VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Samsungin huhutun kypärä vaikuttaa myös kovalta. Hinta varmaan myös kova(2000e?), mutta ehkä vastinetta rahalle kuitenkin? Huhuttu julkaisu 21.10
Pitäisi onnistua VR-pelien striimaaminen PC:ltä, jostain luin. En ole kuitenkaan nähnyt tietoa tuon laitteen fovista; jos se on olematon, niin pelaamiseen täysin käyttökelvoton laite.

Mä en ymmärrä mitä järkeä on julkaista uutta pottaa vanhalla piirillä. Eiköhän nurkan takana ole jo uusi Qualcommin piiri tulonpäällä.
Quest nelonen luultavasti tulee vasta kun uutta piiriä on saatavilla, eli oletettavasti ensi vuonna.

Ei taida olla amd-tukea tulossa. AMD:ta ei kiinnosta auttaa oasiksen tekijää eikä tukea voi tehdä ilman amd:n apua.

Hyvin toi on toiminut, ohjaimia en ole parittanut, koska niitä en tarvitse autosimuja pelailussa.

CPU: AMD 5900X
GPU: AMD RX 7900XTX 25.9.2 ajureilla
VR: HP Reverb G2 V2

Onko tässä nyt jotain mistä pitäisi olla tietoinen?

reddit: Reddit - The heart of the internet
Preview haara: Oasis Driver for Windows Mixed Reality - Launching Oasis "Preview" Branch / Partial AMD Graphics Support - Steam News
Julkaistu päivitys: Oasis Driver for Windows Mixed Reality - Oasis 1.0.2 - Steam News
Github: mbucchia / Oasis-Driver-for-Windows-Mixed-Reality

Viimeksi muokattu:
Mä en ymmärrä mitä järkeä on julkaista uutta pottaa vanhalla piirillä. Eiköhän nurkan takana ole jo uusi Qualcommin piiri tulonpäällä.
Quest nelonen luultavasti tulee vasta kun uutta piiriä on saatavilla, eli oletettavasti ensi vuonna.
Kovastihan tässä on kerrottu kahden Quest 4 kandidaatin perumisesta ja Quest 4:n julkaisun lykkäyksestä vuodelle 2027. Juurisyistä taustalla on tornaroitu eri suuntiin mutta yhtenä esitettynä argumenttina on että Qualcommilla on ollut uuden XR2 Gen3-piirin kanssa haasteita, jonka seurauksena Quest nelostakaan ei voida julkaista kun mitään uutta piiriä ei ole. Alunperinhän uusi XR-piiri piti ilmeisesti julkaista jo alkuvuodesta. Voi olla että Samsung on todennut etteivät voi odottaa vuotta seuraavaa piirisarjaa ja päätyneet julkaisemaan vanhalla eli tehneet päinvastaisen päätöksen Metan kanssa. Lyhyellä tähtäimellä voi tietty olla voitto ettei tarvitse kilpailla Quest 4:n kanssa mutta pitkällä tähtäimellä voi osoittaitua virheeksi jos tuote vanhentuu vuodessa.

Viimeksi muokattu:
Pitäisi onnistua VR-pelien striimaaminen PC:ltä, jostain luin. En ole kuitenkaan nähnyt tietoa tuon laitteen fovista; jos se on olematon, niin pelaamiseen täysin käyttökelvoton laite.
Eikö questit tätä jo tee, vai onko tuossa jotain uutta ja mullistavaa?

Eikö questit tätä jo tee, vai onko tuossa jotain uutta ja mullistavaa?
Varmaankin se, että mistä ne appsit ja pelit tulevat kypärään? Jos ei ole joko steam ja/tai meta yhteensopiva niin pelien ja appsien määrä lähestyy nollaa + pieni markkinaosuus niin käy kuten windows phonelle jos yrittää kolmatta ekosysteemiä. Metahan aikoo lisensoida käyttistä kypärävalmistajille ja tän parissa on kai projekteja menossa mutta ei ole julkisuuteen asti vuotanut kuka ja milloin.

Eniten mua samsungissa jännittää linssien laatu. Ison reson paneelit vaativat hyvät linssit tai menee resoluutio hukkaan.

Varmaankin se, että mistä ne appsit ja pelit tulevat kypärään? Jos ei ole joko steam ja/tai meta yhteensopiva niin pelien ja appsien määrä lähestyy nollaa + pieni markkinaosuus niin käy kuten windows phonelle jos yrittää kolmatta ekosysteemiä. Metahan aikoo lisensoida käyttistä kypärävalmistajille ja tän parissa on kai projekteja menossa mutta ei ole julkisuuteen asti vuotanut kuka ja milloin.

Eniten mua samsungissa jännittää linssien laatu. Ison reson paneelit vaativat hyvät linssit tai menee resoluutio hukkaan.
Joo linssien laadulla on kyllä merkittävä vaikutus. Vieläkin välillä tulee hämmästeltyä kuinka hyvät linssit on Quest kolmosissa kun vertaa mitä edellisissä kakkuloissa on ollut vuosien varrella.
Olettaisin, että pancake on myös Samsungissa ja muissa tulevissa laseissa.
Mulla on kyllä Valven tuleville laseille kovat odotukset. Langattomat ilman majakoita, pancake, vähän isompaa resoa kuin Questissa ja kaikki muu on plussaa. Mielenkiintoista nähdä millä piirillä ne on toteutettu...

Joo linssien laadulla on kyllä merkittävä vaikutus. Vieläkin välillä tulee hämmästeltyä kuinka hyvät linssit on Quest kolmosissa kun vertaa mitä edellisissä kakkuloissa on ollut vuosien varrella.
Olettaisin, että pancake on myös Samsungissa ja muissa tulevissa laseissa.
Mulla on kyllä Valven tuleville laseille kovat odotukset. Langattomat ilman majakoita, pancake, vähän isompaa resoa kuin Questissa ja kaikki muu on plussaa. Mielenkiintoista nähdä millä piirillä ne on toteutettu...
Kovat odotukset kyllä Valven suhteen. Pitäisi vaan alkaa tunkea laadukkaita vr pelejä ulos enemmän. Meta huomattavasti paremmalla pohjalla.

Voi P. Just päivitän ser pelikoneeni w11 tta 25h2 ja sepäs ilmoittikin että windows mixed reality ei toimi jatkossa että varmista että tiedät tämän. Olin että ööö että loppuu kokonaan eikä vaan jää toimimaan ilman mitään tukea. No sitten selvis että se riippumaan ilman tukea oli 24h2 ajan. Jostain oudosta syystä tähän koneeseen ei koskaan ole tullut 24h2 sta. Vaan se on pysynyt 23h2 ssa enkä siten ole saanut mitään ilmoitusta että kohta loppuu. Onneksi juuri tahkosin laseilla pelejä.

Näköjään on olemassa Oasis ajuri joka vieläpä toimii Radeonin kanssa ehkäpä. Täytyypi tutustua.

Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiintoinen laite, mutta pitäisi varmaan vielä keksiä sille käytötarkoituskin. Vaikka tämä vastaakin Apple Vision Pron speksejä enemmän, tämä on myös helppo mieltää Meta Quest Pron seuraavaksi evoluutiostepiksi.

Virtual Desktop Day 1 tuki on hyvä, mutta onko striimattu kuva sitten ~2000€ parempi mitä vaikkapa Quest 3:lla, on se isompi kysymys. Tuskin mitään jättiryntäystä tähän laitteeseen on, eikä sitä saa edes Suomesta, mutta täytynee pistää nice to have trackille kun kuulee vielä enemmän kokemuksista ja käyttömahdollisuuksista.

Pitäis striimattu kuva olla hieman parempi koska tuolla voi nostaa tietääkseni H264+ bitratea 100-200mbps enemmän ku Q3 (kuten play for deam jossa sama prossu kuten tuossa samsungissa). Ja Wifi7 tuki myös auttanee ehkä hieman. Mutta toki pieni pettymus että ei parempaa qualcommia ole ollut saatavilla tuohon.

En usko että pelkästään pelikäyttöön Q3:sta siirtyminen tuohon on kovin fiksua ison hinnan takia. Mutta jos laseilla on tarkoitus tehdä myös töitä tai kuluttaa mediaa enemmän, esim katsoa netflixiä, niin sitten tuo voi olla hintansa arvoinen.

Olen Q3 koittanut korvata fyysiset näytöt mutta ihan ei resoluutio ole riittänyt. Mutta hyvin potentiaalisesti noillsa Samsungeilla pystyisi luopumaan esim 4 fyysisestä monitorista ja korvata ne virtuaalisesti, niin pelikäytössä (2d pelit) kuin myös normi työpöytä ja työkäyttö.

Eli mielenkiinnolla odotan arvosteluja. Kerta tuota saa jo kaupasta nyt, niin eiköhän tämän päivän aikana tule iso kasa hands-on arvosteluja.

Edit: ja toki koska tuossa on silmienseuranta, mahdollistaa se paljon paremman kuvanlaadun Standalone peleihin vs Quest3.

Viimeksi muokattu:
Onko kukaan törmännyt Galaxy XR:n osalta tietoon siitä millä aikataululla tulisi myyntiin muualla kuin jenkeissä tai Koreassa?

Eiköhän kohta noita Android XR laseja ole pilvin pimein ja osa soveltuu pelikäyttöön paremmin kuin osa. Tällä hetkellä Play For Dream taitaa olla lähimpänä spekseiltään noita Samsung XR laseja, mutta siinä ei muistaakseni ollut virallista Google Play tukea kuten Samsungissa, ainakaan vielä.

Edit: ja toki koska tuossa on silmienseuranta, mahdollistaa se paljon paremman kuvanlaadun Standalone peleihin vs Quest3.
Teoriassa kyllä mutta miten käytännössä toteutus. Voi olla että moni tyytyy vaan kääntämään perus Q3 pelin ilman sen kummempia parannuksia. Potentiaalia on, mutta hintakin jo takaa että mitään mahdotonta myyntiä tälle tehtäville peleille ei tule, joten en jaksa uskoa suurempiin räätälöinteihin.

Olisi sopivasti loppuvuodesta jenkkimatkakin, jolta nämä voisi napata matkaan. En jaksa uskoa mitään isompaa sold out ilmiötäkään koska kyseessä on kuitenkin aika niche laite. Täytyy vähän seurailla käyttäjä (ei striimaaja) palautetta mitä laseista sanotaan ja mitä käyttöä niille on.

Voi olla että moni tyytyy vaan kääntämään perus Q3 pelin ilman sen kummempia parannuksia.

Varmaan moni peli käyttää dynaamista resoluutiota ja pikaisella googlatuksella:

Android XR eye tracking rendering is built-in via the OpenXR plugin, requiring you to enable eye tracking and foveated rendering in your project settings, request android.permission.EYE_TRACKING_FINE permission, and set the foveated render level at runtime.

Eli käytännössä pitäisi olla ihan vaan muutama kliksutus developerille tuon lisääminen.
Ja ottaen huomioon että Android XR tulee todennäköisesti olemaan isoin VR alusta ja pelit tulevat Google Playhin, niin developerit lisäävät tuon tuen. Esim Walkabaout minigolffikin lisättiin vastikään Google Play storeen, eli VR ohjelman menevät ihan normaali Google Playhin. Oon aika varma että tämäkin tukee silmienseurantaa.

Esim Walkabaout minigolffikin lisättiin vastikään Google Play storeen, eli VR ohjelman menevät ihan normaali Google Playhin. Oon aika varma että tämäkin tukee silmienseurantaa.
Voi olla että tukeekin, mutta sehän ei vielä tarkoita että Samsung Galaxy XR:n versio käyttäisi yhtään sen parempia tekstuureja tai lisäisi efektejä siihen nähden mitä vaikkapa Quest 3 versio tarjoaa. Toki silmänseurannan käyttöönotolla saa parempaa resoluutiota / frameratea mutta hyöty jää vähäisemmäksi mitä potentiaali jos itse peliin ei tuoda lisätehoilla mitään uutta.

QGO tarjoaa jo nyt osittain ainakin samaa Quest 3:lla.

Viimeksi muokattu:
jos itse peliin ei tuoda lisätehoilla mitään uutta.

Tulee tuossa ~20% lisää CPU ja GPU tehoa vs Q3:een. Play for dream sekä Galaxy XR käyttää hieman uudempaa Qualcommia. Ja pitä pelaillut Q3:lla niin Standalone puolella ongelma ei ole tekstuurien tarkkuus, vaan juurikin resoluutio mitä GPU jaksaa pyörittää. Esimerkiksi Walkabout minigolffi QGO:lla maxattuna on käytännössä sama graffataso kuin PCVR:ssä eli ihan uskomattoman tarkka. Toki FPS joutuu luopumaan.

QGO tarjoaa jo nyt osittain ainakin samaa Quest 3:lla.
Itse tätä käyttänyt jo vuosia, mutta tietyissä peleissä tän tarve jää vähemmäksi koska pelintekijä lisää jo suoraan fixed foveated renderingin ja se yhdistettynä dynaamiseen resoluutioon niin siitä paremmaksi ei oikein päästä. Toki QGO etu on se että monessa pelissä frameraten voi itse päättää eikä tartte mennä pelintekijän mielipiteen mukaan.

Itse olen paljon pelaillut Contractors Exfilzonea, niin standalone kuin PCVR. Aikaisemmin kun pelailin Standalone versiota, niin oli pakko käyttää QGO:ta jotta sai pelin edes jotenkin siedettäväksi. Mutta pari viikkoa sitten siihen tuli iso päivitys joka toi fixed foveated renderingin sisäänrakennettuna sekä optimointeja niin QGO ei tuo oikein mitään lisää enää tuohon, ellen sitten haluaisi pelata pienemmällä frameratella mutta isommalla resolla, mutta tässä pelissä taas FPS on tärkeä joten ei välttämättä fiksua.

Ei samsung tehnyt sellaista kypärää, että lähtis sukat jalasta. Laitoin applen vision pro:n tilaukseen quest3:en ja psvr2:en kaveriksi. Tulee ihan vain leluksi enkä kuvittele applella tekeväni juuri muuta kuin videoita ja ehkä kokeilen toimisiko läppärin korvikkeena.

Yllätyn jos googlen XR:sa tulee main stream käyttöjärjestelmä "android" puolelle kun metakin aikoo omaa android-pohjaista käyttistä+ekosysteemiänsä lisensoida.
1761130604443.png

Yllätyn jos googlen XR:sa tulee main stream käyttöjärjestelmä "android" puolelle kun metakin aikoo omaa android-pohjaista käyttistä+ekosysteemiänsä lisensoida.

Itse taas vahvasti uskon että juurikin Android XR:stä tulee mainstream käyttis VR:ään, monestakin syystä, isoimpana varmaan että jo nyt sisältöä on loputtomasti koska on yhteensopiva normaalin Play Storen kanssa ja sieltä voi vapaasti asennella ohjelmia. META:n ongelma on se että sideloadaaminen on suht työlästä. Metan käyttis myös varmasti karkottaa muita valmistajia pois oman kauppansa takia.

Ja veikkaan että Android XR:n myötä alkaa tulemaa todella paljon uusia headsettejä, varsinkin kiinasta. Iso ongelma miksi Standalone headseteissä on suht vähän kilpailijoita (PFD, PICO, META,HTC) verrattuna esim kiinalaisiin Android puhelimiin, on juurikin käyttis. Mutta nyt kun käyttiksen saa valmiina, niin raudan teko kiinassa osataan.

Itse taas vahvasti uskon että juurikin Android XR:stä tulee mainstream käyttis VR:ään, monestakin syystä, isoimpana varmaan että jo nyt sisältöä on loputtomasti koska on yhteensopiva normaalin Play Storen kanssa ja sieltä voi vapaasti asennella ohjelmia.
Ei pätkääkään kiinnosta puhelinohjelmien käyttäminen vr:ssa. Jos softa ei ole optimoitu vr:aan/AR:aan niin saa mun puolesta jäädä käyttämättä vr/ar-laitteessa.

Google XR laitteiden myynti lähtee nollasta. Vaikea taivutella pelintekijöitä muuten kuin setelinipuilla mukaan. Nähtiin jo windows phone kolmas ekosysteemi ja googlen pilvipelipalvelun kanssa miten käy kun on myöhässä liikkeellä. Veikkaan, että metan käyttis yleistyy kun he myös lisensoivat googlen tapaan omaa käyttistänsä muille valmistajille, vr-sisältö ja markkinaosuus on jo metalla eikä tarvi erikseen lähteä devaajille tunkemaan rahaa että porttaisivat. Metan käyttis on android pohjainen, teknisesti ei ole esteitä android softien ajamiseen, lakitekniset asiat on toinen juttu tosin.

Ei pätkääkään kiinnosta puhelinohjelmien käyttäminen vr:ssa. Jos softa ei ole optimoitu vr:aan/AR:aan niin saa mun puolesta jäädä käyttämättä vr/ar-laitteessa.

Google XR laitteiden myynti lähtee nollasta. Vaikea taivutella pelintekijöitä muuten kuin setelinipuilla mukaan. Nähtiin jo windows phone kolmas ekosysteemi ja googlen pilvipelipalvelun kanssa miten käy kun on myöhässä liikkeellä. Veikkaan, että metan käyttis yleistyy kun he myös lisensoivat googlen tapaan omaa käyttistänsä muille valmistajille, vr-sisältö ja markkinaosuus on jo metalla eikä tarvi erikseen lähteä devaajille tunkemaan rahaa että porttaisivat. Metan käyttis on android pohjainen, teknisesti ei ole esteitä android softien ajamiseen, lakitekniset asiat on toinen juttu tosin.

Katsotaan vuoden päästä kumpi oli oikeassa, vai onko kumpikaan. :)
Itse todennäköisesti käyttäisin Q3 laseja vieläkin enemmän JOS siinä olisi Play Store ja saisi ihan ei-VR sisältöäkin asenneltu muutamalla painalluksella.

Toivottavasti Valve julkaisee kohta oman vr lasinsa. Ei tämä Sampan tuote nyt aiheuttanut mitään kiinnostusta ainakaan tässä vaiheessa.

Itse todennäköisesti käyttäisin Q3 laseja vieläkin enemmän JOS siinä olisi Play Store ja saisi ihan ei-VR sisältöäkin asenneltu muutamalla painalluksella.
Ainakin Metan mukaan tässä oli Metalla koviakin haluja saada play store mutta Google ei hyväksynyt sitä että Meta ei käyttäisi Android XR:ää ja hanke kaatui siihen kun Metakaan ei halunnut omastaan luopua. Eli kyllä siellä tämä ajattelu tunnistetaan.

Minua ei kiinnosta tukea walled gardenia, joten Applen Vision Pro saa jäädä vaikken yhtään epäile sen olevan etenkin ohjelmistoltaan selvästi toimivampi mitä Samsungin laite. Tokihan kaikki laitteet ovat tavallaan "walled garden"eita, mutta Apple on perinteisesti ollut kaikin tiukin siinä mitä sallii.

Mulla on jo applen vehkeitä niin iso kasa, että vision pro menee hyvin niiden kaveriksi. Eka generaation laitteita en yleensä enää osta, laitan rahaa tiskiin kakkosversion kanssa.

Nyt tulee olemaan aktiivisessa käytössä quest3 standalone ja steam moodeissa, psvr2+ps5 ja ensi viikolla mukaan liittyy apple vision pro(viikon toimitusaika). Jos android XR lähtee lentoon niin myöhemmin sellainen myös mukaan. Samsungin laite aluksi kiinnosti steam kypäränä(android xr ei kiinosta), mutta ei tullut sellaista laitetta mikä olisi minulle ollut parempi tradeoff kun verrokkina oli apple.

Viimeksi muokattu:
Mulla on jo applen vehkeitä niin iso kasa, että vision pro menee hyvin niiden kaveriksi. Eka generaation laitteita en yleensä enää osta, laitan rahaa tiskiin kakkosversion kanssa.

Nyt tulee olemaan aktiivisessa käytössä quest3 standalone ja steam moodeissa, psvr2+ps5 ja ensi viikolla mukaan liittyy apple vision pro(viikon toimitusaika). Jos android XR lähtee lentoon niin myöhemmin sellainen myös mukaan. Samsungin laite aluksi kiinnosti steam kypäränä(android xr ei kiinosta), mutta ei tullut sellaista laitetta mikä olisi minulle ollut parempi tradeoff kun verrokkina oli apple.
Mistä tilasit Apple Visionit?

Ei täälläkään oikeen lämmetty Samsungin laseihin. Aika mielenkiintoista nähdä miten Meta vastaan nyt huutoon ja tuleeko ne Valven lasit edes tänä vuonna?

Mistä tilasit Apple Visionit?

Ei täälläkään oikeen lämmetty Samsungin laseihin. Aika mielenkiintoista nähdä miten Meta vastaan nyt huutoon ja tuleeko ne Valven lasit edes tänä vuonna?
Applen webbistoresta tilasin(en asu suomessa). Leluja hyvä olla

Meta varmaan lähestyy massamarkkinan kautta ja apple jatkaa tuolta ylhäältä alaspäin tulemista. Metan strategia kyllä parempi jos miettii markkinaosuuksia, devaajia jne.

1761146350885.png

Statistiikka

Viestiketjuista
290 501
Jäsenet
79 807
Uusin jäsen
Bruh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom