VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Näköjään myös Vive lähtisi tuolta 760 eurolla (hinta muuttuu kun laittaa koriin). Toimitusosoitteeksi voi kuitenkin laittaa vain saksalaisen osoitteen.
Jos eivät toimita suoraan, niin sitten voi käyttää esim. Borderlinxiä välissä. Borderlinx veloittaa palvelusta 15-20€.
 
Kyllähän Constellation täysin riittävä on kunhan saavat viimeiset kuprut hiottua softalla pois. Vaikea nähdä että lähtisivät tekemään mitään uutta outside-in ratkaisua nykyisen tilalle, etenkään kun fokus on front-faced ja 360-kokemuksissa, jotka toimivat hyvin.

Kykenevämmät sensorit (FoV) voisivat tietenkin olla ihan paikallaan.

Oculus hioi Touchia jo melkein vuoden Headsetin julkaisun jälkeen eikä ole saanut "kupruja" pois. Kyllä se mielestäni kertoo siitä että kameraseurantaan perustuva ratkaisu ei ole optimaalinen tarkkaa seurantaa vaativaan VR- käyttötarkoitukseen. Sekin että ekan sukupolven Rift+Touch vaatii käyttöönsä hirveän määrän usb-portteja ja -kaistaa antaa jotenkin devkitmäisen vaikutelman. Ei sellainen ratkaisu voi olla kovin pitkäikäinen.

Foviakaan ei kameraratkaisussa voi kasvattaa kovin paljoa laajakulmalinssejä vaivaavan linssivääristymän takia.
 
Oculus hioi Touchia jo melkein vuoden Headsetin julkaisun jälkeen eikä ole saanut "kupruja" pois. Kyllä se mielestäni kertoo siitä että kameraseurantaan perustuva ratkaisu ei ole optimaalinen tarkkaa seurantaa vaativaan VR- käyttötarkoitukseen. Sekin että ekan sukupolven Rift+Touch vaatii käyttöönsä hirveän määrän usb-portteja ja -kaistaa antaa jotenkin devkitmäisen vaikutelman. Ei sellainen ratkaisu voi olla kovin pitkäikäinen.

Foviakaan ei kameraratkaisussa voi kasvattaa kovin paljoa laajakulmalinssejä vaivaavan linssivääristymän takia.
Viittaat nyt ongelmilla lie ominaisuuksiin jotka Oculus on nimennyt "experimental" leiman alle? Muistutan ettei Oculuksen tähtäimessä alunperin ollut roomscale, eli Touchien ja neljän sensorin tuki tuskin ovat edenneet käsi kädessä.

Sinällään en voi hirveänä asiaa kommentoida kun itselläni toimii neljä sensoria ilman mitään kupruja kahdella eri koneella. Ehkäpä se Oculus tarjoaa gen 2:ssa sitten Vive-tyyliin pienen laatikon lasien jatkeeksi joissa sattuu olemaan USB-hub samassa?

Molemmilla tekniikoilla on selkeät vahvuudet että heikkoudet, mutta kun molemmat toimii, on lasien alla hyvin vaikea erottaa yhtä toisesta. Tämän takia en usko että tulemme näkemään mitään perustavanlaatuisia muutoksia Constellationissa. Sama pätenee Lighthousen päivitykseen.
 
En hirveästi keksi mitä voisivat parantaa Lighthousen osalta paitsi poistaa sen ärsyttävän vinkumisen :)
 
En hirveästi keksi mitä voisivat parantaa Lighthousen osalta paitsi poistaa sen ärsyttävän vinkumisen :)
No siis hyvähän se jo on, jopa erinomainen, mutta kriittisellä silmällä tarkistellen ei ole vielä oikea hetki heittää tuotekehitystiimiä pihalle:
- Tuottaa korkeaa ääntä.
- Tärisee.
- Hidas käynnistys, joskus vaikeaa saada hereille.
- Vaikea sijoittelu (ei saa päästä tärisemään, töpselin oltava about samoilla kohdilla ellei jatkoroikkaa halua).
- Asemien on oltava synkronoituja.
- Asemia voi olla vain kaksi.
- Basestationin iso fyysinen koko.
- Jitteröintiä on yhä, osa näkee paljaalla silmällä sen.
- ...

Vastavuoroisesti Constellation loistaa monessa kohdassa joita mainittu yllä, mutta sitten taas asiat kuten alhainen field of view ja USB-ohjaimien aiheuttamat ongelmat tuottavat päänvaivaa. Tarkkuudeltaan nuo ovat molempien toimiessa optimaalisesti samaa luokkaa.
 
Hienoa, että tulee kilpailua alalle ja hintapaineita isommille valmistajille.
Saattaa mennä Oculus vaihtoon jos noissa muutkin speksit ovat hyvää tasoa. Toivottavasti näkökenttääkin on hiukan laajennettu noissa.

Seuranta on valtava kysymysmerkki. Ohjaimet ja softatuki ovat toinen. Tässä halvempien laitteiden aallossa huolestuttaa se, tuleeko toinen sonta-VR:n vyöry näiden mobiilikikkareiden päälle. Jos ihmisten ensikosketus VR:ään on huono, vaikutelmaa voi olla vaikea muuttaa myöhemmin.
 
Se on totta, mutta toivossa on hyvä elää.
Siis oikeastihan noissa täytyy olla vähintään se 90Hz näyttö ja katselukulmat kohdallaan niin speksien puolesta ollaan jo hyvällä mallilla.
Sehän ei hyödytä tosiaan ketään jos nyt yhteensopivuus ongelmia tulee ohjelmissa, joten siinä saisi jokin standardi tulla.
Myynti rupeaa sakkaamaan kaikilla jos on eri sovellukset joka vehkeelle ja pelit eivät toimi keskenään.
 
No niin, kamelin selkä napsahti ja nyt on Rifti matkalla kun hinta osui lopulta kohdalleen ( kiitos @freekevin ). Alkuhuuman jälkeen oli hetkellisesti ajatuksena että hommaan PSVR:n jota varsinkin jälkikasvu on mankunut, mutta Riftin monipuolisuus vei voiton. Pitää katsoa josko hommaisi jossakin vaiheessa myös sen PSVR:n olohuoneeseen, mutta tässä vaiheessa VR-maailma saa luvan kelvata pelkästään PC-cornerissa.

Ja siis tottakai myös Vive oli harkinnassa, mutta jotenkin se ei vain jaksanut vakuuttaa kokonaisuutta ajatellen ja muutenkin se on vähän sellainen ropelihattuviritelmä, vaikka siinäkin kieltämättä puolensa on. No, kaikkea ei voi saada kerralla.

Tässä taitaa vaan nyt käydä niin, että pitää uudistaa myös koneen komponentteja raa'alla kädellä ja varmaan ne Touchitkin pitää laittaa tilaukseen vaikka ei pelitila suuri olekaan. Kyllä tälle hankinnalle siis aika kova kokonaishinta tulee varsinkin PSVR:ään verrattuna, mutta elämä on ja silleen... :D

Uuh, pitääkin heti ensimmäisenä ostaa Eagle Flight.
 
Tässä taitaa vaan nyt käydä niin, että pitää uudistaa myös koneen komponentteja raa'alla kädellä ja varmaan ne Touchitkin pitää laittaa tilaukseen vaikka ei pelitila suuri olekaan. Kyllä tälle hankinnalle siis aika kova kokonaishinta tulee varsinkin PSVR:ään verrattuna, mutta elämä on ja silleen... :D
Ehdottomasti Touchit tilaukseen mikäli et aio pelkästään simuihin ym. jäädä. Ja mitä tulee Riftien ostamiseen niin hyvä päätös. Kyllä minä koen noiden lasien antaneen enemmän takaisin kuin mikään telkkari/näyttö/konsolihankintani aikaisemmin, joten korkea hinta on melko suhteellinen käsite.
 
Uuh, pitääkin heti ensimmäisenä ostaa Eagle Flight.
Itselleni ja muille vinkki Eagle Flightin putkikatseen poistamiseen:

Löytyykö tuohon muuten pelaajia kuinka paljon, vai joko koko peli on hiipunut?

Ehdottomasti Touchit tilaukseen mikäli et aio pelkästään simuihin ym. jäädä. Ja mitä tulee Riftien ostamiseen niin hyvä päätös. Kyllä minä koen noiden lasien antaneen enemmän takaisin kuin mikään telkkari/näyttö/konsolihankintani aikaisemmin, joten korkea hinta on melko suhteellinen käsite.
Jeps, DK2:sta on kokemusta jo entuudestaan.

Touchit pitää tosiaan hankkia, mutta huoneen sisustus on ikävästi sellainen, että pelialue jää aika vaatimattomaksi (käytännössä about 1,5m x 2.0m suorakaide, joka ei ole edes suoraan koneen edessä). Olohuoneessa olisi tilaa, mutta sinne en saa laseja vedettyä järkevästi mitenkään.

Btw. Mikäs olikaan se Riftin kanssa toimivaksi havaittu USB-laajennuskortti?
 
Eagle Flightin kohdalla kannattaa huomioida, että moninpeli on täysin kuollut. Moninpeli on tuossa myös se varsinainen juju; yksinpeli käy nopeasti väkinäiseksi. Täytyy nyt kuitenkin kokeilla päivityksen kanssa, olisiko lentäminen hauskempaa.

E: Pari ensimmäistä sekuntia otti jopa hieman vatsanpohjasta. Kannattaa tuo päivitys asentaa, mutta kovin radikaalisti kokemus ei silti muutu. Maksiminopeus ei ole Eagle Flightissa kovin suuri ja lento on muutenkin melko tasanopeuksista: ei ole voimakasta kiihtyvyyttä eikä hidastuvuutta. Syy on tietysti selvä, mutta nimenomaan yksinpeliä ajatellen olisi hauska kokeilla jonkinlaista HC-moodia.
 
Viimeksi muokattu:
Inateck PCI-E to USB 3.0 5-Port
https://www.amazon.co.uk/d/5nr/Inat...UTF8&qid=1483556116&sr=8-4&keywords=inateck+5

Itse käytän korttia kakkoskoneessa ja kyllähän se ratkaisevasti painetta laski emolevyn ohjaimilta, mutta ei tuo yksistään koko settiä jaksa, jos sensoreita on 3+.
OK, kiitos. Saksan amazonista saa ilman kuluja, joten tilaan varmaankin sieltä.

Näillä ei kaiketi ole mitään käytännön eroa (5+2 -porttinen on muutaman euron halvempi)? -->
https://www.amazon.de/Inateck-Expre...=8-1&keywords=Inateck+PCI-E+to+USB+3.0+5-Port
https://www.amazon.de/Inateck-Expre...=8-2&keywords=Inateck+PCI-E+to+USB+3.0+5-Port

Amazonissa näyttää olevan myös Toucheja muutaman euron Oculuksen omaa kauppaa halvemmalla, mutta ikävästi tällä hetkellä vain Prime-jäsenille.
 
Itselläni oli alunperin tämä mutta oli hieman ongelmia, joten luovuin tämän käytöstä.

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00B6ZCNGM/ref=oh_aui_detailpage_o05_s01?ie=UTF8&psc=1

Nykyisin käytössä taasen tämä ja mitään ongelmia ei ole ollut vaikka kaikki Riftiin liittyvät ovat liitetty samaan, myös 3-sensori.

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B005NGQWL2/ref=oh_aui_detailpage_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

Inatekin suhteen myös ajureilla on merkitystä, joillakin toimii paremmin windowsin omilla ajureilla ja joillakin taasen valmistajan, itse käytin valmistajan.
 
OK, kiitos. Saksan amazonista saa ilman kuluja, joten tilaan varmaankin sieltä.

Näillä ei kaiketi ole mitään käytännön eroa (5+2 -porttinen on muutaman euron halvempi)? -->
https://www.amazon.de/Inateck-Expre...=8-1&keywords=Inateck+PCI-E+to+USB+3.0+5-Port
https://www.amazon.de/Inateck-Expre...=8-2&keywords=Inateck+PCI-E+to+USB+3.0+5-Port

Amazonissa näyttää olevan myös Toucheja muutaman euron Oculuksen omaa kauppaa halvemmalla, mutta ikävästi tällä hetkellä vain Prime-jäsenille.

Tuolla Oculuksen foorumilla oli näistä keskustelua ja Oculuksen virallinen suositus on se 4-porttinen Inateckin kortti (KTU3FR-4P). Mutta samaa Frescon FL1100-EX ohjainta nuo muutki Inateckin kortit käyttää. Tossa 5+2-porttisessa tosin menee silleen, että 3 emoa lähimpänä olevaa porttia tulee suoraan tuolta Frescon ohjaimelta ja loput portit menee sitten erillisen hubiohjaimen kautta (eli se "neljäs" FL1100-EX portti on hubin kautta jaettu neljälle lisää). Eli jos tuota käyttää, niin kannattaa ehkä ensimmäisenä täyttää nuo emoa lähimpänä olevat portit.
 
Jos tuolta saksan Amazonista tilailee ja haluaa myös halvalla USB-jatkokaapeleita, niin siellä on tällä hetkellä 48% tarjouksessa aktiivinen 5m Ugreenin kaapeli. En oo löytäny tosta mitään erikoisempia mainintoja muilta foorumeilta, että onko kukaan varmasti toimivaksi todennu, mutta uskoisin aktiivisen kaapelin toimivan hyvin. Toinen redditissä toimivaksi todettu CSL:n 5m aktiivinen kaapeli on tuolla saksassa hiukan kalliimpi, mutta kohtuu halpa silti.
 
Tuolla Oculuksen foorumilla oli näistä keskustelua ja Oculuksen virallinen suositus on se 4-porttinen Inateckin kortti (KTU3FR-4P). Mutta samaa Frescon FL1100-EX ohjainta nuo muutki Inateckin kortit käyttää. Tossa 5+2-porttisessa tosin menee silleen, että 3 emoa lähimpänä olevaa porttia tulee suoraan tuolta Frescon ohjaimelta ja loput portit menee sitten erillisen hubiohjaimen kautta (eli se "neljäs" FL1100-EX portti on hubin kautta jaettu neljälle lisää). Eli jos tuota käyttää, niin kannattaa ehkä ensimmäisenä täyttää nuo emoa lähimpänä olevat portit.
Ok, kiitos tiedosta. Taidan sittenkin tilata sen neliporttisen version Visionin pelotteluista huolimatta. Tuo on kuitenkin niin laajasti käytössä, että en usko sen aiheuttavan ongelmia.

Mieluummin 4 varmasti yhteensopivaa porttia kuin 3 ja päälle pari arpavaihtoehtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin riftmäinen tuo deluxe audio - helpottaa varmasti päivittäistä käyttöä. Langattomuus on hyvä asia etenkin isompia pelitiloja ajatellen. Mitenhän tämä suhtautuu huhuun seuraavasta Vivestä? On vaikea kuvitella, että heti lisälaitejulkaisujen jälkeen tulisi uusi hmd.
 
HTC kumonnut moiset huhut ja jossain aikaisemmassa haastattelussa joku pamppu sanoi, ettei 2017 tule uutta (pl. mahd. arcade headsetit) .
 
Pääsin vihdoin testaamaan PSVR:ääkin ja täytyy kyllä kehua rgb-paneelia. Vaikka resoluutio on vieläkin matalampi kuin Vivessä ja Riftissä, kuva on itsessään hyvin miellyttävä katsoa. Silmikon ergonomia on myös hyvä, ja PSVR on näistä helpoin vetää päähän. IPD-säädön puuttumisen toisaalta huomasin heti käyttömukavuudessa.

Seuranta on toinen murheenkryyni. Uudistetunkin kameran seuranta-alue on varsin pieni, ja katveille ei voi mitään. Move-ohjaimet toimivat kohtuullisesti, mutta kyllä Sonyn olisi rehellisesti kannattanut tuoda sekä kokonaan uudenlainen seurantajärjestelmä että ohjaimet markkinoille julkaisun yhteydessä. Kun silmikko on niin hyvä, muiden osien rajoittuneisuus hyppää silmään.

Sisällön määrä ja hinta-laatusuhde kärsivät myös konsoliekosysteemistä. Hinnat ovat aika järkkyjä, kun sisältö on vielä todella voimakkaasti teknologiademon tasoa. Silti uskon PSVR:n olevan VR:ssä se varsinainen veturi. Se on riittävän helppo ottaa käyttöön ja hieman edullisempikin kuin PC-kilpailijat, joten jos jossain muodostuu riittävä käyttäjäpohja, se on Sonyn alustalla.
 
No niin, nyt on vihdoinkin ensisavut otettu Riftistä ja mielikuva on DK2:n jälkeen enemmän negatiivinen kuin positiivinen. Ensimmäinen huomio oli että kuvanlaatu on hieman, mutta ei kuitenkaan merkittävästi parempi kuin DK2:ssa. Itse headset on laadukkaammin valmistettu, mutta mielestäni se on silti DK2:ta huonompi päässä, varsinkin silmälasien kanssa. Säätäminenkin on kömpelöä.

Kuulokkeet tuntuvat olevan aina tiellä kun laittaa settiä päähän ja se niiden lukitusasento ei meinaa pitää, vaan kuulokkeet napsahtavat pienestäkin hipaisusta aina takaisin alas. Myös headsetin johto on liian lyhyt, kuten on moneen otteeseen todettu. Sensorille ei ole viitsitty laittaa mukaan mitään parin euron pidikettä, jotta saisi sen monitorin päälle ja bonuksena edelleen itseään betaksi mainostava Oculus home on yhtä amatöörimainen usean eri prosessin bloattikombokyhäelmä kuin vuosi sitten DK2:n kanssa, että ei ole tosikaan.

Kaikkein merkittävin miinus tulee siitä, että linsseissä näkyy aivan hillittömästi niitä godray-heijastuksia. Siis ei hyvää päivää, luulin että nettikommentit aiheesta olisivat olleet perinteiseen malliin liioiteltuja, mutta nyt näin ei ollutkaan, vaan efekti on todella häiritsevä. Ongelma on havaittavissa aina jos kuvassa on mitään vaaleaa tummalla pohjalla, mutta kyllä se näkyy kaikissa teksteissäkin jne. CV1 on harhaanjohtava nimitys, sillä DK3 olisi ollut realistisempi.

Katsele siinä sitten tyytyväisenä tällaista (bonuksena nuo säteet liikkuvat sitä mukaa kun liikuttaa päätä):

CrepuscularRays.jpg


Lueskelin että tuota ongelmaa voisi vähentää hieman vaihtamalla pehmusteen sellaiseksi että lasit istuvat ovat lähempänä silmiä, mutta ei sellainen toimi oikein silmälasien kanssa, kun sitten rillit ottavat kiinni Riftin linsseihin ja molemmat naarmuttuvat.
 
Ei kyllä Viven kanssa enää edes huomaa jotain godrayta 500 tunnin jälkeen.
Eikä oikeastaan mitään muutakaan "häiritsevää" tekijää mistä porukka VRn kohdalla valittelee, kaikkeen on näillä tunneilla jo niin tottunu että jos jostain pitäisi vielä valittamista keksiä, niin langattomuutta odotan vaikka istumapelejä pelaankin.
 
Ei kyllä Viven kanssa enää edes huomaa jotain godrayta 500 tunnin jälkeen.
Eikä oikeastaan mitään muutakaan "häiritsevää" tekijää mistä porukka VRn kohdalla valittelee, kaikkeen on näillä tunneilla jo niin tottunu että jos jostain pitäisi vielä valittamista keksiä, niin langattomuutta odotan vaikka istumapelejä pelaankin.
Se on vähän kuin se kuuluisa jääpuikko perseessä, eli kaikkeen tottuu ajan kanssa, mutta ei se sitä alkuperäistä ongelmaa mihinkään poista.

Ja tosiaan langattomuus se vasta olisikin jotain, mutta toimivaa sellaista ei uskalla vielä toivoa kun muutenkin koko tekniikka on vielä niin alkutekijöissään.
 
Kyllähän tuo langattomuus on tulossa kovaa vauhtia, aluksi ainakin Viven puolelle ja kuluttajien käsissä pitäs olla ennen kesää. Jotain huhujahan tuosta on, että saattas Riftin puolellakin toimia, mutta tuskinpa ainakaan heti alkuun. 250 USD hintaan tuota meinaavat myyä.
 
Itellä nuo godrayt oikeastaan häiritsee pelkästään latausruuduissa. Tosi harvassa pelissä on tummalla taustalla jotain kirkasta, mutta tokihan niitäkin löytyy. Alussahan ne tympäs kyllä aika reippaasti, mutta niihin tottu kuitenkin aika hyvin. Oon lueskellu kyllä muilta foorumeilta, että Rifteissä saattaa yksilöiden välillä olla linsseissä jonkinlaisia eroja. Kuulemma joissakin yksilöissä nuita godrayta tulee huomattavasti enemmän kuin muissa, mutta en sitten tiiä onko nuilla väitteillä mitään totuuspohjaa. Ainakin itsellä ne tulee häiritsevimmiksi, jos linsseissä on vähänkään rasvaa/likaa, joten niitä saa puhdistella aika ahkerasti ja tietenkin varoa tekemästä naarmuja. Omassa Riftissä on oikean linssin näytön puolella (eli siihen ei pääse käsiksi mitenkään itse) jonkinlainen naarmu/hius, mutta onneksi se on sen verran reunassa tuolla nenän puolella, ettei sitä hoksaa jos ei erikseen etsi.
 
Joo eipä tuota godraytä pelatessa huomaa. Valikoissa tuo välillä ottaa päähän.
Simulaattoreissa ainakin riftit on tullut jäädäkseen. En enää vaivaituisi näytöllä pelaamaan niitä, koska immersio on aivan eri luokkaa.
 
Viven CES julkistuksista melkein vielä langattomuutta kiinnostavampi on Vive Tracker. Sehän mahdollistaa käytännössä minkä vaan reaalimaailman esineen tuomisen virtuaalimaailmaan. Pelintekijät voivat vaikka alkaa myydä juuri heidän peliinsä sopivaa erikoisohjainta ilman että siihen tarvitsisi rakentaa seurantatekniikkaa - riittää, että ohjaimessa on merkitty paikka trackerille.
 
Aika vahvasti on sellainen fiilis, että lasien ympärillä käy kyllä kova pöhinä kaikissa tapahtumissa, mutta sisältö puuttuu edelleen. Kokonaiset pelit ovat oma lukunsa, mutta tässä on nyt muutaman päivän ollut CV1-setti kiinni koneessa ja vähitellen olisi kiva löytää edes jotain sellaista materiaalia jolla demota laseja tuttaville. Ainakin kaikki ilmaiset demot tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän noloja tuotoksia, eikä Oculuksen oma Dreamdeck ole paljon parempi. Mistä sitä wau-efektin tuottavaa sisältöä siis löytyy, vai onko tämä oikeasti edelleen näin köyhää touhua?

Toucheja ei vielä ole, joten se rajaa hieman valikoimaa, mutta jotenkin tuntuu että DK2:n aikaan oli enemmän kaikenlaista nähtävää ja koettavaa kuin nyt.
 
Steamista kun kattoo niin tuntuu että VR-pelejä, jopa ilmaisia olisi pirusti tarjolla.
Toki, suurin osa on varmasti pelkkää tauhkaa.
Itehän en ole mitään muuta pelannukaan kuin Eliteä.. :D
 
Sillon kun ei ollut vielä Touchia, niin demoilin pitkälti sen Dreamdeckin kanssa ja erittäin positiivisesti se on otettu vastaan. Sitten vähän riippuen kohderyhmästä olen demonnut esim Lucky's Tale/Henry tai sitten ihan Assetto Corsaa ratilla.

Touchin kanssa onkin sitten melko paljon enemmän tavaraa näytettävänä.
 
Aika vahvasti on sellainen fiilis, että lasien ympärillä käy kyllä kova pöhinä kaikissa tapahtumissa, mutta sisältö puuttuu edelleen. Kokonaiset pelit ovat oma lukunsa, mutta tässä on nyt muutaman päivän ollut CV1-setti kiinni koneessa ja vähitellen olisi kiva löytää edes jotain sellaista materiaalia jolla demota laseja tuttaville. Ainakin kaikki ilmaiset demot tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän noloja tuotoksia, eikä Oculuksen oma Dreamdeck ole paljon parempi. Mistä sitä wau-efektin tuottavaa sisältöä siis löytyy, vai onko tämä oikeasti edelleen näin köyhää touhua?

Toucheja ei vielä ole, joten se rajaa hieman valikoimaa, mutta jotenkin tuntuu että DK2:n aikaan oli enemmän kaikenlaista nähtävää ja koettavaa kuin nyt.

Mitä kaikkea olet kokeillut ja mitä nämä nolot tuotokset ovat? Mielestäni siistejä juttuja varsinkin lyhyeen demotukseen löytyy paljon. Google Earth, Destinations, Accounting, SPT, Super Hot, Bullet Train tai vaikka Medium, jos eri tyyppisiä juttuja haluaa?

edit: hups en huomannut heti, ettei ole Toucheja eli se rajaakin löydettävää merkittävästi :)
 
Mitä kaikkea olet kokeillut ja mitä nämä nolot tuotokset ovat? Mielestäni siistejä juttuja varsinkin lyhyeen demotukseen löytyy paljon. Google Earth, Destinations, Accounting, SPT, Super Hot, Bullet Train tai vaikka Medium, jos eri tyyppisiä juttuja haluaa?
Kiitos vinkeistä, pitääpä tutustua. Tosin kuten sanoin, Touchit puuttuvat vielä tässä vaiheessa joten noista jää aika moni pois jo sen vuoksi. About kaiken ilmaisen olen Oculus Homesta ladannut ja testannut, mutta kun ei siellä näyttäisi pysyvän edes sorttaamaan sisältöä hinnan mukaan tai paljon muutenkaan, niin voi olla että olen missannut jotain järkevää. Hetkellisiä onnistumisia lukuun ottamatta enemmän tai vähemmän kakkelia tuntuu kaikki ilmainen siellä olevan.

Ja siis ei siinä mitään, kyllä minä olen hyvästä sisällöstä valmis myös maksamaan, mutta ei viitsisi ostaa sikaa säkissä ja luulisi sen nyt olevan Oculuksen omakin etu tuottaa sellaista materiaalia, joilla saadaan mahdollisimman näppärästi uutta käyttäjäkuntaa. Missä siis pääsisi kokemaan sellaisia perusjuttuja kuten lentäminen, vuoristoradat/huvipuistot, huikeat kokemukset maan päällä ja veden alla, korkeat paikat jne?

Steamin VR-sisältöä en ole tutkinut, mutta pitääpä korjata tilanne.

Pari kysymystä:
- Kuinka saa poistettua Oculus Homen takan taustarätinän ja muut siellä kuuluvat äänet, vai onko tämä facebook-tyylisesti koettu ominaisuudeksi johon käyttäjän ei ole syytä päästä vaikuttamaan?
- Kuinka pääsee eroon joka ikinen kerta laseja päähan laitettaessa tulevan urpon varoituksen, jossa pitää osoittaa muutama sekunti sitä tekstilaatikkoa?
- Kuinka voi estää Oculus Homen pakkotuputuksen (haluaisin siis ettei se hyppää silmille työpöydällä joka kerta kun laittaa lasit päähän tai käynnistää jonkin VR-sovelluksen tai poistuu Steamin VR-tilasta)?
- Kuinka saa valittua millä tavalla haluaa kuunnella sovelluksen äänet? Nyt osa sovelluksista tuottaa äänen Riftin omille kuulokkeille ja osa taas on sitä mieltä, että äänten tulee toistua kaiuttimien kautta. Mm. Steamin äänet tulevat väkisin pääkaiuttimista ja ilmeisesti myös muiden sieltä käynistettyjen sovellusten äänet.
- Pääseekö edelleenkään millään järkevällä tavalla eroon Oculus Homen "laitteistosi ei ole yhteensopiva" -holhousbannerista?

Sillon kun ei ollut vielä Touchia, niin demoilin pitkälti sen Dreamdeckin kanssa ja erittäin positiivisesti se on otettu vastaan. Sitten vähän riippuen kohderyhmästä olen demonnut esim Lucky's Tale/Henry tai sitten ihan Assetto Corsaa ratilla.
Mm. juuri nuo menevät minulla suoraan siihen "ihan kakkelia" -kategoriaan. Ei oikein napostele alkaa näyttämään mitään hyppelypeliä tai hidastempoista lasten animaatiota aikuisille ihmisille. Vaikuttavat varmasti jollakin tasolla ensimmäisellä kerralla, mutta eivät ole alkuunkaan sitä mitä olen hakemassa.

Simulaattorit taas vaativat virittelyä (ja parin komponentin päivitystä koneessa), niiden aika tulee myöhemmin.
 
Kiitos vinkeistä, pitääpä tutustua. Tosin kuten sanoin, Touchit puuttuvat vielä tässä vaiheessa joten noista jää aika moni pois jo sen vuoksi. About kaiken ilmaisen olen Oculus Homesta ladannut ja testannut, mutta kun ei siellä näyttäisi pysyvän edes sorttaamaan sisältöä hinnan mukaan tai paljon muutenkaan, niin voi olla että olen missannut jotain järkevää. Hetkellisiä onnistumisia lukuun ottamatta enemmän tai vähemmän kakkelia tuntuu kaikki ilmainen siellä olevan.

Ja siis ei siinä mitään, kyllä minä olen hyvästä sisällöstä valmis myös maksamaan, mutta ei viitsisi ostaa sikaa säkissä ja luulisi sen nyt olevan Oculuksen omakin etu tuottaa sellaista materiaalia, joilla saadaan mahdollisimman näppärästi uutta käyttäjäkuntaa. Missä siis pääsisi kokemaan sellaisia perusjuttuja kuten lentäminen, vuoristoradat/huvipuistot, huikeat kokemukset maan päällä ja veden alla, korkeat paikat jne?

Steamin VR-sisältöä en ole tutkinut, mutta pitääpä korjata tilanne.

DCS 2, War Thunder, Elite Dangerous on vaikka lentopelejä. Ocean Rift veden alla, Destinations maisemiin ja Thrills An Chills vaikka vuoristorataan. Tosiaankin Steamista löytyy enemmistö VR jutuista, koska siellä ei ole minkäänlaista laadunvalvontaa speksien tai sisällön osalta.

Pari kysymystä:
- Kuinka saa poistettua Oculus Homen takan taustarätinän ja muut siellä kuuluvat äänet, vai onko tämä facebook-tyylisesti koettu ominaisuudeksi johon käyttäjän ei ole syytä päästä vaikuttamaan?
- Kuinka pääsee eroon joka ikinen kerta laseja päähan laitettaessa tulevan urpon varoituksen, jossa pitää osoittaa muutama sekunti sitä tekstilaatikkoa?
- Kuinka voi estää Oculus Homen pakkotuputuksen (haluaisin siis ettei se hyppää silmille työpöydällä joka kerta kun laittaa lasit päähän tai käynnistää jonkin VR-sovelluksen tai poistuu Steamin VR-tilasta)?
- Kuinka saa valittua millä tavalla haluaa kuunnella sovelluksen äänet? Nyt osa sovelluksista tuottaa äänen Riftin omille kuulokkeille ja osa taas on sitä mieltä, että äänten tulee toistua kaiuttimien kautta. Mm. Steamin äänet tulevat väkisin pääkaiuttimista ja ilmeisesti myös muiden sieltä käynistettyjen sovellusten äänet.
- Pääseekö edelleenkään millään järkevällä tavalla eroon Oculus Homen "laitteistosi ei ole yhteensopiva" -holhousbannerista?

- Windowsin ääniasetuksista voi mutettaa OculusVR ohjelman
- Siitä turvallisuusvaroituksesta ei pääse eroon lakijuttujen takia, mutta se näkyy vain pitkän tauon jälkeen ja sen voi heti skipata ohjaimen napilla ilman katsomista. Varsinkaan Toucheilla ei iso ongelma.
- Se Oculus Home on samalla koko systeemin ajuri- ja featuresetti eli kuuluu olla aina käynnissä, kun VR käytössä. Erillisellä ohjelmalla saa halutessaan automattisesti piiloon systrayhin.
- Oculus Homen kautta käynnistettyjen äänet ohjautuu aina headsettiin. Steamissa pitää SteamVR asetuksiin määrittää halutut äänilaitteet. Erillisillä ohjelmilla voi määrittää per peli mitä kautta äänet kuuluu ja peilataanko.
- Rautavaroituksista pääsee eroon muistaakseni lisäämällä oman koneen jutut sinne whitelisted devices (ohjeet jossain redditissä).
 
Ja siis ei siinä mitään, kyllä minä olen hyvästä sisällöstä valmis myös maksamaan, mutta ei viitsisi ostaa sikaa säkissä ja luulisi sen nyt olevan Oculuksen omakin etu tuottaa sellaista materiaalia, joilla saadaan mahdollisimman näppärästi uutta käyttäjäkuntaa. Missä siis pääsisi kokemaan sellaisia perusjuttuja kuten lentäminen, vuoristoradat/huvipuistot, huikeat kokemukset maan päällä ja veden alla, korkeat paikat jne?

Vuoristorata hommiin steamista tää http://store.steampowered.com/app/301320/
Ei lopu ainakaan radat kesken :)
Tuolla olen porukalle oikeestaan noita vuoristoratoja demonnut ja hyvin porukka puristaa penkin reunoja.
Hauskana ominaisuutena toi xbox ohjain värisee radan mukaan.
 
Vuoristorata hommiin steamista tää http://store.steampowered.com/app/301320/
Ei lopu ainakaan radat kesken :)
Tuolla olen porukalle oikeestaan noita vuoristoratoja demonnut ja hyvin porukka puristaa penkin reunoja.
Hauskana ominaisuutena toi xbox ohjain värisee radan mukaan.
Vaikuttaa tosiaan hienolta, mutta 36€ tuollaisesta... tsiisös sentään. Ehkä jostakin alesta sitten.

Onneksi tuosta on sentään edes demo, mutta ikävästi sekin on aikarajoitettu.
 
Vaikuttaa tosiaan hienolta, mutta 36€ tuollaisesta... tsiisös sentään. Ehkä jostakin alesta sitten.

Onneksi tuosta on sentään edes demo, mutta ikävästi sekin on aikarajoitettu.

Joo suolaisen hintainen.
Itekkin sen jostain alesta ostin.
 
Latasin tuon No Limits 2:n demon Steamista, mutta eihän se paska lähde käyntiin laseissa lainkaan. Käynnistyksen jälkeen tulee joku 2D-valikkohässäkkä, joka ei sekään ole keskellä näkymää. Sitten kun itse pelin pitäisi käynistyä, niin laseissa näkyy vain tiimalasi. Desktopilla peli käynnistyy ja näyttää mitä laseissa pitäisi tapahtua ja seurantakin toimii, mutta kun laittaa lasit päähän, niin siellä näkyy vain se tiimalasi alakulmassa ja koska se on tummalla taustalla, niin kaupan päälle 50% muusta kuva-alasta on täynnä godray-pasketta.

Jotenkin tätä amatööripuuhastelua ymmärsi DK2:n kanssa paremmin...
 
Hmm kyllä se mulla toimi suoraan kun vaan steam vr asensin.
Kaikki muutenkin toiminut ilman mitään säätämistä.
 
Hmm kyllä se mulla toimi suoraan kun vaan steam vr asensin.
Ei tuo 2D-valikossa seikkaileminen vakuuta, mutta toisella yrityksellä lähti sentään toimimaan. Elimistö kesti noin 30s ennen kuin piti ottaa lasit pois päästä. :D

Kaikki muutenkin toiminut ilman mitään säätämistä.
Tuota en kyllä usko. Sen verran keskeneräistä tekniikkaa tämä vielä on ja sovellukset rimpuloita.
 
Ei minullakaan kyllä Oculus Homessa ole juuri ongelmia ollut. SteamVR sitten taas on ainakin Riftillä buginen rimpula ja toimii suunnilleen joka toinen kerta oikein.

Nyt voisi hiljalleen miettiä Touchille uusia pelihankintoja. Arizona Sunshine kiinnostaa, mutta alen jälkeen hinta on taas aika törkyinen. En ole 40 euroa maksamassa, kun peli on taas varmaan kestoltaan noin pari tuntia. Jotain järkeä tähän hinnoitteluun pitäisi kyllä saada. Jos hinnat eivät olisi tapissa, korkeammat myyntimäärät voisivat hyvinkin kompensoida alennettua yksikköhintaa. Joku Fruit Ninjakin maksaa 15 euroa. Juu ei.
 
Ei minullakaan kyllä Oculus Homessa ole juuri ongelmia ollut. SteamVR sitten taas on ainakin Riftillä buginen rimpula ja toimii suunnilleen joka toinen kerta oikein.
Tuota juuri tarkoitin, eli että kaikki ei vaan toimi yhteen. Ei sen kuitenkaan pitäisi niin mennä, että jos ostat Riftin, niin sitten käytät vain Oculuksen omaa alustaa ja käynnistät kaiken sieltä jne.

Mutta joo, josko se tilanne tästä seuraavan parin laitesukupolven aikana kirkastuisi.

Jännästi muuten muksut tykkäävät tuosta vuoristoradasta ihan hillittömästi, mutta itselle tuli sen verran paha olo alle yhden kierroksen, että ei pysty hetkeen yrittämään uudestaan. Voi olla, että osasyyllinen on tämä nykyinen näytönohjain (GTX780), joka on hieman alle speksien, mutta luulisi sen nyt tuollasta peruskamaa pyörittävän mukisematta. Ainakaan peli ei silmämääräisesti töki yhtään.
 
Noh sitä pahoinvointia voi tulla silti vaikka olisi kymppitonnin kone, mikäli on altis VR-pahoinvoinnille, kuten enemmistö on.
 
Kyllä VR vaatii vähintään sen 60 fps, mieluiten se 90 fps että pysyy pakissa kamat oikeilla paikoilla. Itsellä ei ole vr sicknessille alttiutta, mutta jos fps putoaa liian alas niin alkaa mahassa tuntumaan hassulta.
Elitessä jopa SRV:llä ajo planeetoilla ei aiheuta yhtään mitään vaikka miten pyöris ympäri sen kanssa, paitsi jos tuo fps droppaa liian alas.

Toki, jos on oikeasti herkkävatsainen, niin ei tämä VR ole kyllä sellasille..
Kävi yksi kaveri kokeilemassa Viveä ja melkein laatoitti olohuoneen lattian kun hyppäsi SRV:n puikkoihin Elitessä.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa 80-90% VR-sisällöstä olla sellaista, jossa vältetään noita pahoinvointeja aiheuttavia tekijöitä tai on toteutettu eri mukavuustiloja eli ei nyt välttämättä kannata sen takia luovuttaa. Vuoristoradat tai Elite niillä kieputtamisasluksilla on siinä marginaaliryhmässä ja ensimmäinen vielä ihan ääripäässä :)
 
Taitaa 80-90% VR-sisällöstä olla sellaista, jossa vältetään noita pahoinvointeja aiheuttavia tekijöitä tai on toteutettu eri mukavuustiloja eli ei nyt välttämättä kannata sen takia luovuttaa. Vuoristoradat tai Elite niillä kieputtamisasluksilla on siinä marginaaliryhmässä ja ensimmäinen vielä ihan ääripäässä :)
En missään nimessä tarkoittanut että minä ainakaan olisin tuon vuoksi luovuttamassa yhtään mitään. Jännästi vaan DK2:n kanssa en silloisista vuoristoratapätkistä saanut vatsaa sekaisin, mutta tuo NoLimits 2 aiheutti sen tosiaan alle minuutin testillä.

Tämä pahoinvointikysymys on kuitenkin yksi sellainen pointti, minkä vuoksi niitä pelien demoversioita tarvitaan entistäkin enemmän. Osta siinä sitten joku 49 euron peli, jota et voikaan pelata. :D
 
En missään nimessä tarkoittanut että minä ainakaan olisin tuon vuoksi luovuttamassa yhtään mitään. Jännästi vaan DK2:n kanssa en silloisista vuoristoratapätkistä saanut vatsaa sekaisin, mutta tuo NoLimits 2 aiheutti sen tosiaan alle minuutin testillä.

Tämä pahoinvointikysymys on kuitenkin yksi sellainen pointti, minkä vuoksi niitä pelien demoversioita tarvitaan entistäkin enemmän. Osta siinä sitten joku 49 euron peli, jota et voikaan pelata. :D
Mitäpä tuohon voi muuta todeta kuin mitä immersiivisempää, sitä immersiivisempää. Itsellänikään ei DK1 vuoristoradat aiheuttaneet pahoinvointia, saatika DK2:lla se pyörivä tivolilaite -demo jonka nimeä en muista, mutta en minä niissä hirveän voimakasta läsnäolontuntoa muutenkaan kokenut. Jokin kynnys ollut tuossa DK2 ja CV1 välillä jossa "näyttö silmien edessä" fiilis on vaihtunut "linssit toiseen maailmaan" meininkiin — ei sillä että vieläkään nojailisin virtuaalipöytiin.

VR-jalat ovat tosijuttu, mutta niitä ei kannata pakottaa.

Jos tuntuu että sisältö on laihaa, kannattaa ehdottomasti pistää jo ne Touchit tilaukseen. Hyvien pelien pelikirjasto triplaantuu laakista.
Gamepadille on aidosti hyviä pelejä mm. Chronos, Edge Of Nowhere ja Obduction.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 639
Viestejä
4 494 460
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom