VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Onko kenelläkään tuota TPCastia? Webhallenissa on tarjouksessa 2222kr eli reiluun 200e hintaan, mutta pystyykö tuolta Ruotsin Webhallenista tilaamaan Suomeen?
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia kuinka paljon prosessorin päivitys vaikuttaa VR pelaamiseen ?
Nykyinen i7 2700K on kellotettuna 4.7Ghz ja näytönohjaimena toimii 1080. Lähinnä mietityttää saako tasasempaa FPS:ä ja auttaako prosessorin ja muistien päivittäminen noihin satunnaisiin 45 FPS tippumisiin (ASW). Pelit missä tulee on Project cars 2 sekä Assetto corsa. Kaipa niitä muuallakin tulee, mutta nämä ovat mitä eniten pelaan kypärällä. Oculus on käytössä.
 
Onko kokemuksia kuinka paljon prosessorin päivitys vaikuttaa VR pelaamiseen ?
Nykyinen i7 2700K on kellotettuna 4.7Ghz ja näytönohjaimena toimii 1080. Lähinnä mietityttää saako tasasempaa FPS:ä ja auttaako prosessorin ja muistien päivittäminen noihin satunnaisiin 45 FPS tippumisiin (ASW). Pelit missä tulee on Project cars 2 sekä Assetto corsa. Kaipa niitä muuallakin tulee, mutta nämä ovat mitä eniten pelaan kypärällä. Oculus on käytössä.

Muistaakseni ainakin assettossa prosessorin rasitus kasvaa aika radikaalisti kun on paljon autoja radalla. Eli ainakin niihin tilanteisiin varmasti joku kellotettu 8600k/8700k olis parempi. Tai miksei ryzenikin.
 
Onko kokemuksia kuinka paljon prosessorin päivitys vaikuttaa VR pelaamiseen ?
Nykyinen i7 2700K on kellotettuna 4.7Ghz ja näytönohjaimena toimii 1080. Lähinnä mietityttää saako tasasempaa FPS:ä ja auttaako prosessorin ja muistien päivittäminen noihin satunnaisiin 45 FPS tippumisiin (ASW). Pelit missä tulee on Project cars 2 sekä Assetto corsa. Kaipa niitä muuallakin tulee, mutta nämä ovat mitä eniten pelaan kypärällä. Oculus on käytössä.
Minulla oli i7 2600K ja gtx980ti, päivitin cpu i7-6700K. Ero oli huomattava. Tietysti asiaan vaikutta mahdollisesti myös pakollinen emolevyn vaihto (ASUS Z170 PRO GAMING). Täällä hetkellä pyöri kaikki, minun silmään riittävän hyvin.
 
Sieltä se Vive Pron koko paketin hinta tuli eli 1400 euroa veroineen :P

Tuolla ostaa jo melkein kaikki kolme eli Riftin, Viven ja Odysseyn
 
Onko kokemuksia kuinka paljon prosessorin päivitys vaikuttaa VR pelaamiseen ?
Nykyinen i7 2700K on kellotettuna 4.7Ghz ja näytönohjaimena toimii 1080. Lähinnä mietityttää saako tasasempaa FPS:ä ja auttaako prosessorin ja muistien päivittäminen noihin satunnaisiin 45 FPS tippumisiin (ASW). Pelit missä tulee on Project cars 2 sekä Assetto corsa. Kaipa niitä muuallakin tulee, mutta nämä ovat mitä eniten pelaan kypärällä. Oculus on käytössä.
Assetto vaati tehokkaan prossun heti kun vähänkään enemmän autoja kisassa. Itse päivitin ensin i5 3xxx-sarjalaisesta R5 1600:aan ja lopulta 8700k:hon ja vasta tällä nykyisellä alkaa fps pysyä 90:ssä isommillakin (+30) grideillä.
 
Eilen tuli ekaa kertaa pelattua Eleven: table tennistä kaverin kanssa, oikein toimivaa pingistä hei!
Melkein kuin oikeasti pelaisi. Kovaa vääntöä oli :tup:

Sitten oikein lupaavalta (EarlyAccess) peliltä vaikuttaa Onward (FPS). Sitäkin voi pelata coopina kaverin kanssa.

Tuli ostettua Serious Sam Last Hope: tässäkin on coop, mutta puolen tunnin jälkeen otettiin molemmat refundit steamissa :D
Siinä seisotaan vain paikallaan ja yritetään selvitä vihuaalloista, boooriiiing ja turhan adhd itelle.
Otettiin vielä SS3 testiin, mutta saa nähdä kiinnostaako sekään sen enempää vaikka siinä onkin kampanja ja ihan liikkuminen.
 
Sitten oikein lupaavalta (EarlyAccess) peliltä vaikuttaa Onward (FPS). Sitäkin voi pelata coopina kaverin kanssa.

Jos jollakin kaverilla on kotikutoinen 3d-printteri joka pystyy perusmuovia painamaan niin kannattaa tehdä:
Oculus touch - gun stock by Gurgelx

Tuolta saa tarvittavat stl-tiedostot eri osiin. Helpottaa tähtäämistä todella paljon kun on jokin jäykkä kapula ohjainten välissä. Muovit tuohon maksoivat luokkaa 10e + tietenkin kaverille palkkaa. Ohjaimet sujahtivat ainakin itsellä varsin mallikkaasti tuohon. Laitoin vielä vyön olkahihnaksi. Tuo hankaloittaa hieman lataamista kun toista kapulaa pitää ottaa etutukista pois, mutta jos kiire tulee niin voi ampua hetken lähitaistelussa ilman telinettä ja taas asettaa ohjaimet mukaan kun on hieman rauhallisempaa.
 
Jos jollakin kaverilla on kotikutoinen 3d-printteri joka pystyy perusmuovia painamaan niin kannattaa tehdä:
Oculus touch - gun stock by Gurgelx

Tuolta saa tarvittavat stl-tiedostot eri osiin. Helpottaa tähtäämistä todella paljon kun on jokin jäykkä kapula ohjainten välissä. Muovit tuohon maksoivat luokkaa 10e + tietenkin kaverille palkkaa. Ohjaimet sujahtivat ainakin itsellä varsin mallikkaasti tuohon. Laitoin vielä vyön olkahihnaksi. Tuo hankaloittaa hieman lataamista kun toista kapulaa pitää ottaa etutukista pois, mutta jos kiire tulee niin voi ampua hetken lähitaistelussa ilman telinettä ja taas asettaa ohjaimet mukaan kun on hieman rauhallisempaa.

Lyhyellä testillä tuo tuli mieleen, että todellakin helpottaisi ja tämä melkein sitä jo kaipaisi.
Se ase kun "muljaa" olkapäätä vasten kun ei tunne kontaktia.
 
Jos jollakin kaverilla on kotikutoinen 3d-printteri joka pystyy perusmuovia painamaan niin kannattaa tehdä:
Oculus touch - gun stock by Gurgelx

Tuolta saa tarvittavat stl-tiedostot eri osiin. Helpottaa tähtäämistä todella paljon kun on jokin jäykkä kapula ohjainten välissä. Muovit tuohon maksoivat luokkaa 10e + tietenkin kaverille palkkaa. Ohjaimet sujahtivat ainakin itsellä varsin mallikkaasti tuohon. Laitoin vielä vyön olkahihnaksi. Tuo hankaloittaa hieman lataamista kun toista kapulaa pitää ottaa etutukista pois, mutta jos kiire tulee niin voi ampua hetken lähitaistelussa ilman telinettä ja taas asettaa ohjaimet mukaan kun on hieman rauhallisempaa.

Itselleni ei tuo linkattu aseohjain ollut riittävän hyvä, joten suunnittelin itse paremman.
Laitoin sen pari päivää sitten thingiverseen.

Tuossa suunnittelemassani värkissä on useita säätöjä, ja printattavia osia huomattavasti vähemmän.
Rungoksi hain prismasta 10€ selfietikun, jolla etummaisen ohjaimen etäisyyssäätö toimii.

Pumppuhaulikon käyttö on aika hauskaa puuhaa tuon kanssa, selfietikun kärjen saranan lukitusmekanismi piti tosin vahvistaa tuota varten. :D

Muutaman ruuvin tarvitsee kasaamiseen, ja ruuvit pitää kiristää lukkomutterien kanssa sopivaan momenttiin, jotta osat pysyvät paikallaan normaalissa käytössä.

Säätäminen eri peleihin ja aseisiin sopivaksi onnistuu nopeasti ilman työkaluja. Ohjaimien kulmaa voi säätää ottamalla toisella kädellä ohjaimesta ja toisella rungosta kiinni. Sitten vain kääntää ohjainta, rakenne on suunniteltu siten että ruuvit eivät löysty. Perän korkeudensäätöön laiton sormiruuvin, jotta sitäkin saa helposti säädettyä.

Tässä linkki tuotokseen:
Oculus Touch Adjustable Gunstock by TAspect

Siitä vain tulostelemaan :)
Printata voi monessa kaupungissa useissa paikoissa, jos ei lähipiiristä löydy tulostinta.

Tämän kanssa tähtääminen ja ampuminen on huomattavasti mukavampaa ja tarkempaa.
Kokonaiskustannuksiksi tuli noin 30€.
 

Vaikuttaa hyvältä suunnittelulta, poistaa nimenomaan nuo kiinteiden stockien ongelmat kun käsittelee eripituisia aseita. Käytännössä en omalla stockilla voi käyttää tarkkuuskiväärejä ollenkaan, kun käsi pitäisi saada riittävän eteen. Toisaalta onneksi Onwardissa ne tuntuvat muutenkin melko surkeilta verrattuna normirynkkyihin / konepistooleihin. Myös tuo liipasinkäden touch-kapulan kiinnitys vaikuttaa paremmalta noin toteutettuna, missä kapulan reunukset saa painettua telineeseen.
 


Melkoisen kankealta näyttää normaali FPS peli VR fps:n rinnalla.
Eipä ole itse tullut pelattua joulukuun jälkeen mitään muuta kuin VR pelejä. :D

Ja kerrankin youtube video, jonka kommenteista ei saa syöpää :eek:
 
Toi oli aika ässä kohta kun menee ottamaan viholliselta lippaan pois ja puukkoa perään :D.


Onko Viven omistajat testanneet tätä:



Mua häiritsee aika hemmetisti tuo reunojen epätarkkuus joka tuon videon perusteella poistuu linssien vaihdolla.

e: Taidan kokeilla itse. Huudosta löyty gear vr.

Löytyykö täältä joltakulta 3d tulostin? Jos löytyy mitä velottaisitte? : GearVR to Vive Lens Adapter by GrodenVR tuolta AdapterV3_2.stl voisi varmaan samalla ottaa tuplat jos menee särki.
 
Viimeksi muokattu:
Otettiin vielä SS3 testiin, mutta saa nähdä kiinnostaako sekään sen enempää vaikka siinä onkin kampanja ja ihan liikkuminen.

Serious Samit on vanhan koulukunnan ammuntoja. SS3 alkaa hitaasti ja mielestäni vähän tylsästi, mutta paranee reilusti alun jälkeen. VR-tuki toteutettu esimerkillisesti. Vähän olen kyllä kateellinen, että löytyy kaveri, jonka kanssa voi pelata VR-pelejä cooppina.

SS: The Last Stand ei mielestäni ollut kovin hyvä. Muut kyllä ovat (SS3, 1st ja etenkin 2nd Encounter).

Skyrim on viime aikoina pitänyt hyvin otteessaan. Kyllästyminen kyllä varmaan iskee ennemmin tai myöhemmin, mutta etenkin alussa peliä pystyi ja halusi pelata tuntikausia putkeen, toisin kuin mitään muuta VR-peliä tähän mennessä. Yleensä VR-sessiot ovat olleet n. 30-60min pituisia... sitten alkaa yleensä jo väsyttää.
 
Odysseyt tulivat maanantaina mutta tänään pääsin vasta asentelemaan.

.. ja tappeluksihan taas toki meni.

SteamVR & Windows Mixed Reality for SteamVR olivat jo entuudestaan asennettu.

Lasit koneeseen kiinni, Samsung HMD Odyssey asentui mutta laitetasolla Mixed Reality devices alta Samsung ei tunnistautunut.

Boottia perään, ei auttanut.

Windows päivitysten tarkistus ja siellä näytti tulevan tarvittava laiteajuri KB4093105 päivityksen jälkeen.

Kun kaikki tarvittava oli asennettu Windows Mixed Reality-ohjelmisto ei suostunut viimeistelemään latausta.

Kaikkea mahdollista kokeilin mutta ei niin ei, lopulta pääsin jo 100% asti mutta lopuksi ilmoitus ettei lataus onnistu.

Sitten löytyi alla oleva ..

r/WindowsMR - Windows MR Installation is a NIGHTMARE

Juuri tämä huhtikuun päivitys KB4093105 oli ongelman aiheuttaja, uninstallointi & bootti ja voila, nyt lataus meni loppuun asti ja Windows Mixed Reality softakin käynnistyi.

Asennuksessa vielä Steamin härpäkkeet kun ne kerkesin jo poistaa.

Panee vaan mietityttämään tämä ja tulevat päivitykset jos näin haavoittuva on järjestelmä, toistaiseksi laitoin päivitykset kaikki pauselle.
 
Itellä on kyllä suurin VR-hype jo laantumaan päin. Yli tuhat tuntia tuli Vivellä pelattua Eliteä mutta nyt se on pölyttyny jo pari kuukautta kun toinen monitori tuli taloon.
Sen verran mukavuudenhalu menny tuhanteen kertaan nähdyn immersion edelle että ei vaan jaksa repiä tuota enää päähän.
Room scale ei ollu oma juttu, ei vaan vastaa mun käsitystä rennosta pelaamisesta ja jotain Fallout/Skyrim-tapaisia satojen tuntien peliä en ikinä jaksais pelata seisoskellen ja ilmaa huitoen, olkoot immersio miten hieno tahansa.
Sanotaan nyt vaikka teknologiaähkyksi tätä sitten, mutta omalta osalta VR on toistaiseksi nähty eikä se herätä juuri mitään mielenkiintoa enää.
 
Itellä on kyllä suurin VR-hype jo laantumaan päin. Yli tuhat tuntia tuli Vivellä pelattua Eliteä mutta nyt se on pölyttyny jo pari kuukautta kun toinen monitori tuli taloon.
Sen verran mukavuudenhalu menny tuhanteen kertaan nähdyn immersion edelle että ei vaan jaksa repiä tuota enää päähän.
Room scale ei ollu oma juttu, ei vaan vastaa mun käsitystä rennosta pelaamisesta ja jotain Fallout/Skyrim-tapaisia satojen tuntien peliä en ikinä jaksais pelata seisoskellen ja ilmaa huitoen, olkoot immersio miten hieno tahansa.
Sanotaan nyt vaikka teknologiaähkyksi tätä sitten, mutta omalta osalta VR on toistaiseksi nähty eikä se herätä juuri mitään mielenkiintoa enää.
Olen usein miettinyt sama asia. Eli enää en laita lähiaikoina rahaa VR laiteisiin, ainoasta tietyn tyyppisin peleihin ja sitäkään ainoasta tämän takia, että VR + siihen liittyvät turhat pc päivitykset ovat maksanet minulle mansikoita ja pidähän nyt siitä saada edes jonkinnäköinen ilo irti. Myös pelaaminen seisomalla on aivan liian rasittava (ikä 52v.) ja en voisi kuvitellakaan Skyrim neljän tunnin pelijaksoja seisomalla/huitomalla keskellä huonetta. Pelaan myös Skyrimiä istumalla.
Päätös: Tämän rahan, mitä olen tähän mennessä käyttänyt VR laiteisiin, jos olisin käyttänyt uuden kunnollisen ison 4k television, tai projektorin, olisin täällä hetkellä luultavasti huomattavasti tyytyväisempi. Toisaalta, on niitä mielenpainuvia ja todella hyviä pelikokemuksia VR käyttäen (Oculus Rift), esim. Skyrim, mitkä ovat täysin eri luokka, kuin tavanmonitori välityksellä.
 
Tuota skyrimiä on jo niin monesti kehuttu VR:lle että taidanpa laittaa sen tilaukseen jos tulevaan kämppään saa vain oman VR-huoneen pystyyn :) Nyt VR touhuilua rajoittaa tilan vähyys, aina pitäisi virittää sensorit uusiksi joko roomscaleen tai simuiluun.
 
tuo KB4093105 paske näyttää rikkovan oculuksenkin. pitää koittaa asentaa uusiksi.
 
Onko Viven omistajat testanneet tätä:



Mua häiritsee aika hemmetisti tuo reunojen epätarkkuus joka tuon videon perusteella poistuu linssien vaihdolla.


HTC perkele!

Päätös: Tämän rahan, mitä olen tähän mennessä käyttänyt VR laiteisiin, jos olisin käyttänyt uuden kunnollisen ison 4k television, tai projektorin, olisin täällä hetkellä luultavasti huomattavasti tyytyväisempi. Toisaalta, on niitä mielenpainuvia ja todella hyviä pelikokemuksia VR käyttäen (Oculus Rift), esim. Skyrim, mitkä ovat täysin eri luokka, kuin tavanmonitori välityksellä.

Itsekin olen samaa mieltä, että kalliiksi tulivat ne uudet ja hienot kokemukset, mitä VR:stä sai. Mutta en ole hirveän pahoillani, koska eihän tätä olisi voinut kokeilematta tietää, että millaista vastinetta VR tarjoaa rahoille.
 
Olen usein miettinyt sama asia. Eli enää en laita lähiaikoina rahaa VR laiteisiin, ainoasta tietyn tyyppisin peleihin ja sitäkään ainoasta tämän takia, että VR + siihen liittyvät turhat pc päivitykset ovat maksanet minulle mansikoita ja pidähän nyt siitä saada edes jonkinnäköinen ilo irti. Myös pelaaminen seisomalla on aivan liian rasittava (ikä 52v.) ja en voisi kuvitellakaan Skyrim neljän tunnin pelijaksoja seisomalla/huitomalla keskellä huonetta. Pelaan myös Skyrimiä istumalla.
Päätös: Tämän rahan, mitä olen tähän mennessä käyttänyt VR laiteisiin, jos olisin käyttänyt uuden kunnollisen ison 4k television, tai projektorin, olisin täällä hetkellä luultavasti huomattavasti tyytyväisempi. Toisaalta, on niitä mielenpainuvia ja todella hyviä pelikokemuksia VR käyttäen (Oculus Rift), esim. Skyrim, mitkä ovat täysin eri luokka, kuin tavanmonitori välityksellä.

Ei VR omasta mielestäni ole lähellekkään korvannut näyttöä ja/tai näytön kautta pelaamista. Joskus kun saa silmälasin kaltaiset todella isolla resoluutiolla olevat vr-lasit voi harkita jos sittenkään.

Iso tarkka näyttö on ollut itsellä tietokoneasioissa prioriteetti viimeiset 12v. VR oli siihen vaan samanmoinen kiva plussa kuin vaikka joku muu elektroniikka härpäke mille tietää käyttävänsä muutaman tunnin elämästään.
 
tuo KB4093105 paske näyttää rikkovan oculuksenkin. pitää koittaa asentaa uusiksi.
eilen ms, tänään steam, project cars2 ei startannut VRssä, steam ei tunnista VRää.
ei auttanu buutti, lopulta sain härnättyä oculus home kautta lasit käyttöön ja sitä kautta alkoi PC2 toimia.
steamvr herjaa silti headset not detected..
 
Ei VR omasta mielestäni ole lähellekkään korvannut näyttöä ja/tai näytön kautta pelaamista. Joskus kun saa silmälasin kaltaiset todella isolla resoluutiolla olevat vr-lasit voi harkita jos sittenkään.

Iso tarkka näyttö on ollut itsellä tietokoneasioissa prioriteetti viimeiset 12v. VR oli siihen vaan samanmoinen kiva plussa kuin vaikka joku muu elektroniikka härpäke mille tietää käyttävänsä muutaman tunnin elämästään.
Pitää muistaa että nämä ovat ensimmäisen generaation vr laitteita. Hyviä pelejä ja sovelluksia on vähän sillä formaatti ei ole vielä imaissut sisäänsä massoja. Itsellänikin alkaa pelitunnit lähennellä tuhatta ja kiinnostus vain nousee uusien pelien myötä. Ei ole tullut paljoa flatscreen pelejä pelattua puoleen vuoteen. Fps pelit kuitenkin tuntuvat paremmilta ruudulla, lukuunottamatta Robo Recallia.
 
Nvidian uusien 397.31 ajureiden asentamisen jälkeen Vive ei toiminut enää. Ongelmaan auttoi uudelleenasennus Geforce Experiencen kautta, joka kummasti tarjosi samaa ajuria uudestaan, vaikka sitten installaation aikana ilmoitti, että kyseinen versio oli jo käytössä. Oli siis bugittanut jotenkin ja asentunut vain puoliksi.
 
Mechwarrior pelien ystävänä tämä näyttää lupaavalta:


 
Viimeksi muokattu:
onkos muilla PC2 oculuksien kanssa rikki ? steam vr herjaa headset not detect ja vr not ready.
oculus homen kun käynnistää että saaa kuvan ni sen jälkeen pelaa vaikka herjaakin.
päivittelin firmiksenkin kun sitä tarjosi muta ei apua.

edit: näemmä nyt sekoilee oculus homekin, ei sensoreita vaikka ne on vihreenä.
restarttasin oculus palvelun ja siten alko toimimaan.
tämä ilmaantui viimeisimmän wintoosapäivityksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Oma Rift on saanut aika rauhassa olla jo pidempään lähinnä kiinnostavan sisällön puutteessa. Olen silti ehdottomasti kiinnostunut aidoista toisen sukupolven VR-ratkaisuista, jos niissä saadaan riittävä parannus visuaalisiin ongelmiin (resoluutio, kiinteä tarkennusetäisyys) ja toivoa uudesta panostuksesta peleihin. Nythän Oculus lähinnä pitää kanavaa auki, ja Bethesdaa lukuun ottamatta kukaan muu ei laita oikeaa rahaa kehitykseen.

Idea on elossa, vaikka 1. polven laitteet ovatkin aika rujoja ja pelit enimmäkseen arvotonta shovelwarea.
 
Onko suomalaiset jälleenmyyjät unessa vai mitä, kun Viveä ei saa tuohon 599€ hintaan Suomesta? Halvimmat edelleen 699€. Suoraan HTC:ltä ja vaikkapa casekingistä saa tuohon alennettuun hintaan, eli satasen saa pulittaa extraa jos Suomesta haluaa.

Verrataan vaikka Riftiin joka on Gigantissa 20€ kalliimpi kun Oculuksen kaupassa.. vai missaanko jotain? :think:
 
Onkohan muilla ollut tällaista ongelmaa:
SteamVR & Oculus - oletussuunnan muuttaminen

Olen tehnyt tuon steamin room setupin kolmeen kertaan putkeen ja koittanut saada oletussuunnan muutettua 180 astetta, pois päin koneesta. Noh room setup näyttää menevän ok, mutta steamissa näyttää silti konetta kohti se pelisuunta -nuoli. Elevenissä ei suunta muuttunut, mutta Rec roomissa taas se muuttui. Rec roomissa tuo ei niin edes haittaisi kun siinä voi kääntyä, samaa ei voi sanoa elevenistä, siinä ollaan samaan suuntaan edelleen. Pöytätenniksessä varsinkin haluaisi tuon johdon menemään selän kautta ettei ole tiellä kun huitoo.

Ps. Oculus softalla myös käännetty oletussuunta varuiks.
 
Oculus Go julkaistu ja tilattavissa:
Oculus Go Available Now: Our Best VR Optics in Our First Standalone VR Headset
Oculus Go | Oculus

Hinnat toimituskuluineen 219 € (32 Gt) ja 269 € (64 Gt).

EDIT:
Onkohan muilla ollut tällaista ongelmaa:
SteamVR & Oculus - oletussuunnan muuttaminen

Olen tehnyt tuon steamin room setupin kolmeen kertaan putkeen ja koittanut saada oletussuunnan muutettua 180 astetta, pois päin koneesta. Noh room setup näyttää menevän ok, mutta steamissa näyttää silti konetta kohti se pelisuunta -nuoli. Elevenissä ei suunta muuttunut, mutta Rec roomissa taas se muuttui. Rec roomissa tuo ei niin edes haittaisi kun siinä voi kääntyä, samaa ei voi sanoa elevenistä, siinä ollaan samaan suuntaan edelleen. Pöytätenniksessä varsinkin haluaisi tuon johdon menemään selän kautta ettei ole tiellä kun huitoo.

Ps. Oculus softalla myös käännetty oletussuunta varuiks.

Tuo on välillä todella ärsyttävää, kun SteamVR:n kanssa ei saa sijaintiaan ja suuntaa nollattua. SteamVR:n menussa oleva Reset position -nappi ei ole tainnut koskaan tehdä yhtään mitään. Eikä Oculuksenkaan resetointi auta. Muistaakseni on vain täytynyt yrittää tehdä SteamVR:n room setuppia uudelleen ja varmaan jotain muutakin on tullut kikkailtua.
 
Viimeksi muokattu:
Oculus Go, ei enää VR laiteita, nyt riittä meikäläiselle. Olen niitä ostanut 90 luvulta lähtien ja minun mielipide pitkän käyttökokemuksen jälkeen on: aivan turhia ja jopa typeriä laiteita, koska ovat epämukavat, huonolaatuiset, kuvanlaadusta puhumattako. Näin ollen neuvon, miettikää kaksi kerta, ennen kuin menette tuhlaaman rahoja. Nimittäin näistä on iloa vaan ensi elämyksien ajoiksi ja siihen tämä sitten jääkin.Ainakaan kokeilkaa ensiksi!

VR tilalle 55"- 65" 4K kunnon TV ja siihen kiinni kunnon pc. Siinä on tulos, mitä jaksaa katsoa pitempää aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Oculus Go, ei enää VR laiteita, nyt riittä meikäläiselle. Olen niitä ostanut 90 luvulta lähtien ja minun mielipide pitkän käyttökokemuksen jälkeen on: aivan turhia ja jopa typeriä laiteita, koska ovat epämukavat, huonolaatuiset, kuvanlaadusta puhumattako. Näin ollen neuvon, miettikää kaksi kerta, ennen kuin menette tuhlaaman rahoja. Nimittäin näistä on iloa vaan ensi elämyksien ajoiksi ja siihen tämä sitten jääkin.Ainakaan kokeilkaa ensiksi!

VR tilalle 55"- 65" 4K kunnon TV ja siihen kiinni kunnon pc. Siinä on tulos, mitä jaksaa katsoa pitempää aikaa.
Vaikuttaa siltä että et pelaa autopelejä, lentosimuja tai muita pelejä joissa päänseuranta on tärkeämpää kuin resoluutio. Tämänhetkisillä laitteilla ja näytönohjaimilla on resoluutioongelma joka menee paranee joskus tulevaisuudessa -kategoriaan. Jonkun verran myös paistaa ostajan katumustila ja haluat syyttää laitteita siitä että olet niitä ostanuta ja ne eivät ole vielä täydelliset. Viestihistoriastasi päätellen myös innostut kaikesta mutta et jaksa pelata pitempän mitään/millään.

Jossain tuolla edellisillä sivuilla on viesti missä kilpa-autoilija sai testata rallipeliä näytöllä ja vr-kakkuloilla ja sanoi että erittäin paljon luontevampaa ajaa kakkulat päässä ja sen kierrosajatkin parani vr-laseilla.
 
On tuo Go sen verran halpa että rupesi kiehtomaan juurikin Netflixin sun muiden katsomiseen sängyssä, junassa, hotellissa yms. Tuskin sillä kauheasti pelattua tulisi, sitä varten on sitten toi Rift.

Toisaalta ehkä jos siihen saisi toimimaan jonkun remote desktopin, Xbox/Steam streamauksen tms niin voishan sillä pelaillakin virtuaalinäytöltä ohjaimen kanssa.
 
On tuo Go sen verran halpa että rupesi kiehtomaan juurikin Netflixin sun muiden katsomiseen sängyssä, junassa, hotellissa yms. Tuskin sillä kauheasti pelattua tulisi, sitä varten on sitten toi Rift.

Toisaalta ehkä jos siihen saisi toimimaan jonkun remote desktopin, Xbox/Steam streamauksen tms niin voishan sillä pelaillakin virtuaalinäytöltä ohjaimen kanssa.
Joo ei tuo mikään CV1 korvaaja ole. Uskon kyllä että jotain hauskoja pelejäkin tuolle on, mutta varmaan parhaimmillaan tuo on just jättimäisen näytön korvikkeena reissussa.
 
Onkohan muilla ollut tällaista ongelmaa:
SteamVR & Oculus - oletussuunnan muuttaminen

Olen tehnyt tuon steamin room setupin kolmeen kertaan putkeen ja koittanut saada oletussuunnan muutettua 180 astetta, pois päin koneesta. Noh room setup näyttää menevän ok, mutta steamissa näyttää silti konetta kohti se pelisuunta -nuoli. Elevenissä ei suunta muuttunut, mutta Rec roomissa taas se muuttui. Rec roomissa tuo ei niin edes haittaisi kun siinä voi kääntyä, samaa ei voi sanoa elevenistä, siinä ollaan samaan suuntaan edelleen. Pöytätenniksessä varsinkin haluaisi tuon johdon menemään selän kautta ettei ole tiellä kun huitoo.

Ps. Oculus softalla myös käännetty oletussuunta varuiks.

Elevenin betassa on ainakin nappula millä sai käännettyä pöydän toisin päin :)
Joten ongelma kierretty/ratkaistu.
Se ei poista sitä kuinka sekavasti tuo SteamVR room setup / toteuma on toteutettu.
@Teemu en taida jaksaa renklata enää, itelle riitti.
 
Vaikuttaa siltä että et pelaa autopelejä, lentosimuja tai muita pelejä joissa päänseuranta on tärkeämpää kuin resoluutio. Tämänhetkisillä laitteilla ja näytönohjaimilla on resoluutioongelma joka menee paranee joskus tulevaisuudessa -kategoriaan. Jonkun verran myös paistaa ostajan katumustila ja haluat syyttää laitteita siitä että olet niitä ostanuta ja ne eivät ole vielä täydelliset. Viestihistoriastasi päätellen myös innostut kaikesta mutta et jaksa pelata pitempän mitään/millään.

Jossain tuolla edellisillä sivuilla on viesti missä kilpa-autoilija sai testata rallipeliä näytöllä ja vr-kakkuloilla ja sanoi että erittäin paljon luontevampaa ajaa kakkulat päässä ja sen kierrosajatkin parani vr-laseilla.
Olet oikeassa, en pelaa autopelejä, koska ajan autoa päivittäin, enkä näe siinä enää pelaamisen tarvetta. Lentosimulaattorit eivät ole pelattavia heikon resoluution takia (ainakin minun mielestä)! Ja onhan Phantom kvadrokopterin lennättäminen hd näytöltä aivan toista luokka elämys, kuin nykyiset VR lentosimulaattorit.
Kysymys ei ole myös minun katumus tilasta, koska VR aihe on kiinnostunut 90 luvulta lähtien.Vaikka itse pelaan silloin/tällöin.Koen kuitenkin täällä hetkellä ja tämän hetkiset VR laiteet sen verran puutelisiksi ja ylihinnoitetuksi, että en uskalla suositella kenelläkään, paitsi demojen esittelyn, tai todella fanipojille jne. Sinuna arvioisin varovaisempiin mielipiteitä, mitä menit tekemään minun muutaman viesti perusteella.
On täysin fakta, että nykyiset VR laiteet eivät kiinnosta vähempääkään suurempaa yleisö ja tulevaisuuden puheet kuulostavat lähinnä naurettavilta. Nämä puheet ovat tuttuja jo 90 luvulta. Täällä hetkellä on toistunut jo 90 luvulla nähty VR menestyksen lopahtaminen ja siihen saakka, milloin yleisö kiinnostu, menee luultavasti toiset mokomat, jos sittenkään.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos täällä kukaan vielä kiinnittänyt huomiota tuohon uutiseen Applen suunnitteilla olevista VR/AR-laseista? Apple’s working on a powerful, wireless headset for both AR and VR

Speksit vaikuttaa aika kovalta jos 8k näyttö lyödään molemmille silmille, sekä julkaisuajankohta vuodelle 2020 kuulostaa melko positiiviselta arviolta.

Lasit toimisivat langattomasti 60GHz WiGig-tekniikalla Applen oman prosessorin sisältävän laitteen kanssa.

Applen tuntien hinta on varmasti premium-luokassa. Miinuksena on taas että tuo lyödään Applen ekosysteemiin eikä sillä varmaankaan voi pelata mitään PC-pelejä.

Jutussa myös kerrotaan että analyytikkojen mukaan VR/AR-laseja myytäisiin tänä vuonna 22 miljoonaa kappaletta ja vuonna 2022 jo viisinkertainen määrä eli 120 miljoonaa.
 
Oculus Go julkaistu ja tilattavissa:
Oculus Go Available Now: Our Best VR Optics in Our First Standalone VR Headset
Oculus Go | Oculus

Hinnat toimituskuluineen 219 € (32 Gt) ja 269 € (64 Gt).
Ei oikein aukea Oculus GO:n idea. Mitä sillä on tarkoitus tehdä? Katselin parin arvostelua, eikä siltikään oikein selvinnyt että miksi se on olemassa?

Mobiilius on ok, mutta sisältöä entistäkin vähemmän ja lisäksi tuntuu huvittavalta että nykyään on tarjolla VR-laseja, joissa ei ole käytettävissä kuin kaksi akselia ja kolmannen puuttuessa pahoinvointi on taattua jos erehtyy kumartelemaan mihinkään suuntaan.

Leffojen katselussa nuo varmaan ovat ihan kivat, mutta sitten taas toisaalta mm. Netflixiä varten pitäisi matkakäytännössä olla nettiyhteys, joka sitoo lasit puhelimeen. No, ainakin hinta on kohtuullinen.
Sinuna arvioisin varovaisempiin mielipiteitä, mitä menit tekemään minun muutaman viesti perusteella.
Ai muutaman? Sinähän olet tuputtanut VR-lasien (varsinkin Riftin) parhautta satojen viestien verran murosta lähtien. Vaan eipä siinä, ihan kiva että välillä laskee jalat maahan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Oculus Go on varmaan hitti näihin netflix, bigscreen, facebook spaces, monopoly, trivial pursuit, ym.

Eipä kaikilla ole tehomyllyä kotona tai varaa laittaa useita satasia noihin kalliimpiin. 6Dof olisi vain nostanut hintaa ja virran kulutusta eikä sillä ole niin suurta merkitystä peruskäyttäjille.
 
Ei oikein aukea Oculus GO:n idea. Mitä sillä on tarkoitus tehdä? Katselin parin arvostelua, eikä siltikään oikein selvinnyt että miksi se on olemassa?

Mobiilius on ok, mutta sisältöä entistäkin vähemmän ja lisäksi tuntuu huvittavalta että nykyään on tarjolla VR-laseja, joissa ei ole käytettävissä kuin kaksi akselia ja kolmannen puuttuessa pahoinvointi on taattua jos erehtyy kumartelemaan mihinkään suuntaan.

Leffojen katselussa nuo varmaan ovat ihan kivat, mutta sitten taas toisaalta mm. Netflixiä varten pitäisi matkakäytännössä olla nettiyhteys, joka sitoo lasit puhelimeen. No, ainakin hinta on kohtuullinen.

Ai muutaman? Sinähän olet tuputtanut VR-lasien (varsinkin Riftin) parhautta satojen viestien verran murosta lähtien. Vaan eipä siinä, ihan kiva että välillä laskee jalat maahan. :D
Onko vappu jäänyt päälle? :)
 
Oculus Go on varmaan hitti näihin netflix, bigscreen, facebook spaces, monopoly, trivial pursuit, ym.

Eipä kaikilla ole tehomyllyä kotona tai varaa laittaa useita satasia noihin kalliimpiin. 6Dof olisi vain nostanut hintaa ja virran kulutusta eikä sillä ole niin suurta merkitystä peruskäyttäjille.
Lähinnä elokuvapurkkina minäkin nuo tosiaan näen. Ja yksi käyttökohde tällaiselle kohtuullisen helppokäyttöiselle piuhattomalle setille on varmasti myös juuri tuo edellisessäkin mainittu aikuisviihde, olettaen että sopivaa tarjontaa löytyy.

Oli miten oli, niin LTE-versio olisi ollut kiva, jotta ei tarvitsisi huseerata puhelimen hotspotin kanssa matkalla. Sitten vaan olisi hinta noussut liikaa.
 
Netflix-käyttöönkin kaipaisin melkein 4k-resoa. Riftillä on niin tuhruista katsoa mitään, etten usko 1440p:n paljon vielä auttavan. Jumppavideoiden diskreettiin katseluun varmaan ok ratkaisu.
 
Lähinnä elokuvapurkkina minäkin nuo tosiaan näen. Ja yksi käyttökohde tällaiselle kohtuullisen helppokäyttöiselle piuhattomalle setille on varmasti myös juuri tuo edellisessäkin mainittu aikuisviihde, olettaen että sopivaa tarjontaa löytyy.

Oli miten oli, niin LTE-versio olisi ollut kiva, jotta ei tarvitsisi huseerata puhelimen hotspotin kanssa matkalla. Sitten vaan olisi hinta noussut liikaa.

Voihan niitä leffoja ja sarjoja latailla ennakkoon matkaa varten. Ainakin GearVR käyttäjiltä olen joskus ymmärtänyt, että Netflixissä voi latailla kaiken valmiiksi.

Väittäisin kuitenkin, että kaikki nuo sosiaaliset kokemukset tulee olemaan tämän laitteen vahvuuksia leffojen ohi. VRChatin perusteella jo näki, että se yksistään riitti osalle hankinnan perusteeksi Vivellä/Riftillä.
 
Voihan niitä leffoja ja sarjoja latailla ennakkoon matkaa varten. Ainakin GearVR käyttäjiltä olen joskus ymmärtänyt, että Netflixissä voi latailla kaiken valmiiksi.
Offline-lataukset eivät ole käytettävissä kaikissa titteleissä ja mm. HBO:lla moista ominaisuutta ei ole lainkaan jne.

Väittäisin kuitenkin, että kaikki nuo sosiaaliset kokemukset tulee olemaan tämän laitteen vahvuuksia leffojen ohi. VRChatin perusteella jo näki, että se yksistään riitti osalle hankinnan perusteeksi Vivellä/Riftillä.
No jaa, jotenkin en jaksa uskoa että tuollaiset kiinnostaisivat suuria massoja, vaikka varmaan niillekin on oma tilauksensa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom