Windows 11 keskustelu

Kokeiltu, ei auta. Koneelta 1 kun noittaa mäpätä \\192.168.1.3\jakokansio, niin pakottaa syöttämään kirjautumistiedot, ei hyväksy tyhjää salasanaa. Promptin net usella sama. Aina välissä oon koittanut saada tuota jakoa toimimaan ja hakenut netistä vinkkejä ja Windows 11:een tuo on muuttunut sillä tavalla, että salasanasuojaamattomaan koneeseen tosi vaikea mapata verkkoasemaa.
Oletko sallinut Guest moden?
 
Kaksi Windows 11 konetta samassa verkossa ja pitäisi filejako saada toimiin näiden välillä. Lähinnä niin, että koneelta 1 pitäisi päästä puskemaan filejä koneelle 2. Kummallakaan koneella ei ole salasanasuojausta ja tämä se taitaa olla nyt se ongelma, joka tekee tiedosto/kansiojaosta vaikeaa Windows 11:ssa. Windows 10 aikaan onnistui helposti ilman salasana-suojattua käyttäjätiliä map network drive -toiminnolla, mut ei enää 11:ssa. Mikä neuvoksi?
Settings > Network... > Advanced... > Advanced sharing... > Password-protected sharing -> Off
 
Settings > Network... > Advanced... > Advanced sharing... > Password-protected sharing -> Off
Asetettu.

Oletko sallinut Guest moden?

Gemini neuvoi enabloimaan Local Group Policy Editorilla Administrative templates -> Network -> Lanman Workstation -> Enable insecure guest logons (tällä koneella 1, jolla oisi tarkoitus mapata tuo koneella 2 jaettu kansio), mut tämänkään jälkeen ei suostu mappaamaan, vaikka tein tuon saman myös koneella 2.
 
Yksi vaihtoehto on tehdä sille kakkos koneelle toinen käyttäjä salasanalla vain jakoa varten. Jakoon sitten tarvittavat oikeudet tuolle käyttäjälle. Muista, että siellä kansion asetuksissa on erikseen jaon oikeudet ja sitten itse NTFS-oikeudet Security-välilehdellä. Usein on näkynyt käytäntönä laittaa jaon oikeudet Everyone ja säätää sitten itse käyttäjien/ryhmien oikeudet tarkemmin NTFS-oikeuksista. Ykkös koneella sitten mappaa tuon jaon verkkolevyksi ja täppää, että muistaa tunnukset.

Jos nyt välttämättä haluaa ilman salasanoja toimia, niin kokeile ajaa sille ykköskoneelle vielä Powershellissä nämä:
Set-SmbClientConfiguration -RequireSecuritySignature $false
Set-SmbClientConfiguration -EnableInsecureGuestLogons $true

Lisäksi saattaa vaatia, että sallii myös siellä ykkös koneen puolella tämän:
Settings > Network... > Advanced... > Advanced sharing... > Password-protected sharing -> Off

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tietoturvan kannalta tuo ei ole järin hyvä ratkaisu. Siksi MS on tuon oletuksena estänytkin.
 
Jos nyt välttämättä haluaa ilman salasanoja toimia, niin kokeile ajaa sille ykköskoneelle vielä Powershellissä nämä:
Set-SmbClientConfiguration -RequireSecuritySignature $false
Set-SmbClientConfiguration -EnableInsecureGuestLogons $true

Jes, nyt mappasi :thumbsup: :thumbsup: . Alkuun totta herjasi asetuksista, kun ei tajunnut adminina ajaa.
 
Jos jollakin välillä herjaa Windowsiin sisäänkirjautumisen yhteydessä Windowsin käyttöönoton asetuksista (ja yrittää pakottaa MS tiliä käyttöön, jos käytät paikallista tiliä). Niin ota pois käytöstä -> Asetukset - > Järjestelmä -> Ilmoitukset -> Lisäasetukset -> Ehdota tapoja, joilla saat kaiken irti...

Tai tee rekisteriin muutos (toimii myös W10):

Tallenna .reg tiedostoksi
Koodi:
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\UserProfileEngagement]
"ScoobeSystemSettingEnabled"=dword:00000000

 
Kirjaudun W11 Homeen pin-koodilla ja virransäästöasetuksista on varmistettu ettei lepotila mene liian hätäisesti päälle. Nyt kuitenkin saattaa minuutissa kirjata minut ulos jos en koske koneeseen niin, että joudun syöttämään pin-koodin uusiksi. Lukitukseksiko tuota nyt sitten kutsutaan. En löydä asetusta jossa olisi noin lyhyt viive heittää minut ulos.
 
Kirjaudun W11 Homeen pin-koodilla ja virransäästöasetuksista on varmistettu ettei lepotila mene liian hätäisesti päälle. Nyt kuitenkin saattaa minuutissa kirjata minut ulos jos en koske koneeseen niin, että joudun syöttämään pin-koodin uusiksi. Lukitukseksiko tuota nyt sitten kutsutaan. En löydä asetusta jossa olisi noin lyhyt viive heittää minut ulos.

Näytönsäästäjä?

Asetukset - Mukauttaminen - Lukitusnäyttö
 
Kirjaudun W11 Homeen pin-koodilla ja virransäästöasetuksista on varmistettu ettei lepotila mene liian hätäisesti päälle. Nyt kuitenkin saattaa minuutissa kirjata minut ulos jos en koske koneeseen niin, että joudun syöttämään pin-koodin uusiksi. Lukitukseksiko tuota nyt sitten kutsutaan. En löydä asetusta jossa olisi noin lyhyt viive heittää minut ulos.
Dynamic Lock päällä?

1778826835813.png
 
Ei ole käytössä näytönsäästäjä-asetuksien mukaan.

Tämäkin ruutu tyhjänä. Olisi tosin kuvauksen perusteella täsmännyt täysin.
Varmistapa vielä tämäkin näytönsäästäjän osalta:
1778827702760.png

Ja tuolta sitten tämä rasti pitäisi olla pois:
1778827770056.png


Vaikka itse Screen saver kohdassa olisikin None, niin tuo kuitenkin pimentää ruudun ja kyselee kirjautumista jos tuo rasti on päällä.
 
Varmistapa vielä tämäkin näytönsäästäjän osalta:
1778827702760.png

Ja tuolta sitten tämä rasti pitäisi olla pois:
1778827770056.png


Vaikka itse Screen saver kohdassa olisikin None, niin tuo kuitenkin pimentää ruudun ja kyselee kirjautumista jos tuo rasti on päällä.
Juuri tuo rasti oli pois ja valittuna None/Ei mitään. Kokeilen seuraavaksi laittaa näytönsäästäjän päälle ja reilun viiveen siihen selvittääkseni onko se jokin muu toiminto kuin näytönsäästäjä, joka minut heittää ulos.

Edit: heittää ulos edelleen, ihan kuin toteuttaisi tota dynamic lockia tälläkin hetkellä. Heitti ulos minuutissa tai parissa kun otin näppiksen ja hiiren usb donglen irti.

Edit 2: tota dynaamista lukitusta ei saakaan päälle ilman että linkittää koneen puhelimen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tuo rasti oli pois ja valittuna None/Ei mitään. Kokeilen seuraavaksi laittaa näytönsäästäjän päälle ja reilun viiveen siihen selvittääkseni onko se jokin muu toiminto kuin näytönsäästäjä, joka minut heittää ulos.

Edit: heittää ulos edelleen, ihan kuin toteuttaisi tota dynamic lockia tälläkin hetkellä. Heitti ulos minuutissa tai parissa kun otin näppiksen ja hiiren usb donglen irti.
Eli tuo vain tosiaan lukitsee sen koneen ja kun syötät PIN-koodin niin aiemmat ohjelmat on käynnissä mitä jätitkin? Mietin vain ettei kone kuitenkaan kaadu idlessä ja käynnisty automaattisesti uudelleen kirjautumisruutuun? Oliko tuo muuten läppäri vai pöytäkone? Läppärin tapauksessa voi olla myös joku valmistajan oma toiminto joka tuon lukitsee kun koneeseen ei kosketa.

Kurkkaapa myös vielä mitä sanoo komentoriviltä ajettuna tämä: reg query "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System" /v InactivityTimeoutSecs

Ja tässäkin oli varmaan tuo Never?
1778831789021.png


Edit:

Kokeilepas valita Lock screenin asetuksista tuo Slideshow ellei jo ole käytössä ja ota oheinen täppä pois. Tämän jälkeen voit ottaa Slideshow valinnan pois käytöstä. Kuulemma joillain tämäkin aiheuttanut tuota lukitusta vaikka itse Slideshow ei olisikaan ollut käytössä.
1778833440960.png
 
Viimeksi muokattu:
Eli tuo vain tosiaan lukitsee sen koneen ja kun syötät PIN-koodin niin aiemmat ohjelmat on käynnissä mitä jätitkin? Mietin vain ettei kone kuitenkaan kaadu idlessä ja käynnisty automaattisesti uudelleen kirjautumisruutuun? Oliko tuo muuten läppäri vai pöytäkone? Läppärin tapauksessa voi olla myös joku valmistajan oma toiminto joka tuon lukitsee kun koneeseen ei kosketa.
Joo, lukitsee ja kaikki on käynnissä kuten aiemminkin. Ei käynnisty uudelleen välissä. Asuksen mini-PC.
Kurkkaapa myös vielä mitä sanoo komentoriviltä ajettuna tämä: reg query "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System" /v InactivityTimeoutSecs
Tarjoaa tuohon erroria "system was unable to find the specified registry key or value" ja kun syötän "REG QUERY /?" niin sanoo että "REG QUERY /?" is not recognizable as an internal or external command.
Ja tässäkin oli varmaan tuo Never?
1778831789021.png
Tuohon ei anna muuta valintaa laittaa kuin joka kerta, 1min, 3min, 5min tai 15min...:hmm:
Edit:


Kokeilepas valita Lock screenin asetuksista tuo Slideshow ellei jo ole käytössä ja ota oheinen täppä pois. Tämän jälkeen voit ottaa Slideshow valinnan pois käytöstä. Kuulemma joillain tämäkin aiheuttanut tuota lukitusta vaikka itse Slideshow ei olisikaan ollut käytössä.
1778833440960.png
Tämä ei vaikuttanut.
 
Joo, lukitsee ja kaikki on käynnissä kuten aiemminkin. Ei käynnisty uudelleen välissä. Asuksen mini-PC.

Tarjoaa tuohon erroria "system was unable to find the specified registry key or value" ja kun syötän "REG QUERY /?" niin sanoo että "REG QUERY /?" is not recognizable as an internal or external command.

Tuohon ei anna muuta valintaa laittaa kuin joka kerta, 1min, 3min, 5min tai 15min...:hmm:

Tämä ei vaikuttanut.
Eli tuota rekisteriavainta ei sitten ainakaan löydy, se on ok. Mikä Asuksen Mini-PC tuo tarkemmin on?
Kokeilepas onko mitään vaikutusta lukitusajan kannalta jos muutat tuohon vaikka 5 min. Voi myös kokeilla ottaa Sleepin kokonaan pois päältä ja katsoa tuleeko tuohon silloin Never.
 
Ja tässäkin oli varmaan tuo Never?
1778831789021.png
Laitoin tähän 5 minuuttia ja nyt näyttää lopettaneen sen kokonaan. Ei nakannut pihalle edes sen 5 minuutin jälkeen!

Edit: heitti se sittenkin vielä pihalle, nyt 2 minuutin jälkeen:hmm: Taisi ekalla kerralla estää se että asetuksista oli vielä ikkuna auki...
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin tähän 5 minuuttia ja nyt näyttää lopettaneen sen kokonaan. Ei nakannut pihalle edes sen 5 minuutin jälkeen!

Edit: heitti se sittenkin vielä pihalle, nyt 2 minuutin jälkeen:hmm: Taisi ekalla kerralla estää se että asetuksista oli vielä ikkuna auki...
Kokeilepa vielä säätää "System unattended sleep timeout", mikä on siis eri, kuin normaali "sleep".


Joskus on tullut vastaan tilanne, että tuo on ollut oletuksena 1-2min eikä sitä ole päässyt säätämään graafisen käyttöliittymän puolelta ilman temppuja.
 
Mun win 11 kone ruvennut itsekseen pitää pilplop ääntä siis kajareista epäsäännöllisesti silloin kun kone on itsekseen tuolla päällä näyttö sammuneena. Siis ääni on semmoinen windows merkkiääni. Hiirtä kun liikauttaa niin ei näytössä ole mitään ja jotenkin pitäis selvittää mistä tuo äänimerkki tulee? Miten sen selvitän? Ehkä tuli kun asensin uusimman adrenalinin..ehkä.. koneen tiedot sigus jos merkitystä
 
Mun win 11 kone ruvennut itsekseen pitää pilplop ääntä siis kajareista epäsäännöllisesti silloin kun kone on itsekseen tuolla päällä näyttö sammuneena. Siis ääni on semmoinen windows merkkiääni. Hiirtä kun liikauttaa niin ei näytössä ole mitään ja jotenkin pitäis selvittää mistä tuo äänimerkki tulee? Miten sen selvitän? Ehkä tuli kun asensin uusimman adrenalinin..ehkä.. koneen tiedot sigus jos merkitystä
Mulla pari kuukautta sitten jonkun Windows Updaten jälkeen teki sitä pimputusta mikä kuuluu kun laittaa esim. USB-laitteen kiinni, mutta mitään en laittanut kiinni tai muutenkaan tehnyt koneella tuolloin. Silti se kuului parin minuutin välein.

Event Viewer näyttää Windowsin tapahtumat ja sieltä jostain kohdasta, olikohan Administration kohdassa näkyi että jokin meni vikaan parin minuutin välein muistaakseni VB C++ -ohjelmakirjastossa. Ratkaisu oli asentaa uusin versio siitä Microsoftin sivulta käsin.
 
Kokeilepa vielä säätää "System unattended sleep timeout", mikä on siis eri, kuin normaali "sleep".


Joskus on tullut vastaan tilanne, että tuo on ollut oletuksena 1-2min eikä sitä ole päässyt säätämään graafisen käyttöliittymän puolelta ilman temppuja.
Täytyy kokeilla tätä kun kerkiän ja palata asiaan. Pikaisesti näytti siltä, että command prompt ei aja tuolla esitettyä komentoa ja Windows estää tuon ladatun tiedoston ajamisen haitakkeena ilman sallimismahdollisuutta.:oops:
 
Mulla pari kuukautta sitten jonkun Windows Updaten jälkeen teki sitä pimputusta mikä kuuluu kun laittaa esim. USB-laitteen kiinni, mutta mitään en laittanut kiinni tai muutenkaan tehnyt koneella tuolloin. Silti se kuului parin minuutin välein.

Event Viewer näyttää Windowsin tapahtumat ja sieltä jostain kohdasta, olikohan Administration kohdassa näkyi että jokin meni vikaan parin minuutin välein muistaakseni VB C++ -ohjelmakirjastossa. Ratkaisu oli asentaa uusin versio siitä Microsoftin sivulta käsin.
Siis just joku semmonen ääni. Täytyy tutustua tuohon event vieweriin

Edit:
voisiko se siis olla tuo
1778924716245.png
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy kokeilla tätä kun kerkiän ja palata asiaan. Pikaisesti näytti siltä, että command prompt ei aja tuolla esitettyä komentoa ja Windows estää tuon ladatun tiedoston ajamisen haitakkeena ilman sallimismahdollisuutta.:oops:
Komentokehote pitää käynnistää adminina, muuten komento ei toimi. Se ladattava reg-tiedosto tekee samat asiat kuin komento (tarkistin), eli ei ole vaarallinen. Windowsin SmartScreen-suojaus tuohon varmaan takertuu... sinänsä perustellusti, kun pahantahtoisen reg-tiedoston ajamalla voi tehdä myös hallaa.
 
Noi DistributedCOM varoitukset voi jättää huomiotta. Ne ilmotukset ei oo seuraus mistään varsinaisesta ongelmasta.
1778934774730.png

Nyt se juuri äsken pimputteli taas itsekseen ja tuossa listassa ei ole kuin klo 13.06 viiminen tapahtuma vaikka kello on 15.30. Mistä kannattaisi katsoa? en löytänyt noista valikoista mitään järkevää
 
1778934774730.png

Nyt se juuri äsken pimputteli taas itsekseen ja tuossa listassa ei ole kuin klo 13.06 viiminen tapahtuma vaikka kello on 15.30. Mistä kannattaisi katsoa? en löytänyt noista valikoista mitään järkevää
Kannattaa katsoa tuolla vasemmassa palkissa olevat muut näkymät läpi. Kellon ajan pitäis olla sekunnilleen sama sen pimputuksen kanssa. Mulla se pimputus meni niin, että ensin oli Varoitus liittyen VB C++, ja sitten sekunnin päästä Virhe samaan VB C++ liittyen kun se ei saanut tehtyä jotain mitä yritti.
 
1778934774730.png

Nyt se juuri äsken pimputteli taas itsekseen ja tuossa listassa ei ole kuin klo 13.06 viiminen tapahtuma vaikka kello on 15.30. Mistä kannattaisi katsoa? en löytänyt noista valikoista mitään järkevää
Tuolla Valvontatapahtumissahan näkyy sitten vain eventit joissa on tasona virhe, krittinen tai varoitus, eli normaaleja eventtejä ei näy. Esim jos liittyy vaikka USB-laitteen uudelleen löytämiseen, niin silloin se ei välttämättä näy Valvontatapahtumissa kun kyseessä on ns normaali tapahtuma. Eli kannattaa kurkata myös Windows-lokit -> Järjestelmä. Sieltä sitten katsoo näkyykö jotain samoihin aikoihin kun tuo ääni tulee. Esim jos on vaikka pnp eventti tuohon liittyen.
 
Tuolla Valvontatapahtumissahan näkyy sitten vain eventit joissa on tasona virhe, krittinen tai varoitus, eli normaaleja eventtejä ei näy. Esim jos liittyy vaikka USB-laitteen uudelleen löytämiseen, niin silloin se ei välttämättä näy Valvontatapahtumissa kun kyseessä on ns normaali tapahtuma. Eli kannattaa kurkata myös Windows-lokit -> Järjestelmä. Sieltä sitten katsoo näkyykö jotain samoihin aikoihin kun tuo ääni tulee. Esim jos on vaikka pnp eventti tuohon liittyen.
1778936043293.png

Ehkä tuo?
 
USB-laitteiden kytkemisistä / irroittamisista pitäisi näkyä tapahtumienvalvonnassa jotain, kun menee Sovellus- ja palvelulokit -> Microsoft -> Windows -> DeviceSetupManager -> Admin.

EDIT: ja sitten mahdollisesti myös lokissa Kernel-PnP -> Device Management
 
Voit luoda Event vieweriin oman "View" login, josta näet kaikkien laitteiden irrotuksen ja uudelleen liitännän helposti:

- Käynnistä Event viewer
- Ylävalikosta "Action" ja sieltä "Create Custom View"
- Ruksaa jokainen kohta "Event level"
- Valitse "By Source" ja valitse "Event Sources" kohtaan "Kernel-PnP" ja "Kernel-PnP-Rundown"
- Paina OK ja nimeä sitten seuraavassa ikkunassa mieleiseksi
- Ja OK

Nyt sun pitäisi nähdä vasemman reunan "Custom Views" alla tuo nimeämäsi logi, josta löytyy kaikkien laitteiden irrotus/liitäntä.
 
1778945551786.png

Kyl sieltä tää tulee aika varmasti.
Kokeilin poistaa amd clean utilityllä adrenalinin ja asensin uudelleen. sama juttu. Ja varmaan ongelmat tosiaan alkoi kun latasin sen uusimman adrenalinin..
Voiko tehdä mitään asian korjaamiseksi muutakuin palata aiempiin adrenalin ajureihin
 
1778945551786.png

Kyl sieltä tää tulee aika varmasti.
Kokeilin poistaa amd clean utilityllä adrenalinin ja asensin uudelleen. sama juttu. Ja varmaan ongelmat tosiaan alkoi kun latasin sen uusimman adrenalinin..
Voiko tehdä mitään asian korjaamiseksi muutakuin palata aiempiin adrenalin ajureihin
Kannattaa ne vanhat ajurit testata, vaikka noi onkin vain ilmoituksia, niin ne liittyy silti näyttöön.
Jos sekään ei auta, niin mitä tietoja noiden laitehallinta - Kaiuttimet kohdalla lukee. Kuvakaappaus tuolta sun ekasta kuvasta.

Näyttökuva 2026-05-16 185637.png
 
Kannattaa vielä plärätä läpi näytön omat asetusvalikot. Siellä voi olla käytössä virransäästömoodeja, mitkä saattaa aiheuttaa tuommoista. Eli esim. käyttis sammuttaa näytön -> näyttö sammuttaa oman USB-hubinsa, mikä sitten triggeröi käyttiksen toistamaan pimpelipompelit.
 
Tällainen ilmestynyt eilisen jälkeen, mitään päivityksiä ei ole ladattu.

1779256596180.png
1779256708994.png
 
Tällainen ilmestynyt eilisen jälkeen, mitään päivityksiä ei ole ladattu.

1779256596180.png
1779256708994.png
Itsellä tuo ollut 25H2 päivityksestä lähtien näkyvissä. Varmaan joku phasing kuun ja tähtien asennosta riippuen milloin kellekin näytetään.. :) Klikkaa pois päältä jos häiritsee, omasta mielestä ihan näppärä kun nykyään juttelee iPhonen kanssa sujuvasti, toisin kuin aiemmat versiot.
 
Ne kääntyy jossain vaiheessa ittekseen päälle noitten päivitysten jälkeen, ja siihen voi mennä ihan tajuttoman kauan, itellä kesti 5kk saada se helvetin emojinappi näkyviin sen jälkeen kun se päivitys oli tullu koneelle. Ja toi Puhelinlinkki on kyllä kätevä ominaisuus ja siihen kai toi mobiiliaite aloituksessakin pikkusen viittaa.

Ja totaalisen OT mut VITUN ARMOURY CRATE!!!!! (Asuksen emojen omistajat tajuaa......)
 
Ne kääntyy jossain vaiheessa ittekseen päälle noitten päivitysten jälkeen, ja siihen voi mennä ihan tajuttoman kauan, itellä kesti 5kk saada se helvetin emojinappi näkyviin sen jälkeen kun se päivitys oli tullu koneelle. Ja toi Puhelinlinkki on kyllä kätevä ominaisuus ja siihen kai toi mobiiliaite aloituksessakin pikkusen viittaa.

Ja totaalisen OT mut VITUN ARMOURY CRATE!!!!! (Asuksen emojen omistajat tajuaa......)

Biosista kytkee sen aina ekana pois, niin ei tarvii siitä enää murehtia.
 
Ei AC:ssa sillai mitään sen kummempaa vikaa ole, mitä nyt taas 2 päivää toimi kiltisti ja nyt sit taas valot ihan täysin hajalla, mikään komponentti ei tunnistu... Huoh.

Asennuksen poisto ja odotellaan se korjaus ja ehkä laitan sit takas tai sit en... Signal toimii kanssa kyllä aika kivasti.
 
Ohho, nyt on jollakulla tosissaan kovat piipussa, Bitlocker saatu aika polvilleen ja ohitettua tietynlaisella USB-tikulla, ei hyvä ei hyvä. BleepingComputer tästä uutisoinnu ja MS on tietonen ja patchaa kovaa vauhtia.

Tässä se Bitlockerin "murto": Windows BitLocker zero-day gives access to protected drives, PoC released

Ja MS vastaus: Microsoft shares mitigation for YellowKey Windows zero-day

Toi vaatii taas sen että koneeseen pääsee fyysisest käsiks koska toi toimii buuttisektoria manipuloimalla. Lukekaa itte jos kiinnostaa mut pyydän, älkää helvetissä kokeilko että toimiiks toi!!!

MS on paikannu myös muutaman muun nollapäiväaukon tässä: Microsoft warns of new Defender zero-days exploited in attacks eli TARKISTAKAA NE PÄIVITYKSET!!! Niinku nyt....

Ja syy miks näitä paljastellaan on aika henkilökohtaiset: While the exact circumstances that triggered this spree of exploit leaks are still unclear, Nightmare Eclipse previously said that these disclosures are in protest of how Microsoft's Security Response Center (MSRC) handled the disclosure process for other security flaws they reported in the past.

Henkilökohtasta kaunaa ja vihaa takana tossa, ei helvettivie tajua.
 
Viimeksi muokattu:
Win11 on ihan ihme ongelmia, esim. automaattisesti käynnistyvät ohjelmat ei käynnisty välillä itsestään tai sitten ne käynnistyy 15min päästä. Mutta ne käynnistyy heti kaikki jos avaat yhdenkin ohjelman siitä ryppäästä.

Tästähän ollut juttua, mutta todella rikki on perus jutut toimistolla. Esim. Kirjautumisruudut on välillä "pyyhkäise tablettisi näyttöä" vaikka kaikki koneet on perus läppäreitä, tämä välillä tulee ja menee eri päivityksissä. Kuitenkin yrityskäytössä karsittu kaikki AI, tietojen lähetys yms. kura pois automaattisesti meillä.

Myös huomattavasti hitaampi käyttää kuin win10 (samoilla tai uusilla koneilla), ei väliä onko asennettu päälle vai puhtaalta pöydältä. Tehoa läppäreissä on ihan hienosti kyllä.

Jotenkin vähän outo fiilis koko w11. Sellainen, että mennään 1 askel eteenpäin päivityksillä, mutta 3 taaksepäin samalla...
 
Win11 on ihan ihme ongelmia, esim. automaattisesti käynnistyvät ohjelmat ei käynnisty välillä itsestään tai sitten ne käynnistyy 15min päästä. Mutta ne käynnistyy heti kaikki jos avaat yhdenkin ohjelman siitä ryppäästä.

Tästähän ollut juttua, mutta todella rikki on perus jutut toimistolla. Esim. Kirjautumisruudut on välillä "pyyhkäise tablettisi näyttöä" vaikka kaikki koneet on perus läppäreitä, tämä välillä tulee ja menee eri päivityksissä. Kuitenkin yrityskäytössä karsittu kaikki AI, tietojen lähetys yms. kura pois automaattisesti meillä.

Myös huomattavasti hitaampi käyttää kuin win10 (samoilla tai uusilla koneilla), ei väliä onko asennettu päälle vai puhtaalta pöydältä. Tehoa läppäreissä on ihan hienosti kyllä.

Jotenkin vähän outo fiilis koko w11. Sellainen, että mennään 1 askel eteenpäin päivityksillä, mutta 3 taaksepäin samalla...
En ole ikinä törmännyt kuvailemiisi ongelmiin yritysympäristöjen Win 11 -koneilla, muttei otantaa toki ole kuin muutamasta eri tenantista. Ihan mielenkiinnosta - mitenhän tuo "kura" on otettu "automaattisesti pois" teillä? Win 11 on tietyissä asioissa kyllä hieman hitaampi vrt. aiemmat versiot, mutta radikaalia, käyttöä rampauttavaa eroa en ole huomannut.
 
Taasko päivitykset hajalla vai? vai onks esiversioissa taas jotain mikä hajottaa juttuja...? lisää kontekstia kiitos nyt.
 
Jotain asennus ei onnistu kaikkiin koneisiin joissain tapauksissa (bootiosion koko ongelmaa taas kerran) ja joissain tapauksissa ilmeisesti jotain muuta. En jaksa etsiä uudestaan.. Googlettele, jos tarkemmat yksityiskohdat kiinnostaa.. Pidänpä edelleen automaattiset päivitykset poispäältä..

Saisi olla joku kolmas osapuoli, joka testaisi noita tai seuraisi toimintaa ja pistäisi jakoon vain ongelmattomat..

MS:llä homma ei nykyään näköjään vain enää kertakaikkiaan onnistu toimivasti..

Saisivat kaivaa windows7:n uudestaan esille ja päivitellää sen siten, että sen saa asennettua kaikkeen nykyrautaankin..
 
Noi bootosion koko-ongelmat oli jo edellisten kans vai onko nyt kyse just niistä että sit failaa sen takia, luin tosta juu et sattunnu noita, enemmän kai tuolla yrityspuolella mutta kai se voi osua kuluttajapuolenkin vehkeisiin.

Mikä päivitys feilaa niin vois koettaa kattoa onko kukaan löytänny korjausta?

Tää kyllä yllätti, MS viralliselta tilitä tuli tällänen ohjeistus et päivitykset seis jos on työjuttuja kesken.... Mitenhän toimii isommissa firmoissa joissa joku parituhatta konetta...? Microsoft says you should pause Windows 11 Updates when you need to work, as it tests greater controller
 
Jotain asennus ei onnistu kaikkiin koneisiin joissain tapauksissa (bootiosion koko ongelmaa taas kerran) ja joissain tapauksissa ilmeisesti jotain muuta. En jaksa etsiä uudestaan.. Googlettele, jos tarkemmat yksityiskohdat kiinnostaa.. Pidänpä edelleen automaattiset päivitykset poispäältä..

Saisi olla joku kolmas osapuoli, joka testaisi noita tai seuraisi toimintaa ja pistäisi jakoon vain ongelmattomat..

MS:llä homma ei nykyään näköjään vain enää kertakaikkiaan onnistu toimivasti..

Saisivat kaivaa windows7:n uudestaan esille ja päivitellää sen siten, että sen saa asennettua kaikkeen nykyrautaankin..
Joo, eivät ehkä Microsoftilla osanneet testata päivitystä koneisiin joissa EFI-osio on 10 megaa tai alle. Kiinnostaisi tietää kuinka montaa ihmistä ongelma on koskenut ja toisaalta miksi ylipäänsä jollain on niin pieni EFI-osio.

Microsoftin toiminnassa on parantamisen varaa. Ei siitä pääse mihinkään. Mutta joka ikinen pieni ongelma jonkun päivityksen suhteen ei tarkoita, että kaikki olisi päin P:tä.
 
Ja edelleenkään Microsoftia ei voi syyttää siitä jos RAUTAVALMISTAJAT sekoilee kamojensa kanssa jotka sit näkyy just vaikka millä tapaa, näitten kahden erottaminen et onko vika raudassa vai softassa on sit yks helvetin sekamelska....
 
Jotain asennus ei onnistu kaikkiin koneisiin joissain tapauksissa (bootiosion koko ongelmaa taas kerran)
Eli se "wanha tuttu" ongelma, missä laitevalmistajat hyväksikäyttää EFI-osiota firmispäivitysten backupeja/recoveryä varten, sulloen sen niin täyteen ettei Windows voi toimia oikein? Aika vaikea pistää Microsoftin piikkiin...

Hätäpaikkaus: poista laitevalmistajan roina EFI-osiolta.

Pitkäaikainen ratkaisu: puhtaassa asennuksessa tee levylle custom-osiointi, missä mm. EFI-osio on oletuskokoa suurempi. Valmistajien tehdasimageissa näin onkin tehty, kun ovat tunnistaneet ongelman. Omissa asennuksissa tämä jää omalle vastuulle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 319
Viestejä
5 247 180
Jäsenet
83 483
Uusin jäsen
UwU_LoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom