Oculus lopettaa virtuaalitodellisuuskuulokkeiden myynnin Saksassa. "Tämä on väliaikainen tauko johtuen neuvotteluista Saksan valvontaviranomaisten kanssa", sanottiin valmistajan lausunnossa. "Emme olleet velvollisia toteuttamaan tätä toimenpidettä, mutta keskeytimme myynnin ennakoivasti." Yritys, joka on ollut Facebookissa vuodesta 2014, ei vastannut kysymyksiin syiden yksityiskohdista.
Valmistajan laatimassa usein kysytyissä kysymyksissä sanotaan: "Olemme keskeyttäneet Oculus-tuotteiden myynnin Saksassa jatkuvien keskustelujen vuoksi Saksan sääntelyviranomaisten kanssa. Emme voi puhua yksityiskohdista tällä hetkellä, mutta olemme varmoja, että myynti voi jatkua pian.
Oculus korostaa, että nykyiset Oculus-laitteet jatkavat toimintaansa ja verkkokauppa jatkaa toimintaansa. Ei voida kuitenkaan taata, että muista maista tuotavat kuulokkeet toimivat oikein myynnin lopettamisen jälkeen. Oculuksen mukaan saksalaisten jälleenmyyjien jäljellä olevat varastot voidaan silti myydä. Mutta niitä ei enää toimiteta uusilla yksiköillä. Myyntikielto ei vaikuta "Oculus for Business" -yritysasiakasohjelmaan.
Oculus ilmoitti äskettäin, että uudet Oculus-kuulokkeet
toimivat vain Facebook-tilillä lokakuusta lähtien
. Vanhemmat kuulokkeet on yhdistettävä Facebookiin 1. tammikuuta 2023. Monet käyttäjät kritisoivat tätä päätöstä. Liittovaltion tuomioistuin oli aiemmin vahvistanut liittovaltion kartellitoimiston päätöksen:
Ryhmän on noudatettava Bonnin viranomaisen vaatimuksia eikä muun muassa pidä enää yhdistää WhatsApp-asiakkaiden tietoja Facebookin tietoihin .
Heise online -palvelun pyynnöstä liittovaltion kartellitoimisto ilmoitti, että Facebookin kanssa ei tällä hetkellä käyty keskusteluja Oculus-aiheesta - mutta pakollinen Facebook-tili rikkoo mahdollisesti toimiston vaatimuksia. Lopuksi Bundeskartellamt on kieltänyt Facebookia yhdistämästä eri lähteistä peräisin olevia käyttäjätietoja ilman käyttäjän vapaaehtoista suostumusta. Liittovaltion kartellitoimiston päätös ei ole vielä oikeudellisesti sitova.
Hamburgin tietosuojasta ja tiedonvapaudesta vastaava komissaari ei ole vielä kehittänyt mitään aihetta koskevia toimintoja (Facebookin Saksan edustaja on Hampurissa). On edelleen epäselvää, onko Saksan viranomaiset painostaneet Facebookia, onko se ennakoivaa tottelevaisuutta vai onko se yksinkertaisesti uhmakas reaktio.
Tässä on Hampurin tietosuojasta ja tiedonvapaudesta vastaavan komission jäsenen vastaus pyyntöömme kokonaisuudessaan:
Hampurin tietosuojasta ja tiedonvapaudesta vastaavan komission jäsenen (HmbBfDI) näkökulmasta velvollisuus luoda Facebook-tili on oikeudellisesti erittäin kyseenalainen, ainakin niille, jotka ovat jo ostaneet kuulokkeet. Onko tämä koske myös uusia asiakkaita, on ehdottomasti keskustelunaihe. Tämän pitäisi riippua suurelta osin sopimuksen suunnittelusta, jota meillä ei ole.
Facebook näyttää ilmeisesti edelleen olevan sitä mieltä, että käyttäjätietoja voidaan vaihtaa keskenään ilman ongelmia ryhmän yksittäisissä yrityksissä. Irlannin tietosuojaviranomaisen sääntelykäytäntö antaa sinulle valtuudet tehdä niin. Tämä on mahdollistanut tietojen vaihdon WhatsApp-käyttäjiltä Facebookiin vuosien ajan, vaikka kaksi saksalaista hallintotuomioistuinta ovat päättäneet, että tällainen menettely ei ole sallittua tietosuojalaissa.
Lisäksi GDPR: ssä säädetyn kytkentäkiellon rikkominen Art. 7 artiklan 3 kohta, koska kuulokkeiden käyttö tulisi liittää Facebook-tilin perustamiseen. Niille käyttäjille, joilla on jo kuulokkeet ja jotka eivät kirjaudu sisään Facebook-tilillä vuoden 2023 jälkeen, ei ole myöskään välittömästi sopivaa vaihtoehtoa jatkaa kuulokkeiden käyttöä. Pakko käyttää Facebookia kohdistuu siis sekä vanhoihin että uusiin asiakkaisiin.
Emme ole vielä kehittäneet mitään toimia tässä erityistapauksessa, mutta otamme mielellämme neuvosi mahdollisuutena välittää asia asiasta vastaavalle Euroopan valvontaviranomaiselle käsittelyä varten.