Windows 10 keskustelu

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 052
Onhan sulla laitettu ekaksi boottaavaksi asemaksi kovalevy BIOSissa? Sulla tuntuu olevan tikkukin kiinni koneessa, ettei vaan yritä sieltä bootata ja jää jumiin?
Tämä tilanne on tullut tutuksi itsellenikin yhden läppärin osalta. Eli joskus bootatessa ei-boottaavan usbitikun unohduttua liittimeen bootti keskeytyy "mustaan ruutuun". Paitsi että ruutu ei ole täysin musta koska vasempaan yläreunaan jää muistaakseni alaviiva vilkkumaan. Luulisin että aivan sama tilanne tämän koneen osalta nykyisillä biosin boottiasetuksilla on edessä oli sitten kyseessä restartti tai kylmäbootti. Se miten eri koneet käyttäytyvät vastaavassa tilanteessa riippuu varmaankin hyvin pitkälti koneen bios-versiosta ja -asetuksista. Enkä edes muista mitä kaikkia vaihtoehtoja tämän kyseisen koneeni bios setupista löytyy boottijärjestyksen valintojen osalta enkä ole vaivautunut niitä muuttelemaan.

Mitä vielä tulee käyttäjän jthcbm ongelmaan niin muistaakseni yksi tietokoneistani jäi yhden kerran samanlaiseen mustaan ruutuun jonkin wintoosan Cumulative Updaten jälkiliukkailla tapahtuneessa restartissa ehkä kuukausi pari sitten. Eli ei nyt toukokuisen update tuesdayn jäljiltä vaan ehkä pari päivitystä aiemmin. Koska tilanne oli hieman poikkeuksellinen tein koneella parit ylimääräiset restartit. Mutta en saanut tilannetta toistettua. Noin muutenkin pidän koneitani yleensä hibernatessa ja restartteja tulee normaaliolosuhteissa tehtyä vain windowsin pakollisten päivitysten yhteydessä.

edit: Tuli vielä jälkeenpäin mieleeni että yksi wanha pöytäkoneeni saattaa satunnaisesti mutta erittäin harvoin jäädä tilaan jossa kylmäbootin jälkeen wintoosa nousee ihan hyvin pystyyn mutta näyttöön ei vaan jostain syystä tule kuvaa. Olen tällöin mennyt toisen koneen kautta Remote Desktopilla tähän "pimeään" koneeseen sisään ja tehnyt hallitun restartin jolloin kuva on palannut ruutuun. Minulla on kaikissa omissa Windows -koneissa jo etukäteen työpöydille tehtynä Remote Desktop -pikakuvakkeet ristiin rastiin muihin Windows Pro -koneisiin jolloin etäkäyttö on helppoa ja hauskaa.
 
Viimeksi muokattu:

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 742
Tuon "toinen käyttäjä kirjautuneena" -ongelman saa pois kirjautumisasetuksista yhdellä namiskalla. En muista mitä on suomeksi, mutta tästä varmaan selviää. Offille tuo punaisella ympäröity.

Hyvä havainto. Käyttäjä 1 tekee jonkun tempun, jonka loppuunsaattaminen edellyttää boottia + jotain käyttäjäkohtaista säätöä, mutta bootin jälkeen kirjautuukin käyttäjä 2. Jolloin windows huomaa, että enpä voi tehdä tehtävää loppuun, kun on väärä käyttäjä sisällä. Josta seuraa harhaanjohtavasti muotoiltu virheilmoitus. Sensijaan että valitetaan "joku muu käyttää konettasi", pitäisi opastaa kirjautumaan ensin sillä toisella tunnuksella.

Tällä siis ei ole yhtikäsmitään tekemistä pikakäynnistyksen kanssa. Aivan samoin olisi toiminut normaali shutdown.

Mielestäni ehdotettua muutosta ei kannata tehdä, koska oletusvaihtoehto on useimmiten hyödyllinen. Jos käyttäjä on niin "edistynyt", että hänellä on työasemassaan useita käyttäjätilejä, hän voisi myös opetella tunnistamaan tämänkin tilanteen.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Mielestäni ehdotettua muutosta ei kannata tehdä, koska oletusvaihtoehto on useimmiten hyödyllinen. Jos käyttäjä on niin "edistynyt", että hänellä on työasemassaan useita käyttäjätilejä, hän voisi myös opetella tunnistamaan tämänkin tilanteen.
Edistyneellä käyttäjällä on AINA vähintään 2 tiliä käytössä. Ja tuo on täyttä typeryyttä että moinen pidetään optiona PÄÄLLÄ. Juurikin tuo ilmoitus että joku toinen käyttää konettasi ja kun alkaa kelaamaan niin kyllähän minä sillä toisella käyttäjällä taisin viimeksi olla mutta kun kuitenkin kirjauduin sieltä ulos (sammutti, käynnisti uudelleen, kirjautui) mikä tahansa niin on tuo ihan päätöntä.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 742
Edistyneellä käyttäjällä on AINA vähintään 2 tiliä käytössä. Ja tuo on täyttä typeryyttä että moinen pidetään optiona PÄÄLLÄ. Juurikin tuo ilmoitus että joku toinen käyttää konettasi ja kun alkaa kelaamaan niin kyllähän minä sillä toisella käyttäjällä taisin viimeksi olla mutta kun kuitenkin kirjauduin sieltä ulos (sammutti, käynnisti uudelleen, kirjautui) mikä tahansa niin on tuo ihan päätöntä.
Sitten kun vielä vähän edistyt, niin oivallat, että User Account Control (UAC) on itse asiassa todella hyvä keksintö, ja erillinen administraattoritunnus on tarpeeton, jos administraattori ja konsolilta kirjautuva käyttäjä ovat sama henkilö. Kuten yleensä on, jos kysymyksessä on henkilökohtainen työasema, jonka ylläpidosta henkilö itse vastaa. Tuossa tilanteessa erillisen administraattoritunnuksen käytöstä EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ (minäkin osaan huutaa), vaan PELKÄSTÄÄN HAITTAA, etenkin jos ei se administraattoria leikkivä henkilö olekaan tehtävänsä tasalla. Kuten on nähty. Aivan erityisen typerää on UAC:n disablointi kokonaan.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Sitten kun vielä vähän edistyt, niin oivallat, että User Account Control (UAC) on itse asiassa todella hyvä keksintö, ja erillinen administraattoritunnus on tarpeeton, jos administraattori ja konsolilta kirjautuva käyttäjä ovat sama henkilö. Kuten yleensä on, jos kysymyksessä on henkilökohtainen työasema, jonka ylläpidosta henkilö itse vastaa. Tuossa tilanteessa erillisen administraattoritunnuksen käytöstä EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ (minäkin osaan huutaa), vaan PELKÄSTÄÄN HAITTAA, etenkin jos ei se administraattoria leikkivä henkilö olekaan tehtävänsä tasalla. Kuten on nähty. Aivan erityisen typerää on UAC:n disablointi kokonaan.
Minä nyt pidän admintilin jo senkin vuoksi että en vahingossa sörki tiedostoja toisissa asemissa millään tavalla. UAC tietysti on päällä. Ja kasin käyttäjä olen, tämä kympin paska vain kokeilumielessä.

Täsmennän nyt vielä, että kaikki jotka pitävät koneitaan admin-tunnuksilla vain ja ainostaan ja päästävät muita sillä samalla tunnuksella sörkkimään ei pitäisi olla koskaan sallittuakaan.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Haluatko selventää, että mitä tarkoitat tällä? :hmm:
Joidenkin ohjelmien ja tiedostojen käytöstä ei voi mennä vannomaan etteikö itsessään jo vaikuttaisi tuohon. Muistatte varmaan iTunesin. Muistan kun apple-fani meni ja vähän asenteli ennestään koneelle tuntematonta suuruutta ja kas kun kaikki fileet levisivät kuin esterin perse ihan minne sattuu.

Tässä on syy tuohon.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Tuntuu olevan nykyään normi, että Winkkari asennetaan pari kertaa vuodessa uudestaan, ainakin sellainen kuva on jäänyt keskusteluista.
;-) taidan olla poikkeustapaus. En ole asentanut kymppiä kertaakaan sen ensiasennuksen, joka oli tietenkin uppi 9:stä eikä puhdas sekään, jälkeen. Toisaalta vakausasiaan voi vaikuttaa että koneeni on aivan tuore, 2012 helmikuussa kasattu i5-2500K ;-)
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Okei... :hmm: Täytyy myöntää, etten ymmärtänyt tuosta mitään. Mutta eihän kaikkea voi aina ymmärtää.
Siis, iTunes oli asennettu siten että siinä oli täppä että salli iTunesin järjestää musiikkikirjasto uudelleen. Kuitenkin entinen kansiorakenne oli tehty täysin hyväksi, mutta tiedostojen tagit oli mitä oli. ITunes neppasi tuhannet tiedostot erinäisiin kansiohin koska tuo täppä. Ne oli niin sekaisin että järjestäminen oli hirvittävä urakka joka jäi loputa tekemättä tuostas syystä. Kaikki olisi vältetty jos olisi oltu user-käyttäjätilillä pelaamassa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 232
Siis, iTunes oli asennettu siten että siinä oli täppä että salli iTunesin järjestää musiikkikirjasto uudelleen. Kuitenkin entinen kansiorakenne oli tehty täysin hyväksi, mutta tiedostojen tagit oli mitä oli. ITunes neppasi tuhannet tiedostot erinäisiin kansiohin koska tuo täppä. Ne oli niin sekaisin että järjestäminen oli hirvittävä urakka joka jäi loputa tekemättä tuostas syystä. Kaikki olisi vältetty jos olisi oltu user-käyttäjätilillä pelaamassa.
Nyt kyllä epäilen, ei se user tili ole niin lukittu, ettei se pääse muka kirjoittamaan johonkin Music hakemistoon ilman admin oikeuksia. Nyt taidetaan hakemalla hakea syitä...

Itse olen käyttänyt henkilökohtaista Windows konetta admin oikeuden tarvittaessa omaavalla (UAC tottakai päällä, joka selkeästi käyttäjää informoi jos tarvitaan admin oikeuksia tarvittaessa) käyttäjätilillä, eikä ikinä ole ollut ongelmia (*koputtaa puuta*). Tottakai moni asia riippuu eri jutuista/tilanteista ja aina on vaara, jopa ihan sillä user oikeudet omaavalla tilillä pistää tiedostoja sekaisin esimerkiksi käyttäjän omassa koti hakemistossa, ei sinne admin oikeuksia kysellä, jos jotain musiikki kirjastoa aletaan käsitellä, esimerkiksi.

Eli kyllä se on paljon käyttäjästä kiinni, miten ymmärtää antaa tarvittaessa niitä admin oikeuksia, eikä vaan painele niitä OK nappeja sen enempää miettimättä, mikä nykypäivänä on se ongelma. Itselle ei ole, joten eipä tarvii turhaan sitten alkaa vaikeuttaa koneen käyttöä ylimääräisillä admin tileillä, jos tarvii jotain sellaista tehdä.

Mutta kukin tyylillään, muttei kannata olettaa, että se oma tapa on ainoa tapa käyttää Windowsia...
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Nyt kyllä epäilen, ei se user tili ole niin lukittu, ettei se pääse muka kirjoittamaan johonkin Music hakemistoon ilman admin oikeuksia. Nyt taidetaan hakemalla hakea syitä...
Tää on tätä, kun ei yhtään ymmärretä mikä vaikuttaa mihinkin ja trendin vuoksi pitää haukkua Microsoftia, kun niillä oli 20v sitten jotain vakausongelmia (vaikka siinäkin vaiheessa alusta oli suosituin).
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107
Tohon liittyen, olisiko jossain hyvää lukemista miten kymppiä olisi helpoin käyttää ilman admin oikeuksia? Eli juuri noin että Windows kysyy tarvittaessa admin tunnuksia jotka sitten antaisi tarvittaessa? Tuohan se olisi minusta paras tapa käyttää Windowsia ilman automaattisia admin oikeuksia.
Admin oikeuksilla mennyt aina mutta nykyään saisi asian varmasti hoidettua järkevämmin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
33
Oliko 21H1 päivitykselle jokin tarkka aika tai päivämäärä että koska se julkaistaan?
21H1 on viralliselta nimeltään Windows 10 May 2021 Update ja toukokuussa ei ole enää kovin montaa päivää. Netissä huhutaan, että julkaisu voisi olla jopa tänään tiistaina.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
En minä tiedä miten tämä voi olla niin vaikeata. Kun kuitenkin pääosa varmaan menee nykyään systeemillä käyttis SSD. Varastolevy jossa on siis kaikki, ihan kaikki muut tiedostot.

En minä omalla kasikoneella pysty tekemään yhtään mitään user-tilillä operoidessa noihin varastolevyn tiedostoihin. Käyttää voi mutta kaikki muokkaus on täysin pois pelistä. Ja niin se saakin olla.

Tai voi niille tehdä, mutta ei ilman että tulee admin-oikeuksien perään kyselyjä. Ohjelmat myöskin käyn aina päivittämässä vain admin-tunnuksella. Pelailen vähän Steamin kautta, joka operoituu user-tilillä ja päivittyy myöskin. En tiedä miten se ylipäätään toimii mutta noin se saakin olla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 232
En minä tiedä miten tämä voi olla niin vaikeata. Kun kuitenkin pääosa varmaan menee nykyään systeemillä käyttis SSD. Varastolevy jossa on siis kaikki, ihan kaikki muut tiedostot.

En minä omalla kasikoneella pysty tekemään yhtään mitään user-tilillä operoidessa noihin varastolevyn tiedostoihin. Käyttää voi mutta kaikki muokkaus on täysin pois pelistä. Ja niin se saakin olla.

Tai voi niille tehdä, mutta ei ilman että tulee admin-oikeuksien perään kyselyjä. Ohjelmat myöskin käyn aina päivittämässä vain admin-tunnuksella. Pelailen vähän Steamin kautta, joka operoituu user-tilillä ja päivittyy myöskin. En tiedä miten se ylipäätään toimii mutta noin se saakin olla.
Eli sinä et ikinä tallenna varastolevyihin user tilillä mitään (tai edes luo uusia), vaan loggaat aina admin tilille, ku vaikka siirrät sinne tiedostoja taikka luot uuden dokumentin? Nyt en oikein ymmärrä kyllä tuota sun logiikkaa laisinkaan, eli väität ettet pysty tekemään user tilillä mitään muutoksia varastolevyihin, niin mitä helkkaria sä sillä koneellas teet userina? Vain katsot kuvia ja videoita, etkä ikinä kirjoita/muokkaa mitään.

Mutta taas toisaalta yhtäkkiä sun user tili pyytääkiin admin oikeuksia (UAC oletettavasti, mikä normaalikäytäntö) ja sitten voikin muokata, vaikka näin sinun mielestäsi ei pitäisi tehdä.

Menee ny niin solmuun nuo sun juttus, että eihän tuossa ole enää mitään järkeä, ainakaan minun mielestäni...
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Eli sinä et ikinä tallenna varastolevyihin user tilillä mitään (tai edes luo uusia), vaan loggaat aina admin tilille, ku vaikka siirrät sinne tiedostoja taikka luot uuden dokumentin? Nyt en oikein ymmärrä kyllä tuota sun logiikkaa laisinkaan, eli väität ettet pysty tekemään user tilillä mitään muutoksia varastolevyihin, niin mitä helkkaria sä sillä koneellas teet userina? Vain katsot kuvia ja videoita, etkä ikinä kirjoita/muokkaa mitään.

Mutta taas toisaalta yhtäkkiä sun user tili pyytääkiin admin oikeuksia (UAC oletettavasti) ja sitten voikin muokata, vaikka näin sinun mielestäsi ei pitäisi tehdä.

Menee ny niin solmuun nuo sun juttus, että eihän tuossa ole enää mitään järkeä, ainakaan minun mielestäni...
Ylläpitotehtävät ylläpitotilillä. No sentään on mulla ihan kiintolevyllä roskakansiokin johon voi muokata mitä haluaa. Mutta tärkeät sieltä siirretään turvaan johon user-tilillä ei ole oikeuksia sörkkiä. Ja tietysti kaiken tuonkin jälkeen tärkein seikka on että ihan nettiselailu ei tapahdu sillä ylläpitotilillä. Tuohan nyt luulisi olevan kaikille jo ihan päivänselvä asia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 232
Ylläpitotehtävät ylläpitotilillä. No sentään on mulla ihan kiintolevyllä roskakansiokin johon voi muokata mitä haluaa. Mutta tärkeät sieltä siirretään turvaan johon user-tilillä ei ole oikeuksia sörkkiä. Ja tietysti kaiken tuonkin jälkeen tärkein seikka on että ihan nettiselailu ei tapahdu sillä ylläpitotilillä. Tuohan nyt luulisi olevan kaikille jo ihan päivänselvä asia.
Tuntuu, että siellä ei tuo UAC asia ole päivänselvä. En minäkään admin oikeuksilla aja selainta, vaan ihan userina, mutta sitten jos joku operaatio vaatii niitä admin oikeuksia, se Windows kyllä osaa pyytää niitä ja voi tarvittaessa nostaa sille tasolle sen operaation ajaksi (ja vain kyseiselle ohjelmalle, isolation). Sitten taas homma jatkuu userina.

limiting application software to standard user privileges until an administrator authorizes an increase or elevation. In this way, only applications trusted by the user may receive administrative privileges, and malware should be kept from compromising the operating system. In other words, a user account may have administrator privileges assigned to it, but applications that the user runs do not inherit those privileges unless they are approved beforehand or the user explicitly authorizes it.

Itse en ymmärrä, miksi pitää periaatteessa vaikeuttaa omaa ylläpitoa erillisellä admin tilillä, jonne kirjautuu päivittämään vaikka ohjelmat. Koska silloin kaikki mahdolliset taustallakin pian käynnistyvät ohjelmat ajetaan täysillä admin oikeuksilla ku kirjaudut sisään. Eli kaikki sitten tapahtuu niillä admin oikeuksilla koko ajan ku olet sillä kirjautunut sisään kyselemättä.

Mutta jokainen tehköön kuten haluaa...
 
Viimeksi muokattu:

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Tuntuu, että siellä ei tuo UAC asia ole päivänselvä. En minäkään admin oikeuksilla aja selainta, vaan ihan userina, mutta sitten jos joku operaatio vaatii niitä admin oikeuksia, se Windows kyllä osaa pyytää niitä ja voi tarvittaessa nostaa sille tasolle sen operaation ajaksi (ja vain kyseiselle ohjelmalle, isolation). Sitten taas homma jatkuu userina.

limiting application software to standard user privileges until an administrator authorizes an increase or elevation. In this way, only applications trusted by the user may receive administrative privileges, and malware should be kept from compromising the operating system. In other words, a user account may have administrator privileges assigned to it, but applications that the user runs do not inherit those privileges unless they are approved beforehand or the user explicitly authorizes it.

Itse en ymmärrä, miksi pitää periaatteessa vaikeuttaa omaa ylläpitoa erillisellä admin tilillä, jonne kirjautuu päivittämään vaikka ohjelmat. Koska silloin kaikki mahdolliset taustallakin pian käynnistyvät ohjelmat ajetaan täysillä admin oikeuksilla ku kirjaudut sisään. Eli kaikki sitten tapahtuu niillä admin oikeuksilla koko ajan ku olet sillä kirjautunut sisään kyselemättä.

Mutta jokainen tehköön kuten haluaa...
UAC-asetukset on kyllä ihan tapissa ja jos admin-tilillä päivittää ohjelmia niin aina se siitä varoittaa.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 742
En minä tiedä miten tämä voi olla niin vaikeata. Kun kuitenkin pääosa varmaan menee nykyään systeemillä käyttis SSD. Varastolevy jossa on siis kaikki, ihan kaikki muut tiedostot.

En minä omalla kasikoneella pysty tekemään yhtään mitään user-tilillä operoidessa noihin varastolevyn tiedostoihin. Käyttää voi mutta kaikki muokkaus on täysin pois pelistä. Ja niin se saakin olla.

Tai voi niille tehdä, mutta ei ilman että tulee admin-oikeuksien perään kyselyjä. Ohjelmat myöskin käyn aina päivittämässä vain admin-tunnuksella. Pelailen vähän Steamin kautta, joka operoituu user-tilillä ja päivittyy myöskin. En tiedä miten se ylipäätään toimii mutta noin se saakin olla.
Jos se oikeuksien kysely kovasti rasittaa, niin voisit antaa käyttäjätilillesi kirjoitusoikeuden tarvittaviin paikkoihin. Sinä kun olet administraattori, niin sinulla on siihen valta. Jaa miten? No...
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Jos se oikeuksien kysely kovasti rasittaa, niin voisit antaa käyttäjätilillesi kirjoitusoikeuden tarvittaviin paikkoihin. Sinä kun olet administraattori, niin sinulla on siihen valta. Jaa miten? No...
Päin vastoin ei rasita yhtään. Hyvä että ei pysty muuttamaan. Win 10 läppärissä taasen yhden kiintolevyn user-tilillä voi muokata fileitä miten sattuu huvittamaan ja sekös on perseestä. Siksi tykkään tästä pöytäkoneen fileet eri levyllä ja user ei niitä pysty muuttamaan piste.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
444
21H1 on viralliselta nimeltään Windows 10 May 2021 Update ja toukokuussa ei ole enää kovin montaa päivää. Netissä huhutaan, että julkaisu voisi olla jopa tänään tiistaina.
Itsellä lähti äskön windows updatesta latautumaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 232
Kirjoitelkaas sit kokemuksia, miten uppoaa uusin Feature update, pitäisi olla kyl todella pieni, ku suurin osa sisällöstä lykättiin.
Saas nähdä, ovatko saaneet tällä kertaa mukavia yllätyksiä kuitenkin mukaan...

Itse asentamassa vihdoinkin puhtaalta pöydältä, odottelin tätä päivitystä, et voi suoraan asentaa, onhan tuolla vanhalla asennuksella se lähes 5v menty, et aikakin vetää uusiksi. Ei edes tarjoa uusia päivityksiä, edelleen se 1909 build, joka vanheni viime viikolla. :)
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Siinä ei kauaa tuhissut kun kymppi todellakin löysi tuon 21H1 päivityksen ja asennuskin oli suunnilleen että asennetaan käynnistä uudelleen. Tokihan tuo päättyi mustaan ruutuun jossa ihan ylhäällä luki initialize-error jotain, mutta kun pisti pakkosammutuksen ja käynnisti koneen niin winver näytti tuota 21H1:stä.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 260
Tohon liittyen, olisiko jossain hyvää lukemista miten kymppiä olisi helpoin käyttää ilman admin oikeuksia? Eli juuri noin että Windows kysyy tarvittaessa admin tunnuksia jotka sitten antaisi tarvittaessa? Tuohan se olisi minusta paras tapa käyttää Windowsia ilman automaattisia admin oikeuksia.
Admin oikeuksilla mennyt aina mutta nykyään saisi asian varmasti hoidettua järkevämmin.
Itselläni on Ylläpito-tunnus erikseen ja se oli myös alkuperäinen tunnus tällä winkkariasennuksella. Kaikki ohjelmat oon kuitenkin asentanut tällä User-käyttäjällä, mitä käytän päivittäin. Ylläpidon tunnuksille ei ole sinänsä tarvinnut kirjautua varmaan viittä kertaa enempää, koska UAC (Joka on luonnollisesti asetettu tappiin) osaa kysellä sen ylläpitotunnuksen perään jos ja kun tarve vaatii.

E: Eli siis asennuksen jälkeen loin erillisen käyttäjätunnuksen, jolla ei ole admin oikeuksia.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 742
Itselläni on Ylläpito-tunnus erikseen ja se oli myös alkuperäinen tunnus tällä winkkariasennuksella. Kaikki ohjelmat oon kuitenkin asentanut tällä User-käyttäjällä, mitä käytän päivittäin. Ylläpidon tunnuksille ei ole sinänsä tarvinnut kirjautua varmaan viittä kertaa enempää, koska UAC (Joka on luonnollisesti asetettu tappiin) osaa kysellä sen ylläpitotunnuksen perään jos ja kun tarve vaatii.

E: Eli siis asennuksen jälkeen loin erillisen käyttäjätunnuksen, jolla ei ole admin oikeuksia.
Noin menetellen lisättyjen oikeuksien käyttöönotto on hankalampaa, kun pelkän suostumuksen sijasta pitää antaa toisen tilin tunnus ja salasana. Tuo on varmaankin tarpeen, jos on olemassa vaara, että koneen auki unohtuneelle konsolille voi päästä myös joku muu, esimerkiksi kuriton perheenjäsen tai työtoveri tai satunnainen ohikulkija.
 

Mikro-Make

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
609
Aika pieneltä vaikutti 21H1-päivitys. Windows Updatessa oli päivitys tarjolla eikä sen asentamiseen mennyt kuin muutama minuutti.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Siinä jo ennen päivitystä on mahdollisuus lukea mitä muutoksia päivitys sisältää. ja tosiaan, suuremmat muutokset ovat siirretty tulevaisuuteen.


Aika ajoin vieläkin saa lukea, että kun Windowsin kanssa tulee suurempi ongelma, eikä esim. palautuspisteistä ole apua, niin ainoa apu on Windowsin uudelleen asennus. Sitten on meitä, joiden uudelleen asennuksesta on vuosia aikaa. Mikä neuvoiksi heille, jotka tappelevat ties minkä virityksen kanssa, että saisi sen "perkeleen huonosti koodatun Windowsin" toimimaan? Levykuva. Siinä se.

Levykuva jollain hyvällä ohjelmalla luotuna. Usein mainittu Macrium Reflect on hyvä ja helppo valinta, jopa siinä määrin, että siitä kannattaa mielestäni maksaa. Mikään ei ole koskaan ollut niin suuri ongelma, ettei levykuva olisi pelastanut (pl. laitteiston hajoaminen). Valitsee vain sopivan päivän ennen ongelmien ilmaantumista ja n.10 minuuttia, ja kaikki toimii kuten tuona päivänä kun levykuva otettiin. Kaikki ohjelmat asetuksineen on kuin tuona levykuvan luonnin yhteydessä. Hemmetin hienoa, ja luulisi olevan vähänkään enemmän tiedostavan käyttäjän luonnollinen valinta. Ja kun otetaan ensimmäisen täyden levykuvan jälkeen ns. lisääviä levykuvia, niin uuden levykuvan ottamista ei edes huomaa, ja tilaa kuluu vähemmän. Itselläni on valittuna että luodaan kolme kertaa viikossa ap, yksi tiistaisin, jolloin on hyvä tilanne ennen esim. kuukausittaisia päivityksiä (kuukauden 2. tiistai) ajatellen. Ei tarvitse miettiä, kaatuuko kone päivitykseen (tosin harvoin on ongelmia, kun en jaksa pelleillä erilaisten "siivoojien" ja ties mitä poistavien IObit-pilaa-Windows-hyper-super-update-drivers -virityksien kanssa)

Edellä mainitut asiat ovat suurimmalle osalle peruskauraa vuonna 2021, mutta olin hieman yllättynyt lukiessani kommentteja muutama päivä sitten, että vielä on käyttäjiä jotka eivät tämän vertaa panosta turvallisuuteen/helppouteen. Tietenkin, jos ei pidä rasittavana itse Windowsin ja siihen ohjelmien uudelleen asentamista, eikä etenkään inhoa kaikkien niiden monien ohjelmistojen asetusten viilaamista kohdalleen (asia jota suorastaan inhoan, koska minulla on joka asia hinkattu minulle sopivaksi), ja käyttö on netti ja pelaaminen, niin heille varmaan sopii ettei ole mahdollisuutta palauttaa toimiva kone helposti, vaan asentelee kaiken uudelleen. Ei siinä mitään sitten. Muuten kyllä ottaisin levykuvan edes ilmaisella Macrium Reflectillä.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Hyvä havainto. Käyttäjä 1 tekee jonkun tempun, jonka loppuunsaattaminen edellyttää boottia + jotain käyttäjäkohtaista säätöä, mutta bootin jälkeen kirjautuukin käyttäjä 2. Jolloin windows huomaa, että enpä voi tehdä tehtävää loppuun, kun on väärä käyttäjä sisällä. Josta seuraa harhaanjohtavasti muotoiltu virheilmoitus. Sensijaan että valitetaan "joku muu käyttää konettasi", pitäisi opastaa kirjautumaan ensin sillä toisella tunnuksella.

Tällä siis ei ole yhtikäsmitään tekemistä pikakäynnistyksen kanssa. Aivan samoin olisi toiminut normaali shutdown.

Mielestäni ehdotettua muutosta ei kannata tehdä, koska oletusvaihtoehto on useimmiten hyödyllinen. Jos käyttäjä on niin "edistynyt", että hänellä on työasemassaan useita käyttäjätilejä, hän voisi myös opetella tunnistamaan tämänkin tilanteen.
Mielestäni nuo ilmoitukset eivät rajoitu vain harvoihin käynnistyksiin, vaan tulee joka kerta kun konetta on edellisellä kerralla käyttänyt joku toinen käyttäjätunnus, ellei tämä sitten ole nimenomaisesti kirjautunut ulos ennen koneen sammuttamista. Tai jos ei tule joka kerta, tulee niin usein että tuntuu joka kerralta. Tuo muutos lopetti ongelmat ja Win 10 on päivittynyt ihan hyvin ilmankin.

Mitä tulee käyttäjien määrään perheissä on myös koneita, joita käyttää useampi henkilö, myös lapset. Kaikki eivät koskaan osaa tunnistaa näitä tilanteita ja joka kerta eteen lävähtävä herja alkaa puuduttaa kun sen "saa" joka kerta ignoorata. Ja sitten joku kerta käy niin että jollakulla oli oikeasti työt kesken (=herja on totta) eikä konetta olisi saanut sammuttaa. Tuon oletusvalinnan kääntäminen offille kannattaa oikeasti, ellei joku osaa esittää hyvää casea milloin se olisi isompi ongelma kuin edellä kuvaamani tietojen menettäminen.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Sitten kun vielä vähän edistyt, niin oivallat, että User Account Control (UAC) on itse asiassa todella hyvä keksintö, ja erillinen administraattoritunnus on tarpeeton, jos administraattori ja konsolilta kirjautuva käyttäjä ovat sama henkilö. Kuten yleensä on, jos kysymyksessä on henkilökohtainen työasema, jonka ylläpidosta henkilö itse vastaa. Tuossa tilanteessa erillisen administraattoritunnuksen käytöstä EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ (minäkin osaan huutaa), vaan PELKÄSTÄÄN HAITTAA, etenkin jos ei se administraattoria leikkivä henkilö olekaan tehtävänsä tasalla. Kuten on nähty. Aivan erityisen typerää on UAC:n disablointi kokonaan.
Aika usein näkee kuitenkin suositeltavan että tavallisessa päivittäiskäytössä ei ajettaisi admin-oikeuksilla, koska teoriassa siitä on ainakin kaksi ongelmaa: 1) voi tehdä vahingossa jonkin isomman virheen kuin peruskäyttäjänä, 2) malwaret voivat toimia ainakin vähänn vapaammin. Mikä olisi se syy että admininina käyttö olisi fiksumpaa? Yleensähän erityisempiä oikeuksia tarvitsee vainn ohjelmia asentaessa tai joidenkin softien ajoa adminina mutta nämähän molemmat onnistuvat myös peruskäyttäjätilillä, jos tietää admin-tunnarin.


Samaa mieltä siitä että UAC:n disablointi on typerää.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Samaa mieltä siitä että UAC:n disablointi on typerää.
Kuka on disabloinut? Minä en ainakaan. User-tilillä en oikein luota että ohjelmat asentuisivat oikein, tai ainakin päivityksissä on ollut ongelmia. Siksi menen aina sinne admin-tilille päivittämään.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
1 499
Saako tuon tehtäväpalkin sää/uutishommelin avaamaan uutiset muussa selaimessa kuin edgessä?
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Saako tuon tehtäväpalkin sää/uutishommelin avaamaan uutiset muussa selaimessa kuin edgessä?
Parempi kysymys on, että miten tuosta pääsee eroon kokonaan. Todella ärsyttävä ominaisuus kun hiiri vahingossa siihen osuu niin iso ruutu aukeaa. Sen asetuksita ei näyttäisi mitään sen suuntaista voivan valita, vaan on ja pysyy kuin takiainen.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
1 499
Parempi kysymys on, että miten tuosta pääsee eroon kokonaan. Todella ärsyttävä ominaisuus kun hiiri vahingossa siihen osuu niin iso ruutu aukeaa. Sen asetuksita ei näyttäisi mitään sen suuntaista voivan valita, vaan on ja pysyy kuin takiainen.
1621447776713.png
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
162
Onhan sulla laitettu ekaksi boottaavaksi asemaksi kovalevy BIOSissa? Sulla tuntuu olevan tikkukin kiinni koneessa, ettei vaan yritä sieltä bootata ja jää jumiin?

Ja jos mikään ei auta, niin se on uudelleenasennuksen aika... Tuntuu olevan nykyään normi, että Winkkari asennetaan pari kertaa vuodessa uudestaan, ainakin sellainen kuva on jäänyt keskusteluista.
Nyt alan olemaan aika lähellä ratkaisua tuon ongelman kanssa.

Jäin miettimään tuota kun @=JP= mainitsee viestissä, että olisi USB-tikku kiinni koneessa...mutta mitään tikkua ei ole ollunna läppärissä kiinni kun käynnistän tietokoneen uudelleen.

BIOS:ssa ensimmäisenä boottavana on aina ollunna polttava DVD-asema ja sitten SSD kiintolevy.

Mutta tuota USB juttua jäin miettimään, että voisko se olla syyllinen mustaan ruutuun, vaikka läppärissä ei ole kiinni kuin langattoman Microsoft hiiren USB-dongeli, Logitech langattoman näppäimistön receiver.

Ja kaikki on kiinni läppärin Pro telekka-aseman takana olevissa USBeissa.

Otin kaikki nuo irti käynnistin läppärin uudestaan (eli se käynnistä tietokone uudelleen valittuna valikosta).
Tietokone käynnistyi uudestaan oikein mallikkaasti.

Sitten laitoin hiiren dongelin kiinni USB 2.0 porttiin ja käynnstin tietokoneen uudelleen ja windows käynnistyi nätisti ilman ongelmia.

Ja sitten varmuuden vuoksi vielä kerran uudelleen käynnistäminen ja tietsikka käynnistyi uudestaan ILMAN MUSTAA RUUTUA.

Tämän jälkeen laitoin langattoman näppäimistön receiver (vastaanottimen) kiinni USB 2.0 porttiin.
Tämän jälkeen tietokoneen uudelleen käynnistäminen ja PAM! musta ruutu

Joten koneen sammuttaminen virtanapista ja uudelleen käynnistäminen.

näppiksen vastaanotin irti ja uudellen käynnistäminen...kone toimi nätisti.

Seuraavaksi hiiren USB-dongeli irti ja koneen uudelleen käynnistäminen....ja winukka käynnistyi nätisti.

Sitten seuraavaksi pelkästään näppäimistön vastaanotin kiinni USB-porttiin....ja koneen uudelleen käynnistäminen. Voila winukka käynnistyi nätisti ilman mustaa ruutua.

Seuraavaksi hiiren dongeli kiinni ja jälleen sama ongelma edessä. Eiku virtanappia ja koneen uudelleen käynnistäminen virtanapista.

Tämän jälkeen aloin katsomaan Laitehallintaa niin yllätys yllätys
USB-ohjaimet yhdessä kohdassa onkin jostain syystä keltainen kolmio ja ilmoitus Tuntematon USB-laite (laitekuvainpyyntö epäonnistui).
Poistin tuon kohdan valitsemalla
Poista laitteen asennus
Ja tietsikan uudelleen käynnistäminen ja musta ruutu ja eiku virtanappia tarjoomaan.

Sitten otin jälleen hiiren ja näppiksen dongelin ja vastaanottimen irti ja tietokone käyntiin virtanapista. Ja läppärin touchpadia käyttäen Laitehallintaa. Eikös USB ohjaimet kohdassa "kummittele" taas keltainen kolmio ja ilmoitus Tuntematon USB-laite (laitekuvainpyyntö epäonnistui).
Vaikka mitään USB laitteita ei ole kiinni läppärissä tai telakka-asemassa... joten eiku valikosta
Poista laitteen asennus
ja tietsikan uudelleen käynnistäminen (ilman, että hiiren ja näppiksen dongeli ja vastaanotin on kiinni!).

Tietsikka käynnistyi nätisti windowsiin asti...seuraavaksi Laitehallintaan....niin perhana jostain syystä taas USB-ohjaimet kohtaan oli tullunna takaisin tuo keltainen kolmio ja ilmoitus Tuntematon USB-laite (laitekuvainpyyntö epäonnistui).

Vaikka MITÄÄN USB-laitetta ei ollunna kiinni.

Mistä helkutista se oikein repii tuon tuntematton USB laitteen?

Kokeilin viela kerran tuota Poista laitteen asennus ja koneen uudellen käynnistäminen. Petkele ja taas oli tullunna tuo tuntematon USB-laite takaisin.
Kokeilin vielä yhden kerran tuota Poista laitteen asennus...ja uudelleen käynnistämistä.

Ja sitten tuota EI tullunna takaisin...mutta kun liitin hiiren USB dongelin läppärin tai näppiksen vastaanottimen USB liittimeen niin eikös tuo keltainen kolmio tullunna taas.

Onkohan jonnekin Windows asetuksiin, rekisteriin tai muuhun vastaavaan jäännyt "kummittelemaan" jotain "vanhoja" USB laitteita.


Aikaisemmin ei ollunna mitään ongelmia hiiren dongelin ja näppiksen vastaanottimen kanssa ja eikä Laitehallinnassa mitään keltaisia kolmioita USB-ohjainten osalta.

Luulen, että joku kumulatiivinen päivitys aiheuttaa nuo ongelmat USB-laitteiden kanssa ja sitä myöten tuota mustaa ruutua?

BTW, Äsken ajoin Windows Updaten kautta 21H! version kun kerran tarjos sitä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 232
Noniin, nyt on kone asennettu puhtaalta pöydältä, hyrrää uusin 21H1 versio.

Oli kyllä melkonen kokemus taas, onneksi muistin ottaa verkkopiuhan irti ennen asennusta, niin ei tarvii niin paljon sitä online turhakkeen pakkosyöttämistä lukea asennuksen aikana, mutta kyllä naurettavasti sitten suorastaan pelotellaan käyttäjää, että ny sit on "limited" systeemi käytössä tuon takia.

Uskomattoman paljon kirjaimellisesti p*skaa tulee koneelle uudessa asennuksessa, ihan turhia softia ja pelejä tungetaan väkisin, vielä asennuksen jälkeenkin alkaa Start valikkoon putkahdella ties mitä ihmeempiä asioita. Sieltä löyty Robloxista (!?) lähtien, joita sai sitten Uninstalloida käsin tovin. Joku helvatan Meet Now ei edes saa poies, vaan voi piilottaa näkyvistä, sen verta syvään integroitu turhake.

Sitten meni yli puolituntia kahlata läpi asetuksia ja yrittää disabloida kaikenmaailman "vakoilu" sun muut asetukset, kaikki asiat pitäisi jakaa herra M$ kanssa ja tottakai vakiona kaikki päällä tietenkin, kyselemättä.

Myös pari positiivistakin asiaa sentään, digitaalinen lisenssi aktivoitui hetken päästä koneen verkkoon päästyään, ei tarvii leikkiä M$ tilien kanssa turhaan. Myöskin ajurit SER koneeseen löytyi suoraan ja nyt näköjään ei pakkoasenna, vaan on ihan manuaalisesti valittavana Windows Update alla linkin takaa, mitä asennetaan Microsoftin puolelta, jos haluaa itse manuaalisesti jotain asentaa. Ainoastaan NVIDIAn ajurit asensin jo ennen verkkopiuhan liittämistä kokemuksesta. Sieltä löytyi ihan Intel ajurit vuodelta 2014 tälle emolle (uudempia ei ole tälle SER romulle).

Nyt sitten parin softan asennus ja se olisi siinä, jää pelikäyttöön tämä Winkkari ja vanhalle levylle sitten Linux rinnalle, jossa varmaan tuleekin vietettyä se 80% ajasta. :D
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
162
No en nyt tiedä onko horrostila nyky-SSD:lle kovinkaan haitallista. Omalle SSD:lle on tullut viiden kuukauden aikana nyt 8.6 TBW ja levy on speksattu 600 TBW:lle. Sama tahti jos jatkuu niin SSD kestää vielä 5 vuotta, jolloin tämä on jo joka tapauksessa vanhentunutta teknologiaa.

Toki joku huonommin speksattu levy kärsii enemmän, mutta itse ainakin tykkään horrostilan nopeudesta enkä aio lopettaa käyttämistä.

Tuolla horrostila + SSD kiintolevyyn ettei pitäisi käyttää. Muutamia vuosia sitten IS nettisivulla oli artikkeli.

Onko tietokoneessasi ssd-levy? Vältä näitä virheitä

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 232
Nyt alan olemaan aika lähellä ratkaisua tuon ongelman kanssa.

Jäin miettimään tuota kun @=JP= mainitsee viestissä, että olisi USB-tikku kiinni koneessa...mutta mitään tikkua ei ole ollunna läppärissä kiinni kun käynnistän tietokoneen uudelleen.

BIOS:ssa ensimmäisenä boottavana on aina ollunna polttava DVD-asema ja sitten SSD kiintolevy.

Mutta tuota USB juttua jäin miettimään, että voisko se olla syyllinen mustaan ruutuun, vaikka läppärissä ei ole kiinni kuin langattoman Microsoft hiiren USB-dongeli, Logitech langattoman näppäimistön receiver.

Ja kaikki on kiinni läppärin Pro telekka-aseman takana olevissa USBeissa.

Otin kaikki nuo irti käynnistin läppärin uudestaan (eli se käynnistä tietokone uudelleen valittuna valikosta).
Tietokone käynnistyi uudestaan oikein mallikkaasti.

Sitten laitoin hiiren dongelin kiinni USB 2.0 porttiin ja käynnstin tietokoneen uudelleen ja windows käynnistyi nätisti ilman ongelmia.

Ja sitten varmuuden vuoksi vielä kerran uudelleen käynnistäminen ja tietsikka käynnistyi uudestaan ILMAN MUSTAA RUUTUA.

Tämän jälkeen laitoin langattoman näppäimistön receiver (vastaanottimen) kiinni USB 2.0 porttiin.
Tämän jälkeen tietokoneen uudelleen käynnistäminen ja PAM! musta ruutu

Joten koneen sammuttaminen virtanapista ja uudelleen käynnistäminen.

näppiksen vastaanotin irti ja uudellen käynnistäminen...kone toimi nätisti.

Seuraavaksi hiiren USB-dongeli irti ja koneen uudelleen käynnistäminen....ja winukka käynnistyi nätisti.

Sitten seuraavaksi pelkästään näppäimistön vastaanotin kiinni USB-porttiin....ja koneen uudelleen käynnistäminen. Voila winukka käynnistyi nätisti ilman mustaa ruutua.

Seuraavaksi hiiren dongeli kiinni ja jälleen sama ongelma edessä. Eiku virtanappia ja koneen uudelleen käynnistäminen virtanapista.

Tämän jälkeen aloin katsomaan Laitehallintaa niin yllätys yllätys
USB-ohjaimet yhdessä kohdassa onkin jostain syystä keltainen kolmio ja ilmoitus Tuntematon USB-laite (laitekuvainpyyntö epäonnistui).
Poistin tuon kohdan valitsemalla
Poista laitteen asennus
Ja tietsikan uudelleen käynnistäminen ja musta ruutu ja eiku virtanappia tarjoomaan.

Sitten otin jälleen hiiren ja näppiksen dongelin ja vastaanottimen irti ja tietokone käyntiin virtanapista. Ja läppärin touchpadia käyttäen Laitehallintaa. Eikös USB ohjaimet kohdassa "kummittele" taas keltainen kolmio ja ilmoitus Tuntematon USB-laite (laitekuvainpyyntö epäonnistui).
Vaikka mitään USB laitteita ei ole kiinni läppärissä tai telakka-asemassa... joten eiku valikosta
Poista laitteen asennus
ja tietsikan uudelleen käynnistäminen (ilman, että hiiren ja näppiksen dongeli ja vastaanotin on kiinni!).

Tietsikka käynnistyi nätisti windowsiin asti...seuraavaksi Laitehallintaan....niin perhana jostain syystä taas USB-ohjaimet kohtaan oli tullunna takaisin tuo keltainen kolmio ja ilmoitus Tuntematon USB-laite (laitekuvainpyyntö epäonnistui).

Vaikka MITÄÄN USB-laitetta ei ollunna kiinni.

Mistä helkutista se oikein repii tuon tuntematton USB laitteen?

Kokeilin viela kerran tuota Poista laitteen asennus ja koneen uudellen käynnistäminen. Petkele ja taas oli tullunna tuo tuntematon USB-laite takaisin.
Kokeilin vielä yhden kerran tuota Poista laitteen asennus...ja uudelleen käynnistämistä.

Ja sitten tuota EI tullunna takaisin...mutta kun liitin hiiren USB dongelin läppärin tai näppiksen vastaanottimen USB liittimeen niin eikös tuo keltainen kolmio tullunna taas.

Onkohan jonnekin Windows asetuksiin, rekisteriin tai muuhun vastaavaan jäännyt "kummittelemaan" jotain "vanhoja" USB laitteita.


Aikaisemmin ei ollunna mitään ongelmia hiiren dongelin ja näppiksen vastaanottimen kanssa ja eikä Laitehallinnassa mitään keltaisia kolmioita USB-ohjainten osalta.

Luulen, että joku kumulatiivinen päivitys aiheuttaa nuo ongelmat USB-laitteiden kanssa ja sitä myöten tuota mustaa ruutua?

BTW, Äsken ajoin Windows Updaten kautta 21H! version kun kerran tarjos sitä.
Ettei telakassa ole jotain laitteita, jotka tunnistuu USB vermeenä, esim muistikortin lukijaa jne? Mitäs jos otat sen koneen pois siitä telakasta, niin tuleeko enää tuo tuntematon laite...
Tuolla horrostila + SSD kiintolevyyn ettei pitäisi käyttää. Muutamia vuosia sitten IS nettisivulla oli artikkeli.

Onko tietokoneessasi ssd-levy? Vältä näitä virheitä

Aikoinaan pelättiin, että SSD levyt kuluu nopsaan, mutta nykyään on tekniikka kehittynyt paljon, ettei normikäytössä pysty levyä kuluttamaan loppuun. Mutta tuo, että SSD levyä ei pitäisi pitää täytenä on taasen hyvää pitää mielessä, koska silloin jos levyä käytetään, niin muistisoluja on paljon vähemmän käytettävissä ja näinollen kuluu vähän nopeammin.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 837
Nyt alan olemaan aika lähellä ratkaisua tuon ongelman kanssa.

Jäin miettimään tuota kun @=JP= mainitsee viestissä, että olisi USB-tikku kiinni koneessa...mutta mitään tikkua ei ole ollunna läppärissä kiinni kun käynnistän tietokoneen uudelleen.

BIOS:ssa ensimmäisenä boottavana on aina ollunna polttava DVD-asema ja sitten SSD kiintolevy.

Mutta tuota USB juttua jäin miettimään, että voisko se olla syyllinen mustaan ruutuun, vaikka läppärissä ei ole kiinni kuin langattoman Microsoft hiiren USB-dongeli, Logitech langattoman näppäimistön receiver.

Ja kaikki on kiinni läppärin Pro telekka-aseman takana olevissa USBeissa.

Otin kaikki nuo irti käynnistin läppärin uudestaan (eli se käynnistä tietokone uudelleen valittuna valikosta).
Tietokone käynnistyi uudestaan oikein mallikkaasti.

Sitten laitoin hiiren dongelin kiinni USB 2.0 porttiin ja käynnstin tietokoneen uudelleen ja windows käynnistyi nätisti ilman ongelmia.

Ja sitten varmuuden vuoksi vielä kerran uudelleen käynnistäminen ja tietsikka käynnistyi uudestaan ILMAN MUSTAA RUUTUA.

Tämän jälkeen laitoin langattoman näppäimistön receiver (vastaanottimen) kiinni USB 2.0 porttiin.
Tämän jälkeen tietokoneen uudelleen käynnistäminen ja PAM! musta ruutu

Joten koneen sammuttaminen virtanapista ja uudelleen käynnistäminen.

näppiksen vastaanotin irti ja uudellen käynnistäminen...kone toimi nätisti.

Seuraavaksi hiiren USB-dongeli irti ja koneen uudelleen käynnistäminen....ja winukka käynnistyi nätisti.

Sitten seuraavaksi pelkästään näppäimistön vastaanotin kiinni USB-porttiin....ja koneen uudelleen käynnistäminen. Voila winukka käynnistyi nätisti ilman mustaa ruutua.

Seuraavaksi hiiren dongeli kiinni ja jälleen sama ongelma edessä. Eiku virtanappia ja koneen uudelleen käynnistäminen virtanapista.

Tämän jälkeen aloin katsomaan Laitehallintaa niin yllätys yllätys
USB-ohjaimet yhdessä kohdassa onkin jostain syystä keltainen kolmio ja ilmoitus Tuntematon USB-laite (laitekuvainpyyntö epäonnistui).
Poistin tuon kohdan valitsemalla
Poista laitteen asennus
Ja tietsikan uudelleen käynnistäminen ja musta ruutu ja eiku virtanappia tarjoomaan.

Sitten otin jälleen hiiren ja näppiksen dongelin ja vastaanottimen irti ja tietokone käyntiin virtanapista. Ja läppärin touchpadia käyttäen Laitehallintaa. Eikös USB ohjaimet kohdassa "kummittele" taas keltainen kolmio ja ilmoitus Tuntematon USB-laite (laitekuvainpyyntö epäonnistui).
Vaikka mitään USB laitteita ei ole kiinni läppärissä tai telakka-asemassa... joten eiku valikosta
Poista laitteen asennus
ja tietsikan uudelleen käynnistäminen (ilman, että hiiren ja näppiksen dongeli ja vastaanotin on kiinni!).

Tietsikka käynnistyi nätisti windowsiin asti...seuraavaksi Laitehallintaan....niin perhana jostain syystä taas USB-ohjaimet kohtaan oli tullunna takaisin tuo keltainen kolmio ja ilmoitus Tuntematon USB-laite (laitekuvainpyyntö epäonnistui).

Vaikka MITÄÄN USB-laitetta ei ollunna kiinni.

Mistä helkutista se oikein repii tuon tuntematton USB laitteen?

Kokeilin viela kerran tuota Poista laitteen asennus ja koneen uudellen käynnistäminen. Petkele ja taas oli tullunna tuo tuntematon USB-laite takaisin.
Kokeilin vielä yhden kerran tuota Poista laitteen asennus...ja uudelleen käynnistämistä.

Ja sitten tuota EI tullunna takaisin...mutta kun liitin hiiren USB dongelin läppärin tai näppiksen vastaanottimen USB liittimeen niin eikös tuo keltainen kolmio tullunna taas.

Onkohan jonnekin Windows asetuksiin, rekisteriin tai muuhun vastaavaan jäännyt "kummittelemaan" jotain "vanhoja" USB laitteita.


Aikaisemmin ei ollunna mitään ongelmia hiiren dongelin ja näppiksen vastaanottimen kanssa ja eikä Laitehallinnassa mitään keltaisia kolmioita USB-ohjainten osalta.

Luulen, että joku kumulatiivinen päivitys aiheuttaa nuo ongelmat USB-laitteiden kanssa ja sitä myöten tuota mustaa ruutua?

BTW, Äsken ajoin Windows Updaten kautta 21H! version kun kerran tarjos sitä.
Oliko telakka kuitenkin koko ajan kiinni koneessa? Äkkiseltään voisi haista joko sen, tai tietokoneen itsensä USB-portin tai -ohjainpiirin ongelmalta. Softapuolen vian voisi toki eliminoida puhtaalla asennuksella. Onko ajurit päivitetty uusimpiin versioihin mitä valmistaja tarjoaa?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 477
Voinko jotenkin päivittää 20H2 versioon enää, kun 21H1 on jo tarjolla? Ei viitsisi ihan uunituoreeseen iskeä, ennen kuin vikoja korjailtu.

Jostain syystä koneeni ei enää automaattisesti iske major-päivityksiä sisään, tai edes kysele niistä. Ne löytyvät ainoastaan, jos menen etsimään päivityksiä, jolloin se tarjoaa valinnaisena niiden lataamisen ja asentamisen. Muistaakseni nykyisen, 2004 versionkin jouduin manuaalisesti klikkailemaan asennettavaksi. Muistaakseni tätä ennen versiopäivitykset tulivat ennenmmin tai myöhemmin pakottaen, joka oli sinällään ihan hyvä etteivät nyt täysin välistä jääneet. Tietoturvapäivitykset ym. asentuvat yhä normaalisti automaattisesti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 232
Voinko jotenkin päivittää 20H2 versioon enää, kun 21H1 on jo tarjolla? Ei viitsisi ihan uunituoreeseen iskeä, ennen kuin vikoja korjailtu.

Jostain syystä koneeni ei enää automaattisesti iske major-päivityksiä sisään, tai edes kysele niistä. Ne löytyvät ainoastaan, jos menen etsimään päivityksiä, jolloin se tarjoaa valinnaisena niiden lataamisen ja asentamisen. Muistaakseni nykyisen, 2004 versionkin jouduin manuaalisesti klikkailemaan asennettavaksi. Muistaakseni tätä ennen versiopäivitykset tulivat ennenmmin tai myöhemmin pakottaen, joka oli sinällään ihan hyvä etteivät nyt täysin välistä jääneet. Tietoturvapäivitykset ym. asentuvat yhä normaalisti automaattisesti.
En ota mitään vastuuta, mitä tapahtuu, jos tuon teet!
Paree olla varmuuskopiot kaikesta tärkeästä ja asennusmedia valmiina, jos jotain menee solmuun...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 477
En ota mitään vastuuta, mitä tapahtuu, jos tuon teet!
Jos ei mitään tämän virallisempaa tietä ole, niin ehkä mä odottelen vaikkapa kuukauden että 21H1 on pahimmat uudet bugit korjattu ja päivittelen sitten vaan suoraan siihen majoriin.

Tuohon "Win10 ei tarjoa major-päivityksiä kuin manuaalisesti tsekkaamalla" ongelmaan otetaan kuitenkin vinkkejä, miksi näin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 232
Jos ei mitään tämän virallisempaa tietä ole, niin ehkä mä odottelen vaikkapa kuukauden että 21H1 on pahimmat uudet bugit korjattu ja päivittelen sitten vaan suoraan siihen majoriin.

Tuohon "Win10 ei tarjoa major-päivityksiä kuin manuaalisesti tsekkaamalla" ongelmaan otetaan kuitenkin vinkkejä, miksi näin.
En usko että MS tulee koskaan virallisesti tukemaan vanhaan versioon päivittämistä, se kun puskee väkisin vain uusinta uutta ja koko ajan nopeuttanut vanhojen hylkäystä ylläpidolta.

Itsellä oli sama ongelma, että ei tarjonnu vuosikausiin enään noita Feature päivityksiä, 1909 oli viimeisin, jonka manuaalisesti itsekin asensin ja se nyt happani sit lopullisesti pari viikkoa sitten (eli tuki loppu). Tietenkään Windows ei mitenkään informoinut, että käytän käyttöjärjestelmää joka on EOL (End of Life), eli peruskäyttäjä saattaa jatkaa onnellisesti koneen käyttöä ilman tietoturva korjauksia.
Joten nyt sit vedin puhtaalta pöydältä, josko auttaisi ongelmaan, ku sen verta vanha asennus alla, taikka ongelma jatkuu taasen syksyllä, koska jotain epäyhtensopivaa koneessa, sen näkee sitten, jännityksellä odotan.

Joten oletettavasti sun koneella on jokin laite/softa/ajuri, joka on epäyhteensopiva ja sen takia ei automaattiset Feature päivitykset tule. Tietenkään Windows ei voi mitenkään informoida käyttäjälle ongelmasta sen tarkemmin, joten käyttäjän on sitten pakko yrittää manuaalisesti asentaa se ja jos se epäonnistuu, niin siitä jää logi tiedostot, joita voi sitten yrittää tulkita.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
466
Viestin voi poistaa kun ei kerran kukaan halunnut auttaa........................
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 819
Viestejä
4 204 850
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom