VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 708
Katso sarjanumerosta kolmen ensimmäisen merkin jälkeiset kolme numeroa, siitä selviää valmistusvuosi ja vko. Esim. Mulle tuli takuusta vanhemmat lasit joissa oli sarjanumerossa ...134... Eli 2021 vko 34.
Jos on ...2xx niin on tältä vuodelta ja tod.näk. uudempaa versiota.
Mistään ei taas vaihteeksi saa selvästi selkoa, että mikähän se numerosarja on, mutta siinä laseissa olevassa tarrassa, siitä mikä kuvittelen sen olevan, on numerot 269. Eli eipä se sekään voi olla xD
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 936
Kuinkas monta miljoonaa kyösti kakkosia oli myyty? Mul ois joku sellainen muistikuva et 5 - 10 miljoonan välillä...
Oisko ennemminkin 15miljoonaa+ Q2:sta myyty. Q2 ollut about 8 kvartaalia myynnissä, eli alle 2miljoonaa laitetta per kvartaali.

Huhuttu 2miljoonaa psvr2:sta julkaisuikkunaan on iso määrä. Aika samaa kokoluokkaa kuon q2: en kvartaalimyynti. Mahdollisia ostajia ovat vain ps5:en omistajat, valmistuslinjastoja ei noin vain halvalla ajeta alas ts. tulee oletettavasti hyvällä tahdilla kypärää myyntiin julkaisuikkunan jälkeenkin ja psvr1 myi elinaikanaan vain 5 miljoonaa kipaletta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
906
Alkaa VR markkinassa kakkulat liikkumaan jos Quest2 on myyty jo yli 15 miljoonaa, ensi vuonna PSVR2 tulee myymään miljoonia, parin viikon päästä tulee lupaavalta vaikuttava Pico4 ja ehkä ensi vuoden lopulla Valvelta Deckard.

Itse laitoin tuolta Gigantista myös Pico 4 tilaukseen vaikka olin ajatellut odottavani Deckardiin asti. Saatavilla malleissa ei tainnut olla muuta eroa kuin tallennustila, 128 gigaa luulisi riittävän itselleni kun kuitenkin tulen käytttämään tuota langattomasti. Mites hyvin muuten langattomissa touhuissa pärjää tuo Netgear Nighthawk X4S R7800? Riittääkö tehot vai kannattaako hankkia joku pienempi latenssinen vekotin tilalle?

Tässähän pitää kohta hankkia myös uusi näyttis 5700 XT:n tilalle. Ketjua lukemalla kannattaa ostaa VR hommiin niin tehokas näyttis kuin vaan lompakko antaa myöden :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
282
Alkaa VR markkinassa kakkulat liikkumaan jos Quest2 on myyty jo yli 15 miljoonaa, ensi vuonna PSVR2 tulee myymään miljoonia, parin viikon päästä tulee lupaavalta vaikuttava Pico4 ja ehkä ensi vuoden lopulla Valvelta Deckard.

Itse laitoin tuolta Gigantista myös Pico 4 tilaukseen vaikka olin ajatellut odottavani Deckardiin asti. Saatavilla malleissa ei tainnut olla muuta eroa kuin tallennustila, 128 gigaa luulisi riittävän itselleni kun kuitenkin tulen käytttämään tuota langattomasti. Mites hyvin muuten langattomissa touhuissa pärjää tuo Netgear Nighthawk X4S R7800? Riittääkö tehot vai kannattaako hankkia joku pienempi latenssinen vekotin tilalle?

Tässähän pitää kohta hankkia myös uusi näyttis 5700 XT:n tilalle. Ketjua lukemalla kannattaa ostaa VR hommiin niin tehokas näyttis kuin vaan lompakko antaa myöden :D
Pitäs riittää, mulla sama purkki ja kunhan vr-lasit (mulla Quest 2) 5GHz ainostaan niin hyvin on pelittänyt.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
339
Mistään ei taas vaihteeksi saa selvästi selkoa, että mikähän se numerosarja on, mutta siinä laseissa olevassa tarrassa, siitä mikä kuvittelen sen olevan, on numerot 269. Eli eipä se sekään voi olla xD
Mulla on siinä sivussa olevassa tarrassa oikeassa yläkulmassa SN ja perässä merkkisarja, uskoisin että se on sarjanumero. Mutta jos katsoit samasta kohdasta niin teoria vkonumerosta ei ehkä pidä paikkaansa.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 936
Alkaa VR markkinassa kakkulat liikkumaan jos Quest2 on myyty jo yli 15 miljoonaa, ensi vuonna PSVR2 tulee myymään miljoonia, parin viikon päästä tulee lupaavalta vaikuttava Pico4 ja ehkä ensi vuoden lopulla Valvelta Deckard.
Jos psvr2 tulee myyntiin q1:lla ja myy q1:en aikaan 2 miljoonaa niin koko vuoden myynti lienee 4-5miljoonaa kipaletta. Quest3 tulee syksyllä 2023 ja sekin myynee rajusti. Alkaa tosiaan vr-markkina olemaan ihan hyvänkokoinen.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 308
Pitäs riittää, mulla sama purkki ja kunhan vr-lasit (mulla Quest 2) 5GHz ainostaan niin hyvin on pelittänyt.
Jep. Itsellä ax10 1200mbps ja r6700 866mbps. Viive on aivan samoissa, tai ehkä jopa netgearilla 1ms vähemmän. Keskiarvoa on aika mahdoton silmämääräisesti noista vaihtelevista luvuista sanoa, mutta väittäisin ettei eroa ole. Ainakaan quest 2:lla, mutta tuskin myöskään pico eroa tekee kun ei tie wifi 6e:tä(mitä se sitten tarkoittaakaan :D )
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 708
Mulla on siinä sivussa olevassa tarrassa oikeassa yläkulmassa SN ja perässä merkkisarja, uskoisin että se on sarjanumero. Mutta jos katsoit samasta kohdasta niin teoria vkonumerosta ei ehkä pidä paikkaansa.
Jep, googlettelin kyllä ja näin kuvia siitä. Mutta tuon tarrassa ei ole SN-merkintää.
Nooh, eipä tuo pahemmin haittaa. Tärkein oli se, että saa sen nassun mahdollisimman lähelle niitä linssejä ja tässä ainakin on se irroitettava osa, jolla moinen onnistuu.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
949
Pico 4:sta ilmestynyt youtubeen arvosteluja. Mukavat ja kevyet päässä mutta ajuri- ja softapuolella vielä tekemistä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
906
Tuli vähän selvitettyä tuon Picon taustoja. Ilmeisesti 2015 perustettu kiinalainen yhtiö, jonka TikTokin omistava Bytedance osti vuonna 2021. Ottaen huomioon kuinka paljon CCCP kerää tietoja tiktokin välityksellä, niin toi Pico 4 voi olla samanlainen troijanhevonen. Nyt aika vahvasti hiirikäsi on siirtymässä peruuta tilaus kohtaan. Mitäköhän kaikkea tietoa kiinalaiset voisivat noilla kakkuloilla kerätä?

Valven Deckardiin tuntuu menevän vielä iäisyys että se tulisi markkinoille, mutta toisaalta ei markkinoilla ole juurikaan vaihtoehtoja jotka tarjoisivat hyvän VR kokemuksen alle 500€ hintaluokassa.

 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 308
Tuli vähän selvitettyä tuon Picon taustoja. Ilmeisesti 2015 perustettu kiinalainen yhtiö, jonka TikTokin omistava Bytedance osti vuonna 2021. Ottaen huomioon kuinka paljon CCCP kerää tietoja tiktokin välityksellä, niin toi Pico 4 voi olla samanlainen troijanhevonen. Nyt aika vahvasti hiirikäsi on siirtymässä peruuta tilaus kohtaan. Mitäköhän kaikkea tietoa kiinalaiset voisivat noilla kakkuloilla kerätä?

Valven Deckardiin tuntuu menevän vielä iäisyys että se tulisi markkinoille, mutta toisaalta ei markkinoilla ole juurikaan vaihtoehtoja jotka tarjoisivat hyvän VR kokemuksen alle 500€ hintaluokassa.

Kaiken, jos haluat käyttää pcvr:ää? Eikös silloin tarvita pc:lle heidän softa myös... Hitto

Standalonena ei mielestäni juuri riskiä ja jos jännittää, niin tekee kotiin vierasverkon laseja varten tai puhelimesta hotspotin=ei ole vakoiltavia laitteita samassa verkossa ja ip:kin vielä suodattuu kätevästi operaattorin puolelta
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
126
Youtubessa hyvä vertailu MRTVn kanavalla: "Quest 2 vs Pico 4 through the lens comparison godrays, visuals, colors & passthrough!"
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 308
Saisiko tiivistyksen lopputuloksesta näiden kahden välillä ?
Pico 4:ssä ei ole juurikaan godraytä (tai vastaavaa heijastumaa), questissa on aika paljon. Pico 4 kuva on vähän terävämpi (suurempi resoluutio, mutta niin myös renderöinnissä). Tekstin luettavuudessa ei silti ole valtavaa eroa. Pico 4 selkeä voittaja kuitenkin noista kahdesta.

Olisi mukava nähdä vertailu, jossa molempien kuva olisi renderöity samalla resoluutiolla

Edit. Vaikuttaa ihan oikealta päätökseltä että myin eilen quest 2:t ja odotan nyt pico 4:iä saapuvaksi, sillä tuo kuvalaatu ja mukavuus päässä :love:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 934
Pico 4:ssä ei ole juurikaan godraytä (tai vastaavaa heijastumaa), questissa on aika paljon. Pico 4 kuva on vähän terävämpi (suurempi resoluutio, mutta niin myös renderöinnissä). Tekstin luettavuudessa ei silti ole valtavaa eroa. Pico 4 selkeä voittaja kuitenkin noista kahdesta.

Olisi mukava nähdä vertailu, jossa molempien kuva olisi renderöity samalla resoluutiolla

Edit. Vaikuttaa ihan oikealta päätökseltä että myin eilen quest 2:t ja odotan nyt pico 4:iä saapuvaksi, sillä tuo kuvalaatu ja mukavuus päässä :love:
Kiitos, onneksi olkoon, mielenkiinnolla odotan tekkiläisten kokemuksia. Itse simuilijana en uskalla ottaa riskiä kun kaikki kerran toimii Quest 2:sella ja erot luultavasti eivät nyt niin isot ole, toivottavasti ;) Vaikka Oculuksesta (Facebookista) sanottaisiinkin nykyään mitä tahansa, on ohjelmiston & ominaisuuksien kehitys ollut huimaa tähän asti. Minkäköhän kokoluokan yrityksestä Picon kohdalla on kyse ? Facebookilla taisi olla pelkästään 10k työntekijää VR/AR puolella joten ero on varmasti huima, toki määrä ei aina korvaa laatua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 051
Kiitos, onneksi olkoon, mielenkiinnolla odotan tekkiläisten kokemuksia. Itse simuilijana en uskalla ottaa riskiä kun kaikki kerran toimii Quest 2:sella ja erot luultavasti eivät nyt niin isot ole, toivottavasti ;) Vaikka Oculuksesta (Facebookista) sanottaisiinkin nykyään mitä tahansa, on ohjelmiston & ominaisuuksien kehitys ollut huimaa tähän asti. Minkäköhän kokoluokan yrityksestä Picon kohdalla on kyse ? Facebookilla taisi olla pelkästään 10k työntekijää VR/AR puolella joten ero on varmasti huima, toki määrä ei aina korvaa laatua.
Pico on sinänsä ihan kärpässarjaa mutta ByteDancen vuosi sitten tekemä $775 miljoonan osto toi kummasti lisää resursseja. Oston yhteydessä puhuttiin noin 300 henkilön yrityksestä joka oli kerännyt juuri $62 miljoonan rahoituskierroksen. Linkkarin perusteella nyt olisi 1000-5000 henkilöä mutta vähän vaikea näistä kiinalaisista firmoista on sanoa. Sinänsähän toi on raudaltaan aika bulkkikamaa muuten kuin linsseiltään eikä se softapuolen kehitys nyt periaatteessa mitään kymmeniä tuhansia työntekijöitä tarvitse. En tiedä miten toi 10k on laskettu mutta FB:llähän on VR-puolella yhtä sun toista pelistudioo, laajempi tuoteportfolio ja varmaan tulevaisuuden tuotekehityksessäkin merkittävästi resursseja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 308
Kiitos, onneksi olkoon, mielenkiinnolla odotan tekkiläisten kokemuksia. Itse simuilijana en uskalla ottaa riskiä kun kaikki kerran toimii Quest 2:sella ja erot luultavasti eivät nyt niin isot ole, toivottavasti ;) Vaikka Oculuksesta (Facebookista) sanottaisiinkin nykyään mitä tahansa, on ohjelmiston & ominaisuuksien kehitys ollut huimaa tähän asti. Minkäköhän kokoluokan yrityksestä Picon kohdalla on kyse ? Facebookilla taisi olla pelkästään 10k työntekijää VR/AR puolella joten ero on varmasti huima, toki määrä ei aina korvaa laatua.
Tietenkin käyttötapa vaikuttaa eniten:
Mikäli questia käyttää piuhalla, niin kuvanlaatu ilmeisesti on parempi kuin langattomana -> Tämä on sikäli tärkeää, että se voi olla silloin +-0 verrattuna picoon.

Kuvanlaatu on toki itsellekin tärkeää, mutta minulle langattomuus on tärkein ominaisuus, joten piuhalla voi olla millainen kuva tahansa, en sitä käytä kuitenkaan. Seuraavana sitten tulee tuo mukavuus. Quest 2:n sai ihan mukavaksi halo strapilla, mutta tuo runsas etupainoisuus sai joka käyttökerta hyvin pian toivomaan tasaisempaa painonjakaumaa. Tähän saumaan iskee juuri pico 4.

Toivotaan nyt vain, ettei softa ole aivan sutta ja sekundaa (mm. että saisivat oman airlinkin toimimaan myös) sillä mm.akunkesto on paljon optimoinnista kiinni. Tällä hetkellä käsitykseni on, että pico 4:n akku kestäisi VD käyttöä hieman reilu 2h, joka on ihan riittävä aika itselleni ja samaa luokkaa oli mielestäni quest 2:kin

Edit. Akunkestokin näyttää olevan ihan ~samoissa questin kanssa, joten ei hätää senkään suhteen:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 934
Huomenna siis Meta Connect klo:20 lähtien, jää nähtäväksi julkaistaanko Quest Pro (Cambria) ja jääkö hinta alle 1k. Kauppoihin näitä ei huhujen mukaan ole tänä vuonna enää tulossa. Itse en tätä luultavasti edes hanki vaan jään odottelemaan Quest 3 & muita vaihtoehtoja.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 087
VR-suorituskyvyn tuplaaminen RTX3080:stä maistuis kyllä, mutta hinta on tähtitieteellinen. Iso osa korteista on kuitenkin 2,5k€.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
949
Huomenna siis Meta Connect klo:20 lähtien, jää nähtäväksi julkaistaanko Quest Pro (Cambria) ja jääkö hinta alle 1k. Kauppoihin näitä ei huhujen mukaan ole tänä vuonna enää tulossa. Itse en tätä luultavasti edes hanki vaan jään odottelemaan Quest 3 & muita vaihtoehtoja.

1499 dollaria https://edition.cnn.com/2022/10/11/tech/meta-quest-pro-vr-headset/index.html
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
977
Jokin ei nyt täsmää Quest pro:ssa. Eihän tuo hinta ole mitenkään relevantti.
Ainoastaan nuo pancake linssit oikeastaan iso harppaus edellisistä lasista. Silmien seurantaa ei ilmeisesti hyödynnetä muuhun kuin avatarien silmien seurantaan.
Yrityskäyttöön ostaisin Varjon lasit.

Väittäisin, että iso floppi tuolla hinnalla. 500€-600€ olisin ymmärtänyt.
Jotain mullistavaa noissa olisi pitänyt olla, että jotain myyntiä edes saisi aikaan noin kalliilla.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
852
Käyttöaika 1-2 tuntia? Ei tuo nyt oikein speksien valossa vakuuta..
E: ja ohjaimet pitää ostaa erikseen.
Mielestäni ei tarvitse ostaa erikseen, mutta voi ostaa jos haluaa vaikka Q2:n kanssa käyttää tai hajoaa.

"Pakkauksen sisältö
Meta Quest Pro -virtuaalilasit
Kaksi Meta Quest Touch Pro -ohjainta
Lataustelakka
USB-C-virtasovitin
Ohjaimen latauskaapeli
Latauskaapeli
Kaksi piirtokynän kärkeä
Kaksi osittaista valonestotiivistettä, vasen ja oikea
Kaapeliliitin
Suojakuori
Puhdistusliina
Kaksi rannehihnaa"

Mutta on kyllä suolainen hinta lätkäisty paketille :cautious:
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
345
Jokin ei nyt täsmää Quest pro:ssa. Eihän tuo hinta ole mitenkään relevantti.
Ainoastaan nuo pancake linssit oikeastaan iso harppaus edellisistä lasista. Silmien seurantaa ei ilmeisesti hyödynnetä muuhun kuin avatarien silmien seurantaan.
Yrityskäyttöön ostaisin Varjon lasit.

Väittäisin, että iso floppi tuolla hinnalla. 500€-600€ olisin ymmärtänyt.
Jotain mullistavaa noissa olisi pitänyt olla, että jotain myyntiä edes saisi aikaan noin kalliilla.
Myös ohjaimet ovat menneet uusiksi. Ledirinkulan sijaan näissä on itsessään kamerat. Ilmeisesti myös Q2 tulee tukemaan noita ja hinta sama kuin Q2 pikkumallin julkaisussa eli 300$
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 051
On kyllä hieman erikoinen julkaisu tai lähinnä hinta kun ei tossa rauta loppupeleissä parantunut juuri nimeksikään ohjaimia lukuunottamatta ja karrikoiden Pico 4 tarjoaa lähes samaa tonnin halvemmalla.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 936
Onhan tuossa quest pro:ssa ihan törkeä määrä uutta. Silmien ja katseenseuranta, paremmat näytöt(miniled, resoluutio), parempi idp säätö, parempi pannukakkuoptiikka versus entinen fresnel, paremmat ohjaimet "aivoilla"(ohjain ei tarvi kypärässä olevia kameroita+prosessoria), parempi soc, paremmat kamerat pass through:ta varten, paremmat mikrofonit, ei huonoja quest tyylisiä remmejä mekanismina jolla kypärä pysyy päässä ja tietty tarve myydä voitolla. Hinta lienee sellainen ettei meta tee rautamyynnillä tappiota eikä tuota varmaan ole tarkoitus myydä hirveän isoja määriä.

Halvempaa massatuotetta haluavalle on tarjolla quest3 vuoden päästä. Jännä nähdä tuleeko quest3:en jotenkin quest pro:sta muuteltuna versiona vai kokonaan oma rautansa? Ehkä tuota quest pro:ta kannattaisi verrata mitä maksaa varjo aero+ohjaimet+majakat ja miettiä sitten missä ollaan hinta/laadussa. Toisessa ääripäässä hinnan suhteen tietty quest2.

Mulla ei ole intoa päivittää quest pro:hon. Todennäköäisesti psvr2 talvella ostoon ja katsotaan sit quest3:sta pc:n kaveriksi 2023 lopulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 051
Onhan tuossa quest pro:ssa ihan törkeä määrä uutta. Silmien ja katseenseuranta, paremmat näytöt(miniled, resoluutio), parempi idp säätö, parempi pannukakkuoptiikka versus entinen fresnel, paremmat ohjaimet "aivoilla"(ohjain ei tarvi kypärässä olevia kameroita+prosessoria), parempi soc, paremmat kamerat pass through:ta varten, paremmat mikrofonit, ei huonoja quest tyylisiä remmejä mekanismina jolla kypärä pysyy päässä ja tietty tarve myydä voitolla. Hinta lienee sellainen ettei meta tee rautamyynnillä tappiota eikä tuota varmaan ole tarkoitus myydä hirveän isoja määriä.

Halvempaa massatuotetta haluavalle on tarjolla quest3 vuoden päästä. Jännä nähdä tuleeko quest3:en jotenkin quest pro:sta muuteltuna versiona vai kokonaan oma rautansa? Ehkä tuota quest pro:ta kannattaisi verrata mitä maksaa varjo aero+ohjaimet+majakat ja miettiä sitten missä ollaan hinta/laadussa. Toisessa ääripäässä hinnan suhteen tietty quest2.

Mulla ei ole intoa päivittää quest pro:hon. Todennäköäisesti psvr2 talvella ostoon ja katsotaan sit quest3:sta pc:n kaveriksi 2023 lopulla.
No paperilla joo jos vertaa Quest 2:n mutta se on kaksi vuotta vanha laite. Jokainen noista on loppupeleissä kuitenkin joko aika marginaalisena hyppynä toteutettu parannus (esim. resoluutio) tai ominaisuutena on rajallisesti loppukäyttäjälle näkyvä (esim. ohjainten itsenäinen tracking) ja kun noi yhdistetään tohon 1300€ kalliimpaan hintaan niin näyttää vähän hölmöltä. Pico 4 tarjoaa kuitenkin valtaosan noista yli tonnin halvemmalla ja sit taas se Aero tarjoaa esim. tarkkuudessa enemmän. Toki Aero on vähän eri laitekategoriassa langallisena pcvr-laitteena eikä voi ihan suoraan verrata mutta kuitenkin. Toki myös disclaimerilla "todellisia testejä odotellessa" eli näkyykö esim. toi XR2+ +50% markkinointiteho todellisesti missään.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 936
No paperilla joo jos vertaa Quest 2:n mutta se on kaksi vuotta vanha laite. Jokainen noista on loppupeleissä kuitenkin joko aika marginaalisena hyppynä toteutettu parannus (esim. resoluutio) tai ominaisuutena on rajallisesti loppukäyttäjälle näkyvä (esim. ohjainten itsenäinen tracking) ja kun noi yhdistetään tohon 1300€ kalliimpaan hintaan niin näyttää vähän hölmöltä. Pico 4 tarjoaa kuitenkin valtaosan noista ja sit taas se Aero tarjoaa esim. tarkkuudessa enemmän. Toki Aero on vähän eri laitekategoriassa langallisena pcvr-laitteena eikä voi ihan suoraan verrata mutta kuitenkin. Toki myös disclaimerilla "todellisia testejä odotellessa" eli näkyykö toi XR2+ +50% markkinointiteho missään.
Quest2:en korvaava tuote on tulossa ensi vuonna. Tuo pro on enempi tarkoitettu pienen nichen mixed reality kypäräksi millä voi devailla next gen juttuja. Ei ole millään tavalla mainstream tuotteeksi tarkoitettu. Mielenkiintoista tuossa on, että mitä juttuja tuosta quest3 perii ja miten sen q3:en hinta saadaan järkeväksi. Q3:en hintaa voi miettiä sitä vasten, että q2:en hinta nousi tänä vuonna. Pitkäänkö meta myy konsolityyliin nollavoitolla tai jopa tappiolla rautaa? Liekö tuo pro malli nyt hinnoiteltu niin ettei tule turskaa myynnistä,...

Oikeampi vertailukohta tuolle pro:n hinnalle vois olla se varjo aero+sensorit+ohjaimet mikä lienee lähes 3ke paketti + siihen pc päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 051
Quest2:en korvaava tuote on tulossa ensi vuonna. Tuo pro on enempi tarkoitettu pienen nichen mixed reality kypäräksi millä voi devailla next gen juttuja. Ei ole millään tavalla mainstream tuotteeksi tarkoitettu. Mielenkiintoista tuossa on, että mitä juttuja tuosta quest3 perii ja miten sen q3:en hinta saadaan järkeväksi. Q3:en hintaa voi miettiä sitä vasten, että q2:en hinta nousi tänä vuonna. Pitkäänkö meta myy konsolityyliin nollavoitolla tai jopa tappiolla rautaa? Liekö tuo pro malli nyt hinnoiteltu niin ettei tule turskaa myynnistä,...
No siis toi on ihan selvä mutta kun ei sitä oikein muihin kannata verrata senkään vertaa kun näyttää vielä pahemmalta. Ja juuri toi next gen höpötys hämää kun ei tässä nyt mitään kovin merkittävää teknologista hyppyä otettu sitten kuitenkaan muuta kuin hinnan korotuksen suhteen. Varjo Aerokin on jo vuoden vanha tuote. :cool:
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 936
No siis toi on ihan selvä mutta kun ei sitä oikein muihin kannata verrata senkään vertaa kun näyttää vielä pahemmalta. Ja juuri toi next gen höpötys hämää kun ei tässä nyt mitään kovin merkittävää teknologista hyppyä otettu sitten kuitenkaan muuta kuin hinnan korotuksen suhteen. :cool:
Facebookin kannalta mixed reality, silmienseuranta, ohjaimet joissa ei ole katvealuetta jne. on sitä next gen:ia. Niiden avulla voi devata kokemuksia metan tuleville ar-laseille ja tuleville kuluttajatuotteille joita ei ole mahdollista tehdä q2:lla. Esimerkiksi foveated rendering yhdistettynä silmienseurantaan ja pelienginen kehittäminen niitä hyväksikäyttäen. Kuluttajalle tuo on nollateknologiaa tällä hetkellä, mutta devaajille tärkeätä.

Sony lienee tekee silmienseurannan paremmin kuluttajan kannalta, kun he tekevät sekä raudan että pelit ps5:lle.

Silmienseuranta ja foveated rendering yhdistettynä voi tuottaa paljon paremman lopputuloksen kuin esimerkiksi 50% lisää tehoa gpu:hun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 051
Facebookin kannalta mixed reality, silmienseuranta, ohjaimet joissa ei ole katvealuetta jne. on sitä next gen:ia. Niiden avulla voi devata kokemuksia metan tuleville ar-laseille ja tuleville kuluttajatuotteille joita ei ole mahdollista tehdä q2:lla. Esimerkiksi foveated rendering yhdistettynä silmienseurantaan ja pelienginen kehittäminen niitä hyväksikäyttäen. Kuluttajalle tuo on nollateknologiaa tällä hetkellä, mutta devaajille tärkeätä.

Sony lienee tekee silmienseurannan paremmin kuluttajan kannalta, kun he tekevät sekä raudan että pelit ps5:lle.

Silmienseuranta ja foveated rendering yhdistettynä voi tuottaa paljon paremman lopputuloksen kuin esimerkiksi 50% lisää tehoa gpu:hun.
Niinhän he varmaan ovat ajatelleet mut jos Metan kokoiselta yritykseltä 1300€ vastineeksi saadaan ainoana kilpailijoista merkittävästi uniikkina uutena ominaisuutena erilainen tracking ohjaimiin niin vähän valju fiilis next genistä väkisin jää. Vuoden vanha Aerokin tuotti/tuottaa ainakin itselle huomattavasti suuremman next-gen vaikutelman kuin tuon toteutus. Tuolla hintaerolla odotin enemmän jokaisen speksin puskemista merkittävästi uudelle asteelle. Varsinkin kun ajatuksena oli niche pro-tuote kovaan hintaan.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 936
Niinhän he varmaan ovat ajatelleet mut jos Metan kokoiselta yritykseltä 1300€ vastineeksi saadaan ainoana kilpailijoista merkittävästi uniikkina uutena ominaisuutena erilainen tracking ohjaimiin niin vähän valju fiilis next genistä väkisin jää. Vuoden vanha Aerokin tuotti/tuottaa ainakin itselle huomattavasti suuremman next-gen vaikutelman kuin tuon toteutus. Tuolla hintaerolla odotin enemmän jokaisen speksin puskemista merkittävästi uudelle asteelle. Varsinkin kun ajatuksena oli niche pro-tuote kovaan hintaan.
En oikein tiedä mitä meta realistisesti sitten olisi voinut tehdä? Onko ideoita mitä olisi pitänyt tehdä, joka jäi tekemättä? imho. tuo oli aika odotettu ja realistinen paketti mitä meta laittoi ulos. Tietty jos meta olisi tuplannut hinnan jolloin oltaisiin aeron hinnassa kera ohjaimien ja majakoiden niin olisi voinut vaikka tunkea tupla soc:in tai nykyinen soc+amd:lta erillinen gpu + isomman resoluution näytöt, mutta sellainen 2.5k$ hintaan niin olisiko järkeä? Tietty meta olisi voinut mennä toiseenkin suuntaan ja SOC pois, pelkkä pc headset ja kaikki paukut vielä parempaan näyttöön 1500$ hintaan? Pelkkä pc-headset ei oikein toimisi devausalustana ar/mixed reality laseille, kun se vaatisi pc:n reppuun tms. jos yrittää devata sille vaikka jotain pokemon/ingress tyyppistä peliä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 051
En oikein tiedä mitä meta realistisesti sitten olisi voinut tehdä? Onko ideoita mitä olisi pitänyt tehdä, joka jäi tekemättä? imho. tuo oli aika odotettu ja realistinen paketti mitä meta laittoi ulos. Tietty jos meta olisi tuplannut hinnan jolloin oltaisiin aeron hinnassa kera ohjaimien ja majakoiden niin olisi voinut vaikka tunkea tupla soc:in tai nykyinen soc+amd:lta erillinen gpu + isomman resoluution näytöt, mutta sellainen 2.5k$ hintaan niin olisiko järkeä?
No kulminoituu näihin perinteisiin eli esimerkiksi juurikin näytön resoluution parannusta ja laajempaa fovia. Aitoa kuluttajalle näkyvää teknologista kehitystä, joka poistaa VR:n puutteita kuten tekstin luettavuutta ja parantaa immersiota. SoC nyt ei ollut täysin omissa käsissä mutta kuitenkin olisi luullut tuon Qualcomm "yhteistyöproggiksen" tuovan pari vuotta vanhaan vähän jotain muuta kuin Metan edustajan sanojen mukaan “ 50% refers to the increased SoC power that supports additional sensors and new use cases”, and apps not using these new features will only have “a little more performance headroom”. Nuo yhdistettynä foveated renderingin toteutukseen olisi voinut tuoda kunnon harppauksen standalone VR:n pullonkauloihin. Kaikki muut sitten nice to have plussaa päälle, jotka konkretisoituu ehkä joskus jos käyttötapauksia ja softatukea tulee.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 936
No kulminoituu näihin perinteisiin eli esimerkiksi juurikin näytön resoluution parannusta ja laajempaa fovia. Aitoa kuluttajalle näkyvää teknologista kehitystä, joka poistaa VR:n puutteita kuten tekstin luettavuutta ja parantaa immersiota. SoC nyt ei ollut täysin omissa käsissä mutta kuitenkin olisi luullut tuon Qualcomm "yhteistyöproggiksen" tuovan pari vuotta vanhaan vähän jotain muuta kuin Metan edustajan sanojen mukaan “ 50% refers to the increased SoC power that supports additional sensors and new use cases”, and apps not using these new features will only have “a little more performance headroom”. Nuo yhdistettynä foveated renderingin toteutukseen olisi voinut tuoda kunnon harppauksen standalone VR:n pullonkauloihin. Kaikki muut sitten nice to have plussaa päälle, jotka konkretisoituu ehkä joskus jos käyttötapauksia ja softatukea tulee.
Ei me varmaan tästä päästä samalle sivulle. Mä ajattelen PRO:ta devaajalaitteena kohti ar/mr laitteita ja silmienseurantaa kohti algoritmeina jotka käyttävät silmienseurantaa. Devaajat devailee niitä. Ei tämä mun kirjoissa ole kuluttajatuote eikä sellaiseksi ole tarkoitettu. Silmienseuranta mikä on pro:ssa voi mahdollistaa foveated rendering yhdistämisen silmienseurantaan, jolla voi olla massiivinen vaikutus kuvanlaatuun.

Kuluttajatuote mihin haluais isompaa FOV:ia ja sisältöä voisi toivoa ulos 2023 lopulla kun Quest3 tulee myyntiin. Quest3:en kohtalo on olla järkevänhintainen massatuote. Siinä joudutaan tekemään kovasti kompromisseja, jos halutaan esim. 500e hintaluokka ilman, että myydyt laitteet tekevät tappiota.

Quest2:en hintaakin jouduttiin nostamaan tänä vuonna. Ei ihan mahdottomia voi haluta, jos rauta myydään voitolla. Sony voi tehdä jotain mielenkiintoista, kun he eivät välttämättä hae raudasta voittoa ja ottavat rahat pelimyynnistä + prosessointi tapahtuu ps5:ssa eikä kypärässä. Kuluttaja ostaa kaksi laitetta ja maksanee yli tonnin niistä yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 051
Ei me varmaan tästä päästä samalle sivulle. Mä ajattelenPRO:ta devaajalaitteena kohti ar/mr ja silmienseurantaa käyttävät algoritmit kannalta. Ei tämä mun kirjoissa ole kuluttajatuote eikä sellaiseksi ole tarkoitettu.

Kuluttajatuote mihin haluais isompaa FOV:ia, sisältöä joka jo käyttää esimerkiksi sitä silmienseurantaa auttamaan renderöinnin optimoinnissa vois toivoa ulos 2023 lopulla kun Quest3 tulee myyntiin. Quest3:en kohtalo on olla järkevänhintainen massatuote ja siinä joudutaan tekemään kovasti kompromisseja, jos halutaan esim. 500e hintaluokka ilman, että myydyt laitteet tekevät tappiota.

Quest2:en hintaakin jouduttiin nostamaan tänä vuonna. Ei ihan mahdottomia voi haluta, jos rauta myydään voitolla. Sony voi tehdä jotain mielenkiintoista, kun he eivät välttämättä hae raudasta voittoa ja ottavat rahat pelimyynnistä.
No en minä sinänsä ajattele erilailla etteikö toi olisi devaajalaite mutta se on musta hassua että teknologisesti toi kuitenkin puskee tota junaa merkittävimpien teknisten ominaisuuksien osalta kovin vähän eteenpäin eli ollaan vaikka graafisella puolella melkein samoissa rajoitteissa kuin kaksi vuotta sitten julkaistun Questin kanssa. Se nyt on selvää että Questia on myyty tappiolla mutta noin merkittävällä hinnankorotuksella olisin silti odottanut suurempaa hyppyä teknologisesti. Etenkin kun samaan aikaan kilpailija ilman samanlaista Metan data/mainosmyyntikoneistoa tuottaa suoran kilpailijan melko vastaavilla ominaisuuksilla yli kolme kertaa halvemmalla.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 936
No en minä sinänsä ajattele erilailla etteikö toi olisi devaajalaite mutta se on musta hassua että teknologisesti toi kuitenkin puskee tota junaa merkittävimpien teknisten ominaisuuksien osalta kovin vähän eteenpäin eli ollaan vaikka graafisella puolella melkein samoissa rajoitteissa kuin kaksi vuotta sitten julkaistun Questin kanssa. Se nyt on selvää että Questia on myyty tappiolla mutta noin merkittävällä hinnankorotuksella olisin silti odottanut suurempaa hyppyä teknologisesti. Etenkin kun samaan aikaan kilpailija ilman samanlaista Metan data/mainosmyyntikoneistoa tuottaa suoran kilpailijan melko vastaavilla ominaisuuksilla yli kolme kertaa halvemmalla.
Meta puskee niitä asioita eteenpäin pro:lla mitä se kuvittelee tärkeimmäksi omalta kannaltansa. Isompi fov tai isompi resoluutio on triviaaleja asioita devaajille ottaa käyttöön eikä niiden tarjoaminen devaajille ole mitenkään kriittistä. Toisaalta mixed reality/augmented reality käyttö minkä uudet kamerat mahdollistavat ei ole ollenkaan triviaalia ilman rautatukea. Samoin silmienseurantarauta ja sitä käyttävien algoritmien kehittäminen ei ole ollenkaan triviaalia, jos sitä silmienseurantarautaa ei ole olemassa.

SOC tarina taitaa tulla sen kautta ettei ole resursseja tehdä porttia androidista+softapinosta uusille alustoille niin mennään about samalla kuin quest2:ssa on ja linjataan pro työ samaan uraan kuin mitä quest3:een tulee niin saadaan maksimisynergiat.

Tähän kaikkeen päälle hintapaine, kun puhutaan huomattavasti edelleen halvemmasta laitteesta kuin esimerkiksi varjon aero on niin lopputuloksena on mitä on? Aerossa ei esimerkiksi ole SOC:ia sisässä(tarvii pc:n), eikä tule myöskään majakoita eikä ohjaimia siinä 2ke paketissa. Silti pelkkä aero kypärä ilman pc:ta, ohjaimia ja majakoita on kalliimpi kuin quest pro.

Tarvis katsoa se carmack:in puhe. Se linjannee jollain tavalla mihin meta on menossa. Onhan metalla tehty niitä isompi FOV protoja, silmientarkennusta tukevaa optiikkaa ja kaikkea muuta hienoa. Ne ei tällä kertaa päättyneet tuotteeseen asti syystä tai toisesta.

 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
126
Ohjaimet pilattu surkealla 1-2h akunkestolla ja ne vielä kiinteänä ohjaimissa. Saa kuulemma ostaa myös Quest 2seen 300 dollarilla; taitaa jäädä myynti laihaksi :D
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
420
Tuo silmänseuranta on kätevä, mutta missään ei ole vielä kerrottu aiotaanko sitä hyödyntää esim. AirLinkissä/Linkissä. Tiedossa on että Quest2:sen resoluutio on todellisuudessa hieman ilmoitettua huonompi, joten silmänseurannalla renderöinti yhdistettynä resoluution kasvuun, voisi tuodakkin parannusta vrt. Quest2. Mutta tästä ei ole vielä tarkempaa tietoa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
159
Tuo silmänseuranta on kätevä, mutta missään ei ole vielä kerrottu aiotaanko sitä hyödyntää esim. AirLinkissä/Linkissä. Tiedossa on että Quest2:sen resoluutio on todellisuudessa hieman ilmoitettua huonompi, joten silmänseurannalla renderöinti yhdistettynä resoluution kasvuun, voisi tuodakkin parannusta vrt. Quest2. Mutta tästä ei ole vielä tarkempaa tietoa.
Kattelin, että airlink ja virtual desktop tukea ei vielä laitteella ole vaan olisi tulossa ensi vuoden puolella. Korjatkaa jos väärässä, mutta aika nihkeäksi jää tarjonta ilman pcvr.
Oikeastaan vrchat ja muut sosiaaliset ilmeidenseurantaa tukevat pelit olisivat tuolla hyvää tavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
977
Tuossahan ei taidettu juurikaan mainostaa silmienseurantaa? Tuota olisi voinut korostaa jos kyseisillä laseilla pystyy ohjelmat tukemaan edes iriksen seurantaan perustuvaa tarkennusta.
Käyttöjärjestelmä alkuvalikkoineen heti valmiina tukemaan sekä pari softaa/peliä millä esitellä kuinka hieno systeemi ja kuinka paljon säästää lasien teholaskentaa ja kuinka näyttävää grafiikkaa pystyy tuottamaan.
Näin itse olisin markkinoinut.
Nyt kaikki tuo on vaan turhaa sanahelinää.
Seurataan ilmeisesti silmiä, että avatarin silmät liikkuu ja räpsyy? Siinä kaikki…
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
186 142
Viestejä
3 388 187
Jäsenet
60 718
Uusin jäsen
arkar

Hinta.fi

Ylös Bottom