VR-pelit

Toi ei vissiin ole siis AC valhalla vaan joku vielä kauempana oleva?


En itseasiassa ole varma, kun nyt en ole kerinnyt seuraamaan / kyselemään huhujen ym perään. Sen tiedän, että sopimus oculuksella on nyt EAn ja ubisoftin kanssa. Rockstar gamesin kanssa teki myös jotain sopimusta tulevasta AAA pelistä. Kyllä sieltä nyt on tulossa siis pidempiä pelejä, kuin tekniikkademoja. Siitä en tiedä, että milloin ja en usko ainakaan, että quest 1:lle rantautuu yksikään noista. Sille oli varmasti syynsä, että pistivät sen xr2 sirun tuohon quest 2 näin nopsaan. Voi olla, että tulee pcn lisäksi, vain tuohon uuteen questiin noita AAA pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran noista käyttäjämääristä peleissä, että huvikseen katoin population onen arvostelumäärät, ocuPC+Steam = 550

....quest 1500

Eli vaikea arvata mille alustalle vr pelit jatkossa suuntaa.
 
Sen verran noista käyttäjämääristä peleissä, että huvikseen katoin population onen arvostelumäärät, ocuPC+Steam = 550

....quest 1500

Eli vaikea arvata mille alustalle vr pelit jatkossa suuntaa.


Itsekin miettinyt samaa, että mitenhän tulee oikeasti käymään SteamVR kanssa tulevaisuudessa.
 
Sen verran noista käyttäjämääristä peleissä, että huvikseen katoin population onen arvostelumäärät, ocuPC+Steam = 550

....quest 1500

Eli vaikea arvata mille alustalle vr pelit jatkossa suuntaa.

Hyvä laite hyvään hintaan, niin myyhän se hyvin. Pikkuveli kävi kokeilemassa tuota minun Quest kakkosta ja tilasi itselleen samanlaisen kuten myös serkkupoikakin, eli meitäkin on tässä lähipiirissä jo 3 uutta VR käyttäjää kenellä ei ole aikaisemmin ollut VR laitteita.
 
MoH laitettiin Steamiin vissiin enemmänkin sen takia, että haluttiin moninpelin toimivan jatkossa pitkään jokaisessa pelitilassa tai näin muistelisin niistä jutuista tai vihjailuista, kun niitä haastatteluja oli kyseisestä pelistä. Varmaan asiaan vaikuttaa sekin, ettei Oculus taida keskittyä enää PC-puolelle samalla tavalla markkinoissa. Mitenköhän Lone Echo 2 käy, kun ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään ja viivästykset voi johtua siitä, että koittavat vääntää Quest-versiota.

Dirt Rally 2 tai edes eka Dirt ei muuten ollut missään vaiheessa olevinaan exclusive. Näitä Oculuksen "sitoumuksetta" tukemiahan pelejä on lukuisia. Uusimpana esimerkkinä voi mainita vaikka tuon Population Onen.
 
Sen verran noista käyttäjämääristä peleissä, että huvikseen katoin population onen arvostelumäärät, ocuPC+Steam = 550

....quest 1500

Eli vaikea arvata mille alustalle vr pelit jatkossa suuntaa.

Luulis (ja toivois) että kuitenkin selkeä jakolinja pysyy. Kännykkäpelit vetää pelaajia kuin kärpäsiä mutta PC-pelejä julkaistaan silti. Onhan tuo Q2 kuitenkin alustana vähän kuin mobiililaite ja VR:n suurin potentiaali vaatii kunnon peliohjaimia ja vääntöä raudalta.
 
Luulis (ja toivois) että kuitenkin selkeä jakolinja pysyy. Kännykkäpelit vetää pelaajia kuin kärpäsiä mutta PC-pelejä julkaistaan silti. Onhan tuo Q2 kuitenkin alustana vähän kuin mobiililaite ja VR:n suurin potentiaali vaatii kunnon peliohjaimia ja vääntöä raudalta.
Suurin potentiaali vaatii myös ison kehitystiimin ja paljon resursseja. Jos isompien pelien myynti ei ole sillä tasolla että ne kannattaa tarpeeksi (varsinkin kun vr laitevalmistajat aika nihkeästi kehitystä tukee, pl Oculus) kaupallisesti, niin en näe että kukaan noita ihan huvikseen tekee. Tuollainen epäonnistunut iso projekti voi helposti vaikka kaataa studion. Lisäksi pcvr puolen pelit muutenkin myy huonommin kun tuolla "mobiilialustalla", vaikka ovatkin täysin samoja pelejä, niin vaikea nähdä että kukaan ottaisi isoja riskejä muuta kuin ideologisista syistä.

PCVR pelit siis ei ole mikään itsestäänselvyys, kuitenkin käyttäjäkunnat on eri kokoluokkaa kuin mobiili vs PC asetelmassa.

Kunnon ohjaimista sen verran että Q2 ohjaimet ja träkkäys on aivan huippuluokkaa, että siitä se kokemus nyt ei ole kiinni ainakaan.
 
Jep PCVR-puolella kukaan muu, kuin Oculus ei ole oikein rahoittanut pelejä. Valvea ei kiinnosta pätkääkään ja monen muun tahon peli on vain lisätila desktop-peliin tai on PSVR tai Quest -pelien sivutuote.
 
Kunnon ohjaimista sen verran että Q2 ohjaimet ja träkkäys on aivan huippuluokkaa, että siitä se kokemus nyt ei ole kiinni ainakaan.

No eipä tässä kyllä sitä meinattukaan. Q2 kaikessa erinomaisuudessaan sivuuttaa kaksi oleellista, ratti/polkimet sekä HOTAS kokonaan.
 
No eipä tässä kyllä sitä meinattukaan. Q2 kaikessa erinomaisuudessaan sivuuttaa kaksi oleellista, ratti/polkimet sekä HOTAS kokonaan.
Nuo taas ovat simupuolen vaatimuksia, joka on vielä oma pieni kuppikuntansa PCVR sisällä. Ja jos noita vaatii pelin pelaamiseen niin kutistaa vielä entisestään pientä markkinaa. Varmaan tosi harvassa onkin täysin VR:ää varten tehdyt HOTAS/poljin pelit, vaan ne on kaikki pannaripelien sivutuotteita. Eli niitäkään ei PCVR puoli rahoita, vaan se perus PC pelaajakunta.
 
Nuo taas ovat simupuolen vaatimuksia, joka on vielä oma pieni kuppikuntansa PCVR sisällä. Ja jos noita vaatii pelin pelaamiseen niin kutistaa vielä entisestään pientä markkinaa. Varmaan tosi harvassa onkin täysin VR:ää varten tehdyt HOTAS/poljin pelit, vaan ne on kaikki pannaripelien sivutuotteita. Eli niitäkään ei PCVR puoli rahoita, vaan se perus PC pelaajakunta.

En kyllä nyt oivalla, että mistä tämä puhdas VR vaatimus edes tuli? Esim. Elite Dangerous ja IL-2 alunperin kumpikin ihan ruutupelejä mutta VR vasta nostaa ne loistoon. Tai noh, nostaa sitten kun pystyy ilman helpotuksia tunnistamaan koneita taivaalta...

Ymmärrän, että nimenomainen VR-peli, joka pyörii Q2-raudalla, häviää kyllä PC-alustan myynnissä.
 
En kyllä nyt oivalla, että mistä tämä puhdas VR vaatimus edes tuli? Esim. Elite Dangerous ja IL-2 alunperin kumpikin ihan ruutupelejä mutta VR vasta nostaa ne loistoon. Tai noh, nostaa sitten kun pystyy ilman helpotuksia tunnistamaan koneita taivaalta...

Ymmärrän, että nimenomainen VR-peli, joka pyörii Q2-raudalla, häviää kyllä PC-alustan myynnissä.
Lähinnä että PCVR puoli saa pelejä/pelattavaa vain jos se kannattaa taloudellisesti peliin lisätä. Aiemmasta viestistäsi sain vain käsityksen että niin vain tapahtuu koska PCVR on olemassa.
 
Kyllä se VR-näkymä tekee mistä tahansa siistiä, mutta itse en laske simuja "oikeiksi" VR-peleiksi, koska niissä se toimii lähinnä vain näyttönä ja pelaaja istuu vain paikoillaan ja käsiohjaimien tukea ei taida olla missään olemassa kunnolla. VR-tila on usein vain muun pääle liimattu ominaisuus, joka ei usein vaadi kovin suurta vaivaa tekijöiltä, muun kuin ehkä suorituskyvyn osalta. Menee melkein samaan kategoriaan noiden VorpX yms. härpäkkeiden kanssa, kun peliä ei ole tehty VR-peliksi.
 
Lähinnä että PCVR puoli saa pelejä/pelattavaa vain jos se kannattaa taloudellisesti peliin lisätä. Aiemmasta viestistäsi sain vain käsityksen että niin vain tapahtuu koska PCVR on olemassa.

No en ihan sitä meinannut vaan, että PCVR saa pelattavaa koska PC-tyyppisiin peleihin tavaraan VR-ominaisuudet monesti lisätä. Eikä ne ainakaan omalla tuntumalla mitenkään kärsi siitä, että ovat 2D-pohjaisina kehitetty. Ja sitten tietty ihan erilliset pelit Alyx, Skyrim/FO4 VR-tyyliin jne. En näe, että mobiili-VR kadottaisi noiden kummankaan kysynnän kun niitä on tehty tähän astikin. Toisin sanoen en näe, että PCVR-pelaajat vaihtaisivat Oculus-kaupan mobiilipeleihin.

Kyllä se VR-näkymä tekee mistä tahansa siistiä, mutta itse en laske simuja "oikeiksi" VR-peleiksi, koska niissä se toimii lähinnä vain näyttönä ja pelaaja istuu vain paikoillaan ja käsiohjaimien tukea ei taida olla missään olemassa kunnolla. VR-tila on usein vain muun pääle liimattu ominaisuus, joka ei usein vaadi kovin suurta vaivaa tekijöiltä, muun kuin ehkä suorituskyvyn osalta. Menee melkein samaan kategoriaan noiden VorpX yms. härpäkkeiden kanssa, kun peliä ei ole tehty VR-peliksi.

No kyllä se melkein riittää kun siellä ohjaamossa on 6DOF päällä. Mitä muuta sitä avaruusaluksen ohjaamossa tekisi? Ja kun toinen käsi on aina kahvalla ja toinen tikulla (jalat pedaaleilla) niin käsiohjaimet menettää merkityksensä. Ohjaamossa pedaalit, tikku sun muut liikkuvat kun käsillä ohjaimia siirtää. Tietty jossain matkustajakoneessa voisi varmaan olla kiva tökkiä nappuloita ja vipuja käsiohjaimilla mutta kun homman nimikin on HOTAS, ei ole aikaa napsutella vipuja taistelun tuiskeessa kun pitäisi napata ohjain välissä käteen.
 
No en ihan sitä meinannut vaan, että PCVR saa pelattavaa koska PC-tyyppisiin peleihin tavaraan VR-ominaisuudet monesti lisätä. Eikä ne ainakaan omalla tuntumalla mitenkään kärsi siitä, että ovat 2D-pohjaisina kehitetty. Ja sitten tietty ihan erilliset pelit Alyx, Skyrim/FO4 VR-tyyliin jne. En näe, että mobiili-VR kadottaisi noiden kummankaan kysynnän kun niitä on tehty tähän astikin. Toisin sanoen en näe, että PCVR-pelaajat vaihtaisivat Oculus-kaupan mobiilipeleihin.
Pelaajat voi hyvinkin vaihtaa alustaa, jos PCVR pelivalikoima näivettyy ja pelien tekijät siirtyvät mobiilimaailmaan rahan perässä. Tuo sykli voi hyvinkin ruokkia itseään ja PCVR tarvitsisi jonkun isomman firman nyt tsemppaamaan sinne niiden pelien tekemistä. Luulin että Valve olisi ollut se mutta vähän heikolta näyttää. Toisaalta PCVR pelaajat voisivat ruveta ostamaan enemmän pelejä, mutta tuntuu olevan aika ronkelia yleisöä.

Simuilijat tosin ovat niin oma lahkonsa että heille se pari peliä vuodessa voikin riittää, ja harrastajat riittää pitämään kyseiset pelit tekevät studiot pystyssä.

Itse näen VR:n kyllä paljon muunakin, nimenomaan käänteen tekevänä noiden liikeohjainten kautta peleissä, joita ei voi edes flättinä toteuttaa järkevästi. Ja miksei ihan se läsnäolokin vaikka sosiaalisissa ympäristöissäkin voi olla olla iso juttu tulevaisuudesa, kunhan se lähtee kunnolla liikkeelle.
 
Mitä muuta sitä avaruusaluksen ohjaamossa tekisi? Ja kun toinen käsi on aina kahvalla ja toinen tikulla (jalat pedaaleilla)
Jos tähän saa heittää tyhmän välikyssärin, niin mihin käytätte polkimia?
Olen amatööri näissä lentelyjutuissa, mutta nyt panostanut myös vähän tähän ja rigiin tulossa HOTAS telineet.
 
Jos tähän saa heittää tyhmän välikyssärin, niin mihin käytätte polkimia?
Olen amatööri näissä lentelyjutuissa, mutta nyt panostanut myös vähän tähän ja rigiin tulossa HOTAS telineet.
Lentokoneessa peräsin, avaruusaluksessa joku sitä vastaava thrusteri. Vastaa siis sitä akselia, joka kääntyy autossa kun väännät rattia.
 
No kyllä se melkein riittää kun siellä ohjaamossa on 6DOF päällä. Mitä muuta sitä avaruusaluksen ohjaamossa tekisi? Ja kun toinen käsi on aina kahvalla ja toinen tikulla (jalat pedaaleilla) niin käsiohjaimet menettää merkityksensä. Ohjaamossa pedaalit, tikku sun muut liikkuvat kun käsillä ohjaimia siirtää. Tietty jossain matkustajakoneessa voisi varmaan olla kiva tökkiä nappuloita ja vipuja käsiohjaimilla mutta kun homman nimikin on HOTAS, ei ole aikaa napsutella vipuja taistelun tuiskeessa kun pitäisi napata ohjain välissä käteen.

Kyllä minä siellä ohjaamossa haluan painella nappeja tai väännellä vipuja muistelematta mikä nappiyhdistelmä kahdestakymmenestä teki jotain. Viimeksi SW Squadronissa harmitti pelaaminen. Tämä HOTAS huutelu on samaa mitä PSVR ukot huuteli alussa, että lasten leluja kaikki käsiohjaimet ja padilla pelataan. VR-pelien idea nimenomaan on mielestäni se, että tehdään kuten oikeasti eli sotapeleissä lipas ja lataus käsin vaikka taistelun keskellä, eikä nappia painamalla. Sama pätee lentämiseen omalta osalta eli kaikki ohjainten nappien painelu on hölmöä, jos ne näkyy fyysisesti siinä naaman edessä ja niitä painaisi tai kääntäisi sen sekunnin tai alle.
 
Kyllä minä siellä ohjaamossa haluan painella nappeja tai väännellä vipuja muistelematta mikä nappiyhdistelmä kahdestakymmenestä teki jotain. Viimeksi SW Squadronissa harmitti pelaaminen. Tämä HOTAS huutelu on samaa mitä PSVR ukot huuteli alussa, että lasten leluja kaikki käsiohjaimet ja padilla pelataan. VR-pelien idea nimenomaan on mielestäni se, että tehdään kuten oikeasti eli sotapeleissä lipas ja lataus käsin vaikka taistelun keskellä, eikä nappia painamalla. Sama pätee lentämiseen omalta osalta eli kaikki ohjainten nappien painelu on hölmöä, jos ne näkyy fyysisesti siinä naaman edessä ja niitä painaisi tai kääntäisi sen sekunnin tai alle.

Meinaat tosissaan, että pitää olla joku kyykkimis tms. tanssijumppa että peli on "oikea VR" :facepalm:

Mulla on HOTAS:issa noin 30 nappia ja pari tattia päälle. Ei tartte pitää useampaa namiskaa kerralla pohjassa. Pitää muistuttaa lentäjiäkin, että jos ei hiihtele ympäri ohjaamoa niin ei lasketa, etenkään jos homma hoituu kaasukahvassa olevalla namiskalla.
 
Kyllä se VR-näkymä tekee mistä tahansa siistiä, mutta itse en laske simuja "oikeiksi" VR-peleiksi, koska niissä se toimii lähinnä vain näyttönä ja pelaaja istuu vain paikoillaan ja käsiohjaimien tukea ei taida olla missään olemassa kunnolla. VR-tila on usein vain muun pääle liimattu ominaisuus, joka ei usein vaadi kovin suurta vaivaa tekijöiltä, muun kuin ehkä suorituskyvyn osalta. Menee melkein samaan kategoriaan noiden VorpX yms. härpäkkeiden kanssa, kun peliä ei ole tehty VR-peliksi.
Ainakin x-planessa onnistui lentäminen cessnalla pelkillä polkimilla ja VR-ohjaimilla. DCS:ssä hotas on paljon parempi, itse käytän lisänä hiirtä siinä enkä ohjaimia. X-planessa yleensä polkimet ja hotas vr-ohjaimen lisäksi.

Yleensä lentosimuissa voi käyttää kytkimiä yms VR-ohjaimilla. Sauvan käyttö ei ole minusta kovin hyvä ilman fyysistä sellaista, mutta yokea voi ohjata halutessaan VR-ohjaimilla kun on kyynärtuki.
 
Meinaat tosissaan, että pitää olla joku kyykkimis tms. tanssijumppa että peli on "oikea VR" :facepalm:

Mulla on HOTAS:issa noin 30 nappia ja pari tattia päälle. Ei tartte pitää useampaa namiskaa kerralla pohjassa. Pitää muistuttaa lentäjiäkin, että jos ei hiihtele ympäri ohjaamoa niin ei lasketa, etenkään jos homma hoituu kaasukahvassa olevalla namiskalla.

En maininnut sanallakaan mitään tansseja tms. vaan sen, että pelaaminen tapahtuu luonnollisesti ja interaktiivisesti eikä nappeja rämpyttäen tai lasersäteellä nappeja osoittaen. Jos kuitenkin pelin osana on kyykistelyä, niin luonnollisesti sen pitää tukea sitä, jos pelaaja kyykistyy. Mielestäni simuihin liittyen esim. pikkupajan VTOL VR oli kymmenen kertaa kivempi VR-pelinä, kuin kymmenen kertaa nätimpi DCS World, josta puuttuu ohjaamon käyttö. Oli niitä nappeja sitten 20 tai 100, niin se ei tee siitä pelistä yhtään sen realistisempaa vaan päinvastoin, ellei sitten ole joku lähes 1:1 koneen kanssa matsaava HOTAS-setuppi. Sulla on selkeästi simuttajan lasit päässä, kun et näe metsää puilta. Yksi selvä esimerkki nyt vielä eli yksi käsi voisi olla sillä hotaksella ohjailuun ja ampumiseen, mutta toinen voisi ihan hyvin olla käsiohjain, jolla voi painella nappeja ja vetää sitä thurst-vipua ja flapseja, jne.



Ainakin x-planessa onnistui lentäminen cessnalla pelkillä polkimilla ja VR-ohjaimilla. DCS:ssä hotas on paljon parempi, itse käytän lisänä hiirtä siinä enkä ohjaimia. X-planessa yleensä polkimet ja hotas vr-ohjaimen lisäksi.

Yleensä lentosimuissa voi käyttää kytkimiä yms VR-ohjaimilla. Sauvan käyttö ei ole minusta kovin hyvä ilman fyysistä sellaista, mutta yokea voi ohjata halutessaan VR-ohjaimilla kun on kyynärtuki.

Suuressa osassa se ohjaamo on mielestäni koriste tai katseella/laserohjaimella ohjattava eli juuri tuollainen vajaa frankenstein-toteutus. HOTAS ja polkimet eivät mielestäni ole turhia, mutta, jos koko toteutus on niiden varassa ilman "oikeaa" interaktiota, niin peli on vain pöytäpelin sivutuote.
 
Kaikki tosipaikan (taistelu) ohjaaminen haamuohjaimilla ja vastetta antamattomilla nappuloilla on ihan epätoivoista. Jos tikusta ei saa fyysisesti kiinni tai kaasukahvan nappuloita pitää hamuilla jollain finger trackingillä, metsään (tonttiin) menee valitettavasti.
 
En maininnut sanallakaan mitään tansseja tms. vaan sen, että pelaaminen tapahtuu luonnollisesti ja interaktiivisesti eikä nappeja rämpyttäen tai lasersäteellä nappeja osoittaen. Jos kuitenkin pelin osana on kyykistelyä, niin luonnollisesti sen pitää tukea sitä, jos pelaaja kyykistyy. Mielestäni simuihin liittyen esim. pikkupajan VTOL VR oli kymmenen kertaa kivempi VR-pelinä, kuin kymmenen kertaa nätimpi DCS World, josta puuttuu ohjaamon käyttö. Oli niitä nappeja sitten 20 tai 100, niin se ei tee siitä pelistä yhtään sen realistisempaa vaan päinvastoin, ellei sitten ole joku lähes 1:1 koneen kanssa matsaava HOTAS-setuppi. Sulla on selkeästi simuttajan lasit päässä, kun et näe metsää puilta. Yksi selvä esimerkki nyt vielä eli yksi käsi voisi olla sillä hotaksella ohjailuun ja ampumiseen, mutta toinen voisi ihan hyvin olla käsiohjain, jolla voi painella nappeja ja vetää sitä thurst-vipua ja flapseja, jne.





Suuressa osassa se ohjaamo on mielestäni koriste tai katseella/laserohjaimella ohjattava eli juuri tuollainen vajaa frankenstein-toteutus. HOTAS ja polkimet eivät mielestäni ole turhia, mutta, jos koko toteutus on niiden varassa ilman "oikeaa" interaktiota, niin peli on vain pöytäpelin sivutuote.

FS2020 saa toivottavasti hyvän tuen. X-Planessa riippui hieman koneesta, useasta kai puuttui juuri se että yokea voisi käyttää taikka kaikki napit eivät toimisi. DCS:sää en ole kokeillut ohjaimilla, mutta hiirellä pystyy käyttämään kaikkia hi-fidelity lentokoneissa.

Itseasiassa tässä joku kokeilee DCS:ää vr-ohjaimilla, minusta vaikuttaa hieman kömpelöltä.
 
Kunnolliset VR-hansikkaat olisi varmaan ratkaisu, miksei liene jo markkinoilla? Tosin niiden käyttökohteet vasta rajattuja olisikin kun niitä tatteja ja nappuloitakin kuitenkin tarttee suurimmassa osassa sovelluksia ihan käytännön syystä (valikot, luotettava "tarttumisen" osoittaminen jne.).
 
Kaikki tosipaikan (taistelu) ohjaaminen haamuohjaimilla ja vastetta antamattomilla nappuloilla on ihan epätoivoista. Jos tikusta ei saa fyysisesti kiinni tai kaasukahvan nappuloita pitää hamuilla jollain finger trackingillä, metsään (tonttiin) menee valitettavasti.

Höpöhöpö, kymmenissä tai sadoissa VR-pelissä painellaan nappeja ja väännellään vipuja ilman vastetta ja toimii ihan hyvin, kun lisänä on pientä haptiikkaa, ääni- ja visuaaliefektien kera. Kannattaa koittaa pelata muitakin kuin simuja, joissa tuo tuki on usein juuri kamalaa. Ohjauksen korvaamisesta en ole puhunut vaan niiden muiden toimintojen. Se HOTAS sopii täysin siihen pääohjaukseen ja aseisiin, mutta kaikkeen muuhun simutoimintoon voisi käyttää käsiohjainta edes optiona. Tätä optiota ei ole melkein koskaan, koska se VR-tuki on vain kylkiäisenä lisätty bonus ilman isompaa panostusta.

FS2020 saa toivottavasti hyvän tuen. X-Planessa riippui hieman koneesta, useasta kai puuttui juuri se että yokea voisi käyttää taikka kaikki napit eivät toimisi. DCS:sää en ole kokeillut ohjaimilla, mutta hiirellä pystyy käyttämään kaikkia hi-fidelity lentokoneissa.

Itseasiassa tässä joku kokeilee DCS:ää vr-ohjaimilla, minusta vaikuttaa hieman kömpelöltä.


Itse toivon myös, ettei FS2020 petä ja olen valmistautunut itse jopa tekemään WW2 koneita ohjaimoineen siihen, mutten oikein luota siihen, että sieltä mitään kunnollista tulee, kun pelin oma SDK on vielä kivikaudelta ja suuri osa pelin koodista vissiin kopiota jostain vanhasta simusta.

Tuo DCS on juuri räpellystä, kun se VR-ohjauksen toteutus pelissä on surkea.
 
Höpöhöpö, kymmenissä tai sadoissa VR-pelissä painellaan nappeja ja väännellään vipuja ilman vastetta ja toimii ihan hyvin, kun lisänä on pientä haptiikkaa, ääni- ja visuaaliefektien kera. Kannattaa koittaa pelata muitakin kuin simuja, joissa tuo tuki on usein juuri kamalaa. Ohjauksen korvaamisesta en ole puhunut vaan niiden muiden toimintojen. Se HOTAS sopii täysin siihen pääohjaukseen ja aseisiin, mutta kaikkeen muuhun simutoimintoon voisi käyttää käsiohjainta edes optiona. Tätä optiota ei ole melkein koskaan, koska se VR-tuki on vain kylkiäisenä lisätty bonus ilman isompaa panostusta.

Miksi pitäisi koittaa pelata juuri jotain muita pelejä kuin niitä, joita tykkää pelata? On mulla Alyx ja se on todella hieno peli. Se ei tee silti ohjaamossa istumista sen vähempää virtuaaliseksi todellisuudeksi. Tai jotain hiton valomiekalla palikoiden hakkaamista sen enempää sellaiseksi.

Ymmärrätkö sä mitä HOTAS tarkoittaa? Hands on throttle AND stick. Jos sulla ei ole kädet kahvoilla, ei se ole enää HOTAS eikä se toimi. Jos kaasukahva on ilmaa ja siinä ei ole toimivia fyysisiä painikkeita, ei sillä voi tehdä mitään tarkasti ja nopeasti. Jos pitää vaihtaa kädessä ohjainta käteen ja pois tökkiäkseen nappuloita, ei se toimi.

Toimiva virtuaalihanska tai varma ja tarkka kädenseuranta voisi korjata asian. Silloin voisi olla fyysinen kaasukahva ja kädellä myös tökkiä nappuloita.

Jätän tän nyt tähän koska en ymmärrä mitä tässä pyritään inttämällä saavuttamaan. Kiitos.
 
Miksi pitäisi koittaa pelata juuri jotain muita pelejä kuin niitä, joita tykkää pelata? On mulla Alyx ja se on todella hieno peli. Se ei tee silti ohjaamossa istumista sen vähempää virtuaaliseksi todellisuudeksi. Tai jotain hiton valomiekalla palikoiden hakkaamista sen enempää sellaiseksi.

Ymmärrätkö sä mitä HOTAS tarkoittaa? Hands on throttle AND stick. Jos sulla ei ole kädet kahvoilla, ei se ole enää HOTAS eikä se toimi. Jos kaasukahva on ilmaa ja siinä ei ole toimivia fyysisiä painikkeita, ei sillä voi tehdä mitään tarkasti ja nopeasti. Jos pitää vaihtaa kädessä ohjainta käteen ja pois tökkiäkseen nappuloita, ei se toimi.

Toimiva virtuaalihanska tai varma ja tarkka kädenseuranta voisi korjata asian. Silloin voisi olla fyysinen kaasukahva ja kädellä myös tökkiä nappuloita.

Jätän tän nyt tähän koska en ymmärrä mitä tässä pyritään inttämällä saavuttamaan. Kiitos.

Joo turha tässä sitten on edes jatkaa, jos et edes ymmärrä mistä puhutaan, kuin vain yhdestä näkökulmasta. Itse pelaan molemman tyylisiä pelejä eli simuja ja näitä normaaleja VR-pelejä. Löytyy myös HOTAS, jossa irrallinen throttle ja mainitsin jo useamman kerran tuon yhdistelmäkäyttöskenaarion ja laitoin jopa videoesimerkin pelkästä VR-ohjain pelistä, mutta ilmeisesti simuttajan ajatusmaailma tai lasit filtteröi ne kaikki pois roskana. Sovitaan vain loppuu niin, että se 30-napilla näpyttely sopii kaikkiin lentopeleihin, kaikkiin koneisiin ja vastaa täysin todellista lentelyä. Käden nosto ohjaimelta on turhaa hidastelua ja pelleilyä, joka rikkoo immersion. Ohjaamot ovat vain koristeena noissa, tai ei niiden sisällä kannata edes lennellä vaan laittaa nose cameran ja tactical helmet displayn päälle, jolloin ei tule edes näköesteitä häiritsemään :think:

Jätän tämän asian tähän ja jatkan ketjun muissa aiheissa, kun niitä tulee.
 
<snip>
Tietty jossain matkustajakoneessa voisi varmaan olla kiva tökkiä nappuloita ja vipuja käsiohjaimilla mutta kun homman nimikin on HOTAS, ei ole aikaa napsutella vipuja taistelun tuiskeessa kun pitäisi napata ohjain välissä käteen.
DCS (Digital Combat Simulator) VR on toteutettu erittäin hyvin. Ohjaamon nappuloita (ei kannata ostaa konetta jonka nappeja ei pysty painelemaan hiirellä!) pystyy painelemaan monella tapaa. Aluksi innostuin ohjaimella painelusta/osoittamisesta, mutta heti (16 napin) hotaksen ostettuani siirryin toisenlaiseen. Homma toimii niin että VR-lasien keskellä on piste jonka alla oleva ohjaamon kytkin on aktiivinen ja voin painaa tai pyörittää sitä. Minkäänlaisia nosta laskutelineet-nappia ei siis tarvitse määrittää tai muistaa koska sen kytkintä vain katsotaan & napsautetaan VR-ohjaamossa.

DCS:ää pelaamattomille tiedoksi että aktivointinapit voi määrittää tarkasti hiireen (oletus) tai hotakseen, mulla on määritetty nappi13+pov1(on, off, rullaa ylös, rullaa alas) ohjaamon nappien paineluun. Tuo siis hoitaa napin painamisen tai potikan pyörittelyn kuten hiiren napit ja rulla oletuksena. VR:nä resoluutio ei ole kovin tarkka ja joskus pitää kurkotella mittaria tai ohjaamon kytkintä kohti että varmasti osuisi oikeaan, mutta sitä varten pelissä on zoomi lähelle mittaristoon/kytkimiin (mulla pov2) ja kauas koneiden spottailuun. Toimii hyvin eikä käsiä tarvitse nostaa pois hotakselta missään vaiheessa.

Olen lentosimuissa vasta-alkaja ja tutustuin DCS:äänkin ihan vasta vain sen takia kun FS2020:ssä ei ollut VR-tukea. Ei ole tullut sen jälkeen palattua IL-2:n ohjaamoihin ollenkaan kun niissä ei voi painella nappuloita interaktiivisesti kuten DCS:ssä. Näppistä ei voi käyttää kun on lasit naamalla.

Eniten VR-hupia olen saanut DCS:stä ja UH-H1 helikopterista jota on kovin mukava opetella ja lentää. Ainoa huono puoli, että tuon kokemuksen jälkeen muut ja etenkin Star Wars: Squadron tuntuu aivan liian yksinkertaiselta. Miksi lentelisin legoavaruusaluksilla kun voin harjoitella bensiinin loppumista kilometrin korkeudessa oikealla koneella?
 
Muistakaa että myös todella moni, vaikka ei varmaankaan kaikki, Quest 2 ostaneet pelaavat niillä myös PC VR pelejä. Joko langattomasti tai sitten Link kaapelin avulla, joten myös PCVR pelien myynti on Quest ja Quest 2 myötä kasvanut.

Itsekin heitin rahat Valvelle Alyxsista. Itseasiassa Ostin tämän nimenomaan PCVR pelien pelaamiseen langattomasti mutta olenkin innostunut myös monista Quest omista peleistä.
 
DCS World kiinnostaisi kyllä, mutta en tiedä voinko FS2020 Next Gen -grafiikkojen jälkeen palata enää perinteisiin. Harmi ettei Combat FS2021 ole tulossa :/ Toinen mitä tutkin on IL-2.

Noh tässä on vielä kuukausi aikaa pohtia ennen kuin G2 tulee, koska Q2:lle riittää noita perinteisiäkin VR pelejä tahkottavaksi läjä.
 
DCS World kiinnostaisi kyllä, mutta en tiedä voinko FS2020 Next Gen -grafiikkojen jälkeen palata enää perinteisiin. Harmi ettei Combat FS2021 ole tulossa :/ Toinen mitä tutkin on IL-2.

Noh tässä on vielä kuukausi aikaa pohtia ennen kuin G2 tulee, koska Q2:lle riittää noita perinteisiäkin VR pelejä tahkottavaksi läjä.
Ohjaamon grafiikat DCS:ssä on hyvät, mutta kaupungit on kyllä heikon näköistä. Hauskasti DCS on muuten jopa parempi maaston ja kartan mukaan suunnistaminen on mahdollista, kOSKA ei ole niitä pirun fs2020 bugikumpuja. Pidin paljon FS2020 suunnistustehtävistä ja DCS:n UH-H1 kampanjassa on myös samanlaista suunnistusta Georgiassa.

IL-2 on varmaan hyvä jos peli ja oikeasti tärkeät pikanäppäimet ovat tuttuja, jotka voi määrittää hotakseen sillä VR-lasien alta ei näppistä katsella. Minä olisin vain halunnut olla Ilmari Juutilainen G-2
EDIT: jaa jäi kesken tuo lause... Bf 109G-2, mutta piru vie eihän niitä right shift + h pikanäppäimiä painele pirukaan. Kyllä ne pitäis voida painaa VR:nä interaktiivisesti.

Kannattaa muuten säätää grafiikka-asetuksia ihan tosissaan lentosimuissa. Huomasin että puiden ja taivaanrannan värisevä raja teki mulle pahaa oloa, eli reunanpehmennystä sun muuta peliin jos ne ei ole päällä.

Ps. Olenkohan väärillä jäljillä jos toivoisin että lentosimuissa otettaisiin huomioon että kun ollaan vaikka 100m korkeudessa niin ainoa 3D-juttu on se ohjaamo. Aivan turha piirtää tuossa korkeudessa enää maastoa ja kaupunkeja kahteen kertaan kun eroa ei näe.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt ihan ymmärrä noita simujen ja muiden kylkiäis vr-pelien dissaamista. Puolensa kummallakin ja jos nyt ihan oikeasti lähdetään miettiin VR-pelejä joihin pelaaja käyttää yli 5-10h peliaikaa niin niistä on varmaan 70% noita non-VR-pohjaisia pelejä. Valtaosa "aidoista" VR-peleistä on loppupeleissä kovin lyhyitä kokemuksia. Graafinen näyttävyys on usein myös noissa simuissa kohdillaan vaikka kääntöpuolena tulee sitten se loputtoman raudan tarve pyörittämiseen. Tietyt skenaariot kuten lentely tai auton ajo vaan sopii lähes täydellisesti VR käyttöön ilman että koko ympäristö olisi simuloitu täydellisesti. Lisäksi niissä autenttisuus on parhaimmillaan jopa kovempi kuin aidoilla VR-peleillä koska siellä ei mitään guardian bordereita tai sohvan kulmaa tule vastaan kun ei tarvitse liikkua. Autenttinen ohjaamo olisi periaatteessa kiva mutta senkin toteutettavuus on vähän niin ja näin kun halutaan kuitenkin mallintaa samalla realistista ohjaamoa, koneiden kompleksisuutta ja syvyyttä. Toki noilla katseeseen perustuvilla kompromisseilla onnistuu jotenkin vaikka autenttisuus kärsii niissäkin. Joku tracking glove tai kädenseurantaratkaisuhan noissa olisi täydellinen mutta vaikea nähdä lyövän läpi kun toteutus ei ole halpa ja markkina on pieni. Simulaatiotyyppiset pelit vaativat myös tietyn tyyppistä pelaajaa joka niitä tykkää pelata ilman VR:kin eikä varmasti ole mikään massatuote joka varmaan tässäkin osittain fiiliksiä sekoittaa.
 
Juuri kun VR-laiteketju rauhottui tuputtamisesta ja mainostamisesta niin täällä alkaa muiden ojentaminen, että pelaat väärin, vääriä pelejä ja vieläpä väärällä laitteella/alustalla! Huhhuh mitä schaibaa.
Omasta mielestä immersiivisimmät kokemukset ovat juurikin olleet seuraavalla kombolla: hyvä autopeli, VR, ratti, polkimet, vaihdekeppi ja käsijarru. Kaikki nuo kun löytyy ilman katseen irroittamista tiestä. HOTASkin löytyy, mutta lentely ei vielä ole vienyt niin mukanaan. Itellä VR pelailu on lähes 50-50 roomscalea ja simuilua.
On mulla noita haamuohjain pelejäkin, mutta tiukan paikan tullen ei ehdi katsomaan mistä väännetään mitäkin vipua eikä haamuna sellaista katsomatta löydä.
 
Intoa puhkumaan saavat AAA-luokan pelijulkaisut kuten HL:Alyx on vielä aika harvassa, niin enemmän huomaa kiinnostuvan noista simuista kuten iRacing tai IL2 Sturmovik, jotka ovat alansa AAA-pelejä hyvällä VR-tuella ja uudelleenpeluuarvoa riittää. Toki olis huippua, jos voisi väännellä ohjaamosta jotain trimmipyörää, mutta ilman todellista fyysistä vastetta ja tarkkaa sensoriikkaa tahtoo mennä tarkkuudessa kasuaalipelaamisen puolelle. Eikä siinäkään ole mitään vikaa, jos sellaista haluaa pelailla. Kytkinten napsuttelu virtuaaliohjaamosta olisi kyllä todella hauskaa eikä yhtä kriittistä tarkkuudeltaan kuin jotkin x, y ja z akselit.
 
No jos jotain peliä vaihteeksi mainostaisi, niin Population One on ollut aivan helvetin hauskaa pelata.

Vaikka ei ole ihan yks yhteen nuo "liikkeet" mitä tehdään aseiden latailuun tai repun hanskaamiseen, niin nuo gesture toiminnot on tuossa se joka tekee tuosta VR pelin. Ne on sen verran simppelit että pelin hengästyttävä tahti pysyy yllä, ja ne jäävät melko helposti lihasmuistiin ilman satojen tuntien pelaamista. Kiipeäminen ja liitetely on varsinkin on mielestäni hauska lisä ja lisäävät pelin fyysisyyttä. Tuntuu että sen verran saa heilua että tuntee tehneensä vähän liikuntaakin. Pelailen Kakkos Kyöstin viriteltyä natiiviversiota (gpu&cpu level 4, 90Hz, texture size 2048) ja tuntuisi pyörivän ihan loistavasti.

Pelaajia tuntuisi olevan aivan hitokseen ympäri maailman ja peliin tuntuu pääsevän parissa minuutissa. Pelaajat tähän asti on ainakin olleet tosi mukavia, ikään katsomatta, mitään kirkumista tai muuta syöpää en ole havainnut. Noin yleensä pelaajien taso vaihtelee huimasti ja onhan tuossa toki tuurillakin oma osansa miten hyvin varusteita saa tai miten jonkun sattuu yllättämään. Mutta pikku hiljaa tälläinen vanhempiki heppu alkaa tuossa pärjäämään ja saan yleensä jonkun tapon aikaiseksi.

Muutenkin tiimityö on tuossa kyllä kivasti tehty, koska tipahtaneen tiimikaverin elvyttäminen on oleellista ja hetki sille on valittava tarkkaan. Toisaalta haamutiimiläinen on tosi hyvä spotteri kähinöissä. Joskus on tullut kyllä jotain Ramboja vastaan mitkä on lähteny omille teilleen ja tappanu puolet muista pelaajista, ite saaden voiton pelkällä himmailulla jossain takamailla.
 
Pelailen Kakkos Kyöstin viriteltyä natiiviversiota (gpu&cpu level 4, 90Hz, texture size 2048) ja tuntuisi pyörivän ihan loistavasti.
Onko tuo suurin renderölintiresoluutio jolla se pyörii 90 tai edes 72 fps? Quest 1:llä tuo 2048 eli 1,4x supersamplaus on vasta se jolla paneelista saa kaiken tarkkuuden käytöön. Toki tuolla resoluutiolla Q1 ei jaksa pyörittää mitään pelejä, mutta media playereitä ja selainta voi käyttää tuolla tarkkuudella. Quest 2 paneelilla vastaavan supersamplauksen saa vasta 2560 resoluutiolla joten sitä kannattaa kokeilla jos vaan sen tehot riittää siihen.
 
Onko tuo suurin renderölintiresoluutio jolla se pyörii 90 tai edes 72 fps? Quest 1:llä tuo 2048 eli 1,4x supersamplaus on vasta se jolla paneelista saa kaiken tarkkuuden käytöön. Toki tuolla resoluutiolla Q1 ei jaksa pyörittää mitään pelejä, mutta media playereitä ja selainta voi käyttää tuolla tarkkuudella. Quest 2 paneelilla vastaavan supersamplauksen saa vasta 2560 resoluutiolla joten sitä kannattaa kokeilla jos vaan sen tehot riittää siihen.
Tuo 2560 taitaisi olla se seuraava pykälä, mutta olen kuullut että sitä ei saisi enää 90Hz ajettua vaan pitäisi tiputtaa 72Hz. Oikeastaan kyllä ehkä pidän tuosta smoothimmasta liikkumisesta enemmän kuin että resoa olisi aavistus lisää. Mutta voisihan sitä kokeilla testin vuoksi.
 
Tuo 2560 taitaisi olla se seuraava pykälä, mutta olen kuullut että sitä ei saisi enää 90Hz ajettua vaan pitäisi tiputtaa 72Hz. Oikeastaan kyllä ehkä pidän tuosta smoothimmasta liikkumisesta enemmän kuin että resoa olisi aavistus lisää. Mutta voisihan sitä kokeilla testin vuoksi.
Joo, tuo 2048 näyttääkin jo hieman ylittävän Q2 suorituskyvyn 90 Hz:llä. Alla olevassa ketjussa on linkki (keskeneräiseen) listaan millä resoluutiolla eri pelit toimivat täysin sulavasti. Sidequestiin voi myös tallentaa omia adb komentoja joilla voi valita minkä tahansa resoluution eikä tarvitse tyytyä niihin valmiisiin vaihtoehtoihin (1536, 2048, 2560, 3072).

adb shell setprop debug.oculus.textureWidth xxxx
adb shell setprop debug.oculus.textureHeight yyyy

 
Hieman olen pettynyt RTX 3080 ja iRacing suorituskyvyn parantumiseen verrattuna vanhaan kellotettuun 2070S korttiin.
Ei onnistu moninpeli sulavasti 120Hz vaikka laskee roimasti asetuksia ja 100% resoluutio.
90Hz sitten toki toimiikin miltei kaikki asetukset tapissa jollain 140-150%:lla.
Kuinka korkealle noita prosentteja on ylipäätään järkevä nostaa? Ei se kuvanlaatu ainakaan ihan lineaarisesti parane prosentteja nostamalla, sen sijaan alkaa peli tökkimään jossain kohdin.
 
Hieman olen pettynyt RTX 3080 ja iRacing suorituskyvyn parantumiseen verrattuna vanhaan kellotettuun 2070S korttiin.
Ei onnistu moninpeli sulavasti 120Hz vaikka laskee roimasti asetuksia ja 100% resoluutio.
90Hz sitten toki toimiikin miltei kaikki asetukset tapissa jollain 140-150%:lla.
Kuinka korkealle noita prosentteja on ylipäätään järkevä nostaa? Ei se kuvanlaatu ainakaan ihan lineaarisesti parane prosentteja nostamalla, sen sijaan alkaa peli tökkimään jossain kohdin.
Joskus CV1 jaksoin noita kokeilla ja totesin että suurin parannus tapahtuu jo 1 - 1.3 välillä (siis 100 - 130%), 1.5 jälkeen en edes huomannut eroa. Joku 120% tuntui olevan jo aika hyvä kompromissi laadun parantumisen ja vaadittujen tehojen välillä, jos tarkoituksena oli varmistaa tasainen 90Hz.
 
Hieman olen pettynyt RTX 3080 ja iRacing suorituskyvyn parantumiseen verrattuna vanhaan kellotettuun 2070S korttiin.
Ei onnistu moninpeli sulavasti 120Hz vaikka laskee roimasti asetuksia ja 100% resoluutio.
90Hz sitten toki toimiikin miltei kaikki asetukset tapissa jollain 140-150%:lla.
Kuinka korkealle noita prosentteja on ylipäätään järkevä nostaa? Ei se kuvanlaatu ainakaan ihan lineaarisesti parane prosentteja nostamalla, sen sijaan alkaa peli tökkimään jossain kohdin.
Ei tosiaan ole tuttu tuo iRacing, mutta osassa onnistuu. Jotku asetukset syö enemmän tehoja, tekstuurit yleensä ultra/high kuitenkin.
Tuokin riippuu pelistä, osassa ei parane enää 120% jälkeen, mutta jossain hyötyy vielä 150%, jonka yli lienee aika turhaa enää mennä. Engine juttuja.
Josta muistinkin, että lupailin sulle DR2:een asetuksia, mutta en ole muistanut. DR2 ketjuun joku postasikin hiljattain ohjeet joilla säätää asetuksia, niiden pohjalta itekin ne säädellyt.
 
Josta muistinkin, että lupailin sulle DR2:een asetuksia, mutta en ole muistanut.
Sain kyllä hierottua ne kohdilleen, pitää nyt uudella kortilla säätää uudestaan.
Hyvin pystyi ajamaan ralliakin eli ei tietoakaan siitä matkapahoinvoinnista joka oli PSVR:llä järkyttävää.

Niin ja tosi hyvältä tuo iRacing näyttää 90Hz kun tosiaan miltei saa kaikki herkut laittaa tappiin.
Olin vaan siinä uskossa että sillä voisi 120Hz pelittää moninpelissäkin...yksin Time Trialia ajaessa se toimii hienosti jos jaksaa sen takia asetuksia muutella.

Kunhan tässä pääsee muitakin pelejä testaamaan, niin eroa luultavasti enemmänkin...ainakin Elite Dangerous näyttäisi hyötyvän uudesta kortista paljon.
 
Sain kyllä hierottua ne kohdilleen, pitää nyt uudella kortilla säätää uudestaan.
Hyvin pystyi ajamaan ralliakin eli ei tietoakaan siitä matkapahoinvoinnista joka oli PSVR:llä järkyttävää.

Niin ja tosi hyvältä tuo iRacing näyttää 90Hz kun tosiaan miltei saa kaikki herkut laittaa tappiin.
Olin vaan siinä uskossa että sillä voisi 120Hz pelittää moninpelissäkin...yksin Time Trialia ajaessa se toimii hienosti jos jaksaa sen takia asetuksia muutella.

Kunhan tässä pääsee muitakin pelejä testaamaan, niin eroa luultavasti enemmänkin...ainakin Elite Dangerous näyttäisi hyötyvän uudesta kortista paljon.
Se on vähän siitä kiinni mikä on ollut devin tavoite, ehkei ole edes tarkoitus pyöriä yli sen 90. Ihan mutua tämän osalta.
Mullahan pysty heittään samoilla graffa-asetuksilla 90 -> 120 AM2, PC2 ja DR2. Ja roomscale peleissä myös, ne nyt vaan on kevyempiä muutenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 489
Viestejä
4 553 916
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom