VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Tuolla oli juuri vastaus että jossain testeissä auttoi juuri v-mäisiin nykäisyihin, koska on extra ytimiä käyttää windowsin taustaprosesseille yms hetkellisille kuormille. Mutta hyvin erikois tapaus tuo niin kannattanee odotella syvempiä testauksia.
 
Kiitosta, välttämättä tiedon ei tarvitse pohjautua edes Ryzeneihin, jos jollain on kokemusta intelin 6/8 ytimisistä Vr käytössä niin toki niistäkin mielellään kuulisi kokemusta.
 
Kiitosta, välttämättä tiedon ei tarvitse pohjautua edes Ryzeneihin, jos jollain on kokemusta intelin 6/8 ytimisistä Vr käytössä niin toki niistäkin mielellään kuulisi kokemusta.

Suorituskykytestejä VR-puolelta on aika heikosti. Jos nyt kuitenkin vilkaisee Ryzenin pelitestejä, huomaa, että minimi-fps on monessa tapauksessa heikompi kuin i7:illa. Ryzenin matalampi kellotaajuus ja aavistuksen heikompi IPC eivät ole hyviä ominaisuuksia, jos tavoitellaan 90 fps:n ruudunpäivityksiä, koska lähes pelissä kuin pelissä yksi tai kaksi säiettä kuormittaa suoritinta voimakkaimmin.

Viven seuranta tuskin rasittaa suoritinta juuri yhtään. Rift taas varmaankin tarvitsee enemmän suoritintehoa kuin littupeli, koska kameroiden kuvan prosessointi vaatinee kohtalaisesti laskentaa, mutta tässäkään tapauksessa lisäytimet tai HT/SMT eivät korvaa yhden ytimen suorituskykyä. I7:aa väittäisin VR:ää ajatellen fiksummaksi hankinnaksi kuin i5:tä, mutta Ryzenissa on liikaa ongelmia säiekohtaisen suorituskyvyn suhteen.
 
Samaa itekki miettiny ja sampsan piti tehdä vrmark testi ryzen artikkeliin, mutta eihän sitä tullut.
 
Joo sinäänsä harmittaa, että tuota Vr puolta ei vielä tuoda noissa testeissä juuri esille, ei edes näytönohjain testeissä. Toki ymmärrän että käyttäjä määrät ovat pieniä ja laitteen hankinta kohtalaisen kallista, mutta vr:än vaatima teho on kuitenkin todella suurta varsinkin näytönohjaimelta niin toivoisi, että sitä enemmän huomioitaisiin. 4kk sitten kun vaihdoin 1070->1080 oli tuo 1080 tuoma lisäteho huomattava, mutta siltikään esim. Assetto corsassa on turhaa laittaa post processingia päälle, varsinkaan jos yhtään useamman auton kisaa ajaa. Yksin ajettaessa se voi olla päällä mutta kilpailessa ei. Muutoinkin jos lisää yli 15 autoa, rupeaa selkeesti fps tippumaan.
 
Kiitosta, välttämättä tiedon ei tarvitse pohjautua edes Ryzeneihin, jos jollain on kokemusta intelin 6/8 ytimisistä Vr käytössä niin toki niistäkin mielellään kuulisi kokemusta.

VR Realworld Gameplay - AMD Ryzen 1700X CPU Review

Hardocp testaa nykyään vr suorituskykyäkin. Ei mitään järkeä vaihtaa 4770k:ta edes 1800x:ään. 7700k nopeilla muisteilla on paljon parempi päivitys.

Prossut kellotettuja, kuva artikkelin alusta. http://images.hardocp.com/images/articles/1488169187kcPgB2ioTd_1_4.png
 
Ja sit pitäis lähtä ac:n foorumeille jutteleen, meinaako kehittäjät pätsätä parempaa threadautuvuutta siihen. Nyt kun joka pojalla on mahillisuus 8c16t prossuun.
 
VR Realworld Gameplay - AMD Ryzen 1700X CPU Review

Hardocp testaa nykyään vr suorituskykyäkin. Ei mitään järkeä vaihtaa 4770k:ta edes 1800x:ään. 7700k nopeilla muisteilla on paljon parempi päivitys.

Prossut kellotettuja, kuva artikkelin alusta. http://images.hardocp.com/images/articles/1488169187kcPgB2ioTd_1_4.png

Tuo oli itse asiassa ihan mielenkiintonen testi, sielä oli otettu testiin tuo Project cars, joka on vielä vaativampi tehojen suhteen kun AC. Selkeesti muutenkin tuossa project carsissa nuo erot oli isommat, joka ehkä antaa tuke juurikin tuonne 7700K:n suuntaan.
 
Täytyy sanoa, että olen kyllä edelleen vaikuttunut Robo Recallista. Kevyttä arcade-räiskettähän tämä on, mutta selvästi tuotantoarvojen ja pelisuunnittelun suhteen parasta, mitä on vastaan tullut. Toivon nyt vain, että sitä kerrontaakin saataisiin jatkossa enemmän. Ainakaan Oculuksen syyspainotteinen julkaisulista ei ihan hirveästi nostattanut fiilistä, kun seuraavaan kunnon peliin on näillä näkymin liki puoli vuotta. Pidän sormia ristissä, että Valve jättää kerrankin noudattamatta Valve-aikaa.
 
komppaan kyllä robo recallia. ehdottomasti parasta vr antia mitä itsekin olen kokeillut. en tiedä johtuuko paniikinomaisista liikkeistä vai mistä mutta tässä on välillä ollut tilanteita että touchit ei trackaa kunnolla. vloppuna vaihtuu 2600k -> 7700k. katsotaan onko tällä vaikutusta vai vaatisiko kolmannen majakan.
 
Kai tuota robo recallia voisi sitten kokeilla kun täällä paljon kehutaan. HTC Vivellä tuo ilmeisesti onnistuu Reviven kautta. Mennyt into koko laseihin kun ei ole mitään uutta mielenkiintoista enää löytynyt pelattavaksi tai testattavaksi. Muita suosituksia?
 
Kai tuota robo recallia voisi sitten kokeilla kun täällä paljon kehutaan. HTC Vivellä tuo ilmeisesti onnistuu Reviven kautta. Mennyt into koko laseihin kun ei ole mitään uutta mielenkiintoista enää löytynyt pelattavaksi tai testattavaksi. Muita suosituksia?

Aika vähän on Oculuksen puolellakaan mitään uutta. Tiedossa on kourallinen isompia pelejä, ja kaikkien julkaisu on aikaisintaan Q3. Mitään uutta ei toisin sanoen ole kartalla pitkään aikaan. PSVR-peleissä huhutaan olevan vuoden suoja-aika, joten sieltäkään ei valu mitään PC-puolelle. Valvella on joukko pelejä työn alla, mutta niistä ei ole paljastettu yhtään mitään. Aika nihkeä tilanne kaiken kaikkiaan.
 
Iracingiin tuli hyvä päivitys VR-lasien käyttäjille. Nyt näkee paljon paremmin edessä menevän jarruvalot ja muutenkin paljon terävämpi kuva.
Myös ääniin tuli lasien käyttäjille pään kääntelyyn mukautuva seuranta.
 
Ei ole PSVR peleissä mitään yleistä vuoden suoja-aikaa vaan koskee lähinnä RE7. Robinson tuli jo esim Ocukselle ja Thumper molemmille. Batman yms. tulee vissiin muutaman kk. sisällä.

Super Hot sai eilen isomman päivityksen ja Arizona Sunshineen uusi hordekenttä. Noita pienempiä on itsellä jo jonossa isompi määrä odottamassa kokeilua ja pelailua, ja esim ensi viikolla tulisi tuo yks sukellusvenepeli early accesiin (ei tietoa onko hyvä).

IronWolf VR on Steam
 
Kaverilla testailin PSVR:ää. Oli yllättävän hauska vekotin! En tosin tiedä jaksaisiko tuo innostaa pidemmän päälle. Hieno kokemus kuitenkin! Pelailin jotain demoa jossa ohjattiin pientä robottia, Brookhaven Experienceä sekä Battlezonen demoa. Yllättäen mikään noista ei aiheuttanut pahoinvointia. Battlezonessa liikuttiin aika nopeasti tateilla.
Mitäs hyviä pelejä PSVR:lle on? Mitä itse olen etsinyt niin RE7 ja Dirt Rally taitavat olla hyviä. Onko tekkiläisillä jotain muita hyviä kokemuksia tiedossa?
 
Ei ole PSVR peleissä mitään yleistä vuoden suoja-aikaa vaan koskee lähinnä RE7. Robinson tuli jo esim Ocukselle ja Thumper molemmille. Batman yms. tulee vissiin muutaman kk. sisällä.

Hyvä tietää. RE7 tosin on minusta ainoa, jota oikeasti kaipaisi. Batmania voisin kokeilla, mutta hintalapussa ei saisi olla yhtä numeroa enempää ennen desimaalia.
 
Kovasti olen miettinyt oculus rift cv1 paketin ostamista ajatellen auto simu pelejä. Koneessa on i5 4690k ja gtx1070 16gb DDR3 muistia. Kysymys kuuluu että kuinka hyvin tämä setti pyörittää esimerkiksi Dirt rallia tai assetto corsaa?
 
Kovasti olen miettinyt oculus rift cv1 paketin ostamista ajatellen auto simu pelejä. Koneessa on i5 4690k ja gtx1070 16gb DDR3 muistia. Kysymys kuuluu että kuinka hyvin tämä setti pyörittää esimerkiksi Dirt rallia tai assetto corsaa?

Näytönohjaimen puolesta vallan mainiosti, ja olettaisin prosessorinkin pärjäävän riittävän hyvin. ATW/ASW peittää pienet pudotukset fps:ssä, joten ei pitäisi olla ongelmia.

Kannattaa sitten tilata suoraan Oculukselta. Kotimaisten verkkokauppojen hinnat eivät ole pudonneet, vaikka valmistaja on laskenut hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Näytönohjaimen puolesta vallan mainiosti, ja olettaisin prosessorinkin pärjäävän riittävän hyvin. ATW/ASW peittää pienet pudotukset fps:ssä, joten ei pitäisi olla ongelmia.

Kannattaa sitten tilata suoraan Oculukselta. Kotimaisten verkkokauppojen hinnat eivät ole pudonneet, vaikka valmistaja on laskenut hintaa.
Onko tuo vrmark kuinka verrannollinen peleihin? Siinä kone pyörittää 150-140fps...
 
Onko tuo vrmark kuinka verrannollinen peleihin? Siinä kone pyörittää 150-140fps...

Se on ymmärtääkseni suunniteltu niin, että Rift/Vive-minimispeksin koneella saa sen 90 fps. Vastaa varmasti melko hyvin todellisuutta. Kumpikaan noista ajopeleistä ei muodostune ongelmaksi. Ainoastaan Pcars on selittämätön tehosyöppö.
 
Kovasti olen miettinyt oculus rift cv1 paketin ostamista ajatellen auto simu pelejä. Koneessa on i5 4690k ja gtx1070 16gb DDR3 muistia. Kysymys kuuluu että kuinka hyvin tämä setti pyörittää esimerkiksi Dirt rallia tai assetto corsaa?

Itsellä oli aikasemmin tuo 1070 ja molemmat pelit pyöri, graffoja joutuu pudottaa, mutta saa toimimaan, Itsellä vivet ja ovat ilmeisesti vähän tehosyöpömmät kun oculus
 
Vaikutti ihan näppärälle softalle, ehkä lähitulevaisuudessa saadaan vähän enemmänkin dataa tästä vr puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Juurikin sitä mitä on kaivattu. On ollut vaikea löytää kunnollisia VR testejä ja nyt mielenkiinnolla odottelenkin että joku testaa kuinka hyvin Ryzen soveltuu VR:ään!
 
Tulipas ekaa kertaa koskaan pistettyä Rifti päähän Pelimuseossa. Onhan toi nyt aivan huikean paljon kevyempi kuin Vive, ero on kuin yöllä ja päivällä.
Mutta, onko Riftissä oikeasti noin jäätävä rako nenäaukossa? Sieltä paistoi lattia ihan kunnolla ja tuo oli jotain mistä en kyllä tykänny vrt. Viveen.
 
Tulipas ekaa kertaa koskaan pistettyä Rifti päähän Pelimuseossa. Onhan toi nyt aivan huikean paljon kevyempi kuin Vive, ero on kuin yöllä ja päivällä.
Mutta, onko Riftissä oikeasti noin jäätävä rako nenäaukossa? Sieltä paistoi lattia ihan kunnolla ja tuo oli jotain mistä en kyllä tykänny vrt. Viveen.

Se nenäaukko on kätevä, kun täytyy käyttää näppäimistöä tai tarkistaa oma sijaintinsa huoneessa.
 
Tulipas ekaa kertaa koskaan pistettyä Rifti päähän Pelimuseossa. Onhan toi nyt aivan huikean paljon kevyempi kuin Vive, ero on kuin yöllä ja päivällä.
Mutta, onko Riftissä oikeasti noin jäätävä rako nenäaukossa? Sieltä paistoi lattia ihan kunnolla ja tuo oli jotain mistä en kyllä tykänny vrt. Viveen.
Kevyt on joo, mutta minä ainakin koin CV1:n paljon hankalammaksi/epäkäytännöllisemmäksi varsinkin silmälasien kanssa kuin DK2:n. Ja tosiaan se aukko nenänvarressa on melkoinen immersiontappaja, kuten linssityypin aiheuttama hillitön god ray -efektikin. Voihan sieltä tosiaan yrittää tihrustella missä päin huonetta on menossa, mutta mieluummin sitä olisi täydellisessä pimeydessä ja vaikka sitten kurkkisi tarvittaessa jonkin erillisen luukun kautta tms.

Laitoin oman paketin myytiin aika pian hankinnan jälkeen, kun nuo ongelmat (ja köyhä sisältövalikoima) osoittautuivat niin suuriksi miinuksiksi ylittää ja aikakin on vähän kortilla. Katsellaan uudestaan sitten seuraavan sukupolven kanssa.
 
Jos nenäaukko näkyy häiritsevästi, on suuri mahdollisuus ettei lasit ole oikein päässä. Jäänyt yhden askelin puolesta lasit asettelematta. Siellä on kärjessä saranat joiden avulla laseja saa kohdistettua alemmas, peittäen aukon ja ainakin itselläni myös vähentäen godray valoja. Monilla ne lasit jää "otsalle".

21347-52b9e07c482822ed7abbc05f5bd9a404.jpg


Ehkäpä ne gen 2:een tarjoaisi vaihtoehtoisia facial interfaceja pienemmille kasvoille, mutta toivon että tuolla nose gapilla kuitenkin jatketaan. Suoraan Viven kameraan verratessa nostettavan raon käytettävyys on kyllä omassa luokassaan.

PSVR:n ratkaisu vaikuttaa myös hyvältä, mutta epäilyttää halaako nuo riittävän hyvin kasvoja ettei lasit heilu päässä room scale hommissa.
 
PSVR:n kanssa otsa hikoaa paljon kun otsaa vasten tuleva osa on kumia. Muuten kypärä on hyvä. Vertailukohtaa ei ole, olen pikaisesti Viveä kokeillut mutta ei siitä kokeilusta saanut kunnon käsitystä laitteesta.
 
Ite en hetken pelaamisen jälkeen enään huomannut koko nosecappia.
Tällä hetkellä sitä ei kyllä muutenkaan enään paljon ole, koska mulla tossa päällä vr-cover joka aika tehokkaasti blokkaa sen aukon.
 
Jos nenäaukko näkyy häiritsevästi, on suuri mahdollisuus ettei lasit ole oikein päässä. Jäänyt yhden askelin puolesta lasit asettelematta. Siellä on kärjessä saranat joiden avulla laseja saa kohdistettua alemmas, peittäen aukon ja ainakin itselläni myös vähentäen godray valoja. Monilla ne lasit jää "otsalle".
Eipä se tilanne siitä parantunut vaikka miten sääteli. Silmälasien kanssa Riftiä ei voi vetää ihan kiinni silmiin, joten se pahentaa ongelmia osaltaan. Vielä on pitkä matka suunnitteluporukalla edessä tällaisten välttämiseksi.

Eli 520€ kuluineen. Vielä kun saisi Touchit tuohon hintaan, niin alkaisi olemaan kohdallaan. Kehityssuunta on kuitenkin mainio.

OcKKFDG.png
 
Eipä se tilanne siitä parantunut vaikka miten sääteli. Silmälasien kanssa Riftiä ei voi vetää ihan kiinni silmiin, joten se pahentaa ongelmia osaltaan. Vielä on pitkä matka suunnitteluporukalla edessä tällaisten välttämiseksi.

Riippuu silmälaseista. Itselläni kävi hyvä tuuri, kun edelliset lasit sopivat täydellisesti Riftin sisään. Nykyiset lasit ovat vain aavistuksen verran isommat, mutta niiden kanssa on huomattavasti hankalampaa laittaa Rift päähän (ja ottaa pois, kun tarttuvat aika helposti kiinni).

Nenäaukon raon minimoiseksi kannatta kallistaa laseja (Riftiä) niin alas kuin pystyy. Tuntuu, että moni ei ole huomannut, että näyttöosaa voi kallistella ylös ja alas.
 
Tuli ostettua riftille Arizona Sunshine ja SuperHot VR. Molemmat olivat erinomaista viihdettä, mutta valitettavan lyhyitä. Toivottavasti niihin saadaan lisää sisältöä tulevaisuudessa. Onko muut kokeilleet kyseisiä julkaisuja? Mietteitä?
 
Tuli ostettua riftille Arizona Sunshine ja SuperHot VR. Molemmat olivat erinomaista viihdettä, mutta valitettavan lyhyitä. Toivottavasti niihin saadaan lisää sisältöä tulevaisuudessa. Onko muut kokeilleet kyseisiä julkaisuja? Mietteitä?

Kirjoitin Superhotista pienen jutun vuodenvaihteessa. Hieno mutta varsin lyhyt kokemus. En ole itse jaksanut palata pelin pariin edes uuden päivityksen myötä, koska se ei käsittääkseni tuonut uusia tehtäviä vaan ainoastaan pelimoodeja. Ihmettelen oikeastaan, miksi varsinaista sisältöä ei tehdä lisää. Se ei nimittäin olisi kovinkaan suuri ponnistus. Arizona Sunshine on vieläkin kokeilematta, koska pelin hinta on melko kova muutaman tunnin (?) sisältöön nähden. Näin se on tosin valtaosassa VR-pelejä, enkä ole siksi itse asiassa ostanut mitään Oculuksen edellisen pakettitarjouksen jälkeen. Wilson's Heartista voin sen 40 euroa maksaa, jos sillä saa kymmenisen tuntia tarinavetoista pelattavaa.
 
Kirjoitin Superhotista pienen jutun vuodenvaihteessa. Hieno mutta varsin lyhyt kokemus. En ole itse jaksanut palata pelin pariin edes uuden päivityksen myötä, koska se ei käsittääkseni tuonut uusia tehtäviä vaan ainoastaan pelimoodeja. Ihmettelen oikeastaan, miksi varsinaista sisältöä ei tehdä lisää. Se ei nimittäin olisi kovinkaan suuri ponnistus. Arizona Sunshine on vieläkin kokeilematta, koska pelin hinta on melko kova muutaman tunnin (?) sisältöön nähden. Näin se on tosin valtaosassa VR-pelejä, enkä ole siksi itse asiassa ostanut mitään Oculuksen edellisen pakettitarjouksen jälkeen. Wilson's Heartista voin sen 40 euroa maksaa, jos sillä saa kymmenisen tuntia tarinavetoista pelattavaa.

Hyvä artikkeli SuperHotista. Allekirjoitan kaiken sanomasi. Wilson's Heart menee varmastikin ostoon vaikka maksaakin tuon 40e, on se sen verran vaikuttavan oloinen tuotos. Ostin SuperHotin ja Arizona sunshinen kun tuli saatua 50EUR store credittiä Oculukselta (touch price drop). Sunshine on hyvä... ja paikoin jopa pieniä säväreitä aiheuttava. Ainut iso miinus tosiaan tulee kestosta. Veikkaisin, että maksimissaan 3 tuntia menee läpipeluuseen. Nyt jos aloittaisin uudestaan, niin varmaan voisi juosta tunnissa läpi.
 
Onko täällä 7700k & Oculus CV1:sen yhdistelmän omistajia, jos on, niin mikä olisi hyvä emolevy aattelen CV1:stä kolmen sensorin kera?

Kysyn siksi että olisiko mahdollista käyttää CV1:stä ilman usb-laajennuskorttia tai usb3-hubia.

Itselläni tällä hetkellä 3570k / AsRock Extreme 4 & usb3-hubi jotka ovat toimineet täysin moitteetta pitkään mutta Oculus päivitysten jälkeen nykyään joutuu tappelemaan sensorien kanssa, itse en ole koskenut kokoonpanoon millään tavoin.

Emon olisi hyvä kellottua helposti ilmalla (kunnon tuuletin hankinnassa), kiven korkkauksesta en ole vielä varma ja lähinnä pelailuun tulee.
 
Kyllä se on ollut hankintalistalla, mutta ei ole bundlea ollut saatavilla enkä ole löytänyt sopivan hintaista kitaraa.
 
Onko kokemuksia usb 3 hubeista tai sisäisistä kortista Riftin kanssa? Mielellään suomesta, itellä on tuon suositellun inatekin kanssa ollu pelkästään ongelmia joten emon omilla porteilla mennään. Rift + touch + 3 sensoria on siis omassa setupissa. p67 emossa vain 2 usb3 paikkaa joten kypärä ja yksi sensori on vain usb 3:ssa nyt. Renesasin piirisarjalla, joka vissiin suoriutuu riftin kanssa vielä heikosti. Seuranta ihan ok, välillä pientä judderia käsissä mutta välttävä kuitenkin.
 
Onko kokemuksia usb 3 hubeista tai sisäisistä kortista Riftin kanssa? Mielellään suomesta, itellä on tuon suositellun inatekin kanssa ollu pelkästään ongelmia joten emon omilla porteilla mennään. Rift + touch + 3 sensoria on siis omassa setupissa. p67 emossa vain 2 usb3 paikkaa joten kypärä ja yksi sensori on vain usb 3:ssa nyt. Renesasin piirisarjalla, joka vissiin suoriutuu riftin kanssa vielä heikosti. Seuranta ihan ok, välillä pientä judderia käsissä mutta välttävä kuitenkin.

Hubi lienee huono idea, koska noissa emojen USB-toteutuksissa on yleensäkin ongelmana kaistan puute.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 624
Viestejä
4 493 986
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom