VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
En edes olettanut että täällä konsoleista puhuttaisiin. Taitaa toi Vive olla paras kun Steamissakin siitä jaksetaan jauhaa. Tosin toi Microsoftin tuleva taitaa viedä näitä kaikkia kun hinta on noin pieni ja ei tarvitse kameroiden kanssa pelleillä.

Olen Riftiä harkinnut jo pari vuotta mutta taitaapi olla liian keskeneräinen vehje hintaansa nähden.
Silmikon suunnittelun ja ohjelmiston tasolla Rift on näistä selvästi kypsempi laite, ja sovellusvalikoima on laajempi. Viveen saa liikeohjaimet heti, Riftiin joulukuussa. MS:n vehkeisiin en hirveästi lataisi odotuksia ennen kuin on nähty, mitä sieltä tulee.

Jaan sen, mitä @Raunhofer sanoi sisällöstä. Lasit ovat riittävän hyviä. Se, saadaanko niille hyviä pelejä ja muita sovelluksia, on olennaisempi kysymys. Simulaattoreissa tilanne on hyvä, mutta 1. persoonan kokijapelit ovatkin sitten isompi ongelma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Eli Rift se siis olisi. Eikö näillä ole jotain yhteisiä standardeja? Tuntuisi tyhmältä että tietokoneella olisi peli joka toimisi vain toisilla laseilla.
Vive käyttää allaan OpenVR:ää, joka on tällainen avoin standardi ja jonka vuoksi Viven pelit taipuvat lähes suoraan myös Rifteille. Oculus taasen aloitti pelin omalla API:llaan joka ei ole avoin, mutta käsittääkseni ei täysin suljettukaan, mutta jostain syystä ei ole syntynyt diiliä HTC:n ja Oculuksen välille että Vive osaisi käyttää myös sitä, ehkä sitten joskus?

Se miksei Oculus taasen lähde OpenVR-only kelkkaan on varmasti monen syyn takana; tekevät rahansa oman kauppansa softalla, haluavat tuoda ominaisuuksia joita openVR ei tue kuten ATW ja ASW, eivät ehkä halua tuottaa taalaa suoraan kilpailijan pussiin, jne.
Tilanne on meidän kannaltamme valitettava, mutta samalla varsin ymmärrettävä.

http://arstechnica.com/gaming/2016/...rift-specs-using-asynchronous-spacewarp-tech/
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Silmikon suunnittelun ja ohjelmiston tasolla Rift on näistä selvästi kypsempi laite, ja sovellusvalikoima on laajempi. Viveen saa liikeohjaimet heti, Riftiin joulukuussa. MS:n vehkeisiin en hirveästi lataisi odotuksia ennen kuin on nähty, mitä sieltä tulee.

Jaan sen, mitä @Raunhofer sanoi sisällöstä. Lasit ovat riittävän hyviä. Se, saadaanko niille hyviä pelejä ja muita sovelluksia, on olennaisempi kysymys. Simulaattoreissa tilanne on hyvä, mutta 1. persoonan kokijapelit ovatkin sitten isompi ongelma.
Vive käyttää allaan OpenVR:ää, joka on tällainen avoin standardi ja jonka vuoksi Viven pelit taipuvat lähes suoraan myös Rifteille. Oculus taasen aloitti pelin omalla API:llaan joka ei ole avoin, mutta käsittääkseni ei täysin suljettukaan, mutta jostain syystä ei ole syntynyt diiliä HTC:n ja Oculuksen välille että Vive osaisi käyttää myös sitä, ehkä sitten joskus?

Se miksei Oculus taasen lähde OpenVR-only kelkkaan on varmasti monen syyn takana; tekevät rahansa oman kauppansa softalla, haluavat tuoda ominaisuuksia joita openVR ei tue kuten ATW ja ASW, eivät ehkä halua tuottaa taalaa suoraan kilpailijan pussiin, jne.
Tilanne on meidän kannaltamme valitettava, mutta samalla varsin ymmärrettävä.

http://arstechnica.com/gaming/2016/...rift-specs-using-asynchronous-spacewarp-tech/
Kiitoksia vastauksista! Eli Oculus on pysyy suosikkinani.

Jokusen vuoden olen odotellut että nuo halventuisivat ja noille tulisi enemmän sovelluksia. Ei luonto anna periksi laittaa tonnia laitteeseen jolla on lähinnä wau-arvoa :/
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
Ei luonto anna periksi laittaa tonnia laitteeseen jolla on lähinnä wau-arvoa :/
Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin lähinnä juuri tuo. Hyvin tehty aikuisviihde taitaa silti edelleen olla se mistä saa suurimman wau-efektin, eikä sekään kokemus mene katosta läpi (jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Sekin on silti noilla "oikeilla" laseilla jotain ihan muuta kuin kännykän kanssa käytettävillä pahvilaatikoilla.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin lähinnä juuri tuo. Hyvin tehty aikuisviihde taitaa silti edelleen olla se mistä saa suurimman wau-efektin, eikä sekään kokemus mene katosta läpi (jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Sekin on silti noilla "oikeilla" laseilla jotain ihan muuta kuin kännykän kanssa käytettävillä pahvilaatikoilla.
Joo oon koittanu laseillakin. Pahvilaattikko vie runkkauslaitteena 100-0 lähinnä hintansa ansiosta :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
508
Vive käyttää allaan OpenVR:ää, joka on tällainen avoin standardi ja jonka vuoksi Viven pelit taipuvat lähes suoraan myös Rifteille. Oculus taasen aloitti pelin omalla API:llaan joka ei ole avoin, mutta käsittääkseni ei täysin suljettukaan, mutta jostain syystä ei ole syntynyt diiliä HTC:n ja Oculuksen välille että Vive osaisi käyttää myös sitä, ehkä sitten joskus?

Se miksei Oculus taasen lähde OpenVR-only kelkkaan on varmasti monen syyn takana; tekevät rahansa oman kauppansa softalla, haluavat tuoda ominaisuuksia joita openVR ei tue kuten ATW ja ASW, eivät ehkä halua tuottaa taalaa suoraan kilpailijan pussiin, jne.
Täytyy tarkentaa eli OpenVR ei ole koskaan ollut kokonaan avoin ja iso osa sen jutuista on edelleenkin kokonaan Steamin devien varassa, joten on ollut vähän epämääräinen alusta käyttää erikseen resursseja tai laittaa sen varaan mitään. Mielestäni sitä on joskus kritisoinut joku iso taho (en muista oliko Razer, Sizense tms.). Touchilla ei toimisi esim mikään sen lisäjuttu vaan kaikki olisi rjoittuut Viven ominaisuuksiin. Ehkä tilanne muuttuu joskus tai sitten ei.

https://github.com/ValveSoftware/openvr/issues/8
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Täytyy tarkentaa eli OpenVR ei ole koskaan ollut kokonaan avoin ja iso osa sen jutuista on edelleenkin kokonaan Steamin devien varassa, joten on ollut vähän epämääräinen alusta käyttää erikseen resursseja tai laittaa sen varaan mitään. Mielestäni sitä on joskus kritisoinut joku iso taho (en muista oliko Razer, Sizense tms.). Touchilla ei toimisi esim mikään sen lisäjuttu vaan kaikki olisi rjoittuut Viven ominaisuuksiin. Ehkä tilanne muuttuu joskus tai sitten ei.

https://github.com/ValveSoftware/openvr/issues/8
Ai niinpä taisikin olla. Hyvä tarkennus.

Steam Dev Dayseillä taidettiin nyt ihan äskettäin mainostaa jonkinlaista "universaalia ohjainten nappien mappausta", Steam Controller tyyliin, eli voi pelata esimerkiksi Vive Wand pelejä, mutta mapata napit Touchiin, tai muuhun. En sen syvemmin ole kuitenkaan asiaan perehtynyt, luotan että pelaamisen arvoiset pelit tukevat jatkossa molempia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Eilen julkaistiin Obduction Oculus Rifteille, Steam: http://store.steampowered.com/app/306760/?l=finnish
Vive-tuki on käsittääkseni myös suunnitteilla.

Ensivaikutelmat ovat ihan lupaavat, saattaa olla jopa sitä must-buy osastoa mikäli puzzlet kolahtaa.

Kommenteissa jonkin verran varoitellaan huonosta suorituskyvystä, mutta ainakin 6700K + 1080 FTW -kombo Oculuksen Spacewarpin kera kyykyttää peliä ilman mitään nykimisiä, kaikki asetukset tapissa, SS 1.5.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Eilen julkaistiin Obduction Oculus Rifteille, Steam: http://store.steampowered.com/app/306760/?l=finnish
Vive-tuki on käsittääkseni myös suunnitteilla.

Ensivaikutelmat ovat ihan lupaavat, saattaa olla jopa sitä must-buy osastoa mikäli puzzlet kolahtaa.

Kommenteissa jonkin verran varoitellaan huonosta suorituskyvystä, mutta ainakin 6700K + 1080 FTW -kombo Oculuksen Spacewarpin kera kyykyttää peliä ilman mitään nykimisiä, kaikki asetukset tapissa, SS 1.5.
Olen vähän painiskellut tämän ostamisen kanssa. Visuaalisesti kuuluu olevan vaikuttava, mutta sitten taas illalla alkaa sen verran väsy painaa, ettei älypähkinöiden ratkominen ole ihan sitä, mitä haluaisin tehdä. Voi käydä samalla tavalla kuin Ethan Carterin kanssa: todella näyttävä maailma mutta itse peli ei kiinnosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Olen vähän painiskellut tämän ostamisen kanssa. Visuaalisesti kuuluu olevan vaikuttava, mutta sitten taas illalla alkaa sen verran väsy painaa, ettei älypähkinöiden ratkominen ole ihan sitä, mitä haluaisin tehdä. Voi käydä samalla tavalla kuin Ethan Carterin kanssa: todella näyttävä maailma mutta itse peli ei kiinnosta.
En ole vielä hirveän pitkällä, mutta puzzlet vaikuttavat toistaiseksi suhteellisen helpoilta. Ehkä suurin kynnys on pysyä kärryillä tavoitteista tai siitä mistä päästä sitä puzzlea pitäisi ylipäätään lähteä etsimään. Sinut heitetään keskelle hämmentävää ympäristöä ilman että oikein ymmärrät missä olet, kuka olet. Maailma itsessään on yllättävän avoin heti alkuun, eli ei mikään puzzle-huoneesta seuraavaan kävely, vaan joudut oikeasti nuuhkimaan paikkoja että saa hommat etenemään.

http://www.pcgamer.com/obduction-review/

Ethania en ole pelannut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
273
Saispa vivelle tuon sli:n toimimaan. Joutuu aina nappaamaan pois päältä, kun alkaa paukuttelemaan. Saisi graffojakin pumpattua samalla vielä lisää.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Olin juuri testaamassa ps4 vr laseja ja vaikka se reso nyt on mikä on niin ei se häiritse kyllä itseäni yhtään. Tilan tuntua piisaa ja askelia voi ottaa sinne tänne metrin verran mutta sitten kyllä rupee johdot siellä jäämään jumiin ja vetelemään. Jos katsoo ylös tai alas 90 asetetta niin kadotti varmaan 4 kertaa signaalin. Minulla on lasit ja tuntuma oli todella ergonominen. Voin vaan kuvitella mitä se homma on sitten oculuksella ja vivellä kun pslläkin on jo ihan toimiva.

Pelinä oli ocean descent abouttia rallaa 15minsaa.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Olin juuri testaamassa ps4 vr laseja ja vaikka se reso nyt on mikä on niin ei se häiritse kyllä itseäni yhtään. Tilan tuntua piisaa ja askelia voi ottaa sinne tänne metrin verran mutta sitten kyllä rupee johdot siellä jäämään jumiin ja vetelemään. Jos katsoo ylös tai alas 90 asetetta niin kadotti varmaan 4 kertaa signaalin. Minulla on lasit ja tuntuma oli todella ergonominen. Voin vaan kuvitella mitä se homma on sitten oculuksella ja vivellä kun pslläkin on jo ihan toimiva.

Pelinä oli ocean descent abouttia rallaa 15minsaa.
Tuskin on hirveästi eroa. Tarkkuus on riittämätön Vivellä ja Riftilläkin. Esim. Euro Truck Simulatorissa ei peileistä saa selvää mihin on peruuttamassa ja ajosimuissa/lentosimuissa mittareista ei saa selvää.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Tuskin on hirveästi eroa. Tarkkuus on riittämätön Vivellä ja Riftilläkin. Esim. Euro Truck Simulatorissa ei peileistä saa selvää mihin on peruuttamassa ja ajosimuissa/lentosimuissa mittareista ei saa selvää.
Viveen olin jonottamassa mutta sitten demo mies päätti lähteä syömään ja pulju meni kiinni...Mutta en tosiaan laita ongelmaksi noita resoja kun on siinä tekemistä muutenki ku vahata sitä pixeliä. Varmasti hankin kun oculus saa noi ohjaimensa markkinoille ja jos viven hinta nyt laskis vielä tuon uuden mallinsa kanssa niin ei tarvi tonnia tälläsistä maksella.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Viveen olin jonottamassa mutta sitten demo mies päätti lähteä syömään ja pulju meni kiinni...Mutta en tosiaan laita ongelmaksi noita resoja kun on siinä tekemistä muutenki ku vahata sitä pixeliä. Varmasti hankin kun oculus saa noi ohjaimensa markkinoille ja jos viven hinta nyt laskis vielä tuon uuden mallinsa kanssa niin ei tarvi tonnia tälläsistä maksella.
Riippuu tosiaan pelistä. Joissakin peleissä tarkkuus on ongelma mitä ei voi fiiliksellä paikata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Viveen olin jonottamassa mutta sitten demo mies päätti lähteä syömään ja pulju meni kiinni...Mutta en tosiaan laita ongelmaksi noita resoja kun on siinä tekemistä muutenki ku vahata sitä pixeliä. Varmasti hankin kun oculus saa noi ohjaimensa markkinoille ja jos viven hinta nyt laskis vielä tuon uuden mallinsa kanssa niin ei tarvi tonnia tälläsistä maksella.
Pikselien vahauksesta ollaan aika kaukana kun et pysty lukemaan esim. tekstejä eli on resoluutio monissa peleissä ihan oikea ongelma. Toisaalta löytyy myös pelejä, jotka ovat sisällöltään semmoisia ettei resoluutio häiritse ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
508
Tuskin on hirveästi eroa. Tarkkuus on riittämätön Vivellä ja Riftilläkin. Esim. Euro Truck Simulatorissa ei peileistä saa selvää mihin on peruuttamassa ja ajosimuissa/lentosimuissa mittareista ei saa selvää.
Oletko koittanut nostaa supersamplausta oletuksesta? monessa pelissä auttaa merkittävästi eli periaatteessa ei ole pelkästään näytöistä kiinni. Joka tapauksessa ongelmaa löytyy useimmiten vain näistä peleistä, joihin VR-tila lisätty jälkeenpäin eikä ole alun perin ollut mukana suunnitelmissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
155
Hommasin PSVR:n julkaisupäivänä ja testaillut pelien demoversioita ja 360 videoita / animaatioita. Demoista paras on ollut tulevan Resident Evil pelin Kitchen-demo. Kauhupeleistä tuntuu saavan paljon kovemmat kiksit VR:n kanssa :)
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Resoluutio on yksi ongelmista, mutta sen verran olen Virtual Desktopilla Riftillä leikkinyt, että väitän tekstin olevan ainakin tuolla yhdistelmällä luettavaa. VD tosin käyttääkin aika reilua supersamplausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 800
Onko noista perus puhelinkehikoista mihinkään? Ja onko androidille mitään järkevää sisältöä? Verkkokauppa.com:ista saisi parin päivän päästä parilla kympillä tarjouksesta myfonekit vr lasit. Minulla on Oneplus3 puhelin jonka fullHd reso nyt ei tietysti ole mikään kovin hyvä tuohon käyttöön. Mutta periaatteesa tekisi mieli kokeilla ja hintakaan ei olisi niin paha, mutta jos mitään järkevää sisältöä ei ole niin hukkaanhan nekin vähät rahat sitten menevät.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Onko noista perus puhelinkehikoista mihinkään? Ja onko androidille mitään järkevää sisältöä? Verkkokauppa.com:ista saisi parin päivän päästä parilla kympillä tarjouksesta myfonekit vr lasit. Minulla on Oneplus3 puhelin jonka fullHd reso nyt ei tietysti ole mikään kovin hyvä tuohon käyttöön. Mutta periaatteesa tekisi mieli kokeilla ja hintakaan ei olisi niin paha, mutta jos mitään järkevää sisältöä ei ole niin hukkaanhan nekin vähät rahat sitten menevät.
OPOlle kokeilin tuollaista Ant VR -pohjaista, kun ilmaiseksi sai, mutta täyttä paskaahan se oli. Viiden minuutin räpeltämisen jälkeen meni lasten leluksi. Ergonomia oli aivan hirveä ja linssit jotenkin väärin, koska stereoefektiä ei saanut oikein kohdilleen. Mitään säätömahdollisuuksia ei luonnollisesti ollut, ja koska nappejakaan ei ole, pelkkä videosoittimen kanssa säätäminenkin on aika vitusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 942
Onko noista perus puhelinkehikoista mihinkään? Ja onko androidille mitään järkevää sisältöä? Verkkokauppa.com:ista saisi parin päivän päästä parilla kympillä tarjouksesta myfonekit vr lasit. Minulla on Oneplus3 puhelin jonka fullHd reso nyt ei tietysti ole mikään kovin hyvä tuohon käyttöön. Mutta periaatteesa tekisi mieli kokeilla ja hintakaan ei olisi niin paha, mutta jos mitään järkevää sisältöä ei ole niin hukkaanhan nekin vähät rahat sitten menevät.
Videosisältöä on aika hyvin, suosittelen Withinin ja Jaunt VR:n tarjontaa katselemaan kun ovat laadukkaimmasta päästä. Oman kokemuksen perusteella noissa laseissa on paljon eroja, Clas Ohlsonista hommattu muutaman kympin ratkaisu tuntui olevan huonompi kuin Virtoban pahvinen jolla pääsi jo oikein hyvin tutustumaan tuohon sisältöön eikä maksanut paljon. Monet tuntuvat redditissä vannovan tuon Virtoba X5 / Bobovr z4 nimiin näistä pahvia askeleen hienommiksi menevistä myös. Ei oo kokemusta, mutta tuon pahvisen perusteella voisin kyllä uudelleenkin Virtoban nimellä kulkevaa mallia kokeilla.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 088
Onko noista perus puhelinkehikoista mihinkään? Ja onko androidille mitään järkevää sisältöä? Verkkokauppa.com:ista saisi parin päivän päästä parilla kympillä tarjouksesta myfonekit vr lasit. Minulla on Oneplus3 puhelin jonka fullHd reso nyt ei tietysti ole mikään kovin hyvä tuohon käyttöön. Mutta periaatteesa tekisi mieli kokeilla ja hintakaan ei olisi niin paha, mutta jos mitään järkevää sisältöä ei ole niin hukkaanhan nekin vähät rahat sitten menevät.
Mulla on Bobo VR Z3. Yllättävän laadukas laite. Kuva on hyvä, FOV aika kapea. 3D efekti mielestäni aika hyvä. Puhelimena Moto X 2014.
Viveä kokeilin Systemassa mutta olosuhteet olivat kaukana hyvästä. Kokeilin myös OPOn pahvisia VR laseja ja ero oli Boboon aivan älytön.
Hirveällä säätämisellä kokeilin pikku pätkän Elite Dangerousia mutta ei ollut vaivan arvoista.
Sisältöä en ole paljon löytänyt. Napin puute rajoittaa aika paljon. Deep Space VR oli harvoja mitä tuli kokeiltua muutamaa minuuttia kauempaa. Silmät rasittuvat yllättävän paljon, ei pysty kovin kauaa käyttämään.
Eipä ole Boboa juuri käytettyä. Laitteessa ei sinänsä ole vika mutta ei ole sellaista killer appia tullut vastaan että tulisi Bobo viriteltyä käyttöön.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
ASW-tuki tulee näemmä virallisesti Riftille tänään. Ei tietysti lohduta paljon AMD:n omistajia, mutta Nvidian vanhemmat kortit saivat juuri mukavasti lisää elinaikaa. Tekisi mieli heittää omalla 390:llä kuikkaa ja vaihtaa leiriä, mutta kai tämän kanssa joutuu hetken kärsimään, kun ei siitä saa myydessä enää kuin ehkä puolet ostohinnasta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
ASW-tuki tulee näemmä virallisesti Riftille tänään. Ei tietysti lohduta paljon AMD:n omistajia, mutta Nvidian vanhemmat kortit saivat juuri mukavasti lisää elinaikaa. Tekisi mieli heittää omalla 390:llä kuikkaa ja vaihtaa leiriä, mutta kai tämän kanssa joutuu hetken kärsimään, kun ei siitä saa myydessä enää kuin ehkä puolet ostohinnasta.
Mistähän ton näkee onko tullut vai ei?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
251
Kieltämättä vähän harmittaa kun tuli keväällä Fury Nano ostettua.. Kaipa se tosiaan täytyy takasin nvidiaan vaihtaa näinkin nopeasti.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
34
Mitenköhän paljon latenssi ottaa hittiä tuosta? Asiasta mitään tietämättä voisin kuvitella vr-lasien olevan herkempiä viiveelle.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Jaa. 1.10 näyttäsi olevan. En ole kyllä huomannut mitään ero missään vaikka armoton hehkutus menossa.
Ei kai se muuten näy kuin joissain raskaissa peleissä, joissa animaatio on tökkivää pelkällä ATW:llä (Pcars, Obduction?). Itsehän en pääse kokeilemaan koska MAD-pasketta koneessa.
 

GPO

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
299
Saako virtuaalilaseilla (Vive tai Oculus) mitään lisäarvoa elokuvien katsomiseen? Noin ajatuksena "iso valkokangas" ihan tuossa nenän edessä kuulostaa hyvältä, mutta olenko liian optimistinen?

En ole toistaiseksi käynyt edes kokeilemassa mitään virtuaalilaseja, joten se olisi toki edessä ennen näin kallista sijoitusta. Jos laseista saisi jotain boostia myös elokuvien katsomiseen pelien lisäksi, niin satsauksen voisi perustella itselleen paremmin. Ihan kuin lelujen ostoon lopulta mitään perusteita tarvitsisi. :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
Saako virtuaalilaseilla (Vive tai Oculus) mitään lisäarvoa elokuvien katsomiseen? Noin ajatuksena "iso valkokangas" ihan tuossa nenän edessä kuulostaa hyvältä, mutta olenko liian optimistinen?

En ole toistaiseksi käynyt edes kokeilemassa mitään virtuaalilaseja, joten se olisi toki edessä ennen näin kallista sijoitusta. Jos laseista saisi jotain boostia myös elokuvien katsomiseen pelien lisäksi, niin satsauksen voisi perustella itselleen paremmin. Ihan kuin lelujen ostoon lopulta mitään perusteita tarvitsisi. :D
Saa sillä kohtuullisen iso kankaan eteen ja myös virtuaalisalin jossa voi istua yksin katsomassa leffoja, mutta suurempi ongelma on lasien resoluutio, jonka vuoksi maailma ei ole vielä valmis omien elokuvasalien jatkuvaan käyttöön.
 

GPO

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
299
Saa sillä kohtuullisen iso kankaan eteen ja myös virtuaalisalin jossa voi istua yksin katsomassa leffoja, mutta suurempi ongelma on lasien resoluutio, jonka vuoksi maailma ei ole vielä valmis omien elokuvasalien jatkuvaan käyttöön.
HD ei ole nenän edessä ihan riittävä?
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
HD ei ole nenän edessä ihan riittävä?
Käytännössä heikentää katselukokemusta, koska yksittäinen pikseli peittää liian suuren osan näkökentästä. Lisäksi kuvan todellinen resoluutio, etenkin vaakasuunnassa, on pienempi kuin 1920 x 1080, kun sitä katsotaan virtuaaliteatterissa. Kuva ei peitä koko näyttöä, on linssivääristymää ja osittain päällekkäinen kuva leikkaa vaakaresoa.
 

GPO

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
299
Käytännössä heikentää katselukokemusta, koska yksittäinen pikseli peittää liian suuren osan näkökentästä. Lisäksi kuvan todellinen resoluutio, etenkin vaakasuunnassa, on pienempi kuin 1920 x 1080, kun sitä katsotaan virtuaaliteatterissa. Kuva ei peitä koko näyttöä, on linssivääristymää ja osittain päällekkäinen kuva leikkaa vaakaresoa.
Aha, kiitti tiedosta! Kuulostaa siltä, etten olisi vielä näihin nykylaseihin elokuvakäytössä tyytyväinen. Täytynee käydä testaamassa silti laseja jossain, niin pääsen vähän kärryille, että miten mielikuvat vastaavat todellisuutta esim. pelikäytössä.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Aha, kiitti tiedosta! Kuulostaa siltä, etten olisi vielä näihin nykylaseihin elokuvakäytössä tyytyväinen. Täytynee käydä testaamassa silti laseja jossain, niin pääsen vähän kärryille, että miten mielikuvat vastaavat todellisuutta esim. pelikäytössä.
Eivät ne oikein lisäarvoa tuo. Olen pari elokuvaa ja tv-sarjan jaksoa katsonut virtuaaliteatterissa, mutta ei sitä tule paljon tehtyä ensikokeilujen jälkeen. Virtuaaliteatteri on hauska idea, mutta resoluutio ei vain ole riittävä, jotta idea jättikankaasta ajaisi yli olohuoneen 50-tuumaisesta televisiosta. 360/180-asteinen stereovideo on parhaimmillaan vaikuttavaa, mutta Oculuksen demojen lisäksi laadukasta kuvaa on lähinnä aikuisviihdepuolella (streameissa ei riitä kaista). Perinteisessä elokuvakäytössä VR on valitettavasti vielä kuriositeetti.

Toisaalta varsinainen VR-kerronta (esimerkiksi Allumette) on kiinnostava uusi kerronnanmuoto, jotain elokuvan ja teatterin välillä. Nyt on saatavilla etupäässä lyhytelokuvia, mutta uutisissa on ollut, että jatkossa jopa Hollywood-elokuvista saattaa tulla VR-versioita myyntiin.
 

GPO

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
299
Toisaalta varsinainen VR-kerronta (esimerkiksi Allumette) on kiinnostava uusi kerronnanmuoto, jotain elokuvan ja teatterin välillä. Nyt on saatavilla etupäässä lyhytelokuvia, mutta uutisissa on ollut, että jatkossa jopa Hollywood-elokuvista saattaa tulla VR-versioita myyntiin.
Tuleva Blade Runnerin jatko-osa julkaistaan ilmeisesti ainakin Oculus-versiona, joten tuntuisi, että viimeistään siihen panostetaan sitten oikein isolla rahalla. Parempaa demoelokuvaa virtuaalilaseille on vaikea keksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 942
Itse olen pitänyt aika hyvänä virtuaaliteatteria ainakin verrattuna pienempään läppärin ruutuun ja luulenpa että katselisin tota mieluummin kuin 37" televisiota. Hyvin mahdollista, että toi 50" televisio olisikin jo sitten minustakin parempi. Tosin vaikka resoluutiossa tulisikin takkiin niin sillä on itsessään jotain arvoa että kankaan saa peittämään koko näköalueen (no, tuon lasien rajallisen FOV:n rajoissa toki). Itse suosin jonkin verran suurempaa kangasta kuin mitä näkyviin kerralla mahtuu. Virtuaalikäytössä on vielä mahdollista ottaa vaikka kaarevakin jättikangas.

Sitten vielä yksi merkittävä etu fyysisen maailman laitteisiin on, että sen jättiscreenin saa vaikka kattoon sängyssä maatessa ja se siirtyy vaivatta vaikka seinälle kun käännyt kyljellesi. Tietysti mukaan otettavuus on myös ihan toista luokkaa jos puhutaan mobiili-VR:sta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
30
Olis varmaan hieno toi google earth VR, mutta eipä taida toimia riftillä.
Blade runner taivas varjele! :joy:
 

GPO

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
299
Esim. Ars Technican sivuilla oli tuosta Blade Runner 2049:n Oculus-julkaisusta juttua. Ei tuosta mitään tarkempaa ole kerrottu, mutta liekö tietävät vielä itsekään. :lol:

Hieman arveluttaa tuo julkistaminen ainoastaan Oculukselle. Toivottavasti tässä nyt ei ole taas yksi formaattisota tulossa, tyyliin Beta/VHS, HD-DVD/Blu-Ray, jne.

Blade Runner sequel named Blade Runner 2049, out October 2017… in VR!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 942
Esim. Ars Technican sivuilla oli tuosta Blade Runner 2049:n Oculus-julkaisusta juttua. Ei tuosta mitään tarkempaa ole kerrottu, mutta liekö tietävät vielä itsekään. :lol:

Hieman arveluttaa tuo julkistaminen ainoastaan Oculukselle. Toivottavasti tässä nyt ei ole taas yksi formaattisota tulossa, tyyliin Beta/VHS, HD-DVD/Blu-Ray, jne.

Blade Runner sequel named Blade Runner 2049, out October 2017… in VR!
Vähän pelkään että toi tarkoittaa taas jotain muutaman minuutin "kokemuksia" kylkiäisjulkaisuna tai ihan tavallista 3D-elokuvaversiota, joka julkaistaan myös Riftille. Toivottavasti olen väärässä, mutta vaikea uskoa että sieltä olisi ihan täyttä 3D 360 elokuvaa rinnakkaisjulkaisuna tavallisen kanssakaan tulossa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
236 406
Viestejä
4 147 546
Jäsenet
70 250
Uusin jäsen
supernova666

Hinta.fi

Ylös Bottom