molemmat on microsoftin ilmoituksen mukaan yhtä tested. Aivan sama siis vaikka nimessä on preview.

Jos tuon nimi olisi update part 1 ja jälkimmäisen part 2, niin et tietäisi mitään mistään suhteessa "eli MS suorastaan huijaa käyttäjiä testaamaan ns. "testiversioitaan"!"
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 234
Olet liikaa jumissa sanassa preview: Microsoft määrittelee updatensa seuraavasti
Kyllä minä ainakin sitten muuttaisin sen nimeä selkeämmäksi enkä alkaisi määrittelemään omia näkemyksiä sanalle, joka tarkoittaa ihan muuta.
Menee melkoiseksi pelleilyksi jos jokainen alkaa määrittelemään itse joidenkin sanojen merkityksen, eihän silloin voi uskoa mihinkään lukemaansa tekstiin ilman firman omaa sanakirjaa...

Ja enemmän ärsyttää se, että kyseistä sanaa ei edes mainita tuolla Windows Updatessa, eli edelleen siinä johdetaan käyttäjää harhaan siltä osin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 020
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom