VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Muutama tunti pelailtu Vr1 sellä.
Minkälaisia pelejä varten hommasit Somniumit, ja minkälaisiin FOV-lukemiin pääset esim. WimFOV-mittarilla? Onko eye tracking toimiva?

Itse tuli hommattua XR-4 SteamVR-edition kesällä; pelien osalta oma käyttö on lähinnä simulaattoreita DCS, MSFS ja ACC.
 
Laitoin tämän jo tuonne "minkä arvoisia vanhat osani ovat" -ketjuun mutta laitetaan tännekkin. Mitäs pyytäisin vähän käytetyillä 128gb quest 3+battery elite strapilla. Ostettu 4.2 -24. Laseista kuitti mutta strapista ei kun on tullut metalta vaihtolaitteena. Alyxin läpäisyn jälkeen ovat seisseet pitkiä jaksoja tyhjänpanttina kun ei vain innosta. Joutavat siis kiertoon.
20241130_204453_copy_2000x1500.jpg
 
Minkälaisia pelejä varten hommasit Somniumit, ja minkälaisiin FOV-lukemiin pääset esim. WimFOV-mittarilla? Onko eye tracking toimiva?

Itse tuli hommattua XR-4 SteamVR-edition kesällä; pelien osalta oma käyttö on lähinnä simulaattoreita DCS, MSFS ja ACC.
en ole fov mitannut. itselle niin toisarvoinen asia. kaikki mikä on sumeeta on turhaa näyttöä. sen todisti jo starvr mikä ei luonut minkäänlaista vow efektiä fovillaan koska oli niin sumea. paskat linssit pilas koko komeuden.
Ostin kyllä tossa semmosen softan pätkän millä saa pelaajan pyörimisestä samaan suuntaan liian kauan hälytykset ja siinä oli joku fov mittarikin.
Mutta ns uimalasejahan nää kaikki on vielä pitkään tai muunlaisia kompromisseja.

itseä kiinnosti löhtökohtaiset muutamien shootereiden pelailu.
Metro, Alyx jne mutta vähän kyllä aattelin testata msf2020stä ja muutamia Ralli pelejä mitä löytyy.
Oon pelannu pitkään tupla projektori 3d systeemillä pelkästään 3dnä pelejä. Osittain mietin myös että uhkaisiko lasit yhtään tuota systeemiä laadullisesti. Tässä vaiheessa täytyy sanoa että kyllä nuo AAA vr titlet on upeita ja ihan kivoja pelata vr ymoäristössä tuollaisilla visualeilla mitä vaikka vr1 tarjoaa mutta tulen kyllä tulevaisuudessakin käyttämään vielä paljon enemmän tuota proektio settiä kun vrää monestakin syystä.

eye trackingin toimivuudesta en tiedä vielä sanoa mitään. Olen lähinnä muutaman kerran kerennyt testailemaan.

semmonen negatiivinen puoli unohtui mainita että mitään kunnon manualia ei kai kukaan ole saanut ja en oikein ole ikinä kerennyt kunnolla perehtymään vr hommiin kun kaikki maskit on ollu niin paskoja visualisesti että on lähteny takasin hyvin nopeasti että on aika määrä ihmettelemistö siinä softassa ja koska ei ole manualia niin saa vähän niinkun kaikki selvittää itse.

ja odottelen vielä ainakin yhtä head strappia ja muutmaa face gaskettia testiin. tarvis mallentaa oma face interface että pääsis kunnolla testaan.
 
Minkälaisia pelejä varten hommasit Somniumit, ja minkälaisiin FOV-lukemiin pääset esim. WimFOV-mittarilla? Onko eye tracking toimiva?

Itse tuli hommattua XR-4 SteamVR-edition kesällä; pelien osalta oma käyttö on lähinnä simulaattoreita DCS, MSFS ja ACC.
pienenä updeittinä
heitän tähän tuonne discord ryhmään poustaamani teksti tänään ensimmäisen vähän fiksumman testaus pätkän jälkeen.

My few notes and points.



  1. The VR1 stock is to my liking really front heavy. Could be due the fact with the stock pad i can’t tighten it enough and its too loose and yet lense inserts hit my face.
  2. with Bobo Q2 m2 plus strap the weight becomes none issue. weight is better evenly distributed and i can tighten it snug, and with my cable quide the vr wire does its job. Definetly its the first EVER vr unit that is a keeper for me.


  1. my fov is ridicilously small and my believe is that it is completely due the lense inserts. First of all i feel like dialing the ipd slider to 60 atleast. i would prefer even less, but tbh 64 is the best compromise. Why you ask. Because my eye are too far from the lenses atleast party because of the inserts and so there by the edges of the lenses are showing huge double images so i really need to stare straight ahead only or ill get distracted by the doubl image when looking slightly on the sides. I did test with out the inserts and its much better and my young brother confirmed this.. so im concidering contacts. This edge blur and double image issue is also why i would like to push the ipd slider to max minimum, as there is then much less double image and blur on the edges, actually so little im not bothered anymore. sadly at 64 ipd the center is the most sharp (oviously because my ipd is 64.1 and then im at lense center.


  1. for some reason the software reads my ipd to be over 70 and i know its 64.1


  1. About the ”wobble” for me atleast its much LESS noticable at specific ipd settings. 70 for example.. might even say almoust gone. weirly thats what the vr1 software keeps claiming i have 😳
 
Jos joku on miettinyt gun stockin hankkimista fps-pelejä varten, mutta ei kehtaa maksaa sellaisesta paljoa, niin 7 euron 75-senttinen ohut verhotanko Tokmannista toimii myös. Jopa haulikon lataaminen onnistuu. Paljon parempi ammuskella torrakoilla, kun kädet on lukittuna toisiinsa nähden.

VideoCapture_20241209-141335.jpg
 
Vr1 sestä…. kyllä ns wobble kuvassa on itsellä nyt aikalailla poissa. warp profiili, digitaalinen offset arvo eye relief kohdassa ja face padin vahvuus kaikki vaikuttaa joten täytyy vaan hakea itselle sopivat asetukset.
Tällä hetkellä paino on tosiaan hallinnassa ja kuvassa ei ole itsellä enään nähdävissä mitää wobblea. Ainoa ”negatiivinen” asia on että kuva sumenee hiukan liikuttaessa. Kuitenkin hyvin vähän. En sitten tiedä johtuuko se siitä että tarkkuus on niin järkyttävän korkea että sen vain huomaa. kuitenkin pelatessa asiaa ei oikeastaan itse edes huomaa.
Ultraleapin integroitu hand tracking module tarjoaa ihan älyttömän responsiivisen ja tarkan trackauksen.
 
Nyt iski tenkkapoo, löytyykö toimivia Display port -> HDMI -adaptereita Oculus Rift CV1:lle?

Ajatuksissa olisi päivittää näytönohjain 50-luvulle. Laitoin juuri kotelon uusiksi, ja tuli vähän ikävänä yllärinä, että nykyiseen koteloon ei mahdu kuin osa 5080-malleista. Ja ne jotka mahtuu, niissä on ainoastaan yksi HDMI liitin. Ja näyttönä on telkkari, jossa ei ole Display Port -liittimiä. Ja sitten vielä vähän googlailin, niin adaptereita kyllä myydään, mutta niissä tahtoo olla arvosteluissa 1/5, koska ne ei vaan toimi korkeilla bittirateilla.

Eli melkoisen ketjun lopputuloksena on ongelma. Hoksin pienen laskutoimituksen jälkeen, että CV1:n tarvitsema bittivirta on vain noin viidesosa siitä mitä tuo 4K-ruutu tarvii, joten järkeilin, että adapteria kannattaisi kokeilla siihen. Mutta toisaalta VR-vehkeet saattaa olla ronkeileita, mutta oisko täällä tietoa toimivasta - ja halvasta - adapterista?
 
Sattuiko kukaan täällä saamaan rtx 5000 sarjaa käsiinsä ja voisi testata nvidian uutta motion smoothingia vr:ssä. On aluksi vain 5000-sarjalle, mutta tulee myöhemmin 4000-sarjalle myös.
 
Jos joku on miettinyt gun stockin hankkimista fps-pelejä varten, mutta ei kehtaa maksaa sellaisesta paljoa, niin 7 euron 75-senttinen ohut verhotanko Tokmannista toimii myös. Jopa haulikon lataaminen onnistuu. Paljon parempi ammuskella torrakoilla, kun kädet on lukittuna toisiinsa nähden.

VideoCapture_20241209-141335.jpg

Ostin kaverille lahjaksi Contractors Showdown Exfilzonen, niin se alkoi jo seuraavana päivänä väsätä gun stockia lusikoista, haarukoitsa ja pahvista.

Rakentelin sille sitten tälläisen Forged Signature / Marksman — BowkVR Tein itselleni tälläisen BowkVR Hybrid Gunstock — BowkVR 3D-tulostettavista osista löytyy BowkVR:n discordista tiedostot, siellä on myös versio joka käyttää 18mm rimaa, joten saa nopeasti kasattua.

En kuitenkaan tykännyt tuosta mallista, liian vaikea räplätä reppua, medsejä yms, looter shooterissa. Hybrid mallin kasaaminen oli myös vaikeaa enkä saanut sitä monesta yrityksestä huolimatta kasattua niin että ase ei ole pelissä hiukan kallellaan vasemmalle. Signature saatiin ykösellä käyttökelpoiseksi, se estää tosin esimerkiksi haulikoilla pelaamisen.

Tulostelin sitten tämän joka on muokattu versio tästä. Tuo heikko ratcheting mekanismi vaihettu pinnillä toimivaan. Tuolla pelaaminen on aivan kuten pelaisi normaaleilla ohjaimilla. Ei mitään oppimiskäyrää. Ainoa asia mikää on erilaista kun ottaa repun taemmalla kädellä pitää stockin perä kääntää alaspäin. Pumpattavia aseitakin voi käyttää, mutta sitten ei voi pitää tuota yhdessä.

En kuitenkaan tykännyt tuon stockin liitäntäkohdasta, se irtoaa helposti sivulle kääntyessä, eikä se mene kunnolla paikalleen vaan usein jää jotenkin vinoon, joten suunnittelin oman hexan mutoisen joka ei voi mitenkään mennä väärinpäin, ja tein siihen vielä suppilon joten ei tarvitse kovin tarkkakaan olla. Menin sitten vielä hifistelemään ja upotin magneetin 1mm liian alas ja tulostin 0.2mm läpysköjä joilla sitä voi nostaa jotta saa täydellisen voiman. 2 läpyskää omaan magneettiini antaa tukevan otteen niin että voi pitää vaikka pelkästä etuosasta kiinni ja tuo pysyy edelleen kasassa mutta helppo vielä irroittaa.

IMG_20250302_011603.jpg


Tuo on nyt lähes täydellinen, vielä välillä tulee räpellettyä liittäminen jos on joku paniikki homma menossa, mutta pääsääntöisesti toimii. Pistoolien käyttö on hiukan hankalampaa kuin ilman tätä, mutta muuta pahaa tästä mallista en kyllä keksi.
 
Mitä itse taboria ennen ja nykyään exfilzonea pelailen niin olen todennyt ylivoimaisesti parhaaksi tuollaisen missä on 2 lyhyttä "vartta" jotka yhdistyvät magneetilla keskeltä. Olkapäätuki ei tuo vakautta tarpeeksi että olisi extra painon arvoinen. Varsinkin kun exfilzonessa pitää hyvin nopeatempoisesti ottaa kranaattia repusta, healia käyttää yms.
3D tulosteltua on paljon mutta yksi muutos pitäis vielä tehdä, saada noista AMVR strapeista yhteensopivat tuohon nykyseen settiin. Nuo AMVR ovat ihan älyttömän mukavat kädessä kun ei tarvitse "puristaa" ohjaimia ollenkaan, nuo kun saa vielä tuohon gunstockkiin lisätty niin olisi ihan täydellistä.

1740908323128.png


Ja tuosta gunstockista on ihan valtava etu. Varmaan 90% tapoista on headshotteja ja jopa 1x scopella onnistuu ampumaan headshotteja 240 metrin päähän.


1740908734572.png
 
Viimeksi muokattu:
Mitä itse taboria ennen ja nykyään exfilzonea pelailen niin olen todennyt ylivoimaisesti parhaaksi tuollaisen missä on 2 lyhyttä "vartta" jotka yhdistyvät magneetilla keskeltä. Olkapäätuki ei tuo vakautta tarpeeksi että olisi extra painon arvoinen. Varsinkin kun exfilzonessa pitää hyvin nopeatempoisesti ottaa kranaattia repusta, healia käyttää yms.
3D tulosteltua on paljon mutta yksi muutos pitäis vielä tehdä, saada noista AMVR strapeista yhteensopivat tuohon nykyseen settiin. Nuo AMVR ovat ihan älyttömän mukavat kädessä kun ei tarvitse "puristaa" ohjaimia ollenkaan, nuo kun saa vielä tuohon gunstockkiin lisätty niin olisi ihan täydellistä.

1740908323128.png


Ja tuosta gunstockista on ihan valtava etu. Varmaan 90% tapoista on headshotteja ja jopa 1x scopella onnistuu ampumaan headshotteja 240 metrin päähän.


1740908734572.png

Voisi kokeilla itsekin jotain tuollaista, tuossa olisi 16mm hiilikuituputkea nurkassa läjä. Olen vain niin surkea suunnittelemaan noita kuppeja. Periaatteessa ne voisi ottaa tuosta valmiista mallista, mutta se malli on niin saakelin raskas miljoonilla polygoneilla että Fusion 360 kaatuu jos sitä koittaa muokata millään tavalla. Multakin löytyy nuo AMVR:n strapit ja ne olisi kyllä kiva saada.

Kaverille olisi myös mukava tehdä useampi malli näitä, mutta hän on vasuri ja Quest 2:lla, joten pitäisi tehdä vastakkaiset kupit ja Quest 2 yhteensopivat myös. En sitten tiedä toimisiko joku puhelimen 3D scannaus softa sen verran hyvin että noiden ohjainten muodon saisi skannattua.
 
Mitä itse taboria ennen ja nykyään exfilzonea pelailen niin olen todennyt ylivoimaisesti parhaaksi tuollaisen missä on 2 lyhyttä "vartta" jotka yhdistyvät magneetilla keskeltä. Olkapäätuki ei tuo vakautta tarpeeksi että olisi extra painon arvoinen. Varsinkin kun exfilzonessa pitää hyvin nopeatempoisesti ottaa kranaattia repusta, healia käyttää yms.
3D tulosteltua on paljon mutta yksi muutos pitäis vielä tehdä, saada noista AMVR strapeista yhteensopivat tuohon nykyseen settiin. Nuo AMVR ovat ihan älyttömän mukavat kädessä kun ei tarvitse "puristaa" ohjaimia ollenkaan, nuo kun saa vielä tuohon gunstockkiin lisätty niin olisi ihan täydellistä.

1740908323128.png


Ja tuosta gunstockista on ihan valtava etu. Varmaan 90% tapoista on headshotteja ja jopa 1x scopella onnistuu ampumaan headshotteja 240 metrin päähän.


1740908734572.png
Täysin samaa mieltä. On tullut kokeiltua vaikka ja mitä noista. Mitä kevyempi ja yksinkertaisempi sen parempi.
Värkkäilin jopa kaverin aidoista ar osista kokeilumielessä gunstockin, mutta ei tollaista painavaa kauaa jaksa nostella peleissä kun toistoja tulee valtava määrä lyhyessä ajassa. Noi perät pökkii myös välillä kun on säpinää ties minne kehossa.
Tuo sun ylempi malli vois olla kyllä todella toimiva. Onko heittää linkkiä tulostukseen?
 
Täysin samaa mieltä. On tullut kokeiltua vaikka ja mitä noista. Mitä kevyempi ja yksinkertaisempi sen parempi.
Värkkäilin jopa kaverin aidoista ar osista kokeilumielessä gunstockin, mutta ei tollaista painavaa kauaa jaksa nostella peleissä kun toistoja tulee valtava määrä lyhyessä ajassa. Noi perät pökkii myös välillä kun on säpinää ties minne kehossa.
Tuo sun ylempi malli vois olla kyllä todella toimiva. Onko heittää linkkiä tulostukseen?

Tuo mun viritelmä painaa 500g yhyteensä, 180/320 splitillä. Googlen mukaan Quest 3 controllerit on 126g eli etumainen viritelmä on alle 60g ja takimainen vajaa 200g. Suurinosa sen painosta taitaa olla tuo TPU:sta printattu pehmuste, vaikka se on vain 2 seinällä ja 0% infillillä, mutta ainankin sen lisäämisen jälkeen painopiste muuttui aika paljon taakse päin.

Tuo paino on ihan ok, pelattiin yksi päivä 5 tuntia putkeen eikä noista ohjaimista aiheutunut mitään ongelmia. Ongelmaksi tuli enemmänkin jalkapohjat, pitäisi varmaan käyttää jotain pehmustettuja kenkiä jos aikoo kunnon maratonit vetää.

Oma perstuntuma on kyllä että tuo tukki on nimenomaan se joka itseäni auttaa tähtäämään tarkasti ja vakaasti. Toisaalta oletus voi olla väärä ja pelkästään se että ohjaimet ovat yhdessä riittäisi. Äkkiäkös tuosta mun mallista vaan slicerillla leikkaamalla perä pois voisi testata miten tuollainen tukiton malli toimii.

Edit: Itseasiassa, mullahan on jo tukiton versio olemassa kun tein testiprinttejä. Voisi pelata parit pelit sillä. Näyttäisi painavan ilman ohjaimia 138g, eli tuo tukki painaa n. 122g.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo mun viritelmä painaa 500g yhyteensä, 180/320 splitillä. Googlen mukaan Quest 3 controllerit on 126g eli etumainen viritelmä on alle 60g ja takimainen vajaa 200g. Suurinosa sen painosta taitaa olla tuo TPU:sta printattu pehmuste, vaikka se on vain 2 seinällä ja 0% infillillä, mutta ainankin sen lisäämisen jälkeen painopiste muuttui aika paljon taakse päin.

Tuo paino on ihan ok, pelattiin yksi päivä 5 tuntia putkeen eikä noista ohjaimista aiheutunut mitään ongelmia. Ongelmaksi tuli enemmänkin jalkapohjat, pitäisi varmaan käyttää jotain pehmustettuja kenkiä jos aikoo kunnon maratonit vetää.

Oma perstuntuma on kyllä että tuo tukki on nimenomaan se joka itseäni auttaa tähtäämään tarkasti ja vakaasti. Toisaalta oletus voi olla väärä ja pelkästään se että ohjaimet ovat yhdessä riittäisi. Äkkiäkös tuosta mun mallista vaan slicerillla leikkaamalla perä pois voisi testata miten tuollainen tukiton malli toimii.

Edit: Itseasiassa, mullahan on jo tukiton versio olemassa kun tein testiprinttejä. Voisi pelata parit pelit sillä. Näyttäisi painavan ilman ohjaimia 138g, eli tuo tukki painaa n. 122g.
Mä käytän sellasia superpehmeitä sandaaleita kun puutui myös jalanpohjat.
 
Jos jalanpohjia vaivaa lyhyet pelisessiot niin suosittelen käyttämään mattoa pelialustana. Itsellä matto kertoo myös pelialueen, joten pienempikin tila toimii pidemmälläkin pelisessiolla. Pitkään en minäkään enää pelaa mutta kahdeksan tuntia jaksoi hyvin jalanpohjien osalta hakata menemään kun alla ei ole kova parketti.

Tänä päivänä tosin ei enää tahdo sellaista peliä olla, jossa jaksaisi montaa tuntia putkeen hakata kun yhteisöllisyys alkaa olla katoava luonnonvara ja omalla kohdalla pelikaverit jäivät Pleikan puolelle( FW ja Alvo nyt lähinnä pari vuotta sitten kun muista peleistä porukka lakosi korona alla omille teilleen) ja Oculuksella pelaajaporukka on pirstaloitunut jo aikaa sitten( edes liigaan ei tahdo saada enää eurooppalaista joukkuetta).
 
Onko heittää linkkiä tulostukseen?


Siitä on jo aikaa kun tulostelin noita osia niin en muista mistä kaikkialta niitä etsin. Mutta kaikki on tulostettu valmiista filuista mitkä pyörii internetissä.

Esimerkiksi nuo ohjainkupit taisi olla nää alla. Tää on 2cm putkelle ja peilikuvana saa tulostettua toiselle ohjaimelle. Pitää etsiä vastaavat mutta mihin saisi AMVR:llä kiinni...


1740933805076.png


Edit:
Tässä lisää tulostusfiluja liittyen tuollaiseen perus putkeen:
 
Viimeksi muokattu:
Mitä itse taboria ennen ja nykyään exfilzonea pelailen niin olen todennyt ylivoimaisesti parhaaksi tuollaisen missä on 2 lyhyttä "vartta" jotka yhdistyvät magneetilla keskeltä. Olkapäätuki ei tuo vakautta tarpeeksi että olisi extra painon arvoinen. Varsinkin kun exfilzonessa pitää hyvin nopeatempoisesti ottaa kranaattia repusta, healia käyttää yms.
3D tulosteltua on paljon mutta yksi muutos pitäis vielä tehdä, saada noista AMVR strapeista yhteensopivat tuohon nykyseen settiin. Nuo AMVR ovat ihan älyttömän mukavat kädessä kun ei tarvitse "puristaa" ohjaimia ollenkaan, nuo kun saa vielä tuohon gunstockkiin lisätty niin olisi ihan täydellistä.

1740908323128.png


Ja tuosta gunstockista on ihan valtava etu. Varmaan 90% tapoista on headshotteja ja jopa 1x scopella onnistuu ampumaan headshotteja 240 metrin päähän.
Ite tein kesällä 2020 kukkakepistä samantyyppisen. Tulostin kukkakeppiin kaksi "alustaa" ja niihin sopivat osat ohjaimille jotka oli vahvoilla magneeteilla kiinni. Magneetit ja ohjainten irrotus toimi hyvin, mutta siinä oli kolme liikkuvaa osaa, eikä sitä lopulta tullu käytettyä. Ois ollu kyllä kätevämpi jos kiinnityskohtia oiski ollu vain yksi siinä itse kepissä.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas tämä ongelma tännekin minkä laitoin tuonne Iracing-ketjuun aiemmin.


Onko täällä tälläinen ongelma kenellekään tuttu? Quest 3 pelatessa tulee application frame droppeja. Näitä ei tule aivan joka kohdassa rataa mutta esim. Spa radalla koko ajan satunnaiseen tahtiin. Jossain radalla tätä vikaa ei esiinny lähes ollenkaan vaan fps pysyy jatkuvasti 90.

Tämä ongelma on ollut itselläni tyyliin aina mutta jotain ongelmaa kokoonpanossani on mikä tätä aiheuttaa sillä myös EA WRC tekee samaa mutta vielä pahemmin.

Toisaalta AMS2 toimii kaikki resoluutiot täysillä ja ultralla sujuvasti 90 fps joten koneen tehoista ei ole kiinni.

Ja tämä kaikki siis koskee VR-moodia. Näytöllä pelatessa tätä ongelmaa ei ole.

Nyt asensin kaikki uusiksi ja päivitin biosia myöten kaikki niin ihankuin olisi vähän parantunut. Kuitenkin headroom sarunnaisen varmasti dippailee, vaikka olisi reilusti plussalla.

Ongelmassa on varmasti jotain koneeseeni liittyvää mutta myös peleistä johtuvaa, koska jotkut pyörivät ilman droppeja kuten AMS2.

tässä Oculus debug tool päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään vielä kokemusta uusista 9070-korteista VR:ssä. Kuulin pikkusen huolestuttavaa todistusta, mutta ehä ei mitään mitä ajureilla ei pystyisi korjaamaan...
 
Onko kenelläkään vielä kokemusta uusista 9070-korteista VR:ssä. Kuulin pikkusen huolestuttavaa todistusta, mutta ehä ei mitään mitä ajureilla ei pystyisi korjaamaan...
Korjattiinko sitä edellistä geniäkään? Omani jouduin palauttamaan kun VR suorituskyky oli mitä oli.
 
Minä olen tyytyväisenä käyttänyt 6700 XT:tä ensin Oculus CV1:n ja sen jälkeen Pico 4:n kanssa. Mitä ongelmia minulla olisi pitänyt olla? Half-Life Alyx pelattu puolitoista kertaa läpi.
 
Onko siis AMDn laput vihreitä merkittävästi huonompia vr-hommissa, kautta linjan?

Joskus oli mutta ei tietääkseni enää. Huomenna pääsen todennäköisesti itse vaihtamaan 3070 -> 9070 ja testailemaan VR:ää. Pelailen Q3:lla joten katotaan miltä AV1 codec näyttää ja pärjääkö H264+:lle.
Jäi Skyrim VR pelaaminen vähän puolitiehen koska 3070 loppuu puhti, niin toivottavasti 9070 jaksaa vääntää Skyrimiä nupit kaakossa.
 
Minä olen tyytyväisenä käyttänyt 6700 XT:tä ensin Oculus CV1:n ja sen jälkeen Pico 4:n kanssa. Mitä ongelmia minulla olisi pitänyt olla? Half-Life Alyx pelattu puolitoista kertaa läpi.
Aluksi, ainakin juuri CV1n aikoihin nvidian korteissa oli joitain uusia ominaisuuksia, jotka ovat tärkeitä VR-suorituskyvyn kannalta, näin olen ymmärtänyt, ymmärtämättä detaileja.

Mikäli tällaista eroa ei enää ole lainkaan, niin nämä uudet AMD-laput menee harkintaan.
 
Aluksi, ainakin juuri CV1n aikoihin nvidian korteissa oli joitain uusia ominaisuuksia, jotka ovat tärkeitä VR-suorituskyvyn kannalta, näin olen ymmärtänyt, ymmärtämättä detaileja.

Mikäli tällaista eroa ei enää ole lainkaan, niin nämä uudet AMD-laput menee harkintaan.
Silloin oli joo, tosin itse pelasin myös 5700 XT:llä CV1:llä. Siitä on jo aika kauan aikaa :) Käsittääkseni 6000 sarja oli jo ihan hyvässä kunnossa VR hommiin.
Olisi mukava kuulla mikä on ollut merkittävästi huonompi AMD:llä kuin NVidialla viime aikoika? Koodekeissa AMD oli / on heikompi mutta mitä muuta?
Tiedän hyvin että CV1:n, Viven ja Indexin alkuaikoin AMD:llä oli huonompi suorituskyky frametime, AWS ym kanssa mutta ei kai isoa eroa NVidia vs AMD ole ollut vuosiin?
 
Onko siis AMDn laput vihreitä merkittävästi huonompia vr-hommissa, kautta linjan?
6000-sarja saatiin korjattua ja ne ovat hyviä myös VR. 7000-sarjaa ei oltu korjattu ainankaan vuoden jälkeen julkaisusta. Lopetin seuraamisen kun ei siitä näyttänyt mitään tulevan.

Kun tuota kokeilin niin frametimet olivat mitä olivat. Todella iso haarukka niissä ja sen lisäksi piikkejä. Näkyi micro stutteringina, kuvan repeilynä ja muina omituisina artifakteina. AWS oli myös täysin käyttökelvoton.

Jopa vanha 3080 julkaisun aikaan tuotti paremman VR kokemuksen.
 
6000-sarja saatiin korjattua ja ne ovat hyviä myös VR. 7000-sarjaa ei oltu korjattu ainankaan vuoden jälkeen julkaisusta. Lopetin seuraamisen kun ei siitä näyttänyt mitään tulevan.

Kun tuota kokeilin niin frametimet olivat mitä olivat. Todella iso haarukka niissä ja sen lisäksi piikkejä. Näkyi micro stutteringina, kuvan repeilynä ja muina omituisina artifakteina. AWS oli myös täysin käyttökelvoton.

Jopa vanha 3080 julkaisun aikaan tuotti paremman VR kokemuksen.
Löysin yhden vertailun 9070 sarjan frametimeistä VR käytössä:
1741855236276.png
 
Löysin yhden vertailun 9070 sarjan frametimeistä VR käytössä:
1741855236276.png
Meinasin linkata juuri samaa. En edellispäivänä vielä löytänyt tuota testausta, mutta käsittääkseni blueroom on se "hyvä" VR suorituskykymittari. Tässä kuva tuosta samalta sivustolta

1741855557394.webp

edit.
Verokki vielä samasta sivustolta 4070super aikaan.

1741855658655.png


Ihan hyvin tuo AMD näyttäisi pärjäävän VR:ssä tätänykyä. Ajureissahan voi olla enemmän häröä kuin Nvidialla, mutta tuskin sekään suurempi ongelma, jos jaksaa muutaman ajuriversion käydä läpi. Toki nyt uusille 9070 korteille on vasta yksi ajuriversio tarjolla
 
Löysin yhden vertailun 9070 sarjan frametimeistä VR käytössä:
1741855236276.png
Babeltech on perinteisesti tehnyt VR arvostelun. Vielä ei ole näistä uusista mutta pitää seurailla jos tulisi.

 
Babelfishin VR arvioita tehdny henkilö ei ole enää mukana, joten seurailu on aika turhaa. Muut keskittyvät muihin teemoihin.

Äh. Pettymysten pettymys. Nuo arvostelut olivat todella hyviä. Täytyy siis tyytyä johonkin random YT videoihin jatkossa.
 
Taitaa olla VR kiinnostus aika pientä että kannattaisi tuhlata siihen paljoa arvosteluaikaa. Tubeen tulee joitain MSFS videoita joissa vertailuja lähinnä RTX4090 ja 5090 välillä. Yksi random AMD 9070xt DCS video löytyy jossa kusee ilmeisesti streamausasetukset jotenkin laseihin, tai ainakin jotain ne selitteli dcs forumeilla.

Tuo babeltech on ainut josta löytyi arvostelu AMD7000 sarjasta: "Although synthetic VR benches (except for OpenVR benchmark) predicted good VR performance, we were disappointed with our 7900 XTX VR experience, unlike with pancake games. In at least two games, we experienced distracting visual artifacting and texture shimmering. The 7900 series may benefit from some attention to VR from the Radeon driver team as in many cases it even falls behind the RX 6900 XT." Ja nyt onkin turha odottaa uusia kortteja, tai päivitettyä tietoa sivustolle, että onko mikään muuttunut ajureissa.

babel.jpg
 
Tämä on kyllä harmi, kun ei hyviä vertailuja ole näytönohjainten VR suorituskyvystä. Tässä juuri mietiskelen 7800XT päivittämistä parempaan ja nimenomaan VR käyttöä ajatellen. Tuota Babeltechin vertailua tutkiessa on kyllä aika hämärää, kuinka 6900 XT pesee 7900 XTX osassa pelejä ja miten 4080 on osassa pelejä huomattavasti tehokkaampi ja osassa menee ihan samaan :hmm: Meneekö ajurien piikkiin vai onko rautatasolla jotain oleellista eroa 6900 XT ja 7900 XTX välillä?

Vaikka ilmeisesti nvidia onkin pääsääntöisesti edelleen keskimäärin parempi VR käytössä, niin onko se kuitenkaan suhteessa hintaan parempi :hmm: Tällä hetkellä 7800 XT ja RTX 3080 (ei Ti) näkyvät olevan aika samoissa hinnoissa keskenään, mutta 7800XT pätkii 3080 flatilla selvällä erolla. VR en osaa sanoa miten vertautuvat.
 
Tämä on kyllä harmi, kun ei hyviä vertailuja ole näytönohjainten VR suorituskyvystä. Tässä juuri mietiskelen 7800XT päivittämistä parempaan ja nimenomaan VR käyttöä ajatellen. Tuota Babeltechin vertailua tutkiessa on kyllä aika hämärää, kuinka 6900 XT pesee 7900 XTX osassa pelejä ja miten 4080 on osassa pelejä huomattavasti tehokkaampi ja osassa menee ihan samaan :hmm: Meneekö ajurien piikkiin vai onko rautatasolla jotain oleellista eroa 6900 XT ja 7900 XTX välillä?

Vaikka ilmeisesti nvidia onkin pääsääntöisesti edelleen keskimäärin parempi VR käytössä, niin onko se kuitenkaan suhteessa hintaan parempi :hmm: Tällä hetkellä 7800 XT ja RTX 3080 (ei Ti) näkyvät olevan aika samoissa hinnoissa keskenään, mutta 7800XT pätkii 3080 flatilla selvällä erolla. VR en osaa sanoa miten vertautuvat.
Minäki kaipaisin näytönohjaimien VR-testejä. Nyt ajattelen, että 4K tai vielä korkeamman resoluution testit teoriassa vastaa VR frame ratea. Mutta pitää ottaa huomioon, ettei DLSS tai muut kuvan generointitavat toimi VR:ssä.
 
Minäki kaipaisin näytönohjaimien VR-testejä. Nyt ajattelen, että 4K tai vielä korkeamman resoluution testit teoriassa vastaa VR frame ratea. Mutta pitää ottaa huomioon, ettei DLSS tai muut kuvan generointitavat toimi VR:ssä.
Ja lisäksi rautatason enkoodaus vaikuttaa paljon.
 
Itse vaihdoin 3070 -> 9070:aan ja pelailen Q3 500Mbps H264+, välillä 6Ghz wifillä, välillä Ethernetin kautta. Ethernet on kyllä suht ylivoimainen eli sillä suurimman osan ajasta.
3070 isoin ongelma oli 8gb vram mikä on VR käyttöön tosi monessa pelissä liian vähän ja sen takia peli saatoi kaatua tai decooderi mennä jojoon yms. 9070 kanssa tätä ongelmaa ei ole ja yksikään peli ei ole vielä kaatunut, tuo 16gb vram kannattelee pitkään.

Yhdessäkään pelissä FPS ei ole laskenut tuon vaihdon jälkeen, päinvastoin, tehoa on nyt huomattavasti enemmän. Myös decooderissa en huomaa eroa, 500Mbps 264+ näyttää yhtä terävältä molemmilla näytönohjaimilla (toki 9070 mahdollistaa huomattavasti paremman reson). 9070 voi toki käyttää myös AV1 mutta H264+ on ylivoimainen jos kaistaa käytettävissä.
 
6800 XT -> 9070 XT näytti olevan varsin selkeä päivitys parempaan. Aika vähän on tullut vielä testailtua, Assetto Corsan eri versioita lähinnä. Ja virtual desktopin kautta Quest 2 olen pelannut.
 
6800 XT -> 9070 XT näytti olevan varsin selkeä päivitys parempaan. Aika vähän on tullut vielä testailtua, Assetto Corsan eri versioita lähinnä. Ja virtual desktopin kautta Quest 2 olen pelannut.
Aijai, taas nousee kuume. Ens viikon alussa pitäis tosiaan vaihtaa 2080 Superin tilalle toi 9070 XT. Tavotteena sulava ja herkumpi EA Sports WRC VR.
 
Yllätyin, että Quest 2 pyörittää myös Batman Arkham Shadow -peliä, vaikka piti olla vain Quest 3:lle.

Quest Games Optimizer ja 150 % resoluutio, GPU ja CPU ultra asetuksille sekä FFR korkealle niin tuli standalone peliksi ihan nätin näköiseksikin. Pelissä Dynamic resolution päällä.

Tietysti todella kaukana jostain PCVR Alyxista, mutta kyllä tuota jo kehtaa pelata.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
271 879
Viestejä
4 695 348
Jäsenet
76 813
Uusin jäsen
TRow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom