Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siis en usko että se on mikään tähän asti julkaistu Assasin's Creed, vaan joku uusi peli. Varmaankin paljon lyhyempi, enemmän VRään räätälöity.Toi ei vissiin ole siis AC valhalla vaan joku vielä kauempana oleva?
Toi ei vissiin ole siis AC valhalla vaan joku vielä kauempana oleva?
Sen verran noista käyttäjämääristä peleissä, että huvikseen katoin population onen arvostelumäärät, ocuPC+Steam = 550
....quest 1500
Eli vaikea arvata mille alustalle vr pelit jatkossa suuntaa.
MoH tulee myös Steamiin.Onkohan tämä taas sellainen "Exclusive" kun esim. MoH ja Dirt Rally 2
(eli tulee kuitenkin SteamVR ja jopa samaan aikaan)
Mutta hieno juttu, että näitä vanhoja titteleitä alkaa putoilla VR:lle.
Sen verran noista käyttäjämääristä peleissä, että huvikseen katoin population onen arvostelumäärät, ocuPC+Steam = 550
....quest 1500
Eli vaikea arvata mille alustalle vr pelit jatkossa suuntaa.
Niin tulee, sehän tässä se pointti olikin. Tuota mainostettiin Oculus Exclusivena.MoH tulee myös Steamiin.
Niin tulee, sehän tässä se pointti olikin. Tuota mainostettiin Oculus Exclusivena.
Luenpas ensi kerralla ajatuksen kanssaNiin tulee, sehän tässä se pointti olikin. Tuota mainostettiin Oculus Exclusivena.
Sen verran noista käyttäjämääristä peleissä, että huvikseen katoin population onen arvostelumäärät, ocuPC+Steam = 550
....quest 1500
Eli vaikea arvata mille alustalle vr pelit jatkossa suuntaa.
Suurin potentiaali vaatii myös ison kehitystiimin ja paljon resursseja. Jos isompien pelien myynti ei ole sillä tasolla että ne kannattaa tarpeeksi (varsinkin kun vr laitevalmistajat aika nihkeästi kehitystä tukee, pl Oculus) kaupallisesti, niin en näe että kukaan noita ihan huvikseen tekee. Tuollainen epäonnistunut iso projekti voi helposti vaikka kaataa studion. Lisäksi pcvr puolen pelit muutenkin myy huonommin kun tuolla "mobiilialustalla", vaikka ovatkin täysin samoja pelejä, niin vaikea nähdä että kukaan ottaisi isoja riskejä muuta kuin ideologisista syistä.Luulis (ja toivois) että kuitenkin selkeä jakolinja pysyy. Kännykkäpelit vetää pelaajia kuin kärpäsiä mutta PC-pelejä julkaistaan silti. Onhan tuo Q2 kuitenkin alustana vähän kuin mobiililaite ja VR:n suurin potentiaali vaatii kunnon peliohjaimia ja vääntöä raudalta.
Kunnon ohjaimista sen verran että Q2 ohjaimet ja träkkäys on aivan huippuluokkaa, että siitä se kokemus nyt ei ole kiinni ainakaan.
Nuo taas ovat simupuolen vaatimuksia, joka on vielä oma pieni kuppikuntansa PCVR sisällä. Ja jos noita vaatii pelin pelaamiseen niin kutistaa vielä entisestään pientä markkinaa. Varmaan tosi harvassa onkin täysin VR:ää varten tehdyt HOTAS/poljin pelit, vaan ne on kaikki pannaripelien sivutuotteita. Eli niitäkään ei PCVR puoli rahoita, vaan se perus PC pelaajakunta.No eipä tässä kyllä sitä meinattukaan. Q2 kaikessa erinomaisuudessaan sivuuttaa kaksi oleellista, ratti/polkimet sekä HOTAS kokonaan.
Nuo taas ovat simupuolen vaatimuksia, joka on vielä oma pieni kuppikuntansa PCVR sisällä. Ja jos noita vaatii pelin pelaamiseen niin kutistaa vielä entisestään pientä markkinaa. Varmaan tosi harvassa onkin täysin VR:ää varten tehdyt HOTAS/poljin pelit, vaan ne on kaikki pannaripelien sivutuotteita. Eli niitäkään ei PCVR puoli rahoita, vaan se perus PC pelaajakunta.
Lähinnä että PCVR puoli saa pelejä/pelattavaa vain jos se kannattaa taloudellisesti peliin lisätä. Aiemmasta viestistäsi sain vain käsityksen että niin vain tapahtuu koska PCVR on olemassa.En kyllä nyt oivalla, että mistä tämä puhdas VR vaatimus edes tuli? Esim. Elite Dangerous ja IL-2 alunperin kumpikin ihan ruutupelejä mutta VR vasta nostaa ne loistoon. Tai noh, nostaa sitten kun pystyy ilman helpotuksia tunnistamaan koneita taivaalta...
Ymmärrän, että nimenomainen VR-peli, joka pyörii Q2-raudalla, häviää kyllä PC-alustan myynnissä.
Lähinnä että PCVR puoli saa pelejä/pelattavaa vain jos se kannattaa taloudellisesti peliin lisätä. Aiemmasta viestistäsi sain vain käsityksen että niin vain tapahtuu koska PCVR on olemassa.
Kyllä se VR-näkymä tekee mistä tahansa siistiä, mutta itse en laske simuja "oikeiksi" VR-peleiksi, koska niissä se toimii lähinnä vain näyttönä ja pelaaja istuu vain paikoillaan ja käsiohjaimien tukea ei taida olla missään olemassa kunnolla. VR-tila on usein vain muun pääle liimattu ominaisuus, joka ei usein vaadi kovin suurta vaivaa tekijöiltä, muun kuin ehkä suorituskyvyn osalta. Menee melkein samaan kategoriaan noiden VorpX yms. härpäkkeiden kanssa, kun peliä ei ole tehty VR-peliksi.
Pelaajat voi hyvinkin vaihtaa alustaa, jos PCVR pelivalikoima näivettyy ja pelien tekijät siirtyvät mobiilimaailmaan rahan perässä. Tuo sykli voi hyvinkin ruokkia itseään ja PCVR tarvitsisi jonkun isomman firman nyt tsemppaamaan sinne niiden pelien tekemistä. Luulin että Valve olisi ollut se mutta vähän heikolta näyttää. Toisaalta PCVR pelaajat voisivat ruveta ostamaan enemmän pelejä, mutta tuntuu olevan aika ronkelia yleisöä.No en ihan sitä meinannut vaan, että PCVR saa pelattavaa koska PC-tyyppisiin peleihin tavaraan VR-ominaisuudet monesti lisätä. Eikä ne ainakaan omalla tuntumalla mitenkään kärsi siitä, että ovat 2D-pohjaisina kehitetty. Ja sitten tietty ihan erilliset pelit Alyx, Skyrim/FO4 VR-tyyliin jne. En näe, että mobiili-VR kadottaisi noiden kummankaan kysynnän kun niitä on tehty tähän astikin. Toisin sanoen en näe, että PCVR-pelaajat vaihtaisivat Oculus-kaupan mobiilipeleihin.
Jos tähän saa heittää tyhmän välikyssärin, niin mihin käytätte polkimia?Mitä muuta sitä avaruusaluksen ohjaamossa tekisi? Ja kun toinen käsi on aina kahvalla ja toinen tikulla (jalat pedaaleilla)
Lentokoneessa peräsin, avaruusaluksessa joku sitä vastaava thrusteri. Vastaa siis sitä akselia, joka kääntyy autossa kun väännät rattia.Jos tähän saa heittää tyhmän välikyssärin, niin mihin käytätte polkimia?
Olen amatööri näissä lentelyjutuissa, mutta nyt panostanut myös vähän tähän ja rigiin tulossa HOTAS telineet.
No kyllä se melkein riittää kun siellä ohjaamossa on 6DOF päällä. Mitä muuta sitä avaruusaluksen ohjaamossa tekisi? Ja kun toinen käsi on aina kahvalla ja toinen tikulla (jalat pedaaleilla) niin käsiohjaimet menettää merkityksensä. Ohjaamossa pedaalit, tikku sun muut liikkuvat kun käsillä ohjaimia siirtää. Tietty jossain matkustajakoneessa voisi varmaan olla kiva tökkiä nappuloita ja vipuja käsiohjaimilla mutta kun homman nimikin on HOTAS, ei ole aikaa napsutella vipuja taistelun tuiskeessa kun pitäisi napata ohjain välissä käteen.
Kyllä minä siellä ohjaamossa haluan painella nappeja tai väännellä vipuja muistelematta mikä nappiyhdistelmä kahdestakymmenestä teki jotain. Viimeksi SW Squadronissa harmitti pelaaminen. Tämä HOTAS huutelu on samaa mitä PSVR ukot huuteli alussa, että lasten leluja kaikki käsiohjaimet ja padilla pelataan. VR-pelien idea nimenomaan on mielestäni se, että tehdään kuten oikeasti eli sotapeleissä lipas ja lataus käsin vaikka taistelun keskellä, eikä nappia painamalla. Sama pätee lentämiseen omalta osalta eli kaikki ohjainten nappien painelu on hölmöä, jos ne näkyy fyysisesti siinä naaman edessä ja niitä painaisi tai kääntäisi sen sekunnin tai alle.
Ainakin x-planessa onnistui lentäminen cessnalla pelkillä polkimilla ja VR-ohjaimilla. DCS:ssä hotas on paljon parempi, itse käytän lisänä hiirtä siinä enkä ohjaimia. X-planessa yleensä polkimet ja hotas vr-ohjaimen lisäksi.Kyllä se VR-näkymä tekee mistä tahansa siistiä, mutta itse en laske simuja "oikeiksi" VR-peleiksi, koska niissä se toimii lähinnä vain näyttönä ja pelaaja istuu vain paikoillaan ja käsiohjaimien tukea ei taida olla missään olemassa kunnolla. VR-tila on usein vain muun pääle liimattu ominaisuus, joka ei usein vaadi kovin suurta vaivaa tekijöiltä, muun kuin ehkä suorituskyvyn osalta. Menee melkein samaan kategoriaan noiden VorpX yms. härpäkkeiden kanssa, kun peliä ei ole tehty VR-peliksi.
Meinaat tosissaan, että pitää olla joku kyykkimis tms. tanssijumppa että peli on "oikea VR"
Mulla on HOTAS:issa noin 30 nappia ja pari tattia päälle. Ei tartte pitää useampaa namiskaa kerralla pohjassa. Pitää muistuttaa lentäjiäkin, että jos ei hiihtele ympäri ohjaamoa niin ei lasketa, etenkään jos homma hoituu kaasukahvassa olevalla namiskalla.
Ainakin x-planessa onnistui lentäminen cessnalla pelkillä polkimilla ja VR-ohjaimilla. DCS:ssä hotas on paljon parempi, itse käytän lisänä hiirtä siinä enkä ohjaimia. X-planessa yleensä polkimet ja hotas vr-ohjaimen lisäksi.
Yleensä lentosimuissa voi käyttää kytkimiä yms VR-ohjaimilla. Sauvan käyttö ei ole minusta kovin hyvä ilman fyysistä sellaista, mutta yokea voi ohjata halutessaan VR-ohjaimilla kun on kyynärtuki.
En maininnut sanallakaan mitään tansseja tms. vaan sen, että pelaaminen tapahtuu luonnollisesti ja interaktiivisesti eikä nappeja rämpyttäen tai lasersäteellä nappeja osoittaen. Jos kuitenkin pelin osana on kyykistelyä, niin luonnollisesti sen pitää tukea sitä, jos pelaaja kyykistyy. Mielestäni simuihin liittyen esim. pikkupajan VTOL VR oli kymmenen kertaa kivempi VR-pelinä, kuin kymmenen kertaa nätimpi DCS World, josta puuttuu ohjaamon käyttö. Oli niitä nappeja sitten 20 tai 100, niin se ei tee siitä pelistä yhtään sen realistisempaa vaan päinvastoin, ellei sitten ole joku lähes 1:1 koneen kanssa matsaava HOTAS-setuppi. Sulla on selkeästi simuttajan lasit päässä, kun et näe metsää puilta. Yksi selvä esimerkki nyt vielä eli yksi käsi voisi olla sillä hotaksella ohjailuun ja ampumiseen, mutta toinen voisi ihan hyvin olla käsiohjain, jolla voi painella nappeja ja vetää sitä thurst-vipua ja flapseja, jne.
Suuressa osassa se ohjaamo on mielestäni koriste tai katseella/laserohjaimella ohjattava eli juuri tuollainen vajaa frankenstein-toteutus. HOTAS ja polkimet eivät mielestäni ole turhia, mutta, jos koko toteutus on niiden varassa ilman "oikeaa" interaktiota, niin peli on vain pöytäpelin sivutuote.
Kaikki tosipaikan (taistelu) ohjaaminen haamuohjaimilla ja vastetta antamattomilla nappuloilla on ihan epätoivoista. Jos tikusta ei saa fyysisesti kiinni tai kaasukahvan nappuloita pitää hamuilla jollain finger trackingillä, metsään (tonttiin) menee valitettavasti.
FS2020 saa toivottavasti hyvän tuen. X-Planessa riippui hieman koneesta, useasta kai puuttui juuri se että yokea voisi käyttää taikka kaikki napit eivät toimisi. DCS:sää en ole kokeillut ohjaimilla, mutta hiirellä pystyy käyttämään kaikkia hi-fidelity lentokoneissa.
Itseasiassa tässä joku kokeilee DCS:ää vr-ohjaimilla, minusta vaikuttaa hieman kömpelöltä.
Höpöhöpö, kymmenissä tai sadoissa VR-pelissä painellaan nappeja ja väännellään vipuja ilman vastetta ja toimii ihan hyvin, kun lisänä on pientä haptiikkaa, ääni- ja visuaaliefektien kera. Kannattaa koittaa pelata muitakin kuin simuja, joissa tuo tuki on usein juuri kamalaa. Ohjauksen korvaamisesta en ole puhunut vaan niiden muiden toimintojen. Se HOTAS sopii täysin siihen pääohjaukseen ja aseisiin, mutta kaikkeen muuhun simutoimintoon voisi käyttää käsiohjainta edes optiona. Tätä optiota ei ole melkein koskaan, koska se VR-tuki on vain kylkiäisenä lisätty bonus ilman isompaa panostusta.
Miksi pitäisi koittaa pelata juuri jotain muita pelejä kuin niitä, joita tykkää pelata? On mulla Alyx ja se on todella hieno peli. Se ei tee silti ohjaamossa istumista sen vähempää virtuaaliseksi todellisuudeksi. Tai jotain hiton valomiekalla palikoiden hakkaamista sen enempää sellaiseksi.
Ymmärrätkö sä mitä HOTAS tarkoittaa? Hands on throttle AND stick. Jos sulla ei ole kädet kahvoilla, ei se ole enää HOTAS eikä se toimi. Jos kaasukahva on ilmaa ja siinä ei ole toimivia fyysisiä painikkeita, ei sillä voi tehdä mitään tarkasti ja nopeasti. Jos pitää vaihtaa kädessä ohjainta käteen ja pois tökkiäkseen nappuloita, ei se toimi.
Toimiva virtuaalihanska tai varma ja tarkka kädenseuranta voisi korjata asian. Silloin voisi olla fyysinen kaasukahva ja kädellä myös tökkiä nappuloita.
Jätän tän nyt tähän koska en ymmärrä mitä tässä pyritään inttämällä saavuttamaan. Kiitos.
DCS (Digital Combat Simulator) VR on toteutettu erittäin hyvin. Ohjaamon nappuloita (ei kannata ostaa konetta jonka nappeja ei pysty painelemaan hiirellä!) pystyy painelemaan monella tapaa. Aluksi innostuin ohjaimella painelusta/osoittamisesta, mutta heti (16 napin) hotaksen ostettuani siirryin toisenlaiseen. Homma toimii niin että VR-lasien keskellä on piste jonka alla oleva ohjaamon kytkin on aktiivinen ja voin painaa tai pyörittää sitä. Minkäänlaisia nosta laskutelineet-nappia ei siis tarvitse määrittää tai muistaa koska sen kytkintä vain katsotaan & napsautetaan VR-ohjaamossa.<snip>
Tietty jossain matkustajakoneessa voisi varmaan olla kiva tökkiä nappuloita ja vipuja käsiohjaimilla mutta kun homman nimikin on HOTAS, ei ole aikaa napsutella vipuja taistelun tuiskeessa kun pitäisi napata ohjain välissä käteen.
Ohjaamon grafiikat DCS:ssä on hyvät, mutta kaupungit on kyllä heikon näköistä. Hauskasti DCS on muuten jopa parempi maaston ja kartan mukaan suunnistaminen on mahdollista, kOSKA ei ole niitä pirun fs2020 bugikumpuja. Pidin paljon FS2020 suunnistustehtävistä ja DCS:n UH-H1 kampanjassa on myös samanlaista suunnistusta Georgiassa.DCS World kiinnostaisi kyllä, mutta en tiedä voinko FS2020 Next Gen -grafiikkojen jälkeen palata enää perinteisiin. Harmi ettei Combat FS2021 ole tulossa :/ Toinen mitä tutkin on IL-2.
Noh tässä on vielä kuukausi aikaa pohtia ennen kuin G2 tulee, koska Q2:lle riittää noita perinteisiäkin VR pelejä tahkottavaksi läjä.
Onko tuo suurin renderölintiresoluutio jolla se pyörii 90 tai edes 72 fps? Quest 1:llä tuo 2048 eli 1,4x supersamplaus on vasta se jolla paneelista saa kaiken tarkkuuden käytöön. Toki tuolla resoluutiolla Q1 ei jaksa pyörittää mitään pelejä, mutta media playereitä ja selainta voi käyttää tuolla tarkkuudella. Quest 2 paneelilla vastaavan supersamplauksen saa vasta 2560 resoluutiolla joten sitä kannattaa kokeilla jos vaan sen tehot riittää siihen.Pelailen Kakkos Kyöstin viriteltyä natiiviversiota (gpu&cpu level 4, 90Hz, texture size 2048) ja tuntuisi pyörivän ihan loistavasti.
Tuo 2560 taitaisi olla se seuraava pykälä, mutta olen kuullut että sitä ei saisi enää 90Hz ajettua vaan pitäisi tiputtaa 72Hz. Oikeastaan kyllä ehkä pidän tuosta smoothimmasta liikkumisesta enemmän kuin että resoa olisi aavistus lisää. Mutta voisihan sitä kokeilla testin vuoksi.Onko tuo suurin renderölintiresoluutio jolla se pyörii 90 tai edes 72 fps? Quest 1:llä tuo 2048 eli 1,4x supersamplaus on vasta se jolla paneelista saa kaiken tarkkuuden käytöön. Toki tuolla resoluutiolla Q1 ei jaksa pyörittää mitään pelejä, mutta media playereitä ja selainta voi käyttää tuolla tarkkuudella. Quest 2 paneelilla vastaavan supersamplauksen saa vasta 2560 resoluutiolla joten sitä kannattaa kokeilla jos vaan sen tehot riittää siihen.
Joo, tuo 2048 näyttääkin jo hieman ylittävän Q2 suorituskyvyn 90 Hz:llä. Alla olevassa ketjussa on linkki (keskeneräiseen) listaan millä resoluutiolla eri pelit toimivat täysin sulavasti. Sidequestiin voi myös tallentaa omia adb komentoja joilla voi valita minkä tahansa resoluution eikä tarvitse tyytyä niihin valmiisiin vaihtoehtoihin (1536, 2048, 2560, 3072).Tuo 2560 taitaisi olla se seuraava pykälä, mutta olen kuullut että sitä ei saisi enää 90Hz ajettua vaan pitäisi tiputtaa 72Hz. Oikeastaan kyllä ehkä pidän tuosta smoothimmasta liikkumisesta enemmän kuin että resoa olisi aavistus lisää. Mutta voisihan sitä kokeilla testin vuoksi.
Joskus CV1 jaksoin noita kokeilla ja totesin että suurin parannus tapahtuu jo 1 - 1.3 välillä (siis 100 - 130%), 1.5 jälkeen en edes huomannut eroa. Joku 120% tuntui olevan jo aika hyvä kompromissi laadun parantumisen ja vaadittujen tehojen välillä, jos tarkoituksena oli varmistaa tasainen 90Hz.Hieman olen pettynyt RTX 3080 ja iRacing suorituskyvyn parantumiseen verrattuna vanhaan kellotettuun 2070S korttiin.
Ei onnistu moninpeli sulavasti 120Hz vaikka laskee roimasti asetuksia ja 100% resoluutio.
90Hz sitten toki toimiikin miltei kaikki asetukset tapissa jollain 140-150%:lla.
Kuinka korkealle noita prosentteja on ylipäätään järkevä nostaa? Ei se kuvanlaatu ainakaan ihan lineaarisesti parane prosentteja nostamalla, sen sijaan alkaa peli tökkimään jossain kohdin.
Ei tosiaan ole tuttu tuo iRacing, mutta osassa onnistuu. Jotku asetukset syö enemmän tehoja, tekstuurit yleensä ultra/high kuitenkin.Hieman olen pettynyt RTX 3080 ja iRacing suorituskyvyn parantumiseen verrattuna vanhaan kellotettuun 2070S korttiin.
Ei onnistu moninpeli sulavasti 120Hz vaikka laskee roimasti asetuksia ja 100% resoluutio.
90Hz sitten toki toimiikin miltei kaikki asetukset tapissa jollain 140-150%:lla.
Kuinka korkealle noita prosentteja on ylipäätään järkevä nostaa? Ei se kuvanlaatu ainakaan ihan lineaarisesti parane prosentteja nostamalla, sen sijaan alkaa peli tökkimään jossain kohdin.
Sain kyllä hierottua ne kohdilleen, pitää nyt uudella kortilla säätää uudestaan.Josta muistinkin, että lupailin sulle DR2:een asetuksia, mutta en ole muistanut.
Se on vähän siitä kiinni mikä on ollut devin tavoite, ehkei ole edes tarkoitus pyöriä yli sen 90. Ihan mutua tämän osalta.Sain kyllä hierottua ne kohdilleen, pitää nyt uudella kortilla säätää uudestaan.
Hyvin pystyi ajamaan ralliakin eli ei tietoakaan siitä matkapahoinvoinnista joka oli PSVR:llä järkyttävää.
Niin ja tosi hyvältä tuo iRacing näyttää 90Hz kun tosiaan miltei saa kaikki herkut laittaa tappiin.
Olin vaan siinä uskossa että sillä voisi 120Hz pelittää moninpelissäkin...yksin Time Trialia ajaessa se toimii hienosti jos jaksaa sen takia asetuksia muutella.
Kunhan tässä pääsee muitakin pelejä testaamaan, niin eroa luultavasti enemmänkin...ainakin Elite Dangerous näyttäisi hyötyvän uudesta kortista paljon.