VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Hubi lienee huono idea, koska noissa emojen USB-toteutuksissa on yleensäkin ongelmana kaistan puute.

Hubi on ratkaissut monella kokonaan seurantaan liittyvät ongelmat kun oculuksen subreddittiä selaillut. Monella on jopa 3 sensoria yhdessä hubissa ilman minkäänlaista ongelmaa ja ratkaissut liikeseurantaongelmat. Yksi sensori muistaakseni vie noin 50-60MB/s kaistaa usb 3 tilassa.

Eli jos jollakin on hubista tai kortista hyviä kokemuksia niin linkkiä vain, mielellään suomalaiseen kauppaan.
 
Voisko joku red pillata parista jutusta?

- Onko VR-videoilla joku yhteinen standardi? Kaikki videot toimii kaikilla laitteilla?
- Toimivatko kaikki tietokonepelit kaikilla laitteilla?`

Kiitos!

Onko kukaan muuten koittanut noita Creators Updaten VR-ominaisuuksia? Microsofthan julkaisee juuri omat edulliset lasinsa($200-300) mutta kai noi nykyisilläkin laitteilla toimii?
 
- Onko VR-videoilla joku yhteinen standardi? Kaikki videot toimii kaikilla laitteilla?
Ei ole yhtä yhteistä standardia. On useita eri standardeja, joista useimmat toimivat kaikilla laitteilla, mutta toiset kuitenkin toisilla paremmin kuin toisilla.

PSVR on videotoistimien osalta eniten jälkijunassa, koska Sony ilmeisesti pelkää aikuisviihteen massarantautumisen syövän brändin PR-arvoa.

- Toimivatko kaikki tietokonepelit kaikilla laitteilla?`
Eivät toimi. Pelinkehittäjät saavat valita mille laitteille koodaavat tuen softiinsa.

Onko kukaan muuten koittanut noita Creators Updaten VR-ominaisuuksia? Microsofthan julkaisee juuri omat edulliset lasinsa($200-300) mutta kai noi nykyisilläkin laitteilla toimii?
Ei ole kokemuksia vielä, mutta on siellä jotain sellaisiakin ominaisuuksia jotka toimivat kaikilla laitteilla. Suurin osa taitaa olla kuitenkin sellaisia parannuksia, jotka auttavat kehittäjiä ja varsinaista sisältöä nähdään vasta joskus myöhemmin.

Joku Edgen VR-rajapinta ei tosin paljon lämmitä, jos ja kun kukaan ei sitä halua kuitenkaan käyttää jne, mutta tämä jää nähtäväksi.

Ne MS:n omat lasit eivät pysty kilpailemaan Riftin/Viven kanssa ja ne onkin jo lähtökohtaisesti suunniteltu vaatimattomampaan käyttöön.
 
Ei ole yhtä yhteistä standardia. On useita eri standardeja, joista useimmat toimivat kaikilla laitteilla, mutta toiset kuitenkin toisilla paremmin kuin toisilla.

PSVR on videotoistimien osalta eniten jälkijunassa, koska Sony ilmeisesti pelkää aikuisviihteen massarantautumisen syövän brändin PR-arvoa.


Eivät toimi. Pelinkehittäjät saavat valita mille laitteille koodaavat tuen softiinsa.


Ei ole kokemuksia vielä, mutta on siellä jotain sellaisiakin ominaisuuksia jotka toimivat kaikilla laitteilla. Suurin osa taitaa olla kuitenkin sellaisia parannuksia, jotka auttavat kehittäjiä ja varsinaista sisältöä nähdään vasta joskus myöhemmin.

Joku Edgen VR-rajapinta ei tosin paljon lämmitä, jos ja kun kukaan ei sitä halua kuitenkaan käyttää jne, mutta tämä jää nähtäväksi.

Ne MS:n omat lasit eivät pysty kilpailemaan Riftin/Viven kanssa ja ne onkin jo lähtökohtaisesti suunniteltu vaatimattomampaan käyttöön.
Kiitoksia tyhjentävästä vastauksesta. Ennakkotilasin Riftin monta vuotta sitten mutta se jäi lunastamatta ja taidan vielä tässäkin vaiheessa jäädä sivusta seuraamaan. Noi Microsoftin lasit vois kiinnostaa koska ovat halvat ja "hyöty"-sovellukset ovat niitä eniten kiinnostavia itselleni.
 
Noi Microsoftin lasit vois kiinnostaa koska ovat halvat ja "hyöty"-sovellukset ovat niitä eniten kiinnostavia itselleni.
Itse en usko että halvat lasit ja hyötysovellukset vielä muutamaan vuoteen tulee olemaan hyvä yhdistelmä. Tarkat näyttöpaneelit nostavat laitteen hitaa huomattavasti ja halvoilla taas tekstin lukeminen on ikävää/mahdotonta.
 
Itse en usko että halvat lasit ja hyötysovellukset vielä muutamaan vuoteen tulee olemaan hyvä yhdistelmä. Tarkat näyttöpaneelit nostavat laitteen hitaa huomattavasti ja halvoilla taas tekstin lukeminen on ikävää/mahdotonta.
No lisäsivät suoraan Windowsiin ominaisuuksia noita varten. Katsotaan nyt mitä sieltä tulee. Tuskin huvikseen julkaisevat laitteet joilla ei sit tee mitään?
 
No lisäsivät suoraan Windowsiin ominaisuuksia noita varten. Katsotaan nyt mitä sieltä tulee. Tuskin huvikseen julkaisevat laitteet joilla ei sit tee mitään?
Tähän mennessä MS:n demot ovat olleet hyvinkin vaatimattomia ja kun ottaa huomioon lasien hinnan, niin ei niiltä mitään ihmeitä kannata odottaa. Joku sellainen kasuaalikikkare sieltä todennäköisesti on tulossa, joka ai aiheuta riemunkiljahduksia, mutta auttaa kuitenkin osaltaan raivaamaan tietä next gen -laseille.

Massoista aika harvalla on mahdollisuutta laittaa 1500€ pelikoneeseen ja päälle vielä 600-700€ VR-laseihin, joten näille vähän simppeleimmillekin laseille ja perussovelluksille on myös paikkansa.
 
Tähän mennessä MS:n demot ovat olleet hyvinkin vaatimattomia ja kun ottaa huomioon lasien hinnan, niin ei niiltä mitään ihmeitä kannata odottaa. Joku sellainen kasuaalikikkare sieltä todennäköisesti on tulossa, joka ai aiheuta riemunkiljahduksia, mutta auttaa kuitenkin osaltaan raivaamaan tietä next gen -laseille.

Massoista aika harvalla on mahdollisuutta laittaa 1500€ pelikoneeseen ja päälle vielä 600-700€ VR-laseihin, joten näille vähän simppeleimmillekin laseille ja perussovelluksille on myös paikkansa.
Ööh mitkä lasit ei oile "kasuaalikikkareita"?

Niin on ja siksi mielestäni näillä on enemmän potentiaalia. Hyvin mahdollisesti näitä tullaan tukemaan paljon paremmin kuin jotain Viveä
 
Ööh mitkä lasit ei oile "kasuaalikikkareita"?
Vive ja Rift ovat kaukana kasuaalista. Ne ovat tällä hetkellä VR-maailman keihäänkärkiä ja muut tulevat kaukana perässä, mutta ei niillä tavis tee markettikoneensa kanssa yhtään mitään ja käytettävyyskin on paikoin aika kökköä.

PSRV on pykälän verran lähempänä kasuaalia ja siitä sitten on vielä useampia askeleita Hololenseihin ja vastaaviin.

MS:n Hololens esimerkiksi on lähinnä leikkikalu, joka mahdollistaa esim. uutisten ja säätilan katsomisen ja niiden lisätietojen klikkailun käsillä viuhtomalla samalla kun hörppii aamukahvia. Ihan kiva leikkikalu, mutta sellainen on kaukana oikeasta virtuaalitodellisuudesta, joka edellyttää koko näkökentän täyttävää laadukkaalla ja korkearesoluutioisella näytöllä varustettua silmikkoa ja korkeaa + pykimätöntä ruudunpäivitystä, sekä lasien ja niiden kanssa yhdessä toimivien ohjainten seurantaa. Näistä viimeisin kokonaisuus edellyttää myös tehokasta konetta, joka sekin osaltaan sulkee kasuaaliporukan kuvioista.

Niin on ja siksi mielestäni näillä on enemmän potentiaalia. Hyvin mahdollisesti näitä tullaan tukemaan paljon paremmin kuin jotain Viveä
Enemmän potentiaalia mihin? Ei ainakaan peleissä ja jos resoluutio ja ruudunpäivitys tökkii yhtään enempää kuin kilpailijoiden laitteissa, niin ei käytännössä juuri muuallakaan. Tällä hetkellä kaikki on mutua ja lopputulos jää nähtäväksi, mutta tuskin sieltä mitään kovin mullistavaa teknologiaa on tulossa tuolla ilmoitetulla hinnalla.

Ja mitä tämä sinun "Viveä parempi tukeminen" oikein on tarkoittavinaan? Niillä viimeisimpään Windowsiin lisätyillä muutamilla parannuksilla ei ole mitään merkitystä minkään tietyn valmistajan lasien kannalta, joten siihen ei ainakaan kannata vedota.

Markkinat ovat valtavat ja tällä hetkellä näyttää että MS haluaa niistä osansa juuri sieltä kasuaalipuolelta. Ei siinä mitään väärää ole, Tetris aamukahvin kanssa on ihan ok, mutta ei kannata pidätellä hengitystä ainakaan vielä näiden seuraavien tuotejulkaisujen kanssa mistään hirveän syvällisestä VR-kokemuksesta.
 
Noinhan se on. Nykyiset VR-lasit ovat kallista huipputekniikkaa, joka vaatii myös hyvin tehokkaan PC:n, kehittyneen seurantatekniikan ja erilaisia ohjelmistotemppuja, jotta kokemuksen laatu on hyvä. Lähes kaikkien nykyisten lasien puutteiden korjaaminen edellyttää vieläkin kalliimpaa erikoistekniikkaa: hyvin korkearesoluutioisia, nopeita paneeleja, GPU-tehoa, mahdollisesti silmänseurantaa. Tältä pohjalta oletan, että laadukas VR-sisältö tulee pysymään vielä vuosia melko kalliina hifistelynä. Halvempia ratkaisuja tulee olemaan rinnalla, mutta ne ovat laadultaan kaukana keihäänkärjestä ja saattavat jopa vähentää kiinnostusta VR:ää kohtaan niin kuin nämä nykyiset mobiilikikkareet.
 
Halvempia ratkaisuja tulee olemaan rinnalla, mutta ne ovat laadultaan kaukana keihäänkärjestä ja saattavat jopa vähentää kiinnostusta VR:ää kohtaan niin kuin nämä nykyiset mobiilikikkareet.
Tuosta tulikin mieleen, kun hehkutin parhaimpia Rifin kanssa koettuja VR-hetkiä yhdelle tuttavalle, niin tämä totesi että tietää kyllä mistä on kyse ja kuinka se ei todellakaan ole mitään kovin ihmeellistä tekniikkaa.

Selvisi sitten kuitenkin aika pian että tämä oli jollakin Google Cardboardilla ja omalla 5" puhelimellaan testaillut ja päätellyt että eipä se VR ole kummempaa muillakaan laitteilla. :btooth:
 
Tuosta tulikin mieleen, kun hehkutin parhaimpia Rifin kanssa koettuja VR-hetkiä yhdelle tuttavalle, niin tämä totesi että tietää kyllä mistä on kyse ja kuinka se ei todellakaan ole mitään kovin ihmeellistä tekniikkaa.

Selvisi sitten kuitenkin aika pian että tämä oli jollakin Google Cardboardilla ja omalla 5" puhelimellaan testaillut ja päätellyt että eipä se VR ole kummempaa muillakaan laitteilla. :btooth:

Asiaa ei auttanut, kun joulumarkkinoilla myytiin 20 euron "VR-laseja", jotka olivat siis kiinalaisia muoviversioita cardboardista. Lisäherkkuna nuo muoviromut ovat usein vielä epämukavampia kuin pahvilasit. Siinä saa suuren yleisön kiinnostuksen tapettua aika nopeasti.
 
Vive ja Rift ovat kaukana kasuaalista. Ne ovat tällä hetkellä VR-maailman keihäänkärkiä ja muut tulevat kaukana perässä, mutta ei niillä tavis tee markettikoneensa kanssa yhtään mitään ja käytettävyyskin on paikoin aika kökköä.

PSRV on pykälän verran lähempänä kasuaalia ja siitä sitten on vielä useampia askeleita Hololenseihin ja vastaaviin.

MS:n Hololens esimerkiksi on lähinnä leikkikalu, joka mahdollistaa esim. uutisten ja säätilan katsomisen ja niiden lisätietojen klikkailun käsillä viuhtomalla samalla kun hörppii aamukahvia. Ihan kiva leikkikalu, mutta sellainen on kaukana oikeasta virtuaalitodellisuudesta, joka edellyttää koko näkökentän täyttävää laadukkaalla ja korkearesoluutioisella näytöllä varustettua silmikkoa ja korkeaa + pykimätöntä ruudunpäivitystä, sekä lasien ja niiden kanssa yhdessä toimivien ohjainten seurantaa. Näistä viimeisin kokonaisuus edellyttää myös tehokasta konetta, joka sekin osaltaan sulkee kasuaaliporukan kuvioista.


Enemmän potentiaalia mihin? Ei ainakaan peleissä ja jos resoluutio ja ruudunpäivitys tökkii yhtään enempää kuin kilpailijoiden laitteissa, niin ei käytännössä juuri muuallakaan. Tällä hetkellä kaikki on mutua ja lopputulos jää nähtäväksi, mutta tuskin sieltä mitään kovin mullistavaa teknologiaa on tulossa tuolla ilmoitetulla hinnalla.

Ja mitä tämä sinun "Viveä parempi tukeminen" oikein on tarkoittavinaan? Niillä viimeisimpään Windowsiin lisätyillä muutamilla parannuksilla ei ole mitään merkitystä minkään tietyn valmistajan lasien kannalta, joten siihen ei ainakaan kannata vedota.

Markkinat ovat valtavat ja tällä hetkellä näyttää että MS haluaa niistä osansa juuri sieltä kasuaalipuolelta. Ei siinä mitään väärää ole, Tetris aamukahvin kanssa on ihan ok, mutta ei kannata pidätellä hengitystä ainakaan vielä näiden seuraavien tuotejulkaisujen kanssa mistään hirveän syvällisestä VR-kokemuksesta.

Kasuaaleja siinä mielessä että sisältöä ja varsinkin hyötysovelluksia ei juurikaan ole. Tässä on nyt paljon sun mielipiteitä joista ei kai kannata kiistellä.
 
Asiaa ei auttanut, kun joulumarkkinoilla myytiin 20 euron "VR-laseja", jotka olivat siis kiinalaisia muoviversioita cardboardista. Lisäherkkuna nuo muoviromut ovat usein vielä epämukavampia kuin pahvilasit. Siinä saa suuren yleisön kiinnostuksen tapettua aika nopeasti.

Jep. Monella meni täälläkin (vai murossa) termit sekaisin. Kehuivat cardboard videoita mahtavan todentuntuisiksi koska 3D. Ihmettelin vaan, että mistäs 3D-videoita muka löytää niin puhe olikin 360-asteen videoista.

Aika kaukana on noidenkin immersio jostain oikeasta VR:stä.
 
Kerro ihmeessä jos tiedät jonkin asian olevan toisin.
No esimerkiksi enemmän potentiaalia juuri hyötysovelluksiin kun noista voi tulla paljon suositumpia laitteita kun mitä nyt saatavilla olevat. Microsoftilla on varmasti joku ecosysteemi mielessä kun lähtivät noita kehittämään.
 
No esimerkiksi enemmän potentiaalia juuri hyötysovelluksiin kun noista voi tulla paljon suositumpia laitteita kun mitä nyt saatavilla olevat. Microsoftilla on varmasti joku ecosysteemi mielessä kun lähtivät noita kehittämään.
Ei kukaan kyseenalaista VR-teknologian potentiaalia sekä pelien että hyötysovellusten suhteen, päinvastoin. Ongelma on siinä, että halvalla ei ole tässä vaiheessa mahdollista tuottaa sellaisia laseja, joita voisi käyttää mihinkään järkevään (ja päälle vielä tosiaan riittävän tehokkaan koneen kustannukset).

Jos Microsoft on tosiaan tuottamassa 300 taalan laseja kuten ilmoittivat, niin joko ovat päätteneet harrastaa hyväntekeväisyyttä, tai sitten heidän lasit on suunniteltu paljon nykyisiä simppelimpään käyttöön, josta se kasuaali-nimityskin tuli tähän keskusteluun.

Kuten huomaat, niin ei tässä ole mistään mielipiteistä kyse.
 
Ei kukaan kyseenalaista VR-teknologian potentiaalia sekä pelien että hyötysovellusten suhteen, päinvastoin. Ongelma on siinä, että halvalla ei ole tässä vaiheessa mahdollista tuottaa sellaisia laseja, joita voisi käyttää mihinkään järkevään (ja päälle vielä tosiaan riittävän tehokkaan koneen kustannukset).

Jos Microsoft on tosiaan tuottamassa 300 taalan laseja kuten ilmoittivat, niin joko ovat päätteneet harrastaa hyväntekeväisyyttä, tai sitten heidän lasit on suunniteltu paljon nykyisiä simppelimpään käyttöön, josta se kasuaali-nimityskin tuli tähän keskusteluun.

Kuten huomaat, niin ei tässä ole mistään mielipiteistä kyse.
No tästä olen toista mieltä.

Tai sitten sun määritys "kasuaalista" on jotain muuta kun minun ja Microsoftin. Vai mitä noi nykyiset halvemman pään lasit ei osaa tehdä mitä tarvittaisiin vaikka cadissa?

Olen tästäkin toista mieltä.
 
No tästä olen toista mieltä.

Tai sitten sun määritys "kasuaalista" on jotain muuta kun minun ja Microsoftin. Vai mitä noi nykyiset halvemman pään lasit ei osaa tehdä mitä tarvittaisiin vaikka cadissa?

Olen tästäkin toista mieltä.
Olisi varmaan ihan kiva saada edes teksteistä selvää, saati sitten tarkemmista yksityiskohdista. Riftillä ja Vivelläkin on niiden suhteen ongelmia. Rift DK2:n kanssa oli turha sellaista edes toivoa, mutta CV1:llä näkee jo jotain jos teksti on sopivalla kohdalla näkökentässä. Mitäpä luulet kuinka hyvin kolme kertaa halvemmalla tuotetut lasit suoriutuvat tehtävästä?

Vaan kukapa sitä nyt mitään yksityiskohtia cad-suunnittelussa tuijottelisikaan... :D
 
No tästä olen toista mieltä.

Tai sitten sun määritys "kasuaalista" on jotain muuta kun minun ja Microsoftin. Vai mitä noi nykyiset halvemman pään lasit ei osaa tehdä mitä tarvittaisiin vaikka cadissa?

Olen tästäkin toista mieltä.
Riippuu mitä tahdot, roomscale on tarvittava tai ei. Mutta edelleenkin se ammattikäyttö vaatii kalliit näyttöpaneelit. Myös jonkinlainen 3d ohjain tarvitaan tavaroiden luonnolliseen käpistelyyn
 
Olisi varmaan ihan kiva saada edes teksteistä selvää, saati sitten tarkemmista yksityiskohdista. Riftillä ja Vivelläkin on niiden suhteen ongelmia. Rift DK2:n kanssa oli turha sellaista edes toivoa, mutta CV1:llä näkee jo jotain jos teksti on sopivalla kohdalla näkökentässä. Mitäpä luulet kuinka hyvin kolme kertaa halvemmalla tuotetut lasit suoriutuvat tehtävästä?

Vaan kukapa sitä nyt mitään yksityiskohtia cad-suunnittelussa tuijottelisikaan... :D
Mistä teksteistä et saa selvää? Suomi toisena kielenä?

Riippuu mitä tahdot, roomscale on tarvittava tai ei. Mutta edelleenkin se ammattikäyttö vaatii kalliit näyttöpaneelit. Myös jonkinlainen 3d ohjain tarvitaan tavaroiden luonnolliseen käpistelyyn

No en tiedä tuosta. Kyllä Microsoftilla jotain on mielessä kun noita isosti hypettävät. Omasta mielestäni koko tekniikka on vielä aika epämaturea joten jään odottamaan mielenkiinnolla.
 
Mistä teksteistä et saa selvää? Suomi toisena kielenä?

Eiköhän Kautium viitannut tekstin luettavuuteen lasien resoluution tuotteena. Pienen tekstin lukeminen on Riftilläkin vähän siinä ja siinä (ja Vivellä kai vielä aavistuksen heikompaa). Näillä kalliimmillakaan laseilla ei siis vielä missään nimessä työskennellä pitkiä aikoja pienten yksityiskohtien tai tekstin kanssa. Sellainen tulee mahdolliseksi vasta, kun resoluutio on 4K-luokassa. Tarvitaan siis kallis erikoispaneeli, jollaisia vasta kehitetään, ja GPU, joka pystyy ajamaan UHD-tason grafiikkaa @ 90 fps. Kallista? Virtuaalitodellisuus on.
 
Eiköhän Kautium viitannut tekstin luettavuuteen lasien resoluution tuotteena. Pienen tekstin lukeminen on Riftilläkin vähän siinä ja siinä (ja Vivellä kai vielä aavistuksen heikompaa). Näillä kalliimmillakaan laseilla ei siis vielä missään nimessä työskennellä pitkiä aikoja pienten yksityiskohtien tai tekstin kanssa. Sellainen tulee mahdolliseksi vasta, kun resoluutio on 4K-luokassa. Tarvitaan siis kallis erikoispaneeli, jollaisia vasta kehitetään, ja GPU, joka pystyy ajamaan UHD-tason grafiikkaa @ 90 fps. Kallista? Virtuaalitodellisuus on.
Juuri tätä minä tosiaan tarkoitin, mutta ei niin pientä asiaa, etteikö sitä voisi halutessaan ymmärtää väärin. :D
 
Eiköhän Kautium viitannut tekstin luettavuuteen lasien resoluution tuotteena. Pienen tekstin lukeminen on Riftilläkin vähän siinä ja siinä (ja Vivellä kai vielä aavistuksen heikompaa). Näillä kalliimmillakaan laseilla ei siis vielä missään nimessä työskennellä pitkiä aikoja pienten yksityiskohtien tai tekstin kanssa. Sellainen tulee mahdolliseksi vasta, kun resoluutio on 4K-luokassa. Tarvitaan siis kallis erikoispaneeli, jollaisia vasta kehitetään, ja GPU, joka pystyy ajamaan UHD-tason grafiikkaa @ 90 fps. Kallista? Virtuaalitodellisuus on.

Tämä on varmasti totta. Mutta en näkisi että näillä laseilla olisi hyödyllistä lukea pientä tekstiä paljoa. Missä sovelluksessa ajattelet että tästä olisi hyötyä?

Juuri tätä minä tosiaan tarkoitin, mutta ei niin pientä asiaa, etteikö sitä voisi halutessaan ymmärtää väärin. :D

Niin kai sitten.
 
Tämä on varmasti totta. Mutta en näkisi että näillä laseilla olisi hyödyllistä lukea pientä tekstiä paljoa. Missä sovelluksessa ajattelet että tästä olisi hyötyä?
Ihan missä tahansa missä tarvitsee tehdä tai nähdä yhtään mitään tarkempaa. Kokeile nyt hyvä mies jossakin edes muutama sekunti itse ennen kuin kyseenalaistat muiden kommentit pelkällä mutulla. Ja ei sitä tekstiä tarvitse lukea paljoa, riittää kun joutuu tihrustelemaan ja kääntelemään päätä nähdäkseen sen yhden ainoankin tekstinpätkän (tai peleissä vaikka lukeman lentokoneen tai auton mittaristossa), joka suhraantuu paskan resoluution ja linssien toteutuksen vuoksi.

Sitten vielä kaikki muut ongelmat tuohon päälle, kuten ns. godray-efekti, joka on ainakin omalla kohdalla täydellinen immersiontappaja jos ruudulla on vähänkään enemmän kontrastia.
 
Ihan missä tahansa missä tarvitsee tehdä tai nähdä yhtään mitään tarkempaa. Kokeile nyt hyvä mies jossakin edes muutama sekunti itse ennen kuin kyseenalaistat muiden kommentit pelkällä mutulla. Ja ei sitä tekstiä tarvitse lukea paljoa, riittää kun joutuu tihrustelemaan ja kääntelemään päätä nähdäkseen sen yhden ainoankin tekstinpätkän (tai peleissä vaikka lukeman lentokoneen tai auton mittaristossa), joka suhraantuu paskan resoluution ja linssien toteutuksen vuoksi.

Sitten vielä kaikki muut ongelmat tuohon päälle, kuten ns. godray-efekti, joka on ainakin omalla kohdalla täydellinen immersiontappaja jos ruudulla on vähänkään enemmän kontrastia.

Sori mut aika passiivis-agressiivista kommentointia sulta. En ole missään nimessä kyseenalaistanut tuota väitettä ja toki olen virtuaalilaseja kokeillut.

Tiivistän oman pointtini näin: Microsoftilla on varmasti jotain mielessä kun noi lasinsa julkaisevat. En usko että maailman johtava ATK-firma panostaisi tuotteeseen joka on turha "koska ei voi lukea pientä tekstiä". Ja vaikea munkaan on kuvitella mitä järkeä olisi laseilla alkaa lukemaan jotain pieniä tekstejä. Vanhana koneensuunnittelijana taas keksin aika nopeasti miten näistä voisi olla hyötyä vaikka speksit ei pahimmille nörteille kelpaisikaan.
 
Minä tiivistän oman pointtini ihan ilman mitään himonörtin leimaa näin:

Kiva että alalle tulee lisää toimijoita ja sitä myöten lisää kilpailua. Kilpailu edistää kehitystä ja kokonaisuutena asiakkaat voittavat. Ei kuitenkaan kannata olettaa, että kolme kertaa kärkimalleja halvemmat tuotteet olisivat yhtäkkiä likimainkaan samalla tasolla. Ja koska nykyisissä kärkimalleissakin on paikoin merkittäviä kehityshaasteita, niin ei kannata pidätellä hengitystä että teknologia harppaisi merkittävästi eteenpäin merkittävästi halvemman tuotteen kohdalla.

Voin toki olla väärässä, oikeastaan toivon että olen, mutta realiteetit kannattaa kuitenkin ottaa huomioon näitä ennustuksia ja oletuksia tehtäessä. Kaikki kunnia Microsoftille, toivotaan että sieltä tulee jotain tajunnanräjäyttävää VR-tekelettä kohtuuhintaan, vaikka sitten jostakin ominaisuudesta tinkien.
 
Augmented Reality -sarjassa tämän vuoden kovin musta hevonen saattaa hyvinkin olla yli miljardin taalan verran aloitusrahaa kerännyt Magic Leap (yksi rahoittajista on Google). Kovin paljon tietoa ei ole vielä julkisuuteen tihkunut, mutta odotukset ovat kovat. Puljun sivuilla olevat lyhyet pr-demot ovat kieltämättä hienoja, mutta saas nyt nähdä mitä sieltä lopulta oikesti tulee ulos ja milloin.

Welcome to Magic Leap

The Untold Story of Magic Leap, the World’s Most Secretive Startup
 
Magic Leapilla on ilmeisesti aika paljon työtä tekniikan miniatyrisoinnissa. Sama ongelma on tietysti VR:ssäkin: laskenta olisi hyvä saada integroitua laseihin, mutta kuten mobiiliversioista näkee, PC:n laskentatehoa ei niin vain tungeta älypuhelimen kokoiseen pakettiin. Tai ainakaan sitä ei saa jäähdytettyä.

589e5b9c6e09a8f2208b65b7.jpg
 
Google Earth VR tukee nyt virallisestikin Riftiä. Lyhyen kokeilun perusteella sovellus toimii yhtä hyvin kuin Vivelläkin. Yllättävän pitkään Google tätä panttasikin.
 
Tässä nyt punninnut kolmen eri vr-systeemin kanssa, että minkä hankkisin. Päädyin siihen lopputulokseen, että Oculus lähtee tilaukseen. Toiset vaihtoehdot Vive ja PsVr.

Aikomuksena nyt aluksi laitetta käyttää enempi noiden autosimujen pyörittelyyn, joihon kuuleman mukaan kelpo laite. Varsinkin project cars 2 odottaessa. Ratti ja poljinsetit löytyy, vielä pitäisi jokin hyvä ajopenkki saada tilattua vr-ajeluiden nautinnon maksimointiin.

Oonko menossa pahasti metsään ajatusteni kanssa?
Myöhemmin hankitaan nuo ohjaimet jotka nyt tulleet myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt punninnut kolmen eri vr-systeemin kanssa, että minkä hankkisin. Päädyin siihen lopputulokseen, että Oculus lähtee tilaukseen. Toiset vaihtoehdot Vive ja PsVr.

Aikomuksena nyt aluksi laitetta käyttää enempi noiden autosimujen pyörittelyyn, joihon kuuleman mukaan kelpo laite. Varsinkin project cars 2 odottaessa. Ratti ja poljinsetit löytyy, vielä pitäisi jokin hyvä ajopenkki saada tilattua vr-ajeluiden nautinnon maksimointiin.

Oonko menossa pahasti metsään ajatusteni kanssa?
Myöhemmin hankitaan nuo ohjaimet jotka nyt tulleet myyntiin.

Rift on minusta itsestäänselvä valinta simulaattoreihin.
 
Juu, Riftiä on sanottu paremmaksi simulaattorikäyttöön. Ja muistaakseni Touch-ohjaimiakin on kehuttu HTC:n vastaavia paremmiksi. En ole itse muuta kuin Riftiä käyttänyt, niin omia vertailukokemuksia ei ole.

Jos haluat autosimulaattoreita ajella, niin unohda PCARS ja hanki Steamista Assetto Corsa. Ja jos rallia haluaa ajella, niin Kegetyksen pluginilla toimii Richard Burns Rally VR-laseilla todella hienosti. Dirt Rally näyttää hienolta, mutta simulaattori se ei ole.
 
Miten mahtaisi pyöriä rift Ryzen 1600 + RX580 combolla? Suunnitelmissa olis suunnilleen tota tasoa oleva kone hankkia ja mahdollisesti sitten rift myöhemmin. Vaatiiko paljonkin tehokkaampaa rautaa sujuvaan käyttöön vai menisikö noillakin?
 
Miten mahtaisi pyöriä rift Ryzen 1600 + RX580 combolla? Suunnitelmissa olis suunnilleen tota tasoa oleva kone hankkia ja mahdollisesti sitten rift myöhemmin. Vaatiiko paljonkin tehokkaampaa rautaa sujuvaan käyttöön vai menisikö noillakin?

Kaikki pelit ja sovellukset on lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan mainiosti tuon tason raudalla. Tehontarve kasvaa lähinnä silloin, kun lisätään supersamplausta tai nostetaan muita grafiikka-asetuksia oletustasosta.
 
Edellisellä sivulla oli juttua silmälaseista Riftien kanssa, niin itse ratkaisin omien päivittäiskäytössä olevien silmälasien sopimattomuuden kävelemällä Riftilaukku ja resepti kourassa Specsaversille ja ostamalla 19€:n lasit omilla voimakkuuksilla. Hyvin toimii.

Myyjätyty se siinä seisoskeli vieressä ja katsoi huuli pyöreänä kun sovittelin silmälaseja riftien sisälle. Olin kuulemma ensimmäinen tuossa tarkoituksessa laseja hakemaan tullut. :cool:
 
Edellisellä sivulla oli juttua silmälaseista Riftien kanssa, niin itse ratkaisin omien päivittäiskäytössä olevien silmälasien sopimattomuuden kävelemällä Riftilaukku ja resepti kourassa Specsaversille ja ostamalla 19€:n lasit omilla voimakkuuksilla. Hyvin toimii.

Myyjätyty se siinä seisoskeli vieressä ja katsoi huuli pyöreänä kun sovittelin silmälaseja riftien sisälle. Olin kuulemma ensimmäinen tuossa tarkoituksessa laseja hakemaan tullut. :cool:
Vaikka lasit saisikin Riftin sisälle, niin ei siitä pääse mihinkään, etteikö käytettävyys kärsisi. Vieläkin suurempi ongelma silmälasessa Riftin kanssa on mielestäni siinä, että lasien kanssa Riftin omat linssit joutuu pitämään normaalia kauempana silmistä, joka taas lisää godray-ongelmaa entisestään. Ja jos linssit laittaa kiinni rilleihin, molemmat naarmuttuvat. Ei ole maailma vielä valmis tässä(kään) mielessä.
 
Rift 499 € Amazon.de:ssä, Touchin kanssa 618 €. Nämä hinnat alkavat näyttää jo vähän kuluttajaystävällisemmiltä.

In other news, Wilson's Heart tulee ensi viikolla, mutta näyttää ainakin yhden previkan perusteella pannukakulta. No, ehkä se Fallout 4 VR tulee joskus. En ole vieläkään ostanut yhtään VR-peliä tänä vuonna.
 
Rift 499 € Amazon.de:ssä, Touchin kanssa 618 €. Nämä hinnat alkavat näyttää jo vähän kuluttajaystävällisemmiltä.

In other news, Wilson's Heart tulee ensi viikolla, mutta näyttää ainakin yhden previkan perusteella pannukakulta. No, ehkä se Fallout 4 VR tulee joskus. En ole vieläkään ostanut yhtään VR-peliä tänä vuonna.

Mikäköhän tuossa on, että lasit postitettaisiin Suomeen mut lasit+touchit ei?
 
Mikäköhän tuossa on, että lasit postitettaisiin Suomeen mut lasit+touchit ei?
En tiedä, mutta ne voi lisätä ostoskoriin yksittäisinä, jolloin ne toimitetaan tänne mukisematta. Hintaan tuolla ei ole vaikutusta.
 
Rift + touch ostoskoriin ja "Estimated Order Total EUR 684,69". Molemmat ovat "Eligible for FREE Shipping" mutta silti näyttää postikuluiksi EUR 40,72? Pitääkö olla Amazon Prime tili? ALVillinen hinta ilman rahteja EUR 643,97.

Suoraan Oculus storesta rift + touch 708€.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 871
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom