VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Mistä Pimaxilla näkee selkeän ominaisuusvertailun? Kun esim minä en SE:n osalta löytänyt tietoa että olisi oled-näyttö. Normimallissa se oli kyllä kerrottu. Mitä eroa noissa kahdessa oikeastaan on?
SE:n erot tuohon tonnin kalliimpaan Airiin on käytännössä pienempi resoluutio ja hivenen kapeampi näkökenttä. SE:tä harkitsen sen takia, koska en viitsi maksaa tuhatta euroa enempää siitä, että hyötyisin tarkemmasta kuvasta vain kahdessa pelissä, joita pelaisin (DCS World ja MSFS2024). Sillä eihän tuolla Dream Airin ultraresoluutiolla pyöri mikään peli kunnolla, joka ei tue silmien seurantaa ja dynaamista foveated renderingiä. Esim. Project Cars 2 ei pyöri 90 fps Pimax Crystal Lightilla kaikki asetukset täysillä. Dream Airilla olisi pakko pudottaa resoluutiota ja sinne menisi tarkan paneelin hyöty.
 
Öööö, eikö tuo ultrawide joudu renderöimään eniten pikseleitä? Vai ymmärränkö nyt asian jotenkin väärin?

Ero tulee ymmärtääkseni siitä pikselien renderöinti määrästä, miksi sitten näin, tähän voi joku itseäni teknisesti valveutuneempi vastata syvällisemmin.

Pimax Crystal Super Model Panel Resolution per Eye Approximate 100% Render Resolution in Software
50PPD (Normal FOV) 3840x3840 ~6240x6280 pixels per eye
Ultrawide (UW) FOV 3840x3840 ~4348x4588 pixels per eye

AI: The key difference is the optical engine (lenses), which necessitates a different render resolution in the software (like SteamVR or Pimax Play) to achieve a native, undistorted image on the panel
 
SE:n erot tuohon tonnin kalliimpaan Airiin on käytännössä pienempi resoluutio ja hivenen kapeampi näkökenttä. SE:tä harkitsen sen takia, koska en viitsi maksaa tuhatta euroa enempää siitä, että hyötyisin tarkemmasta kuvasta vain kahdessa pelissä, joita pelaisin (DCS World ja MSFS2024). Sillä eihän tuolla Dream Airin ultraresoluutiolla pyöri mikään peli kunnolla, joka ei tue silmien seurantaa ja dynaamista foveated renderingiä. Esim. Project Cars 2 ei pyöri 90 fps Pimax Crystal Lightilla kaikki asetukset täysillä. Dream Airilla olisi pakko pudottaa resoluutiota ja sinne menisi tarkan paneelin hyöty.
Hyvä pointti! Eli jos peli ei tue silmänseurantaa, niin suorituskyky loppuu väistämättä kesken. Miten lienee esim 5090-sarjan (tai 6090) näyttiksillä? Koska varmaan pitää seuraavassa konepäivityksessä joka tapauksessa ostaa parasta rautaa mitä markkinoilla on, koska videotuotanto...

Ymmärsinkö oikein että PImaxin laadussa on ongelmia? Juuri kun olin hylkäämässä Steamin ajatuksistani ja siirtänyt ajatukset pimaxiin, niin alkaa taas epäilyttää. Siis ei sillä etteikö laitteita saisi kuntoon takuuseen, mutta jos laite on niin heppoisesti suunniteltu että jopa uutena on ongelmia, niin miten sitten 5 vuoden päästä kun takuu on ummessa ja valmistajan vastuu nollassa. Että onko jatkuvasti rikki jostain kohtaa...
 
Ero tulee ymmärtääkseni siitä pikselien renderöinti määrästä, miksi sitten näin, tähän voi joku itseäni teknisesti valveutuneempi vastata syvällisemmin.

Pimax Crystal Super Model Panel Resolution per Eye Approximate 100% Render Resolution in Software
50PPD (Normal FOV) 3840x3840 ~6240x6280 pixels per eye
Ultrawide (UW) FOV 3840x3840 ~4348x4588 pixels per eye

AI: The key difference is the optical engine (lenses), which necessitates a different render resolution in the software (like SteamVR or Pimax Play) to achieve a native, undistorted image on the panel
Mielestäni kyllä UW, mikä on itsellänikin laatikossa odottamassa koneen valmistumista, joutuu piirtämään eniten pikseleitä, johtuen isommasta näkökentästä. Seuraavaksi eniten 57ppd ja 50ppd vähiten. Kun tuossa on tuo AI: maininta, niin onko tuo tekoälyn tuotosta? Vai onko tuolle lähteelle jokin linkki?

Sinänsä itselle merkityksetön juttu, ajattelin vain ettei jäisi (mielestäni) väärää infoa tänne ketjuun muille kellä on ostohousut jalassa.
 
Hyvä pointti! Eli jos peli ei tue silmänseurantaa, niin suorituskyky loppuu väistämättä kesken. Miten lienee esim 5090-sarjan (tai 6090) näyttiksillä? Koska varmaan pitää seuraavassa konepäivityksessä joka tapauksessa ostaa parasta rautaa mitä markkinoilla on, koska videotuotanto...

Ymmärsinkö oikein että PImaxin laadussa on ongelmia? Juuri kun olin hylkäämässä Steamin ajatuksistani ja siirtänyt ajatukset pimaxiin, niin alkaa taas epäilyttää. Siis ei sillä etteikö laitteita saisi kuntoon takuuseen, mutta jos laite on niin heppoisesti suunniteltu että jopa uutena on ongelmia, niin miten sitten 5 vuoden päästä kun takuu on ummessa ja valmistajan vastuu nollassa. Että onko jatkuvasti rikki jostain kohtaa...
Sanotaan vaikka näin, että vr-pelejä varten ei ole koskaan liikaa suorituskykyä :giggle:

Pimaxilla on ollut ongelmia laadun kanssa - joillain enemmän, joillain vähemmän. Omat ongelmat sain selätettyä hyvin toimivan support-palvelun avulla ja kokonaisuudessaan olin tyytyväinen hankintaan. Uskaltaisin myös tilata uudelleen Pimaxin tuotteen. Viisi vuotta on aika pitkä aika pitää samoja vr-laseja, kun kehitystä tulee aika hyvää tahtia.
 
Hyvä pointti! Eli jos peli ei tue silmänseurantaa, niin suorituskyky loppuu väistämättä kesken. Miten lienee esim 5090-sarjan (tai 6090) näyttiksillä? Koska varmaan pitää seuraavassa konepäivityksessä joka tapauksessa ostaa parasta rautaa mitä markkinoilla on, koska videotuotanto...

Ymmärsinkö oikein että PImaxin laadussa on ongelmia? Juuri kun olin hylkäämässä Steamin ajatuksistani ja siirtänyt ajatukset pimaxiin, niin alkaa taas epäilyttää. Siis ei sillä etteikö laitteita saisi kuntoon takuuseen, mutta jos laite on niin heppoisesti suunniteltu että jopa uutena on ongelmia, niin miten sitten 5 vuoden päästä kun takuu on ummessa ja valmistajan vastuu nollassa. Että onko jatkuvasti rikki jostain kohtaa...
5090:en loppuu kesken jos aikoo laadun maksimoida. Raskaampaa kuin 4k pelaaminen parhaat vr-lasit ja fps pitäisi saada 90fps,120fps,144fps tasaiseksi. Jos fps hyppii niin efekti ainakin minun silmiin jäätävä, ennemmin laskee detaileja ja tasainen fps kuin kärsii framejen pudottamisesta/kikoista joilla kompensoidaan.

Yksi tapa lisätä suorituskykyä on foveated rendering ja pikselien keskittäminen keskelle näyttöä. Näyttää hyvältä jos katsot keskelle, jos katsot sivuille silmiä liikuttamalla niin näyttää huonolta, päätä liikuttamalla no problem. Tätä lähestymistapaa käyttävät monet pelit ja voi olla myös kustomoitavissa.
 
Googlen, tekoälyn ja Redditin kanssa menee sekaisin joten kysytään viisaammilta. Mikä on tilanne vuonna 2025 kaapelin vs. langattomuuden kanssa, Pico 4 lasit ja Simracing hommat aiheena, ei mitään vakavaa hipostelua vaan casual rallipelejä yms.

Samassa huoneessa PC+rigi ja Ubiquitin laadukas Wifi6 tukiasema. Meneekö pelailu langattomasti vai pitääkö ostaa kaapeli, jos kyllä minkälainen riittää? PC:stä löytyy USB-C 3.1 Gen2.

Joutilaana on myös yksi (ei Ubin) Wifi6 Wlan purkki, vaan tähän ilmeisesti pitäisi joku usb-ethernet ottaa että saa hyötykäyttöön lasien kanssa? Vai perustuisiko siihen että tuolla saa paremmin dedikoitua wlan kaistaa langattomuuteen?
 
Viimeksi muokattu:
Googlen, tekoälyn ja Redditin kanssa menee sekaisin joten kysytään viisaammilta. Mikä on tilanne vuonna 2025 kaapelin vs. langattomuuden kanssa, Pico 4 lasit ja Simracing hommat aiheena, ei mitään vakavaa hipostelua vaan casual rallipelejä yms.

Samassa huoneessa PC+rigi ja Ubiquitin laadukas Wifi6 tukiasema. Meneekö pelailu langattomasti vai pitääkö ostaa kaapeli, jos kyllä minkälainen riittää? PC:stä löytyy USB-C 3.1 Gen2.

Joutilaana on myös yksi (ei Ubin) Wifi6 Wlan purkki, vaan tähän ilmeisesti pitäisi joku usb-ethernet ottaa että saa hyötykäyttöön lasien kanssa? Vai perustuisiko siihen että tuolla saa paremmin dedikoitua wlan kaistaa langattomuuteen?

Pico4 ei taida tukea 6Ghz taajuutta kuten Pico4 ultra sekä Quest3, mutta eipä sinulla taida olla edes tukiasemaa joka sitä tukisi.
Mutta testaile alkuun 5Ghz wifillä ja kato saatko pelattavan. Huomioi että siinä wifissä ei saa olla muita laitteita yhdistettynä, muuten pätkiminen on taattua. Eli jos sinulla ei ole dedikoitua AP:tä Picolle, niin sitten siirrä kaikki muut laitteet 2.4Ghz taajuudelle ja jätä vain Pico 5Ghz taajuudelle. Ja voit vaikka puhelimesta wifi analyzerilla tsekata että lähettyvillä ei ole muita 5Ghz wifejä samalla channelilla, jos on, niin vaihda channelia tukiasemasta 5Ghz:lle.

Jos et 5Ghz pelattavaa, niin sitten jää 2 vaihoehtoa, joko USB-C piuha koneen ja Pico4 väliin, tai sitten, koska itselläni VR setuppi on toisessa huoneessa kuin tietokone, otan seinästä internet piuhan -> läppärin telakkaan joka yhdistää LAN + virran -> yhdellä pitkällä USB-C kaapelilla Questiin josta se saa stabiilin gigabitin internetin + virran. Amazonista saa edullisesti myös ethernet USB-C adaptereita, katot vaan että siinä on virran injekointi myös ja yleensä arvosteluista selviää toimiiko hyvin headsettien kanssa.
 
Viisi vuotta on aika pitkä aika pitää samoja vr-laseja, kun kehitystä tulee aika hyvää tahtia.
Totta tuokin, mutta toisaalta jos ei paremmasta tiedä ja jos kokemus ei ole varsinaisesti huono kuitenkaan (ei tule terveysoireita tms) niin siinähän operoidaan koko ajan sillä laitteistolla johon silmät ja pää on jo tottuneet. Eli vaikka tekniikka kehittyy niin sitähän ei konkreettisesti näe mistään sillä omalla tutulla laitteistolla jolla kokemus säilyy koko ajan samana.

Langattomuudessa luulen että on ne suurimmat rajoitteet, koska esim Elite Dangerousissa akkujen kestoaika 4-5 tuntia (ja akkujen ikääntyessä vain 2-3 tuntia) yhtämittaista pelisessiota on vasta alku. 😎 Kuten taisin kertoa, Skyrim VR:ää pelasin PSVR:llä parhaimmillaan 11 tuntia parilla kahvitauolla putkeen. Ja se oli sentään jo alunperinkin vanhanaikaisen näköinen ja "ihan kamala" viritys. Pikseliverkko näkyi kilometrin päähän ja tarkkuus oli mitä oli. Mutta toimi viiveettömästi niin pään liikkeen kuin grafiikankin osalta ja se on immersiossa tärkeämpää kuin ne resoluution ja fps:n viimeiset viilaukset.

Ja vanhana verkkoguruna olen aina vannonut langallisuuden nimiin kun on kyse varmasta toimivuudesta. Jotenkin tuntuu että se olisi näissäkin se varmin konsti, mutta ymmärrän toki että langattomuuden suuntaan maailma menee joten pakko mennä mukana. Kotona silti kaikki tärkeät viihdelaitteet lankaverkossa ;)
 
Totta tuokin, mutta toisaalta jos ei paremmasta tiedä ja jos kokemus ei ole varsinaisesti huono kuitenkaan (ei tule terveysoireita tms) niin siinähän operoidaan koko ajan sillä laitteistolla johon silmät ja pää on jo tottuneet. Eli vaikka tekniikka kehittyy niin sitähän ei konkreettisesti näe mistään sillä omalla tutulla laitteistolla jolla kokemus säilyy koko ajan samana.
Käytännössä menee vaan niin että oman laitteiston "puutteet" alkavat tuntua kun kuitenkin seuraa ympäröivää maailmaa ja rautakehitystä. Kyllähän joku Quest 1 oli hieno laite tullessaan vrt. Go erityisesti, mutta 4v myöhemmin julkistettu Quest 3 on kuin eri planeetalta resoluutiossa, ominaisuuksissa ja optiikassa.

Ei sekään halvaksi tule että joka toinen vuosi ostaa uutta headsettiä, mutta itse ainakin tykkään kokeilla kaikkea uutta, joten tähän olen päätynyt. Tämän foorumin perusteella aika monella on useampia laitteita, joten pieni varoituksen sana jos uskot pitäväsi samoja 5v. :D
 
Tämän foorumin perusteella aika monella on useampia laitteita, joten pieni varoituksen sana jos uskot pitäväsi samoja 5v. :D
Täällä on menty Indexeillä niiden julkaisusta asti eli lähes 6,5v.
Toki pitää myöntää, että aloitin ensimmäisellä Oculus Riftillä ja kun sen hyttysverkkoon (screendoor effect) ei ollut tyytyväinen niin vaihtui Indexiin aika nopeasti.
 
Mielestäni kyllä UW, mikä on itsellänikin laatikossa odottamassa koneen valmistumista, joutuu piirtämään eniten pikseleitä, johtuen isommasta näkökentästä. Seuraavaksi eniten 57ppd ja 50ppd vähiten. Kun tuossa on tuo AI: maininta, niin onko tuo tekoälyn tuotosta? Vai onko tuolle lähteelle jokin linkki?

Sinänsä itselle merkityksetön juttu, ajattelin vain ettei jäisi (mielestäni) väärää infoa tänne ketjuun muille kellä on ostohousut jalassa.

Screenshot 2025-11-14 140542.jpg


At Render Quality 1.0 in Pimax Play, the 50 PPD module needs to render nearly 45% more pixels than the 53 PPD Micro-OLED, explaining the performance gain despite higher clarity.

 
Screenshot 2025-11-14 140542.jpg


At Render Quality 1.0 in Pimax Play, the 50 PPD module needs to render nearly 45% more pixels than the 53 PPD Micro-OLED, explaining the performance gain despite higher clarity.

No niinpä tuossa sanotaan. Mutta tuossa ei ultrawide mallia ole ollenkaan. Ultrawide ja 50ppd on käytännössä sama, mutta näkökenttää on levennetty stereo overlapin kustannuksella.
 
Ei sekään halvaksi tule että joka toinen vuosi ostaa uutta headsettiä, mutta itse ainakin tykkään kokeilla kaikkea uutta, joten tähän olen päätynyt. Tämän foorumin perusteella aika monella on useampia laitteita, joten pieni varoituksen sana jos uskot pitäväsi samoja 5v. :D

Olen vähän laiska päivittämään laitteita. Edellinen tietokonekin oli vaihtuessaan jo 8 vuotta vanha. Edelleen se pyöritti pelejä fullhd:na ihan riittävän hyvin (mutta sitten tuli Cyberpunk 2077...). No oli siinä sentään näyttis päivitetty matkan varrella GTX770:sta(?) 1060:een.

Olen tätä piirrettä itsessäni ihmetellyt, että omaa tietotekniikkaa ei jaksa päivitellä vaikka kuitenkin tekniikka kiinnostaa ja aiheesta tubekanavaakin pidän. Varmaan ammatin varjopuolia kun IT- ja automaatiolaitteiden ongelmien kanssa touhunnut melkein 30 vuotta, niin kotona haluaa minimoida käyttöönottotyöt, ja että vehkeet vaan toimii. Vuosituhannen vaihteessa vesijäähyjä rakentelin itse tehdyistä blokeista jne ja nyt ei jaksa edes sormiruuveja avata kopasta. Viimeksikin vein tietokoneen huoltoliikkeeseen kun siihen tuli vika. 😁
 
Nyt kun olen aiheeseen vähän perehtynyt ja ostovaihtoehtoina minulla on käytännössä Pimax Dream Air SE ja Valve Frame (about vastaavat toisiaan teknisesti ja hinnaltaan), niin listataampa hyviä ja huonoja puolia kummastakin.

Tietenkin vasta spekulaatiota Framen osalta, mutta kun itsellä on hankinta kuitenkin edessä lähiaikoina, niin haluaisin tietää kannattaako odottaa ensi vuoteen vai laittaa Pimax tilaukseen heti. Koska sehän voi olla että ollaan ensi kesässä ennenkuin Valvea oikeasti saa. Toki Pimaxkin on vasta ennakkotilaus.

Molemmat about tasoissa:
- ohjaimet
- silmienseuranta

Pimax etu:
- resoluutio
- oled
- ei akkukyhmyä takaosassa (eli kun nojaa päällään pelituoliin pidemmissä sessiossa, niin niska on samassa asennossa kuin olisi ilmankin VR:ää)

Steam etu:
- softat
- pelituki?
- mekaaninen laatu
- hinta (todennäköisesti vähän edullisempi)

Kysymysmerkkejä:
- Miten nämä steamin hehkutetut uudet langattomat ominaisuudet käytännössä vaikuttaa pelikokemukseen vs Pimax? Itse en ymmärtänyt noista esittelyjen selityksistä oikeastaan mitään kun oma kokemus rajoittuu sinällään hyvin toimineeseen langalliseen PSVR:ään. Eli siis kuinka huono se langaton kokemus oikeasti on silloin kun se on huonompi kuin nämä steamin mainostamat uudet jutut? Vertaan siis sujuvuutta langalliseen kamerapohjaiseen järjestelmään.
- Mitä steamin silmänseurannalla tekee, kun resoluutio on sellainen että melkein mikä tahansa nykyaikainen pelikone sitä pyörittää ilmankin? Vai onko tämä itse asiassa vasta testausalusta uudelle teknologialle, ja se varsinainen Applen tappaja-huippulaite on vasta myöhemmin tulossa (kunnon resoluutio ja oled)? En oikein keksi mitään järkevää käyttöä tuolle silmienseurannalle tuolla resolla...

Tässä jotain ajatuksia. Saa teilata ja kirjata lisääkin.
 
Digital Foundryn mietteitä Steam Framesta:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=TmTvmKxl20U

Mistä ne puhui kun tylyttivät OLEDia, että nykytekniikka ei vaan riitä hyvään OLEDiin ja siksi Steamin LCD on parempi valinta? Eli mikä tuossa Pimaxissa on näytön osalta huonommin kuin Steamissa tai Metassa?
 
- Miten nämä steamin hehkutetut uudet langattomat ominaisuudet käytännössä vaikuttaa pelikokemukseen vs Pimax? Itse en ymmärtänyt noista esittelyjen selityksistä oikeastaan mitään kun oma kokemus rajoittuu sinällään hyvin toimineeseen langalliseen PSVR:ään. Eli siis kuinka huono se langaton kokemus oikeasti on silloin kun se on huonompi kuin nämä steamin mainostamat uudet jutut? Vertaan siis sujuvuutta langalliseen kamerapohjaiseen järjestelmään.
- Mitä steamin silmänseurannalla tekee, kun resoluutio on sellainen että melkein mikä tahansa nykyaikainen pelikone sitä pyörittää ilmankin? Vai onko tämä itse asiassa vasta testausalusta uudelle teknologialle, ja se varsinainen Applen tappaja-huippulaite on vasta myöhemmin tulossa (kunnon resoluutio ja oled)? En oikein keksi mitään järkevää käyttöä tuolle silmienseurannalle tuolla resolla...

Siitä voi olla varma että Valven langaton on parasta mitä markkinoilta saa. Ja mitä tulee silmienseurantaan, niin siinä on 2 tärkeää täysin eri osa-aluetta. Yksi on silmienseurannalla tehty encoodaus eli saat langattomasti mahdollisimman tarkan kuvan juuri siihen mihin katsot ja tämä toimii aivan kaikkien PCVR pelien kanssa. Toinen täysin eri asia on sitten silmienseurannalla tehty rendering, mutta tämä vaatii peliltä tuen. Tämä taas mahdollistaa sen että supersamplausta voidaan nostaa huomattavasti isommaksi, eli kuva menee paljon tarkemmaksi kun peliä renderöidään isommalla resoluutiolla mitä headsetin paneelit tukee. Jos et usko, niin voit kokeilla tätä vaikka omalla pelikoneella 2d näytölläkin, laita AMD tai nVidian ajureista Super resolution käyttöön, eli esim 2k näytöllä 4k resoluutio peliin, niin peli on huomattavasti tarkempi.
 
Mistä ne puhui kun tylyttivät OLEDia, että nykytekniikka ei vaan riitä hyvään OLEDiin ja siksi Steamin LCD on parempi valinta? Eli mikä tuossa Pimaxissa on näytön osalta huonommin kuin Steamissa tai Metassa?


2160x2160 LCD:n etuja ovat:
Huomattavasti isompi FOV
Huomattavasti nopeammat (max 90hz vs max 144hz)
Mahdollista käyttää tehokkaampaa Qualcommia. Jos olisi 4k paneelit, ainoa vaihtoehto olisi XR2 plus gen 2 mitä käyttää mm Play for Dream ja Galaxy XR koska vain tuo SoC tukee 4k per silmä. Mutta koska Framella tarvetta puolet pienemmälle, voivat he käyttää uudempaa ja tehokkaampaa snapdragon 8 gen 3:sta mikä on suunnattu älypuhelimille.

Ja tosiaan, koska valve halusi tehä "PC laseissa" lähestymistavan, niin yksinkertaisesti ei ole sellaista SoC:ia mikä pystyisi siihen 4k OLED paneeleilla koska Galaxyn ja Play for deamin SoC on liian tuhnu ja ainoa vaihtoehto jos haluaisi 4k OLED:in.
 
Siitä voi olla varma että Valven langaton on parasta mitä markkinoilta saa.
Lähinnä sitä meinasin että mikä niissä nykyisissä on sitten niin huonoa/parantamisen arvoista, että tuota Framessa niin hehkutettiin? Kun tosiaan oma kokemus vain PSVR:sta joka oli minun mielestäni täysin viiveetön (tietysti koska sehän on hdmi-piuha mitä pitkin kuva tulee).

Minä en edes osannut kuvitella että langaton vaihtoehto olisi VR-teknologiassa ylipäätään julkaistu jos se olisi merkittävästi huonompi kuin langallinen. Kun sehän on juurikin SE JUTTU tuossa VR:ssä että silmien kuva vastaa tosimaailman päänliikkeitä TÄYDELLISESTI. Eihän siinä ole muuten mitään järkeä! Outoa ajatellakin VR:ää joka reagoisi jotenkin viiveellä... Siinä jos ei pahoinvointi tule niin sitten ei missään. Mutta minulla nyt onkin tällainen idealistinen teknologiausko että kaikki uusi teknologia julkaistaan valmiina ja toimivana. :)

Eli siis että onko nuo langattomat ennen Framea olleet huonompia liikkeen toiston viiveiden osalta kuin tuo mainittu PSVR? Mitä nuo nykyiset (esim meta3) tekee huonommin kuin "parasta mitä markkinoilla on"-laitteet, ja kuinka suuri käytännön vaikutus sillä on asioihin?
 
Ja tosiaan, koska valve halusi tehä "PC laseissa" lähestymistavan, niin yksinkertaisesti ei ole sellaista SoC:ia mikä pystyisi siihen 4k OLED paneeleilla koska Galaxyn ja Play for deamin SoC on liian tuhnu ja ainoa vaihtoehto jos haluaisi 4k OLED:in.
"Huomattavasti isompi FOV"

105 Pimaxissa, 110 Framessa. Kuinka paljon tuo 5 astetta käytännön pelaamisessa on. Kysyn siis kun en tiedä eikä ole kokemusta kuin PSVR:sta jossa FOV on 100 astetta (joka kieltämättä tuntui siltä että kaikkea katsoi kiikareiden läpi ja pienimmässäkin vilkaisussa piti kääntää päätä).

Kuulostaa että LCD on ainoa vaihtoehto kun haluaa tehdä 4K:ta. Mutta sitten kuitenkin samaan aikaan markkinoilla on samassa hintaluokassa parempaa resoa tarjoavia OLEDeja myös 4K tai paremmassa resossa, niin en ihan ymmärrä... Myykö nuo muut pelkkää valhetta?
 
Pannukakkulinssit syö kirkkautta. Yksi Valven syystä LCD-paneeleihin on että vielä ei ole tarpeeksi kirkkaita (valovoimaisia) OLED-paneeleita mitkä hyväksyisivät Frameen.
 
- Mitä steamin silmänseurannalla tekee, kun resoluutio on sellainen että melkein mikä tahansa nykyaikainen pelikone sitä pyörittää ilmankin? Vai onko tämä itse asiassa vasta testausalusta uudelle teknologialle, ja se varsinainen Applen tappaja-huippulaite on vasta myöhemmin tulossa (kunnon resoluutio ja oled)? En oikein keksi mitään järkevää käyttöä tuolle silmienseurannalle tuolla resolla...
No kun ei pyöritä. Heitä vaikka Skyrim VR MGO modilla tai FS2020 ja löydä GPU joka pyörittää 2 x 2k kuvaa 120hz. Sinun täytyy lisäksi ottaa huomioon että lasien resoluutio ei ole 1:1, vaan käytännössä 2k kuvan tekeminen vaatii 3k resoluution, jotta kuva piirtyy ns. natiivina.

Silmienseurannan, etenkin renderöintivaiheessa, etu on että kuva-alasta täytyy piirtää vain n. ehkä 15% tarkasti, jotta silmien näkemä alue piirretään natiivina. Et siis tarvi 5090:aa kuvan luomiseen. Silmänseurannan käyttö taas kuvan encode vaiheessa langattomille laseille säästää wifi kaistaa joten kuvan siirto ei vaadi niin raskasta siirtomäärää.

Silmienseurannan käyttö renderöinnissä mahdollistaa myös Steam Framen omien sovellusten pyörittämiseen enemmän silmäkarkkia, kun kuvan piirtoon ei vaadita niin paljon GPU tehoja. Varmaan riippuu sitten sen yleistymisestä miten Valve tämän toteuttaa, onko se jotenkin automaaginen vai vaatiiko kehittäjiltä paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Niin joka paneelityypillä on visuaaliset vahvuudet ja heikkoudet. OLED:n heikkouksina visuaalisesti edellä mainitut 144hz puute, kirkkauden rajallisuus sekä display persistance ja mura ongelmat. Se menee sit vähän makuasiaksi ja subjektiivisten ominaisuuksien piiriin mitä kukin käyttäjä preferoi tai kokee häiritseväksi ongelmaksi.
 
Hain Quest 3S bf tarjouksesta eilen ja palautin tänään. Ensimmäiset vr-lasit ja kokemus oli kyllä ihan tasoa paskahuussi. Ensin sai taistella tunnin, että löytyi laseille asento, millä suoraan keskelle linssejä katsoessa kuva on semi terävä. Ei niin terävä, että mitään tekstiä viitsisi sillä tarkkuudella lukea enempää kuin pari virkettä, mutta jokseenkin terävä. Sitten kun katsoo johonkin suuntaan - ei siis käännä päätä, vaan katsoo, niin aivan järkyttävää 144p vaseliinimössöä koko näkökenttä. En ilman pään kääntämistä erottanut edes sen alhaalla leijuvan "tehtäväpalkin" ikoneita, pelkkää värimössä vaan. Boonuksena vielä laite painaa kilon ja päätä kääntelemällä liikkuu koko setti naamalla jolloin edes se keskikohta ei enää ole terävä. Ihan sama kuinka kireälle nyörit vetää.

Läpinäkyvyystila aiheutti myös hirnahduksen, en tiedä onko nuo tarkoitettu käytettäväksi jossain teollisuushallissa missä on sadan miljoonan lumenin valot sojottamassa joka suuntaan. Normaalissa asunnon valaistuksessa kuva jumalattoman rakeinen eikä puhettakaan, että voisi puhelinta vilkaista tai tietokoneen ruutua käyttää passthrough:n läpi. Toki tiedossa oli, että nämä on ne halvemmat lasit, mutta oli kyllä ainakin 5x paskempi kokemus mitä osasin odottaa. Aivan kaatopaikka kamaa.

Niin ja kananmunan ois voinut varmaan paistaa siinä lasien päällä vaikka jotain Youtubea vaan yritin katsella, mutta nuo on noita android piirien juttuja.
 
Hain Quest 3S bf tarjouksesta eilen ja palautin tänään. Ensimmäiset vr-lasit ja kokemus oli kyllä ihan tasoa paskahuussi. Ensin sai taistella tunnin, että löytyi laseille asento, millä suoraan keskelle linssejä katsoessa kuva on semi terävä. Ei niin terävä, että mitään tekstiä viitsisi sillä tarkkuudella lukea enempää kuin pari virkettä, mutta jokseenkin terävä. Sitten kun katsoo johonkin suuntaan - ei siis käännä päätä, vaan katsoo, niin aivan järkyttävää 144p vaseliinimössöä koko näkökenttä. En ilman pään kääntämistä erottanut edes sen alhaalla leijuvan "tehtäväpalkin" ikoneita, pelkkää värimössä vaan.

Heh... Karu kokemus, mutten ihmettele yhtään. Fresnel linssien ominaisuus tuo, että kuva on terävä vain ja ainoastaan keskeltä. Ja sitten kun on low-end tason VR-lasit, niin ei se keskustakaan tosiaan kovin terävältä näytä, jos (kun) on normaaliin tietokonenäyttöön tottunut.
 
Hain Quest 3S bf tarjouksesta eilen ja palautin tänään. Ensimmäiset vr-lasit ja kokemus oli kyllä ihan tasoa paskahuussi. Ensin sai taistella tunnin, että löytyi laseille asento, millä suoraan keskelle linssejä katsoessa kuva on semi terävä. Ei niin terävä, että mitään tekstiä viitsisi sillä tarkkuudella lukea enempää kuin pari virkettä, mutta jokseenkin terävä. Sitten kun katsoo johonkin suuntaan - ei siis käännä päätä, vaan katsoo, niin aivan järkyttävää 144p vaseliinimössöä koko näkökenttä. En ilman pään kääntämistä erottanut edes sen alhaalla leijuvan "tehtäväpalkin" ikoneita, pelkkää värimössä vaan. Boonuksena vielä laite painaa kilon ja päätä kääntelemällä liikkuu koko setti naamalla jolloin edes se keskikohta ei enää ole terävä. Ihan sama kuinka kireälle nyörit vetää.

Läpinäkyvyystila aiheutti myös hirnahduksen, en tiedä onko nuo tarkoitettu käytettäväksi jossain teollisuushallissa missä on sadan miljoonan lumenin valot sojottamassa joka suuntaan. Normaalissa asunnon valaistuksessa kuva jumalattoman rakeinen eikä puhettakaan, että voisi puhelinta vilkaista tai tietokoneen ruutua käyttää passthrough:n läpi. Toki tiedossa oli, että nämä on ne halvemmat lasit, mutta oli kyllä ainakin 5x paskempi kokemus mitä osasin odottaa. Aivan kaatopaikka kamaa.

Niin ja kananmunan ois voinut varmaan paistaa siinä lasien päällä vaikka jotain Youtubea vaan yritin katsella, mutta nuo on noita android piirien juttuja.
Niin Quest 3S:n optiikka perustuu Quest 2:n optiikkaan eli on vuodelta 2020. Se on käytännössä budjettiversio, jolla rautasuorituskyky (CPU/GPU) saatiin samalle tasolle 3:n kanssa jolloin softat voi alkaa käyttään paremmin tehoja ja Quest 2 voitiin lopettaa. Quest 3 on optiikaltaan sit jo ihan eri tasolla eli käytännössä siinä ei ole mitään noista ongelmista ehkä tuota painoa lukuunottamatta ja edustaa paremmin nykypäivän VR-laseja vaikka sekin on jo 2v vanha. Ergonomia taas on toinen Metan upsale komponentti eli vakiostrapit saa heittää heti roskiin ja ostaa 3. osapuolen strapin esim. BoboVR:ltä joka vie ergonomian ja käytettävyyden eri tasolle. Meta upsale strapit voi jättää ylihintaisina ja kilpailijoilleen häviävänä kauppaan.

Tässä näkee valitettavan negatiivisen puolen tuossa Metan strategiassa julkaista mahdollisimman halvat vr-lasit kierrättämällä vanhan mallin ominaisuuksia ratkaistakseen ton softaongelman jossa softat jäi roikkumaan Quest 2:n suorituskykyyn. Nyt sitten ensikertalaiset kokeilee noiden pohjalta VR:ää ja toteaa visuaalisen tason olevan edelleen surkea.
 
Viimeksi muokattu:
Pannukakkulinssit on kyllä ehdoton vaatimus nykyään IMO. Ei nekään kyllä tule pelastamaan jos vaatimuksena on, että pitää lukea VR-lasien läpi puhelimen tekstiä tai edes tietokoneen näyttöä. Q3S en kyllä suosittele kenellekään jos vain on mahdollista Q3 hankkia sen sijaan. Omasta mielestäni antaa aika heikon ensivaikutelman VR-maailmaan tutustuville, ja sitä myöten virhe Metan osalta ylipäätään julkaista.

Katselin tuota Steam Framen julkaisua ja vähän vaisuksi jäi itselle Q3 omistajana. Käyttömukavuus ehkä parempi kun akku ei ole nenällä painamassa. Itse kuitenkin tykkään värillisestä passthrough-kamerasta vaikka se vähän rakeinen onkin. Q2:n mustavalkokamera oli aika karu, joten outo ratkaisu Valvelta olla lisäämättä rgb-kameraa. Hintaa laitteella kuitenkin tulee olemaan väistämättä enemmän kuin Q3:lla. En näe riittävästi syitä lähteä vaihtamaan, mutta jos kokonaan uutta olisin hankkimassa niin hinnasta riippuen saattaisi kallistua Framen puolelle. Q3 Virtual Desktopilla on itsellä toiminut varsin hyvin PC VR-modien kanssa. Itselle kelpaisi foveated rendering näiden pelien kanssa, kun niissä ei yleensä Async Warp kunnolla toimi ja resoa pitäisi olla jotain 4K per silmä niin äkkiä siinä 4090:stä mehut loppuu kesken.
 
Hain Quest 3S bf tarjouksesta eilen ja palautin tänään.
Q3 on aivan toista luokkaa, sillä ei tartte hakea "sweetspottia" vaan oikeastaan koko linssi on tarkkaa. Itse ratkaisin tuon painohomman laittamalla velcro tarralla powerbankin takaraivon kohalle hihnalle, poistuu etupaino tuolla. Eli ei tartte edes ostaa mitään kolmannen osapuolen headsträppiä.
 
Hain Quest 3S bf tarjouksesta eilen ja palautin tänään. Ensimmäiset vr-lasit ja kokemus oli kyllä ihan tasoa paskahuussi. Ensin sai taistella tunnin, että löytyi laseille asento, millä suoraan keskelle linssejä katsoessa kuva on semi terävä. Ei niin terävä, että mitään tekstiä viitsisi sillä tarkkuudella lukea enempää kuin pari virkettä, mutta jokseenkin terävä. Sitten kun katsoo johonkin suuntaan - ei siis käännä päätä, vaan katsoo, niin aivan järkyttävää 144p vaseliinimössöä koko näkökenttä. En ilman pään kääntämistä erottanut edes sen alhaalla leijuvan "tehtäväpalkin" ikoneita, pelkkää värimössä vaan. Boonuksena vielä laite painaa kilon ja päätä kääntelemällä liikkuu koko setti naamalla jolloin edes se keskikohta ei enää ole terävä. Ihan sama kuinka kireälle nyörit vetää.

Läpinäkyvyystila aiheutti myös hirnahduksen, en tiedä onko nuo tarkoitettu käytettäväksi jossain teollisuushallissa missä on sadan miljoonan lumenin valot sojottamassa joka suuntaan. Normaalissa asunnon valaistuksessa kuva jumalattoman rakeinen eikä puhettakaan, että voisi puhelinta vilkaista tai tietokoneen ruutua käyttää passthrough:n läpi. Toki tiedossa oli, että nämä on ne halvemmat lasit, mutta oli kyllä ainakin 5x paskempi kokemus mitä osasin odottaa. Aivan kaatopaikka kamaa.

Niin ja kananmunan ois voinut varmaan paistaa siinä lasien päällä vaikka jotain Youtubea vaan yritin katsella, mutta nuo on noita android piirien juttuja.
Jäin miettimään oliko ne linssit jotenkin vialliset. En omista Q3s:ää, mutta kun ne on kai samat mitä Q2 ei mulla ollut ongelmia sweetspotin kanssa ja kun vasta myin ne kaverille niin kovin innostuneelta hänkin tuntuu VR:stä. Toki laidoilta on sumeampi, se on fresnelien ”ominaisuus”.

Jos linsseissä ei vikaa ero voi johtua siitäkin että odotukset on PC vs VR puolella, ts. odotukset oli sulla enempi monitori tason kuvanlaatu ja terävä kamerakuva kuten uusimmissa appleissa, ja kaverini joka on kokeillut VR laseja tiesi jo ettei odotukset ole monitorien tasolla.
 
Jäin miettimään oliko ne linssit jotenkin vialliset. En omista Q3s:ää, mutta kun ne on kai samat mitä Q2 ei mulla ollut ongelmia sweetspotin kanssa ja kun vasta myin ne kaverille niin kovin innostuneelta hänkin tuntuu VR:stä. Toki laidoilta on sumeampi, se on fresnelien ”ominaisuus”.

Jos linsseissä ei vikaa ero voi johtua siitäkin että odotukset on PC vs VR puolella, ts. odotukset oli sulla enempi monitori tason kuvanlaatu ja terävä kamerakuva kuten uusimmissa appleissa, ja kaverini joka on kokeillut VR laseja tiesi jo ettei odotukset ole monitorien tasolla.

Jaa-a, ajattelin että käytän niitä väärin tai joku kalibrointi suorittamatta. Oculuksen redditissä käskivät kohdistaa linssit jostain napista rullaamalla, mitä sitten ihmettelin ja pyörittelin aikani kunnes selvisi, ettei noissa ollut mitään rullaa vaan linssejä fyysisesti liikuttelemalla sai lukittua kolmeen eri asentoon. Seuraava tipsi oli käydä optikolla, kun kuulemma VR paljastaa näköongelmat helposti. Kun näistä päästiin ylitse, niin sitten tuli tarinaa linssien eroista ja että todennäköisesti liittyy siihen, ja että näiden kanssa pitäisi vaan opetella kääntämään päätä eikä katsella sivuille, mikä ainakin itselle tuntuu täysin luonnottomalta.

Yksi ajateltu käyttökohde oli sarjojen katsominen sängyssä, kun niskaongelmien vuoksi tv:n katsominen on välillä nihkeää eikä hyvää paikkaa nostaa telkkaria seinälle. Mutta eihän siitä tule mitään, jos koko ruutu ei ole fokuksessa ja joutuu kääntelemään päätä että näkee mitä tapahtuu.
 
Jaa-a, ajattelin että käytän niitä väärin tai joku kalibrointi suorittamatta. Oculuksen redditissä käskivät kohdistaa linssit jostain napista rullaamalla, mitä sitten ihmettelin ja pyörittelin aikani kunnes selvisi, ettei noissa ollut mitään rullaa vaan linssejä fyysisesti liikuttelemalla sai lukittua kolmeen eri asentoon. Seuraava tipsi oli käydä optikolla, kun kuulemma VR paljastaa näköongelmat helposti. Kun näistä päästiin ylitse, niin sitten tuli tarinaa linssien eroista ja että todennäköisesti liittyy siihen, ja että näiden kanssa pitäisi vaan opetella kääntämään päätä eikä katsella sivuille, mikä ainakin itselle tuntuu täysin luonnottomalta.

Yksi ajateltu käyttökohde oli sarjojen katsominen sängyssä, kun niskaongelmien vuoksi tv:n katsominen on välillä nihkeää eikä hyvää paikkaa nostaa telkkaria seinälle. Mutta eihän siitä tule mitään, jos koko ruutu ei ole fokuksessa ja joutuu kääntelemään päätä että näkee mitä tapahtuu.
Kuluttajahintaiset VR kypärät ovat lähes 100% pelaamiseen tarkoitettu. Ei niillä päästä lähellekään näytön tai valkokankaan tarkkuutta. Eikä näiden tarkoitus ole olla mahdollisimman tarkkoja, vaan saada immersio 3D efektistä aikaiseksi. Se on sitten yksilöstä kiinni voiko huonon reson olla huomioimatta vai ei.
Lisäksi Quest 3S on varmaan huonoin vaihtoehto kokeilla tämän päivän uusista headseteistä. Se oli jo uutena täysin järjetön julkaisu koska sisältää vanhentuneen Quest 2 optiikan. Sweet spot niissä on pieni, Quest 3 on ihan eri luokkaa niin kuin @Leatherman mainitsi.
Itse siirryin Rift CV:stä Pico 4:een, ja onhan tuo kehitys aika kovaa. Siitä huolimatta Picoa tulee käytettyä todella harvoin. Parasta VR on sellaisissa peleissä mitä ei voi tehdä ilman VR:ää, esimerkiksi Beat Saber, Alyx, I Expect You To Die.
Joskus kokeilin katsoa jotain sarjaa Picolla, se ei todellakaan ole niin miellyttävää kokemus että jaksaisi oikeasti käyttää. Tietysti tuossa on pannan takaosa sellainen että ei sitä voi makuulla käyttää.
En siis usko että sinun Quest 3S olisi viallinen, ehkä odotukset olivat vain ihan muuta mitä todellisuus on :)
 
Yksi ajateltu käyttökohde oli sarjojen katsominen sängyssä, kun niskaongelmien vuoksi tv:n katsominen on välillä nihkeää eikä hyvää paikkaa nostaa telkkaria seinälle. Mutta eihän siitä tule mitään, jos koko ruutu ei ole fokuksessa ja joutuu kääntelemään päätä että näkee mitä tapahtuu.
Quest 3:seen saa browserin kautta netflixin pyörimään 1080p. Kuvan ja äänenkin laatu on ainakin itselle todella hyvä, ja kiitos pancake linssien koko kuva-alan näkee päätä kääntämättä.

Jostain syystä mulle on kans tuo haukuttu vakio strap toiminut hyvin, ja sillä katselee leffoja myös makuulta helposti.
 
Joo kyllä fresnell linssit saa unohtaa nykypäivänä kun tarjolla on paljon parempaa. Q3:lla näyttää videot todella hyvältä jos vaan matskun saa riittävällä resolla. 4K videot näyttää todella hienolta, mutta ei voi käsittää miksei niitä ole tarjolla. Taas palataan siihen, että softapuoli laahaa Metalla pahasti jäljessä.
Muutaman leffan olen ladannut laseihin ja katsonut bigscreen apillä niitä. Toimii.
Lähtökohtaisesti VR videomateriaali pitäisi aina olla tarjolla 4k resolla.
 
Jaa-a, ajattelin että käytän niitä väärin tai joku kalibrointi suorittamatta. Oculuksen redditissä käskivät kohdistaa linssit jostain napista rullaamalla, mitä sitten ihmettelin ja pyörittelin aikani kunnes selvisi, ettei noissa ollut mitään rullaa vaan linssejä fyysisesti liikuttelemalla sai lukittua kolmeen eri asentoon. Seuraava tipsi oli käydä optikolla, kun kuulemma VR paljastaa näköongelmat helposti. Kun näistä päästiin ylitse, niin sitten tuli tarinaa linssien eroista ja että todennäköisesti liittyy siihen, ja että näiden kanssa pitäisi vaan opetella kääntämään päätä eikä katsella sivuille, mikä ainakin itselle tuntuu täysin luonnottomalta.

Yksi ajateltu käyttökohde oli sarjojen katsominen sängyssä, kun niskaongelmien vuoksi tv:n katsominen on välillä nihkeää eikä hyvää paikkaa nostaa telkkaria seinälle. Mutta eihän siitä tule mitään, jos koko ruutu ei ole fokuksessa ja joutuu kääntelemään päätä että näkee mitä tapahtuu.
Ainoa kypärä millä korvaisin telkkarin/videotykin on applen vision pro. PRO:ssa panta niin että toimii myös makuultaan. Kuvanlaadun puolesta varmaan myös samsungin galaxy xr voisi olla, mutta siitä minulla ei ole kokemusta. AR ominaisuus myös hyvä telkkarihommiin kun applessa voit "liimata" telkkarin esim. huoneen seinään niin näyttää kuin seinä olisi telkkari ja muut asiat kämpässä näkyvät normaalisti. Ei eristäydy muusta ympäristöstä kontenttia katsoessa/kypärää ar-tilassa käyttäessä. Widgetit yms. myös samaan kätevä kun liimailee seiniin/kattoon/...
 
Ja pitää vielä palata Valven uusiin laseihin. Pakko ihmetellä, ettei Metan miljardibudjeteilla oleva miesarmeija ole oivaltanut tuota Valven foveated streamingiä ennemmin.
Tuollahan saisi paljon näyttävämpiä standalone pelejä ja luultavasti kopioivat tuon idean seuraavan sukupolven laseihin.
Tässä näkee sen kun talo kasvaa riittävän isoksi niin budjetin hallinta ja tehokas toiminta on hankalaa.
 
Ainoa kypärä millä korvaisin telkkarin/videotykin on applen vision pro. PRO:ssa panta niin että toimii myös makuultaan. Kuvanlaadun puolesta varmaan myös samsungin galaxy xr voisi olla, mutta siitä minulla ei ole kokemusta. AR ominaisuus myös hyvä telkkarihommiin kun applessa voit "liimata" telkkarin esim. huoneen seinään niin näyttää kuin seinä olisi telkkari ja muut asiat kämpässä näkyvät normaalisti. Ei eristäydy muusta ympäristöstä kontenttia katsoessa/kypärää ar-tilassa käyttäessä. Widgetit yms. myös samaan kätevä kun liimailee seiniin/kattoon/...
Onko Visionissa tarjolla koko AppleTV:n tarjonta ja 4k resolla? Entä muut suoratoisto palvelut?
 
Onko Visionissa tarjolla koko AppleTV:n tarjonta ja 4k resolla? Entä muut suoratoisto palvelut?
Applen myy kypärää media edellä eli on appletv + applen omat vision pro:ta varten kuvatut immersiiviset 3d kokemukset tarjolla. Myös urheilua kuten: Spectrum brings NBA games in Apple Immersive to Apple Vision Pro Applen immersiiviset 3d kontentit paraslaatuisinta 3d videota mitä olen missää nähnyt, mukaanlukien maksetut 8k aikuisviihteet. Metallican konsertti pudottaa silmät päästä, en tajua miten ne on saaneet niin priiman kuvan ja vielä 3d:na.

AppleTV:n resoluutioista en tiedä, offline downloadiin tarjosi jotain parempaa "high" tasoa. 3rdparty softat "50/60" kuten applen kanssa muutenkin, selaimessa toimii viimeistään mutta voi olla rajotteita samaan tapaan kuin muissa applen laitteissa. Perinteiset 3d-leffat löytyvät ja toistuvat appletv:sta myös(testasin), mutta tuntuvat aika nololta versus immersiivinen vr 3d. 24/30fps paistaa pahasti silmään tökkimisenä mun testaamissa perinteisissä 3d-leffoissa. Liekö sitten ongelma niiden kanssa mitä testasin ja uudemmissa leffoissa paremmat fps:at?

MoonVrPlayer paras pöytäkoneelta/serveriltä/levyjaolta striimaukseen applen kanssa. Osa 8k60 videoista pykii tän läpi, ilmeisesti ei ihan kaikki kodekit ole rautakiihdytettyjä. Tämä tukee kuitenkin 2d, 3d, kalansilmä yms. Ainoa ongelma ollut tuo joidenkin 8k60 videoiden raskaus ettei jaksa joko purkaa tai sitten siirtää dataa wifin läpi. Nämä pykivät jotain järjettömän isolla bitratella olevaa "studio master" 8k60 aikuisviihdettä.

Youtuben 3d-videoita en saanut toimimaan vision pro:ssa. Google oli antanut noottia 3rdparty softalle joka tän tempun osasi ja softa ei enää tarjolla. Google ei tarjoa omaa applikaatiota. Webbisivulta youtube toimii vain 2d moodissa. Tämä hieman nyppii, syyttävä sormi osoittaa googlen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja pitää vielä palata Valven uusiin laseihin. Pakko ihmetellä, ettei Metan miljardibudjeteilla oleva miesarmeija ole oivaltanut tuota Valven foveated streamingiä ennemmin.
Tuollahan saisi paljon näyttävämpiä standalone pelejä ja luultavasti kopioivat tuon idean seuraavan sukupolven laseihin.
Tässä näkee sen kun talo kasvaa riittävän isoksi niin budjetin hallinta ja tehokas toiminta on hankalaa.
On niillä käytössä foveated rendering, toteutus riippuu jossain määrin myös pelistä kuin agressiiviseksi säädetty. Kai metalla striimauksen osalta ajatelleet, että langalla kiinni ja bitrate kaakkoon. Toki kun ei ole silmienseurantaa niin joutuvat olettamaan, että katsotaan ruudun keskelle niin ei voi ehkä yhtä agressiivisesti optimoida kuin jos olisi silmienseuranta käytössä.
 
Applen myy kypärää media edellä eli on appletv + applen omat vision pro:ta varten kuvatut immersiiviset 3d kokemukset tarjolla. Myös urheilua kuten: Spectrum brings NBA games in Apple Immersive to Apple Vision Pro Applen immersiiviset 3d kontentit paraslaatuisinta 3d videota mitä olen missää nähnyt, mukaanlukien maksetut 8k aikuisviihteet. Metallican konsertti pudottaa silmät päästä, en tajua miten ne on saaneet niin priiman kuvan ja vielä 3d:na.

AppleTV:n resoluutioista en tiedä, offline downloadiin tarjosi jotain parempaa "high" tasoa. 3rdparty softat "50/60" kuten applen kanssa muutenkin, selaimessa toimii viimeistään mutta voi olla rajotteita samaan tapaan kuin muissa applen laitteissa. Perinteiset 3d-leffat löytyvät ja toistuvat appletv:sta myös(testasin), mutta tuntuvat aika nololta versus immersiivinen vr 3d. 24/30fps paistaa pahasti silmään tökkimisenä mun testaamissa perinteisissä 3d-leffoissa. Liekö sitten ongelma niiden kanssa mitä testasin ja uudemmissa leffoissa paremmat fps:at?

MoonVrPlayer paras pöytäkoneelta/serveriltä/levyjaolta striimaukseen applen kanssa. Osa 8k60 videoista pykii tän läpi, ilmeisesti ei ihan kaikki kodekit ole rautakiihdytettyjä. Tämä tukee kuitenkin 2d, 3d, kalansilmä yms. Ainoa ongelma ollut tuo joidenkin 8k60 videoiden raskaus ettei jaksa joko purkaa tai sitten siirtää dataa wifin läpi. Nämä pykivät jotain järjettömän isolla bitratella olevaa "studio master" 8k60 aikuisviihdettä.

Youtuben 3d-videoita en saanut toimimaan vision pro:ssa. Google oli antanut noottia 3rdparty softalle joka tän tempun osasi, ei tarjoa omaa softaa ja webbisivulta käyttäessä toimii vain 2d moodissa. Tämä hieman nyppii, syyttävä sormi osoittaa googlen suuntaan.
Joo siis tuo 3d 24fps on syöpää ihan leffateatterissakin. Muistaakseni hobitti kuvattiin 48fps muotoon ja se oli huomattavasti parempi.
 
On niillä käytössä foveated rendering, toteutus riippuu jossain määrin myös pelistä kuin agressiiviseksi säädetty. Kai metalla striimauksen osalta ajatelleet, että langalla kiinni ja bitrate kaakkoon. Toki kun ei ole silmienseurantaa niin joutuvat olettamaan, että katsotaan ruudun keskelle niin ei voi ehkä yhtä agressiivisesti optimoida kuin jos olisi silmienseuranta käytössä.
Tarkoitan nyt ihan Metan omaa standalone pelikirjastoa. Silmienseuranta ja tuo Valven keksintö niin ei tarvi pelikohtaista tukea edes vaatia. Toimii vanhat ja uudet softat samantien.
 
Tarkoitan nyt ihan Metan omaa standalone pelikirjastoa. Silmienseuranta ja tuo Valven keksintö niin ei tarvi pelikohtaista tukea edes vaatia. Toimii vanhat ja uudet softat samantien.
Kaksi asiaa, peli kannattaa renderöidä FOVeated renderingillä joko olettaen että katsotaan keskelle ruutua tai käyttäen silmienseurantaa. Tällä saadaan massiivinen nopeushyöty kun gpu keskittyy asioihin mitä käyttäjä katsoo. Unity tästä puhui, että psvr2:een liittyen 3.6x nopeuslisä FOVeated rendering+silmienseuranta: PSVR 2 Foveated Rendering Provides 3.6x Faster Performance - Unity Quest3:en tapauksessa tätä toteutetaan niin, että oletetaan käyttäjän katsovan keskelle näyttöä.

Optimointia voi jatkaa striimauksen puolella. Meta lienee tässä kohtaa otti sen lähestymistavan, että bitratea riittää kunhan on lanka käytössä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
292 190
Viestejä
5 001 462
Jäsenet
80 210
Uusin jäsen
Peksuuu12

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom