VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Vaatiiko tuo Rift S oculus tiliä ja jatkossa tuota facebookin integraatiota? Itellä ei ole facebook tiliä ja koittanut pysyä erossa tuosta, niin liekkö toi nyt pakko tehdä jos meinaa edes steam vr pelejä pelata? Kaiken järjen mukaan tuon pitäsi toimia... Kaverilta meinasin siis käytettynä ostaa.
Käsittääkseni uudet käyttäjät joutuvat linkittämään FB tiliin. Laitteesta riippumatta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Vaatiiko tuo Rift S oculus tiliä ja jatkossa tuota facebookin integraatiota? Itellä ei ole facebook tiliä ja koittanut pysyä erossa tuosta, niin liekkö toi nyt pakko tehdä jos meinaa edes steam vr pelejä pelata? Kaiken järjen mukaan tuon pitäsi toimia... Kaverilta meinasin siis käytettynä ostaa.
Kaikki Facebookin omistamat kikkareet tulevat vaatimaan jatkossa sitä FB-tunnusta. Myös Oculus haudataan terminä ja varmaan myös Rift jne.

Tarkemmin täältä:

Yhtään vähempää ei voisi kiinnostaa enää mitä laseja tuolta linjalta tulee ulos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
370
Huomiona toki että vaatimus fb-tilille tulee pakolliseksi vasta lokakuussa uusille käyttäjille, sitä ennen tilin luomalla voi käyttää oculus-tiliä 2023 asti. Veikkaan itse myös että eu:lla on sanansa sanottavana aiheeseen, mutta tästä ei vielä ole muuta faktaa kuin saksan tilanne.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Putkahti tänään mieleen että tuo Oculuksen facebook pakotus voi vaikuttaa aika negatiivisesti myös koulujen ja virtuaalipeliluolien yhteiskäyttöisten lasien hankintaan. Tuurillaan tuo pakotus voisi vielä kumoutua.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
709
Pitäköön Oculus lasinsa, onhan markkinoilla parempiakin vaihtoehtoja.
Htc cosmos olis ollut kova kilpailija riftille, mutta seuranta on kuulemma sysipa*ka ja tietty se hintakin.. Reverb taitaa olla ainut ilman majakoita olevia kypäriä riftin jälkee missä seuranta toimii.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
Htc cosmos olis ollut kova kilpailija riftille, mutta seuranta on kuulemma sysipa*ka ja tietty se hintakin.. Reverb taitaa olla ainut ilman majakoita olevia kypäriä riftin jälkee missä seuranta toimii.
Cosmos oli kyllä huti kaikenkaikkiaan (tai vaatii majakkaseurannan). Cosmoksen saanee toimimaan kuitenkin langattomanakin? Oculuksenkaan vahvuus ei ole mielestäni tuossa PC VR-touhussa, vaan Questilla standalone laitteena (näin ainakin toistaiseksi). Majakkaseuranta on joka tapauksessa noista luotettavin ja paras (jos hyvä tila), mutta koneeseen johdollisena Reverb (tai toivottavasti oikeammin G2) varmaan paras (onhan noita WMR touhuja toki muitakin, esim. Odysseystä ei kokemusta itselläni, mutta ei kai tuo ainakaan Oculuksen johdollisille touhuille jää).
 
Liittynyt
14.02.2019
Viestejä
36
Tervehdys!

Nvidian julkkarin myötä jo vuosia kytenyt kiinnostus VR-hommia kohtaan heräsi uudestaan. Pohdittavaa riittää tietenkin VR-laitteiston valinnassa, mutta myös koneen päivityksessä. Tarkoituksena olisi löytää lasien puolesta sellainen ratkaisu, joka olisi hinnaltaan maltillinen (mielellään alle 700€) ja toimisi nykyisellä kokoonpanolla (GTX1070Ti, ryzen 5 2600, 16GB ram). Tiedossa on kuitenkin mm. näytönohjaimen päivitys tulevan 6kk sisään todennäköisesti RTX3070/3080. Potentiaalisina vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä rift S, tuleva Reverb G2, sekä käytettynä liikkuvat vanhemmat mallit, esim reverb pro. Seuraavat kyssärit ovat vielä hieman auki:

- Tuleeko prossu (ryzen 5 2600) olemaan suurikin rajoite tulevaisuudessa?
- Mikäli uuden näytönohjaimen hankinta venähtää esim. huonon saatavuuden vuoksi, mikä em. laseista tarjoaisi eniten nykyisellä kokoonpanolla?

Mielenkiintoinen loppuvuosi kyllä tiedossa uutuuksien osalta, pitkästä aikaa oikeasti fiilis kaivella ostohousuja esiin :D
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Tervehdys!

Nvidian julkkarin myötä jo vuosia kytenyt kiinnostus VR-hommia kohtaan heräsi uudestaan. Pohdittavaa riittää tietenkin VR-laitteiston valinnassa, mutta myös koneen päivityksessä. Tarkoituksena olisi löytää lasien puolesta sellainen ratkaisu, joka olisi hinnaltaan maltillinen (mielellään alle 700€) ja toimisi nykyisellä kokoonpanolla (GTX1070Ti, ryzen 5 2600, 16GB ram). Tiedossa on kuitenkin mm. näytönohjaimen päivitys tulevan 6kk sisään todennäköisesti RTX3070/3080. Potentiaalisina vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä rift S, tuleva Reverb G2, sekä käytettynä liikkuvat vanhemmat mallit, esim reverb pro. Seuraavat kyssärit ovat vielä hieman auki:

- Tuleeko prossu (ryzen 5 2600) olemaan suurikin rajoite tulevaisuudessa?
- Mikäli uuden näytönohjaimen hankinta venähtää esim. huonon saatavuuden vuoksi, mikä em. laseista tarjoaisi eniten nykyisellä kokoonpanolla?

Mielenkiintoinen loppuvuosi kyllä tiedossa uutuuksien osalta, pitkästä aikaa oikeasti fiilis kaivella ostohousuja esiin :D
Osta käytettynä orkkis Rift CV1 niin saat hyvän käsityksen VR hommasta. Jos homma tuntuu kiinnostavan myös pidemmällä ajalla niin myy pois (lähes samalla hintaa) ja osta sitten parempi setti. Tähän riittää hyvin nykyinen koneesi.
Jos katsot myynnissä olevia Riftejä niin isossa osassa ilmoituksia mainitaan vähäinen käyttö. CV1:llä ei tule paljoa takkiin jos syystä tai toisesta homma ei sittenkään kiinnosta.
Minun viisi senttiä :)
 
Liittynyt
14.02.2019
Viestejä
36
Osta käytettynä orkkis Rift CV1 niin saat hyvän käsityksen VR hommasta. Jos homma tuntuu kiinnostavan myös pidemmällä ajalla niin myy pois (lähes samalla hintaa) ja osta sitten parempi setti. Tähän riittää hyvin nykyinen koneesi.
Jos katsot myynnissä olevia Riftejä niin isossa osassa ilmoituksia mainitaan vähäinen käyttö. CV1:llä ei tule paljoa takkiin jos syystä tai toisesta homma ei sittenkään kiinnosta.
Minun viisi senttiä :)
Kiitokset viidestä sentistä, täytyypä käydä käytettyjen laitteiden tarjontaa vielä läpi :) unohtui tosiaan mainita että on tullut kokeiltua mm. orkkis-riftiä, htc viveä sekä PS4 vr-settiä, joten pienehkö käsitys löytyy pohjalta. Täytyy jatkaa bongailua jos löytyisi käytettynä halpa portti VR-maailmaan :D pääosin tuolla näyttää liikkuvan esim rift S:ää 400€:n molemmin puolin, niiden kohdalla varmaan järkevämpi odotella reverb G2:n saapumista ja säästää erotuksen verran sillä aikaa.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Kiitokset viidestä sentistä, täytyypä käydä käytettyjen laitteiden tarjontaa vielä läpi :) unohtui tosiaan mainita että on tullut kokeiltua mm. orkkis-riftiä, htc viveä sekä PS4 vr-settiä, joten pienehkö käsitys löytyy pohjalta. Täytyy jatkaa bongailua jos löytyisi käytettynä halpa portti VR-maailmaan :D pääosin tuolla näyttää liikkuvan esim rift S:ää 400€:n molemmin puolin, niiden kohdalla varmaan järkevämpi odotella reverb G2:n saapumista ja säästää erotuksen verran sillä aikaa.
Henkilökohtaisesti en ymmärtänyt Rift S:n julkaisua. Ei se ollut kaikilta osin parannus alkuperäiseen Riftiin.
Sanotaanko että kokeilulla ei välttämättä tiedä homma jaksaa kiinnostaa pidemmän päälle. Jossain vaiheessa uutuuden viehätys katoaa.
Jos itse ostaisin nyt uutta settiä niin Quest olisi korkealla ostoslistalla. Langattomuus on älyttömän iso plussa ja piuhalla saa sitten lähes täyden PCVR kokemuksen.
Toki "ihan just" tulossa uusia settejä niin ehkä kannattaisi seurata tilannetta puolisen vuotta. Tai sitten ostaa se käytetty setti :)
 
Liittynyt
14.02.2019
Viestejä
36
Henkilökohtaisesti en ymmärtänyt Rift S:n julkaisua. Ei se ollut kaikilta osin parannus alkuperäiseen Riftiin.
Sanotaanko että kokeilulla ei välttämättä tiedä homma jaksaa kiinnostaa pidemmän päälle. Jossain vaiheessa uutuuden viehätys katoaa.
Jos itse ostaisin nyt uutta settiä niin Quest olisi korkealla ostoslistalla. Langattomuus on älyttömän iso plussa ja piuhalla saa sitten lähes täyden PCVR kokemuksen.
Toki "ihan just" tulossa uusia settejä niin ehkä kannattaisi seurata tilannetta puolisen vuotta. Tai sitten ostaa se käytetty setti :)
Quest olikin hyvä vinkki, kiitos! sivuutin tuon alkuun kun hakusessa PCVR-setti mutta nopealla vilkaisulla sekin puoli näyttäisi tuossa täyttyvän. Ja joo, näidenkin kanssa on se "huono" puoli että kehitys kehittyy ja vuosittain tulee uutta ja parempaa markkinoille :D Lisäänpä tarkkailulistalle Questin ja jatkan harkintaa :thumbsup:
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Tervehdys!

Nvidian julkkarin myötä jo vuosia kytenyt kiinnostus VR-hommia kohtaan heräsi uudestaan. Pohdittavaa riittää tietenkin VR-laitteiston valinnassa, mutta myös koneen päivityksessä. Tarkoituksena olisi löytää lasien puolesta sellainen ratkaisu, joka olisi hinnaltaan maltillinen (mielellään alle 700€) ja toimisi nykyisellä kokoonpanolla (GTX1070Ti, ryzen 5 2600, 16GB ram). Tiedossa on kuitenkin mm. näytönohjaimen päivitys tulevan 6kk sisään todennäköisesti RTX3070/3080. Potentiaalisina vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä rift S, tuleva Reverb G2, sekä käytettynä liikkuvat vanhemmat mallit, esim reverb pro. Seuraavat kyssärit ovat vielä hieman auki:

- Tuleeko prossu (ryzen 5 2600) olemaan suurikin rajoite tulevaisuudessa?
- Mikäli uuden näytönohjaimen hankinta venähtää esim. huonon saatavuuden vuoksi, mikä em. laseista tarjoaisi eniten nykyisellä kokoonpanolla?

Mielenkiintoinen loppuvuosi kyllä tiedossa uutuuksien osalta, pitkästä aikaa oikeasti fiilis kaivella ostohousuja esiin
Lisäisin tuohon listaan vielä Oculus Questin.
+Ei majakoita
+Saa kiinni PC:hen oikeita pelejä varten USB-johdolla tai nopealla WIFI:llä (korvaa kai Rift S:n kokonaan?)
+Toimii myös itsenäisesti missä vain, loistava BeatSaberissa, muissa pikkupeleissä ja pokevideoissa
+Sormet toimii myös ohjaimina, ei ole pakko käyttää ohjaimia mutta ne ovat varmempia ja tarkempia
-Resoluutio jää Reverb G2:lle

En voi tarpeeksi korostaa kuinka iso asia tuo johdottomuus on tietyissä tilanteissa. Voin mennä sohvalle tai vaikka minne katselemaan Netflixiä isolta ruudulta tai hyötykäyttää virtuaalityöpöytiä maapallon kiertoradalta. Normi monitorilta tuo video ei oikein näytä miltään, mutta esim. Sampsan youtubevideo peitti koko näkökentän kun zoomasin sen lähelle. Käytin Immersed:in ilmaisversiota mikä ei sisällä virtuaalimonitoreita. Täyspäiväisesti ei virtuaalityöpöytään voi vielä siirtyä kun näppäEDIT: näppäimistön ja hiiren pitäisi näkyä ruudulla kuten ohjaimet näkyvät.

Oculus-tunnuksen voi tehdä etukäteen ennekuin laitteen omistaa, niin välttää facebook-pakotuksen. Toivottavasti muutkin valmistajat siirtyvät Questin tapaisiin all-in-one laseihin, en usko että että siirryin Reverb G2:n vaikka se paperilla on parempi ja budjetti riittäisi.

Kannattaa myös varata rahaa rattiohjaimeen autopeleihin ja lentojoystickiin. Hurahdin aivan täysin autopeleihin kun VR:nä istutaan oikeasti kuskin paikalla ja vauhti tuntuu. IL-2:ssa taas lennetään toisen maailman sodan aikaisilla potkurikoneilla ilman GPS:ää tai muita apuja. Odotan kovasti FS2020:n VR-tukea.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2019
Viestejä
36
Lisäisin tuohon listaan vielä Oculus Questin.
+Ei majakoita
+Saa kiinni PC:hen oikeita pelejä varten USB-johdolla tai nopealla WIFI:llä (korvaa kai Rift S:n kokonaan?)
+Toimii myös itsenäisesti missä vain, loistava BeatSaberissa, muissa pikkupeleissä ja pokevideoissa
+Sormet toimii myös ohjaimina, ei ole pakko käyttää ohjaimia mutta ne ovat varmempia ja tarkempia
-Resoluutio jää Reverb G2:lle

En voi tarpeeksi korostaa kuinka iso asia tuo johdottomuus on tietyissä tilanteissa. Voin mennä sohvalle tai vaikka minne katselemaan Netflixiä isolta ruudulta tai hyötykäyttää virtuaalityöpöytiä maapallon kiertoradalta. Normi monitorilta tuo video ei oikein näytä miltään, mutta esim. Sampsan youtubevideo peitti koko näkökentän kun zoomasin sen lähelle. Käytin Immersed:in ilmaisversiota mikä ei sisällä virtuaalimonitoreita. Täyspäiväisesti ei virtuaalityöpöytään voi vielä siirtyä kun näppä

Oculus-tunnuksen voi tehdä etukäteen ennekuin laitteen omistaa, niin välttää facebook-pakotuksen. Toivottavasti muutkin valmistajat siirtyvät Questin tapaisiin all-in-one laseihin, en usko että että siirryin Reverb G2:n vaikka se paperilla on parempi ja budjetti riittäisi.

Kannattaa myös varata rahaa rattiohjaimeen autopeleihin ja lentojoystickiin. Hurahdin aivan täysin autopeleihin kun VR:nä istutaan oikeasti kuskin paikalla ja vauhti tuntuu. IL-2:ssa taas lennetään toisen maailman sodan aikaisilla potkurikoneilla ilman GPS:ää tai muita apuja. Odotan kovasti FS2020:n VR-tukea.
Kiitoksia, tämän ja Starglazerin viestien pohjalta Quest valikoitui parhaaksi vaihtoehdoksi ja kuinka ollakkaan, kaupatkin syntyivät käytetystä vehkeestä jo hyvään hintaan :whistling: Hankinnan perusteluna tuo langattomuus toimikin ratkaisevana tekijänä paremmalle puoliskolle ja hyväksyntä tuli, passaa ottaa vaikka anoppilaan mukaan :D pokevideoita en kehdannut tässä argumenttina kuitenkaan käyttää :hmm:
Ja hyvä pointti oculus-tunnusten suhteen! Tuo facebook-pakotus olikin mennyt itseltä hieman ohi.
Kiitoksia pikaisista neuvoista, kohta sitä pääsee sukeltamaan tähänkin maailmaan (ja miettimään perusteluja tuleville hankinnoille) :D
 
Liittynyt
14.02.2019
Viestejä
36
Jatkokysymys liittyen Questiin: koneen puolelta ei löydy usb-c-liitäntää link-kaapelille, onko kokemuksia toimivasta adapterista?
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Jatkokysymys liittyen Questiin: koneen puolelta ei löydy usb-c-liitäntää link-kaapelille, onko kokemuksia toimivasta adapterista?
Normi USB3-portti käy kunhan toinen pää on Type C, mutta kaapelin pitää olla sitä nopeinta sorttia. Tervetuloa takaisin liitäntäsekoiluun jota varten USB keksittiin 90-luvulla.

VR-tarvitsee ainakin 1Gb kuvan siirtoon ja sen mittaamiseen onneksi löytyy Oculukselta ohjelma. Pakkauksen mukana tuleva USB-kaapeli toimii vain lataamiseen ja tiedostojen siirtoon (300MB/s), muttei SteamVR:ään. Motonetistä kävin jonkun nopean 3 metrin USB3-type1-USB3-type3 -kaapelin (13€), enkä ole edes varma miten tuo oikea oppisesti merkitään. Myöhemmin varuiksi ostin 5 metrin USB3-USB3 jatkokaapelin (40€) verkkokaupasta, eli 8 metriä tilaa oikeille peleille ja lasien akku ei langattomana kestä kuin reilut pari tuntia.
 
Liittynyt
14.02.2019
Viestejä
36
Normi USB3-portti käy kunhan toinen pää on Type C, mutta kaapelin pitää olla sitä nopeinta sorttia. Tervetuloa takaisin liitäntäsekoiluun jota varten USB keksittiin 90-luvulla.

VR-tarvitsee ainakin 1Gb kuvan siirtoon ja sen mittaamiseen onneksi löytyy Oculukselta ohjelma. Pakkauksen mukana tuleva USB-kaapeli toimii vain lataamiseen ja tiedostojen siirtoon (300MB/s), muttei SteamVR:ään. Motonetistä kävin jonkun nopean 3 metrin USB3-type1-USB3-type3 -kaapelin (13€), enkä ole edes varma miten tuo oikea oppisesti merkitään. Myöhemmin varuiksi ostin 5 metrin USB3-USB3 jatkokaapelin (40€) verkkokaupasta, eli 8 metriä tilaa oikeille peleille ja lasien akku ei langattomana kestä kuin reilut pari tuntia.
Selvä homma. Kauppaan kuului tuo Oculuksen oma linkkikaapeli. Tälle olen tosiaan etsimässä tuota adapteria USB A 3.0-USB C, mutta nopealla selailulla ei näytä mistään löytyvän (pistätkö linkkiä jos on tallessa?).
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Selvä homma. Kauppaan kuului tuo Oculuksen oma linkkikaapeli. Tälle olen tosiaan etsimässä tuota adapteria USB A 3.0-USB C, mutta nopealla selailulla ei näytä mistään löytyvän (pistätkö linkkiä jos on tallessa?).
Taisi olla juuri tälläinen paitsi valkea jonka ostin kesällä (joku suositteli täällä):
Vaikka tuossa puhutaan vahvarakenteisesta niin johto on silti kankainen ja taipuu paremmin kuin muovinen kännykänlaturinjohto.

Näissä nopeissa kaapeleissa tuo 2,5m on vakio, sitä pidemmistä pitää maksaa reilusti enemmän.
 
Liittynyt
14.02.2019
Viestejä
36
Taisi olla juuri tälläinen paitsi valkea jonka ostin kesällä (joku suositteli täällä):
Vaikka tuossa puhutaan vahvarakenteisesta niin johto on silti kankainen ja taipuu paremmin kuin muovinen kännykänlaturinjohto.

Näissä nopeissa kaapeleissa tuo 2,5m on vakio, sitä pidemmistä pitää maksaa reilusti enemmän.
Kiitos linkistä. Tuo tosin taitaa korvata vain tuon oculus link-kaapelin? Haussa olisi siis USB-C naarasliitännällä ja USB-A 3.0 urosliitännällä oleva adapteri, jolla saisi tuon 5m link-kaapelin kiinni koneen usb 3.0 liitäntään.

Edit: oletan linkin takaa löytyvän adapterin toimivan tarkoitukseen: DeLOCK sovitin USB-C naaras – USB-A uros, USB 3.1 Gen 2, 0,15m kaapeli
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Kiitos linkistä. Tuo tosin taitaa korvata vain tuon oculus link-kaapelin? Haussa olisi siis USB-C naarasliitännällä ja USB-A 3.0 urosliitännällä oleva adapteri, jolla saisi tuon 5m link-kaapelin kiinni koneen usb 3.0 liitäntään.

Edit: oletan linkin takaa löytyvän adapterin toimivan tarkoitukseen: DeLOCK sovitin USB-C naaras – USB-A uros, USB 3.1 Gen 2, 0,15m kaapeli
Jeps oletin väärin ja menin vain sillä mitä itse tarvitsin. Tuo linkkaamasi näyttää olevan USB 3.1 Gen 2 ja liitännät myös oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 110
Eikös sen Kyöstin mukana tulevan latauskaapelinkin pitäisi nykyään toimia linkin kanssa? Varmaan kyllä vaatii aika laadukkaan usb ohjaimen silti.

 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Eikös sen Kyöstin mukana tulevan latauskaapelinkin pitäisi nykyään toimia linkin kanssa? Varmaan kyllä vaatii aika laadukkaan usb ohjaimen silti.

Kyllä tuli linkkiä tuolla kokeiltua. Mutta kokeiluksi jäi ärsytti kaapeli sen verran. Muuten pelas kyllä ok. Ei oo itsellä ainakaan enää paluuta langallisiin vr laseihin.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Eikös sen Kyöstin mukana tulevan latauskaapelinkin pitäisi nykyään toimia linkin kanssa? Varmaan kyllä vaatii aika laadukkaan usb ohjaimen silti.

oculus_quest_default_usb3_cable.PNG


Se on helppo testata Oculuksen ohjelmalla ja ainakaan minun kaapeli ei soveltunut kuin tiedostojen siirtoon. Oikea kaapeli antoi nopeudeksi jotain 1300Mbps.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
187
Quest linkin siirtonopeus on 150 Mbps joka on suurin bitrate jonka questin rauta kykenee purkamaan. USB 2 kaapeli siis toimii, ja USB 3:lla data vain siirtyy nopeammin jonka ansiosta viivettä on hieman vähemmän.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
Quest linkin siirtonopeus on 150 Mbps joka on suurin bitrate jonka questin rauta kykenee purkamaan. USB 2 kaapeli siis toimii, ja USB 3:lla data vain siirtyy nopeammin jonka ansiosta viivettä on hieman vähemmän.
Mikä on hieman? Viivehän voi olla erittäin olennaisessa osassa pilaamassa VR-kokemusta noin yleensä...
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
187
Mikä on hieman? Viivehän voi olla erittäin olennaisessa osassa pilaamassa VR-kokemusta noin yleensä...
Hieman tarkoittaa tuossa joitain 3-5 ms. En ole kokeillut mikä on nykyinen tilanne, mutta silloin kun link tuli viime marraskuussa betaan niin Oculus Debug Toolin ilmoittama "App tracking to mid-photon" latency oli Beat Saberissa Questin 72 Hz:llä noin 42 ms, kun natiivina Rift S:llä (80 Hz) se on noin 32 ms. (CV1 90 Hz:llä oli muistaakseni noin 25 ms.) Tuon eron kyllä huomaa expert+:lla niin etten tuota peliä halua pelata linkillä, mutta esimerkiksi Half Life Alyx ja Boneworks toimii ihan pelattavasti jopa Virtual Desktopin kautta langattomasti vaikka se ilmoittaa viiveeksi 47 ms. VD:n ja Debug Toolin ilmoittamat luvut eivät kuitenkaan vätlttämättä ole vertailukelpoisia kun VD viive tuntuu jonkin verran (veikkaus 5-15 ms) isommalta linkiin verrattuna.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Quest linkin siirtonopeus on 150 Mbps joka on suurin bitrate jonka questin rauta kykenee purkamaan. USB 2 kaapeli siis toimii, ja USB 3:lla data vain siirtyy nopeammin jonka ansiosta viivettä on hieman vähemmän.
Onko tuossa menny bitit ja tavut sekaisin? Eihän se Oculuksen ohjelma lähde edes päälle USB 2 kaapelilla.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
Hieman tarkoittaa tuossa joitain 3-5 ms. En ole kokeillut mikä on nykyinen tilanne, mutta silloin kun link tuli viime marraskuussa betaan niin Oculus Debug Toolin ilmoittama "App tracking to mid-photon" latency oli Beat Saberissa Questin 72 Hz:llä noin 42 ms, kun natiivina Rift S:llä (80 Hz) se on noin 32 ms. (CV1 90 Hz:llä oli muistaakseni noin 25 ms.) Tuon eron kyllä huomaa expert+:lla niin etten tuota peliä halua pelata linkillä, mutta esimerkiksi Half Life Alyx ja Boneworks toimii ihan pelattavasti jopa Virtual Desktopin kautta langattomasti vaikka se ilmoittaa viiveeksi 47 ms. VD:n ja Debug Toolin ilmoittamat luvut eivät kuitenkaan vätlttämättä ole vertailukelpoisia kun VD viive tuntuu jonkin verran (veikkaus 5-15 ms) isommalta linkiin verrattuna.
Nuo lukemat kuulostavat kohtuuttoman suurilta, kun ottaa huomioon sen, että latenssin tulisi olla mielellään jopa alle 10ms... Virtual reality headset - Wikipedia

Kaikkeen varmaan tottuu, eikä erilaisissa virtuaaliajeluissa/-videoissa (autopeleissä toisaalta todennäköisesti vaikuttaa) tuolla (selvästi liian pitkällä latenssilla) liene merkitystä, mutta kyllä tuo varmasti selvästi kokemusta ohjausta ja nopeaa reagointia vaativissa peleissä ja kokemuksissa heikentää.
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
102
Minulla on HTC Vive. Pidin jonkin aikaa taukoa VR pelaamisessa ja nyt kiinnostaisi päivittää visiiri. Mikä olisi paras visiiri joka tukee Viven ohjaimia ja majakoita? Valve Index vai Pimax 5K XR? Näyttökortiksi tulee RTX3080.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
Minulla on HTC Vive. Pidin jonkin aikaa taukoa VR pelaamisessa ja nyt kiinnostaisi päivittää visiiri. Mikä olisi paras visiiri joka tukee Viven ohjaimia ja majakoita? Valve Index vai Pimax 5K XR? Näyttökortiksi tulee RTX3080.
Jos ja kun roomscalea pelaat, niin eiköhän tuo Index vie voiton.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
119
Minulla on HTC Vive. Pidin jonkin aikaa taukoa VR pelaamisessa ja nyt kiinnostaisi päivittää visiiri. Mikä olisi paras visiiri joka tukee Viven ohjaimia ja majakoita? Valve Index vai Pimax 5K XR? Näyttökortiksi tulee RTX3080.
Itse väittäisin et eniten hyötyisit kuitenkin ohjaimien vaihdosta, Indexin ohjaimet kuitenkin toimii vanhoillakin majakoilla. Orkkis Viven sauvat kun eivät mitenkään kauhean loistavat ole varsinkaan peleissä mitkä tukevat tateilla liikkumista
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Toivottavasti ei tule pettymys jo tilanneille reverb g2 tämä.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
Toivottavasti ei tule pettymys jo tilanneille reverb g2 tämä.
Enpä näe kumpaakaan noista ominaisuuksista (eye tai face tracking) ainakaan nykyiseen suunniteltuun käyttöön kovin merkittävänä.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
Enpä näe kumpaakaan noista ominaisuuksista (eye tai face tracking) ainakaan nykyiseen suunniteltuun käyttöön kovin merkittävänä.
eye tracking tulee joskus helpottamaan graafisessa kuormassa kun voi alkaa käyttään foveated renderingiä. Tuossakin on menossa muna/kana ongelma, ei oo ohjelmia ku ei oo laitteita ja päinvastoin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
689
eye tracking tulee joskus helpottamaan graafisessa kuormassa kun voi alkaa käyttään foveated renderingiä. Tuossakin on menossa muna/kana ongelma, ei oo ohjelmia ku ei oo laitteita ja päinvastoin.
Tarve foveated renderengille vähenee vaudilla, kun pusketaan ulos jotain RTX3080-3090 tehosta näyttistä. Eye trackingin todellinen sovellusarvo siirtyy ympäristövuorovaikutukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Tarve foveated renderengille vähenee vaudilla, kun pusketaan ulos jotain RTX3080-3090 tehosta näyttistä. Eye trackingin todellinen sovellusarvo siirtyy ympäristövuorovaikutukseen.
Noh en tiedä. Graafisesti VR-pelit on edelleenkin jonkun 10v jäljessä non-VR pelejä ja resoluutiossakin Varjot menee valovuoden edellä (ei toki varmaan ihan sille tasolle tarvi päästä). Mielummin näkisin kuitenkin foveatedin siellä kuin ympäristövuorovaikutuksessa, jolle en kyllä äkkiseltään edes keksi mitään erityisiä wau-käyttötarkoituksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 110
Yleisesti ottaen jengi tulee pelaamaan vielä PC:llä pitkään sen verran rajoittuneella raudalla että foveated renderingistä on hyötyä. Ja standalone headseteissä se on about pakollista jos halutaan grafiikkaa parantaa. Ja kun se tulee standalone puolelle, niin se tulee kyllä valtavirtaan pc:lläkin.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
485
Käsittääkseni simulaattoreissa olisi tällä hetkellä kaikki saatavilla oleva teho haluttua, siihen käyttöön tuo FR olisi erittäin hyvä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
689
Noh en tiedä. Graafisesti VR-pelit on edelleenkin jonkun 10v jäljessä non-VR pelejä ja resoluutiossakin Varjot menee valovuoden edellä (ei toki varmaan ihan sille tasolle tarvi päästä). Mielummin näkisin kuitenkin foveatedin siellä kuin ympäristövuorovaikutuksessa, jolle en kyllä äkkiseltään edes keksi mitään erityisiä wau-käyttötarkoituksia.
Minä keksin. Vaikka hiiren korvike lentosimuissa kytkinten ja nappien napsutteluun. Jos ei käsiseuranta ennen sitä hoida. Ja onko Half Life: Alyx 10 vuotta vanhan näköinen? Itse en kokenut niin. Eikä ollut edes erityisen raskas VR-peliksi.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Voihan tuota silmänseurantaa käyttää peleissä myös esim. NPC interaktioon. Katseen vaeltaessa NPC voisi heittää vaikka "hey, my eyes are up here"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Minä keksin. Vaikka hiiren korvike lentosimuissa kytkinten ja nappien napsutteluun. Jos ei käsiseuranta ennen sitä hoida. Ja onko Half Life: Alyx 10 vuotta vanhan näköinen? Itse en kokenut niin. Eikä ollut edes erityisen raskas VR-peliksi.
Noh kieltämättä Alyx on näyttävä muttei se musta silti ole lähelläkään parhaita desktop pelejä. Lentosimuissakin musta luonnollisempi ratkaisu olisi käsien tracking. Lisäksi silmien trackingin etu suhteessa ihan vaan koko headsetillä tähtäämiseen on imho melko marginaalinen. Samoin mietin noita NPC caseja mutta aika monessa niistäkin riittää ihan headsetin asennon träkkääminen.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
689
Lisäksi silmien trackingin etu suhteessa ihan vaan koko headsetillä tähtäämiseen on imho melko marginaalinen.
Aika lailla eri mieltä tästä. Ergonomiassa huomattava ero, kun saa pää levätä paikoillaan tai jos onnistuu vaan pienellä pään liikkeellä vaikka matkustuskoneessa, jossa on nappeja joka puolella. Ja millä aktivoit napin ilman silmien seurantaa näppärästi? Ei toimi mikään kohdan tuijottaminen 3 sekuntia. Kätevintä olisi myös ettei erillisiä painikkeita tarvitsisi ohjaimella käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Aika lailla eri mieltä tästä. Ergonomiassa huomattava ero, kun saa pää levätä paikoillaan tai jos onnistuu vaan pienellä pään liikkeellä vaikka matkustuskoneessa, jossa on nappeja joka puolella. Ja millä aktivoit napin ilman silmien seurantaa näppärästi? Ei toimi mikään kohdan tuijottaminen 3 sekuntia. Kätevintä olisi myös ettei erillisiä painikkeita tarvitsisi ohjaimella käyttää.
Onhan siinä eroa muttei mielestäni riittävästi ja usein joudut joka tapauksessa kääntämään päätäsi. Jälkimmäiseen en nyt tiedä miten foveated tekee ton sitten näppärämmin? Jollain silmien räpsytyksellä vai? Tuntuu lähinnä tuskalliselta elämykseltä :D
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
689
Onhan siinä eroa muttei mielestäni riittävästi ja usein joudut joka tapauksessa kääntämään päätäsi. Jälkimmäiseen en nyt tiedä miten foveated tekee ton sitten näppärämmin? Jollain silmien räpsytyksellä vai? Tuntuu lähinnä tuskalliselta elämykseltä :D
Se on toki harmillista, jos niin arkinen asia kuin silmien räpäyttäminen tuottaa sinulle tuskan tunteita. Silmätipat saattaisi auttaa ;)

Edit.
Saman voisi arkisessa yhteydessä sanoa toki päänkin kääntämisestä :rofl2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Se on toki harmillista, jos niin arkinen asia kuin silmien räpäyttäminen tuottaa sinulle tuskan tunteita. Silmätipat saattaisi auttaa ;)
No ei mut koita vaikka tuplaräpyttää silmiäsi... ja sen jälkeen mieti tekeväsi sitä tuntikaupalla osana pelikokemusta. Voitko sanoa että toi nyt olisi jotenkin miellyttävä ja käytännöllinen proseduuri? :D Autonominen reaktio on miellyttävyydeltään vähän eri asia.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
791
Tarve foveated renderengille vähenee vaudilla, kun pusketaan ulos jotain RTX3080-3090 tehosta näyttistä. Eye trackingin todellinen sovellusarvo siirtyy ympäristövuorovaikutukseen.
En olisi ihan samaa mieltä. "Virheettömään" VR-kuvaan vaaditaan luokkaa 16K-paneeli per silmä (eli 15360 × 8640 x 2 pikseliä). Jotta tuommoiset resoluutiot saadaan pyörimään 90-120 fps, säteenseurannat ym. herkut päällä, niin kaikki mahdolliset kikat, ml. foveated rendering on otettava käyttöön.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
Ainakin itse ajattelen, että tuo silmienseuranta saattaa tulla hyödylliseksi AR-laseissa, jolloin voidaan kaikenlaista aiemmin lähinnä superkykynä pidettyä tuoda lasien käyttäjän ulottuville esim. voisit saada tietoa katselemastasi kohteesta, avata oven, ostaa matkalipun, napata valokuvan tai miksei vaikkapa zoomata tai tarkkailla kohteen lämpötilaa jne. Tekniikan kehittyessä ja älylasien pienentyessä ja kehittyessä kaikenlaista kivaa ja vähemmän kivaa tullee mahdolliseksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Silmienseuranta antaa myös lasien valmistajalle paljon arvokasta dataa. Neuroverkolle opetetaan minne ihmisten katse ohjautuu, niin neuroverkkokin saa idean siitä mikä visuaalisesta infosta on olennaista. Tätä voi hyödyntää isosti.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
689
En olisi ihan samaa mieltä. "Virheettömään" VR-kuvaan vaaditaan luokkaa 16K-paneeli per silmä (eli 15360 × 8640 x 2 pikseliä). Jotta tuommoiset resoluutiot saadaan pyörimään 90-120 fps, säteenseurannat ym. herkut päällä, niin kaikki mahdolliset kikat, ml. foveated rendering on otettava käyttöön.
Virheettömällä ja nautittavalla on iso ero. On sitä aikanaan ruudulta 320x200 resollakin iloisena pelattu. Veikkaan, että HP Reverb G2 alkaa olla jo melkoisen nautittava. Tietysti lentosotasimuissa voisi tuo 16K käydä jo hyödylliseksi, kun piirretään ruudulle hyttysenjaskan kokoisia koneita useiden kilometrien päässä ja yrittää tunnistaa minkä hyttysen jaskaa ruudulla liikkuu ja mihin suuntaan. Mutta on ollut hauska tihrustaa jo Samppa Odysseyllakin. Ja 90 % peleistä en usko, että on ratkaisevaa eroa, onko se 2K, 4K vai 16K. Ruutukin on yhä 1080p 60 herziä enkä usko, että maailma mullistuu 4K 144 hz:llä. Makkarin tv:stä sentään 4K jo löytyy. Ihan yhtä hauskaa oli jo 1024x768 resolla tai super vga:lla. Toki kehitys saa kehittyä ja kehittyykin omaa vauhtiansa ja kyllä minäkin sen foveated renderingin haluan, jos se toimivaksi kuluttajalle saadaan, mutta mikään ykkösprioriteetti se ei enää uuden RTX 30-sarjan ja G2 tasoisen reson jälkeen enää ole.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 442
Viestejä
4 161 900
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom