VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Oculus Quill:la tehty maalaus. Kuulemma tulee Quill-ohjelman mukana.



http://chapter-56.blogspot.com/2016/12/worlds-in-worlds.html
Goro Fujita sanoi:
Here is another Quill piece I created over the course of 4 days. I call it "Worlds in Worlds". When Inigo Quilez created Quill, he claimed that it would have an infinite canvas....
Now what happens if you give an artist an infinite canvas? Of course he is going to use it right? I had to put it to the test. What if there was a world within a world within a world within a world....
By zooming in and out of the worlds I created, I blew my own mind. I could not comprehend how this was possible. This tool is just limitless! Again you have to experience this in VR to be able to fully appreciate it. But here is a little demo video of "Worlds in Worlds"! Enjoy!
 
Kolmas sensori tuli.
Annoin noi kaks olla edessä missä olikin ja laitoin kolmannen suoraan taakse vaikka oculuksen viralliset ohjeet haluis sen kulmaan.
Mitä tossa nyt kerkesin testaileen niin hienosti toi seuranta kyllä nyt toimii. Selkä noihin kahteen kameraan päin ,kyykkyyn lattialle ja lattianrajassa heiluttelin noita vaikka mihkä suuntiin niin hyvin seuras tolla yhdelläkin sensorilla.
Nyt voi olla vielä mukavampi pelailla noita alun perin vivelle tarkoitettuja pelejä.
Tilaa saisi kyllä olla lisää mutten millään saa isompaa tällä hetkellä kuin 2.1x2.5m. :(
 
Kun on ensin päivittänyt tietokoneen, ostanut Riftin ja sitten vielä Touchin, onkin sitten seuraavaksi aika päivittää kämppä sellaiseen, jossa on tilaa miesluolalle.
money.gif
 
Seuraavaa sukupolvea odotellessa.

- Parempi resoluutio
- Pentile halpispaneelit pois
- Laajempi näkökenttä ja kiikariefekti pois
- Langattomuus
- Oculuksen linssien heijastusongelmien korjaus (eikö näitä testattu ollenkaan ennen myyntiä?)

Niin ja niitä oikeita pelejäkin voisi tulla.


Siinähän noita parannuskohteita. En tiedä ostaisiko nyt enää näitä ensimmäisiä versioita, kun ensi vuonna on kuitenkin paremmat mallit tulossa (Viveä jo huhuissakin ollut).
 
Seuraavaa sukupolvea odotellessa.

- Parempi resoluutio
- Pentile halpispaneelit pois
- Laajempi näkökenttä ja kiikariefekti pois
- Langattomuus
- Oculuksen linssien heijastusongelmien korjaus
Muun muassa noiden syiden takia olen tarkoituksella välttänyt edes kokeilemasta ensimmäisen sukupolven VR:ä.
 
Muun muassa noiden syiden takia olen tarkoituksella välttänyt edes kokeilemasta ensimmäisen sukupolven VR:ä.

Ymmärrän, etteivät kaikkia halua ostaa ensimmäistä sukupolvea, mutta ettei kokeileminen kiinnosta, sitä on jo vähän vaikeampi ymmärtää. Frankin listassa on ihan olennaisia juttuja, mutta on hyvin epätodennäköistä, että kaikkia noista saadaan toiseen sukupolveen, joka sekin voi olla parin vuoden päässä. Välttämättä kaikkia ei tule edes kolmanteen. Viven seuraava versio on todennäköisesti lähinnä 1.5 ja korjaa niitä ongelmia, joita tuli kiirehtimisestä markkinoille.

Korkeamman resoluution rgb-paneeli kelpaisi minullekin, mutta olennaiset parannukset tarvitsevat myös olennaisia parannuksia näytönohjainpuolella. Mikään 1080 ei vielä riitä resoluution moninkertaistamiseen (ilman foveated renderingiä ainakaan).

AMD:n Vegaa puffattiin tällä viikolla sillä, että se pystyy yli 60 fps:ään 4K-resolla. Ihan kiva mutta VR:ään tarvitaan se 90 fps ja resoluutioonkin vielä mielellään kerroin 1,4. Edes vielä julkaisematon GPU ei siis selviäisi ongelmitta gen. 2 -resoista, ja noita pitäisi olla ihmisillä sen verran suuri määrä, että on asiakkaita VR-laseillekin. Ei ole ihan hirveän houkutteleva bisneslogiikka.

Softapuoli on nyt Touchin julkaisun myötä kohtalaisen hyvällä mallilla. Pelattavaa on ainakin meikäläisen vapaa-ajalla kuukausiksi eteenpäin. Ei niistä AAA-peleistä haittaa olisi, mutta niitä tulee vasta sitten, kun laitepohja lasketaan miljoonissa. Voi olla, että PSVR:n puolella nähdään jotain isompaa ensi vuonna. Harmi vain, että se on alustana vähän rajoittunut.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan kans, että seuraava sukupolvi tulee aikaisintaan vuonna 2018.
Itse ostin nämä kakkulat käytännössä ajosimuja varten ja kaikki muu on plussaa. Monitoreihin ei pysty enää palaamaan näitten jälkeen se on varma.
 
Veikkaan kans, että seuraava sukupolvi tulee aikaisintaan vuonna 2018.
Itse ostin nämä kakkulat käytännössä ajosimuja varten ja kaikki muu on plussaa. Monitoreihin ei pysty enää palaamaan näitten jälkeen se on varma.
 
Parasta viihdettä mitä elektroniikka voi tarjota, pieksien kaikki näytöt, telvisiot, pleikkarit, gameboyt ja muut härvelit, mutta parempi odottaa next geniä kun eihän noista vielä mihinkään ole :rolleyes:

Itse tulin juuri virtuaaliselta kalastusreissulta. Jonkun jenkin kanssa tunti pari virvelöitiin. Kyllä kelpaa pitkän päivän päätteeksi.
 
Mitenkäs jos ongelmana on että huoneessa jossa PC niin ei puhettakaan että saisi kulkemistilaa puoltametriä enempää.. Voiko siis pitkillä Hdmi/usb jatkojohdoilla pelata **Pelitilan** muualle?
 
Kyllä kait se onnistuu, mutta pidemmissä vedoissa kannattaa laittaa aktiivinen hdmi piuha.
 
Samsung Says Gear VR 2 & 3 Already in The Works - VRTalk
VRTalk sanoi:
This week at the Virtual Reality Summit in San Diego, however, Samsung gave us all some news to get excited about. Not only is the company working on the Samsung Gear VR 2, but they already have plans for a Gear VR 3. Samsung says that the Gear VR 2 will be launched in 'short time', and the Gear VR 3, which may incorporate augmented reality technology, will launch sometime later next year.

According to Samsung Electronics vice president Dr. Sung-Hoon Hong, the next version of the Gear VR will allow for enhanced rendering, while the third version will look to use technologies found within the Microsoft Hololens and Magic Leap devices. Augmented reality is ultimately where Samsung sees the best business opportunity, Hong said.
 
En usko itsekään, että 2017 tulisi mitään isompaa päivitystä, kun optiikassa ja näytöissä ollaan jo aika lähellä rajoja verrattanu järkevään saatavuuteen ja kustannuksiin. Langattomuuden saa todennäköisesti nykyisiinkin.

Pelattavaa löytyy ainakin itselläni enemmän, kuin on peliaikaa varsinkin kun Oculus tunki ilmaiseksi vaikka mitä ja tuli se Touch launch bundle ostettua. Arizona Sunshinen pelailin vasta hetki sitten läpi yksinpelin osalta ja vielä tuon voisi cooppina vetää vaikeimmalla tai sitten joskus pelkkää Hordea :)

Battlefield 1 uusinta patchia tuli hetki pelattua, muttei maistunut oikein millekään ehkä Arizonan takia. Itselleni tämä eka generaatio on jo 9/10 and would buy again.
 
Näyttäisi siltä, että VR-videoiden (eli aikuisviihteen) maailma avautuu kohta uuden mediatoistimen avulla myös PSVR:lle

https://deovr.com/
 
Tässä nyt noin viikko testailtu Touchia ja kyllähän nuo pelit on jotaki ihan uutta ja mahtavaa. Jos pidempään pelaa jotain räiskintäpeliä, niin alkaa kädet väsymään sen verran ettei osu enää yhtä hyvin kuin alussa. Pitää vissiin reenata lihaskuntoa, että pärjää paremmin tuolla :P Lisäksi suojautuminen kyykkäämällä erinäisten objektien taakse tuo kehoa mukaan makiasti joissakin peleissä.

Aiemmin tuli lähinnä pelattua vaan Project CARSia ja Dirt Rallya, mutta ainakin vielä nyt vaikuttais, että jo näissä tämän hetken Touch peleistä riittää tekemistä vielä pitkäksi aikaa. Google Earth VR oli myös mahtava kokemus. Tosin harmittavan harvassa paikassa on kunnolla 3D-mallinnettu korkeuserot ja rakennukset, mutta esimerkiksi Mount Fujin kraaterin pohjalta oli nätit näkymät jopa human scalessa.

Tällä hetkellä nuo kaks sensoria on asennettuna katon rajaan yhdelle seinälle vastakkaisiin nurkkiin. Pitihän se kolmaskin tilata, koska tuntu, että melko usein alko käsi leijumaan vähän missä sattuu kun kääntyy sivuttain ja/tai koittaa tehdä laajempia liikkeitä selän takaa.

Asennuksessa oli hiukan ongelmia USB-porttien kanssa. Ei tunnu onnistuvan jos molemmat sensorit on yhdistettynä USB 3.0 portteihin, vaan ~15min pelailun jälkeen alkaa jatkokaapelin nokassa oleva sensori valittamaan catastrophic tracking failurea, jolloin kädet (varsinkin oikea) hyppii missä sattuu ja jopa ite Riftin tracking heiluu sen verran, että sen huomaa. Homma korjautu sillä, että korvasin 3.0 yhteensopivan jatkokaapelin 2.0 kaapelilla. Nyt sensori ilmottaa, että on 2.0 portissa kiinni (vaikka oikeasti 3.0:ssa) ja kaikki pelaa moitteetta jos ei ota huomioon nuita selän taakse/lattian rajaan jääviä pimeitä alueita. Tuostahan oli juttua, että se kolmas sensori kannattaa laittaa 2.0 porttiin, koska dataa liikkuu niin paljon, ettei USB-kontrolleri sitä välttämättä pysty käsittelemään. En oo muilta kuullu, että ois jo kahden sensorin kanssa ollu vastaavia ongelmia. Saas nähdä miten käy sitten kun heittää sen kolmannen sensorin mukaan joukkoon.
 
Mjoo melko raskailtahan nuo tuntuu ja ilmeisen monilla on ollut ongelmia. Itse olen Asus Maximus VIII Genellä käyttänyt neljää ongelmitta (3x 3.0, 1x 2.0), mutta sitten taas vanhemman koneen halpa Asus P8P67-M PRO meinasi hyytyä 2x 3.0 setupilla (myös WLAN-tikku kiinni). Onneksi lopulta löytyi porttikombo jolla sekin lähti toimimaan.

Tipsinä muistutan että tämä on oiva tilaisuus käyttää 3.1 porttia hyödyksi. Voisin kuvitella että monella se on tyhjänpanttina. Myös kannattaa kokeilla jakaa rasitusta kotelon front-portteihin ja kääntää 3.0 portit 2.0 tilaan laittamalla 2.0 jatkopiuhaa väliin.
 
Itellä ASRock Z170 Extreme3 emona ja tuosta ei löydy yhtään 2.0 porttia, joten pitää tosiaan nuilla 2.0 jatkokaapeleilla värkkäillä. Pitää ehkä vielä koittaa jostakin kaivaa, että onko nuo portit jaettu eri kontrollereille ja voisko sitä kautta saaha jaettua kuormaa tasasemmin. Jos tuohon 3.1 porttiin ku puskee ton 3.0 jatkopiuhan päässä olevan sensorin, niin ainakin Oculus Home tunnistaa sen 2.0:na, mutta sanoo, että ajurit on vanhat ja päivittämällä ne vois saada nopeammaksi. En ainakaan ASRockin sivuilta mitään uudempia ajureita löytäny.

Lisäksi joskus aiemmin ku testaili, niin muistaakseni tuosta 3.1 portista sai muita portteja paremmin kulkemaan sensorille dataa kun käytti Kiinalaista rupujatkokaapelia. Liekkö ollu vaan placeboa vai jotain todellistaki :rolleyes:.
 
Kyllähän Touch-peleillä tosiaan kevyen hien saa päälle puolessa tunnissa. Käsiä täytyy monessa pelissä pitää jatkuvasti ylhäällä ja muutenkin saa rymytä pitkin lattioita ja väistellä luoteja. The Climb tuntuu lähinnä käsissä samoin kuin The Unspoken. Dead and Buried ja Superhot ovat kokonaisvaltaista jumppaa, Space Pirate Trainer vähän kevyempää.
 
Itselläni on käytössä erillinen Ankerin virrallinen USB3.0 hubi ja toistaiseksi kaikki on toiminut moitteetta vaikka hubissa on kiinni 2 sensoria, Rift & ohjaimen vastaanotin.

Kolmas sensori tilauksessa ja tarkoitus on myös tämäkin laittaa samaan hubiin.
 
Huonosti on ollu joulu tarjouksia missää. Luulis nyt että tässä olis ollut se sauma laajentaa käyttäjiä.
 
Jahas, vasta nyt huomasin että GearVR:n saa toimimaan myös PC:llä, eipä ole tullut tuota käytettyä vähään aikaan, jospa tuota taas kokeilisi.

 
Kiitos ylemmästä @Asmola .

Tuli eilen kokeiltua GTA V:tä wifi yhteydellä cardboard laseilla ja huawei p9 kanssa..
Ihan veikee mutta lagaa kuin narkoleptinen porsas.

Pitää kokeilla jos sais pätkimistä alas ja sitten tämän kanssa tehdä joku pelivideo:
 
Onkos joku kokeillut Adr1ftiä google cardboardilla? Mikä kombo toimii parhaiten, moonlight, riftcat, joku muu? Entäs Viven tai Riftin omistajat Subnauticaa?
 
Ei aika riitä vr lasi hommailuun ainakaan toistaiseksi joten päädyin myymään riftit pois. Lasit eivät kuitenkaan pysty korvaamaan vielä normi näyttöä. Vai käyttääkö joku näitä ihan työpöytäkäytössä?
 
En usko, että seuraavakaan sukupolvi varsinaisesti korvaa näyttöä. Ei näiden pitäminen päässä niin mukavaa kuitenkaan ole.
 
Vielä on aika pitkä matka siihen, että työpöytäkäytössä näitä pitäisi, tai ehkä riippuu mitä tekee. En ainakaan näe itseäni esim. kirjoittelemassa tänne tai muutenkaan selaamassa nettiä, vaikka resuluutio triplautuisi ja paino puolittuisi.
 
Minkäslaisia artifaktoja Asynchronous Space Warpin kanssa ilmenee? Mulla on Radeon 290X ja ilmeisesti ASW:n ei pitäis vielä toimia näillä vanhemmilla Radeoneilla? Kuitenkin jos debug toolin avulla kattoo fps:n ja koittaa hotkeyllä (ctrl+num3) pakottaa ASW:n päälle, niin fps lukittuu 45:een ja meno vaikuttaa hiukan sulavammalta kuin esimerkiksi 70 fps:llä. Hitaissa liikkeissä ei hoksaa paljoakaan eroa 90fps:ään, mutta jos nopsaa liikuttaa jotakin (esim käsiä Touchin kanssa), niin sillä liikkuvalla objektilla näkyy pieni haamukuva. Onko tämä ihan normaalia ASW:n toimintaa vai pitäskö sillä näyttää erilaiselta?
 
Minkäslaisia artifaktoja Asynchronous Space Warpin kanssa ilmenee? Mulla on Radeon 290X ja ilmeisesti ASW:n ei pitäis vielä toimia näillä vanhemmilla Radeoneilla? Kuitenkin jos debug toolin avulla kattoo fps:n ja koittaa hotkeyllä (ctrl+num3) pakottaa ASW:n päälle, niin fps lukittuu 45:een ja meno vaikuttaa hiukan sulavammalta kuin esimerkiksi 70 fps:llä. Hitaissa liikkeissä ei hoksaa paljoakaan eroa 90fps:ään, mutta jos nopsaa liikuttaa jotakin (esim käsiä Touchin kanssa), niin sillä liikkuvalla objektilla näkyy pieni haamukuva. Onko tämä ihan normaalia ASW:n toimintaa vai pitäskö sillä näyttää erilaiselta?

R/AMD:ssä tuota oli testailtu, ja johtopäätös oli, että fps lukittuu mutta ASW ei toimi. Ensimmäisistä raporteista poiketen se ei toimi myöskään Fiji-piirillisillä, eikä ole mitään takeita, että AMD edes yrittäisi tuoda ASW:tä vanhemmille korteille. Se immersive VR solutions -otsikko AMD:n verkkosivulla ei ilmeisesti koske ajuritukea. Viven puolella asynchronous reprojection -tuki puuttuu käsittääkseni kaikilta AMD:n ohjaimilta, myös 400-sarjalta. :tup:
 
Olisikohan ihan hullua ajatella että ensi vuonna saattaisi saada Viven jostain 499e hintaan? Gigantissa oli 699e joka on vielä vähän kipukynnyksen yläpuolella.
 
Olisikohan ihan hullua ajatella että ensi vuonna saattaisi saada Viven jostain 499e hintaan? Gigantissa oli 699e joka on vielä vähän kipukynnyksen yläpuolella.
Se oli Viven omassa kaupassa viime viikolla 799€, joten en pitäisi ollenkaan mahdottomana etteikö ainakin jotain 599€ tarjouksia nähtäisi vuoden päästä. 499e voi olla vähän liian optimistinen arvio, mutta se riippuu varmaan paljon siitä millaista kilpailua on luvassa jne.
 
Ehkä jossain varastontyhjennyksessä seuraavan mallin tieltä. Muuten pitäisi aika epätodennäköisenä, kun ottaa huomioon HTC:n taloudellisen tilanteen.
 
Tilasin tuossa aikaisemmin Riftin piuhalle jatketta. Nyt saapui paketti ja kaikki toimii kuten pitääkin.

Eli peukkua näille:
UGREEN HDMI 1.4, 2m: https://www.amazon.co.uk/dp/B00A30FLE2/ref=pe_385721_51767431_TE_dp_2
UGREEN USB 3.0, 2m: https://www.amazon.co.uk/dp/B00P0ES0YE/ref=pe_385721_51767431_TE_dp_3

Huomattavasti mukavampaa pelailla kun ei piuha roiku ilmassa.

Minkäslaisia artifaktoja Asynchronous Space Warpin kanssa ilmenee?
Vanhemmalla GTX970 koneella huomasin että BigScreenissä ASW saa aikaiseksi hieman vesipisaroita muistuttavia artefakteja. Tulevat esille kun esimerkiksi päätä heiluttaa edes takaisin. Hyvin huomaamattomia mutta kyllä ne näkee kun etsii.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin tuossa aikaisemmin Riftin piuhalle jatketta. Nyt saapui paketti ja kaikki toimii kuten pitääkin.

Eli peukkua näille:
UGREEN HDMI 1.4, 2m: https://www.amazon.co.uk/dp/B00A30FLE2/ref=pe_385721_51767431_TE_dp_2
UGREEN USB 3.0, 2m: https://www.amazon.co.uk/dp/B00P0ES0YE/ref=pe_385721_51767431_TE_dp_3

Huomattavasti mukavampaa pelailla kun ei piuha roiku ilmassa.

Vanhemmalla GTX970 koneella huomasin että BigScreenissä ASW saa aikaiseksi hieman vesipisaroita muistuttavia artefakteja. Tulevat esille kun esimerkiksi päätä heiluttaa edes takaisin. Hyvin huomaamattomia mutta kyllä ne näkee kun etsii.


Minäkin laitoin eilen jatkot Riftiin ja toimii hyvin. Kahdessa sensorissa on USB2 jatkot ja yks suoraan USB3 portissa. Lisäksi käytössä Inateckin 5 portin kortti ja ugreenin USB 3 hubi.

Sain pelialueenkin rakennettua melkein valmiiksi ja sitten vielä olisi tarkoitus jonkinlainen systeemi tuolle headsetin kaapelille rakennella kattoon.

Pelejäkin tullut nyt ostettua alennuksista jonkin verran mm. Holopoint, Eleven: Table Tennis, Audioshield ja Smashbox Arena Steamistä ja Arizona Sunshine sekä Edge of Nowhere Oculukselta.

Mukavasti alkaa löytyä jo pelattavaa ja yllättävän hyviäkin kaiken lisäksi! Simulaattorit on kyllä jäänyt nyt varjoon sen jälkeen kun touchit sain, tosin tuossa kun järjestelin huonetta roomscalea varten sain ratillekin oman kiinteän paikan ja lentotikutkin pitäisi vielä johonkin laittaa kun nyt on USB porttejakin pitää kaikkia aina kiinni niin kynnys niitäkin pelata pienenee.
 
Tilasin tuossa aikaisemmin Riftin piuhalle jatketta. Nyt saapui paketti ja kaikki toimii kuten pitääkin.

Eli peukkua näille:
UGREEN HDMI 1.4, 2m: https://www.amazon.co.uk/dp/B00A30FLE2/ref=pe_385721_51767431_TE_dp_2
UGREEN USB 3.0, 2m: https://www.amazon.co.uk/dp/B00P0ES0YE/ref=pe_385721_51767431_TE_dp_3

Huomattavasti mukavampaa pelailla kun ei piuha roiku ilmassa.


Vanhemmalla GTX970 koneella huomasin että BigScreenissä ASW saa aikaiseksi hieman vesipisaroita muistuttavia artefakteja. Tulevat esille kun esimerkiksi päätä heiluttaa edes takaisin. Hyvin huomaamattomia mutta kyllä ne näkee kun etsii.

Kiitoksia infosta.
Tilailin itsellekkin nuo kaapelit kun kiristyy ikävästi tuolla pelialueen laidalla toi piuha.

Hyvin ainakin itselle toimii toi Serious Sam VR: The First Encounter. Tykkäsin kyllä niistä muutenkin niin vähän jäävi kehumaan. :D
Joudun kyllä pidemmissä sessioissa käyttään tota teleporttia kun on aika nopee liikkeinen peli niin normaalilla tattiliikkumisella rupee kyl huomaan pahanolon. :lol:
Normaalisti kyllä hyvin olen tateilla liikkumista vr:ssä kestänyt paitsi minecraftissa, reflectionssissa ja nyt tuossa serious samissa.
 
Sain parannettua tuota Riftin trackingiä pienellä USB power settings säädöllä. Normaalisti tässä Windows 10:ssä oli tuolla Power Plan advanced settingsissä pelkästään mahdollista säätää "USB selective suspend setting" pois päältä. Regeditillä kun muokkas hiukan, niin sieltä saa näkyviin myös "USB 3 Link Power Management" säädöt, jossa itsellä oli vakiona "Moderate power savings" ja heitin sen pois päältä.

Redditissä oli joku tyyppi tehny kätevän scriptin, mikä automaattisesti säätää nuo USB-asetukset oikein jos ei itse halua nuita rekistereitä mennä sorkkimaan. Tuo scripti siis heittää myös ne virransäästöhommat pois päältä, mitkä voi säätää Device managerin kautta erikseen kaikille USB ohjaimille. En kokeillut tuota itse, mutta vaikuttaa ihan järkevältä.

Jos on ennestään säätänyt jo muut säädöt kuntoon ja pelkästään haluaa tuon "USB 3 Link Power Management" vaihtoehdon näkyviin siellä Power Plan säädöissä, niin regeditissä vaan menee HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\2a737441-1930-4402-8d77-b2bebba308a3\d4e98f31-5ffe-4ce1-be31-1b38b384c009 ja sitten Attributes arvon muuttaa 2:ksi (itsellä oli vakiona 1), niin se tulee näkyviin sinne säätöihin.
 
http://www.mikrobitti.fi/2017/01/vi...itteli-300-euron-lasit-huippuominaisuuksilla/

Microsoft lupasi sen laitevalmistajakumppaneiden julkistavan tänä vuonna useampia edullisia virtuaalisilmikoita. Nyt CES-messujen kynnyksellä pelin on avannut Lenovo. The Vergen mukaan Lenovo esittelee lasejaan Las Vegasissa, mutta kokeilemaan niitä ei vielä ole päästy.

Lasit painavat Vergen mukaan vain noin 350 grammaa kun esimerkiksi HTC:n Vive painaa runsaat 200 grammaa enemmän. Lasit muistuttavat ulkoisesti PlayStation VR -laseja, joissa laitteen paino jakautuu tasaisesti ympäri päätä säädettävän pannan avulla toisin kuin esimerkiksi Vivessä.

Silmikon näytöt ovat oled-paneeleita, joiden tarkkuus silmää kohti on 1440 x 1440 kuvapistettä, mikä on enemmän kuin muissa tämän hetken laseissa.

Lasit eivät vaadi ulkoisia seurantalaitteita käyttäjän sijainnin ja asennon tunnistamiseen vaan lasit perustuvat niin sanottuun inside-out-seurantaan eli ne päättelevät liikkeen omia antureitaan käyttäen. Esimerkiksi Microsoftin HoloLensissä seuranta on toteutettu samalla tavalla ja myös Oculuksella on työn alla inside-out-seurantaan perustuva prototyyppi. Lenovo ei aio Vergen mukaan rakentaa omia ohjaimia lasien seuraksi, vaan valmistaja luottaa markkinoiden tarjontaan.

Lasit tukevat keväisen Windows 10 -päivityksen myötä saapuvaa Windows Holographic -alustaa ja niillä voidaan käyttää kaikkia Windowsin sovelluskaupasta löytyviä Windows 10 -sovelluksia. Käytännössä sovellukset leijuvat käyttäjän edessä ikkunoina virtuaalimaailmassa.

Lenovo ei toistaiseksi ole paljastanut lasien tarkkaa myyntihintaa, mutta sen mukaan hinta asettuu lähemmäs 300 kuin 400 euroa. Lasien toimitukset on tarkoitus aloittaa myöhemmin tänä vuonna.
 
Hienoa, että tulee kilpailua alalle ja hintapaineita isommille valmistajille.
Saattaa mennä Oculus vaihtoon jos noissa muutkin speksit ovat hyvää tasoa. Toivottavasti näkökenttääkin on hiukan laajennettu noissa.
 
Vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta todennäköisesti lopputulos on pettymys, kun ottaa huomioon tuon oletushinnan.

Kilpailu on kuitenkin aina hyvästä ja varsinkin inside-out -seurannan soisi kehittyvän edelleen, kuten myös langattomien tekniikoiden. VR alkaa lähestymään kunnollista virtuaalitodellisuutta vasta kun päästään eroon fyysisistä rajoitteista. Tosin huonetila ja liikkuminen asettavat rajoituksia vielä pitkän aikaa.
 
Vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta todennäköisesti lopputulos on pettymys, kun ottaa huomioon tuon oletushinnan.

Kilpailu on kuitenkin aina hyvästä ja varsinkin inside-out -seurannan soisi kehittyvän edelleen, kuten myös langattomien tekniikoiden. VR alkaa lähestymään kunnollista virtuaalitodellisuutta vasta kun päästään eroon fyysisistä rajoitteista. Tosin huonetila ja liikkuminen asettavat rajoituksia vielä pitkän aikaa.
Oculus demosi omaa inside-out ratkaisuaan OC3:ssa, mutta kyseessä oli Oculuksen tulevien tuotekategorioiden toiseksi "kehittynein" malli kolmesta. Oma arvaukseni on että kehittynein (kallein) Oculuksen Gen 2 malli hyödyntää molempia; inside-out laseille, outside-in ohjaimille. Vive jatkaa varmastikin Lighthouse-linjalla kun kerta parannellut basestationit ovat jo esittelyvalmiit.

Johdon poistumiseen en ainakaan vielä usko sillä se 1) nostaa hintaa 2) lisää painoa 3) asettaa rajoituksia. En kuitenkaan näe johtoa minään esteenä, se on pikemminkin ärsyke. Yleensä kilpailu pakottaa speksien venyttelyyn jonka seurauksena ärsykkeitä ei voida poistaa kun vaatimukset lisääntyvät. Oculuksen uusi keskimmäinen kategoria on varmastikin luotu lyömään juuri tähän väliin; joku mahdollisimman all-in-one ratkaisu.

Jonkin langattoman lisäosan tarjoaminen voi olla varsin mahdollista.
 
Johtohan tulee todellakin poistumaan, sillä Vivelle on jo olemassa (loppuunmyyty) preorderi langattomuuden mahdollistavasta lisävarusteesta. UploadVR:n testin perusteella se jopa toimii hyvin. Ja kyllähän se langattomuus antaa ihan uudenlaisen vapauden liikkua VR:ssä, vaikka johdonkin kanssa oppii elämään.

Oculuksen kameraseurannan suorituskyvyn rajat tulevat vastaan jo ekan sukupolven laitteissa, joten heillä seurantaratkaisu tulee varmasti muuttumaan jos haluavat pysyä kilpailukykyisenä lighthousea vastaan. Inside-out seuranta lienee kuitenkin vain standalone/mobiililaitteiden juttuja lähitulevaisuudessa. Kun outside-in seuranta toimii hyvin, ei siinä ole varsinaista ongelmaa jota inside-out ratkaisisi.
 
Lähettääköhän nämä suomeen? Nyt sieltä saisi riftin ja touch controllerit € 757,89 +mahdolliset postit
Missä siellä sellainen tarjous on? Alkoi taas kiinnostamaan...

Edit.
Näköjään riittää kun laittaa molemmat ostoskoriin, niin loppuhinnaksi tulee 757,89€. Pitää selvitellä toimitusta ja kuluja vielä tarkemmin.

http://i.imgur.com/qLAVeqb.png
 
Missä siellä sellainen tarjous on? Alkoi taas kiinnostamaan...

Edit.
Näköjään riittää kun laittaa molemmat ostoskoriin, niin loppuhinnaksi tulee 757,89€. Pitää selvitellä toimitusta ja kuluja vielä tarkemmin.

http://i.imgur.com/qLAVeqb.png

Näköjään myös Vive lähtisi tuolta 760 eurolla (hinta muuttuu kun laittaa koriin). Toimitusosoitteeksi voi kuitenkin laittaa vain saksalaisen osoitteen.
 
Johtohan tulee todellakin poistumaan, sillä Vivelle on jo olemassa (loppuunmyyty) preorderi langattomuuden mahdollistavasta lisävarusteesta. UploadVR:n testin perusteella se jopa toimii hyvin. Ja kyllähän se langattomuus antaa ihan uudenlaisen vapauden liikkua VR:ssä, vaikka johdonkin kanssa oppii elämään.
Ulkopuolisen toimittajan toimesta, puoli vuotta lasien julkaisun jälkeen, hinta $220, käyttöaika 1.5 tuntia. En pidättelisi henkeäni että perusmallin mukana tulisi moista, ainakaan Oculuksen osalta.
Tulevien sukupolvien tärkeimpiä, ellei tärkein, tehtävä kuitenkin on painaa hintaa alas ja käytettävyyttä ylös.
Oculuksen kameraseurannan suorituskyvyn rajat tulevat vastaan jo ekan sukupolven laitteissa, joten heillä seurantaratkaisu tulee varmasti muuttumaan jos haluavat pysyä kilpailukykyisenä lighthousea vastaan. Inside-out seuranta lienee kuitenkin vain standalone/mobiililaitteiden juttuja lähitulevaisuudessa. Kun outside-in seuranta toimii hyvin, ei siinä ole varsinaista ongelmaa jota inside-out ratkaisisi.
Kyllähän Constellation täysin riittävä on kunhan saavat viimeiset kuprut hiottua softalla pois. Vaikea nähdä että lähtisivät tekemään mitään uutta outside-in ratkaisua nykyisen tilalle, etenkään kun fokus on front-faced ja 360-kokemuksissa, jotka toimivat hyvin.

Kykenevämmät sensorit (FoV) voisivat tietenkin olla ihan paikallaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 651
Viestejä
4 494 911
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom