VR-pelit

Boneworksia muutama tunti pelattu. Erittäin hauska peli! Hauskin mitä olen koskaan pelannut.

Mitä moni ei tiedä on se, että vihollisetkin ovat lähes täysin fysiikan ohjaamia, joten heitä voi taklata ja he voivat kaatua esineiseen jne. Animaatiotkaan ei ole suoraan purkitettuja vaan ne lisätään sen hetkisiin asentoihin.

Voit ottaa esin käsilukon tai vaikka rynnätä pöytä ojossa vihollisia päin ja he reagoivat fysiikan mukaan, ei animaatioiden!

Tässä vähän settiä eilisestä pelailusta


Suosittelen lämpimästi!
 
Onko DOOM:in VR versio siis sama kampanja yksinpeli kuin normaalissa DOOM versiossa?
 
Tunnin jälkeiset fiilikset Boneworksista: kankeaa päämäärätöntä haahuilua ilman kunnon tarinaa. Fyysisyys on siistiä, mutta ei yksinään kanna peliä. Seikkailin jossain museossa, huidoin katanalla lankkuja ja huokailin jonkin työlään näköisen puzzlen edessä. Missä niitä vihollisia pääsee mätkimään?
 
Tunnin jälkeiset fiilikset Boneworksista: kankeaa päämäärätöntä haahuilua ilman kunnon tarinaa. Fyysisyys on siistiä, mutta ei yksinään kanna peliä. Seikkailin jossain museossa, huidoin katanalla lankkuja ja huokailin jonkin työlään näköisen puzzlen edessä. Missä niitä vihollisia pääsee mätkimään?

Katselin eilen streameja, niin siinä alussa on joku megapitkä yli tunnin tutorial tai tutustumisosio ja sitten alkaa tulemaan pikkuhiljaa niitä ihan aivottomia perusnukkeja tms.

Näytti kuitenkin sellaiselle pelille, että jää ostamatta. Itse en tykkää juuri noista peleistä, joissa on tuollainen buginen full body, joka pilaa immersion täysin. Tuossa pelissä näytti myös tekevän pelaamisesta kömpelöä, kun jalat roikkui ties missä laahaten juttuja ja tavarat lenteli pelaajien käsistä tai lähettyviltä kuin jossain Chaplinin elokuvassa :think:
 
Katselin eilen streameja, niin siinä alussa on joku megapitkä yli tunnin tutorial tai tutustumisosio ja sitten alkaa tulemaan pikkuhiljaa niitä ihan aivottomia perusnukkeja tms.

Näytti kuitenkin sellaiselle pelille, että jää ostamatta. Itse en tykkää juuri noista peleistä, joissa on tuollainen buginen full body, joka pilaa immersion täysin. Tuossa pelissä näytti myös tekevän pelaamisesta kömpelöä, kun jalat roikkui ties missä laahaten juttuja ja tavarat lenteli pelaajien käsistä tai lähettyviltä kuin jossain Chaplinin elokuvassa :think:
Eikös Steamin refundin aikaraja ollut kaksi tuntia? Taidan palauttaa saman tien.

Valven työntekijä (työskenteliköhän vielä Alyxin parissa) oli hyvin sanonut tuosta fyysisyydestä vr-peleissä; jotenkin niin, että oven avaamisen voi tehdä täysin fysiikan lakien mukaiseksi, jolloin pelaaminen ei välttämättä ole hauskaa, koska emme pysty tuntemaan ovea vr-maailmassa kuten oikeassa - tai sitten voi ottaa pieniä vapauksia, jotka tekevät pelaamisesta hauskempaa.
 
Tunnin jälkeiset fiilikset Boneworksista: kankeaa päämäärätöntä haahuilua ilman kunnon tarinaa. Fyysisyys on siistiä, mutta ei yksinään kanna peliä. Seikkailin jossain museossa, huidoin katanalla lankkuja ja huokailin jonkin työlään näköisen puzzlen edessä. Missä niitä vihollisia pääsee mätkimään?
Tääh? Tuohan on se alkututoriaalimesta. Miten niin ei ole tarinaa? Tuolla museossa on hirveästi tarinaa. mm. Selitetään koko universumin historia.
 
Tääh? Tuohan on se alkututoriaalimesta. Miten niin ei ole tarinaa? Tuolla museossa on hirveästi tarinaa. mm. Selitetään koko universumin historia.
Noh, peli ei tuolla pitkällä tylsällä tutoriaalilla imaise ainakaan minua mukaansa; ehkä jos vr itsessään olisi minulle uusi asia, olisin innoissani.

Luin myös, että Boneworks tallentaa vain tehtävien välillä, joten lyhyempiä sessioita tätä ei oikein voi pelata, ellei kehittäjä muuta tuota tallennussysteemiä.

Pienet asiat pelin fyysisyydessä heikentävät pelikokemusta huomattavasti: yrität ottaa pöydältä sylinterimäisen esineen, mutta virtuaalivartalosi törmää pöytään, kallistaa sitä ja tavoittelemasi esine pyörii pöydältä pois lattialle pöydän taakse. Yrität ottaa hyllystä esineen, mutta tartutkin hyllyyn ja kippaat kaikki romut lattialle jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ois kyllä hieno nähdä tuo Bonevorks PSVR, voi tietenkin olla mahdollista että PS4 tehot ei riitä mutta PS5 luulis riittävän.
PSVR taitaa olla ylivoimaisesti suosituin VR headset 4,2 miljoonan myynnillä.

On sieltä tulossa PSVR2 mutta siihen menee todennäköisesti vielä ainakin 2-3 vuotta, sitä ennen pitää tulla toimeen tuolla nykyisella laitteella.
 
Tuli taas pelailtua! Otin muutaman tapon nauhalle. Hitsi tämän pelin ei soisi ikinä loppuvan. Aivan huikeaa meininkiä kun nauttii ympäristöstä ja ei pyssy laulaen juokse maalitolppaa kohti!

 
Olen nyt pelaillut tuota Asgard's Wrathia (Indexillä) ja sen suurin miinus on kyllä taistelumekaniikka: se ei tunnu ollenkaan luonnolliselta, koska se ei perustu fysiikkaan vaan skripteihin. Kun esim. vihollinen lyö miekalla ja refleksinomaisesti nostat oman miekkasi eteen ohjataksesi vihollisen miekan sivuun (deflect) tulee lyönti suoraan läpi. Miksi? Koska kun vihollinen lyö, on pelaajan tarkoitus lyödä vastaan. Lisäksi viholliset huitovat niin kuin heissä ja aseissa ei olisi mitään massaa; tämä näyttää höpsöltä ja rikkoo immersiota. Toisin sanoen tämä on Boneworksin täydellinen vastakohta - kumpikaan ei mielestäni toimi, vaan paras vaihtoehto olisi jossain välimaastossa. Toivottavasti jonain päivänä näemme melee-taisteluun keskittyvän vr-roolipelin, jossa noudatetaan fysiikan lakeja, mutta soveltavasti.

P.S. Muuten Asgard's Wrath vaikuttaa todella hyvältä, pl. huono suorituskyky ReViven kautta (en tiedä onko se parempi Riftillä pelattuna).
 
Olen nyt pelaillut tuota Asgard's Wrathia (Indexillä) ja sen suurin miinus on kyllä taistelumekaniikka: se ei tunnu ollenkaan luonnolliselta, koska se ei perustu fysiikkaan vaan skripteihin. Kun esim. vihollinen lyö miekalla ja refleksinomaisesti nostat oman miekkasi eteen ohjataksesi vihollisen miekan sivuun (deflect) tulee lyönti suoraan läpi. Miksi? Koska kun vihollinen lyö, on pelaajan tarkoitus lyödä vastaan. Lisäksi viholliset huitovat niin kuin heissä ja aseissa ei olisi mitään massaa; tämä näyttää höpsöltä ja rikkoo immersiota. Toisin sanoen tämä on Boneworksin täydellinen vastakohta - kumpikaan ei mielestäni toimi, vaan paras vaihtoehto olisi jossain välimaastossa. Toivottavasti jonain päivänä näemme melee-taisteluun keskittyvän vr-roolipelin, jossa noudatetaan fysiikan lakeja, mutta soveltavasti.

P.S. Muuten Asgard's Wrath vaikuttaa todella hyvältä, pl. huono suorituskyky ReViven kautta (en tiedä onko se parempi Riftillä pelattuna).

Die by the Sword VR Edition voisi tulla. Vai olisiko se jo Boneworks vastaava?
 
Die by the Sword oli muistaakseni aika haastava välillä ainakin hiirellä pelattuna ja oli samalla myös viihdyttävä sen vaikeuden ja osittain kömpelyyden takia. Hyvän tai täydellisen VR miekkapelin teko on aika vaikeaa, ellei jopa melkein mahdotonta. Itsekin tuli jossain vaiheessa koitettua tehdä sellaista juuri DBTS innoittamana, mutta aina tuli törmätty ongelmiin mm. mekaniikan tai fyysisen vastuksen puuttumisen takia. Loppujen lopuksi luovuin ideasta aika nopsaa, koska eri ideayhdistelmilläkin ei se huitomispelaaminen ollut kovin hauskaa omaan makuun. Blade & Sorceryhän on tuollainen Boneworksin tyylinen fysiikkapelailu, mutten tykännyt siitäkään silloin joskus... ehkä siksi, kun ei ollut mitään tavoitetta tai tarinaa vaan pelkkää aivotonta mätkimistä.
 
Nuo pari Gorn ja Blade&sorcery, ovat varmaan tuhonneet enemmän televisioita ja muuta kodin irtaimistoa kuin muut VR-pelit yhteensä. En voi käsittää miten varomattomia jengi on niiden kanssa ja miksi hitossa pitää pelaa television edessä kun ei sitä edes lasit päässä näe :D
 
pelaa television edessä
Tätä mäkin olen ihmetellyt, eikö oletuksen pois päin olisi paree. :think:
Ocu softan kanssa sai hieman tapella, että sai oletus suunnan pois päin (tästä kylläkin jo aikaa). SteamVR & Index ei ole mitään ongelmaa ollut.
 
Die by the Sword oli muistaakseni aika haastava välillä ainakin hiirellä pelattuna ja oli samalla myös viihdyttävä sen vaikeuden ja osittain kömpelyyden takia. Hyvän tai täydellisen VR miekkapelin teko on aika vaikeaa, ellei jopa melkein mahdotonta. Itsekin tuli jossain vaiheessa koitettua tehdä sellaista juuri DBTS innoittamana, mutta aina tuli törmätty ongelmiin mm. mekaniikan tai fyysisen vastuksen puuttumisen takia. Loppujen lopuksi luovuin ideasta aika nopsaa, koska eri ideayhdistelmilläkin ei se huitomispelaaminen ollut kovin hauskaa omaan makuun. Blade & Sorceryhän on tuollainen Boneworksin tyylinen fysiikkapelailu, mutten tykännyt siitäkään silloin joskus... ehkä siksi, kun ei ollut mitään tavoitetta tai tarinaa vaan pelkkää aivotonta mätkimistä.

Huvittavaa sohimistahan se DbtS juuri oli ilman tolkkua, mutta oli erilainen kokemus. Ja kai sen miekkailunkin sai lopulta haltuun, että muistutti etäisesti edes käsien liikkeet muutakin kuin jotain manaajan demonia. VR:ssä olisi tuo vähän intuitiivisempi toteuttaa kuin hiirellä. Toisaalta, onhan meillä jo Gorn.
 
Tätä mäkin olen ihmetellyt, eikö oletuksen pois päin olisi paree. :think:
Ocu softan kanssa sai hieman tapella, että sai oletus suunnan pois päin (tästä kylläkin jo aikaa). SteamVR & Index ei ole mitään ongelmaa ollut.
Eikös tuo nyt onnistu kun tekee sensor setupin. Siinähän valitaan pelisuunta.
 
Blade and sorceryssa paras taistelumekaniikka mitä vr peleistä tullut vastaan. Sitä pelattua niin kaipaamaan jää muissakin peleissä.
 
Blade and sorceryssa paras taistelumekaniikka mitä vr peleistä tullut vastaan. Sitä pelattua niin kaipaamaan jää muissakin peleissä.

Juu, valitettavasti melkein kaikki muu sitten puuttuukin tai puuttui sillon joskus. Sen vajaan 2 tuntia pelasin ja refundasin. Ehkä uusi kokeilu sitten, jos se ikinä poistuu early accessista, tarinan tms. kera :)
 
Miten porukalla on boneworksi pyörinyt?
Itsellä i5 3579k@4.5ghz, 16gb ram & 1070ti ja tuntuu tippuvan koko ajan 45fps.
Ihan pelattava, mutta ei mitenkään miellyttävön smootti.
 
Miten porukalla on boneworksi pyörinyt?
Itsellä i5 3579k@4.5ghz, 16gb ram & 1070ti ja tuntuu tippuvan koko ajan 45fps.
Ihan pelattava, mutta ei mitenkään miellyttävön smootti.
Kuinka paljon sulla on super samplingia, tai ylipäätään reso?
 
Miten porukalla on boneworksi pyörinyt?
Itsellä i5 3579k@4.5ghz, 16gb ram & 1070ti ja tuntuu tippuvan koko ajan 45fps.
Ihan pelattava, mutta ei mitenkään miellyttävön smootti.
100% resolla melkein täpöt graffat 120hz ja hyvin toimii.
Raudassa toki on eroa.
 
1:1 steamvr asetuksista, hmd on odyssey eli olikos 2800x1600
Teknisessä mielessä VR lasit eivät 1:1 näytä rendattua kuvaa. Noissa sunki laseissa se 100% scale tarkoittaa pikseleinä hieman isompaa resoa kuin paneelit. Mutta onhan noissa lukemissa laskettavaa, varmaan pitäisi detaljeja tiputtaa ja aa pois päältä jne.
 
Arizona Sunshinen Damned DLC tuli pelattua läpi, useammaksi tunniksi oli tekemistä ja ihan mukavaa vaihtelua normipelin oranssiin värimaisemaan. Ei tuonut oikein mitään uutta peliin noin muuten, mutta mielestäni hinnan (5€) väärti. AS on kuitenkin oma suosikki VR-peli. Alustana toimi Quest+ALVR eli PC-versio, natiivin Quest version saatan joskus poimia alennuksista. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Lone Echoa uusiksi kun jäi julkaisun aikaan kesken krässäilyn takia
 
Muistin vasta nyt että täällä pelit-osiossahan on oma VR-pelien ketjunsa tuon oheislaitteiden osiossa olevan VR-ketjun lisäksi.

Jos joku kuolaa tuota Boneworksia, mutta on epävarma toimiiko omalla VR-setillä, niin tässä on Boneworksin testausta eri VR seteillä.
Rift S, Quest (linkillä), Pimax, WMR, HTC Cosmos, Vive Pro

 
Huomasin vasta nyt että Tetris Effect VR-tuella on julkaistu myös PC:lle, mutta on epic storen exclusive. Onko tuota joku kokeillu jo? 33e kuulostaa pikkasen jyrkältä tetriksestä mutta näyttää tosi psykedeeliseltä. Ehkä joulualesta vois nappaa, kun on ollu jo heinäkuusta asti saatavillakin. Arvostelut ovat kyllä tosi hyvät tuolle...
Tetris® Effect - Tetris® Like You've Never Seen It, or Heard It, or Felt It Before
 
Star trek bridge crew julkaistu Oculus Questille. Ei ole crossbuy mutta on crossplay ps4, steam vr, rift kanssa. Hyvä juttu kun pelissä aika iso ongelma ollut pelaajien puute. En taida ostaa kuitenkaan kun on jo steamissa ja Link ja VD toimii hyvin.

https://www.oculus.com/experiences/quest/2507216576060698

En saanut tuota itse aikanaan toimimaan Steamissa, kun Ubisoft tms. vaati rekisteröitymään eikä onnistunut. Pyysin sitten rahat takaisin.
 
Tuo Star trek oli ihan hauska psvr:lla, ei kuitenkaan niin hauska, että maksaisin toisen kerran samasta pelistä.
 
Tuo Star trek oli ihan hauska psvr:lla, ei kuitenkaan niin hauska, että maksaisin toisen kerran samasta pelistä.

Omasta mielestä kauhean lyhyt hintaansa nähden muutenkin. Taisi mennä 3 tuntia kun pelattiin koko paska kaverin kanssa läpi.
 
Star trek bridge crew onkin osittain crossbuy: jos omistat oculus storessa peruspelin ja dlc saat Quest version ilmaiseksi, mutta jos sinulla on vain peruspeli maksaa Quest versio 10 euroa.

Peli on myös mahdollista halvemmalla saada ostamalla oculus store version peruspelistä ja dlc. Greenmangaming loppui lisärin Oculus avaimet niin halvin on uplaysta väliaikaisesti koodilla EXTRA20 !!HUOM!! varokaa ettette osta vahingossa steam versiota peruspelista ja/tai dlc mikä ei ole crossbuy Questin kanssa How To Get Star Trek Bridge Crew On Oculus Quest For Just $10
 
Kattelin että steamissa on kolme seikkailu/puzzle peliä kohtuu alennuksessa (kaikilla kolmella Very Positive arvostelut):
Save 67% on Westworld Awakening on Steam 8,24e
Save 67% on Charm Games Bundle on Steam 12,49e (tässä tulee kaksi peliä, Form ja Twilight Path)

Noista olen Formin pelannut, ja se on ainakin melko päräyttävä kokemus visuaalisen annin puolesta. Joskin hieman lyhyt, mutta nyt ei ole hinnalla pilattu. Itselle tarjosi tuota Twilight Pathia bundlen kautta noin vitosella kun omistan jo tuon Formin.

Ainakin tuo Form (varmaan nuo muutkin) sopii myös hyvin Questilla pelattavaksi ALVR/VD kautta koska on suht hidastempoisia, eikä viiveellä ole niin kamalaa merkitystä.
 
Boneworks meni läpi. 9h peliaikaa. Tuohon päälle vielä aseiden hamstraus, areenoiden lukitus ja viholliskapseleiden keräys niin ehkä joku 13-14h menee kokonaisuuteen. Tässä on peli, jonka pelaa aina uudelleen läpi kun saa paremman kypärän.

Kädet ristiin, että ens vuonna FOV120 ja wireless kypärä. Muuta en kaipaisi.
 
Kattelin että steamissa on kolme seikkailu/puzzle peliä kohtuu alennuksessa (kaikilla kolmella Very Positive arvostelut):
Save 67% on Westworld Awakening on Steam 8,24e
Save 67% on Charm Games Bundle on Steam 12,49e (tässä tulee kaksi peliä, Form ja Twilight Path)
Tuo Charm Gamesin bundle on vain kahdeksan euroa, ostin ja pelasin. Vähän suolainen hinta ottaen huomioon että kummankin pelin pituus on reilu tunti, mutta ei silti tunnu että rahat olisi menneet hukkaan. Maisemat oli nimittäin tosi hienot ja parissa kohtaa oli sellaista ilotulitusta, että leuka putosi VR:ään tottuneeltakin.

Lyhyyden lisäksi pulmat on kyllä triviaaleja ja tarina huono, molemmissa. Formin tarina on jotain scifi-alien-hötöntöttöä joka yrittää myös perhedraamaa ja epäonnistuu. Twilight Pathin juoni on ala-astetason voimafantasiaa. Tosin loppuhuipennuksessa dialogi on niin surkeaa, että se naurattaa.

Hyvä mieli jäi.
 
Laitetaas tännekin, Epic Storen tämän päivän ilmaispelinä Superhot.
 
Laitetaas tännekin, Epic Storen tämän päivän ilmaispelinä Superhot.
Tuo ei taida olla kuvauksen perusteella VR-versio... Äh olikin jo ilmottu, sorry. Mutta epic storestasaa nyt Tetris Effect in 15 dollarin hintaan jos käyttää kympin kumponkinsa siihe. Kuitenki heidän exclu jota ei muualta saa pc:lle.
 
Boneworksin kampanja pelattu läpi.
Interaktiot 8/10 odysseylla. Indexillä arvosana olisi varmasti 9/10.

Peli vaatisi toggle gripin näillä ohjaimilla. Grip napin pitäminen pohjassa alkaa tekemään äkkiä kipeää. Olisi mahtia, jos wmr kapuloihinkin olisi tehty liipasin tyyline grip-nappi, jota ei tarvitsisi raivolla pitää pohjassa.

Kokeilin pikaista indexmodia wmr kapuloille ja se tuntui auttavan hieman, mutta mukavuus ei silti ole kovin hyvällä tasolla.

Myös keybindeja muuttamalla voisi saada kokemusta mukavammaksi.

Tarina ja tasosuunnittelu eivät olleet kummoisia, näyttely suorastaan surkeaa, mutta sandboksiksihan tämä kaiketi on pääasiassa tarkoitettu.

Pelattavuudeltaan tämä taitaa olla parasta mitä vr vehkeille on tullut.

Ainostaan zero caliberissa on ollut parempi gunplay.
 
No Mans Sky PC vai PSVR? PC versiossa kuulemma ongelmia? PSVR olisi paremmin toimiva vaikka huonompi grafiikka?
 
Kerkespä vihdoin ottamaan testit tuosta Tetris Effectistä. Ja tietenkin streamaamalla peli langattomasti Questille samalla kun istuu mukavasti sohvalla. Peli on kyllä melkoista visuaalista trippailua yhdistettynä tetriksen yksinkertaiseen gamelooppiin. Ainoa ero perus tetriksen mekanismeihin taitaa olla tuo yhden palan jemma mihin saa sen pitkän kapulan kätevästi odottamaan oikeaa hetkeä ja tuo hetkellinen bullet time. Aika koukuttavaa ainakin itselleni kun tykkään tuollaisesta old school demo henkisestä audiovisuaalisesta kikkailusta.

Questia varten piti muuttaa steamvr controller bindinggejä sen verran että left/right touchpad clickit olivatkin pelkät touchpad touchit, jolloin Questin thumbstickin kääntelyt toimivat ohjauksessa. Defaulttina pitää Questilla thumbstickin kääntämisen lisäksi myös klikkaa sillä, mikä on aivan liian työlästä tähän peliin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 554
Viestejä
4 499 869
Jäsenet
74 222
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom