VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Jonkinlainen VR-setuppi tässä harkinnassa, nyt PSVR2 ennakkotilattuna, mutta mietin kuitenkin PCVR:ää vaihtoehtona, sillä kovin suljettu järjestelmähän tuo Sony tulee olemaan. Kiinnostaisi kuitenkin millaista rautaa näyttispuolella vaaditaan miellyttävään kokemukseen, jos peleinä ovat esim. H-L Alyx / Assetto Corsa / iRacing tai vastaavat. Tekeekö jollain RTX 3060 tasoisella mitään vai täytyykö lyödä euroja pöytään vielä reilusti enemmän?
 
Jonkinlainen VR-setuppi tässä harkinnassa, nyt PSVR2 ennakkotilattuna, mutta mietin kuitenkin PCVR:ää vaihtoehtona, sillä kovin suljettu järjestelmähän tuo Sony tulee olemaan. Kiinnostaisi kuitenkin millaista rautaa näyttispuolella vaaditaan miellyttävään kokemukseen, jos peleinä ovat esim. H-L Alyx / Assetto Corsa / iRacing tai vastaavat. Tekeekö jollain RTX 3060 tasoisella mitään vai täytyykö lyödä euroja pöytään vielä reilusti enemmän?
Ihan hyvin tuolla pääsee pelaamisen makuun. Itsellä lähti innostus 1070:lla, siitä 3060:aan, josta 3070 ja nyt kun sai 4070ti, niin ei ole enää laseja :D Eniten riippuu siis käytettävistä laseista ja sitten asetuksista millä haluaa pelata
 
Jonkinlainen VR-setuppi tässä harkinnassa, nyt PSVR2 ennakkotilattuna, mutta mietin kuitenkin PCVR:ää vaihtoehtona, sillä kovin suljettu järjestelmähän tuo Sony tulee olemaan. Kiinnostaisi kuitenkin millaista rautaa näyttispuolella vaaditaan miellyttävään kokemukseen, jos peleinä ovat esim. H-L Alyx / Assetto Corsa / iRacing tai vastaavat. Tekeekö jollain RTX 3060 tasoisella mitään vai täytyykö lyödä euroja pöytään vielä reilusti enemmän?

Lähinnä resoluutio mitä saat käytettyä laskee 3060:en kanssa. VR imee helposti tehokkaimmankin myynnissä olevan gpu:n tehot ja muistin käyttöön. Half life alyx on todella hyvä toimimaan hitaammallakin näyttökortilla. Se mitä menettää on grafiikan resoluutiota. PC puolelle jos pitäisi nyt lähteä niin odottaisin ensi syksyyn ja katsoisin miten metan quest3 vertautuu muihin halpisratkaisuihin. Oletan, että olet budjetilla liikenteessä. Jos et ole budjetilla liikenteessä niin 4090gpu + varjon aerot laseiksi on todella kova kombo.

Paljon on ollut huhua, että alyx tulisi psvr2:lle, mutta mitään varmistusta tästä ei ole saatu.
 
Juu, kyllähän tuossa roadtovr.com-artikkelin keskusteluosassa jää toivoa, että voisi toimiakin.
Ajattelin itse ainakin testata, että mitä PC tykkää, kun PSVR2 headsetin kytkee USB-C:llä näytönohjaimeen. Enää vähän reilu kuukausi, niin pääsee kokeilemaan.

En tiedä millä silmälaseilla tuossa näkee jotain toivoa. Ainut syy on miksei ole todettu ettei 100% tule onnistumaan on se ettei muulla kuin Sonyllä ole faktoja jolla se voitaisiin todeta. Tossa on kuitenkin kaveri joka on tota oikeasti tehnyt todennut homman lähes mahdottomaksi ja vaikka 1% todennäköisyydellä tekniset ongelmat kierrettäisiin niin siihen mennessä on jo varmaan PS6/PSVR3 ulkona. Pidän todennäköisempänä että Sony tuo ton PC:lle kuin että toi reverse engineeraus saadaan toimimaan käytettävästi järkevässä aikaikkunassa (alle 4v) :D
 
En tiedä millä silmälaseilla tuossa näkee jotain toivoa. Ainut syy on miksei ole todettu ettei 100% tule onnistumaan on se ettei muulla kuin Sonyllä ole faktoja jolla se voitaisiin todeta. Tossa on kuitenkin kaveri joka on tota oikeasti tehnyt todennut homman lähes mahdottomaksi ja vaikka 1% todennäköisyydellä tekniset ongelmat kierrettäisiin niin siihen mennessä on jo varmaan PS6/PSVR3 ulkona. Pidän todennäköisempänä että Sony tuo ton PC:lle kuin että toi reverse engineeraus saadaan toimimaan käytettävästi järkevässä aikaikkunassa (alle 4v) :D
Lopulta ihan se ja sama miten käy, mutta viittasin siihen, että siellä artikkelin kommenttiosiossa joku paremmin asioista perillä oleva tyyppi pyörittelee aihetta syvemmin. Mm. sitä minkälaista signaalia yhden USB-C:n kautta tuodaan (DP alt ja USB-2) ja sitten vielä mitä muita haasteita todennäköisesti siinä on vaikka signaalia ei olisikaan kryptattu.

BTW, veikkaan että PSVR2 toimii myös PS6:n kanssa, koska nyt on kuitenkin kyseessä teknisesti aikuisikään päässyt laite eikä käytetä jotain purkkaviritysseurantaa ja PS3:n aikaisia ohjaimia.
 
BTW, veikkaan että PSVR2 toimii myös PS6:n kanssa, koska nyt on kuitenkin kyseessä teknisesti aikuisikään päässyt laite eikä käytetä jotain purkkaviritysseurantaa ja PS3:n aikaisia ohjaimia.

Voi toki hyvin toimia, mutta PS6:n ilmestyessä lienee PSVR2 jo auttamattomasti vanhentunut. Ehkä jopa pahemmin kuin PSVR1 PSVR2:n ilmestyessä.
 
Voi toki hyvin toimia, mutta PS6:n ilmestyessä lienee PSVR2 jo auttamattomasti vanhentunut. Ehkä jopa pahemmin kuin PSVR1 PSVR2:n ilmestyessä.
Toki voi ajatella, että kaikki tällä hetkellä julkaistava teknologia on auttamattomasti vanhentunutta viiden vuoden päästä. Mutta tuota en voi mitenkään ostaa, että olisi enemmän vanhentunut kuin ensimmäinen PSVR, koska nyt kuitenkin on tietyt standardit, joita yleisesti käytetään ja niiistä ei ollut tietoakaan sen ensimmäisen toteutuksen kanssa. Toki yleiset käytännötkin voi muuttua, mutta ainakaan tällä hetkellä ei siltä näytä.
 
Toki voi ajatella, että kaikki tällä hetkellä julkaistava teknologia on auttamattomasti vanhentunutta viiden vuoden päästä. Mutta tuota en voi mitenkään ostaa, että olisi enemmän vanhentunut kuin ensimmäinen PSVR, koska nyt kuitenkin on tietyt standardit, joita yleisesti käytetään ja niiistä ei ollut tietoakaan sen ensimmäisen toteutuksen kanssa. Toki yleiset käytännötkin voi muuttua, mutta ainakaan tällä hetkellä ei siltä näytä.

No, katsellaan sitten kuuden vuoden päästä. Puutteitahan noissa vielä on niin paljon, että parannettavaa löytyy (näkökentän suuruus, tarkkuus, seuranta, langattomuus - käytännössä kaikessa huomattavasti parannettavaa).
 
Mikähän on kun steamvr vetää koko koneen jumiin peliä sammuttaessa. Esim Alyxin kun sammutin niin steamvr näyttäis vielä steam apissa olevan päällä ja koko kone niin jumissa että pakko sammuttaa virtanapista. Ei tuota pari kk sitten tapahtunut.

Jostaki syystä aircarikin on alkanut crashaamaan. 1-5 min ja yhtäkkiä kuva vetää jumiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän on kun steamvr vetää koko koneen jumiin peliä sammuttaessa. Esim Alyxin kun sammutin niin steamvr näyttäis vielä steam apissa olevan päällä ja koko kone niin jumissa että pakko sammuttaa virtanapista. Ei tuota pari kk sitten tapahtunut.

Jostaki syystä aircarikin on alkanut crashaamaan. 1-5 min ja yhtäkkiä kuva vetää jumiin.

Sama käynyt pari kertaa itsellekin tässä parin viikon aikana, tosin ei ole liittynyt mihinkään spesifiin peliin. On vain jäätänyt koneen ihan kokonaan, ekalla kertaa säikähdin että näyttis meni kun ei näkynyt mitään.
 
Tuo aircar heitti mulla kerran blue screeniä suorilta. Pari kertaa heitti blue screeniä niin että ensin peli veti jumiin jonka jälkeen task managerista sain suljettua. Sen jälkeen työpäydällä pari minuuttia ja blue screen vaikka kaikki vaikutti toimivan normaalisti. Vaikuttais joltaki win 11 bugisuudelta tämä kyllä nyt. Kaikki muu toimii normaalisti paitsi VR. Omassa käytössä siis Win 11 + quest 2 + linkki kaapeli.
 
Kertokees että mistähän johtuu vai onko ihan ominaisuus että kun pelailee laseilla oli peli mikä vaan niin välillä peli alkaa nykiä tasaisesti kokoajan ja fps on aivan liian matala. Tyyliin 80 tai jopa 70fps. No sehän nykii tietty iha hitosti. Mutta kyssäri kuuluukin että miten samaan aikaan voi olla gpu kuormitus % vaikka noin 60-70%? Sitten menee taas hetki tai tulee ihan toinen tilanne ruudulle ja fps onkin vakaa 90 repro ratiolla vaikka 1% ja samaan aikaan cpu kuorma 95%.
Eli ihankuin tuo kuorma % lukema ei oikeen toimisi oikein? Vai voiko gpu vaan kyykkää jossain kohdin niin että ei muka kuormittuisi täysillä?
1080TI
Reverb g2 v2
 
Kertokees että mistähän johtuu vai onko ihan ominaisuus että kun pelailee laseilla oli peli mikä vaan niin välillä peli alkaa nykiä tasaisesti kokoajan ja fps on aivan liian matala. Tyyliin 80 tai jopa 70fps. No sehän nykii tietty iha hitosti. Mutta kyssäri kuuluukin että miten samaan aikaan voi olla gpu kuormitus % vaikka noin 60-70%? Sitten menee taas hetki tai tulee ihan toinen tilanne ruudulle ja fps onkin vakaa 90 repro ratiolla vaikka 1% ja samaan aikaan cpu kuorma 95%.
Eli ihankuin tuo kuorma % lukema ei oikeen toimisi oikein? Vai voiko gpu vaan kyykkää jossain kohdin niin että ei muka kuormittuisi täysillä?
1080TI
Reverb g2 v2
Gpu kyykkää ja pudottaa alemmille freimeille (45hz). Sitten kevyemmässä paikassa jaksaa taas 90. Tuosta johtuu putoaminen, mutta näytöllä fps näkyy "väärin"
 
Mikähän on kun steamvr vetää koko koneen jumiin peliä sammuttaessa. Esim Alyxin kun sammutin niin steamvr näyttäis vielä steam apissa olevan päällä ja koko kone niin jumissa että pakko sammuttaa virtanapista. Ei tuota pari kk sitten tapahtunut.

Jostaki syystä aircarikin on alkanut crashaamaan. 1-5 min ja yhtäkkiä kuva vetää jumiin.
Tää ongelma tulee ja menee. Liittyy steamvr ja näyttiksen/winukan päivityksiin. Kurkkaile josko steamvr tarjoaisi betabranchiä tai päivittele winukka/ajurit. Jos ei korjaantunut, niin parin viikon päästä pätsäävät.

Muistelen, että tuota samaa ollut jo alkuperäisellä vivellä; tuntuu ettei steam ole sitä saanut vieläkään korjattua :p
 
Tää ongelma tulee ja menee. Liittyy steamvr ja näyttiksen/winukan päivityksiin. Kurkkaile josko steamvr tarjoaisi betabranchiä tai päivittele winukka/ajurit. Jos ei korjaantunut, niin parin viikon päästä pätsäävät.

Muistelen, että tuota samaa ollut jo alkuperäisellä vivellä; tuntuu ettei steam ole sitä saanut vieläkään korjattua :p

Parin tunnin sessio Saints and Sinnersiä ja kaikki toimi täydellisesti. Oiskohan tuon air carin unreal engine 4 joka win 11 kanssa aiheuttaa kaatuilua. Harmi, koska tuo on vaan hauska peli aina toisinaan käydä vähän lentelemässä. Vois testata varmaan vielä että toimisko Virtual Desktopilla tai Air Linkillä.

Edit: Latasin Air carin oculuksen omalle softalle ja crashas myös sillä joten steamvr ei ainakaan ole syypää.
 
Viimeksi muokattu:
PSVR2 julkaisupelit on julkaistu:
Ihan hyvä lista jo julkkarissa.
  • After the Fall (Vertigo Games)
  • Altair Breaker (Thirdverse)
  • Before Your Eyes (Skybound Interactive, launch window)
  • Cities VR (Fast Travel Games)
  • Cosmonious High (Owlchemy Labs)
  • Creed: Rise to Glory – Championship Edition (Survios, launch window)
  • The Dark Pictures: Switchback (Supermassive, launch window)
  • Demeo (Resolution Games)
  • Dyschronia: Chronos Alternate (MyDearest Inc., Perp Games)
  • Fantavision 202X (Cosmo Machia, Inc.)
  • Gran Turismo 7 (via free update to PS5 version of GT7)
  • Horizon Call of the Mountain (Firesprite, Guerrilla)
  • Job Simulator (Owlchemy Labs)
  • Jurassic World Aftermath (Coatsink)
  • Kayak VR: Mirage (Better Than Life)
  • Kizuna AI – Touch the Beat! (Gemdrops, Inc.)
  • The Last Clockwinder (Pontoco/Cyan Worlds)
  • The Light Brigade (Funktronic Labs, purchase includes PS VR and PS VR2 versions)
  • Moss 1 & 2 Remaster (Polyarc)
  • NFL Pro Era (StatusPro, Inc., free PS VR2 upgrade)
  • No Man’s Sky (Hello Games, launch window)
  • Pavlov VR (Vankrupt)
  • Pistol Whip (Cloudhead, free upgrade)
  • Puzzling Places (Realities.io, free upgrade)
  • Resident Evil Village (Capcom, via free update to PS5 version of RE Village)
  • Rez Infinite (Enhance)
  • Song in the Smoke (17 Bit)
  • Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge – Enhanced Edition (ILMxLAB)
  • Synth Riders (Kluge Interactive, free upgrade)
  • The Tale of Onogoro (Amata K.K)
  • Tentacular (Devolver)
  • Tetris Effect: Connected (Enhance)
  • Thumper (Drool LLC)
  • The Walking Dead: Saints & Sinners: Ch. 2: Retribution (Skydance, launch window)
  • Vacation Simulator (Owlchemy Labs)
  • What the Bat (Triband)
  • Zenith: The Last City (Ramen VR, free upgrade)
 
Kokeilin pico 4 SMT off,eli hyperthreading off. Vähän ehkä sulavoitui. 1. Cpu on vaan tosi tukossa.
 
PSVR2 julkaisupelit on julkaistu:
Ihan hyvä lista jo julkkarissa.
  • After the Fall (Vertigo Games)
  • Altair Breaker (Thirdverse)
  • Before Your Eyes (Skybound Interactive, launch window)
  • Cities VR (Fast Travel Games)
  • Cosmonious High (Owlchemy Labs)
  • Creed: Rise to Glory – Championship Edition (Survios, launch window)
  • The Dark Pictures: Switchback (Supermassive, launch window)
  • Demeo (Resolution Games)
  • Dyschronia: Chronos Alternate (MyDearest Inc., Perp Games)
  • Fantavision 202X (Cosmo Machia, Inc.)
  • Gran Turismo 7 (via free update to PS5 version of GT7)
  • Horizon Call of the Mountain (Firesprite, Guerrilla)
  • Job Simulator (Owlchemy Labs)
  • Jurassic World Aftermath (Coatsink)
  • Kayak VR: Mirage (Better Than Life)
  • Kizuna AI – Touch the Beat! (Gemdrops, Inc.)
  • The Last Clockwinder (Pontoco/Cyan Worlds)
  • The Light Brigade (Funktronic Labs, purchase includes PS VR and PS VR2 versions)
  • Moss 1 & 2 Remaster (Polyarc)
  • NFL Pro Era (StatusPro, Inc., free PS VR2 upgrade)
  • No Man’s Sky (Hello Games, launch window)
  • Pavlov VR (Vankrupt)
  • Pistol Whip (Cloudhead, free upgrade)
  • Puzzling Places (Realities.io, free upgrade)
  • Resident Evil Village (Capcom, via free update to PS5 version of RE Village)
  • Rez Infinite (Enhance)
  • Song in the Smoke (17 Bit)
  • Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge – Enhanced Edition (ILMxLAB)
  • Synth Riders (Kluge Interactive, free upgrade)
  • The Tale of Onogoro (Amata K.K)
  • Tentacular (Devolver)
  • Tetris Effect: Connected (Enhance)
  • Thumper (Drool LLC)
  • The Walking Dead: Saints & Sinners: Ch. 2: Retribution (Skydance, launch window)
  • Vacation Simulator (Owlchemy Labs)
  • What the Bat (Triband)
  • Zenith: The Last City (Ramen VR, free upgrade)
Minusta taas tuo on yllätävänkin vaisu etenkin jo quest2/pcvr omistajalle. Odotin enemmän isoja AAA-excluja. Autopelejäkin saa Gran Turismon sijaan muita PCVR:lle, samaten Villagesta on modattu VR versio. Horizon ainoa kiinnostava minulle.
 
Pico 4:n hankittu AMVR:n kasvomaski on huomattava parannus alkuperäiseen. Ei purista, ei jaa jälkiä naamaan, pitää paremmin valon ulkopuolella ja silmät tulee lähemmäksi linsseja, joten FOV paranee. Suosittelen jos alkuperäisen kanssa on ongelmia.

PICO 4 PU Leather Face Cover(3-in-1) – AMVRSHOP
Joo itselle tuli kanssa viime keskiviikkona. Paljon parempi, ostin siihen mukaan siis kaksi erilaista pehmustetta. Nahkaista en ole vielä kokeillut.
 
PSVR2 julkaisupelit on julkaistu:
Ihan hyvä lista jo julkkarissa.
  • After the Fall (Vertigo Games)
  • Altair Breaker (Thirdverse)
  • Before Your Eyes (Skybound Interactive, launch window)
  • Cities VR (Fast Travel Games)
  • Cosmonious High (Owlchemy Labs)
  • Creed: Rise to Glory – Championship Edition (Survios, launch window)
  • The Dark Pictures: Switchback (Supermassive, launch window)
  • Demeo (Resolution Games)
  • Dyschronia: Chronos Alternate (MyDearest Inc., Perp Games)
  • Fantavision 202X (Cosmo Machia, Inc.)
  • Gran Turismo 7 (via free update to PS5 version of GT7)
  • Horizon Call of the Mountain (Firesprite, Guerrilla)
  • Job Simulator (Owlchemy Labs)
  • Jurassic World Aftermath (Coatsink)
  • Kayak VR: Mirage (Better Than Life)
  • Kizuna AI – Touch the Beat! (Gemdrops, Inc.)
  • The Last Clockwinder (Pontoco/Cyan Worlds)
  • The Light Brigade (Funktronic Labs, purchase includes PS VR and PS VR2 versions)
  • Moss 1 & 2 Remaster (Polyarc)
  • NFL Pro Era (StatusPro, Inc., free PS VR2 upgrade)
  • No Man’s Sky (Hello Games, launch window)
  • Pavlov VR (Vankrupt)
  • Pistol Whip (Cloudhead, free upgrade)
  • Puzzling Places (Realities.io, free upgrade)
  • Resident Evil Village (Capcom, via free update to PS5 version of RE Village)
  • Rez Infinite (Enhance)
  • Song in the Smoke (17 Bit)
  • Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge – Enhanced Edition (ILMxLAB)
  • Synth Riders (Kluge Interactive, free upgrade)
  • The Tale of Onogoro (Amata K.K)
  • Tentacular (Devolver)
  • Tetris Effect: Connected (Enhance)
  • Thumper (Drool LLC)
  • The Walking Dead: Saints & Sinners: Ch. 2: Retribution (Skydance, launch window)
  • Vacation Simulator (Owlchemy Labs)
  • What the Bat (Triband)
  • Zenith: The Last City (Ramen VR, free upgrade)
tuohon beat saber ja vrchat niin kyllä psvr5:lla voi nauttia vr pelaamisesta
 
2021 alussa hankitun Quest 2 akku alkoi oireilla. Ei lataa lainkaan PC:llä ja omalla laturilla meni taukoja pitäen 3 vuorokautta että sai yli 80%.
 
Pico 4:n hankittu AMVR:n kasvomaski on huomattava parannus alkuperäiseen. Ei purista, ei jaa jälkiä naamaan, pitää paremmin valon ulkopuolella ja silmät tulee lähemmäksi linsseja, joten FOV paranee. Suosittelen jos alkuperäisen kanssa on ongelmia.

PICO 4 PU Leather Face Cover(3-in-1) – AMVRSHOP
Laitoin myös tilaukseen moisen. Kiinalaisen uuden vuoden takia lähtee liikenteeseen vasta loppuviikosta, mutta ei se ole niin justiinsa. Koodilla AMVR sai myös 15% hinnasta pois niin maksettavaa tuli $38 niin ei paha ollenkaan.
 
Mites muilla on kokemusta HP Reverb G2 laseista? Tänään laitoin testiin ja toimi sen tunnin verran ja sitten katosi kuva toiselta puolen ja nyt valittaa 1-4 koodia kaapelista..
Pitääkö tässä alkaa HP:lta alkaa kyseleen uus johto vai lähettää takaisin koko paketti sinne mistä tulikin? Tämä on valmiiksi jo se v2
 
Mites muilla on kokemusta HP Reverb G2 laseista? Tänään laitoin testiin ja toimi sen tunnin verran ja sitten katosi kuva toiselta puolen ja nyt valittaa 1-4 koodia kaapelista..
Pitääkö tässä alkaa HP:lta alkaa kyseleen uus johto vai lähettää takaisin koko paketti sinne mistä tulikin? Tämä on valmiiksi jo se v2
Mulla toimi ekat lasit puoli vuotta ihan ok ja sitten pimeni täysin. Sain lopulta pitkän takuuvääntämisen jälkeen uudet lasit (lähettivät ensin kolme kertaa vanhaa versiota). Nämä uudet on nyt toimineet jonkun aikaa muuten hyvin mutta suunnilleen joka kolmas kerta valittaa käynnistäessä että laseja ei löydy ja pitää kertaalleen sammuttaa ja käynnistää virtanapista. Omien kokemusten ja netistä lukemani perusteella laatu on aika paskaa mutta hyvät lasit simuiluun silloin kun toimivat.

Laita vaan reklamaatiota, mutta kannattaa olla tarkkana että saat uuden kaapelin tai lasit takuusta etkä vanhoja versioita.
 
Vaikuttaisi tässä vaiheessa ettei ehkä niinkään jos kyse on ainoastaan noista AltspaceVR ja MRTK-tiimeistä. Tuo Microsoftilla WMR-hommissa oleva kehittäjä mbucchia joka on MSFS2020:n kanssa loistavaa OpenXR Toolkitia esim. tehnyt sanoi ettei vaikuta mitenkään hänen hommiinsa: OpenXR Toolkit (upscaling, world scale, hand tracking...) - Release thread

Harmi sinänsä että AltspaceVR tässä menee, oli minusta ihan pätevä social VR alusta.
 
VR-leakkaaja Brad Lynchin mukaan Valve olisi saanut patentin matalan latenssin VR-laseille. Olisikohan tänä tai ensi vuonna tulossa Deckardit myyntiin? Näitä odotan innolla!

1674598687937.png


 
Noniin, nyt on ensituntumia otettu täällä pico nelosesta pcvr käytössä. Ihan kiva päivityshän tuo kuvanlaadullisesti on aiempiin htc viveihin sekä käyttömukavuudessa on menty aika paljon eteenpäin. Lasien käyttöönottokin oli tehty niin helpoksi että kouluttamaton apinakin todennäköisesti suoriutuisi. Pientä ketutusta aiheutti accountin pakkoluonti ennen kuin laseja sai oikeasti käyttöön. Herää kysymys että kauankohan lasit on käyttökelpoisia kun valmistaja päättää lyödä ovet säppiin ja lasit ei suostu boottaamaan enää alkuvalikkoon asti. No ehkäpä joku keksii tavan flashata jonkun barebones käyttiksen ennen sitä niin ei välttämättä tule verkonpainoja

Vr desktopilla tosiaan tuli striimailtua wifin ylitse ja steamvr ainakin toimii kivasti. Inside-out tracking ohjaimille nyt näyttää olevan about sitä mitä voi olettaa eli eihän nuo kapulat nopeissa liikkeissä pysy mukana. Täytyy katsella jos tähän saisi kaveriksi näppärästi jotku toiset ohjaimet vaikka sitten majakoiden trackingillä kun ne kuitenkin löytyy jo ja vanhat viven kapulatkin trackas niillä paremmin. Jotain pieniä nykäsyjä kuvassa huomasin beat saberia mätkiessä, mutta en vielä saanut paikannettua mistä ne tuli ja sittemin tuli hieman striimaus asetuksiakin säädettyä eikä muissa peleissä ole ollut samanlaisia nykäsyjä. Täytyy jatkaa testailuja, mutta kyllä nämä nyt äkkiseltään vaikuttaisi hintaisekseen ihan ok leluilta

Experimental hand-trackingia kokeilin myös kun ajattelin että ehkä tuota käyttäen voisi jotain perus valikoissa selaamista harrastaa, mutta oli kyllä niin lasten kengissä että tuolle ei nykyisellään paljon painoarvoa kannata laittaa eikä sovellu edes tuohon puuhaan ilman harmaita hiuksia
 
Noniin, nyt on ensituntumia otettu täällä pico nelosesta pcvr käytössä. Ihan kiva päivityshän tuo kuvanlaadullisesti on aiempiin htc viveihin sekä käyttömukavuudessa on menty aika paljon eteenpäin. Lasien käyttöönottokin oli tehty niin helpoksi että kouluttamaton apinakin todennäköisesti suoriutuisi. Pientä ketutusta aiheutti accountin pakkoluonti ennen kuin laseja sai oikeasti käyttöön. Herää kysymys että kauankohan lasit on käyttökelpoisia kun valmistaja päättää lyödä ovet säppiin ja lasit ei suostu boottaamaan enää alkuvalikkoon asti. No ehkäpä joku keksii tavan flashata jonkun barebones käyttiksen ennen sitä niin ei välttämättä tule verkonpainoja

Vr desktopilla tosiaan tuli striimailtua wifin ylitse ja steamvr ainakin toimii kivasti. Inside-out tracking ohjaimille nyt näyttää olevan about sitä mitä voi olettaa eli eihän nuo kapulat nopeissa liikkeissä pysy mukana. Täytyy katsella jos tähän saisi kaveriksi näppärästi jotku toiset ohjaimet vaikka sitten majakoiden trackingillä kun ne kuitenkin löytyy jo ja vanhat viven kapulatkin trackas niillä paremmin. Jotain pieniä nykäsyjä kuvassa huomasin beat saberia mätkiessä, mutta en vielä saanut paikannettua mistä ne tuli ja sittemin tuli hieman striimaus asetuksiakin säädettyä eikä muissa peleissä ole ollut samanlaisia nykäsyjä. Täytyy jatkaa testailuja, mutta kyllä nämä nyt äkkiseltään vaikuttaisi hintaisekseen ihan ok leluilta

Experimental hand-trackingia kokeilin myös kun ajattelin että ehkä tuota käyttäen voisi jotain perus valikoissa selaamista harrastaa, mutta oli kyllä niin lasten kengissä että tuolle ei nykyisellään paljon painoarvoa kannata laittaa eikä sovellu edes tuohon puuhaan ilman harmaita hiuksia
Pico 4 tullee olemaan firman myydyin tuote, kovassa nosteessa. En näe, että lopettaisivat tuen ihan hetkeen.
 
Quest 1:llä oli kyllä aika kehuttava 4 vuoden tuki ja uusia ominaisuuksia tuli/tulee. Uusien ominaisuuksien tuleminen loppuu maaliskuussa, jolloin taitaa tulla tasan 4v ikää. Tietoturvapäivitysten saaminen loppuu tämän vuoden lopulla.

Eli propsit kyl FB:lle tuosta Q1 tuesta. Harvoin valmistaja puskee laitteelle vielä uusia ominaisuuksia 4v jälkeen. Ja vaikka tuki täysin lopetetaankin, laitetta voi kuitenkin käyttää, toki FB alustaa moninpelit eivät taida sitten enää toimia.

Quest2 luulis yltävän vähintäänkin samaan 4v, ties paljon pidemmällekkin, koska Q2 on älyttömän suosittu laite ja myydään vielä tänäpäivänäkin isoja määriä.
 
Minusta taas tuo on yllätävänkin vaisu etenkin jo quest2/pcvr omistajalle. Odotin enemmän isoja AAA-excluja. Autopelejäkin saa Gran Turismon sijaan muita PCVR:lle, samaten Villagesta on modattu VR versio. Horizon ainoa kiinnostava minulle.
Ei pahalla, mutta kohdeyleisö ei varmasti ole quest2/pcvr omistajat :)
Tuosta Villagesta oli Digital Foundryn testivideossa juttua, on ilmeisesti suuri ero modiin.

En kyllä ymmärrä miksi eivät bundlaa vaikka Astro Botin "remasteria" laitteen kylkeen, olisi aika iso ostokynnyksen madaltaja ainakin itselle kun jotain pelattavaa saisi suoraan tuohon suolaiseen hintaan.
 
Ei pahalla, mutta kohdeyleisö ei varmasti ole quest2/pcvr omistajat :)
Tuosta Villagesta oli Digital Foundryn testivideossa juttua, on ilmeisesti suuri ero modiin.

En kyllä ymmärrä miksi eivät bundlaa vaikka Astro Botin "remasteria" laitteen kylkeen, olisi aika iso ostokynnyksen madaltaja ainakin itselle kun jotain pelattavaa saisi suoraan tuohon suolaiseen hintaan.
Q2 kanssa tosin ehkä enemmän kilpaillaan kuin PC:n koska sen saa halvemmalla kuin pelkät PS5 lasit ja on vähintään yhtä kitkaton käyttökokemukseltaan. Jos siihen suhteessa ei ole tarpeeksi erilaista tarjottavaa niin se voi olla kilpailussa haitta.

Lähtökohtaisesti PS5 kykenee tietysti visuaalisesti näyttävämpään tulokseen, mutta ainakaan niiden pelien kohdalla jotka ovat lähinnä porttauksia Questiltä tai muuten indiempiä tämä ei välttämättä niin paljon sitten näy.
 
Ei pahalla, mutta kohdeyleisö ei varmasti ole quest2/pcvr omistajat :)
Tuosta Villagesta oli Digital Foundryn testivideossa juttua, on ilmeisesti suuri ero modiin.

En kyllä ymmärrä miksi eivät bundlaa vaikka Astro Botin "remasteria" laitteen kylkeen, olisi aika iso ostokynnyksen madaltaja ainakin itselle kun jotain pelattavaa saisi suoraan tuohon suolaiseen hintaan.
Juu ei varmasti, mutta ei varmaan PSVR2:lle haitaksi jos tulisi sieltäkin ostajia. Pelkällä PS5 laitekannalla ratsastaminen ei välttämättä tuota isoa yleisöä vrt. PS4 ja PSVR myynnitä.

Lähinnä oli tarkoitus sanoa että odotin enemmän AAA excluja. Toisaalta parempihan se niin on mitä enemmän eri laitteille saa pelejä.
 
Juu ei varmasti, mutta ei varmaan PSVR2:lle haitaksi jos tulisi sieltäkin ostajia. Pelkällä PS5 laitekannalla ratsastaminen ei välttämättä tuota isoa yleisöä vrt. PS4 ja PSVR myynnitä.

Lähinnä oli tarkoitus sanoa että odotin enemmän AAA excluja. Toisaalta parempihan se niin on mitä enemmän eri laitteille saa pelejä.

Kunhan nyt saisivat ps5:en elinkaaren ajan edes yhden ison pelin per vuosi ja kourallisen pieniä niin olis hyvä juttu. Ei mulla ainakaan vr-pelaaminen korvaa kokonaan perinteistä pelaamista. Ne täydentävät toisiansa. Iloinen yllätys, että on noinkin hyvä pelivalikoima julkaisussa. Mukana omat suosikit horizon ja gran turismo. Noita jaksaa tahkota jo hyvän tovin.

Ajattelen psvr2:en 5v sijoituksena. Toki on porukaa jotka pc vr:stakin vielä sanovat ettei ole sisältöä tarpeeksi. Osalle pelaajista mikään ei riitä.
 
Tulipas kokeiltua vanhoja viven kontrollereita pico 4 kanssa. Aikamoista säätöä kun ei ole näiden mixedvr settien kanssa tullut aiemmin säädettyä, mutta loppupeleissä sain homman toimimaan ja nyt voi steamvr läpi pyöritellä pelejä viven wand-kapuloilla. Beat saberin pelaamisesta tuli huomattavasti mukavempaa kun ei ole enää noita picon omia inside-out trackattavia ohjaimia jotka eivät vain yksinkertaisesti toimi kunnolla. Tuntuu kuin niiden trackkauksessa ei päivitystaajuus olisi tarpeeksi nopea ja sen lisäksi ne lagaavat perässä ja vähemmän yllättäen majakoilla trackattavat kapulat korjaavat tuon. Toki langattomasti pcvr striimatessa siellä edelleen on joku 30-40ms total latenssia itse kuvassa statistiikan mukaan, mutta tuolle nyt ei ole enää mitään tekemistä kun ipv yli tullaan ja enkoodataan/dekoodataan. Tähän on siis tyydyttävä näillä kompromisseilla ja hidas tempoisempaan vr pelailuunhan tuo picon omat kontrolleritkin on ihan ok

Sen verta noiden toisten kapuloiden kanssa testatessa jo huomasin, että passthrough moden aktivointi picosta ja ympäriinsä käveleminen kusee ohjainten kalibroinnin. Ilmeisesti vr-koordinaatisto menee pauselle passhtru ajaksi ja kun "palaat takaisin" eli suljet passthru moden niin homma vr maailmassa jatkuu niistä viimeisistä koordinaateista vaikka fyysisesti olet liikkunut metrin x-akselilla. Uusi kalibrointi toki kestää about 15 sekuntia pyöräyttää tuon korjaamiseen, mutta semmonen pieni ylimääräinen säätö. Steamvr käynnistäminen on myös hieman nihkeää jos haluaa nuo kapulat käyttöön kun käytän htc vive hmd:tä kapuloiden vastaanottimena eikä se saa olla yhdistettynä eli virroissa kun steamvr käynnistetään tai muuten steam nappaa sen headsetin ajurit eikä pico 4 ja steamvr sanoo "nope". Eli steamvr käynnistyksen jälkeen täytyy mennä virroittamaan vivet että homma alkaa skulata, ja tuossa tietenkin tulee aktivoitua passhtru moodi joka tarkoittaa sitä että tracking kapuloille kusee ja session alussa saa kalibroida uusiksi. Session aikana kalibrointi tuntuu toimivan ihan hyvin eikä driftaile mihinkään. Olin vielä hieman laiska ja laitoin vain yhden majakan kirjahyllyn nokkaan että pääsee testaamaan. Ehkä sitä joutuu taas porailemaan parit rei'ät ja vetelemään johtokourut että saa oikeaoppisen asennuksen majakoille

Sen verta lueskelin että ratkaisuksi trackerien/ohjaimien linkkaamiseen ehdotetaan noiden usb donglejen käyttöä joita ei saa mistään virallisista lähteistä enää. Epävirallisesti löytyy SteamVR™ USB Wireless Receiver Dongle for Valve Index™ Controllers and HTC Vive™ Tracker. Sekä tundra labsilla Super Wireless Dongle
Näillä siis pitäisi saada ohjaimet ilman tuota viven lasien kanssa säätöä yhdistettyä koneeseen. Ja kalibrointiin oli ehdotettu vive/tundra trackkerin teippaamista headsettiin ja enabloimaan continuous kalibrointi openvr space calibratorista. Houkuttelisi vähän tuo tundra labsin vastaanotin kun siihen saisi kolme laitetta kerralla. Kaksi ohjainta ja kolmannen reference trackerin tuota continous kalibrointia varten jos sille on tarvetta. Intoa laskee se että tuo usb dongle on out of stock eikä tundra trackeriakaan saa yksittäisenä ollenkaan. Full body trackingille ei ole kiinnostusta ja nuo kaikki myydään kolmen tai neljän setteinä ilmeisesti *sighs*. Tundra trackeri olisi painonsa puolesta kevein sekä myös pienin fyysiseltä kooltaan

No täytyy katsella ja tällä nykyisellä testikokoonpanolla kerätä vähän kokemusta että mitä muita mahdollisia ongelmia tulee kun näiden lasien kanssa on jotku toiset ohjaimet kädessä. Jos homma toimii ilman suurempia ongelmia ja noista käynnistysongelmista pääsee jollain ajurien blacklistaamisella tai usb-vastaanottimilla eroon niin sitten voisi varmasti katsella niitä indexin knuckles -ohjaimia kun eihän nuo vanhat wandit oikein ole nykypäivää käyttömukavuudeltaan ja muilta kontrolliominaisuuksiltaan vaikka itse trackaus toimiikin hyvin
 
Jos Joensuussa haluaa pelailla VR-laseilla kavereiden kanssa - tai vaikka yksin - niin Kuntokeitaalla on neljät Quest 2:t varattavissa, sekä nippu pelejä pelattavaksi paikan päällä. Mm. Beat Saber, Cookout, Resident Evil 4, Pavlov ja Elven Assassin.
 
Onko G2 V2:sta ollut Euroopassa mitään kunnon tarjouksia? Jenkkilässä sitä on saanut jopa 300 dollarilla suoraan HP:lta.
 
Jonkinlainen VR-setuppi tässä harkinnassa, nyt PSVR2 ennakkotilattuna, mutta mietin kuitenkin PCVR:ää vaihtoehtona, sillä kovin suljettu järjestelmähän tuo Sony tulee olemaan. Kiinnostaisi kuitenkin millaista rautaa näyttispuolella vaaditaan miellyttävään kokemukseen, jos peleinä ovat esim. H-L Alyx / Assetto Corsa / iRacing tai vastaavat. Tekeekö jollain RTX 3060 tasoisella mitään vai täytyykö lyödä euroja pöytään vielä reilusti enemmän?

Natiivit VR-pelit toimivat hyvin 3060 Ti:llä esim. Half Life Alyx. Flatscreen pelit joihin on pultattu VR kuten Assetto Corsa, IL2, DCS alkoivat pyörimään siedettävästi vasta 3080:lla.
 
forkkasin mixedvrmanagerin ja lisäsin supportin HTC Vive HMD:n käyttöön pelkästään watchman USB donglena ohjaimille. Nyt ei enää Viven HMD tunnistu headsettinä steamvr:ssä ja sekoita asioita vaan toimii kätevästi pico 4:lla ilman vivejn headsetin power on/off kikkailua

Pico 4 päähän, vr desktop auki, htc viven ohjain päälle niin majakat ja steamvr käynnistyy automaagisesti ja voi alkaa pelailemaan :)
Exit vr niin kaket sekä majakat sammuu niinkuin pitääkin

Vähän niche ehkä tuo HTC Viven HMD:n käyttäminen USB donglena toisten lasien kanssa, mutta jos joku puuhastelee samaa niin alta linkistä löytyy

Setuppi on suht suoraviivaista, ainut että majakka skanni kannattaa ajaa lighthouse-keeper.exe 1 discover ja naputella windowsista paritukset yesyes. Tämän jälkeen configista asetukset omaan järjestelmään sopivaksi ja joko suoraan install-mixedvr-manager.bat tai testailee ajelemalla binistä mixedvr-manager.bat ensin
 
Varjo aero tuli hankittua käytettynä. Harmilkseni en ole kerennyt muuta kuin pintaa raapaisemaan. Pikaiset kokeilut IL-2 ja AMS2 antoi kuitenkin sellaisen wow elämyksen. Mukavat lasit päässä ja todella selkeä kuva. Simuja on nyt todella miellyttävä pelata. Kokemusta on aiemmin vive pro, index,Quest 2 ja G2. Lasien tuuletin on semi äänekäs.
 
Varjo aero tuli hankittua käytettynä. Harmilkseni en ole kerennyt muuta kuin pintaa raapaisemaan. Pikaiset kokeilut IL-2 ja AMS2 antoi kuitenkin sellaisen wow elämyksen. Mukavat lasit päässä ja todella selkeä kuva. Simuja on nyt todella miellyttävä pelata. Kokemusta on aiemmin vive pro, index,Quest 2 ja G2. Lasien tuuletin on semi äänekäs.
Paljon maksoit käytetystä?
 
Ollu vuoden Quest 2 itsellä ja vastottain vasta sain korjattuun SteamVR pelaamisen XD Hommasin Asus RT-AX56U ja laitoin AP tilaan sen ja otin Motion Smoothing pois käytöstä OVRAS asetuksissa ja nyt jopa NMS VR pyörii tasaiset 90 fps ilman ASW ja kura kompressointii mun 5700 XTllä. Pakko kyl sanoo että Wifi 6 on pakollinen jos haluu eroon kompressoinnista Virtual Desktopis.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 118
Viestejä
4 546 430
Jäsenet
74 918
Uusin jäsen
Veski

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom