VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Tuli hankittua Oculus Rift autopelaamista piristämään. Teki kyllä pirun siistin lisän, mitä Euro Truck Simulator 2:sta kerkesin kokeilemaan. Ennestään löytyy lisäksi Dirt Rally, mutta mikäs voisi olla passeli autopeli vielä tuohon kaveriksi?

Ei tarttis olla mitään hampaat irvessä -kilvanajoa ja äärimmileen vietyä fysiikkamallinnusta, jossa hierotaan ekat kolme varttia rengaspaineita kisaa varten, vaan ennemminkin rentoa autopelaamista komeessa ympäristössä tietokonetta vastaan. Forza menis muuten, mutta se ei käsittääkseni toimi suoraan ja määränsä enempää en jaksaisi säätää ylimääräisten ohjelmien kanssa. Olisiko Assetto Corsa tai Project Cars sopiva?

GTX 1060 6gb on näyttiksenä, jos sillä on mitään merkitystä pelisuositukseen.
 
Project cars2 suosittelen, toimii se pc1;kin mutta tuo kakonen on tehty VRlle.Ac myös on loistava ja modattavissa, mutta omasta mielestän se ei vaan jotenkin iske siis yksinpelinä.
Lentosimuja kannatta kokeilla jos vaan pakki kestää. Esim IL2 battle of stalingrad.
 
No niin, tänään yllättäen esiteltiinkin jo gen 2 protoa:



Tuo tulee olemaan valtava hyppy visuaalisessa laadussa nykyiseen nähden, vähintäänkin samaa luokkaa kuin hyppy kuvaputkitelevisioista ja -monitoreista nykyaikaisiin teräväpiirtonäyttöihin. Vaihteleva tarkennusetäisyys, todennäköisesti foveated rendering, laajempi fov ja luultavasti suuri hyppy efektiivisessä resoluutiossa - toisin sanoen siis kaikki, mikä puuttuu nykyisistä laitteista ja vieläpä yhdellä kertaa.
 
Tuo tulee olemaan valtava hyppy visuaalisessa laadussa nykyiseen nähden, vähintäänkin samaa luokkaa kuin hyppy kuvaputkitelevisioista ja -monitoreista nykyaikaisiin teräväpiirtonäyttöihin. Vaihteleva tarkennusetäisyys, todennäköisesti foveated rendering, laajempi fov ja luultavasti suuri hyppy efektiivisessä resoluutiossa - toisin sanoen siis kaikki, mikä puuttuu nykyisistä laitteista ja vieläpä yhdellä kertaa.
Ja silti vieläkin tärkeämpää olisi helppokäyttöisyys, langattomuus ja laadukkaampi sisältövalikoima (yhteensopiva sellainen). Eiväthän nämä suoranaisesti sulje mitään pois, mutta välistä tuntuu että kehityksessä keskitytään vääriin asioihin, tai ainakin väärässä järjestyksessä.
 
Ja silti vieläkin tärkeämpää olisi helppokäyttöisyys, langattomuus ja laadukkaampi sisältövalikoima (yhteensopiva sellainen). Eiväthän nämä suoranaisesti sulje mitään pois, mutta välistä tuntuu että kehityksessä keskitytään vääriin asioihin, tai ainakin väärässä järjestyksessä.

Sisältö on tärkeää, mutta muita pitäisin jo toissijaisina ja paljon subjektiivisempina asioina. On myös selvää, ettei kukaan usko sisällön tuottamisen olevan kannattavaa ennen kuin tulee toinen sukupolvi. Näille nykyisille ei kannata mitään ihmeellistä tehdä, ja kaupallinen potentiaali on aika lailla käytetty.

Visuaalisen annin tärkeydestä voisi toisaalta antaa myös pari aika ilmeistä esimerkkiä. Jo nyt tärkeimmissä VR-sovelluksissa eli simulaattoreissa tarkkuuden kasvattaminen ja silmän vapaan tarkentaminen olisivat tärkeitä lasien käytettävyyden kannalta, mutta tämä menee paljon syvemmällekin. Väitän, että VR-lasien immersio on tällä hetkellä hyvin vaillinainen lasien low fi -kuvan vuoksi.

Ostin tuossa taannoin Oculuksen hyvitysrahoilla Nature Treks VR -nimisen rentoutussovelluksen, jota en varmaan omalla rahallani ihan syystä olisi raaskinut. Sovelluksessa olisi tarkoitus tsillailla erilaisissa maisemissa ihan kokemuksen itsensä takia. Ajattelin itse asiassa aikanaan ennen Riftin saamista, että tämäntyyppisistä jutuista tulisi oikeasti merkittävä ala virtuaalitodellisuudessa. No, käytäntöhän meni juuri niin kuin arvelin. Lasien tuottama kuva on niin huonolaatuinen ja epämukava silmille, että visuaalisesta kokemuksesta nauttiminen on täysin mahdotonta ja saman voi luonnollisesti sanoa rentoutumisesta. Saman asian voi käydä toteamassa VR-taidenäyttelyissä, The Climbissa ja niin edelleen. Kiva idea mutta...

Ensimmäisen sukupolven laitteille sopii mukavasti vain sellainen sisältö, jossa tärkeät asiat ovat suurin piirtein niillä main kuin lasien kiinteä tarkennusetäisyys eli parin metrin sisällä käyttäjästä. Samoin liikkumisen kannalta optimaalisin tilanne näille laitteille on parin neliön room scale -kokemus. Lyhyesti sanoen siis Job Simulator tai jokin niistä miljoonasta wave shooterista.

Tähän asiaan täytyy saada muutos ennen kuin sisältökään voi kehittyä.
 
Sisältö on tärkeää, mutta muita pitäisin jo toissijaisina ja paljon subjektiivisempina asioina. On myös selvää, ettei kukaan usko sisällön tuottamisen olevan kannattavaa ennen kuin tulee toinen sukupolvi. Näille nykyisille ei kannata mitään ihmeellistä tehdä, ja kaupallinen potentiaali on aika lailla käytetty.

Visuaalisen annin tärkeydestä voisi toisaalta antaa myös pari aika ilmeistä esimerkkiä. Jo nyt tärkeimmissä VR-sovelluksissa eli simulaattoreissa tarkkuuden kasvattaminen ja silmän vapaan tarkentaminen olisivat tärkeitä lasien käytettävyyden kannalta, mutta tämä menee paljon syvemmällekin. Väitän, että VR-lasien immersio on tällä hetkellä hyvin vaillinainen lasien low fi -kuvan vuoksi.

Ostin tuossa taannoin Oculuksen hyvitysrahoilla Nature Treks VR -nimisen rentoutussovelluksen, jota en varmaan omalla rahallani ihan syystä olisi raaskinut. Sovelluksessa olisi tarkoitus tsillailla erilaisissa maisemissa ihan kokemuksen itsensä takia. Ajattelin itse asiassa aikanaan ennen Riftin saamista, että tämäntyyppisistä jutuista tulisi oikeasti merkittävä ala virtuaalitodellisuudessa. No, käytäntöhän meni juuri niin kuin arvelin. Lasien tuottama kuva on niin huonolaatuinen ja epämukava silmille, että visuaalisesta kokemuksesta nauttiminen on täysin mahdotonta ja saman voi luonnollisesti sanoa rentoutumisesta. Saman asian voi käydä toteamassa VR-taidenäyttelyissä, The Climbissa ja niin edelleen. Kiva idea mutta...

Ensimmäisen sukupolven laitteille sopii mukavasti vain sellainen sisältö, jossa tärkeät asiat ovat suurin piirtein niillä main kuin lasien kiinteä tarkennusetäisyys eli parin metrin sisällä käyttäjästä. Samoin liikkumisen kannalta optimaalisin tilanne näille laitteille on parin neliön room scale -kokemus. Lyhyesti sanoen siis Job Simulator tai jokin niistä miljoonasta wave shooterista.

Tähän asiaan täytyy saada muutos ennen kuin sisältökään voi kehittyä.
Niin, sellainen muna/kana-ongelmahan tämä tavallaan on. Jokainen arvostaa omien tarpeidensa perusteella hieman eri asioita, mutta eipä ihan äkkiseltään tule mieleen mitään näin potentiaalista uutta tekniikkaa, josta media mussuttaa silti vähän väliä että "joko vr on kuollut", enkä toisaalta ihmettele kun joka valmistajalla on omat yhteensopimattomat jakeluräpellyksensä ja keskinkertaisten + hankalakäyttöisten laitteiden hinnat ovat pilvissä jne. Tavisten silmiin tilanne on lähinnä surkuhupaisa.
 
Tuli hankittua Oculus Rift autopelaamista piristämään. Teki kyllä pirun siistin lisän, mitä Euro Truck Simulator 2:sta kerkesin kokeilemaan. Ennestään löytyy lisäksi Dirt Rally, mutta mikäs voisi olla passeli autopeli vielä tuohon kaveriksi?

Ei tarttis olla mitään hampaat irvessä -kilvanajoa ja äärimmileen vietyä fysiikkamallinnusta, jossa hierotaan ekat kolme varttia rengaspaineita kisaa varten, vaan ennemminkin rentoa autopelaamista komeessa ympäristössä tietokonetta vastaan. Forza menis muuten, mutta se ei käsittääkseni toimi suoraan ja määränsä enempää en jaksaisi säätää ylimääräisten ohjelmien kanssa. Olisiko Assetto Corsa tai Project Cars sopiva?

GTX 1060 6gb on näyttiksenä, jos sillä on mitään merkitystä pelisuositukseen.

Autopeleistä suosittelen testaamaan iRacingia. "Ilmainen" peli aluksi, eli siis muutama auto ja rata on oikeasti ilmaisia ja kisaamaan pääsee. Varsinaisesti tietokonetta vastaan tuota et voi ajaa, mutta harjoitella voi yksin. Peli on todella siisti multiplayeri, missä on ns. taitopisteet ja safety-pisteet, joista safety-ratingilla saa lisenssiä nousemaan kovempiin autoluokkiin. Pääsääntöisesti kisaaminen on aikuismaista ja oikeiden autourheilun herrasmiessääntöjen noudattamista, eli tilaa tulee antaa ja osumia välttää viimeiseen asti. Tietenkin virheitä sattuu kaikille. Pelissä viralliset kisat alkavat esim 30min välein, tunnin tai kahden tunnin välein, riippuen autoluokan suosiosta ja viikonajasta. Pelin oikeantyyppinen multiplayer ajotapa voi viedä mennessään AI-kisailun ohi :)

edit: iRacing ei taidakaan olla täysin ilmainen? Muistin että pari autoa saa ilmaiseksi, mutta nuokin taitaa vaatia kuukausimaksun mikä on luokkaa 5 dollaria / kk, ainakin jos ostaa enemmän kerralla.

Ja kuten timop mainitsi niin lentosimut on myös hienoja. Itse pelailen DCS-simua, joka on samaan tapaan "ilmainen" iRacingin kanssa, eli yksi kartta (joka on suosituin) ja pari lentokonetta kuuluu peliin aina ja lisää voi ostaa rahalla. DCS on kyllä jo simulaattori, johon tarvitsee joystickin ja mielellään myös kaasukahvan.
 
Oculus Reveals 140 Degree VR Headset Prototype with Varifocal Displays - Road to VR
Road to VR sanoi:
Oculus today at F8 overviewed some of the latest VR technology that they’d been working on internally. Among the projects mentioned is the ‘Half Dome’ prototype, a Rift-like headset with a 140 degree field of view, varifocal displays, and what appears to be eye-tracking.
Käy "kummasti" yksiin Michael Abrashin vuoden 2016 ennustukseen. Toivottavasti ei sentään mene vuoteen 2021 kun Rift 2 tulee.

si81326vthv01.jpg


Lisäys 1. Oculuksen esitelmä F8-tapahtumassa (alkaa kohdassa 1:01:45):



Lisäys 2.

Oculus just showed off a new Rift prototype with 140° field of view and functional VARIFOCAL display in the same form factor as the Rift! • r/oculus
Nate Mitchell sanoi:
Maria covered a bunch of areas of long term research for us. This is just a peek into some feature prototypes we’ve been working on. However, don’t expect to see all of these technologies in a product anytime soon.
 
Viimeksi muokattu:
VR tilalle 55"- 65" 4K kunnon TV ja siihen kiinni kunnon pc. Siinä on tulos, mitä jaksaa katsoa pitempää aikaa.

VR on mullistavinta mitä pelimaailmassa on nähty sitten C64:n - ehkä noin hieman kärjistäen :cigar2:
Miksikö? Siksi, että se pystyy tarjoamaan jotain aivan uutta, uudenlaisen kokemuksen, stereokuvan ja joka puolella ympärillä olevan "ruudun" ansiosta. Itse pelailen toisinaan 100" ruudulta, läsnäolon tunne ei ole mitään verrattuna VR-pelaamiseen. Se on sitä perinteistä, tavallista pelaamista. Pelaan toki edelleen paljon myös 27" ruudulta.

Nämä ensimmäiset VR-vehkeet ovat kankeita, painavia, epämukavia ja vaivalloisia käyttää, kuvanlaatu on umpisurkea rakeinen yrjö höystettynä ei-toivotuilla lisäefekteillä ja onnettomalla näkökentällä - ja silti niillä pelataan. Itsellä on Riftillä takana ehkä 350h, ja huomaan samaa efektiä kuin jotkut muutkin, että jonkinlainen ähky tuohon on kasvanut. Voisi ehkä sanoa, että siihen huikeaan immersioon on vähän tottunut, oikeastaan turtunut. Eliteä pelatessa uuteen järjestelmään hypääminen ei ole enää yhtä päräyttävä kokemus kuin ensimmäiset 1000 kertaa. Silti tämä VR:n tarjoama on immersio on mullistava, sillä läsnäolon tunne on niin vahva, että yhtään jännempiä pelejä ei edes uskalla pelata. Onwardia testatessa meinasi tulla p*askat housuun kun vihollinen huomasi minut, koska siinä tuntuu enemmän siltä, että virtuaalivastustaja ampuu minua kohti. Muutama ilta on tullut istuttua kaverin kanssa BigScreenissä, on aivan selvää että tekniikka tulee parantamaan multisite-projektien kommunikaatiota työpaikoilla.


Toivon todella että VR-vermeet kehittyy nopeasti siten, että käytettävyys ja mukavuus ei jää niin paljoa jälkeen ruudulla pelaamisesta. Tarvitaan kevyet, mukavasti istuvat, langattomat laitteet isolla FOVilla ja massivisella resoluutiolla, ilman ulkopuolisia majakoita, ja kaikki pitäisi periaatteessa olla tehtävissä, jos vain käyttäjiä (eli rahaa) riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Autopeleistä suosittelen testaamaan iRacingia. "Ilmainen" peli aluksi, eli siis muutama auto ja rata on oikeasti ilmaisia ja kisaamaan pääsee. Varsinaisesti tietokonetta vastaan tuota et voi ajaa, mutta harjoitella voi yksin. Peli on todella siisti multiplayeri, missä on ns. taitopisteet ja safety-pisteet, joista safety-ratingilla saa lisenssiä nousemaan kovempiin autoluokkiin. Pääsääntöisesti kisaaminen on aikuismaista ja oikeiden autourheilun herrasmiessääntöjen noudattamista, eli tilaa tulee antaa ja osumia välttää viimeiseen asti. Tietenkin virheitä sattuu kaikille. Pelissä viralliset kisat alkavat esim 30min välein, tunnin tai kahden tunnin välein, riippuen autoluokan suosiosta ja viikonajasta. Pelin oikeantyyppinen multiplayer ajotapa voi viedä mennessään AI-kisailun ohi :)

edit: iRacing ei taidakaan olla täysin ilmainen? Muistin että pari autoa saa ilmaiseksi, mutta nuokin taitaa vaatia kuukausimaksun mikä on luokkaa 5 dollaria / kk, ainakin jos ostaa enemmän kerralla.

Ja kuten timop mainitsi niin lentosimut on myös hienoja. Itse pelailen DCS-simua, joka on samaan tapaan "ilmainen" iRacingin kanssa, eli yksi kartta (joka on suosituin) ja pari lentokonetta kuuluu peliin aina ja lisää voi ostaa rahalla. DCS on kyllä jo simulaattori, johon tarvitsee joystickin ja mielellään myös kaasukahvan.

Pahoin pelkään iRacingin olevan turhan "vakava" omaan makuun. Mielummin kolistelee virtuaalikuskien kanssa milloin itselle sopii, kuin pelkää pilaavansa muiden peli-ilon omalla vahinkokoheltamisellaan tietyillä kellonlyömillä.

Mutta ilmeisesti nuo Assetto ja PCars ovat sitten ne mistä valita mieleisensä? Mulle kelpaisi "vakavuudeltaan" vaikka GRID2, mutta siinä ei muistaakseni ollut edes sisäkuvakulmaa...

Tuli testailtua Dirt Rallya, olipahan hauskaa menoa M3:lla Suomessa :tup:
 
VR on mullistavinta mitä pelimaailmassa on nähty sitten C64:n - ehkä noin hieman kärjistäen :cigar2:
Miksikö? Siksi, että se pystyy tarjoamaan jotain aivan uutta, uudenlaisen kokemuksen, stereokuvan ja joka puolella ympärillä olevan "ruudun" ansiosta. Itse pelailen toisinaan 100" ruudulta, läsnäolon tunne ei ole mitään verrattuna VR-pelaamiseen. Se on sitä perinteistä, tavallista pelaamista. Pelaan toki edelleen paljon myös 27" ruudulta.

Nämä ensimmäiset VR-vehkeet ovat kankeita, painavia, epämukavia ja vaivalloisia käyttää, kuvanlaatu on umpisurkea rakeinen yrjö höystettynä ei-toivotuilla lisäefekteillä ja onnettomalla näkökentällä - ja silti niillä pelataan. Itsellä on Riftillä takana ehkä 350h, ja huomaan samaa efektiä kuin jotkut muutkin, että jonkinlainen ähky tuohon on kasvanut. Voisi ehkä sanoa, että siihen huikeaan immersioon on vähän tottunut, oikeastaan turtunut. Eliteä pelatessa uuteen järjestelmään hypääminen ei ole enää yhtä päräyttävä kokemus kuin ensimmäiset 1000 kertaa. Silti tämä VR:n tarjoama on immersio on mullistava, sillä läsnäolon tunne on niin vahva, että yhtään jännempiä pelejä ei edes uskalla pelata. Onwardia testatessa meinasi tulla p*askat housuun kun vihollinen huomasi minut, koska siinä tuntuu enemmän siltä, että virtuaalivastustaja ampuu minua kohti. Muutama ilta on tullut istuttua kaverin kanssa BigScreenissä, on aivan selvää että tekniikka tulee parantamaan multisite-projektien kommunikaatiota työpaikoilla.


Toivon todella että VR-vermeet kehittyy nopeasti siten, että käytettävyys ja mukavuus ei jää niin paljoa jälkeen ruudulla pelaamisesta. Tarvitaan kevyet, mukavasti istuvat, langattomat laitteet isolla FOVilla ja massivisella resoluutiolla, ilman ulkopuolisia majakoita, ja kaikki pitäisi periaatteessa olla tehtävissä, jos vain käyttäjiä (eli rahaa) riittää.
Sarkasmi/totuus piile siinä, että nykyiset VR laiteet, eivät ole meikäläiselle läheskään ensimmäiset! ;)

 
Viimeksi muokattu:
Oculus Reveals 140 Degree VR Headset Prototype with Varifocal Displays - Road to VR

Käy "kummasti" yksiin Michael Abrashin vuoden 2016 ennustukseen. Toivottavasti ei sentään mene vuoteen 2021 kun Rift 2 tulee.

si81326vthv01.jpg


Lisäys 1. Oculuksen esitelmä F8-tapahtumassa (alkaa kohdassa 1:01:45):



Lisäys 2.

Oculus just showed off a new Rift prototype with 140° field of view and functional VARIFOCAL display in the same form factor as the Rift! • r/oculus


Mitchellin jarruttelun jälkeen pitäisin vuotta 2021 optimistisena tulkintana. Toki Rift 2 voi olla jokin välimalli ilman kaikkia noita hienouksia, mutta silloin kysymys kuuluu, onko se edes ostamisen arvoinen. Vähintäänkin resoluution täytyy kasvaa merkittävästi, mutta se ei taas käytännössä ole mahdollista ilman foveated renderingiä, joten myös silmien seuranta on pakollinen ominaisuus. Vaihteleva tarkennusetäisyys tietysti voisi pudota seuraavaan malliin, mutta kuluttajana melkein kyllä mieluummin odottaisin pitempään kuin ostaisin sitten pari vuotta myöhemmin Rift 2:n tilalle kolmosversion.
 
Pahoin pelkään iRacingin olevan turhan "vakava" omaan makuun. Mielummin kolistelee virtuaalikuskien kanssa milloin itselle sopii, kuin pelkää pilaavansa muiden peli-ilon omalla vahinkokoheltamisellaan tietyillä kellonlyömillä.

Juu, onhan se hieman sitä vakavampaa kisaamista. Mutta toisaalta siinäkin on kaksi eri rating systeemiä juuri tuon vuoksi että et pääse pro-kuskien kisoja pilaamaan. Ensinnäkin niillä on korkeammat lisenssit mitkä pitää ansaita, ja toisaalta niiden skill rating on niin korkea ettet mahdu samoihin lähtöihin :D Eli tuo matchmaking systeemi on yllättävän toimiva. Itseäni ei tuo AI-kuskeja vastaan taistelu oikein innosta kun ne harvemmin tekevät mitään yllättävää ja monessa pelissä niiden vaikeuden säätö sopivaksi on vaikeaa. Joko ajat helposti kärjessä tai sitten jäät useita kierroksia...
 
Mutta ilmeisesti nuo Assetto ja PCars ovat sitten ne mistä valita mieleisensä?
Sanoisin, että kasuaalimpaan ajoon PC2.
Assetto ehkä hieman simumpi, mutta siinä ura on tylsää unlockailua (toki myös PC2 mutta vähän immersiivisemmin tehty).
 
Sarkasmi/totuus piile siinä, että nykyiset VR laiteet, eivät ole meikäläiselle läheskään ensimmäiset! ;)



Oikeastaan taidan ymmärtää tuskasi, olen itsekin odottanut virtuaalitodellisuutta jostain 90-luvun alkupuolelta, ehkäpä katalyyttinä on ollut elokuva nimeltä Lawnmower Man, joka on jäänyt mieleen. Mutta ei minulla sentään ole aiemmin ollut VR-laitteita, että propsit siitä jos olet tuollainen pesukone päässä heilunut jo 90-luvulla :lol:

Kysymys kuuluukin, että onko nyt näillä uusilla laitteilla saavutettu jokin kriittinen askel, joka murtaa VR-haaveet todellisuudeksi - itse uskon että näin on, vaikkakin tottakai mennee monia monia vuosia ennen kuin on saatavilla laitteita aiemmin kuvaamillani parannuksilla.

Kerrottakoon tähän vielä, että jo 80-luvun alkupuoliskolla, kun Sonyn Walkman oli kova sana, luokkakaverini ala-asteella tokaisi kateellisena kavereilleen: "Ai korvalappustereot? Mitäpä sillä, mullapa onkin silmälappuvideot!".
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoinkin tuli tietoa uudesta riftistä. Voi kumpa pääsisi jo tuhlaamaan rahoja tuohon.
Itseasiassa sieltä tuli kovempaa specsiä kuin uskalsin odottaakkaan seuraavalta sukupolvelta. Olisiko jopa ensi vuonna julkaisu?
 
Oikeastaan taidan ymmärtää tuskasi, olen itsekin odottanut virtuaalitodellisuutta jostain 90-luvun alkupuolelta, ehkäpä katalyyttinä on ollut elokuva nimeltä Lawnmower Man, joka on jäänyt mieleen. Mutta ei minulla sentään ole aiemmin ollut VR-laitteita, että propsit siitä jos olet tuollainen pesukone päässä heilunut jo 90-luvulla :lol:

Kysymys kuuluukin, että onko nyt näillä uusilla laitteilla saavutettu jokin kriittinen askel, joka murtaa VR-haaveet todellisuudeksi - itse uskon että näin on, vaikkakin tottakai mennee monia monia vuosia ennen kuin on saatavilla laitteita aiemmin kuvaamillani parannuksilla.

Kerrottakoon tähän vielä, että jo 80-luvun alkupuoliskolla, kun Sonyn Walkman oli kova sana, luokkakaverini ala-asteella tokaisi kateellisena kavereilleen: "Ai korvalappustereot? Mitäpä sillä, mullapa onkin silmälappuvideot!".
Joo omistin jo 90 luvun alussa "VR laiteen" (oli kyllä pienempi, kuin siinä videossa). Muuten, silloin uskottiin ihan tosissasi, että viimeistä vuonna 2000 on VR yleisessä käytössä jne. Itse en usko enää, että suuri yleisö rupea käyttämään koskaan VR laseja. Koska ihminen on yksinkertaisesti luonteelta mukavuuden haluinen ja jopa perus silmälasien käyttö (mikä on useassa tapauksessa pakollisia lisälaiteita/proteeseja), tuntuu olevan ihmisille "työn" takana. Aivan sama periaate koskee kaikkia lisälaiteita/proteeseja mitä yritetään soveltaa ihmisten jatkuvaan käyttö. Vähintään monimutkainen ja pitkä tule oleman VR polku ja luulen varovaisesti, että jotain laser/hologramm tyylisillä laiteilla nähdään joskus läpimurto, minkä katsomiseksi ei tarvita lisälaseja ollenkaan. Tämä kaikki on tietysti vaan tavankatutallaajan mielipide, mikä on kehittynyt pitkien vuosien perusteella, erilaisia laiteita käyttäen.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan muilla ollut tällaista ongelmaa:
SteamVR & Oculus - oletussuunnan muuttaminen

Olen tehnyt tuon steamin room setupin kolmeen kertaan putkeen ja koittanut saada oletussuunnan muutettua 180 astetta, pois päin koneesta. Noh room setup näyttää menevän ok, mutta steamissa näyttää silti konetta kohti se pelisuunta -nuoli. Elevenissä ei suunta muuttunut, mutta Rec roomissa taas se muuttui. Rec roomissa tuo ei niin edes haittaisi kun siinä voi kääntyä, samaa ei voi sanoa elevenistä, siinä ollaan samaan suuntaan edelleen. Pöytätenniksessä varsinkin haluaisi tuon johdon menemään selän kautta ettei ole tiellä kun huitoo.

Kun SteamVR pyytää katsomaan tietsikkaan päin, niin katso tietsikkaan päin. SteamVR asettelee pelialueen niin, että tietokone on pelatessa sitten selän takana.

On täysin fakta, että nykyiset VR laiteet eivät kiinnosta vähempääkään suurempaa yleisö ja tulevaisuuden puheet kuulostavat lähinnä naurettavilta. Nämä puheet ovat tuttuja jo 90 luvulta. Täällä hetkellä on toistunut jo 90 luvulla nähty VR menestyksen lopahtaminen ja siihen saakka, milloin yleisö kiinnostu, menee luultavasti toiset mokomat, jos sittenkään.

Eikö se PSVR myy ihan hyvin?
 
Kun SteamVR pyytää katsomaan tietsikkaan päin, niin katso tietsikkaan päin. SteamVR asettelee pelialueen niin, että tietokone on pelatessa sitten selän takana.
Itse ymmärrän sen niin, että se juurikin pyytää sinne mihin haluaa katsoa pelatessa, mutta voipi olla noin. Eli pitää osoittaa koneelle, mutta sitten siinä huone-setupissa kiepsauttaa nuoli alas :think:
Nythän se näyttää tältä ja steamvr ei oikein ymmärrä sitä noin (ja olin laittanut kun pyytää laittaan forward niin juurikin taakse päin).
SteamVR_facing.PNG
Tässä kuvassahan se näkyy oikein, mutta vr tilassa lattianuoli näyttää edelleen koneelle. :smoke:
Nyt hommat kyllä toimii, vaikka se nuoli näyttää koneelle.
 
Voiko joku jolla on jo Oculus go käsissä suositella sitä siihen hintaan?
Kaikissa arvosteluissa sitä ainakin kehutaan aika vuolaasti, jos vain käyttötarkoitus osuu kohdalleen.

Täytyy sanoa että kyllä se mediatoistimena houkuttelee aika lailla tuohon hintaan minuakin. Pitäisi tosin ottaa suoraan se 64Gb malli.
 
Saako Vive Pron toimimaan yhdellä basestationilla ja ilman ohjaimia? :tdown:

Simukäyttöön tulis, niin ei oo tarvetta room scalelle...

edit: joo ei näemmä onnistu
 
Viimeksi muokattu:
Voiko joku jolla on jo Oculus go käsissä suositella sitä siihen hintaan?
Oculus Go on mediatoistimena vähintäänkin mielenkiintoinen laite. Vaikka akunkesto 2h ja heikko resoluutio mietityttävät.
Onko muuten jossain arvosteluissa ollut puheetta, akun latauksesta käytön aikana? Onko edes mahdollista, koska ladattava akku on "vaarallisesti" naaman edessä?
 
Oculus Go on mediatoistimena vähintäänkin mielenkiintoinen laite. Vaikka akunkesto 2h ja heikko resoluutio mietityttävät.
Onko muuten jossain arvosteluissa ollut puheetta, akun latauksesta käytön aikana? Onko edes mahdollista, koska ladattava akku on "vaarallisesti" naaman edessä?
Mun muistaakseni jossain luki että onnistuu lataus käytön aikana.
 
Oculus Go on mediatoistimena vähintäänkin mielenkiintoinen laite. Vaikka akunkesto 2h ja heikko resoluutio mietityttävät.
Onko muuten jossain arvosteluissa ollut puheetta, akun latauksesta käytön aikana? Onko edes mahdollista, koska ladattava akku on "vaarallisesti" naaman edessä?

Nuohosin Reddittiä menneenä iltana aiheeseen liittyen ja muutamakin käyttäjä ilmaisi, että lataus onnistuu käytön aikana, eikä nähdäkseni kuumenemisongelmia esiintynyt. Varsin pintapuolisesti ilmaisivat tosin asian.

Liitän myös itseni joukkoon, jota tämä Go-vehje kiinnostaa satunnaisena mediatoistimena. Jotenkin sellaiset suljetut katselusessiot vapaamuotoisessa asennossa ja tilassa innostaisivat, mutta taitavatpa näytöt olla vielä turhan raakoja elokuvaelämyksiä ajatellen.

Arvosteluja odotellessa.
 
Carmack myös tweettaili, että voi latailla samalla, kun käyttää. Näytti tuo ei suositus tulevan joidenkin kommenttien perusteella siitä, että johdon kanssa voi sählätä portin rikki tai halvalla vara-akulla aiheuttaa jotain muuta.
 
Onko täällä kokemuksia HTC Vive:n pidennetyistä kaapeleista?
Suunnittelin "toimisto" huoneestani viedä kaapelit vierashuoneeseen (tuleva VR huone) jossa paljon enemmän tilaa. Enkä pysty tietokonettani siirtämään kyseiseen huoneeseen.

Minimissään kaapelit saisi olla 10m, mutta jos haluan ne katon kautta roikkumaan tarvitsisin 15m.
Onko tämä mahdollista pelkästään aktiivi kaapeleilla? Vai tarvitseeko signaalin vahvistimia väliin ym?
Hintaa näille tulisi niin paljon että ajattelin kysyä jos jollain olisi antaa vihreää valoa idealle.

Kiitos etukäteen.
 
Onko täällä kokemuksia HTC Vive:n pidennetyistä kaapeleista?
Suunnittelin "toimisto" huoneestani viedä kaapelit vierashuoneeseen (tuleva VR huone) jossa paljon enemmän tilaa. Enkä pysty tietokonettani siirtämään kyseiseen huoneeseen.

Minimissään kaapelit saisi olla 10m, mutta jos haluan ne katon kautta roikkumaan tarvitsisin 15m.
Onko tämä mahdollista pelkästään aktiivi kaapeleilla? Vai tarvitseeko signaalin vahvistimia väliin ym?
Hintaa näille tulisi niin paljon että ajattelin kysyä jos jollain olisi antaa vihreää valoa idealle.

Kiitos etukäteen.

Itselläkin harkinnassa ja katsellut tämän kaiffarin videoita aiheesta:
 
Oon lukenu nyt 5h aiheesta ja mistään ei oikeen saa tietoa 15m/50ft kaapeleista.
(ja pää tuntuu räjähtävän kohta)

Kaikki tuntuu olevan just max. 4,5m/15ft

cables - Vive
Tuolta löytyy paljon toimivia HDMI kaapeleita, mutta näitä ei tunnu saavan suomesta/suomeen kovin helposti.

Kohta varmaan päädyttävä tähän:
Deltaco HDMI signaalinvahvistin, 1080p - 41,00€

No joo en tosiaan ihan sisäistänyt että halusit noin pitkän. Yleensähän tosiaan otetaan joku 5m jatko, joka tekee yhdessä vakiojohdon kanssa sen ~10m letkun. Varmaan paras lähde noille testatuille jenkkikaapeleille on esim. Saksan Amazon, josta random otannalla löytyy ainakin tämä: https://www.amazon.de/Monoprice-112739-HDMI-Kabel-schwarz-Stück/dp/B016KOQ3VY/
 
Oon lukenu nyt 5h aiheesta ja mistään ei oikeen saa tietoa 15m/50ft kaapeleista.
(ja pää tuntuu räjähtävän kohta)

Kaikki tuntuu olevan just max. 4,5m/15ft

cables - Vive
Tuolta löytyy paljon toimivia HDMI kaapeleita, mutta näitä ei tunnu saavan suomesta/suomeen kovin helposti.

Kohta varmaan päädyttävä tähän:
Deltaco HDMI signaalinvahvistin, 1080p - 41,00€
Älä missään nimessä osta tuota signaalinvahvisyinta, menee rahat hukkaan. Toimii kyllä kaikilla HDMI-kaapelipituukdilla 2-10m mitä kokeilin, mutta kuva täynnä vihreitä välkkyviä pikseleitä.

Näyttöön kytkettynä toimi ilman ongelmia, mutta ei toimi riftin kanssa.

Suosittelen tilaamaan optisen hdmi-kaapelin.
 
Itse tarvitsin pelkästään kolmen metrin jatkokaapeliin HDMI vahvistimen.
Ilman tuota tulee musta ruutu, eikä mitään error viestejä.
Testasin 2 erimerkkistä 3m jatkojohtoa, joista toinen oli listattu redditissä ja toinen täällä foorumilla toimivaksi riftin kanssa, mutta kumpikaan ei toiminut.


Tämä HDMI toistin oli melko edullinen ja toimii hyvin:
HDMI Repeater Extends the lenght of HDMI Cable up to 25m/40m/50m | Vahvistimet | Data-Systems

Kiitos tästä! Täytyy tilata tuo jos ei lähde pelittämään.
 
Kiitos tästä! Täytyy tilata tuo jos ei lähde pelittämään.

Voin sanoa suoraan että ei tule toimimaan 15m jatko ilman vahvistinta.

Itselläni lyhyellä jatkojohdolla ei tarvinnut kytkeä virtajohtoa tuohon toistimeen, mutta noin pitkän jatkon kanssa saatat joutua antamaan vahvarille lisävirtaa. Tuossa tulee mukana lyhyt micro-USB johto sitä varten.

Jos käyttökohde ei mahdollista virtajohdon kytkemistä, eikä lasit toimi ilman lisävirtaa, voi toistimeen antaa virtaa esimerkiksi virtapankin avulla. Taisin joskus redditistä lukea että tuo on toimiva ratkaisu ja akku kestää melko pitkään.
 
Voin sanoa suoraan että ei tule toimimaan 15m jatko ilman vahvistinta.

Itselläni lyhyellä jatkojohdolla ei tarvinnut kytkeä virtajohtoa tuohon toistimeen, mutta noin pitkän jatkon kanssa saatat joutua antamaan vahvarille lisävirtaa. Tuossa tulee mukana lyhyt micro-USB johto sitä varten.

Jos käyttökohde ei mahdollista virtajohdon kytkemistä, eikä lasit toimi ilman lisävirtaa, voi toistimeen antaa virtaa esimerkiksi virtapankin avulla. Taisin joskus redditistä lukea että tuo on toimiva ratkaisu ja akku kestää melko pitkään.

Okei, tilasin varmuuden vuoksi.

Osaatko sanoa riittääkö aktiivisella USB jatkolla virta tuonne 15m? Vai vaatiiko Vive paljoa tuolta?
 
Oculus Go tuli eilen ja nyt useamman tunnin käyttänyt eilen ja tänään. On kyllä mahtava laite hintaansa verrattuna. Riftiin ja Viveen verrattuna kuvanlaatu on merkittävästi parempi ja itselleni riittää täysin esim. Netflixin katseluun (pari kokonaista leffaa tuli katsottua). Aikaisempaan kommenttiin verrattuna voin hyvin suositella tätä aitilleni, koska kuvanlaatu on mielestäni parempi kuin hänen nykyinen telkku/etäisyys setuppi :P ja lisäksi tämä on selkeästi tehty massatuotteeksi. Kaikki perusjutut on suomeksi aina mobiilisoveluksesta, käyttöönoton videoista ja ohjeista käyttöliittymään. Netflix ja muutama muukin ohjelma on käännetty.

Riftiin verrattuna reunoissa näkyy chromatic aberrationia, jos ohjelma ei käytä sen korjausta ja ympäristö tuo sitä esiin. Jos headsetin laittaa liian kevyesti päähän, niin suttuisuus ja tuo virhe näkyy hyvin selkeästi reunoilla, mutta sopivalla kireydellä vain ihan pienesti reunoissa. Voi olla myös, että oma keskiverto IPD vähentää sitä. Se ei kuitenkaan haitannut muutaman tunnin jälkeen kun tottui siihen, että kääntää enemmän päätä eikä koko ajan pelkkiä silmiä. 60hz vs 90hz välkkymiseroa eroa en huomannut helpolla, ellei kuvassa ollut paljon saman sävyistä valkoista ja tätä ei tullut vastaan kuin parissa pelissä.

Peruskäyttö on megahelppoa eli laite vain päähän missä vain, pakollinen ohjaimen kalibirointi sekunnissa ja käyttö voi alkaa. Koitin käyttää powerbankillakin ja lataus toimii eikä lämmennyt liiaksi. Enemmänkin tuo johto tulee riesaksi, ellei säädä jotain viritystä. Eipä sitä kyllä useampaa tuntia tule muutenkaan putkessa käytettyä mitään muutakaan laitetta ja leffaan tai muutamaan episodiin riittää hyvin. Vakioäänet on ihan hyvät laadultaan, mutta voi häiritä muita samassa tilassa.
 
Ei kellään ois halua vaihtaa omaa Samusingin Odysseyta Oculuksen Riftiin. Käyttöä itellä pelkästää iRacingiin,

oisin valmis tarjoamaan kohtuulisen välirahan. Oculuksella mukana liikeohjaimet,xbox-ohjain sekä kolme majakkaa. Kaikki alkuperäisessä pakkauksessa. Takuuta jäljellä vielä reilusti.

Toinen mikä kiinnostaisi vaihdossa oculukseen, ois Viven Pro. Välirahaa myös tulisi sinne suuntaan. :cigar2:
 
Riftiin ja Viveen verrattuna kuvanlaatu on merkittävästi parempi ja itselleni riittää täysin esim. Netflixin katseluun (pari kokonaista leffaa tuli katsottua). Aikaisempaan kommenttiin verrattuna voin hyvin suositella tätä aitilleni, koska kuvanlaatu on mielestäni parempi kuin hänen nykyinen telkku/etäisyys setuppi :p

Kuinka riittävä on fov? Gear VR:ssä kuva leikkaantuu horisontaalisti ikävästi reunoilta siten, että on pakko kääntää päätä nähdäksesi ollenkaan kuvan laidat. Ainakin, jos katsoo 16:9 kuvasuhteella ja miellyttävällä zoomilla. Saako Oculus Go:ta katsottua riittävällä zoomilla ilman fov-rajoitteiden häiritsemistä? Riittävä zoomi on ainakin sen verran ettei kuva ole ihan puuroa resoluutiorajoitteista johtuen.
 
Oculus Go tuli eilen ja nyt useamman tunnin käyttänyt eilen ja tänään. On kyllä mahtava laite hintaansa verrattuna. Riftiin ja Viveen verrattuna kuvanlaatu on merkittävästi parempi ja itselleni riittää täysin esim. Netflixin katseluun (pari kokonaista leffaa tuli katsottua). Aikaisempaan kommenttiin verrattuna voin hyvin suositella tätä aitilleni, koska kuvanlaatu on mielestäni parempi kuin hänen nykyinen telkku/etäisyys setuppi :p ja lisäksi tämä on selkeästi tehty massatuotteeksi. Kaikki perusjutut on suomeksi aina mobiilisoveluksesta, käyttöönoton videoista ja ohjeista käyttöliittymään. Netflix ja muutama muukin ohjelma on käännetty.

Riftiin verrattuna reunoissa näkyy chromatic aberrationia, jos ohjelma ei käytä sen korjausta ja ympäristö tuo sitä esiin. Jos headsetin laittaa liian kevyesti päähän, niin suttuisuus ja tuo virhe näkyy hyvin selkeästi reunoilla, mutta sopivalla kireydellä vain ihan pienesti reunoissa. Voi olla myös, että oma keskiverto IPD vähentää sitä. Se ei kuitenkaan haitannut muutaman tunnin jälkeen kun tottui siihen, että kääntää enemmän päätä eikä koko ajan pelkkiä silmiä. 60hz vs 90hz välkkymiseroa eroa en huomannut helpolla, ellei kuvassa ollut paljon saman sävyistä valkoista ja tätä ei tullut vastaan kuin parissa pelissä.

Peruskäyttö on megahelppoa eli laite vain päähän missä vain, pakollinen ohjaimen kalibirointi sekunnissa ja käyttö voi alkaa. Koitin käyttää powerbankillakin ja lataus toimii eikä lämmennyt liiaksi. Enemmänkin tuo johto tulee riesaksi, ellei säädä jotain viritystä. Eipä sitä kyllä useampaa tuntia tule muutenkaan putkessa käytettyä mitään muutakaan laitetta ja leffaan tai muutamaan episodiin riittää hyvin. Vakioäänet on ihan hyvät laadultaan, mutta voi häiritä muita samassa tilassa.
Tyhmä kysymys. Onko mahdollista katsoa elokuvia, mitkä ovat minun pc koneella? Riftin kanssa käytän siihen skybox vr. Miten yhdistetään Oculus Go toisiin laiteisiin?
 
Viimeksi muokattu:
Tyhmä kysymys. Onko mahdollista katsoa elokuvia, mitkä ovat minun pc koneella, Eli miten?
Siirrät ne leffat sinne laitteeseen ja toistat sopivalla sovelluksella. Tai sitten virittelet kotiverkkoon jonkin stream-serverin ja laitteeseen yhteensopivan clientin.
 
Tilannehan on nyt semmonen, että lähiaikona joko Htc Pro tai Samsungin Odyssey lähtee tilaukseen...
Kummassakin puolensa, ja melkein ja ainostaan simukäyttöön on tulossa. Ei riitä malttamattomuus odotella tuota culuksen uusinta tuotosta.

Tarkkuus kiinnostaa, ja ilmeisesti kummallakin tätä nykyä ihan ok käyttöliittymä. Perkeleen raudahimo
 
Tilannehan on nyt semmonen, että lähiaikona joko Htc Pro tai Samsungin Odyssey lähtee tilaukseen...
Kummassakin puolensa, ja melkein ja ainostaan simukäyttöön on tulossa. Ei riitä malttamattomuus odotella tuota culuksen uusinta tuotosta.

Tarkkuus kiinnostaa, ja ilmeisesti kummallakin tätä nykyä ihan ok käyttöliittymä. Perkeleen raudahimo
Kannattaa ottaa huomioon että Odysseytä ei saa euroopasta. Jos lähtee tilaamaan jenkeistä niin saa maksaa itsensä kipeäksi. Itsekkin vaihtaisin Riftin Odysseyhyn jos rantautuisi eurooppaan.
 
Kuinka riittävä on fov? Gear VR:ssä kuva leikkaantuu horisontaalisti ikävästi reunoilta siten, että on pakko kääntää päätä nähdäksesi ollenkaan kuvan laidat. Ainakin, jos katsoo 16:9 kuvasuhteella ja miellyttävällä zoomilla. Saako Oculus Go:ta katsottua riittävällä zoomilla ilman fov-rajoitteiden häiritsemistä? Riittävä zoomi on ainakin sen verran ettei kuva ole ihan puuroa resoluutiorajoitteista johtuen.

Sen tarkemmin vertailematta about sama fov tuntuu olevan, kuin Riftissä. Tuskin eroaa Gear VR paljon. Netflixin oletusolohuoneessa ei kyllä leikkaudu mitään pois ja ei tarvitse käännellä päätä. "Miellyttävällä zoomilla" tai ylipäätään zoomilla katseluun en osaa ottaa kantaa, koska hyvä on käyttäjäkohtaista ja itselle jo oletus oli hyvä. Tuolla on tuo tyhjiöhuone jolla voi säätää koon ja sijainnin miten haluaa. Noin isoa kuvaa en saa tarkalla laadulla oikeassakaan elämässä tykillä tai millään muullakaan paitsi ehkä jollain 10k eur jättitelkulla.
 
Tyhmä kysymys. Onko mahdollista katsoa elokuvia, mitkä ovat minun pc koneella? Riftin kanssa käytän siihen skybox vr. Miten yhdistetään Oculus Go toisiin laiteisiin?

Joo esim. Plex app löytyy ja sillä katsoin yhden episodia suoraan omalta koneelta, kun asensin sen Plex media serverin ja lisäsin kansion jaettuihin.
 
Kannattaa ottaa huomioon että Odysseytä ei saa euroopasta. Jos lähtee tilaamaan jenkeistä niin saa maksaa itsensä kipeäksi. Itsekkin vaihtaisin Riftin Odysseyhyn jos rantautuisi eurooppaan.

Hieman eri mieltä, itsensä kipeäksi kylläkin saa jos päätyy hankkimaan Vive Pro:n, itse maksoin reilut 500€ Odysseysta Jenkeistä tilattuna joka toki rahallisesti myös iso hankinta.
 
Onko kukaan vielä kerinyyt/uskaltanut ostaa/käydä kokoeilemassa Vive Prota, olisin mielelläni kuullut käyttökokemuksesta, ennen kuin niitä ite lähtee ostamaan. Lähinnä että onko se kuva oikeasti parempi vai vain vähän parempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom