VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Muutama tunti pelailtu Vr1 sellä.
Minkälaisia pelejä varten hommasit Somniumit, ja minkälaisiin FOV-lukemiin pääset esim. WimFOV-mittarilla? Onko eye tracking toimiva?

Itse tuli hommattua XR-4 SteamVR-edition kesällä; pelien osalta oma käyttö on lähinnä simulaattoreita DCS, MSFS ja ACC.
 
Laitoin tämän jo tuonne "minkä arvoisia vanhat osani ovat" -ketjuun mutta laitetaan tännekkin. Mitäs pyytäisin vähän käytetyillä 128gb quest 3+battery elite strapilla. Ostettu 4.2 -24. Laseista kuitti mutta strapista ei kun on tullut metalta vaihtolaitteena. Alyxin läpäisyn jälkeen ovat seisseet pitkiä jaksoja tyhjänpanttina kun ei vain innosta. Joutavat siis kiertoon.
20241130_204453_copy_2000x1500.jpg
 
Minkälaisia pelejä varten hommasit Somniumit, ja minkälaisiin FOV-lukemiin pääset esim. WimFOV-mittarilla? Onko eye tracking toimiva?

Itse tuli hommattua XR-4 SteamVR-edition kesällä; pelien osalta oma käyttö on lähinnä simulaattoreita DCS, MSFS ja ACC.
en ole fov mitannut. itselle niin toisarvoinen asia. kaikki mikä on sumeeta on turhaa näyttöä. sen todisti jo starvr mikä ei luonut minkäänlaista vow efektiä fovillaan koska oli niin sumea. paskat linssit pilas koko komeuden.
Ostin kyllä tossa semmosen softan pätkän millä saa pelaajan pyörimisestä samaan suuntaan liian kauan hälytykset ja siinä oli joku fov mittarikin.
Mutta ns uimalasejahan nää kaikki on vielä pitkään tai muunlaisia kompromisseja.

itseä kiinnosti löhtökohtaiset muutamien shootereiden pelailu.
Metro, Alyx jne mutta vähän kyllä aattelin testata msf2020stä ja muutamia Ralli pelejä mitä löytyy.
Oon pelannu pitkään tupla projektori 3d systeemillä pelkästään 3dnä pelejä. Osittain mietin myös että uhkaisiko lasit yhtään tuota systeemiä laadullisesti. Tässä vaiheessa täytyy sanoa että kyllä nuo AAA vr titlet on upeita ja ihan kivoja pelata vr ymoäristössä tuollaisilla visualeilla mitä vaikka vr1 tarjoaa mutta tulen kyllä tulevaisuudessakin käyttämään vielä paljon enemmän tuota proektio settiä kun vrää monestakin syystä.

eye trackingin toimivuudesta en tiedä vielä sanoa mitään. Olen lähinnä muutaman kerran kerennyt testailemaan.

semmonen negatiivinen puoli unohtui mainita että mitään kunnon manualia ei kai kukaan ole saanut ja en oikein ole ikinä kerennyt kunnolla perehtymään vr hommiin kun kaikki maskit on ollu niin paskoja visualisesti että on lähteny takasin hyvin nopeasti että on aika määrä ihmettelemistö siinä softassa ja koska ei ole manualia niin saa vähän niinkun kaikki selvittää itse.

ja odottelen vielä ainakin yhtä head strappia ja muutmaa face gaskettia testiin. tarvis mallentaa oma face interface että pääsis kunnolla testaan.
 
Minkälaisia pelejä varten hommasit Somniumit, ja minkälaisiin FOV-lukemiin pääset esim. WimFOV-mittarilla? Onko eye tracking toimiva?

Itse tuli hommattua XR-4 SteamVR-edition kesällä; pelien osalta oma käyttö on lähinnä simulaattoreita DCS, MSFS ja ACC.
pienenä updeittinä
heitän tähän tuonne discord ryhmään poustaamani teksti tänään ensimmäisen vähän fiksumman testaus pätkän jälkeen.

My few notes and points.



  1. The VR1 stock is to my liking really front heavy. Could be due the fact with the stock pad i can’t tighten it enough and its too loose and yet lense inserts hit my face.
  2. with Bobo Q2 m2 plus strap the weight becomes none issue. weight is better evenly distributed and i can tighten it snug, and with my cable quide the vr wire does its job. Definetly its the first EVER vr unit that is a keeper for me.


  1. my fov is ridicilously small and my believe is that it is completely due the lense inserts. First of all i feel like dialing the ipd slider to 60 atleast. i would prefer even less, but tbh 64 is the best compromise. Why you ask. Because my eye are too far from the lenses atleast party because of the inserts and so there by the edges of the lenses are showing huge double images so i really need to stare straight ahead only or ill get distracted by the doubl image when looking slightly on the sides. I did test with out the inserts and its much better and my young brother confirmed this.. so im concidering contacts. This edge blur and double image issue is also why i would like to push the ipd slider to max minimum, as there is then much less double image and blur on the edges, actually so little im not bothered anymore. sadly at 64 ipd the center is the most sharp (oviously because my ipd is 64.1 and then im at lense center.


  1. for some reason the software reads my ipd to be over 70 and i know its 64.1


  1. About the ”wobble” for me atleast its much LESS noticable at specific ipd settings. 70 for example.. might even say almoust gone. weirly thats what the vr1 software keeps claiming i have 😳
 
Jos joku on miettinyt gun stockin hankkimista fps-pelejä varten, mutta ei kehtaa maksaa sellaisesta paljoa, niin 7 euron 75-senttinen ohut verhotanko Tokmannista toimii myös. Jopa haulikon lataaminen onnistuu. Paljon parempi ammuskella torrakoilla, kun kädet on lukittuna toisiinsa nähden.

VideoCapture_20241209-141335.jpg
 
Vr1 sestä…. kyllä ns wobble kuvassa on itsellä nyt aikalailla poissa. warp profiili, digitaalinen offset arvo eye relief kohdassa ja face padin vahvuus kaikki vaikuttaa joten täytyy vaan hakea itselle sopivat asetukset.
Tällä hetkellä paino on tosiaan hallinnassa ja kuvassa ei ole itsellä enään nähdävissä mitää wobblea. Ainoa ”negatiivinen” asia on että kuva sumenee hiukan liikuttaessa. Kuitenkin hyvin vähän. En sitten tiedä johtuuko se siitä että tarkkuus on niin järkyttävän korkea että sen vain huomaa. kuitenkin pelatessa asiaa ei oikeastaan itse edes huomaa.
Ultraleapin integroitu hand tracking module tarjoaa ihan älyttömän responsiivisen ja tarkan trackauksen.
 
Nyt iski tenkkapoo, löytyykö toimivia Display port -> HDMI -adaptereita Oculus Rift CV1:lle?

Ajatuksissa olisi päivittää näytönohjain 50-luvulle. Laitoin juuri kotelon uusiksi, ja tuli vähän ikävänä yllärinä, että nykyiseen koteloon ei mahdu kuin osa 5080-malleista. Ja ne jotka mahtuu, niissä on ainoastaan yksi HDMI liitin. Ja näyttönä on telkkari, jossa ei ole Display Port -liittimiä. Ja sitten vielä vähän googlailin, niin adaptereita kyllä myydään, mutta niissä tahtoo olla arvosteluissa 1/5, koska ne ei vaan toimi korkeilla bittirateilla.

Eli melkoisen ketjun lopputuloksena on ongelma. Hoksin pienen laskutoimituksen jälkeen, että CV1:n tarvitsema bittivirta on vain noin viidesosa siitä mitä tuo 4K-ruutu tarvii, joten järkeilin, että adapteria kannattaisi kokeilla siihen. Mutta toisaalta VR-vehkeet saattaa olla ronkeileita, mutta oisko täällä tietoa toimivasta - ja halvasta - adapterista?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 492
Viestejä
4 611 121
Jäsenet
75 858
Uusin jäsen
Tuhta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom