Onko täällä muita joille VR ei tee mitään erityistä? Tässä olen pelannut nyt puolet HL Alyxista ja no. Onhan se ihan kiva peli, mutta ei se herätä mitään tunnereaktiota. Kun headcrab hyppää silmille en koe mitään reaktiota, kun pitää mennä pyörimään pimeään nurkkaan taskulampun kanssa se ei tunnu missään, vihujen mörinä nurkan takana ei aiheuta muuta kuin että otan aseen esille valmiiksi. Sama kaikissa VR peleissä joita olen kokeillut.
Flatscreen pelit ovat immersiivisempiä ja aiheuttavat enemmän erilaisia tunnetiloja.
Täällä taas ihan erilainen näkemys, mutta se muodostui vasta myöhemmin. VR juttuihin tutustuin muutamia vuosia sitten veljen ensimmäisen generaation Riftillä, myöhemmin Questilla. Beat Sabrea yms. ajanvietepelejä pelejä ollaan porukalla lätkitty, ja oli nuo riftit mulla pitkään lainassakin. Muutamia pelejä kokeilin, mutta menivät äkkiä Steamissa palautukseen. Ei innostanut, ja joistain tuli yrjö-efekti.
Sitten tapahtui jotain. Latasin Elite Dangerousin Game Passista ääspoksille, ja peli koukutti heti kättelyssä, siinä oli jotain maagista. Seuraavaksi tuli puucelle hankittua HOTAS ja Rift S vain Eliteä varten, ja kun ensimmäisen kerran pääsin tyyppaamaan alustani istuen siellä cockpitissä sisällä, enkä lättäruudulta katsoen, niin kokemus oli woottaa fuuuck!!!
Vaahtopallo housuissa pyörin ympäri galaksia mielipuolisesti käkättäen. Siitä hetkestä oli selvää, että tämä pilotti ei palaa enää ruudun äärelle. Noobie toki vielä, takana vasta n. 90h mutta meno maistuu ja lähes joka päivä tulee pari tuntia pelattua. Alan ymmärtämään, miksi joidenkin pelikello näyttää useampaa tuhatta tuntia. HOTAS on jo päivitetty ja nälkä kasvaa syödessä, sopivan hetken tullen VR-lasit päivittyvät kanssa. Ja näytönohjain, kun hinnat joskus aikanaan laskevat. Jossain vaiheessa tulee varmaan raahattua rallirigi xboxin ääreltä yläkerran mancaveen ja kokeiltua Dirt Rallya kanssa. Muista peleistä lähinnä juuri Alyx kiinnostaa, mutta uskoisin että enimmäkseen sim touhuissa mennään VR jutuissa, muut sitten monitorilta tai laiskasti ääsboksilla isolta töllötä ja kunnon soundeilla.
Varaan oikeuden vaihtaa mielipidettä kun olen Alyxia kokeillut, mutta minuakaan eivät nuo "muut" VR-pelit juuri innosta. Sen sijaan jos ralli, lentäminen tms. simu juttu kiinnostaa, niin siihen VR tuo ihan uuden ulottuvuuden.