VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Aiemmin tuli vertailtua P4 akun kulutusta Q2seen ja pääs ihan unohtumaan että mulla on toi elitestrap lisäakulla Q2ssa, eli ei ihme että tuntuu kestävän pidempään. Niinkuin täälläkin jo mainittu niin taitaa olla ilman lisäakkuja aikalailla samoilla viivoilla akun kesto noissa.

Ensi viikolla lähtee Pico 4sta varten tilaukseen tällainen lisäakku latausasemalla ja siihen vielä toinen akku lisukkeeks niin on aina yksi lisäakku valmiina latingissa:

BoboVR BD2-1 Dual Latausasema kanssa B2 Akku - Oculus Quest 2/Pico 4 (mytrendyphone.fi)
 
Ensimmäinen askel kannattaa ottaa joko Quest 2:lla tai Pico 4:lla. Ensimmäisessä on parempi softa sekä ekosysteemi ja jälkimmäisessä selkeästi parempi rauta. Kysymys on myös, että haluaako myydä yksityisyytensä Metalle vai Tencentille. Olemmat ovat päteviä itsessään ja niillä onnistuu myös (langaton) PCVR.

Julkaistujen pelien ja ohjelmien puolelta Unity on suosittu, joten sen käyttö kannattaa opetella hyvin 2d maailmassa ennen kuin lähtee VR:ää vääntämään.
Kiitos viestistäsi
Tutkimalla selviää
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin tässä pohdin VR:ään ryhtymistä. Vaihtoehtoina käytännösä HP Reverb G2 V2 tai Pico 4. Molemmissa on ongelmansa. Tässä päällimmäiset:

-HP:n vehje tarkoittaisi ilmeisesti, että joutuisin päivittämään myöt nykyisen koneeni (i5-4690 & GTX 970). En kovin mielelläni tähän lähtisi, mutta toisaalta kone alkaa olla päivityksen tarpeessa muutenkin. Plussana olisi HP:n erinomainen istuvuus, laatu ja akuttomuus.

-Pico 4:ssä eniten pohdituttaa akun kesto, joka on selvästi yhtä paska kuin Questillakin. Toisaalta myös kysymyksenä on, että miten nopeasti akun varauksen pitävyys laskee, kun vehjettä jatkuvasti lataillaan tyhjästä täyteen. Tähän voi ehkä Q2:n omistajat parhaiten vastata --> Vieläkö parin vuoden jälkeen käyttöaika on se 2 tuntia, vai onko se laskenut jo 1 - 1,5 tuntiin?

Itse asiassa käyttäisin todennäköisesti vehjettä enemmän 3D-elokuviin, muuhun mediaan ja ohjelmistoihin kuin varsinaiseen pelaamiseen.

Onko kokeneemmilla kommentteja?

Ei ole kokemuksia kummastakaan, mutta tuli vastaan huhu, että HP lopettaisi VR-bisneksensä. Tämä nyt ei ainakaan heti vaikuta tietty G2:n toimintaan, mutta G2 oli hiljattain jenkeissä 350 taalan tarjouksessa. Ei ehkä kannata ruveta tätä Suomessakaan enää ostamaan ilman tuntuvaa alennusta.

 
No nyt tuli itsellekkin Pico 4 kotiin. Kyllähän tässä vahvasti on tuntua Quest kopioinnista oikeastaan kaikessa, mutta en anna sen häiritä.
Laite tuntuu päässä selvästi kevyemmältä mitä Quest, FoV on hyvää tasoa, silmälasi spacerin kanssakin FoV tuntuu paremmalta mitä Questissä. Nenäsuoja blokkaa muun huoneen näkemisen tehokkaasti ja ohjaimet ja muu toiminnan logiikka on kans ok. Koetin metsästää kuolleita pikseleitä, mutta en ainakaan heti bongannut.

Sen sijaan yksi iso ja erittäin häiritsevä miinus. Kun päätä kääntää ruutu ikään kuin warpailee reunoista mukana, vastaavaa ei ole Questissä. Kokeilin Virtual Desktopilla ja ihan samalta se tuntui Steam sovelluksissakin. En tiedä onko tuo sellainen ongelma mikä korjaantuu päivityksellä, vai voisivatko silmälasit jotenkin korostaa tuota.
 
Viimeksi muokattu:
Sen sijaan yksi iso ja erittäin häiritsevä miinus. Kun päätä kääntää ruutu ikään kuin warpailee mukana, vastaavaa ei ole Questissä. Kokeilin Virtual Desktopilla ja ihan samalta se tuntui Steam sovelluksissakin. En tiedä onko tuo sellainen ongelma mikä korjaantuu päivityksellä, vai voisivatko silmälasit jotenkin korostaa tuota.
Se on noiden linssien mukana tuleva barrel distortion profiili vähän erilainen kuin freznel linsseissä. Päällimmäinen syy miksi aikaisemmin juuri freznel-linssejä alettiin käyttäämään oli ettei tuota distortiota saatu oikein ollenkaan kuriin. Sitä joutuu tasapainoilemaan tuon yleisen kuvan vääristymän, näkökentän selkeyden ja värien vääristymisen välillä.

Voi olla, että softapäivityksellä saadaan siitä parempaa tai sitten ei; esim pimaxin laseissa voi käyttäjä itse säätää distortiosta haluamansa näköistä aika usealla eri vivulla. Varjon laseissa pystyi aikaisemmin valita joko terävän ja reunoilta warppaavan kuvan tai sitten vähän suhmuisemman sinistä ja punaista väriä vääristävän eivääristyvän kuvan välillä. Saa nähdä miten oculus on tuon ongelman ratkaissut sitten quest pro lasien kanssa samoilla linsseillä. Käytännössä kuitenkin siihen näkymään tottuu parissa viikossa ja voi olla, että sen jälkeen aikaisemmat distortiot tuntuvatkin sitten taas väärältä.
 
Se on noiden linssien mukana tuleva barrel distortion profiili vähän erilainen kuin freznel linsseissä. Päällimmäinen syy miksi aikaisemmin juuri freznel-linssejä alettiin käyttäämään oli ettei tuota distortiota saatu oikein ollenkaan kuriin. Sitä joutuu tasapainoilemaan tuon yleisen kuvan vääristymän, näkökentän selkeyden ja värien vääristymisen välillä.

Voi olla, että softapäivityksellä saadaan siitä parempaa tai sitten ei; esim pimaxin laseissa voi käyttäjä itse säätää distortiosta haluamansa näköistä aika usealla eri vivulla. Varjon laseissa pystyi aikaisemmin valita joko terävän ja reunoilta warppaavan kuvan tai sitten vähän suhmuisemman sinistä ja punaista väriä vääristävän eivääristyvän kuvan välillä. Saa nähdä miten oculus on tuon ongelman ratkaissut sitten quest pro lasien kanssa samoilla linsseillä. Käytännössä kuitenkin siihen näkymään tottuu parissa viikossa ja voi olla, että sen jälkeen aikaisemmat distortiot tuntuvatkin sitten taas väärältä.
Okei hyvä tietää. Ehkäpä aivot tosiaan korjaavat tuota. Muistan kyllä Varjonkin kohdalla tuosta olleen puhetta, ja muutamat käyttäjät picon eri foorumeilla tuosta puhuivat, mutten ihan noin pahaksi arvannut.

Täytynee nyt seurata saadaanko tuota jotenkin kuriin. Tarkoitukseni oli tilata VR Opticianilta linssit, mutta nyt täytyy miettiä haluanko jos tuo efekti ei katoa ja lasit joutuu palauttamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos näissä picoissa jotkut halvat muovi pancaket mistä jotkut valittaneet keskusteluissa?
 
Olikos näissä picoissa jotkut halvat muovi pancaket mistä jotkut valittaneet keskusteluissa?
Tuota warppaus efektin negaa lukuunottamatta kuva on kyllä paljon terävämpi, kirkkaampi ja värikkäämpi mitä Quest2:ssa. Minulla ei ole PCVR:ää verrokkina, mutta kuva on kyllä Quest2:sen kuvaa parempi. Ne joilla löytyy PCVR laite, osannevat paremmin arvioida vertailussa niihin.

Virtual Desktopin kuva oli picolla selvästi parempi, mutta se pisti silmään, että ajoittain wifini joka on ollut oculuksen kanssa tasainen 866mbs notkahteli, saattoi johtua siitäkin että Ultra oli aavistuksen liikaa 3080TI:lle. Ilmeisesti jotain korjausta wifiin tulossa seuraavassa firmis päivityksessä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota warppaus efektin negaa lukuunottamatta kuva on kyllä paljon terävämpi, kirkkaampi ja värikkäämpi mitä Quest2:ssa. Minulla ei ole PCVR:ää verrokkina, mutta kuva on kyllä Quest2:sen kuvaa parempi. Ne joilla löytyy PCVR laite, osannevat paremmin arvioida vertailussa niihin.

Virtual Desktopin kuva oli picolla selvästi parempi, mutta se pisti silmään, että ajoittain wifini joka on ollut oculuksen kanssa tasainen 866mbs notkahteli, saattoi johtua siitäkin että Ultra oli aavistuksen liikaa 3080TI:lle. Ilmeisesti jotain korjausta wifiin tulossa seuraavassa firmis päivityksessä.
Joo siis en yhtään epäile, etteivät olisi fresnel linssejä parempi. Fresnel on jo old school tavaraa ja niitä on käytetty lähinnä halvan hinnan takia. Lähinnä tuo onko nuo picon käyttämät pancake linssit kuinka laadukkaan oloiset ja onko jollain valmistajilla jopa hioutut pancake lasi linssit?

Ettei vaan warppaus johdu picon rautapuolesta? nuohan käyttää samaa rautaa kuin quest 2, mutta resoluutiota on enemmän.
 
Täälläkin tuli pico kotiin, ensi tuntumat on paljon paremmat kun quest 2, ero on linsseissä kuin yöllä ja päivällä!

Mut mitään peliä en oo vielä testannut pitää ostaa tuo Virtual Desktop ja kokeilla esim. Half-Life Alyx et miten hyvin pyörittää tuota mun 3060 koneella
 
Kiitos viestistäsi
Onko tuon sovellus Unity ja kielenä c?? valmiita pelillisyyteen liittyviä koodi-pätkiä? Voiko c harjoitella jossain?
Voiko 2d tasolle laaditun pelin laajentaa 3d tasoon päivittämällä koodirivit eli 2d kirjoitettu millään tapaa hyödynnettävissä 3d?
Jos valitsen vaikka Pico4 johon lähden tutustumaan ensin, niin millaisen rauta, tietsikka kokoonpanon tarvitsen Unity pyörittämiseen?
Toivottavasti ymmärsit kysymykseni? Niin kun huomaatte, olen eksyksissä.
Joo, pelimoottori Unity käyttää C# ohjelmoitikieltä jonka kirjoittamiseen käytetään yleensä Visual Studio Communityä. Se on ihan yleiseen pelin tekoon ja sitä kannattaa alkaa opettelemaan jo ilman VR-laseja. VR-pelit eivät ole niin kummallisia mitä luulisi, mutta ne vaatii jonkun koodikirjaston mitä käytetään apuna jotta peliohjaimet ja VR-lasi tunnistuvat oikein. Muuten VR-pelit on ihan normaaleja 3D-pelejä, VR-lasit ohjaa kameraa jota normaalisti liikutellaan hiirellä, jne. Unitylle löytyy hillittömästi tutoriaaleja youtubesta, ja itekki olen opetellut sitä kautta.

Tein Unityn käyttöön pienen aloituspaketin (linkki alla) vähän aikaa sitten. Päivitän tuonne tänä iltana jotain VR:ään liittyvää tutoriaalia, kun tuli tällä viikolla palattua VR-kehitykseen vuoden tauon jälkeen. XR Toolkit esim. on mennyt eteenpäin huimasti ja asiat tehdään taas eritavalla, mutta paremmin.

VR-laseista suosittelen Meta Quest 2 (oli ennen Oculus Quest 2), sille kun on valmiit kirjastot ja eniten käyttäjiä joten ongelmien sattuessa löytyy apua. Myös Oculus Quest 1 käy jos saa 150€, mutta siinä on huonompi resoluutio. En ole Pico4:n tutustunut, enkä tiedä tunnistuuko sen ohjaimet vielä esim. Unityssä.

Teoriassa voit sen 2D-pelin siirtää sellaisenaan 3D-maailmaan, mutta kaikki jutut siellä pelissä on semmoista millin ohutta paperia. Jos sulla on mielessä joku 2D-peli niin suosittelen tekemään sitä aluksi että Unity ja C# tulee tutuiksi, siitä on helppo hypätä 3D:n tai VR:n puolelle. Tässä 15 minuutissa 2D-pelin tekemisen perusteet(ja playlist 2D-pelien tekemiseen) Unityllä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen kokeilemaan pico 4sta ilman facemaskia ja silmät niin lähelle kuin saa. Pistää miettimään että voiskohan tälle saada samantyyppisen facemask ratkaisun kuin Quest prossa.

Vähän kun nostaa sormella siitä nauhasta joka kulkee pään yli taakse niin saa painon pois nenän päältä. Eli tähän kun saisi sellaisen otsapehmuste tsydeemin kuin on Quest prossa ja vielä vaikka ne sivuille tulevat palat valolta suojaamaan niin ei paljoa muuta tarvittaisi olisi aikamoinen parannus fov:iin. Kivalta näytti vaikka sivuilta pääsikin valoa, se vaan jotenkin avartaa vielä enemmän avaruuden tuntua, ei ole läheskään niin paljoa tunne että katselee "uimalasien" läpi.
 
Jos valitsen vaikka Pico4 johon lähden tutustumaan ensin, niin millaisen rauta, tietsikka kokoonpanon tarvitsen Unity pyörittämiseen?
Tuommoset yleiset minimivaatimukset löyty VR:n tekemiseen . Ei pahat, mutta ei kyllä millään työläppärillä pysty tekemään, ellei siinä ole erillistä suhteellisen tehokasta näytönohjainta.
  • Intel i5-4590 equivalent or greater.
  • NVIDIA GTX 970 or AMD R9 290 or greater.
  • 8GB RAM or more.
  • HDMI 1.3 and 3x USB 3.0 plus 1x USB 2.0.
  • Windows 7 64 bit or greater.
 
Suosittelen kokeilemaan pico 4sta ilman facemaskia ja silmät niin lähelle kuin saa. Pistää miettimään että voiskohan tälle saada samantyyppisen facemask ratkaisun kuin Quest prossa.

Vähän kun nostaa sormella siitä nauhasta joka kulkee pään yli taakse niin saa painon pois nenän päältä. Eli tähän kun saisi sellaisen otsapehmuste tsydeemin kuin on Quest prossa ja vielä vaikka ne sivuille tulevat palat valolta suojaamaan niin ei paljoa muuta tarvittaisi olisi aikamoinen parannus fov:iin. Kivalta näytti vaikka sivuilta pääsikin valoa, se vaan jotenkin avartaa vielä enemmän avaruuden tuntua, ei ole läheskään niin paljoa tunne että katselee "uimalasien" läpi.
Täytyy kokeilla kun saa vahvuuslinssit, silmälaseilla turhan riskialtista.
 
Okei hyvä tietää. Ehkäpä aivot tosiaan korjaavat tuota. Muistan kyllä Varjonkin kohdalla tuosta olleen puhetta, ja muutamat käyttäjät picon eri foorumeilla tuosta puhuivat, mutten ihan noin pahaksi arvannut.

Täytynee nyt seurata saadaanko tuota jotenkin kuriin. Tarkoitukseni oli tilata VR Opticianilta linssit, mutta nyt täytyy miettiä haluanko jos tuo efekti ei katoa ja lasit joutuu palauttamaan.
Kokeile säätää vähän myös linssien etäisyyttä silmistä jos pystyt. Kyöstillä tynnyrivääristymä lisääntyy mitä lähemmäs silmät on linssejä (ja fov kasvaa). Eli siinä voi olla joku sopiva välimatka missä vääristymä pysyy siedettävänä, pikkuisen fovia uhraamalla.
 
Suosittelen kokeilemaan pico 4sta ilman facemaskia ja silmät niin lähelle kuin saa. Pistää miettimään että voiskohan tälle saada samantyyppisen facemask ratkaisun kuin Quest prossa.

Vähän kun nostaa sormella siitä nauhasta joka kulkee pään yli taakse niin saa painon pois nenän päältä. Eli tähän kun saisi sellaisen otsapehmuste tsydeemin kuin on Quest prossa ja vielä vaikka ne sivuille tulevat palat valolta suojaamaan niin ei paljoa muuta tarvittaisi olisi aikamoinen parannus fov:iin. Kivalta näytti vaikka sivuilta pääsikin valoa, se vaan jotenkin avartaa vielä enemmän avaruuden tuntua, ei ole läheskään niin paljoa tunne että katselee "uimalasien" läpi.

Joku keksinyt karvalakkimallisen ratkaisun tähän:
"Pico 4 comfort strap mod, no facemask, bigger fov"

 
Kokeile säätää vähän myös linssien etäisyyttä silmistä jos pystyt. Kyöstillä tynnyrivääristymä lisääntyy mitä lähemmäs silmät on linssejä (ja fov kasvaa). Eli siinä voi olla joku sopiva välimatka missä vääristymä pysyy siedettävänä, pikkuisen fovia uhraamalla.
Tätä mietin kans syyksi, minullahan on silmälasien spacer käytössä ja ajattelin tilata VR opticianin vahvuuslinssit, niillä pääsen tosin reilusti lähemmäksi, en kauemmaksi. Kenties tähän tulee jotain päivityksiäkin.
 
Nyt kun olen Picoa kokeillut pari päivää voinee antaa jonkimoista arviota.

Parannukset FoVissa, linsseissä ja keveydessä ovat ilmeiset, mutta ainakin toistaiseksi Quest tarjoaa laadukkaampaa PCVR kuvaa kaapeli-Linkillä. Langattomana Picon Virtual Desktop tarjoaa korkeampaa resoluutiota, AirLinkkiä vastaan en ole vielä verrannut Picon VD:tä.

Eivät Picon parannukset niin isoja ole, että laitetta kehtaisi kaupitella ilman muuta parannuksena Quest2:seen. Mutta kun Quest2 on jo pari vuotta vanha ja Quest3:kin tullee vasta vuoden päästä, niin Pico 4 tuntuu ihan kelvolliselta laitteelta, olettaen että reipas 400€ ei liikaa kirpaise.

Toivotaan että tulevat päivitykset toisivat parannusta lisää, paitsi mainitsemaani reunojen warppailuun, myös PCVR laatuun usb-C:tä käytettäessä.
 
Nyt kun olen Picoa kokeillut pari päivää voinee antaa jonkimoista arviota.

Parannukset FoVissa, linsseissä ja keveydessä ovat ilmeiset, mutta ainakin toistaiseksi Quest tarjoaa laadukkaampaa PCVR kuvaa kaapeli-Linkillä. Langattomana Picon Virtual Desktop tarjoaa korkeampaa resoluutiota, AirLinkkiä vastaan en ole vielä verrannut Picon VD:tä.

Eivät Picon parannukset niin isoja ole, että laitetta kehtaisi kaupitella ilman muuta parannuksena Quest2:seen. Mutta kun Quest2 on jo pari vuotta vanha ja Quest3:kin tullee vasta vuoden päästä, niin Pico 4 tuntuu ihan kelvolliselta laitteelta, olettaen että reipas 400€ ei liikaa kirpaise.

Toivotaan että tulevat päivitykset toisivat parannusta lisää, paitsi mainitsemaani reunojen warppailuun, myös PCVR laatuun usb-C:tä käytettäessä.

Kuinka suuri ero kuvanlaadussa kaapeli-linkin ja Pico4 VD:n välillä mielestäsi on? Harmi että jättivät sen displayport tuen pois vaikka kai tohon jotkut tekniset tai kustannusiin liittyvät juurisyyt löytyy taustalle kun se edeltäjässä kuitenkin oli.
 
Kuinka suuri ero kuvanlaadussa kaapeli-linkin ja Pico4 VD:n välillä mielestäsi on? Harmi että jättivät sen displayport tuen pois vaikka kai tohon jotkut tekniset tai kustannusiin liittyvät juurisyyt löytyy taustalle kun se edeltäjässä kuitenkin oli.
Ei se mitenkään mahdoton ole. Grafiikka on hyvin lähellä samaa esim. FS2020:ssä Linkillä 1.4x resolla mitä VD:n High settingillä Picossa. Suurin ero tulee tasaisuudessa, Link pysyttelee pomminvarmasti 45fps kiitos kaapelin kun taas VD vaihtelee 43-48 välillä.

Oleellista on että Pico pystyy parempaan resoluutioon mitä Quest, koska prosessoria ei ole rajoitettu. Jos vain pico streaming assistanttiin tulee päivitys jossa se tukisi korkeampia bittinopeuksia, se luultavasti menisi Linkin edelle. En ole itse asiassa edes kokeillut tuota, koska olen ymmärtänyt että VD tarjoaa toistaiseksi Picolla parasta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jotain suosituksia Pico Storesta ensimmäiseksi peliksi? Itsellä siis Quest 2 joten etsin uutta pelattavaa picolle, joka juuri tullut sille sekä Questille, mut toimii paremmin Picolla. Ostan siis jatkossa kaikki pelit Picolle, jos ei tule yksinoikeudella Quest 2 tai toimi paremmin questilla.
 
Miten hyvin tuo Quest 2 langattomuus oikeasti toimii? Onko tuo viive häiritsevää ja kuva ok? Itsellä siis Rift S mutta tuo langattomuus kiinnostaisi.
 
Miten hyvin tuo Quest 2 langattomuus oikeasti toimii? Onko tuo viive häiritsevää ja kuva ok? Itsellä siis Rift S mutta tuo langattomuus kiinnostaisi.

Ei häritse, mutta kuntoon tunkkaaminen voi olla haastavaa ja vaatii verkkopuolen osaamista. Esim. joillain tukareilla siltaus reitityksen sijaan poistaa juuri oleellisen verkkojitterin ja höylää pari millisekuntia pois.
 
Tuli koululla testattua ensimmäistä kertaa VR-laseja ja nämä päässä myös pelattua ja olihan tuo mahtavaa. VR tila jäi reiluksi tunniksi omaan käyttöön, kun ryhmäläistä piti odotella ja opettaja lähti viikonlopun viettoon, niin sitten julkesi vapaasti heilua Beat Saberia pelatessa, kun ei muut olleet näkemässä ja huppari lähti nopeasti pois päältä, sen verran lämmin tuossa tuli.:lol:

Nyt tietysti olisi kauhea polte ostaa itsellekkin VR-setti, mutta taidan vielä järkeä kuunnella ja viivästyttää tuota ostamista keväämmälle, kun kohta alkaa diplomityön tekokin itsellä. Josko sitä jotain kerkeisi myös kuulumaan Index 2 laseista, niin saisi Steam rahatkin hyötykäyttöön.
 
Tossakun kyselin että saako saa wmr eri pelialueita ilman että tarvii aina piirtää uusiksi. Saa. Piirtää kerran molemmat ja lasit tunnistaa alueen ite kunhan se ei ole muuttunut. Vaatii vaan portaalin uudelleen käynnistyksen jokakerta kun vaihdat.

Pääsin vihdoin sitten kokeilemaan Assetto Corsaa. Ei vaan pysty ajopelejä eikä mitään sellasta missä joku muu liikkuu kuin minä. Pääsin 1 kierroksen koppiautolla yksin ja 1 kierroksen koppiautolla kisaa. Sit vaihdoin avopyöräiseen ja lasit lähti hyvin nopeasti nenältä.
 
Pääsin vihdoin sitten kokeilemaan Assetto Corsaa. Ei vaan pysty ajopelejä eikä mitään sellasta missä joku muu liikkuu kuin minä. Pääsin 1 kierroksen koppiautolla yksin ja 1 kierroksen koppiautolla kisaa. Sit vaihdoin avopyöräiseen ja lasit lähti hyvin nopeasti nenältä.
Assetto Corsassa on asetus "lock to horizon" jota jouduin käyttämään VR-pelaamisen alkuaikoina. Silloin näkökenttä pysyy tasaisesti horisontissa ja vain auto heiluu ympärillä, Dirt Rallyt esim. käyttää tuota vakiona eikä sitä tainnut saada edes pois päältä niissä peleissä. Nykyään en pidä sitä enää päällä, mutta alussa tosiaan tuli huono olo enkä voinut pelata ilman sitä.
 
Onko kukaan katsellut 3D-elokuvia laseillaan? Varsinkin Pico 4:n kohdalla luulisi resoluutio riittävän hyvään kokemukseen. Mutta mikä on todellisuus? Onko se näissä laseissa myyntivaltti, vai voittaako 2D-telkkari ja leffateatteri edelleen?
 
Onko kukaan katsellut 3D-elokuvia laseillaan? Varsinkin Pico 4:n kohdalla luulisi resoluutio riittävän hyvään kokemukseen. Mutta mikä on todellisuus? Onko se näissä laseissa myyntivaltti, vai voittaako 2D-telkkari ja leffateatteri edelleen?
Pico 4 on kuulemma parhaat lasit 3D elokuvien katseluun. Itse en oo kokeillut mut mitä näin YouTubesta, niin kehuttu kunnolla



Tuosta löytyy videoa miten hyvin 3D elokuvat toimii picolla kohta: 19:49
 
Itellä on Quest 2 ollut jo hetken aikaa ja pakko sanoa että kyllähän sekin näyttää PCVR käytössä aika nätiltä kunhan sain koneen päivitettyä niin että voi Oculuksen softasta pyörittää maksimiresoluutiolla. Vaikka täällä jo Picosta paljon puhutaan (ja uskon sen olevan suoraan verratessa parempi) niin pakko sanoa että Quest 2 riittää kyllä itselle tällä hetkellä mainiosti sekä oman ekosysteeminsä kautta standalonena että PCVR laitteena.

Itselle tullee seuraavaa headsettiä valitessa olemaan tärkeää paremman resoluution kanssa yhdistetty silmien seuranta jotta reuna-alueet saadaan blurrattua ja säästetään koneen tehoja. Uskon että 2000 x 2000 per silmä alkaa olemaan nykyisille high-end koneillekin jo aika kova pala jos koko katselualue pyritään pitämään korkearesoluutioisena. Vaikka kyllähän nytkin reuna-alueet blurraantuu varsinkin natiiveissa Quest peleissä suht voimakkaasti että saadaan mobiiliraudalla kulkemaan.
 
Vaikka kyllähän nytkin reuna-alueet blurraantuu varsinkin natiiveissa Quest peleissä suht voimakkaasti että saadaan mobiiliraudalla kulkemaan.

En sano, etteikö näin olisi, mutta liittyy myös siihen, että fresnel-linsseillä se sweetspot on kovin pieni. Vaikka rendattaisiinkin tarkasti näytölle niin linssi väistämättä sumentaa sitä ennemmän, mitä kauemmaksi keskustasta mennään.
 
En sano, etteikö näin olisi, mutta liittyy myös siihen, että fresnel-linsseillä se sweetspot on kovin pieni. Vaikka rendattaisiinkin tarkasti näytölle niin linssi väistämättä sumentaa sitä ennemmän, mitä kauemmaksi keskustasta mennään.
Sekin on varmasti totta, mutta eron huomaa varsinkin jos omistaa saman softan / pelin natiivina ja PCVR. Mutta on noissa linsseissä kyllä omat rajoitteensa noin niinkuin muutenkin. Toinen juttu mitä on alkanut tiedostamaan on Quest 2 FOV, mutta yritän olla kokeilematta mitään uusia laseja ettei menis oma kokemus "pilalle"
 
Sitten kun kuvanlaatu alkaa olemaan mainstream valmistajilla samaa tasoa kuin Varjo aeroilla niin aletaan olla riittävällä tasolla aikalailla kaikkeen käyttöön.
Tuo voi ottaa aikaa ja siihen ei kyllä päästä pcvr käytössä näillä standalone vehkeillä niinkauan kuin kuvaa aletaan pakkailemaan.
Questissa huomaa selvästi värien haalistumisen ja kuvanlaadun heikkenemisen oli sitten piuhalla tai ei kiinni pc:ssä.
Optimi olisi kyllä lasit johon sais näyttökaapelin suoraan kiinni ja pc välittäis kuvan ilman mitään välikäsiä ja tarvittaessa sitten langattomasti joko standalone laitteena tai sitten airlinkin tyylisenä ratkaisuna.
Silmien seurannat luultavasti vaatii vielä usb yhteyden jos haluaa pc puolen pelejä jne. käyttää?
 
Sitten kun kuvanlaatu alkaa olemaan mainstream valmistajilla samaa tasoa kuin Varjo aeroilla niin aletaan olla riittävällä tasolla aikalailla kaikkeen käyttöön.
Tuo voi ottaa aikaa ja siihen ei kyllä päästä pcvr käytössä näillä standalone vehkeillä niinkauan kuin kuvaa aletaan pakkailemaan.
Questissa huomaa selvästi värien haalistumisen ja kuvanlaadun heikkenemisen oli sitten piuhalla tai ei kiinni pc:ssä.
Optimi olisi kyllä lasit johon sais näyttökaapelin suoraan kiinni ja pc välittäis kuvan ilman mitään välikäsiä ja tarvittaessa sitten langattomasti joko standalone laitteena tai sitten airlinkin tyylisenä ratkaisuna.
Silmien seurannat luultavasti vaatii vielä usb yhteyden jos haluaa pc puolen pelejä jne. käyttää?
Kaikki on varmaan samaa mieltä, mutta yhdelläkään valmistajalla ei ole oikein intensiiviä tehdä tällaista laitetta halvalla, paitsi Valvella, koska Steam storen pelirahat käärii Valve. Ja Valve on varsin rauhallinen etenemisessään PCVR:n headsettien suhteen.

Pico4:sen VD resoluutio on jo selvästi parempi mitä Questin VD:n, valitettavasti vaan wifi tuntuu enemmän heittävältä. Paremmuus tulle lähinnä siitä että Pico 4:sen prosessoria ei ole rajoitettu kuten Questissiä, joten tehoja on dekoodaukseenkin enemmän. Voi olla - sitähän ei tiedä varmastii - että Pico4:seen tulee vielä paranneltu streaming assistant, joka menee selvästi edelle Questin linkistä. Silloin oltaisiiin yhä lähempänä natiivia 2160x2160 usb:n kautta.

Vaikea tosiaan nähdä että Varjon tasoinen kuva paremmalla FoVilla olisi PCVR puolella edullisena mitenkään lähiaikoina tulossa. Pimax voi olla tässä vahvin ehdokas mutta siitä saanee pulittaa 2000€. Henkilökohtaisesti pidän silti piuhatonta ja majakotonta ratkaisua tulevaisuutena, ja senhän näkee hyvin Quest:n suosiossakin.
 
Sitten kun kuvanlaatu alkaa olemaan mainstream valmistajilla samaa tasoa kuin Varjo aeroilla niin aletaan olla riittävällä tasolla aikalailla kaikkeen käyttöön.
Tuo voi ottaa aikaa ja siihen ei kyllä päästä pcvr käytössä näillä standalone vehkeillä niinkauan kuin kuvaa aletaan pakkailemaan.
Questissa huomaa selvästi värien haalistumisen ja kuvanlaadun heikkenemisen oli sitten piuhalla tai ei kiinni pc:ssä.
Optimi olisi kyllä lasit johon sais näyttökaapelin suoraan kiinni ja pc välittäis kuvan ilman mitään välikäsiä ja tarvittaessa sitten langattomasti joko standalone laitteena tai sitten airlinkin tyylisenä ratkaisuna.
Silmien seurannat luultavasti vaatii vielä usb yhteyden jos haluaa pc puolen pelejä jne. käyttää?
Laite johon menisi näyttökaapeli suoraan kiinni joutuisi sitten käyttämään vielä toista erillistä kaapelia dataliikenteelle. Ei vaikuttaisi minusta kovin optimilta.
 
Optimi olisi kyllä lasit johon sais näyttökaapelin suoraan kiinni ja pc välittäis kuvan ilman mitään välikäsiä ja tarvittaessa sitten langattomasti joko standalone laitteena tai sitten airlinkin tyylisenä ratkaisuna.
Silmien seurannat luultavasti vaatii vielä usb yhteyden jos haluaa pc puolen pelejä jne. käyttää?

USB yhteys VR-laseista PC:lle lienee joka tapauksessa pakollinen, vaikkei olisikaan silmien seurantaa, sillä jotenkin lasien on kerrottava missä asennossa käyttäjän pää kulloinkin on. Varjo Aerossa on erillinen liitäntäboksi, josta lähtee koneelle USB ja DisplayPort kaapeli. Boksista sitten yksi (optinen) USB-C kaapeli laseille.
 
Onhan noissa aeroissaikin toki kehitettävää. Ainakin mieleen tulee inside out tracking ja ohjaimet quest pro mallia.
Itellä tökkäs aerojen hankinta tuohon, että olisi pitänyt ruveta ostelemaan ja asentelemaan majakoita pitkin kämppää.
Vanhanaikaista.
Mutta kyllähän erot pienenee pikkuhiljaa. Nyt tulossa pancaket kaikkiin uusiin laitteisiin ja silmienseuranta yleistyy. Eiköhän sieltä ala pian tulemaan myös pelejä jotka osaa hyödyntää myös tätä kaikkea.
Elämme pitkästä aikaa mielenkiintoisia aikoja VR maailmassa.
 
USB yhteys VR-laseista PC:lle lienee joka tapauksessa pakollinen, vaikkei olisikaan silmien seurantaa, sillä jotenkin lasien on kerrottava missä asennossa käyttäjän pää kulloinkin on. Varjo Aerossa on erillinen liitäntäboksi, josta lähtee koneelle USB ja DisplayPort kaapeli. Boksista sitten yksi (optinen) USB-C kaapeli laseille.
Vähintäänkin joo. Monet PCVR-lasithan lisäksi eivät sisällä mitään sijaintiin liittyvää prosessointia itsessään joten eivät lähetä suoraan asentotietoa vaan pelkkää sensoridataa jonka perusteella asento sitten lasketaan. Lisäksi on tietysti juuri näitä erilaisia muita datavirtoja kuten audio, silmienseurannat, mahdollinen käsienseuranta, kasvojenseuranta, haptiikka jne. jne. Aika paljon muullekin kommunikaatiolle voi VR-laseissa olla tarvetta kuin vain kuvasignaalille. Toki nykyään videoliitännätkään eivät ole ihan pelkästään videolle vaan tuo audio voi senkin kautta periaatteessa kulkea vaikka ei useimmissa laseissa sen kautta menekään.
 
Saakohan Lone Echo 2 ostettua ja toimimaan Pico 4:ssa, jos saa niin miten?
Jossain pico 4 reviewissä sanottiin, että oculus pelit toimisivat suoraan virtualdesktopilla, mutta sitä ei esitelty mitenkään. Joku lasit nyt omaava varmaankin voisi kokeilla miten on, mutta tietenkään Quest only pelit eivät toimi tuota reittiä, elleivät ole crossbuy versioita
 
Henkilökohtaisesti pidän silti piuhatonta ja majakotonta ratkaisua tulevaisuutena, ja senhän näkee hyvin Quest:n suosiossakin.
Langattomassa tulee aika nopeasti wifin ja mobiilipiirin purkunopeudet kiinni. Quest2:stakaan saada vielä täysiä resoja 72hz alle 50ms latencyllä ulos. Siitä 10ms 120hz nyt puhumattakaan joka pcvr:llä on ollut jo viisi vuotta sitten :p Yksinkertaisesti peruswifien kaista ei siihen riitä. Myöskin purkupäässä mobiilipuhelinten tasoiset piirit rajoittavat hommaa aikalailla. Erillinen wigig2 tai laserlähetin kyllä tuolle datamäärälle jatkossa tarvitaan.

Majakoista varmaan päässään eroon kunhan ohjaimiin vedetään kamerat kiinni ja ne osaavat sen kautta tunnistaa lokaationsa myös headsetin takana.
 
Onko porukka mitenkä kalibroineet laseja värien suhteen ? Jos on niin millä testikuvilla tms ? G2 kuva on ookoo. Mutta perin harmaa.
 
Assetto Corsassa on asetus "lock to horizon" jota jouduin käyttämään VR-pelaamisen alkuaikoina. Silloin näkökenttä pysyy tasaisesti horisontissa ja vain auto heiluu ympärillä, Dirt Rallyt esim. käyttää tuota vakiona eikä sitä tainnut saada edes pois päältä niissä peleissä. Nykyään en pidä sitä enää päällä, mutta alussa tosiaan tuli huono olo enkä voinut pelata ilman sitä.
Joo niin on ja oon lukenutkin tästä. Mut en taida haluta kokeilla :D Tänään ajelin taas hyvin varovasti imolaa ja se meni jollaintasolla ookoo. Sitten kun vaihdoin radan brands hatch iin niin lasit pois nenältä nopeasti koska reippaat alamäet radassa.
 
Itellä tökkäs aerojen hankinta tuohon, että olisi pitänyt ruveta ostelemaan ja asentelemaan majakoita pitkin kämppää.
Vanhanaikaista.
Voi olla "vanhanaikaista", mutta parasta.
Indexin majakat (kaksi) oli Riftien kameroihin (kolme) verrattuna iso harppaus nopeudessa ja seurannan tarkkuudessa.
Inside outista ei kokemusta muuta kuin simussa ja siinä se menee.
Voittaako ne vieläkään Riftin erillisiä kameroita?

Toki sinänsä samaa mieltä, että ei tarvisi majakoita (ja parempi kuva, fov, kevyempi, mukavampi, silmien seuranta, langaton....).

FOVit on muuten vieläkin aika surkeita näissä yleisimmissä potissa. Pienempään FOViin ei huvita vaihtaa (tosin ei tässä nyt vaihto ole edes mielessä).
MRTVn FOV vertailusta luvut (horizontal / vertical):
Index 106 / 108
Pico 4 102 / 102
G2 98 / 90
Q2 94 / 98
 
Voi olla "vanhanaikaista", mutta parasta.
Indexin majakat (kaksi) oli Riftien kameroihin (kolme) verrattuna iso harppaus nopeudessa ja seurannan tarkkuudessa.
Inside outista ei kokemusta muuta kuin simussa ja siinä se menee.
Voittaako ne vieläkään Riftin erillisiä kameroita?

Toki sinänsä samaa mieltä, että ei tarvisi majakoita (ja parempi kuva, fov, kevyempi, mukavampi, silmien seuranta, langaton....).

FOVit on muuten vieläkin aika surkeita näissä yleisimmissä potissa. Pienempään FOViin ei huvita vaihtaa (tosin ei tässä nyt vaihto ole edes mielessä).
MRTVn FOV vertailusta luvut (horizontal / vertical):
Index 106 / 108
Pico 4 102 / 102
G2 98 / 90
Q2 94 / 98

Mielenkiintoisesti eri lukemia tuossa kuin tässä:


Tästä kuitenkin lähdettiin:
Rift CV1 86 / 104
Vive 102 / 122

Yllättävän iso FOV orkkis Vivessä.
Aika nihkeää on FOV kehitys ollut. Toki onhan niitä esim
Pimax 8K X 140 / 124
StarVR One 170/128
Mutta nämä on vähän poikkeuksia.
 
Voi olla "vanhanaikaista", mutta parasta.
Indexin majakat (kaksi) oli Riftien kameroihin (kolme) verrattuna iso harppaus nopeudessa ja seurannan tarkkuudessa.
Inside outista ei kokemusta muuta kuin simussa ja siinä se menee.
Voittaako ne vieläkään Riftin erillisiä kameroita?

Toki sinänsä samaa mieltä, että ei tarvisi majakoita (ja parempi kuva, fov, kevyempi, mukavampi, silmien seuranta, langaton....).

FOVit on muuten vieläkin aika surkeita näissä yleisimmissä potissa. Pienempään FOViin ei huvita vaihtaa (tosin ei tässä nyt vaihto ole edes mielessä).
MRTVn FOV vertailusta luvut (horizontal / vertical):
Index 106 / 108
Pico 4 102 / 102
G2 98 / 90
Q2 94 / 98

Majakat on varmaan vielä hetken kyllä parempia ainakin seuratun tilan puolesta, mutta Quest Pron tyyppinen ratkaisu jossa ohjaimet pystyy itse seuraamaan ympäristöä jo sitten melko varmasti jopa voittaa ne. Toistaiseksi hinta on aika suolainen, mutta varmaan tuo ennen pitkää on perus kuluttajalaseissakin.
 
Fov on varmaan se pienin ongelma tällähetkellä. Ei hirveästi järkeä lähteä kasvattamaan kun konetehot ei riitä.
Tuo korjaantuu kunhan saadaan silmienseuranta yleistymään ja softat, pelit jne. sitä tukemaan.
Inside out toimii oikein mallikkaasti kaikenlaisessa pelailussa nykyään ja suurin ongelma on ollut tuo kapuloiden seuranta joka poistuu tuolla oculuksen pro kapuloiden innovaatiolla.
 
Vielä tohon lisätäkseni kun en tuota kirjoittaessa edes muistanut, tokihan noi Quest Pron ohjaimet saa ostettua Metan mukaan käyttöön ihan Quest 2:n kanssa myös jo nyt jos on valmis 300 (dollaria vissiin, tuleeko tohon sitten vielä satanen lisää Suomessa tms.) maksamaan eli siinä mielessä majakoiden paremmuuden aika on oikeastaan jo ohi.
 
Ajattelin ostaa Kat Walk C 2:sen Black Friday tarjouksesta, mutta mietin vaan, että olisikohan se mahdollista sijoittaa toiseen huoneeseen 10 metrin USB 2.0-aktiivikaapelin päähän? Kenelläkään ei varmaan ole omakohtaisia kokemuksia, mutta valistuneista arvauksistakin on hyötyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom