VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 301
Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.

3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.

Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
106
Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.

3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.

Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
Resoluutioon ja grafiikkaan, standalonena varmaan just aika lähellä jotain PS2 tasoa kun on kuitenkin periaateessa sisuskaluiltaan Android-puhelin. RE4 on kyllä kiinnostanut mutta toistaiseksi on jäänyt kauppaan.

En tiä miten 3D elokuvia pitiäisi tällä katsoa, mutta ainakin Bigscreen Betan pitäis niitä tukea. Se on ilmainen ja PITÄIS olla mahdollista toistaa sisältöä muistakin lähteistä. En oo ihan varma, joten tapauksesta riippuen voi olla ettei onnistu. Mutta ainakin softassa olevalla 3D leffojen esikatselun striimikanavalla 3D efekti on kyllä ihan huomattava.

En osaa ottaa kantaan painoon muuten kuin että kyllähän se paino tuntuu, mutta parhaimmillaan kyllä parikin tuntia mennyt ne naamalla. Toki kun ei ole paremmasta tietoa niin voi olla turha kommentti.

Ite käytän varmaan 90% PCVR ja 10% standalone. Voisin olettaa että jos tietokoneelta striimaa sen leffan niin resoluutio voi olla parempi, jos nyt ylipäätään saa 3D:nä jollain softalla toimimaan. Tosiaan en oo itse kokeillut niin en tiedä.

PCVR peleissä taas resoluution ero standaloneen on (tietysti tietokoneesta riippuen) aika huikea. Toki parempiakin laseja tähän käyttöön löytyy. mutta all-in-one vehkeeksi oon ollut kyllä pirun tyytyväinen. Esim. Pico tarjoaa paremman resoluution ja paremmat linssit, mutta se onkin pari vuotta myöhemmin julkaistu ja teknisesti edellä. Mutta taas standalonena varmaan samantapainen kokemus sikäli että se käyttää samaa prosessoria, toki korkeammilla kelloilla, kuin Quest 2 ja tämä vaikuttaa väistämättä sisällön resoluutioon kun tasapainoillaan käyttäjän kokemuksen, akkukeston ja silmäkarkin välillä.

En sikäli puolustele, varmasti havaintosi ovat ihan oikeita. Lähinnä halusin tuoda ilmi että jos vielä haluaa kokeilla jotain muuta ennen palautusta niin siitäkin saa kyllä paljon iloa irti. Toki ymmärrettävästi on kallis hankinta ja jos käyttö jää vähäiseksi eikä se vähäinenkään käyttö ole miellyttävää niin palautukseen vain.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
746
Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.

3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.

Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
Onhan Quest 2 sentään 6dof laite kun Oculus Go oli muistaakseni vain 3dof.
Ja ohjaimet sekä seuranta on pari kertaluokkaa kehittyneempää kuin Go:ssa.

Tuon voin itsekkin vahvistaa että kyllä leffat mieluummin katsoo isolla telkkarilla tai leffateatterissa, ei Quest 2:n resoluutio vaan riitä, enkä usko että Pico 4 on paljoa kummempi tällä alueella.
Jos pääpaino on leffoilla niin joku NReal Air voisi olla parempi.

Itse olen ollut tyytyväinen Quest 2:een kun pääpaino on siinä että saa vähän fyysisempää viihdykettä eikä pelaaminen ole vain sohvalla/tuolissa löhöämistä. Grafiikan suhteen ei odotukset olleet koskaan sitä että tulisi jotain reaalimaailma detailitasoa.

Vinkkinä jos on mennyt ohi, niin jos näkymä on suttuinen niin kannattaa kokeilla niitä Quest 2:n eri IPD vaihtoehtoja. Jos linssien etäisyys toisistaan ei mätsää omien silmien kanssa niin näkymä on huono. Quest 2:ssahan on tälle 3 asetusta.

Peleistä itse olen tykännyt nyt hyvin paljon Bonelabsista. Toki siinäkin omat glitsinsä ja buginsa kuten kaikessa softassa/peleissä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 301
Onhan Quest 2 sentään 6dof laite kun Oculus Go oli muistaakseni vain 3dof.
Ja ohjaimet sekä seuranta on pari kertaluokkaa kehittyneempää kuin Go:ssa.

Tuon voin itsekkin vahvistaa että kyllä leffat mieluummin katsoo isolla telkkarilla tai leffateatterissa, ei Quest 2:n resoluutio vaan riitä, enkä usko että Pico 4 on paljoa kummempi tällä alueella.
Jos pääpaino on leffoilla niin joku NReal Air voisi olla parempi.

Itse olen ollut tyytyväinen Quest 2:een kun pääpaino on siinä että saa vähän fyysisempää viihdykettä eikä pelaaminen ole vain sohvalla/tuolissa löhöämistä. Grafiikan suhteen ei odotukset olleet koskaan sitä että tulisi jotain reaalimaailma detailitasoa.

Vinkkinä jos on mennyt ohi, niin jos näkymä on suttuinen niin kannattaa kokeilla niitä Quest 2:n eri IPD vaihtoehtoja. Jos linssien etäisyys toisistaan ei mätsää omien silmien kanssa niin näkymä on huono. Quest 2:ssahan on tälle 3 asetusta.

Peleistä itse olen tykännyt nyt hyvin paljon Bonelabsista. Toki siinäkin omat glitsinsä ja buginsa kuten kaikessa softassa/peleissä.
Joo siis en nyt meinaa, etteikö mitään eroa ole, ja toki 6dof on ihan eri levelillä käytön monipuolisuuden suhteen. Kehityksen hitaus tässä on lähinnä hämmästyttänyt ja se, että tosiaan moni kokemus on identtinen GO:hon verrattuna.

Toki oma käytön painopiste oli tarkoitus olla jokin muu kuin pelailu, ja se ei nyt toteudu, kun elokuvaelämys on niin järjettömän huono. Meinasin investoida NReal Air -laseihin, mutta koska ne pitää ulkomailta tilata, jätin sitten sen tekemättä. Takuuasiat ovat niissä painajaismaisia. Toisaalta niissäkään ei ole vielä 3D-tukea elokuvien suhtene, joten torsoksi olisivat nekin jääneet.

Ja linssiasetuksista ei ole nämä ongelmani kiinni. Se oli täysin selvää, mikä sen pitää olla, koska väärällä asetuksella kaikki oli suttuista ja kuin katsoisi kieroon.

Täytyy nyt kokeilla vielä, muuttuuko homma mihinkään PCVR:n kautta, kun saan koneeni päivitettyä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
1 117
Itselle kyllä Quest 2 resoluutio on enemmän kuin riittävä, ainakin kun oma käyttö on ollut 100% PCVR. Toisaalta en ole ikinä mikään hirveä kultasilmä ollut muutenkaan, joten VR-pelaamisen immersio painaa vaan vaakakupissa paljon enemmän. Tuli tuossa BF-aleista napattua Skyrim VR ja vaikka olen tuota flältiltä hakannut aiemmin jo satoja tunteja ja graffamodien kanssakin peli on kuitenkin yli kymmenen vuotta vanha, niin "siellä olon tuntu" on silti vaan niin huikea, että kaikki tekniset yksityiskohdat unohtuu aivan totaalisesti ja sitä vaan uppoaa mäiskimään draugureita kirveellä naamaan.

Se on kyllä ton Quest 2:n kanssa tarkkaa, että IPD on säädetty kohdilleen ja, että lasit on muutenkin just oikeassa kohdassa päässä. Jos silmät on yhtään "sivussa", kuva menee heti aika suttuiseksi. Tuo on itsellä ehkä se isoin valituksen aihe ja kaipaisin ehdottomasti myös vähän tarkempaa IPD-säätöä, mielellään vielä sellaista jota voisi säätää lasit päässä, koska omat öögat on just Q2 säätöjen mediumin ja maksimin välimaastossa. Alussa kesti myös hetki opetella miten lasit oikeasti säädetään kohdilleen päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 301
Resoluutioon ja grafiikkaan, standalonena varmaan just aika lähellä jotain PS2 tasoa kun on kuitenkin periaateessa sisuskaluiltaan Android-puhelin. RE4 on kyllä kiinnostanut mutta toistaiseksi on jäänyt kauppaan.

En tiä miten 3D elokuvia pitiäisi tällä katsoa, mutta ainakin Bigscreen Betan pitäis niitä tukea. Se on ilmainen ja PITÄIS olla mahdollista toistaa sisältöä muistakin lähteistä. En oo ihan varma, joten tapauksesta riippuen voi olla ettei onnistu. Mutta ainakin softassa olevalla 3D leffojen esikatselun striimikanavalla 3D efekti on kyllä ihan huomattava.

En osaa ottaa kantaan painoon muuten kuin että kyllähän se paino tuntuu, mutta parhaimmillaan kyllä parikin tuntia mennyt ne naamalla. Toki kun ei ole paremmasta tietoa niin voi olla turha kommentti.

Ite käytän varmaan 90% PCVR ja 10% standalone. Voisin olettaa että jos tietokoneelta striimaa sen leffan niin resoluutio voi olla parempi, jos nyt ylipäätään saa 3D:nä jollain softalla toimimaan. Tosiaan en oo itse kokeillut niin en tiedä.

PCVR peleissä taas resoluution ero standaloneen on (tietysti tietokoneesta riippuen) aika huikea. Toki parempiakin laseja tähän käyttöön löytyy. mutta all-in-one vehkeeksi oon ollut kyllä pirun tyytyväinen. Esim. Pico tarjoaa paremman resoluution ja paremmat linssit, mutta se onkin pari vuotta myöhemmin julkaistu ja teknisesti edellä. Mutta taas standalonena varmaan samantapainen kokemus sikäli että se käyttää samaa prosessoria, toki korkeammilla kelloilla, kuin Quest 2 ja tämä vaikuttaa väistämättä sisällön resoluutioon kun tasapainoillaan käyttäjän kokemuksen, akkukeston ja silmäkarkin välillä.

En sikäli puolustele, varmasti havaintosi ovat ihan oikeita. Lähinnä halusin tuoda ilmi että jos vielä haluaa kokeilla jotain muuta ennen palautusta niin siitäkin saa kyllä paljon iloa irti. Toki ymmärrettävästi on kallis hankinta ja jos käyttö jää vähäiseksi eikä se vähäinenkään käyttö ole miellyttävää niin palautukseen vain.
Mitä 3D-elokuviin tulee, niin jo pelkkänä standalonena tuo tukee niitä BigScreenissä ja Skybox VR:ssä. Kokeilin tosiaan molempia omilla tiedostoilla ja BigScreenin striimauksina. Ei eroa lopputuloksen kannalta. Pitää kokeilla vielä PCVR:n kautta.

3D-efektiä luultavasti pilaa se, että kuva on ikään kuin vähän suttuista, jolloin sen tunteen luomiseen tarvittava detalji ja syvyysvaihtelun erot eivät tule esiin. En tiedä, tämä on pelkkää arvailua.

Tämän kokemuksen myötä on kyllä tullut selville, että Zuck on ampunut itseään kyllä pahasti jalkaan laittamalla liikaa paukkuja Metaverseensä. Aivan liian aikaisin on sen kanssa liikenteessä. Teknologian pitää kypsyä vielä ainakin 10 - 15 vuotta ennen kuin se on natiivisti sillä tasolla, että "kuka tahansa" lähtisi ajattelemaan sen tuovan jotain lisäarvoa elämäänsä. Kestää vielä hyvän aikaa ennen kuin laitteet ovat riittävän mukavia, vehkeet tarpeeksi tehokkaita ja edullisia ja tarjottavat ratkaisut jotenkin järkeviä, että tuo mitenkään voisi onnistua.

VR:n kanssa homma on selvästi erittäin varhaisessa vaihessa vielä, eikä sen aika ole kypsä. Homma tulee pysymään marginaalipuuhasteluna vielä vuosia, ja Meta ei tule olemaan homman voittaja.

Jos pitäisi ennustaa, väitän melkein, että VR tulee menemään joksikin aikaa kiven alle kehittymään ennen kuin uusi, enemmän massoihin iskevä aalto voi iskeä. Ja tuolloinkin sanoisin, että AR on se, mihin paukkuja enemmän laitetaan, koska sille on helpompi keksiä kuluttajasovelluksia, joita voi tosielämässä käyttää.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 301
Se on kyllä ton Quest 2:n kanssa tarkkaa, että IPD on säädetty kohdilleen ja, että lasit on muutenkin just oikeassa kohdassa päässä. Jos silmät on yhtään "sivussa", kuva menee heti aika suttuiseksi. Tuo on itsellä ehkä se isoin valituksen aihe ja kaipaisin ehdottomasti myös vähän tarkempaa IPD-säätöä, mielellään vielä sellaista jota voisi säätää lasit päässä, koska omat öögat on just Q2 säätöjen mediumin ja maksimin välimaastossa.
Tuo on kyllä erittäin totta, ja itsellä vie immersiota voimakkaasti. Omakin säätö osuisi oikeasti ilmeisesti optimissaan tarjottujen säätöjen väliin. Lasit on myös hankala saada juuri oikeaan asentoon niin, ettei näkymä vääristy. Samalla kuva jotenkin huojuu herkästi (hyvin lievästi, mutta sen huomaa), kun päätä kääntelee. Ei kaikissa sovelluksissa, mutta esimerkiksi "päävalikon lobbyssa" tuon huomaa hyvin helposti.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
935
Tuon takia en Quest 2:sta enää vuonna 2022 ostaisi vaan mielummin esim Pico4... Questin fernell linssit ovat niin vaativia oikeasta pään ja kuun asennosta että ei jää kuin paha mieli. Pancake linsseillä poistuu nuo ongelmat.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
28
Jaksaisiko 2600k @4.8ghz ja GTX super 1660 pyörittään PCVR edes minimiasetuksilla. Esim Half life?
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
5 299
Tämän kokemuksen myötä on kyllä tullut selville, että Zuck on ampunut itseään kyllä pahasti jalkaan laittamalla liikaa paukkuja Metaverseensä. Aivan liian aikaisin on sen kanssa liikenteessä. Teknologian pitää kypsyä vielä ainakin 10 - 15 vuotta ennen kuin se on natiivisti sillä tasolla, että "kuka tahansa" lähtisi ajattelemaan sen tuovan jotain lisäarvoa elämäänsä. Kestää vielä hyvän aikaa ennen kuin laitteet ovat riittävän mukavia, vehkeet tarpeeksi tehokkaita ja edullisia ja tarjottavat ratkaisut jotenkin järkeviä, että tuo mitenkään voisi onnistua.
Kai pelko tuossa metaverse/ar-jutuissa on, että käy windows phonet. Se voi olla, että kun homma lähtee kunnolla liikkeelle niin early adopterit vie markkinan ja muut jää soittelemaan viulua. Ainakin oculus saa platformin tehtyä valmiiksi + devaajia sisään omaan alustaansa.

Meta on aikaisessa ainoastaan, jos tekee nokiat/googlet ja lopettaa satsaamisen ennen mainstreamiin menemistä.

Mielenkiinnolla odotan mitä apple oletettavasti tuo 2023 myyntiin. Huhut ehdottelevat todella kallista highend laittetta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
181
Mielenkiinnolla odotan mitä apple oletettavasti tuo 2023 myyntiin. Huhut ehdottelevat todella kallista highend laittetta.
Pelaajana aika meh tuotetta tulossa, kun se juoksee kuulemma applen m2 silikoonilla jolloin unityn ja unreal enginen kautta tehdyt 99% vr-peleistä eivät sillä natiivisti pyöri. Jotain applestoren mobiilipelejä ei silleen hirveesti jaksa :p

Ar-hommiin sitä varmaan suunnitellaan, mutta eiköhän se ole sidottu macin omaan ympäristöön niin pc-käyttäjät jäävät siitäkin ulkopuolelle. Eli käytännössä siitä tulee varmaan 3000$ vr-pornon katsomislaite.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
5 299
Pelaajana aika meh tuotetta tulossa, kun se juoksee kuulemma applen m2 silikoonilla jolloin unityn ja unreal enginen kautta tehdyt 99% vr-peleistä eivät sillä natiivisti pyöri. Jotain applestoren mobiilipelejä ei silleen hirveesti jaksa :p

Ar-hommiin sitä varmaan suunnitellaan, mutta eiköhän se ole sidottu macin omaan ympäristöön niin pc-käyttäjät jäävät siitäkin ulkopuolelle. Eli käytännössä siitä tulee varmaan 3000$ vr-pornon katsomislaite.
Uskon kans, että se on jonkinsortin devaajalaite. En usko, että huhutulla 3k$ hinnalla ja pelejä 0 kappaletta sitä pelaajat ostaisivat + pc tuki varmaan on nolla mikä karsii suurimman osan pelaajista veks.

Long game on se, että AR laitteet korvaavat highend älypuhelimet. Siitä kelkasta ei halua apple, meta, google,... tipahtaa ettei käy windows phonet.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.

3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.

Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
Ongelma on, että laadukasta materiaalia ei tahdo oikeen olla valmiina tuolla vr maailmassa vielä kunnon resoluutiolla.
Ratkaisu on ladata 4k sekä 4k 3d leffat laseihin pc:n kautta ja toistaa ne sitten vaikka big screenillä.
Sitä voi sanoa jo elämykseksi kun ei tarvitse mitään pikselimössöä tiirailla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Applella on valttikorttina ostamansa NextVr yhtiö. Laadukasta live vr urheilua on luultavasti tiedossa ja veikkaisin, että yksinoikeius kontenttia on varmasti tulossa pelipuolelle täkyiksi.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
5 299
Noista ar-laitteista niin hyvin on mennyt teknologia eteenpäin

Microsoftin hololense 2016


Magic leap v2 2022: Magic Leap 2 Hands-On: AR Glasses That Can Dim the Real World


Niantic+qualcom 2022 ar reference joka ei mene tuotantoon. Niantic pokemonin ja ingressin tekijä. Niantic on googlen omistuksessa: Niantic shows off AR headset prototype powered by Snapdragon AR2 Gen 1



Jos olisi oikein optimistinen niin ehkä 5v sisällä tulee AR laite mitä jonkinlainen määrä(ei massa) ihmisistä on valmiita pitämään julkisilla paikoilla päässä. 10v-15v niin nykyiset highend luurit ovat korvaantuneet AR laitteilla. Luuri on ruuduton tiili isolla akulla, jota ei kaiveta taskusta/repusta esiin. Langaton yhteys lasit-laskentatiili välille. Varmuuden vuoksi myös mahdollisuus langalliseen yhteyteen millä saa myös lasit ladattua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.08.2019
Viestejä
508
Noista ar-laitteista niin hyvin on mennyt teknologia eteenpäin

Microsoftin hololense 2016


Magic leap v2 2022: Magic Leap 2 Hands-On: AR Glasses That Can Dim the Real World


Niantic+qualcom 2022 ar reference joka ei mene tuotantoon. Niantic pokemonin ja ingressin tekijä. Niantic on googlen omistuksessa: Niantic shows off AR headset prototype powered by Snapdragon AR2 Gen 1



Jos olisi oikein optimistinen niin ehkä 5v sisällä tulee AR laite mitä jonkinlainen määrä(ei massa) ihmisistä on valmiita pitämään julkisilla paikoilla päässä. 10v-15v niin nykyiset highend luurit ovat korvaantuneet AR laitteilla. Luuri on ruuduton tiili isolla akulla, jota ei kaiveta taskusta/repusta esiin. Langaton yhteys lasit-laskentatiili välille. Varmuuden vuoksi myös mahdollisuus langalliseen yhteyteen millä saa myös lasit ladattua.

Oma ketjukin on AR ja älylaseille tosin en tiedä pitäisikö tämä ketju muutttaa VR, AR, MR keskustelua?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 155
Eipä toi ML2 nyt niin paljon näytä kehittyneen. Lasien form factor on varsin samanlainen kuin 2018 vuoden ML One ja vaikka Hololens on isompi niin siitä ei tarvitse prosessointiyksikköä vetää johdolla vyötärölle.

Noi Magic Leapin lasit on vähän sellaisia että kun niitä katsoo pöydällä niin näyttää pienemmiltä kuin ovatkaan, tästä saa paremman käsityksen:
magic-leap-2-awe-2022-5-1021x580.jpg
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
5 299

Oma ketjukin on AR ja älylaseille tosin en tiedä pitäisikö tämä ketju muutttaa VR, AR, MR keskustelua?
Taitaa AR ja MR olla niin marginaalissa vielä vuosia ettei ainakaan minua haittaisi yhden ketjun käyttäminen kaikille laitteille. Tuskin ar/mr keskustelua syntyy mitenkään paljoa.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
757
Mitä 3D-elokuviin tulee, niin jo pelkkänä standalonena tuo tukee niitä BigScreenissä ja Skybox VR:ssä. Kokeilin tosiaan molempia omilla tiedostoilla ja BigScreenin striimauksina. Ei eroa lopputuloksen kannalta. Pitää kokeilla vielä PCVR:n kautta.

3D-efektiä luultavasti pilaa se, että kuva on ikään kuin vähän suttuista, jolloin sen tunteen luomiseen tarvittava detalji ja syvyysvaihtelun erot eivät tule esiin. En tiedä, tämä on pelkkää arvailua.

Tämän kokemuksen myötä on kyllä tullut selville, että Zuck on ampunut itseään kyllä pahasti jalkaan laittamalla liikaa paukkuja Metaverseensä. Aivan liian aikaisin on sen kanssa liikenteessä. Teknologian pitää kypsyä vielä ainakin 10 - 15 vuotta ennen kuin se on natiivisti sillä tasolla, että "kuka tahansa" lähtisi ajattelemaan sen tuovan jotain lisäarvoa elämäänsä. Kestää vielä hyvän aikaa ennen kuin laitteet ovat riittävän mukavia, vehkeet tarpeeksi tehokkaita ja edullisia ja tarjottavat ratkaisut jotenkin järkeviä, että tuo mitenkään voisi onnistua.

VR:n kanssa homma on selvästi erittäin varhaisessa vaihessa vielä, eikä sen aika ole kypsä. Homma tulee pysymään marginaalipuuhasteluna vielä vuosia, ja Meta ei tule olemaan homman voittaja.

Jos pitäisi ennustaa, väitän melkein, että VR tulee menemään joksikin aikaa kiven alle kehittymään ennen kuin uusi, enemmän massoihin iskevä aalto voi iskeä. Ja tuolloinkin sanoisin, että AR on se, mihin paukkuja enemmän laitetaan, koska sille on helpompi keksiä kuluttajasovelluksia, joita voi tosielämässä käyttää.
Itsekkin aikoinaan tuon quest 2 hommannut 3 d leffojen takia osaltaan myöskin ja ei ollut tosiasn niin mahtava kokemus mitä ajattelin...

Toinen mikä ärsyttää suunnattomasti ettei pysty tuohon android käyttikseen yhdistää ulkoista tikkua/ kovoa josta noita omia leffoja pyörittelisi. Onnistuu tietenkin omalta sisäiseltä mut ei viitsis sinne niitä survoa.

Onkin menty streematen paikallisesti tietskarilta filut...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 951
Mikähän se pitäisi olla resoluutio näillä vehkeillä että se rosoisuus katoaisi ja voisi esim 4k leffaa katsoa "virtuaalisesti" niin ettei sitä elokuvan resoluutiota rajoita VR-lasien resoluutio? 8k per silmä ei taida riittää alkuunkaan. Ehkä 16k?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 516
Mikähän se pitäisi olla resoluutio näillä vehkeillä että se rosoisuus katoaisi ja voisi esim 4k leffaa katsoa "virtuaalisesti" niin ettei sitä elokuvan resoluutiota rajoita VR-lasien resoluutio? 8k per silmä ei taida riittää alkuunkaan. Ehkä 16k?
Eikös se tynnyrivääristymän korjaus vaadi n. 1,5x resoluution lähdedataan tms. Eli se olisi jo 6k pelkälle videille. Siihen sitten se, että elokuva peittää ehkä puolet linssin kuva-alasta, joten pikselit pitää vielä tuplata (vai nelinkertaistaa?), niin ehkä 12-16k riittää häviöttömään 4k materiaalin katseluun
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 951
Eikös se tynnyrivääristymän korjaus vaadi n. 1,5x resoluution lähdedataan tms. Eli se olisi jo 6k pelkälle videille. Siihen sitten se, että elokuva peittää ehkä puolet linssin kuva-alasta, joten pikselit pitää vielä tuplata (vai nelinkertaistaa?), niin ehkä 12-16k riittää häviöttömään 4k materiaalin katseluun
Joo jotain tuommoista itsekkin mietin. Lähinnä ajatuksena siihen että mitä jos VR maailmassa tekisi esim töitä virtuaalisilla 4k näytöillä, ja ehkä jatkokeskusteluna yllä käytyyn elokuvien katsomiseen. OG2 reso on 1832x1920 silmälle eli käytännössä jos virtuaalinen näyttölaite VR maailmassa veisi puolet vaakasuuntaisesta ja pystysuuntaisesta tilasta niin resoluutio on 916x960 eli DVD leffalle juuri ja juuri riittävä kun otetaan pois vielä tynnyrivääristymät.

Yksi 16k näyttö eli 8k x 8k per silmä varmaan olisi jo riittävä että siellä VR maailmassa voisi jopa 4k leffoja katsella ilman pahoja häiriöitä ja varmaan työntekokin onnistuisi ainakin joltakin osin. Pitkän ajan päästä varmaan 32k tulee olemaan semmoinen resoluutio että se mahdollistaa jo vaikka mitä kätevää virtuaalisesti eli voisi poistaa tarpeen kokonaan fyysisille näytöille.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
918
Tässä leffa-kysymyksessä pitäisi vielä huomioida fov. Jos leffa peittäisi puolet linssin kuvasta, se tarkoittaisi aivan jäätävän isoa virtuaali-skriiniä. Eli kokemus ei vastaisi kotiteatterin 120-tuumaista kangasta - saati sitten 70-tuumaista 4k-telkkaria - vaan havaitut pikselit olisivat huomattavasti suurempia.

Omasta mielestä tämä on toki virtuaalipotan vahvuus: saat kokemuksen 500" ruudusta kuun kamaralla. Iso ruutu on itselle tärkeämpää kuin pikselin näennäinen koko. Mutta moni on eri mieltä.

Tämä siis nopeasti mutuiluna, olisi kyllä kiinnostavaa jos joku jaksaisi laskea mikä reso tarvitaan pottaan jotta havauttu pikseli on saman kokoinen kuin kotisohvalta 70" 4K telkkarissa. Siihen ei taida tuo 32k riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 951
Tämä siis nopeasti mutuiluna, olisi kyllä kiinnostavaa jos joku jaksaisi laskea mikä reso tarvitaan pottaan jotta havauttu pikseli on saman kokoinen kuin kotisohvalta 70" 4K telkkarissa. Siihen ei taida tuo 32k riittää.
Varjo taitaa mainostaa että heidän VR-3 pönttö on "ihmissilmän resoluutiolla". 27 asteen fokus alueelle 1920x1920 reso. Jos tuo olisi koko paneelin alalle 140 FOVille niin se olisi aika paljon. Ehkä se tulevaisuus on juurikin tuossa silmän seurannassa ja vain sihen kohteen ympäristöön näytetään sitten ultra tarkkaa näkymää. Saapa nähdä onko OQ3:ssa mitään tuohon viittaavaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Joo kyllä Varjon lähestymistapa on oikea näihin. Ihan turha piirtää koko alalle tarkalla kuvalla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
918
Varjo taitaa mainostaa että heidän VR-3 pönttö on "ihmissilmän resoluutiolla". 27 asteen fokus alueelle 1920x1920 reso. Jos tuo olisi koko paneelin alalle 140 FOVille niin se olisi aika paljon. Ehkä se tulevaisuus on juurikin tuossa silmän seurannassa ja vain sihen kohteen ympäristöön näytetään sitten ultra tarkkaa näkymää. Saapa nähdä onko OQ3:ssa mitään tuohon viittaavaa.
Joo, seuranta ratkaisisi tarkkuusongelman.
Tosin tuosta 1920x1920 @27° nopeasti ajateltuna taitaa jäädä kauas esim 70" 4k-ruutu vaikka 4 metrin etäisyydeltä nähtynä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 951
Joo, seuranta ratkaisisi tarkkuusongelman.
Tosin tuosta 1920x1920 @27° nopeasti ajateltuna taitaa jäädä kauas esim 70" 4k-ruutu vaikka 4 metrin etäisyydeltä nähtynä.
Toisaalta ei reaalimaailmassa silmäkään kykene tuommoiseen erotteluun. Tuommoisella setupilla se tarkoittaisi ~150 PPD jos en ihan väärin "napkin mathia" tehnyt. E: Itsellä on monitorina 48" 4k OLED jota katson 75cm päästä. PPD on 52 eli Varjon öky-päähine pitäisi reson puolesta riittää jos "emuloisi" virtuaalisesti tämmöistä setuppia.
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
106
Tässä leffa-kysymyksessä pitäisi vielä huomioida fov. Jos leffa peittäisi puolet linssin kuvasta, se tarkoittaisi aivan jäätävän isoa virtuaali-skriiniä. Eli kokemus ei vastaisi kotiteatterin 120-tuumaista kangasta - saati sitten 70-tuumaista 4k-telkkaria - vaan havaitut pikselit olisivat huomattavasti suurempia.

Omasta mielestä tämä on toki virtuaalipotan vahvuus: saat kokemuksen 500" ruudusta kuun kamaralla. Iso ruutu on itselle tärkeämpää kuin pikselin näennäinen koko. Mutta moni on eri mieltä.

Tämä siis nopeasti mutuiluna, olisi kyllä kiinnostavaa jos joku jaksaisi laskea mikä reso tarvitaan pottaan jotta havauttu pikseli on saman kokoinen kuin kotisohvalta 70" 4K telkkarissa. Siihen ei taida tuo 32k riittää.
Pikaisen laskuharjotuksen päätteeksi kun osa arvoista on hihasta vedettyjä, Quest 2 resoluutiolla 10m päässä olevan kankaan pikselin korkeus olisi noin 8,5mm.

Hihasta vedetty arvo että silmästä paneeliin olis noin 20mm matka, eikä linssien vaikutusta oo mitenkään huomioitu eli todennäkösesti ei oo lähelläkään totuutta.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 530
Joo, seuranta ratkaisisi tarkkuusongelman.
Tosin tuosta 1920x1920 @27° nopeasti ajateltuna taitaa jäädä kauas esim 70" 4k-ruutu vaikka 4 metrin etäisyydeltä nähtynä.
Neljän metrin päästä 70" ruudulta katsottuna toki hyvä full HD ajaa asian enemmän kuin hyvin (verrattuna siis 4K:hon, jos ei muuten esim. HDR-matskua).
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
918
Toisaalta ei reaalimaailmassa silmäkään kykene tuommoiseen erotteluun. Tuommoisella setupilla se tarkoittaisi ~150 PPD jos en ihan väärin "napkin mathia" tehnyt. E: Itsellä on monitorina 48" 4k OLED jota katson 75cm päästä. PPD on 52 eli Varjon öky-päähine pitäisi reson puolesta riittää jos "emuloisi" virtuaalisesti tämmöistä setuppia.
En ole tutustunut ihmissilmän biologisiin rajoihin...
Neljän metrin päästä 70" ruudulta katsottuna toki hyvä full HD ajaa asian enemmän kuin hyvin (verrattuna siis 4K:hon, jos ei muuten esim. HDR-matskua).
...mutta omakohtainen kokemus: 4K television on 3.2 metrin päässä olohuoneessa. Ruudun koko on 65". Peliä pelatessa huomaa ihan selvän eron onko resoluutiona 4K vai FullHD. Toki 28" putki-TV ajaa myös asiansa ihan hyvin, mutta varmuudella katsoja näkee eron resoluutiossa FullHD vs 4K @65"/3.2m. En väitä että ero on maatamullistava, olen vain huomannut että näissä netistä löytyvissä "korkeammalla resoluutiolla ei ole merkitystä"-ohjeissa ei ehkä aina huomioida katselukokemusta oikealla tavalla. Esim vaikka kahta pistettä ei enää erottaisi toisistaa, voiko silti kuvan sahalaitaisuus vähentyä resoluutiota nostettaessa?

Toki tämä on nyt osin akateemista saivartelua. Käytännössä FullHD-ruudun PPD virtuaalipotassa olisi enemmän kuin sata jänestä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 951
En ole tutustunut ihmissilmän biologisiin rajoihin...

...mutta omakohtainen kokemus: 4K television on 3.2 metrin päässä olohuoneessa. Ruudun koko on 65". Peliä pelatessa huomaa ihan selvän eron onko resoluutiona 4K vai FullHD.
Juu toki huomaa eron jos pelin valikosta pudottaa resoluution 1/4 niin ero on taattu varsinkin temporaalisesti tarkasteltuna eli liikkeessä reunoissa vilisee aliasointia. Minä huomaan saman. Mutta moniko huomaa eron jos lähde on sama? Eli tuossa sinun tapauksessa peli renderöidään aina sillä native 4k mutta sitä katsotaan kahdella eri televisiolla joista toinen FullHD ja toinen 4k? FullHD TV saa käytännössä 4xSuperSamplingAA:n.

Itse tässä vouhkatessa tuolta näkökannalta ajattelin tätä VR resoluutiokeskustelua.
 
Liittynyt
11.05.2019
Viestejä
194
Pitäisikö Htc vive pro 2 laseihin tulla kuva vaikka ei ole ohjaimia tai satelliitteja ? vai vaatiiko molemmat, omassa tulee äänet mutta ei kuvaa. Muut kamat on vielä matkalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
532
Pitäisikö Htc vive pro 2 laseihin tulla kuva vaikka ei ole ohjaimia tai satelliitteja ? vai vaatiiko molemmat, omassa tulee äänet mutta ei kuvaa. Muut kamat on vielä matkalla.
Jos satelliiteilla tarkoitat majakoita, niin ei ne lasit ilman niitä ainakaan toimi. Varmaan jotain eloa toki luulisi tulevan silti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2019
Viestejä
194
Jos satelliiteilla tarkoitat maljakoita, niin ei ne lasit ilman niitä ainakaan toimi. Varmaan jotain eloa toki luulisi tulevan silti.
Juu, kyllä ne herää ja äänet tulee, mutta ei ollut varmuutta pitäisikö kuva näkyä ilman majakoita, seurantaa ei tietysti ole.
 
Liittynyt
11.05.2019
Viestejä
194
VR-lasit vaatii melkoisen suorituskykyistä rautaa, että saa pyörimään sulavasti. Varsinkin GPU puolelle. Läppärin 3060 lienee huomattavasti hitaampi, kuin vastaava desktop versio ja senkin kanssa saanee tyytyä perunagrafiikoihin.

Riippuu tietysti siitä, että mitä pelaa. Esim. Beat Saberiahan tuolla pelailee mainiosti, mutta graafisesti raskaampien pelien kanssa saattaa puhti loppua. Itselläni 3080Ti VR-lasien (joskin näissä korkeampi resoluutio kuin Questeissa) kaverina ja lisää suorituskykyä tarttis.
3060 toimi ainakin Rift S: + alyx kanssa kaikilla herkuilla, eikä taida se kevein peli olla. Toki jos haluaa ainoastaan käyttää jotain 5K niin ehkä se 3060 ei ole se vaihtoehto silloin. Toki riftin resoluutiot eivät olleet siellä 5k tasolla tai edes lähellä.
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
396
3060 toimi ainakin Rift S: + alyx kanssa kaikilla herkuilla, eikä taida se kevein peli olla. Toki jos haluaa ainoastaan käyttää jotain 5K niin ehkä se 3060 ei ole se vaihtoehto silloin. Toki riftin resoluutiot eivät olleet siellä 5k tasolla tai edes lähellä.
Aavistuksen huono esimerkki, koska Alyx on legendaarisen hyvin optimoitu ja Rift S:n resoluutio on huomattavasti modernimpia silmikoita pienempi, joka taas kääntyy kevyemmäksi kuormaksi näytönohjaimelle.
 
Liittynyt
11.05.2019
Viestejä
194
Aavistuksen huono esimerkki, koska Alyx on legendaarisen hyvin optimoitu ja Rift S:n resoluutio on huomattavasti modernimpia silmikoita pienempi, joka taas kääntyy kevyemmäksi kuormaksi näytönohjaimelle.
Niin taisin viestissäni mainita, eihän tuossa htc pro 2 tarvitse käyttää sitä 5K asetusta jos on vähän tuhnumpi kone. Perunagrafiikka nyt on vähän ontuva kommentti, ei se riftilläkään huonolta näyttänyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 155
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Sen verran pitää PC:n puolella tehdä kun näitä tukee, että noin vähällä ei oikein pääse. Toki käytännössä taitaa kaikki valmistajat bundlata kaikenlaista turhaa (Microsoftin kohdalla tämä samassa paketissa oleva asia on vaan Windows) sen vaaditun softan mukaan tai nojaavat toiseen valmistajaan kuten Valve joka sitten näin tekee. Voit tietysti minimalismia tavoitellessa käyttää jotain kolmannen osapuolen toteutusta kuten vaikka Monado: Monado - Developer Site (en tosin takaa että kokemus olisi hyvä tällä hetkellä)
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
757
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Vuoraat foliolla laskettelulasit ja kypärän ja pistät päähän :).... Mut joo oikeasti ei taida olla olemassa käsittääkseni mahdollista saamaan laseja toimimaan ilman esim. Oculuksen( metan) softaa....korjatkaa jos olen väärässä .
 
Liittynyt
30.03.2017
Viestejä
1 024
Vive ja Index liippaa lähimmäksi sikäli, että niiden kanssa tarvii vain SteamVR:n.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 516
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Yhtenä saa näkymään wmr lasit, mutta itse tekniikaltaan ne alkavat olemaan muuten vähän vanhat. Ei tarvitse kuitenkaan windowsin ulkopuolisia ajureita
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 094
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Ei tuommoista ole olemassa eikä ne mitään spywarea ole vaan käytännössä enemmänkin lasien tarvitsemat ajurit ja VR "ajoympäristö". Osalla siihen on sitten kylkeen pultattu sovelluskauppa ja jonkinlainen asiakkuus. Lähimpänä tota on varmaan tosiaan hieman hylätyt WMR-lasit joissa noiden ohjelmistokomponenttien tuottajana on Microsoft. Sen jälkeen sitten SteamVR joka pelikaupan asiakkuuteen. Sitten foliohattua eniten kiristävät Meta (datan myyntikäyttö) ja Pico (Kiina).
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
396
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Ihan kuriositeettinä: Jos sanotaan, että tuollaiset lasit tippuisivat taivaasta syliin, niin mitä niillä tekisit? Jonkin middlewaren niiden käyttöön tarvitsee kuitenkin, jos ei omaa koodaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6
Ihan kuriositeettinä: Jos sanotaan, että tuollaiset lasit tippuisivat taivaasta syliin, niin mitä niillä tekisit? Jonkin middlewaren niiden käyttöön tarvitsee kuitenkin, jos ei omaa koodaa.
Flightgeariin näyttölaitteeksi. Sattumalta kun se on avointa koodia, voi sitä muokata aivan mielensä mukaan ja minä olen ohjelmointitaitoinen. Kutsuvat aika velhoksi jopa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
194 269
Viestejä
3 508 370
Jäsenet
62 474
Uusin jäsen
Korpraali

Hinta.fi

Ylös Bottom