VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Niin siis CV1:ssä on tuo säätöväli. Sitähän ei enää uutena saa. Rift S:ssä on kiinteä 64mm.
Vai mitä headsettiä tarkoitat?
Oletkin oikeassa. Luin pikaisesti tuon ja oletin että puhutaan otsikossa olevasta. Pikaluku oli tällä kertaa väärin ja siinä tosiaan puhutaan vanhasta. Uudessa tuo on vakiona 64mm.

Itse en kyllä CV1:ssä huomannut eroa vaikka tuota säätöä liikuttelin keskialueella, joten en usko että se on aivan noin tarkka kuin sanot. Mutta kannattaa kieltämättä kokeilla jos ei ole lähellä. Reverbissä tuo on 63mm (+/-8mm via software) mutta en tiedä tuosta softwaren osuudesta. Itsellä tosin hajataittoa muutenkin niin voi olla että se peittää ongelman.
 
Oletkin oikeassa. Luin pikaisesti tuon ja oletin että puhutaan otsikossa olevasta. Pikaluku oli tällä kertaa väärin ja siinä tosiaan puhutaan vanhasta. Uudessa tuo on vakiona 64mm.

Itse en kyllä CV1:ssä huomannut eroa vaikka tuota säätöä liikuttelin keskialueella, joten en usko että se on aivan noin tarkka kuin sanot. Mutta kannattaa kieltämättä kokeilla jos ei ole lähellä. Reverbissä tuo on 63mm (+/-8mm via software) mutta en tiedä tuosta softwaren osuudesta. Itsellä tosin hajataittoa muutenkin niin voi olla että se peittää ongelman.


Riftissä ( CV1) on parhaat linssit nykyisistä mitä tulee tarkan näön alueeseen. Eli linssin kohdistus voi olla pielessä ja silti kuva on terävä. Esim oma odyssey oli paljon huonompi, tosi kapea alue missä kuva on kirkas. Riftiin ero oli tosi iso.









_________________________


EDIT:

RIFT S käyttää samaa linssiä kuin oculus go , eli jos sitä testaa ja silmät ei väsy tai näkeminen ole vaikeaa niin ei kun ostoon :)
 
Viimeksi muokattu:
Riftissä ( CV1) on parhaat linssit nykyisistä mitä tulee tarkan näön alueeseen. Eli linssin kohdistus voi olla pielessä ja silti kuva on terävä. Esim oma odyssey oli paljon huonompi, tosi kapea alue missä kuva on kirkas. Riftiin ero oli tosi iso.
Hyvä tietää. Möin CV:n pois ja nyt täytyisi valita uusi noista kolmesta, pääosin simukäyttöön. Ilmeisesti rift S:n tarkkuus on parempi kuin luulin ja sen voisi ottaa takaisin harkintaan
DCS Dev On Rift S Cockpit Resolution: "I Can Read EVERYTHING"
 
Niin siis CV1:ssä on tuo säätöväli. Sitähän ei enää uutena saa. Rift S:ssä on kiinteä 64mm.
Vai mitä headsettiä tarkoitat?

Rift S linssit ovat kiinteät mutta ihan niinkuin olisin nähnyt jossain vuodossa kuvan että kuvaa voidaan kuitenkin liikuttaa korjaamaan IPDtä. Eli säätö on edelleen, mutta se on samalla tavalla kuin wanhassa kunnon DK2.
 
Hyvä tietää. Möin CV:n pois ja nyt täytyisi valita uusi noista kolmesta, pääosin simukäyttöön. Ilmeisesti rift S:n tarkkuus on parempi kuin luulin ja sen voisi ottaa takaisin harkintaan
DCS Dev On Rift S Cockpit Resolution: "I Can Read EVERYTHING"


Syynä on LCD paneeli, enempi alipikseleitä, esim odyssey hukkaa ison osan resosta pentilen takia. Kuin myös vanilla rifti.

Sinun IPD myös melko varmasti sopii tuohon vielä hyvin.

Ite tällainen sammakko, silmät pään laidoilla :/
 
Rift S linssit ovat kiinteät mutta ihan niinkuin olisin nähnyt jossain vuodossa kuvan että kuvaa voidaan kuitenkin liikuttaa korjaamaan IPDtä. Eli säätö on edelleen, mutta se on samalla tavalla kuin wanhassa kunnon DK2.

Säätö on softalla, ei se korjaa ku skaalaus jne virheitä. Itse optiikan realiteetit tulee vastaan väkisin.

DK2 käytti myös erilaisia linssejä.

PSVR käyttää myös, minkä takia se sopii hyvin päähän vaikka IPD kiinteä. Mutta sitten väri hajontaa tulee, mikä on kyllä itsestä pienempi murhe. (tätä voi softalla korjailla paremmin)
 
Säätö on softalla, ei se korjaa ku skaalaus jne virheitä. Itse optiikan realiteetit tulee vastaan väkisin.
Toki toki. Mutta siis tuosta aiemmasta viestistä sai käsityksen ettei Rift S saisi IPD:tä säätää ollenkaa. Kyllä sitä saa, mutta siinä on tod näk paljon pienempi säätöalue "täydelliselle" kuvalle.
 
Meillä ongelma että samaa käyttää niin minä kuin lapset, nuorin viisivuotias. Siksi on myös tärkeää että silmälasit sopivat tuonne. CV1:n tarkkuus tosin oli sen verran huono että silmälasit eivät paljoa auttaneet, vähän kuitenkin.
 
Meillä ongelma että samaa käyttää niin minä kuin lapset, nuorin viisivuotias. Siksi on myös tärkeää että silmälasit sopivat tuonne. CV1:n tarkkuus tosin oli sen verran huono että silmälasit eivät paljoa auttaneet, vähän kuitenkin.

Luulisin että myös tuohon S malliin saa noita pikakiinnitettäviä linssejä. ?
 
Toki toki. Mutta siis tuosta aiemmasta viestistä sai käsityksen ettei Rift S saisi IPD:tä säätää ollenkaa. Kyllä sitä saa, mutta siinä on tod näk paljon pienempi säätöalue "täydelliselle" kuvalle.
Tuossa artikkelissa selitetään hyvin mitä oikealla IPD säädöllä versus softasäädöllä on eroa.
I can’t use Rift S, and neither can you.
"Imagery is hard to fuse, details are blurry, distortion is wrong, mismatched pupil swim screws up VOR, and everything is at the wrong scale. “Software IPD adjustment” can solve that last bit, but not much else – it adjusts a single variable that happens to be related to IPD, but is not comparable in any way to an actual IPD adjustment mechanism . This is the main reason I cannot use my Oculus Go, even after heavy modification on other fronts."
 
Hox: IPD eli pupillien välin säätö pitää olla raudalla tehtävissä. Jos et kuulu 63-65mm ryhmään.

Softa säätö halvoissa ei korvaa linssien liikuttelua.

Eli aloita selvittämällä pupilliesi väli. :)

Sitten miettimään sopivaa silmikkoa.

Tää oli ihan uutta,kiitos:tup:. Iso on pääni mutta kaiketi pupillit on normaalit:vihellys:

Käy kaverillasi näin heti alkuun ensin kahvilla ;)

250km päässä:shifty: mutta uskonut olen kyllä hänen hehutustaan esim. Dirt rallyn immersiosta.:)
 
Tää oli ihan uutta,kiitos:tup:. Iso on pääni mutta kaiketi pupillit on normaalit:vihellys:



250km päässä:shifty: mutta uskonut olen kyllä hänen hehutustaan esim. Dirt rallyn immersiosta.:)
Immersiota siinä on vaikka muille jakaa mutta suosittelen silti kokeilemaan itse :) Minulla ei ainakaan pää kestänyt Dirt Rallyä alkuun ollenkaan. Paha olo tuli parissa minuutissa.
Pitäsikin kokeilla pitkästä aikaa miten onnistuu :cigar2:
E: Toki tuohon tottuu! Lopussa pystyin ajamaan EK:n kokonaan ilman laattaamista :D
 
Mites tuo Rift S, pitäisi olla kauan odotettu parannus CV1:stä, mutta lissinsäätö puuttuu :btooth:
 
Mites tuo Rift S, pitäisi olla kauan odotettu parannus CV1:stä, mutta lissinsäätö puuttuu :btooth:

Rift 2 tms. saa vielä odottaa pidemmän aikaa, koska tuon Rift S ei ole tarkoitus olla sellainen kauan odotettu päivitys. Tuo Rift S siis ei ole Oculuksen mukaan tarkoitettu CV1 omistajille vaan se on vain korvaava tuote uusille ostajille ilman isoimpia vikoja ja ongelmia (mm. sensorien/usbien kanssa säätäminen, rikkoutuvat kuulokkeet). Oculuksella on käytössä tilastot Riftin käyttäjen IPD-arvoista, kokemuksia kiinteästä arvosta (Go) ja softasäädöstä, joten veikkaisin katsoneen, että tuo softasäädin riittää.
 
Nyt on joku ilta pimax testausta takana:

1.FOV , ihan älytön kuinka sitä on voinu katsoa wc paperirullie (rift , odyssey) läpi. Tässä iso parannus, myös ylä ala suunnassa. Liikkeen ja vauhdin tunne paljo luonnollisempi

2.Reso, odysseytä karvan parempi. Etenkin pienetkin tekstit helppo lukea, tästä syynä LCD paneeli. Ei pentilen ongelmia.

2.Värit, ei niin hyvät kuin odyssey , pitoon kontrasti ja kirkkaus säädön jälkeen kyllä tarpeeksi hyvät. Myös mustan taso.

3.Mukavuus, odysseytä parempi. Kevyt ja hyvin istuu omalle naamalle. Melkeen yhtä mukava ku rift, ja se on hyvä saavutus :)

Pitää vielä testata lisää mutta esim dcs sarjassa tällä näkee kaikki tekstit mittaristossa ilman zoomia paljo odysseytä paremmin. Ja laaja näkökenttä hyvällä resolla on ku tehty lentosimuihin :)

Ja pyörii ihan mukavasti I5 8400 & 1070TI oc yhdistelmällä.
 
Ja pyörii ihan mukavasti I5 8400 & 1070TI oc yhdistelmällä.

Ilmeisesti joutuu kuitenkin aika paljon DCS:ssä pudottamaan karkkia pois. Itselläni tuntuu 8700K+2080ti+Odyssey yskivän melkoisesti jos yrittää asetuksia maksimoida, mikä on tosi harmi kun DCS max asetuksilla on paikoittain kuin elokuvaa katsoisi. Onneksi ovat lupailleet 50% nopeutusta VR:n piakkoin :tup:.
 
Itseäni kiinnostaisi tietää tuosta pimaxista miten voimakkaat geometriavääristymät päätä pyöritellessä syntyy tuon leveän näkökentän reunoille? Lähtökohtana on että huomaan itse ne todella herkästi jo OG riftillä jos lasit eivät ole prikulleen oikein päässä. Pelkästä paikallaan olevista kuvista ei oikein ole saanut käsitystä.
 
Ilmeisesti joutuu kuitenkin aika paljon DCS:ssä pudottamaan karkkia pois. Itselläni tuntuu 8700K+2080ti+Odyssey yskivän melkoisesti jos yrittää asetuksia maksimoida, mikä on tosi harmi kun DCS max asetuksilla on paikoittain kuin elokuvaa katsoisi. Onneksi ovat lupailleet 50% nopeutusta VR:n piakkoin :tup:.

Pimax on siitä kiva että hertzit voi valita 90 sijaan myös 72hz , itsellä tuo72 pelittää varsin hyvin, brainwarp tuplaa framet tarvittaessa (ASW vähä ku ocull) ni kunhan yli 30fps pysytään ni kivalta näyttää) odyssey pyöri tällä koneella varsin hyvin, nyt ei tarvi paremman pikslirakenteen takia PD nostaa niin sanoisin että ihan hyvin pärjää.

DCS on muutenkin purkkaa VR optimoinnin suhteen eli luvattu 50% parannus kun tulee niin katson sitten kortin tarvett uudestaa. HiGH asetuksia on päällä ja varjot ainostaan low ja peilit veke. Nätti simu.
 
Itseäni kiinnostaisi tietää tuosta pimaxista miten voimakkaat geometriavääristymät päätä pyöritellessä syntyy tuon leveän näkökentän reunoille? Lähtökohtana on että huomaan itse ne todella herkästi jo OG riftillä jos lasit eivät ole prikulleen oikein päässä. Pelkästä paikallaan olevista kuvista ei oikein ole saanut käsitystä.

Ihan ääri laidoilla on hieman vääristymää , tuohon tottu tosin tosi nopeaan. Etenkin kun harvoin ihan nurkkia tulee katsottua.

Mutta itselle ei hetken käytön jälkeen ollu ongelmia. Vähä sama ku uudet lasit , omat silmät oppii nopeaan.
 
Minkäs on screendoorin tilanne, onko havaittavissa ja kuinka paljon? Vrt. esim Vive Prohon jos olet päässyt käyttämään?


Vive pro on sama paneeli ku ex orkkis odysseys minkä omistin, tässä sde on paljon parempi.

Pikselirakenne onnistunut, maisema on selkeämpi kauas esim simuissa kuin odyseys , sitä verkkoa ei enää helpolla huomaa. Mutta toki se on nähtävissä kun keskittyy ja sopivan tasaisen värin taustaksi etsii.

Jo odyseyllä se oli mielestäni ongelmana nolla ja tällä se on jo lähes olematon.

Pentile paneeli kun hukkasi odysseyn resosta älytön.


-Edit- ja kysykää lisää jos jotain tulee mieleen

DCS suhteen mainitsen vielä että olen todella hyvin tottunut VR laseilla myös alhaiseen fps lukemaan.

En saa huonoa oloa millään tms, eli se kannataa huomioida.
 
Ihan ääri laidoilla on hieman vääristymää , tuohon tottu tosin tosi nopeaan. Etenkin kun harvoin ihan nurkkia tulee katsottua.

Mutta itselle ei hetken käytön jälkeen ollu ongelmia. Vähä sama ku uudet lasit , omat silmät oppii nopeaan.
Hmm onkohan tuossa silmälasien käytössä joku juttu. Itse en käytä laseja, niin aivoni eivät ehkä ole tottuneet niin tuohon vääristymisen korjaamiseen (tai ehkä omaksumiseen). Varmaan tuosta joku tutkimus jossain olisi.
 
Hmm onkohan tuossa silmälasien käytössä joku juttu. Itse en käytä laseja, niin aivoni eivät ehkä ole tottuneet niin tuohon vääristymisen korjaamiseen (tai ehkä omaksumiseen). Varmaan tuosta joku tutkimus jossain olisi.

Itsellä piilarit 99% ajasta , mutta esim ku oli silmätulehdus ja piti laseja pitää ni meni pari päivää et aivot oppi ”suoristaa” vääristymät laidoilla.

Mutta vaikea sanoa, ny tuon pimaxin linssien kohdistus on erilainen ku riftissä ja odyseyssä ni piti tovi pelata ja antaa katseen tottua.

Ei tuota enää peleissä huomaa ja kyllä ihan mahtava on tuo näkökenttä ny.

Ei toki lähelläkään ihmisen näkökenttää vielä mutta huomattava ero.

Plus pimaxin 3D vaikutelma on parempi ku riftillä minä yhä tuossa on kytkettynä myös. Isompi overlap tms lienee syynä. Tuli ihan DK2 tai DK1 fiilis , hyvin voimakas syvyys efekti.
 
Meidän VR huoneen remontti viel kesken ni testit vaikeita :P
6280F11A-952D-40B1-B52D-E5E1143F74A9.jpeg
 
SweViver julkaisi eilen mielenkiintoisen videon, jossa otetaan ensituntumia Pimaxin OLED-versiosta.



Videossa verrataan kaikkia Pimax-versioita mm. pikselirakenteen ja mustan tason suhteen. LCD-versio ei pärjää mustan tasoissa OLEDille edes säädöt optimoimalla, mutta pentile-pikselirakenne heikentää hieman kuvan tarkkuutta. OLED-versiokin näyttää kuitenkin tuottavan esim. DCS:ssä luettavampaa mittaristotekstiä, kuin Odyssey.

01.JPG 02.JPG 03.jpg
 
SweViver julkaisi eilen mielenkiintoisen videon, jossa otetaan ensituntumia Pimaxin OLED-versiosta.



Videossa verrataan kaikkia Pimax-versioita mm. pikselirakenteen ja mustan tason suhteen. LCD-versio ei pärjää mustan tasoissa OLEDille edes säädöt optimoimalla, mutta pentile-pikselirakenne heikentää hieman kuvan tarkkuutta. OLED-versiokin näyttää kuitenkin tuottavan esim. DCS:ssä luettavampaa mittaristotekstiä, kuin Odyssey.

01.JPG 02.JPG 03.jpg


Täytyy kyllä vähän puolustella Odysseytä, kun tuo liittämäsi Odysseyn mittarikuva on selvästi otettu linssin reunalta tai muuten huonossa asennossa ja on siksi sumea.

Lisäksi olisi kiva kuulla SDE vertailut uusimmalla Odysseyn mallilla, jossa nimenomaan on parannettu SDEtä.
 
Täytyy kyllä vähän puolustella Odysseytä, kun tuo liittämäsi Odysseyn mittarikuva on selvästi otettu linssin reunalta tai muuten huonossa asennossa ja on siksi sumea.

Lisäksi olisi kiva kuulla SDE vertailut uusimmalla Odysseyn mallilla, jossa nimenomaan on parannettu SDEtä.

@Haukka81 ja SweViverin höpinät kyllä lisäävät katseen suuntaamista Pimaxiin, mutta huomatkaa myös, että Pimax rahoittaa myyntiensä kautta tuota SweViveriä, että puolueettomia mielipiteitä ei häneltä kannata odottaa.
 
Taitaa nyt melkein jokainen VR-headsettejä testaava sivusto ja youtube-kanava suositella että tällä hetkellä ei kannata tilata/ostaa mitään headsettiä. Koska on niin paljon uusia VR-headsettejä tulossa myyntiin aivan kohta, niin kannattaa odotella kunnon testit niistä ennenkuin lyö valuuttaa tiskiin.

Pimax tosin taitaa olla edelleen se ainoa jolla on oikeasti tosi laaja FoV, jos sellaista kaipaa. Miinuksena että joutuu hommaamaan Viven kontrollerit+lighthouset erikseen kun Pimaxin omat ei taida vieläkään olla valmiit. Mikä nostaa hankintahintaa aikalailla jos ei Viveä omista jo ennestään.

Kuitenkin ihan kohtsillään on tulossa myyntiin PC-headseteistä ainakin:
Oculus Rift S
HP Reverb
Valve Index (+valve knuckles kontrollerit?)
 
Taitaa nyt melkein jokainen VR-headsettejä testaava sivusto ja youtube-kanava suositella että tällä hetkellä ei kannata tilata/ostaa mitään headsettiä. Koska on niin paljon uusia VR-headsettejä tulossa myyntiin aivan kohta, niin kannattaa odotella kunnon testit niistä ennenkuin lyö valuuttaa tiskiin.

Juurikin näin. Näin sivuhuomautuksena: huvittaa joka kerta, kun näen jossakin päin nettiä "VR is dead!111!!" -kommentteja. Rauta kehittyy hyvää haipakkaa, alan messuilla esitellään jatkuvasti uutta ja hienompaa kehitysasteella olevaa tekniikkaa ja kilpailua eri valmistajien välillä on niin paljon, että rautanörtilläkin meinaa mennä pää sekaisin. Softapuolellakin tuntuu tapahtuvan enemmän, kuin mitä yksi ihminen ehtii seurata. VR on täysin kuollut, joo. :smirk:
 
@Haukka81 ja SweViverin höpinät kyllä lisäävät katseen suuntaamista Pimaxiin, mutta huomatkaa myös, että Pimax rahoittaa myyntiensä kautta tuota SweViveriä, että puolueettomia mielipiteitä ei häneltä kannata odottaa.


Sweviever arvostelut hieman skeptisesti otin alkuun, mutta nyt kun omalla rahalla hankittu potta käytössä niin kyllä tyyppi puhuu asiaa aika paljon.

Tää paneeli on odysseytä parempi jos jotai pitää nähdä, eri asia sit värit , niissä oled tietysti parempi.

Sde on plus mallin odyseyllä ehkä pienempi, mutta se ”suttaa” kuvaa ja ei ole simukäytössä hyvä homma. Pentile ja sde filtteri = kaukana olevat kohteet puuroutuu.

Mutta tää näkökenttä on se juttu mikä saa wau efektin yhä. Ja silmiä kestää liikutella ilman että maisema on puuroa. Odyseyssä piti päätä kääntää paaljo tiuhempaan esim su-25 ohjaamossa jos halus nähdä terävästi jotai. Se tarkan näön piste oli olematon ku riftistä siihen menin.

Tässä taas miellyttävä laajahko tarkan näön alue ku mitä riftissä.


BONuS pointti:

God rays on olematon onglema ku riftiin tai odysseyhyn vertaa. Pimax on tehny linssit hyvin.

Itsellä P2 malli eli myöhempää versiota, alkupään kypärissä ollu enempi ongelmia.


Tää on kallis, mutta ainut jossa reso alipikseleineen sillä tasolla että ei ole 800x600 fiilis. Plus tuo fov :)

Ny yhdellä majakalla mennää, tulossa toinen plus ohjaimet ku ehdin tilaa.

Yksi majakka riittää simu käyttöön tai 180 astetta ohjaimilla pelaamiseen hyvin.
 
Sweviever arvostelut hieman skeptisesti otin alkuun, mutta nyt kun omalla rahalla hankittu potta käytössä niin kyllä tyyppi puhuu asiaa aika paljon.

Tää paneeli on odysseytä parempi jos jotai pitää nähdä, eri asia sit värit , niissä oled tietysti parempi.

Sde on plus mallin odyseyllä ehkä pienempi, mutta se ”suttaa” kuvaa ja ei ole simukäytössä hyvä homma. Pentile ja sde filtteri = kaukana olevat kohteet puuroutuu.

Mutta tää näkökenttä on se juttu mikä saa wau efektin yhä. Ja silmiä kestää liikutella ilman että maisema on puuroa. Odyseyssä piti päätä kääntää paaljo tiuhempaan esim su-25 ohjaamossa jos halus nähdä terävästi jotai. Se tarkan näön piste oli olematon ku riftistä siihen menin.

Tässä taas miellyttävä laajahko tarkan näön alue ku mitä riftissä.


BONuS pointti:

God rays on olematon onglema ku riftiin tai odysseyhyn vertaa. Pimax on tehny linssit hyvin.

Itsellä P2 malli eli myöhempää versiota, alkupään kypärissä ollu enempi ongelmia.


Tää on kallis, mutta ainut jossa reso alipikseleineen sillä tasolla että ei ole 800x600 fiilis. Plus tuo fov :)

Ny yhdellä majakalla mennää, tulossa toinen plus ohjaimet ku ehdin tilaa.

Yksi majakka riittää simu käyttöön tai 180 astetta ohjaimilla pelaamiseen hyvin.

Aika pitkälti sama kuva Pimaxista on muotoutunut, vaikka en laitetta ikinä ole fyysisesti päässytkään näkemään. Onko muuten pimaxin pixels per degree suurempi kuin Odysseyssä? Tuo arvohan määrittää parhaiten näytön tarkkuutta sweetspotissa.

Edit: Pienellä Googletuksella löysin postauksen jossa oli laskettu, että PPD olisi sama Pimaxilla ja Odysseyllä. Toki parempi subpixelöinti varmasti kallistaa vaakaa Pimaxin puoleen. En kuitenkaan mitään resoluution huimaa parannusta odottaisi. Mutta FOVi se Pimaxin iso juttu onkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tää näkökenttä on se juttu mikä saa wau efektin yhä. Ja silmiä kestää liikutella ilman että maisema on puuroa. Odyseyssä piti päätä kääntää paaljo tiuhempaan esim su-25 ohjaamossa jos halus nähdä terävästi jotai. Se tarkan näön piste oli olematon ku riftistä siihen menin.

Omaa kokemusta on vaan Odyssey, Odyssey+ ja Gear VR. Odyssey on hyvin tarkka siitä, että se on juuri oikein asemoitu päähän. Kun se on oikealla hollilla ja IPD kohdallaan, pystyy tekstiä ihan hyvin lukemaan joka puolelta. On ihan miellyttävä. Jos ei ole prikulleen oikein päässä, pystyy yleensä hyvin lukemaan suoraan edestä ja joko ylä tai alapuolelta, mutta vastapuolelta vähän sumenee. Mielenkiinnolla Valve Indexin julkaisua odotan, ihan kuin joulu olisi tulossa.
 
Testisessio:
Kokeiltiin porukalla, kahdella eri koneella. Seuraavia laitteita:

- Samsung Odyssey Plus
- HTC Vive.

Rinnakkain kun pääsi vertailemaan, niin erot näkyvät selvästi.

Positiivista Vivessä:

- HTC Vive: Kuva huomattavasti värikylläisempi, selkeämpi, kirkkaampi.
- HTC Vive: Paljon näppärämpi laittaa päähän ja pelata, ei samanlaista sweetspotin hakemista, kuin plussassa, (Deluxe headstrap)
- HTC Vive: ei tarvetta erilliselle WMR portaalille, yleisesti ottaen Vive vaatii kaikista vähiten säätämistä. Ei esiintynyt plussan vaatimaa, ajoittaista kalibroimista. (Pari kertaa piti illan aikana säätää lattiaa, eri pituisia pelaajia?)

Negatiivista Vivessä:

- O+ jälkeen Vive tuntui painavalta
- ja todella etupainoiselta (vaikka käytössä Deluxe headstrap)
- Viven näkökenttä on paljon "putkimaisempi". Kuin tunneli, tai kuin katselisi näkymää uimarin lasien läpi.

Vertailusession jälkeen olin paljon tyytyväisempi nykyiseen O+ laitteeseeni:
Aika kultaa muistot ^_^
 
Viimeksi muokattu:
Aika yllättävä kommentti, @Retrogamer. Siis olet sitä mieltä, että Viven kuva on parempi kuin O+:n? En ole koskaan päässyt Viveä testaamaan, mutta Odyssey+ päihittää ainakin Oculus CV1:n ihan reilulla marginaalilla.
 
Olen itsekin päässyt kokeilemaan Viveä, Riftiä ja O+:aa. Kahdella ensimmäisellä fiilis oli suurinpiirtein kun tähystäisi huonoresoluutioista kuvaa viemäriputken läpi, jonka päässä on vielä paksu hyttysverkko :D Kaikkien muidenkin testanneiden ensimmäinen kommentti on "miks tää kuva on näin huono?". Odysseyllä kuva on terävämpi ja hyttysverkko kokonaan poissa. Ensifiilis on "wau", eikä "miks en nää mitään".
 
Testisessio:
Kokeiltiin porukalla, kahdella eri koneella, laitteita:

- Samsung Odyssey Plus
- HTC Vive.

Rinnakkain kun pääsi vertailemaan, niin erot näkyvät selvästi.

+ HTC Vive: Kuva huomattavasti värikylläisempi, selkeämpi, kirkkaampi.
+ HTC Vive: Paljon näppärämpi laittaa päähän ja pelata, ei samanlaista sweetspotin hakemista, kuin plussassa, (Deluxe headstrap)
+ HTC Vive: ei tarvetta erilliselle WMR portaalille, yleisesti ottaen Vive vaatii kaikista vähiten säätämistä. Ei esiintynyt plussan vaatimaa, ajoittaista kalibroimista. (Pari kertaa piti illan aikana säätää lattiaa, eri pituisia pelaajia?)

- O+ jälkeen Vive tuntui painavalta, ja todella etupainoiselta (Deluxe headstrap)
- Viven näkökenttä on paljon "putkimaisempi", kuin tunneli, tai uimarin lasien läpi näkyvä näkökenttä.

Vertailusession jälkeen olin paljon tyytyväisempi nykyiseen O+ laitteeseeni:
Aika kultaa muistot ^_^
Nyt on höpötysjuomaa ollu pelissä ku on pikkasen ristiriitaset lausunnot tossa kirjotuksessa! En oo kumpaistakaan laitetta päässy testaan mut nyt menee miinukset ja plussat ihan sikinsokin tossa arvostelussa?
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Mikä on tän päivän tilanne Odyssey+.n laadussa, hinnassa ja asentamisessa simukäyttöön? Lähinnä ajo- ja lentosimukäyttöön jos vertaa nyt käytössä olevaan Oculus Riftiin?
Edit! taitaa pukata päivityskuumetta päälle.
 
Ei ainakaan kannata nyt ostaa mitään hetkeen, kun Rift S ja Valve Index tulee myytiin ihan kohta ja vaikkei ne kiinnostaisi, niin ne todennäköisesti aiheuttavat hinnanalennuksia.

Simulaatiokäytössä tuli muuten aiemmin vastaan tuo DCS ukkelin Rift S kommentit:
Oculus was kind enough to send us a couple Rift S kits to ensure best performance in DCS World. Based on the previews I've been reading from GDC, I was expecting more of a lateral quality move, with added inside-out tracking. However, compared to the Rift, I'm seeing a significantly higher resolution in DCS World where instrumentation is much easier to read, as well as spotting units outside the cockpit. Looking around the Hornet cockpit, I can read EVERYTHING. I'm very impressed with the DCS World experience in the Rift S. Inside-out tracking has been flawless for me, and Rift S setup could not be easier. If you are a Rift owner, I'd certainly suggest taking a very hard look at the Rift S; I find the experience considerably better.

Oculus Rift S With DCS World Discussion - ED Forums
 
Samoilla linjoilla Haukan kanssa, sweviverin videoiden pohjalta ostin laitteen. Pimaxin sivuilta tilasin 28. joulukuuta ja saapui tasan tarkkaan 28. maaliskuuta, nykyään kuullut että tilauksesta 5viikkoa mennyt kotiin kuljetettuna.

Aiemmat kokemukset vr laseista riftiin ja ajosimuja tulee vaan pelailtua näillä ( iracing ) pimax 5k plus hakkaa kyllä 100-0 riftin fovissa ja selkeellä kuvan laadulla.

Olin yllättynyt positiivisesti kun pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan tuotetta. Just wow.. Tuli semmosia wow efektejä huudeltua kun ajelin ja hauska oli kuunnella kavereiden reaktioita myös koittaessa.

Isot suosittelut pimaxin suuntaan jos vr laseja meinaa hommata nykypäivänä, näillä varmasti mennään niin pitkään kunnes virtaa ei enää kakkuloissa ole

koneen specsejä, i5 2500k @ 4.6 ghz + 1080ti, medium graffoilla rullaa 90fps iracingissa.
Peli on todella hyvin optimoitu plus uusin pitools versio 121 beta pimaxille parani performanssi paljon.

https://forum.pimaxvr.com/t/pitool-1-0-1-121-beta-...elease-for-brainwarp-1-0/18306
 
Viimeksi muokattu:
Ei ainakaan kannata nyt ostaa mitään hetkeen, kun Rift S ja Valve Index tulee myytiin ihan kohta ja vaikkei ne kiinnostaisi, niin ne todennäköisesti aiheuttavat hinnanalennuksia.

Simulaatiokäytössä tuli muuten aiemmin vastaan tuo DCS ukkelin Rift S kommentit:


Oculus Rift S With DCS World Discussion - ED Forums

Täällä odotellaan Valve Indexiä ja HP Reverbiä, ja luultavasti jompi kumpi tulee talouteen hankittua.
 
Aika yllättävä kommentti, @Retrogamer. Siis olet sitä mieltä, että Viven kuva on parempi kuin O+:n? En ole koskaan päässyt Viveä testaamaan, mutta Odyssey+ päihittää ainakin Oculus CV1:n ihan reilulla marginaalilla.



Toki HTC Vivessä näkyy SDE, jota O Plussassa ei enää ole.
(jotkut arvostavat skarppia kuvaa :) )

Viven kuva näytti minusta huomattavasti "kirkkaammalta"
Viven näyttämä kuva on huomattavasti skarpimpi, koska O+:ssan käyttämä tekniikka tekee kuvasta "pehmeämmän" jotta se pystyy häivyttämään SDE:n. (ja hyvin sen tekeekin)

Erikoista että noissa on noin suuri ero kirkkaudessa.

Raudasta:

HTC Vive, AMOLED paneeli
Samsung O+, AMOLED paneeli
 
Viimeksi muokattu:
Toki HTC Vivessä näkyy SDE, jota O Plussassa ei enää ole.
(jotkut arvostavat skarppia kuvaa :) )

Viven kuva näytti minusta huomattavasti "kirkkaammalta"
Viven näyttämä kuva on huomattavasti skarpimpi, koska O+:ssan käyttämä tekniikka tekee kuvasta "pehmeämmän" jotta se pystyy häivyttämään SDE:n. (ja hyvin sen tekeekin)

Raudasta:

HTC Vive, OLED paneeli
Samsung O+, AMOLED paneeli

AMOLED vs OLED: Which is Better and Why - Phase Radar

Advantages of OLED

There are various advantages of OLED. Some of them are as follows:

  • It provides a good quality display.
  • It is cost-effective.
  • It is much brighter than LEDs.
  • They do not require backlighting.
  • It has a much faster response time as compared to the traditional LCDs.
Advantages of AMOLED

There are various advantages of AMOLED. Some of them are as follows:

  • It can be easily embedded into a display of any size.
  • It has a much faster refresh rate as compared to PMOLED.
  • They are also used in industrial applications.
  • They offer much better viewing angles as compared to the IPS LCD.
Display

OLED display much deeper blacks as compared to the AMOLED displays. You cannot see the screen in AMOLED display under direct sunlight. The AMOLED display quality is much better than the OLEDs as it contains an additional layer of TFTs and follows backplane technologies.

The AMOLED displays are much flexible as compared to the OLED display. Hence, they are much costly than the OLED display.

Tämä kommentti näyttöjen erilaisesta tekniikasta ihmetyttää, kun Vive, Vive Pro sekä Odyssey+ kaikki käyttävät AMOLED-paneeleja valmistajien speksien mukaan.
 
Nyt on höpötysjuomaa ollu pelissä ku on pikkasen ristiriitaset lausunnot tossa kirjotuksessa! En oo kumpaistakaan laitetta päässy testaan mut nyt menee miinukset ja plussat ihan sikinsokin tossa arvostelussa?

Kiitos palautteesta, selkeytin viestiäni.
 
Tämä kommentti näyttöjen erilaisesta tekniikasta ihmetyttää, kun Vive, Vive Pro sekä Odyssey+ kaikki käyttävät AMOLED-paneeleja valmistajien speksien mukaan.

Kas? Eikö wikipediaan voi luottaa?

1.
HTC Vive - Wikipedia

Vive Headset: The Vive headset has a refresh rate of 90 Hz and a 110 degree field of view. The device uses two OLED panels,

2.
HTC Vive Specs, Requirements, Prices & More

Myös VR bound listaa raudaksi:
Display: OLED

3.
Toisaalta Tompan sivut kertoo että Vivessä on AMOLED paneelit, aika erikoista...

HMD Specifications, Displays, Lenses And FoV - Oculus Rift Vs. HTC Vive Vs. PlayStation VR
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 387
Viestejä
4 493 847
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom