VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Laitoin nyt Varjo Aeron tilaukseen kun hintaa oli pudotettu. Quest 3 ei oikein vaikuttanut enemmän simuja pelaavalle suunnatulta ja tarvittavien lisähärpäkkeiden kanssa sillekin olisi tullut jo aika paljon hintaa.

Nyt pitää tosin majakat ja ohjaimet myös hommata, mutta ne on onneksi sellaisia joista pääsee erillisinäkin eroon myöhemmin jos tulee tarve myydä laitteet pois. Oma huone ja ajorigin paikka saattaa tuoda vähän haasteita majakoiden asettelulle, mutta täytyy testata miten saa toimimaan.

Varjo on vissiin suunnittelemassa just jotain julkaisuja, pari videota tullut vastaan missä ne haastattelee jotain XR somepersoonia, mitä ne sitten lieneekään...Beat Saber -pelaajia? No idea.
Jotenkin vaan Varjo vaikuttaa ainoalta firmalta kenen järkevämmän hinnan (1k-1.5k€) laitteita jaksaisi ostaa, vaikka pieni firma onkin ja se tuo aina epävarmuutta tukijuttuihin jne. Rift S tuli myytyä heti, kun niihin tuli FB-pakotus päälle ja meni samalla FB-tunnarit deleteen.
 
miten noita youtuben vr vidoita katsellaan pcvr:llä?
Hyvin hankalasti. Testasin juuri nyt niin virtual desktop osaa edelleen ladata youtubesta 3d vr videon url:lla. Videon toisto ei ainakaan mulla toiminut out of the box play nappia painamalla virtual desktop:lla Video ei tunnistunut 3d:ksi. Ladattu video toistui 3d vr:na ilman säätöä whirligig applarilla.Testasin tällä videolla




Palaan kameroihin. Tarkoitus on nimenomaan pyöritellä pc:lla lokaaleita itsekuvattuja videoita. Se mitä testannut niin kaikki halvat kamerat ihan täyttä sekundaa muissa kuin täysin optimaalisissa olosuhteissa. Kiinnostaa canonin uusi proto. Se vois olla tarpeeksi laadukas ilman, että tarvii lähteä eos r5 mark II + linssi settiin joka on jo sitten 5000e+ sijoitus ja niin iso hökötys että mukana kantaminen on urakka.
 
Varjo on vissiin suunnittelemassa just jotain julkaisuja, pari videota tullut vastaan missä ne haastattelee jotain XR somepersoonia, mitä ne sitten lieneekään...Beat Saber -pelaajia? No idea.
Jotenkin vaan Varjo vaikuttaa ainoalta firmalta kenen järkevämmän hinnan (1k-1.5k€) laitteita jaksaisi ostaa, vaikka pieni firma onkin ja se tuo aina epävarmuutta tukijuttuihin jne. Rift S tuli myytyä heti, kun niihin tuli FB-pakotus päälle ja meni samalla FB-tunnarit deleteen.

Redditistä lukenut ainoastaan hyviä kokemuksia Varjon asiakaspalvelusta ja tuesta. Itse en jaksa uskoa, että Varjon seuraava laite olisi alle 1500€, eiköhän ne taas sen lähemmäs pari tonnia pyydä..
 
Redditistä lukenut ainoastaan hyviä kokemuksia Varjon asiakaspalvelusta ja tuesta. Itse en jaksa uskoa, että Varjon seuraava laite olisi alle 1500€, eiköhän ne taas sen lähemmäs pari tonnia pyydä..

Sori, tarkoitin siis että jos joku menee ja ostaa pienen Varjon tai se menee nurin muuten vaan, niin se luo epävarmuutta. Hiljalleen noiden hinnat näyttää putoavan, mutta tiedä sitten miten hyvin ne myy ja mitä jättävät pois "kuluttajamalleista".
Tonni Aerosta kuulostaa aika hyvältä, mutta käyttötarkoituksia on niin rajallisesti itsellä, ettei vaan jaksa testata. MSFS ja autosimut ehkä.
Lisäksi pitäisi ehkä olla ruutia koneessa pikkasen enemmän, koska kaikki välkkymiset ja alhaiset FPS:t hajottaa silmät ja pään aika nopsaan itellä. Tälläkin hetkellä pitänyt pientä taukoa pidemmästä pelaamisesta huimauksen vuoksi...
 
Redditistä lukenut ainoastaan hyviä kokemuksia Varjon asiakaspalvelusta ja tuesta. Itse en jaksa uskoa, että Varjon seuraava laite olisi alle 1500€, eiköhän ne taas sen lähemmäs pari tonnia pyydä..
Jos tekisivät kuluttajaversion, jossa ei vaadita tukiasemia?
 
Pärjääkö yleensä kahdella base stationilla vai onko tarvetta kolmannelle? Pääosin käyttö on simuilua eli paikallaan istumista, mutta aina joskus tulee huiskittua Beat Saberia tai pelattua jotain muutakin missä tarvii liikkua (esim. HL Alyx). Saan nyt laitettua majakat huoneen vastakkaisiin kulmiin, mutta joissain kohdissa varmaan tulee tilanteita että toinen ohjain menee kropan taakse piiloon niin että se näkyy hetkellisesti vain yhdelle majakalle, aiheuttaako jotain ongelmia?

Majakat ja ohjaimet on Valve index ja lasit Varjo Aerot (kaikki matkalla vielä), olisko tästä kombosta olisi jollain kokemuksia? Aiemmat lasit on aina olleet inside-out seurannalla, eikä majakoista ole kokemusta.
 
Pärjääkö yleensä kahdella base stationilla vai onko tarvetta kolmannelle? Pääosin käyttö on simuilua eli paikallaan istumista, mutta aina joskus tulee huiskittua Beat Saberia tai pelattua jotain muutakin missä tarvii liikkua (esim. HL Alyx). Saan nyt laitettua majakat huoneen vastakkaisiin kulmiin, mutta joissain kohdissa varmaan tulee tilanteita että toinen ohjain menee kropan taakse piiloon niin että se näkyy hetkellisesti vain yhdelle majakalle, aiheuttaako jotain ongelmia?

Majakat ja ohjaimet on Valve index ja lasit Varjo Aerot (kaikki matkalla vielä), olisko tästä kombosta olisi jollain kokemuksia? Aiemmat lasit on aina olleet inside-out seurannalla, eikä majakoista ole kokemusta.

Mun ymmärryksen mukaan 2kpl riittää hienosti laseille ja ohjaimille, Mutta jos on esim. full body tracking niin sit kolmannesta voisi olla hyötyä.
Itselle 2kpl on riittänyt hienosti.
 
Periaatteessa tracking ei ole kovin hyvä jos ohjain näkee pelkästään yhden base stationin. Hyvä demo tälle on lukita kyynerpäät keskikehoon 90 asteen kulmaan, kädet eteenpäin kehosta ja ohjaimet yhteen, ja sitten pyöriä ympyrää kohtuullisen hitaasti. Vaikka ohjaimet kokoajan ovatkin vierekkäin oikeassa maailmassa, kun katsot niitä vr:ssa, niin hienostihan ne liikkuvat välillä toisistaan pois päin jne.

Mutta silti mielestäni kolmas base station on hyvä ostos vasta sitten kun on full body trackerit.

2.0 base stationeissa on niin iso field of view (~160 astetta?), ettei niitä tarvitse välttämättä edes kulmiin laittaa jos esimerkiksi huonekalut tekevät siitä hankalaa. Toimivat ihan hyvin kun laittaa keskelle seinää ainakin tilanteessa ettet ihan siinä seinän vieressä heilu.
 
Periaatteessa tracking ei ole kovin hyvä jos ohjain näkee pelkästään yhden base stationin. Hyvä demo tälle on lukita kyynerpäät keskikehoon 90 asteen kulmaan, kädet eteenpäin kehosta ja ohjaimet yhteen, ja sitten pyöriä ympyrää kohtuullisen hitaasti. Vaikka ohjaimet kokoajan ovatkin vierekkäin oikeassa maailmassa, kun katsot niitä vr:ssa, niin hienostihan ne liikkuvat välillä toisistaan pois päin jne.

Mutta silti mielestäni kolmas base station on hyvä ostos vasta sitten kun on full body trackerit.

2.0 base stationeissa on niin iso field of view (~160 astetta?), ettei niitä tarvitse välttämättä edes kulmiin laittaa jos esimerkiksi huonekalut tekevät siitä hankalaa. Toimivat ihan hyvin kun laittaa keskelle seinää ainakin tilanteessa ettet ihan siinä seinän vieressä heilu.
FOV näyttäisi olevan 160x115 astetta, eli hienosti pitäisi riittää siiihen asetteluun mitä ajattelin. Luulisin että kohtuu pieneksi jää ne kulmat missä toinen baseista jää kropan taakse piiloon siinä alueella missä pyörin, eli täytyy testailla ensin kahdella basella ja katsoo sitten myöhemmin jos olisi tarvetta kolmannelle. Kiitos vastauksista!
 
Nytkähti gigantin quest3 ennakkotilaus matkahuollolla liikkeelle jo nyt. Luulin, että lähtevät vasta 10. päivä oO

ihmeen hiljaista on kyllä tämän headsetin julkaisuhype ollut niin vähän kuumottaa, että mikähän sieltä putkahtaa käsiin.
 
Nytkähti gigantin quest3 ennakkotilaus matkahuollolla liikkeelle jo nyt. Luulin, että lähtevät vasta 10. päivä oO

ihmeen hiljaista on kyllä tämän headsetin julkaisuhype ollut niin vähän kuumottaa, että mikähän sieltä putkahtaa käsiin.
Itellä lähi giganttiin tilattu 128gb malli. Vielä ei ole käsitelty/lähetetty mutta nouto arvio näyttää 10.10. Toivottavasti tuo pienempi tallennustila riittää..
 
ihmeen hiljaista on kyllä tämän headsetin julkaisuhype ollut niin vähän kuumottaa, että mikähän sieltä putkahtaa käsiin.



Odotukset ainakin hieman alhaalla. Quest2:sta myytiin ~20 miljoonaa kappaletta.


Somnium ei vieläkään julkaissut vr1:n hintaa, mutta ainakin viimein myönsivät ettei se tänä vuonna ole tulossa.

1696574595262.png
 
Nytkähti gigantin quest3 ennakkotilaus matkahuollolla liikkeelle jo nyt. Luulin, että lähtevät vasta 10. päivä oO

ihmeen hiljaista on kyllä tämän headsetin julkaisuhype ollut niin vähän kuumottaa, että mikähän sieltä putkahtaa käsiin.
Eihän VR-skenessä ole tapahtunut mitään uutta vuosiin, vain pieniä parannuksia. Joten luvassa on sitä samaa mitä ennenkin, pienillä parannuksilla.
 
Gigantin sivut näyttävät että esim Itäkeskuksen itiksestä voisi Q3 lasit hakea vaikka samantien. Ja on tuolla muitakin gigantteja listalla missä ne näyttäisi olevan heti saatavilla. Onkohan jollain aikaa käydä tänään tsekkaamassa listalta löytyvistä giganteista joko sieltä oikeastikin saa heti käteen? :)
 
Gigantin sivut näyttävät että esim Itäkeskuksen itiksestä voisi Q3 lasit hakea vaikka samantien. Ja on tuolla muitakin gigantteja listalla missä ne näyttäisi olevan heti saatavilla. Onkohan jollain aikaa käydä tänään tsekkaamassa listalta löytyvistä giganteista joko sieltä oikeastikin saa heti käteen? :)

Gigsun chatti sanoi näin minulle:
"Kiitos! Kyseessä on tuote, jota ei ole vielä julkaistu. Näin ollen sen nouto onnistuu vasta 10.10. alkaen."
 
Gigantin sivut näyttävät että esim Itäkeskuksen itiksestä voisi Q3 lasit hakea vaikka samantien. Ja on tuolla muitakin gigantteja listalla missä ne näyttäisi olevan heti saatavilla. Onkohan jollain aikaa käydä tänään tsekkaamassa listalta löytyvistä giganteista joko sieltä oikeastikin saa heti käteen? :)
Joo ei niitä saa. Kysyin myös chätissä. Eivät luovuta tuotetta ennen 10.10
 
Nytkähti gigantin quest3 ennakkotilaus matkahuollolla liikkeelle jo nyt. Luulin, että lähtevät vasta 10. päivä oO

ihmeen hiljaista on kyllä tämän headsetin julkaisuhype ollut niin vähän kuumottaa, että mikähän sieltä putkahtaa käsiin.
Ei kai tässä mitään kauhean ihmeellsitä ole.

Laite on selvästi kalliimpi kuin edeltäjänsä (299$ vs 499$) ja merkittävä osa pelaajista pelaa ilmaispelejä a la VR chat, gorilla tag, rec room jne. jotka pyörivät kakkosellakin edelleen mainiosti.

PCVR käyttöön on odotettavissa jotain parannuksia, mutta tuskin älyttömän mullistavaa vrt. vaikkapa Pico4:n jo omaaville.

Se porukka joka sitten erityisesti kaipailee standalone parannuksia ja jolla on rahaa päivittää, on vain pienempi kuin koko Quest2:sen asiakaskunta. Hypeäkään ei erityisesti ole syntynyt, koska laite on parannus Quest2:seen muttei mikään mullistus. Jos AR puolelle tulisi joku killer app, hypeä voisi syntyäkkin.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän VR-skenessä ole tapahtunut mitään uutta vuosiin, vain pieniä parannuksia. Joten luvassa on sitä samaa mitä ennenkin, pienillä parannuksilla.
Ei ole tosiaan kummosia tapahtunut ja vasta nyt Valve Index alkaa jäämään jälkeen kilpailijoilleen matalemman resoluution vuoksi ja samalla kilpailijat alkavat siirtymään "Pancake" linsseihin, joilla saavat laitteensa pienemmiksi. Resoluutioon tapahtuneet parannuksetkin ovat pääasiassa olleet aika pieniä, kuten nyt quest 2 ->3 ei tainnut resoluutio kauheasti nousta. Ensivuonna ilmeisesti alkaa tulemaan liukuhihnalta sopivia 4k paneeleita, joten näillä ainakin nousisi resoluutio. Nämä tietysti vaativat jo jonkunsortin silmien seurantaa tai laitteistovaatimukset karkaavat kuluttajien saamattomiin.

Itse olen Valve Indexin seuraajaa vuoden odottanut ja sitähän ei tiedä milloin se on tulossa ja tuleeko lopulta ollenkaan. Pari viikkoa takaperin Valve oli lisensoinut uuden WiFi 6E käyttävän laitteen, mutta tämäkin ilmeisti paljastui olevan joku paranneltu Steam Deck malli.

 
Ei ole tosiaan kummosia tapahtunut ja vasta nyt Valve Index alkaa jäämään jälkeen kilpailijoilleen matalemman resoluution vuoksi ja samalla kilpailijat alkavat siirtymään "Pancake" linsseihin, joilla saavat laitteensa pienemmiksi. Resoluutioon tapahtuneet parannuksetkin ovat pääasiassa olleet aika pieniä, kuten nyt quest 2 ->3 ei tainnut resoluutio kauheasti nousta. Ensivuonna ilmeisesti alkaa tulemaan liukuhihnalta sopivia 4k paneeleita, joten näillä ainakin nousisi resoluutio. Nämä tietysti vaativat jo jonkunsortin silmien seurantaa tai laitteistovaatimukset karkaavat kuluttajien saamattomiin.

Itse olen Valve Indexin seuraajaa vuoden odottanut ja sitähän ei tiedä milloin se on tulossa ja tuleeko lopulta ollenkaan. Pari viikkoa takaperin Valve oli lisensoinut uuden WiFi 6E käyttävän laitteen, mutta tämäkin ilmeisti paljastui olevan joku paranneltu Steam Deck malli.


Kyllähän tuo resoluutioparannus on sikäli merkittävä että quest3:ssa on paremman reson ohella tuplapaneeli ja toisaalta nopeutunut gpu mahdollistaa korkeamman resoluution käytön sekä stand alone että PC käytössä.

Ainakin muutamien esimerkkien perusteella renderöinti reson kasvu kyllä näkyy helposti.
 
Aika vähän on, jos myy 2.5miljoonaa yksikköä joulumarkkinaan julkaisussa. Jos tuo on myyntitahti niin nähtäneen ainakin tilapäistä alennusta black friday/joulu. Toisaalta kyllähän tämä vuosi on haasteellinen myydä viihde-elektroniikkaa oli se sitten pelipc, vr-kypärä tai pelikonsoli. Eletään edelleen aika epänormaalia aikaa kiitos korkotason ja inflaation. Moni varmaan covid19 jumeissa päivitteli elektroniikat ja just nyt ei kiinnosta uudet lelut?
 
Tällähetkellä ei mikään tuote myy hyvin.
Itse näkisin, että nimenomaan VR puolella on viimevuosina tapahtunut paljonkin kehitystä. Toisin kuin monella muulla elektroniikan alalla.

Suurin ongelma edelleen VR puolella on laadukkaan kontentin puute. Ei tarvisi kuin laadukkaita normipelien käännöksiä VR peliksi niin myynti jo pomppaisi.
 
En kans ihan ymmärrä mitä VR-laitepuolella pitäisi tapahtua jos nämä viimeisen vuoden kehitysaskeleet eivät ole merkittäviä. Resoluutiot kasvaneet tasolle, jossa screen door effectit voi unohtaa. Pancake-linssien myötä päästy pahimmista vääristymistä eroon sekä saatu sweet spottia kasvatettua ja lasien kokoa pienemmäksi. On useita uusia yrittäjiä, jotka hakevat innovaatioita eri näkökulmista kuten vaikka Bigscreen Beyond, Apple Vision Pro ja Somnium VR. Quest3 nostaa standalone pelien graafisen suorituskyvyn uudelle tasolle. Lieveilmiönä lasien hinnat toki keskimääräisesti nousseet.
Haaste on nimenomaan tuolla sisällöntuotantopuolella ja toisaalta siinä että standalone hinnat pitäisi painettua alemmas massoja varten. Quest3:n ongelma on myös siinä että hinta nousi tasolle, jolla ei olla enää niin helppo massatuote. Toisaalta massat ovat Quest2:ssa, jonka seurauksena ekslusiivisia pelejä jotka hyödyntävät Quest3:n tehot täysimääräisesti ei voida oikein tuottaa kun pitää säilyttää yhteensopivuus myös vanhoihin laitteisiin.
 
Mä en enää ymmärrä narinaa sisällön vähäisyydestä paitsi jos tarkoitus on pelata 24/7/365 vain vr-pelejä. Kun katson alustat millä pelaan ja pelit mitkä kiinnostaa niin kokonaisuutena on enemmän sisältöä kuin aikaa/halua pelata pelejä.

Toki voi sanoa, että vaikka ps5:lle ei ole tarpeeksi pelejä tai ei pc:lle ole tarpeeksi RPG pelejä, jos kiinnostuksen kohde on yksittäinen niche. Kai narina vr-sisällön vähyydestä menee kategoriaan missä haluttaisiin omaan kapeaan pelimakuun enemmän vr-sisältöä eikä pelata kokonaisvaltaisesti erilaisia pelejä eri alustoilla.

Mä voisin narista omasta nichestä eli vr videoista. Lisää vr-urheilua ja vr-dokumentteja jne. kaipaisi. Aikuisviihdevideoita vr-maailmassa on toki järjetön määrä ja lisää tulee koko ajan. Vaikka behind the scenes ja vr elämysjuttuja netflix/prime/disney sarjoihin ja leffoihin olisi kiva saada. Vaikkapa 5min marvelous mrs maisel komediapätkä vr:ssa kiinnostaisi.

Esimerkiksi tämä kiinnostaa maksimit
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi VR hommia harrastellut joskus ensimmäisen Riftin kanssa julkaisun tienoilla, tuli aika nopeaan silloin myytyä pois. Nyt lähinnä racing simu hommiin tai miksei muuhunkin tuli vajaa kuukausi sitten Pico 4 ja nyt matkalla Quest 3. Saa nähdä kumpi jää itselle kun ehkä 80% käytöstä on PCVR täyteistä.

Tuli myös aika paljon ihmeteltyä reitittimien eroja käytännössä, tässä itsellä oli nyt neljä eri reititintä jotka kaikki pelasi aivan miten sattuu ainakin tässä VR käytössä:
-Ensimäisenä testissä "hinnat alkaen" D-Link R15 AX1500, melkein mahdoton pelata smuuthisti mitään kun fpsät tippuu aika reippaasti ja lisäksi viiveet huutaa punaista virtual desktopissa.
-Toisena tuli sitten Asuksen RT-AX57, toimi jo aika nätisti mutta korkeammilla bitrateilla tuli ongelmia sekä tässäkin välillä viiveet pomppi hieman edestakasin, mutta kaikenkaikkiaan ei huono tähän hintaan kun haki vielä outlet tuotteena. Ilmoitettu nopeus vaihteli 800-1200 välissä tasaiseen tahtiin
-Kolmantena ja kahdella laitteella VD Discordissa sataan kertaan suositeltu TP-Linkin AXE75 AXE5400, yhteydet molemmilla todella huonot ja connection speedit seilaa taukoamatta ylösalas. Lisäksi mukana FPS Dropit ja viiveet. Harvoin näkyi 1200mbps VD overlayssa, yleensä seilasi 600-800 haarukassa. Toki vielä kerkeän testaamaan WiFi 6E Quest3 kanssa kun saapuu..
-Neljäntenä ja viimeisenä Asuksen RT-AX89X monsteri, täytyi heti ihmetellä että voiko tosiaan langattomana toimia näin hyvin. Yhteys 99% ajasta täydellinen, ilmoitettu 1200mbps ei ole monen päivän aikana tippunut kertaakaan ja viiveet pienet. H264+ 400Mbps bitratella tulee aivan ongelmitta, Pico4 ilmeisesti hieman kyykkää kun decoding viiveet kyllä alkaa kasvamaan reilusti, toivon että tämä ongelma korjaantuu Quest 3 kanssa.

Jokainen reititin testattiin käytännössä samoilla ns optimi asetuksilla ja olosuhteilla kun vaan pystyy. Eli vain 5ghz, 80mhz ja AP Mode päällä. Lisäksi Pico oli ainut kytketty laite tähän verkkoon, reititin itse on tuossa parin metrin päässä suoraan näköetäisyydellä ja wifi scannerilla katselin niin tämä minun oli ainut 5GHZ verkko mitä täältä löytyi joten ruuhkaakaan ei kanavilla ole.

Tuossa viimeisessä Asuksessa vieläpä parasta on että sitä saa Gigantista hintaan "vain" 237€, kun jostain syystä kaikkialla muualla hintalapussa lukee 450-500€ o_O

Tilasin Questin muuten gigantin verkkokaupan kautta ja pisti nyt silmään että tulee paketti ilmeisesti ruotsista ja lähtenyt tänään liikkelle, näinköhän luvatusti tiistaina on perillä täällä :hmm:
 
Mä en enää ymmärrä narinaa sisällön vähäisyydestä paitsi jos tarkoitus on pelata 24/7/365 vain vr-pelejä. Kun katson alustat millä pelaan ja pelit mitkä kiinnostaa niin kokonaisuutena on enemmän sisältöä kuin aikaa/halua pelata pelejä.

Toki voi sanoa, että vaikka ps5:lle ei ole tarpeeksi pelejä tai ei pc:lle ole tarpeeksi RPG pelejä, jos kiinnostuksen kohde on yksittäinen niche. Kai narina vr-sisällön vähyydestä menee kategoriaan missä haluttaisiin omaan kapeaan pelimakuun enemmän vr-sisältöä eikä pelata kokonaisvaltaisesti erilaisia pelejä eri alustoilla.

Mä voisin narista omasta nichestä eli vr videoista. Lisää vr-urheilua ja vr-dokumentteja jne. kaipaisi. Aikuisviihdevideoita vr-maailmassa on toki järjetön määrä ja lisää tulee koko ajan. Vaikka behind the scenes ja vr elämysjuttuja netflix/prime/disney sarjoihin ja leffoihin olisi kiva saada. Vaikkapa 5min marvelous mrs maisel komediapätkä vr:ssa kiinnostaisi.

Esimerkiksi tämä kiinnostaa maksimit


Kyllä niitä oikeita AAA luokan pelejä vaan on liian vähän. Tarvitaan lisää HL alyx ja Resident Evil laatua. Nyt niitä on tullut max 1kpl. vuoteen. Kyllähän noita hyviä seura / pikkupelejä on vaikka kuinka.
Simulaattoreita nyt alkaa onneksi olemaan jo kiitettävä määrä ja uusia tulee.

Nuo live urheilu lähetykset kyllä kiinnostaa jos laatua on oikeasti saatu nostettua siitä pikselimössöstä reilusti. Laadukasta VR liikkuvaa kuvaa on kyllä tarjolla, mutta sitä kuralaatua on ihan liikaa siellä seassa.
Joku standardi tuohon pitäisi olla ja luulen, että Applen mukaantulo tuo tuohon ison harppauksen ja heidän tarjonnasta tuskin tulee paskaa laatua ulos.
 
Kyllä niitä oikeita AAA luokan pelejä vaan on liian vähän. Tarvitaan lisää HL alyx ja Resident Evil laatua. Nyt niitä on tullut max 1kpl. vuoteen. Kyllähän noita hyviä seura / pikkupelejä on vaikka kuinka.
Simulaattoreita nyt alkaa onneksi olemaan jo kiitettävä määrä ja uusia tulee.

Nuo live urheilu lähetykset kyllä kiinnostaa jos laatua on oikeasti saatu nostettua siitä pikselimössöstä reilusti. Laadukasta VR liikkuvaa kuvaa on kyllä tarjolla, mutta sitä kuralaatua on ihan liikaa siellä seassa.
Joku standardi tuohon pitäisi olla ja luulen, että Applen mukaantulo tuo tuohon ison harppauksen ja heidän tarjonnasta tuskin tulee paskaa laatua ulos.
Varmaan aitojs aaa vr-pelejä on vaikea tehdä muuten kuin tappiolla. Tosin psvr2:lle laskisin tälle vuodelle horizonin ja gt7:en triple a:ksi. Pc/meta ei hajua onko tullut jotain isoa tälle vuodelle.
 
Itselläni ollut VR täysin unholassa useamman vuoden. Alkuperäinen kyösti, sekä PSVR ovat jääneet pölynkeräimiksi vaikka tavallaan tosi kivoja laitteita olivat aikanaan.

Viimeaikoina on vähän taas kutkutellut ajatus VR pelittelystä, mutta vähän ehkä kaipaisi visuaaliseen fideliteettiin päivitystä vuodelle 2023 - ja milläpä sitä paremmin orastavaa innostusta ruokkisi kuin uudella raudalla. Quest 3 näyttää kyllä mielenkiintoiselta.

Mahtaakohan näissä kuvanlaatu olla nykyisin ihan aikusten oikeasti tarkkaa ja terävää - voisiko esimerkiksi jossain määrin realistisesti miettiä lukevansa vaikkapa laitteen nettiselaimella tai katsella isoksi projisoitua elokuvaa?

Onko mitään päivitystä sen suhteen tapahtunut, että ei tule ihmeellistä huonoa oloa tai pään kivistystä pelisessioiden timmellyksessä? Etenkin vapaa liikkuminen tateilla tuotti aikanaan tosi yökön fiiliksen.
 
Mahtaakohan näissä kuvanlaatu olla nykyisin ihan aikusten oikeasti tarkkaa ja terävää - voisiko esimerkiksi jossain määrin realistisesti miettiä lukevansa vaikkapa laitteen nettiselaimella tai katsella isoksi projisoitua elokuvaa?

Onko mitään päivitystä sen suhteen tapahtunut, että ei tule ihmeellistä huonoa oloa tai pään kivistystä pelisessioiden timmellyksessä? Etenkin vapaa liikkuminen tateilla tuotti aikanaan tosi yökön fiiliksen.

Kuvanlaatu on ollut tarkka ja terävä Quest 2 lähtien ja olen niillä nettiä surffaillut ja työpöytää käyttänyt. Q2 huono puoli vaan on ollut huono sweetspot (tarkka vain keskeltä) sekä pieni FOV. Quest 3 korjannee nää ongelmat uusilla pancake linsseillä jotka on sweetspottia koko linssi + isompi FOV kuin Q2.

Huonoon oloon auttaa ainakin se että on iso ja tasainen FPS. Olen esim pelaillut Portal 2:sta 120FPS quest2 laseilla ja ei mitään merkkejä huonosta olosta vaikka pelissä hypellään ja teleporttaillaan jatkuvasti. Mutta esim taas autosimuissa itselläni voi välillä päässä hieman huipata mutta eiköhän sekin korjaannu pienellä harjoittelulla.

Eli jos vähänkin VR kiinnostaa niin Quest 3 laseilla ei voi mennä pieleen. Niin standalone pelit kuin valtava PCVR kirjasto on saatavilla, tosi monesta hyvästä pelistä on tehty erinomainen VR portti, kuten Portal 2, Doom 3 yms starwarsseista. Yksi ihan ylivoimainen standalone peli on (löytyy myös steamista), nimittäin Walkabout minigolffi. Sitä tulee viikottain pelailtua sukulaisten kanssa ja välillä yksinkin. Tarkovin ystäville taas löytyy esim Ghost of Tabor (niin standalone kuin PCVR), jota itse pelailen, kyseessä PVPVE extract shootteri.
 
Mahtaakohan näissä kuvanlaatu olla nykyisin ihan aikusten oikeasti tarkkaa ja terävää

Ei

voisiko esimerkiksi jossain määrin realistisesti miettiä lukevansa vaikkapa laitteen nettiselaimella tai katsella isoksi projisoitua elokuvaa?

Ei

Ja siis, kaipa VR laseilla voi halutessaan noita asioita tehdä, mutta totuus on se, että high end VR lasien kuvanlaatu on merkittävästi huonompi, kuin halvan näytön tai television. Itse en keksi ensimmäistäkään syytä, että miksi käyttäisin nettiselainta VR laseilla. Ison valkokankaan simuloinnin idean ymmärrän, mutta epäilen vahvasti, ettei se käytännössä ole kovinkaan miellyttävä kokemus.

3D videokuvaa olisi kiva nähdä, että miltä se VR laseilla näyttää. Mitenkähän sellaista pääsisi kokeilemaan? Varjon Aerot on laseina.
Ja siis jotain muuta kuin aikuisviihdettä.
 
En tiedä mutta itse noilla Picoilla pelannut virtual desktopin kanssa ihan normi pelejä "flättinäkin" Xbox ohjaimen kera, voisin kyllä kuvitella että voisin katsoa vaikka elokuvaakin noiden kanssa.

Ongelmaksi itsellä tosin ehkä tulisi lasien mukavuus päässä ainakin noilla alkuperäisillä pehmusteilla ym..
 
Varmaan aitojs aaa vr-pelejä on vaikea tehdä muuten kuin tappiolla. Tosin psvr2:lle laskisin tälle vuodelle horizonin ja gt7:en triple a:ksi. Pc/meta ei hajua onko tullut jotain isoa tälle vuodelle.

Joo markkinan koko on selvä ongelma. Varmaan helpoin tapa saada AAA-pelejä VR:lle olisi normipelien VR-moodit/porttaukset. Kun 3rd party modaajatkin pystyvät noita aika helposti minimiresurssein jälkikäteen tekemään niin tuommoisia saisi varmaan kohtuullisella tuottopanoksella aikaiseksi ainakin tiettyjen pelimoottorien peleistä. Toki 3rd party modi nyt ei vastaa millään tavalla laadultaan oikeaa julkaisua eli aidon julkaisun työmäärä on isompi. Myös eksklusiviteetit niin PSVR:n kuin Metan osalta ovat vähän ongelmallisia kun ne rajaa ne vähäiset AAA-julkaisut tietylle laitteelle, joka ei auta alkuvaiheessa olevaa markkinaa kokonaisuutena mutta toki heillä on ihan luonnolliset syynsä siihenkin. Sen lisäksi Questin rajalliset tehot rajaa myös Metan AAA-pelien graafista näyttävyyttä, joka vähän valuu muuallekin markkinaan kun Meta on suuri VR-pelien rahoittaja/tuottaja.
 
Pärjääkö yleensä kahdella base stationilla vai onko tarvetta kolmannelle? Pääosin käyttö on simuilua eli paikallaan istumista, mutta aina joskus tulee huiskittua Beat Saberia tai pelattua jotain muutakin missä tarvii liikkua (esim. HL Alyx). Saan nyt laitettua majakat huoneen vastakkaisiin kulmiin, mutta joissain kohdissa varmaan tulee tilanteita että toinen ohjain menee kropan taakse piiloon niin että se näkyy hetkellisesti vain yhdelle majakalle, aiheuttaako jotain ongelmia?

Majakat ja ohjaimet on Valve index ja lasit Varjo Aerot (kaikki matkalla vielä), olisko tästä kombosta olisi jollain kokemuksia? Aiemmat lasit on aina olleet inside-out seurannalla, eikä majakoista ole kokemusta.

Mulla samat kalut ja kaksi vastakkaisiin nurkkiin sijoitettua majakkaa on riittänyt 99% ajasta Alyxissä. Muutamia kertoja pelin aikana tuli pätkimistä, kun keho peitti näkyvyyttä. Kolmas varmaan auttaisi näihin.

Sellainen vinkki, et kannattaa ottaa majakat pois sähköistä tai sammuttaa ne esim jollain kännykkäapilla, kun ei käytä laseja. Majakoiden lasereiden tms. elinikä ei joidenkin juttujen mukaan oikein kestä 24/7 päällä oloa. En ole saanut menemään niitä Aeroilla automaattisesti lepotilaan steam VR sammutuksen jälkeen.
 
Viimeksi VR hommia harrastellut joskus ensimmäisen Riftin kanssa julkaisun tienoilla, tuli aika nopeaan silloin myytyä pois. Nyt lähinnä racing simu hommiin tai miksei muuhunkin tuli vajaa kuukausi sitten Pico 4 ja nyt matkalla Quest 3. Saa nähdä kumpi jää itselle kun ehkä 80% käytöstä on PCVR täyteistä.

Tuli myös aika paljon ihmeteltyä reitittimien eroja käytännössä, tässä itsellä oli nyt neljä eri reititintä jotka kaikki pelasi aivan miten sattuu ainakin tässä VR käytössä:
-Ensimäisenä testissä "hinnat alkaen" D-Link R15 AX1500, melkein mahdoton pelata smuuthisti mitään kun fpsät tippuu aika reippaasti ja lisäksi viiveet huutaa punaista virtual desktopissa.
-Toisena tuli sitten Asuksen RT-AX57, toimi jo aika nätisti mutta korkeammilla bitrateilla tuli ongelmia sekä tässäkin välillä viiveet pomppi hieman edestakasin, mutta kaikenkaikkiaan ei huono tähän hintaan kun haki vielä outlet tuotteena. Ilmoitettu nopeus vaihteli 800-1200 välissä tasaiseen tahtiin
-Kolmantena ja kahdella laitteella VD Discordissa sataan kertaan suositeltu TP-Linkin AXE75 AXE5400, yhteydet molemmilla todella huonot ja connection speedit seilaa taukoamatta ylösalas. Lisäksi mukana FPS Dropit ja viiveet. Harvoin näkyi 1200mbps VD overlayssa, yleensä seilasi 600-800 haarukassa. Toki vielä kerkeän testaamaan WiFi 6E Quest3 kanssa kun saapuu..
-Neljäntenä ja viimeisenä Asuksen RT-AX89X monsteri, täytyi heti ihmetellä että voiko tosiaan langattomana toimia näin hyvin. Yhteys 99% ajasta täydellinen, ilmoitettu 1200mbps ei ole monen päivän aikana tippunut kertaakaan ja viiveet pienet. H264+ 400Mbps bitratella tulee aivan ongelmitta, Pico4 ilmeisesti hieman kyykkää kun decoding viiveet kyllä alkaa kasvamaan reilusti, toivon että tämä ongelma korjaantuu Quest 3 kanssa.

Jokainen reititin testattiin käytännössä samoilla ns optimi asetuksilla ja olosuhteilla kun vaan pystyy. Eli vain 5ghz, 80mhz ja AP Mode päällä. Lisäksi Pico oli ainut kytketty laite tähän verkkoon, reititin itse on tuossa parin metrin päässä suoraan näköetäisyydellä ja wifi scannerilla katselin niin tämä minun oli ainut 5GHZ verkko mitä täältä löytyi joten ruuhkaakaan ei kanavilla ole.

Tuossa viimeisessä Asuksessa vieläpä parasta on että sitä saa Gigantista hintaan "vain" 237€, kun jostain syystä kaikkialla muualla hintalapussa lukee 450-500€ o_O

Tilasin Questin muuten gigantin verkkokaupan kautta ja pisti nyt silmään että tulee paketti ilmeisesti ruotsista ja lähtenyt tänään liikkelle, näinköhän luvatusti tiistaina on perillä täällä :hmm:

Tuli myös katseltua reitittimiä tulevaa Quest 3:sta varten. Gigantista bongasin d-link air bridgen joka on suhteellisen edullinen ja ilmeisesti tarjoaa erinomaisen langattoman kokemuksen ainakin Quest 2 kanssa. Testasitko tuota tai olitko tietoinen sen olemassaolosta? Ite varmaan otan testiin kun pääsee edullisemmin eikä tarvetta muutoin reitittimelle.

Edit: sulla näköjään pico olikin käytössä joten eihän tuo passaa. Lisäksi luin että virtual desktop toimii tuolla vr bridgellä heikosti niin saa nähdä mitä tulee ostettua.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä hyvää arvostelua Q3:sta. Näitä arvosteluja on jo alkanut hieman enemmän tulla esille. Löytyy paljon myös Questin redditistä.

 
Ehkä eniten näissä arvioissa on huvittaneet ne ”no major upgrade” tyyliset joissa ollaan bestbuyssa katsottu kehnoresoluutioista ghostbusters videota.

Tiedossahan jo on että pancake, FoV ja resoluutio ovat selviä parannuksia, vaikkakaan eivät ehkä mullistavia. Mutta eihän Q3 parannus ole vain hardware pohjainen. Täytyy huomioda myös pelien parantuneet tekstuurit, lisääntyneet muut efektit ja korkeampi renderöintireso, näitä ei liikkeen demoissa vielä näe.

PCVR puolelle toivoisin kans parannusta. Kyllähän jo Pico4 VD godlike oli silmin havaittava parannus Quest2:sen VD ultraan, mutta ymmärrettävästi striimauksessa erot jää pieniksi, jos ei itse siirtonopeutta ja latenssia saada kehitettyä.
 
Seuranta näyttää että huomenna pitäisi Questit saapua itselle, ensimäisenä varmaan menee juurikin VD testiin ja miten vertautuu Pico 4. Toiset näistä pitää vielä palauttaa kauppaa kun on hieman vielä aikaa.

Uskon ja toivon että Q3 lienee pcvr käytössä ehkä parempi, ainakin korkeilla bitrateilla pelatessa (350-400mbps) nousee Picossa dekoodaus latenssit suht korkeiksi sekä pientä kuva pätkimistä tulee kun päätä kääntelee hieman nopeammin, en kyllä osaa sanoa johtuuko tämä yhteyksistä vai ihan vaan lasien raudasta. Jokatapauksessa kuvittelisi että tuo XR2 G2 suoriutuisi siitä paremmin.

Ja onhan Q3 myös WiFi 6e ja eikös myös tukenut 160mhz joten siinäkin lienee pientä parannusta.
 
Seuranta näyttää että huomenna pitäisi Questit saapua itselle, ensimäisenä varmaan menee juurikin VD testiin ja miten vertautuu Pico 4. Toiset näistä pitää vielä palauttaa kauppaa kun on hieman vielä aikaa.

Uskon ja toivon että Q3 lienee pcvr käytössä ehkä parempi, ainakin korkeilla bitrateilla pelatessa (350-400mbps) nousee Picossa dekoodaus latenssit suht korkeiksi sekä pientä kuva pätkimistä tulee kun päätä kääntelee hieman nopeammin, en kyllä osaa sanoa johtuuko tämä yhteyksistä vai ihan vaan lasien raudasta. Jokatapauksessa kuvittelisi että tuo XR2 G2 suoriutuisi siitä paremmin.

Ja onhan Q3 myös WiFi 6e ja eikös myös tukenut 160mhz joten siinäkin lienee pientä parannusta.
Itselläni on toistaiseksi ollut wifi 5 ja tuntuu ettei siinä mahdotonta ruuhkaa ole taajuuksilla. Jos tuosta 200mbps ei päästä ylöspäin, epäilisin ettei erot wifi 5 vs wifi 6e isot ole, jollei wifiympäristö ole ruuhkainen. Toki voin olla väärässäkin, uskoisin esim. VD kehittäjältä tulevan tarkempaa infoa heri kun embargot on takana.
 
Itselläni on toistaiseksi ollut wifi 5 ja tuntuu ettei siinä mahdotonta ruuhkaa ole taajuuksilla. Jos tuosta 200mbps ei päästä ylöspäin, epäilisin ettei erot wifi 5 vs wifi 6e isot ole, jollei wifiympäristö ole ruuhkainen. Toki voin olla väärässäkin, uskoisin esim. VD kehittäjältä tulevan tarkempaa infoa heri kun embargot on takana.

VD kehittäjältä tuli infot jo muutama päivä takaisin, teki reddit postauksen. Lähinnä Wifi6e hyöty tulee vain siitä jos alueella on paljon 5Ghz verkkoja, niin ne ei häiritse sitten 6Ghz verkkoa. Viive yms hyötyjä ei ole. AV1 ei myöskään tuo viive hyötyjä, mutta mahdollistaa saman kuvanlaadun paljon pienemmällä kaistanleveydelle. Q3 pystyy bitratea nostamaan 25% lisätehojen ansiosta vs Q2. Eli tuosta nyt ainakin tulee parannusta PCVR:ään.
 
VD kehittäjältä tuli infot jo muutama päivä takaisin, teki reddit postauksen. Lähinnä Wifi6e hyöty tulee vain siitä jos alueella on paljon 5Ghz verkkoja, niin ne ei häiritse sitten 6Ghz verkkoa. Viive yms hyötyjä ei ole. AV1 ei myöskään tuo viive hyötyjä, mutta mahdollistaa saman kuvanlaadun paljon pienemmällä kaistanleveydelle. Q3 pystyy bitratea nostamaan 25% lisätehojen ansiosta vs Q2. Eli tuosta nyt ainakin tulee parannusta PCVR:ään.
Eli tällä tiedolla pitäisi wifi 5 olla myös ok, kunhan ei ole häiritsevää muuta liikennettä. Luulisi kyllä että jos tuo AV1 pystyy pienemmällä kaistanleveydellä samaan, miksi sitä ei sitten käytettäisi korkeammalla kaistanleveydellä paremmalla resoluutiolla, vai tuleeko siinä sitten muut rajat vastaan.
 
Tuolta redditin puolelta vielä tuohon wifiin ja AV1:een liittyen lainaus:


I've got my Quest 3 yesterday. I've got a RTX 4090 so I've tried Virtual Desktop in AV1-Mode. It works very well. Virtual Desktop is set to 'Godlike quality' 120 MBits bitrate and AV1 codec. The performance overlay shows it is using the AV1-Encoder.

Total latency is around 44-46ms with encoding only taking 4ms and decoding 12-14 ms. I'm standing 2 meters / 7 feet away from my WIFI6-Router (not WIFI6e).



Muistaakseni itsellänikin on about 40ms total latency Q2:lla ja 5Ghz wifillä. Mutta tuo 40-50 ms total latency on kuitenkin käytännössä realiaikainen.


Edit: laitetaas tää lainaus kans:


I've tried some Half-Life: Alyx over Virtual Desktop using the H.264 and AV1 codecs. In AV1 with a bitrate of 120 Mbits my eyes can't perceive any major compression artifacts at all. Textures are super sharp, especially while moving your head. You can see a little bit of compression when you look closely at a texture in the distance.
In H.264 all textures look a lot noticeably more washed out in comparison, even at a bitrate of 120 Mbits.
But AV1 comes at the cost of latency. Decoding in H.264 takes 7 ms, in AV1 its around 11 ms. I've tried multible games and AV1 takes always an extra 4ms to decode.
I have to test if lowering the bitrate in AV1 will improve the decoding time? I don't think you'll need 120 MBits using AV1.
 
Ei 40-50 ms kyllä mitenkään ole käytännössä reaaliaikainen viive, varsinkin käden ja silmän välisessä koordinaatiossa se on aika pitkä aika.

Millaisia viiveitä johdolla liitetyillä laseilla saa?

Noh, huomenna voinen itse kokeilla tuota eroa kun Q3 saapuu. Siinä tosin se johtoliitäntä taitaa olla jotain muuta kuin DP?
 
Noh, huomenna voinen itse kokeilla tuota eroa kun Q3 saapuu. Siinä tosin se johtoliitäntä taitaa olla jotain muuta kuin DP?

Pikaisella googletuksella johdollisissa on about 20-30 ms viive joten langallisuudesta extra 10-20 ei pahalta kuulosta. Jos Q3 haluat langallisesti, toimii se USB3 kaapelilla. Itselläni on 3m ja 5m kaapelit mutta ei ole tullut käytettyä koska langattomuutta kun kerran kokeilee, ei paluuta piuhaan ole.
 
In H.264 all textures look a lot noticeably more washed out in comparison, even at a bitrate of 120 Mbits.
Mua usein ihmetyttää nämä bitrate lukemat mitä monet käyttää VD kanssa, usein näkyy keskusteluissa jopa 50-100Mbps väliltä. Olen alkanut epäilemään jo että onko itsellä jotain häikkää laitteistossa/säädöissä kun varsinkin ajopeleissä on melkeimpä pakko laittaa bitratet 300-400 hujakoille jos haluaa että näyttää hyvältä. Muissa genreissä tämä ei kyllä niin paha ongelma ole.
 
Postin seuranta näyttäis että 9.10 ois jo Q3 toimitettuna. Toivotaan että tulis. Tässä odotellessa tuli jo hommattua Wifi reititin langatonta pelaamista varten. Rupesin vaan epäilemään että onkoha tästä mallista mihinkään kyseisessä touhussa: ASUS RT-AX1800U. Onko jollain kokemuksia kyseisestä reitittimestä tai ehdotuksia toimivaksi todetusta budjetti reitittimestä?

Johdon myös ajattelin hommata kun simuja tulee pelailtua jonkun verran VR-laseilla. Tähänkin kaipailisin edukkaampaa suositusta kuin tuo Metan oma link kaapeli. On meinaa vähän turhan suolainen hinta.
 
Mua usein ihmetyttää nämä bitrate lukemat mitä monet käyttää VD kanssa, usein näkyy keskusteluissa jopa 50-100Mbps väliltä. Olen alkanut epäilemään jo että onko itsellä jotain häikkää laitteistossa/säädöissä kun varsinkin ajopeleissä on melkeimpä pakko laittaa bitratet 300-400 hujakoille jos haluaa että näyttää hyvältä. Muissa genreissä tämä ei kyllä niin paha ongelma ole.
Voisko riippua siitä miten hyvä enkooderi näyttökortissa on, tuskin cpu:lla pakkaa pc:n päässä? Mikä näyttökortti sulla?
 
Mua usein ihmetyttää nämä bitrate lukemat mitä monet käyttää VD kanssa, usein näkyy keskusteluissa jopa 50-100Mbps väliltä. Olen alkanut epäilemään jo että onko itsellä jotain häikkää laitteistossa/säädöissä kun varsinkin ajopeleissä on melkeimpä pakko laittaa bitratet 300-400 hujakoille jos haluaa että näyttää hyvältä. Muissa genreissä tämä ei kyllä niin paha ongelma ole.

Samaa ihmetellyt itsekin. En nyt mene sanomaan että joku 100-200Mbps on pelikelvoton mutta pakkausartifactit on niin helppo nähdä noilla bitrateilla että omaa pelikokemusta heikentää huomattavasti. Quest 2 kanssa tuli lopulta käytettyä langallisena(500Mbps) kun pääasiassa simuja pelasin. Kyllä sen pakkauksen vielä silloinkin huomasi vaikka Dirt Rally 2:ssa joka oli ehkä pahin pelaamani peli sen suhteen.

Toivon että Quest 3 kanssa pystyy meneen vieläkin korkeammalle, mutta ongelmana on tietenkin että bitratea nostamalla myös viive nousee. Oculus Debug tooliin maksimi mitä pystyy kirjoittamaan on 500, mutta copypastettamalla pystyy enemmänkin. Joskus tuli testailtua jotain 800-900Mbps ja selvän eron sai niillä VS tuo 500. Tuo 500 on kuitenkin realistinen maksimi Quest 2:lle, jopa sillä saattaa kuvaan tulla ylimääräisiä framepiikkejä tai äänen stutterointia. Tämä RTX 3000 sarjan lippulaivalla.

PSVR2 sai mut katsomaan vähän eri silmillä pakkausartifacteja, koska sen OLED paneelien mura oli paljon voimakkaampaa ja häiritsevämpää kuin pakkaus Quest 2:lla PC käytössä. Vähän ironista kun kuola valuen odotin PSVR2 nimenomaan OLED paneelien takia, mutta unohdin koko mura ongelman vaikka aikaisemminkin ollut OLED PCVR laseja käytössä ja niissäkin on samaa ongelmaa. Toki haluaisin pakkauksesta kuitenkin eroon PC käytössä, mutta nykyään ne häiritsee vähemmän kuin aikaisemmin.
 
Rupesin vaan epäilemään että onkoha tästä mallista mihinkään kyseisessä touhussa: ASUS RT-AX1800U. Onko jollain kokemuksia kyseisestä reitittimestä tai ehdotuksia toimivaksi todetusta budjetti reitittimestä?

Johdon myös ajattelin hommata kun simuja tulee pelailtua jonkun verran VR-laseilla. Tähänkin kaipailisin edukkaampaa suositusta kuin tuo Metan oma link kaapeli. On meinaa vähän turhan suolainen hinta.
Tuli myös aika paljon ihmeteltyä reitittimien eroja käytännössä, tässä itsellä oli nyt neljä eri reititintä jotka kaikki pelasi aivan miten sattuu ainakin tässä VR käytössä:
-Ensimäisenä testissä "hinnat alkaen" D-Link R15 AX1500, melkein mahdoton pelata smuuthisti mitään kun fpsät tippuu aika reippaasti ja lisäksi viiveet huutaa punaista virtual desktopissa.
-Toisena tuli sitten Asuksen RT-AX57, toimi jo aika nätisti mutta korkeammilla bitrateilla tuli ongelmia sekä tässäkin välillä viiveet pomppi hieman edestakasin, mutta kaikenkaikkiaan ei huono tähän hintaan kun haki vielä outlet tuotteena. Ilmoitettu nopeus vaihteli 800-1200 välissä tasaiseen tahtiin
-Kolmantena ja kahdella laitteella, VD Discordissa sataan kertaan suositeltu TP-Linkin AXE75 AXE5400, yhteydet molemmilla todella huonot ja connection speedit seilaa taukoamatta ylösalas. Lisäksi mukana FPS Dropit ja viiveet. Harvoin näkyi 1200mbps VD overlayssa, yleensä seilasi 600-800 haarukassa. Toki vielä kerkeän testaamaan WiFi 6E Quest3 kanssa kun saapuu..
-Neljäntenä ja viimeisenä Asuksen RT-AX89X monsteri, täytyi heti ihmetellä että voiko tosiaan langattomana toimia näin hyvin. Yhteys 99% ajasta täydellinen, ilmoitettu 1200mbps ei ole monen päivän aikana tippunut kertaakaan ja viiveet pienet. H264+ 400Mbps bitratella tulee aivan ongelmitta, Pico4 ilmeisesti hieman kyykkää kun decoding viiveet kyllä alkaa kasvamaan reilusti, toivon että tämä ongelma korjaantuu Quest 3 kanssa.

Jokainen reititin testattiin käytännössä samoilla ns optimi asetuksilla ja olosuhteilla kun vaan pystyy. Eli vain 5ghz, 80mhz ja AP Mode päällä. Lisäksi Pico oli ainut kytketty laite tähän verkkoon, reititin itse on tuossa parin metrin päässä suoraan näköetäisyydellä ja wifi scannerilla katselin niin tämä minun oli ainut 5GHZ verkko mitä täältä löytyi joten ruuhkaakaan ei kanavilla ole.

Tuossa viimeisessä Asuksessa vieläpä parasta on että sitä saa Gigantista hintaan "vain" 237€, kun jostain syystä kaikkialla muualla hintalapussa lukee 450-500€ o_O

Tuossa aiemmin laitoinkin omia kokemuksia näistä reitittimistä, toki on myös se D-Linkin air bridge mutta en osaa sen toimivuudesta sanoa mitään. Hieman ainakin epäilys itsellä että korkeilla bitrateilla voi tulla ongelmia mutta en tiedä sitten.. Pico 4 kanssa käytin motonetistä haettua perus usb kaapelia, ei ainakaan sillä ongelmia. En tiedä vielä miten toimii Questin kanssa vai toimiiko ollenkaan, ei ole kyllä tullut käytettyä sen jälkeen kun tuon langattoman setupin sai pelaamaan kunnolla. Pituutta tällä tosin vaan 2.5m mutta racing simu hommissa ei niin väliä. Kuvauksesta poiketen tuo usb a pää on oikeasti 3.0. Motonet USB 3.0 kaapeli
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 719
Viestejä
4 496 695
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom