VRR yleiskeskustelu (G-Sync, Freesync, Adaptive sync)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asmola
  • Aloitettu Aloitettu
Jos ne ajurit on sitä erikseen kuuluttanut että tälle voisi kytkeä päälle, kuten Snowman totesi, se lienee siellä ajurin listalla tätä nykyä. Eihän ne sitä nyt niillä näytöillä kuuluta, mitä ei ole listattu, vaan taisivat jopa erikseen huomauttaa vielä kytkiessä että toimii jos toimii tai sitten ei?
Kys.näyttö ei ole
G-SYNC Certification and G-SYNC Compatible listalla.

Aluksi kysyttiin ja minä vastasin mikä ongelma kys.näytössä voi tulla vastaan sekä ratkaisun ongelmaan.
En jatka sun kanssa tätä turhaa diipadaapa vääntämistä enempää.
 
@Snowman ilmoittiko NVIDIAn ohjauspaneeli siis sinulle itse, että ko. näytölle voisi sen pistää päälle, vai tarkoititko vain että siellä oli sellainen mahdollisuus ruksia?
 
Kys.näyttö ei ole
G-SYNC Certification and G-SYNC Compatible listalla.

Aluksi kysyttiin ja minä vastasin mikä ongelma kys.näytössä voi tulla vastaan sekä ratkaisun ongelmaan.
En jatka sun kanssa tätä turhaa diipadaapa vääntämistä enempää.
Ei olekaan, mutta silti control panelin aukaistessa tarjosi heti ekana G-syncin päälle kytkemistä ja sanoi jotain tyyliin "this monitor is g-sync compatible" en muista sanatarkasti. Lisäksi ei kyllä mainitsemiasi ongelmia ole tullut vastaan ja jotenkin olet aina kommentoimassa kun vähän nvidiaa sohaistaan tikulla. Mulla nyt vaan sattuu tää freesync 2 niin paljon paremmin toimimaan kuin g-sync, siksi kysyin asiaa. En kysellyt minkään ongelman takia.

Edit. @Kaotik tällainen ikkuna siis aukesi ekana.
img_57cf3c44b33e8.png
 
Ei olekaan, mutta silti control panelin aukaistessa tarjosi heti ekana G-syncin päälle kytkemistä ja sanoi jotain tyyliin "this monitor is g-sync compatible" en muista sanatarkasti. Lisäksi ei kyllä mainitsemiasi ongelmia ole tullut vastaan ja jotenkin olet aina kommentoimassa kun vähän nvidiaa sohaistaan tikulla. Mulla nyt vaan sattuu tää freesync 2 niin paljon paremmin toimimaan kuin g-sync, siksi kysyin asiaa. En kysellyt minkään ongelman takia.
Siis täpän voi toki laittaa mutta siellä on se teksti alhaalla varoittelemassa jos ei näyttö ole tuolla virallisella listalla.

Enable-GSync-Compatible-1200x675.jpg.jpg

Ei olekaan, mutta silti control panelin aukaistessa tarjosi heti ekana G-syncin päälle kytkemistä ja sanoi jotain tyyliin "this monitor is g-sync compatible" en muista sanatarkasti. Lisäksi ei kyllä mainitsemiasi ongelmia ole tullut vastaan ja jotenkin olet aina kommentoimassa kun vähän nvidiaa sohaistaan tikulla. Mulla nyt vaan sattuu tää freesync 2 niin paljon paremmin toimimaan kuin g-sync, siksi kysyin asiaa. En kysellyt minkään ongelman takia.

Edit. @Kaotik tällainen ikkuna siis aukesi ekana.
img_57cf3c44b33e8.png

Alempana huomauttelee jos/kun yhteensopivuutta ei ole vahvistettu kuten tuossa kuvassa jonka postasin.

Lisäksi ei kyllä mainitsemiasi ongelmia ole tullut vastaan ja jotenkin olet aina kommentoimassa kun vähän nvidiaa sohaistaan tikulla.

Sinä tulit kysymään ja minä vastasin sulle täysin 100% faktan mikä ongelma tuossa näytössä on ja nyt sinä alat hyökkäileen mun kimppuun koska kerroin miten asia on?
Kyllä on ihme porukkaa

Ja väität nyt vielä ettei ole tälläisiä kokemuksia vaikka juuri aluksi sanoit että sulla ei ollut sulava se Rtx2080 ohjaimella.
Ja nämä sulavuus ongelmat kys.näytöllä johtuu 144Hz ja korjaantuu kun muuttaa 120Hz ,tämä on 100% fakta.
Älä kysele jos et halua tietää oikeasti mikä on syynä.
Odotit varmaan että joku tulee sun kanssa mukaan tuohon älyttömään "Nvidia rampauttanut" aivopieruun?
No nyt ainakin tiedät jos olet hankkimassa Nvidian ohjainta niin säädät sen näytön vaan 120Hz ja toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapa viisaammat mahtaako G-sync näyttöä saada toimimaan AMD:n kortin kanssa? Lähinnä kiinnostaa pitäisikö vaihtaa myös ruutua jos joskus tulevaisuudessa valitsen punaisen leirin kortin? Kyseessä on siis ihan puhdas G-sync ruutu.
 
Kertokaapa viisaammat mahtaako G-sync näyttöä saada toimimaan AMD:n kortin kanssa? Lähinnä kiinnostaa pitäisikö vaihtaa myös ruutua jos joskus tulevaisuudessa valitsen punaisen leirin kortin? Kyseessä on siis ihan puhdas G-sync ruutu.
Näyttö toimii, G-Sync ei. Uudet G-Sync näytöt voivat tukea sopivalla firmiksellä myös Adaptive-synciä mutta se ei onnistu vanhemmilla näytöillä ja molempia tukevia on näkynyt tietääkseni vasta yksi ja sekin japaniassa. (G-Sync compatible ei liity tähän)
 
Ja nämä sulavuus ongelmat kys.näytöllä johtuu 144Hz ja korjaantuu kun muuttaa 120Hz ,tämä on 100% fakta.

Entäs, jos näyttö ei pysty aina täysin pysymään tuon 144Hz:n perässä?
En nyt siis tarkoita tuota varsinaista virkistystaajuutta, vaan esim. oman monitorin (Samsung C32HG70) jossain arvostelussa oli mainittu, että 120Hz:llä pysyy paremmin perässä. En muista tarkkaan, millä tavalla, kun en muista missä arvostelussa tuosta puhuttiin...
Liiketoistokin on siinä vaiheessa huonompi, kun lyödään Freesync-päälle. Esim. Black Frame Insertion ei toimi freesync päällä ollenkaan (tilanne varmasti sama G-syncillä).

Tuli nyt vähän "epäselvä" postaus, kun en löytänyt sitä arvostelua. Mutta toivottavasti tuosta jotain jäi käteen ;)
 
Broidilla MSI Ventus 2060 ja nyt tulis tarjoukseen ihan kovis näyttö, Samsung Odyssey C27JG56 27&quote; kaareva pelinäyttö - Näytöt ja mietittiin, että toimiikohan tuo FreeSync tolla GPU:lla kun Nvidiahan nöyrty unlockaamaan sen alkuvuonna tms ajureilla?

Alustavasti katseltiin, että voisi toimia, mutta silti jäi hieman miettivä fiilis asiasta. Varsinkin että tarviiko olla jokin tietty liitäntä, että se toimisi?
 
Kokeilkaa tätä:

G-SYNC Pendulum Demo


Suhteellisen kätevä G-Sync ja G-Sync Compatible tesitohjelma.
 
Tässä G-Sync compatible käyttäjänä ryhdyin tutkimaan, että mites se toimii kun FPS on yli näytön maksimivirkistystaajuudeen tai alle minimivirkistystaajuudeen.

Kun FPS on yli näytön maksimivirkistystaajuudeen, ja V-sync on pois päältä, näyttö toimii kuten normaalissa tilanteessa eli kuva repeilee.

Kun FPS on yli näytön maksimivirkistystaajuudeen, ja V-sync on päällä, käytössä onkin FPS rajoitin, joka rajoittaa FPS lukeman hieman alle maksimivirkistystaajuudeen, 144Hz raja on noin 138FPS ja 120Hz 115fps. Tämä oli yllätys kun en ollut asettanut manuaalista FPS rajoitinta. Suositus on käyttää joko pelin sisäistä FPS-rajoitinta, tai sen puuttuesssa NV:n ohjauspaaanelista, jotta FPS ei pääse nousemaan yli maksimivirkistystaajuudeen. Yllätys oli että tämä tapahtuu jostain syystä automaattisesti. Sain tämän tuloksen kahdella eri pelillä missä pelien omissa asetuksissa V-sync ja FPS-rajoittimet olivat poissa käytöstä.

Kun FPS laskee alle näytön minimivirkistystaajuudeen, näyttö nostaa virkistystaajuttaa kunnes se on FPS lukeman monikerta synkronoinnin saavuttamiseksi. Eli jos pelin FPS vaikka 25FPS niin näytön taajuus on 50Hz (tämä ominaisuus kai tunnetaan mimeltä Low Framerate Compensation). Omin silmin en havainnut V-syncillä olevan vaikutusta toimintaan, kuva ei repeillyt sen ollessa päällä tai pois.

Edellä kuvattu toiminta riippuu luonnollisesti näytön mallista ja siitä onko se NV:n G-Sync compatible listalla. Mutta ehkä tässä on jotain hyötyä jollekulle.
 
Hommasin ekaa kertaa G-sync näytön. Onkos se nyt niin, että tuon pitäminen päällä ei isosti lisää latensseja fps peleihin, joten sellaselle omassa tapauksessa taitavamman pään casuaalipelaajalle tuo on kuitenkin järkiratkaisu ottaa käyttöön.
 
Hommasin ekaa kertaa G-sync näytön. Onkos se nyt niin, että tuon pitäminen päällä ei isosti lisää latensseja fps peleihin, joten sellaselle omassa tapauksessa taitavamman pään casuaalipelaajalle tuo on kuitenkin järkiratkaisu ottaa käyttöön.
Käyhän katselemassa Battle(non)sense:n aiheeseen liittyviä videoita tuubista. Sieltä löytyy aika tyhjentävästi, miten asetukset kannattaa virittää.
 
Kun FPS on yli näytön maksimivirkistystaajuudeen, ja V-sync on päällä, käytössä onkin FPS rajoitin, joka rajoittaa FPS lukeman hieman alle maksimivirkistystaajuudeen, 144Hz raja on noin 138FPS ja 120Hz 115fps. Tämä oli yllätys kun en ollut asettanut manuaalista FPS rajoitinta. Suositus on käyttää joko pelin sisäistä FPS-rajoitinta, tai sen puuttuesssa NV:n ohjauspaaanelista, jotta FPS ei pääse nousemaan yli maksimivirkistystaajuudeen. Yllätys oli että tämä tapahtuu jostain syystä automaattisesti. Sain tämän tuloksen kahdella eri pelillä missä pelien omissa asetuksissa V-sync ja FPS-rajoittimet olivat poissa käytöstä.

Tuo automaattinen fps-rajoitus saattaa johtua ohjauspaneelin low latency mode ultra-asetuksesta.
 
BlurBusters-sivuston mukaan Ultra Low Latencyn Ultra asetus todellakin saa aikaan automaattisen fps-rajoituksen, mutta vain DX11-peleissä (ja vanhemmissa). DX12/Vulkan peleissä Ultra Low Latency asetus ei vaikuta, koska niissä pelimoottorit itse hoitavat ruutujen puskuroinnin.

Ultra Low Latencyn Ultra ja On asetusten välinen ero onkin siis vain Ultran lisäämä fps-rajoitus.

Ultra Low Latency itse asiassa oli aiemmin nimellä Max rendered frames. Sen Ultra ja On asetukset rajoittavat puskuroitujen ruutujen määrää joka vähentää viivettä.
 
Onko kukaan kokeillut uutta C9 gsync firmwarea? Ongelmia näyttäis olevan edelleen 4k resoluution kanssa, signaali häviää..
 
Onko kukaan kokeillut uutta C9 gsync firmwarea? Ongelmia näyttäis olevan edelleen 4k resoluution kanssa, signaali häviää..

Jos tarkoitat tuota sivuille tullutta uutta virallista firmistä, niin ei LG ole todennut sen olevan g-sync-korjaus.
 
Ilmeisesti io techin tv -keskustelu puolella jotkut saanut toimimaan uudella firmiksellä kun on laittanut tehdasasetukset.. pitää kokeilla.
 
Ilmeisesti io techin tv -keskustelu puolella jotkut saanut toimimaan uudella firmiksellä kun on laittanut tehdasasetukset.. pitää kokeilla.
Sen voipi vielä ymmärtää, mutta että 7 tunniksi pitäisi repiä eri laitteiden johtoja irti... ;)
 
itseasiassa toimi, otin telkkarista johdon pois ja annoin olla 1h. Iskin kiinni seinään niin nyt toimii G-sync..

eli nyt toimii 4k, 120hz, HDR ja G-sync yhtäaikaa. Toi temppu sai ilmeisesti telkkarin paremmin kommunikoimaan PC.n kanssa. Otin myös HDMI johdon pois.
 
itseasiassa toimi, otin telkkarista johdon pois ja annoin olla 1h. Iskin kiinni seinään niin nyt toimii G-sync..
Niin no, siinä VOI olla joku sellainen, että kun konkat tyhjenee niin joku piiri alustuu käynnistettäessä uudestaan. Mitä se ei välttis tee, jos piirillä on käyttissähöt koko tuon tuuletuksen ajan.
Tunti, saatikka 7 tuntia kuulostaa kyllä melko potaskalta.

Mutta, ei siinä, pääasiahan se toki on, että toimii! :D
 
Onko tuo Freesync nyt sitten millainen valinta nykypäivänä? Tekisi mieli vaihtaa nykyinen näyttö (Acer 27" Predator XB271HUA WQHD -pelinäyttö, 165Hz (OC), G-Sync, musta - 629,00€) hieman isompaan (34"?) ja mahdollisesti kaarevaan, ultrawideen? Tai sitten 4K:hon (epätodennäköistä tällä hetkellä, mutta mikäli tarjonta tässä lisääntyy parin-kolmen kuukauden sisällä). Hertsejä kuitenkin tuo 144 pitäisi löytyä...

Joka tapauksessa mietityttää hieman tuo Freesync vs G-sync. Voi olla että AMD näyttistäkin tulee kokeiltua (6800XT?) joten tuo Freesync olisi silloin luonnollinen valinta. Mutta täysin varma ei voi siitä olla ajautuuko sittenkin NVidian 3080 "Ti" malliin sellaisen ilmestyessä. Pärjääkö Freesyncillä siis myös 3080"Ti:n" kanssa hyvin nykypäivänä?

Onko tuo "G-sync compatible" pakollinen että näyttö siltä listalta löytyy, vai voiko olettaa että toimii ilmankin, vai täysin tapauskohtaista?
 
Onko tuo Freesync nyt sitten millainen valinta nykypäivänä? Tekisi mieli vaihtaa nykyinen näyttö (Acer 27" Predator XB271HUA WQHD -pelinäyttö, 165Hz (OC), G-Sync, musta - 629,00€) hieman isompaan (34"?) ja mahdollisesti kaarevaan, ultrawideen? Tai sitten 4K:hon (epätodennäköistä tällä hetkellä, mutta mikäli tarjonta tässä lisääntyy parin-kolmen kuukauden sisällä). Hertsejä kuitenkin tuo 144 pitäisi löytyä...

Joka tapauksessa mietityttää hieman tuo Freesync vs G-sync. Voi olla että AMD näyttistäkin tulee kokeiltua (6800XT?) joten tuo Freesync olisi silloin luonnollinen valinta. Mutta täysin varma ei voi siitä olla ajautuuko sittenkin NVidian 3080 "Ti" malliin sellaisen ilmestyessä. Pärjääkö Freesyncillä siis myös 3080"Ti:n" kanssa hyvin nykypäivänä?

Onko tuo "G-sync compatible" pakollinen että näyttö siltä listalta löytyy, vai voiko olettaa että toimii ilmankin, vai täysin tapauskohtaista?
G-Sync Compatible ei ole pakollista, ilman sitä pitää vain itse käydä kääntämässä ominaisuus päälle. Toiminta listalta puuttuvien nyättöjen osalta on täysin tapauskohtaista, mutta uskoisin että nykypäivänä useampi toimii kuin ei toimi vaikkei listalla vielä olisikaan.
 
Täällä on näyttönä Acerin XB271HU. Näytössä on G-sync. Onko niin, että AMD:n näytönohjaimella tuohon ei saa minkäänlaista syncia? Telkkarina on LG:n C9 OLED, jossa HDMI 2.1. Tuossa toimisi syncci (VRR) ilmeisesti molempien leirien uusilla korteilla?
 
Minulla on käytössä g sync compatible näyttö. Raskaammissa peleissä adaptive syncin käyttö on itsestäänselvyys, mutta kun pelaan cs:ää, valitsen mieluummin sen 500fps kun vajaan 144 adaptive syncin kanssa rajoittaen fps:än.

Onkos adaptive syncistä mitään harmia, mikäli se on kytketty toimimaan, mutta fps onkin näytön virkistystaajuuden yläpuolella? Lähinnä siis käytännöllisyyden kannalta asiaa ajattelen, eli onko tarpeen käydä nvidian ohjauspaneelista disabloimassa gsync comp joka kerta kun tarkoitus on pelata cs? Minulla kun on taipumus unohtaa kytkeä se takaisin. :D
 
Sinähän voit vaihtaa nvidian ohjauspaneelista cs:n toimimaan kiinteällä virkistystaajuudella/ilman g-syncciä. Ei tarvitse gsyncciä erikseen aina kytkeä pois päältä
 
Kaipailisin neuvoja näiden synkkien kanssa. Minulla on ollut jo tovin käytössä 60Hz freesync-näyttö ja sille kaverina nVidian näytönohjain. Näyttö ei ole virallisesti GSync yhteensopiva, mutta GSync näyttäisi toimivan melko hyvin ja useimpien pelien kanssa. Huomasin että se esim Ass Greed Originissa vähensi repeilyä, ja oli joku peli jonka kanssa GSync ei toiminut (tuli jotain välkettä ruutuun). Mutta olen vähän ymmälläni että miten nuo asetukset nyt kannattaisi laittaa.

Tein testejä nVidian Pendulumin kanssa ja huomasin, että jos fps laskee alle 43:n, alkaa tulla kuvaan häiriöitä. Eli selvästikin kannattaa huolehtia, että peleissä fps ei laske alle 45:n. Lisäksi huomasin, että kuva näyttää hyvältä ja heiluri heiluu suht smoothisti jos rajaan fps:n välille 45-59. Mutta siinä vaiheessa kun fps:n yläraja ylittää 60, alkaa tulla häiriöitä heiluriin. Eli miten kannattaisi laittaa asetukset ja kannattaako ne laittaa nVidian control paneliin vai pelin omista asetuksista (jos siellä sellainen on)?

  • kokeilun perusteella voisi olla hyödyllistä rajata max fps arvoon 59. Mutta entäs jos pelaa peliä jossa fps pyörisi suurimman osan aikaa reilusti yli 60:ssä, eikö tällöin parempi lopputulos syntyisi sallimalla frameja tasan 60? Vai jopa yli 60?
  • missä tilanteessa adaptive tai fast on parempi kuin GSync?

Itse tosiaan tykkään virittää grafiikka-asetukset mahdollisimman korkealle, ja virkistystaajuuden osalta useimmat pelit näyttävät hyvältä kunhan se on vähintään 50, joten yleensä pyrin optimoimaan asetukset siten että fps seilaa siinä 50-60 välillä.
 

Tuosta kun pläräät kaikki sivut läpi niin kaikkiin kysymyksiisi löytynee vastaukset.
 

Tuosta kun pläräät kaikki sivut läpi niin kaikkiin kysymyksiisi löytynee vastaukset.
Kiitos linkistä, luin tuon läpi ja lopputulos:
Asetetaan nVidian control panelista
  • frame limit arvoon 57 ja
  • VSYNC: Enabled

Sitten näillä pelaillaan kaikki pelit, paitsi jos tulee ongelmia, niin sitten pelikohtaisesti otetaan pois päältä.
Lisäksi peliasetuksista:
  • VSYNC: off
  • Screenmode: Fullscreen

Näyttäiskö oikealta?

edit: ja päättelin, että tuo ohje on tehty ennen kuin FPS limitteri on tullut nVidian ajureihin, koska siellä neuvottiin käyttämään ulkoista limitteriä, ymmärsinkö oikein?
 
Siis V-Sync on tavallaan limitteri. Se rajottaa maksimin siihen mitä näyttö tukee mutta se ei ole optimaalinen koska se aiheuttaa input lagia hiukan. Eli jos käyttää V-Sync niin et tartte mitään erillistä limitteriä.

Ja toi että sulla alkaa tulla häröjä kun laskee alle 45 tarkoittaa todennäköisesti että freesync range loppuu, joka noissa 60Hz näytöissä on väkisinkin vaatimaton eikä niillä päästä nauttimaan LFC ominaisuudesta esim.
 
Näyttäiskö oikealta?

Juuri näin. :thumbsup:

Voit käyttää NVidian limiteriä, ajaa saman asian.

Siis V-Sync on tavallaan limitteri. Se rajottaa maksimin siihen mitä näyttö tukee mutta se ei ole optimaalinen koska se aiheuttaa input lagia hiukan. Eli jos käyttää V-Sync niin et tartte mitään erillistä limitteriä.

Juuri tuon input lagin takia on parempi rajoittaa fps alle v-sync-rajan.
 
Juuri tuon input lagin takia on parempi rajoittaa fps alle v-sync-rajan.

Mitenkähän tämä käytännössä toteutuu. Itse huomasin kans aikanaan, että FPS-rajoittaminen näytti pienentävän inputlagia, ja nyt kun 144hz näytöllä jossain peleissä FPS seilaa 60-90 välimaastoa, niin yleinen sujuvuus tuntuu jopa huonommalta kuin 60fps. Eli onkohan input lagi todellisuudessa pienempi 60 locked, kuin jos se seilaa 60-90?

Nvidia tuota jossain selitti aikanaan, että GPU laskee frameja ennakkoon tms, eli 200fps / 60hz on paljon sujuvampi kuin 60fps / 60hz. Sikäli ihan loogista, että jos se GPU:n ''kapasiteetti'' riittää yli sen lukitun 60fps / 60hz, niin meno on sujuvampaa. Pitänee asennella joku Rivatuner ja vertailla frametimejä. Wildlandsissa FPS sahaa 50-100 väliä ja pientä jökkimistä ollut ilmassa. 90 asteen käännös kiviseinästä rakennukseen saattaa puolittaa FPS:ät..
 
Itse huomasin kans aikanaan, että FPS-rajoittaminen näytti pienentävän inputlagia, ja nyt kun 144hz näytöllä jossain peleissä FPS seilaa 60-90 välimaastoa, niin yleinen sujuvuus tuntuu jopa huonommalta kuin 60fps.

Onko sulla mitään g-sync/freesynciä?
 
Onko sulla mitään g-sync/freesynciä?

Freesync löytyy. Range tässä näytössä 48-144 ja tuossa +48fps pysyy kyllä 99,9% ajasta. Tuossa testasin 60hz lukittuna, mutta ei se kyllä sulavammalta tuntunut. Ei taida isoja eroja olla syöttöviiveessä, lukitseepa sitten 60 tai antaako FPS:n heilua 60-90.
 
Jos hankkii kakkosnäytöksi 144Hz full hd:n ja näyttis on 3080 eli pitäisi pysyä jatkuvasti siihen 144, niin onko VRR:stä (gsync tässä tapauksessa) hyötyä?

Tarkoitus siis nostaa se kakkosnäyttö ison 60Hz 4K:n eteen peleissä jotka siihen sopii, ja muuten olisi lähinnä toimistotyön lisänäyttönä.
 
Jos hankkii kakkosnäytöksi 144Hz full hd:n ja näyttis on 3080 eli pitäisi pysyä jatkuvasti siihen 144, niin onko VRR:stä (gsync tässä tapauksessa) hyötyä?

Riippuu meinaatko ajaa ilman v-synciä yli 144fps vai v-syncillä 144fps capissä, jos ilman g-synciä jäät.
 
Riippuu meinaatko ajaa ilman v-synciä yli 144fps vai v-syncillä 144fps capissä, jos ilman g-synciä jäät.
Vsync ja 144 kai, mutta en hirveästi ole perehtynyt.

Eli auttaako g-sync vai ei jos näyttis pystyy koko ajan puskemaan vähintään 144 joka tapauksessa? Siis käytännössä ja useimmilla nopeilla FPS /retrografiikkapeleillä joihin tuota käyttäisin. Asetukset pelissä ne joilla homma parhaiten toimii tietysti.
 
Vsync ja 144 kai, mutta en hirveästi ole perehtynyt.

Eli auttaako g-sync vai ei jos näyttis pystyy koko ajan puskemaan vähintään 144 joka tapauksessa? Siis käytännössä ja useimmilla nopeilla FPS /retrografiikkapeleillä joihin tuota käyttäisin. Asetukset pelissä ne joilla homma parhaiten toimii tietysti.

Avaan sitten molempia skenaarioita.

Jos kytket v-syncin pois päältä ja FPS on yli 144, niin G-Syncistä ei ole mitään hyötyä. Tällöin kuvaan tulee repimistä.

Jos kytket v-syncin päälle, FPS ei voi nousta yli 144. Tällöin kuvassa ei ole repimistä, mutta input lag nousee merkittävästi. Jos on G-Sync niin voit rajoittaa ruudunpäivitysnopeuden hieman alle 144fps ( esim. 141fps ) jolloin kuvaan ei tule repimistä, eikä input lag juurikaan nouse. Jos ruudunpäivitys yleensäkään putoaa ikinä alle 144fps, niin g-sync sulavoittaa menoa huomattavasti.

Eli ilman G-Synciä vaihtoehdot ovat repeily tai korkea input lag. G-Syncillä saa repeilemättömän kuvan ja matalan input lagin.
 
Jos kytket v-syncin päälle, FPS ei voi nousta yli 144. Tällöin kuvassa ei ole repimistä, mutta input lag nousee merkittävästi. Jos on G-Sync niin voit rajoittaa ruudunpäivitysnopeuden hieman alle 144fps ( esim. 141fps ) jolloin kuvaan ei tule repimistä, eikä input lag juurikaan nouse.

Näin sanoisin kans. Freesync OFF-testailuilla olen ainoastaan saanut repeilyä, jos FPS sahaa rajusti. Jos FPS edes jokseenkin tasainen, niin en ole huomannut mitään eroja, niin alle 100fps kuin ylikään. Enkä usko että Freesync hirveästi poikkeaa toimintaperiaatteeltaan G-syncistä.

Eli summasummarum, @antti-x , sun tapauksessa ei ole pakollinen. Jos uutta näyttöä hankit, niin eikös noissa tuppaa vähintään se adaptive sync olemaan. No ei kai kaikissa. Jos GPU pystyy puskemaan jokseenkin tasaisesti FPS:iä, niin jollain Divvyn mainitsemalla limitterillä pärjäät varmasti. Jos samassa hintaluokassa on syncillinen näyttö, niin hommaisin ehdottomasti, koska tiettyä tulevaisuuden varaa noissa on. GPU:iden tehot laskee ajan kanssa suhteessa vaatimuksiin, ja kun ne FPS:ät sahaa, niin repeilyä voi esiintyä.
 
Näin sanoisin kans. Freesync OFF-testailuilla olen ainoastaan saanut repeilyä, jos FPS sahaa rajusti. Jos FPS edes jokseenkin tasainen, niin en ole huomannut mitään eroja, niin alle 100fps kuin ylikään. Enkä usko että Freesync hirveästi poikkeaa toimintaperiaatteeltaan G-syncistä.

Vaikka et ole repeilyä huomannut, niin se siellä kuitenkin pakosti on, jos mitään synkronointia ei ole käytössä. Siltä ei voi käytännössä välttyä. Joku toinen voi sen huomatakkin. Itse ihmettelen suuresti, miten joku ei huomaisi.
 
Vaikka et ole repeilyä huomannut, niin se siellä kuitenkin pakosti on, jos mitään synkronointia ei ole käytössä. Siltä ei voi käytännössä välttyä. Joku toinen voi sen huomatakkin. Itse ihmettelen suuresti, miten joku ei huomaisi.

Tee testejä samoilla skenaariolla ja pidä mulle vaikka luento sun Nervus Opticusin vaikutuksesta näytön virkistystaajuuden sekä FPS:än muutoksiin.
 
Tee testejä samoilla skenaariolla ja pidä mulle vaikka luento sun Nervus Opticusin vaikutuksesta näytön virkistystaajuuden sekä FPS:än muutoksiin.

Ei sun tartte kuin vähän perehtyä miten näyttikset ja näytöt piirtää kuvia niin pääset kartalle. Uskon kyllä, ettet sinä sitä näe.
 
Ei sun tartte kuin vähän perehtyä miten näyttikset ja näytöt piirtää kuvia niin pääset kartalle.

Sun perehtyminen voi juurikin olla johtanut siihen, että huomaat niitä ''eroja''. Jos ihminen saa tietoa jostain hypoteettisesta toiminnasta, niin hän voi kuvitella sellaista. Jos ihmiselle laitetaan kaksi täsmälleen samanlaista kuvaa eteen ja käsketään etsiä eroja, ihmiset yllättävän usein löytää niitä ''eroja''.

Vaikka alkuperäinen väittämäsi olisi totta, niin se on aivan yhdentekevää, kun en itse niissä skenaarioissa pienen pientäkään repeilyä ole nähnyt. Jäämme ikuisen mysteerin äärelle, että johtuuko se mun korruptoituneista näkö tai aivohermoista, vai mistä.

Edit: Huomaatko muuten 115 vs 130fps eron pelkästään hiirtä heiluttamalla?
 
Vaikka et ole repeilyä huomannut, niin se siellä kuitenkin pakosti on, jos mitään synkronointia ei ole käytössä. Siltä ei voi käytännössä välttyä. Joku toinen voi sen huomatakkin. Itse ihmettelen suuresti, miten joku ei huomaisi.

Mitä korkeammat herzit näytössä, sen huonommin sen repeilyn erottaa silloin kun se johtuu siitä että mennään näytön kykyjen ylitte. 60Hz näytöllä sen huomaa helposti. 144Hz näytöllä sen huomaaminen on jo haasteellisempaa.
 
Edit: Huomaatko muuten 115 vs 130fps eron pelkästään hiirtä heiluttamalla?

Riippuu onko käytössä v-sync vai ei, tai onko jonkinlainen VRR, ja myös mikä on virkistystaajuus. G-Sync päällä huomasin 120fps vs 165fps eron. Mutta ennustan tästä pitkää väittelyä aiheen vierestä, joten paras jättää tähän.
 
G-Sync päällä huomasin 120fps vs 165fps eron.

Jaa no eihän tämä ole mitään. Tämän palstan edistyneimmät aivot ovat rekisteröineet eroja jopa 115 fps vs 130 fps välillä, ja siis nimenomaan kehysten määrässä.

Mutta ennustan tästä pitkää väittelyä aiheen vierestä, joten paras jättää tähän.

Näin lienee parasta. Voimia ja tsemppiä elämään. Kyllä se siitä.
 

Onko tämä nyt sitten kohtuullinen suunnittelemaani käyttöön, eli kakkosnäytöksi jolta pelata FPS:ää 3080:llä?

Päänäytöksi jää 4k 60Hz (päänäyttö päivittyy kun VRR, hyvä HDR jne löytyy saamasta 40-43" näytöstä)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 512 618
Jäsenet
74 370
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom