VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Jokin ei nyt täsmää Quest pro:ssa. Eihän tuo hinta ole mitenkään relevantti.
Ainoastaan nuo pancake linssit oikeastaan iso harppaus edellisistä lasista. Silmien seurantaa ei ilmeisesti hyödynnetä muuhun kuin avatarien silmien seurantaan.
Yrityskäyttöön ostaisin Varjon lasit.

Väittäisin, että iso floppi tuolla hinnalla. 500€-600€ olisin ymmärtänyt.
Jotain mullistavaa noissa olisi pitänyt olla, että jotain myyntiä edes saisi aikaan noin kalliilla.
 
Käyttöaika 1-2 tuntia? Ei tuo nyt oikein speksien valossa vakuuta..
E: ja ohjaimet pitää ostaa erikseen.
Mielestäni ei tarvitse ostaa erikseen, mutta voi ostaa jos haluaa vaikka Q2:n kanssa käyttää tai hajoaa.

"Pakkauksen sisältö
Meta Quest Pro -virtuaalilasit
Kaksi Meta Quest Touch Pro -ohjainta
Lataustelakka
USB-C-virtasovitin
Ohjaimen latauskaapeli
Latauskaapeli
Kaksi piirtokynän kärkeä
Kaksi osittaista valonestotiivistettä, vasen ja oikea
Kaapeliliitin
Suojakuori
Puhdistusliina
Kaksi rannehihnaa"

Mutta on kyllä suolainen hinta lätkäisty paketille :cautious:
 
Jokin ei nyt täsmää Quest pro:ssa. Eihän tuo hinta ole mitenkään relevantti.
Ainoastaan nuo pancake linssit oikeastaan iso harppaus edellisistä lasista. Silmien seurantaa ei ilmeisesti hyödynnetä muuhun kuin avatarien silmien seurantaan.
Yrityskäyttöön ostaisin Varjon lasit.

Väittäisin, että iso floppi tuolla hinnalla. 500€-600€ olisin ymmärtänyt.
Jotain mullistavaa noissa olisi pitänyt olla, että jotain myyntiä edes saisi aikaan noin kalliilla.

Myös ohjaimet ovat menneet uusiksi. Ledirinkulan sijaan näissä on itsessään kamerat. Ilmeisesti myös Q2 tulee tukemaan noita ja hinta sama kuin Q2 pikkumallin julkaisussa eli 300$
 
On kyllä hieman erikoinen julkaisu tai lähinnä hinta kun ei tossa rauta loppupeleissä parantunut juuri nimeksikään ohjaimia lukuunottamatta ja karrikoiden Pico 4 tarjoaa lähes samaa tonnin halvemmalla.
 
Onhan tuossa quest pro:ssa ihan törkeä määrä uutta. Silmien ja katseenseuranta, paremmat näytöt(miniled, resoluutio), parempi idp säätö, parempi pannukakkuoptiikka versus entinen fresnel, paremmat ohjaimet "aivoilla"(ohjain ei tarvi kypärässä olevia kameroita+prosessoria), parempi soc, paremmat kamerat pass through:ta varten, paremmat mikrofonit, ei huonoja quest tyylisiä remmejä mekanismina jolla kypärä pysyy päässä ja tietty tarve myydä voitolla. Hinta lienee sellainen ettei meta tee rautamyynnillä tappiota eikä tuota varmaan ole tarkoitus myydä hirveän isoja määriä.

Halvempaa massatuotetta haluavalle on tarjolla quest3 vuoden päästä. Jännä nähdä tuleeko quest3:en jotenkin quest pro:sta muuteltuna versiona vai kokonaan oma rautansa? Ehkä tuota quest pro:ta kannattaisi verrata mitä maksaa varjo aero+ohjaimet+majakat ja miettiä sitten missä ollaan hinta/laadussa. Toisessa ääripäässä hinnan suhteen tietty quest2.

Mulla ei ole intoa päivittää quest pro:hon. Todennäköäisesti psvr2 talvella ostoon ja katsotaan sit quest3:sta pc:n kaveriksi 2023 lopulla.
 
Onhan tuossa quest pro:ssa ihan törkeä määrä uutta. Silmien ja katseenseuranta, paremmat näytöt(miniled, resoluutio), parempi idp säätö, parempi pannukakkuoptiikka versus entinen fresnel, paremmat ohjaimet "aivoilla"(ohjain ei tarvi kypärässä olevia kameroita+prosessoria), parempi soc, paremmat kamerat pass through:ta varten, paremmat mikrofonit, ei huonoja quest tyylisiä remmejä mekanismina jolla kypärä pysyy päässä ja tietty tarve myydä voitolla. Hinta lienee sellainen ettei meta tee rautamyynnillä tappiota eikä tuota varmaan ole tarkoitus myydä hirveän isoja määriä.

Halvempaa massatuotetta haluavalle on tarjolla quest3 vuoden päästä. Jännä nähdä tuleeko quest3:en jotenkin quest pro:sta muuteltuna versiona vai kokonaan oma rautansa? Ehkä tuota quest pro:ta kannattaisi verrata mitä maksaa varjo aero+ohjaimet+majakat ja miettiä sitten missä ollaan hinta/laadussa. Toisessa ääripäässä hinnan suhteen tietty quest2.

Mulla ei ole intoa päivittää quest pro:hon. Todennäköäisesti psvr2 talvella ostoon ja katsotaan sit quest3:sta pc:n kaveriksi 2023 lopulla.

No paperilla joo jos vertaa Quest 2:n mutta se on kaksi vuotta vanha laite. Jokainen noista on loppupeleissä kuitenkin joko aika marginaalisena hyppynä toteutettu parannus (esim. resoluutio) tai ominaisuutena on rajallisesti loppukäyttäjälle näkyvä (esim. ohjainten itsenäinen tracking) ja kun noi yhdistetään tohon 1300€ kalliimpaan hintaan niin näyttää vähän hölmöltä. Pico 4 tarjoaa kuitenkin valtaosan noista yli tonnin halvemmalla ja sit taas se Aero tarjoaa esim. tarkkuudessa enemmän. Toki Aero on vähän eri laitekategoriassa langallisena pcvr-laitteena eikä voi ihan suoraan verrata mutta kuitenkin. Toki myös disclaimerilla "todellisia testejä odotellessa" eli näkyykö esim. toi XR2+ +50% markkinointiteho todellisesti missään.
 
No paperilla joo jos vertaa Quest 2:n mutta se on kaksi vuotta vanha laite. Jokainen noista on loppupeleissä kuitenkin joko aika marginaalisena hyppynä toteutettu parannus (esim. resoluutio) tai ominaisuutena on rajallisesti loppukäyttäjälle näkyvä (esim. ohjainten itsenäinen tracking) ja kun noi yhdistetään tohon 1300€ kalliimpaan hintaan niin näyttää vähän hölmöltä. Pico 4 tarjoaa kuitenkin valtaosan noista ja sit taas se Aero tarjoaa esim. tarkkuudessa enemmän. Toki Aero on vähän eri laitekategoriassa langallisena pcvr-laitteena eikä voi ihan suoraan verrata mutta kuitenkin. Toki myös disclaimerilla "todellisia testejä odotellessa" eli näkyykö toi XR2+ +50% markkinointiteho missään.

Quest2:en korvaava tuote on tulossa ensi vuonna. Tuo pro on enempi tarkoitettu pienen nichen mixed reality kypäräksi millä voi devailla next gen juttuja. Ei ole millään tavalla mainstream tuotteeksi tarkoitettu. Mielenkiintoista tuossa on, että mitä juttuja tuosta quest3 perii ja miten sen q3:en hinta saadaan järkeväksi. Q3:en hintaa voi miettiä sitä vasten, että q2:en hinta nousi tänä vuonna. Pitkäänkö meta myy konsolityyliin nollavoitolla tai jopa tappiolla rautaa? Liekö tuo pro malli nyt hinnoiteltu niin ettei tule turskaa myynnistä,...

Oikeampi vertailukohta tuolle pro:n hinnalle vois olla se varjo aero+sensorit+ohjaimet mikä lienee lähes 3ke paketti + siihen pc päälle.
 
Quest2:en korvaava tuote on tulossa ensi vuonna. Tuo pro on enempi tarkoitettu pienen nichen mixed reality kypäräksi millä voi devailla next gen juttuja. Ei ole millään tavalla mainstream tuotteeksi tarkoitettu. Mielenkiintoista tuossa on, että mitä juttuja tuosta quest3 perii ja miten sen q3:en hinta saadaan järkeväksi. Q3:en hintaa voi miettiä sitä vasten, että q2:en hinta nousi tänä vuonna. Pitkäänkö meta myy konsolityyliin nollavoitolla tai jopa tappiolla rautaa? Liekö tuo pro malli nyt hinnoiteltu niin ettei tule turskaa myynnistä,...

No siis toi on ihan selvä mutta kun ei sitä oikein muihin kannata verrata senkään vertaa kun näyttää vielä pahemmalta. Ja juuri toi next gen höpötys hämää kun ei tässä nyt mitään kovin merkittävää teknologista hyppyä otettu sitten kuitenkaan muuta kuin hinnan korotuksen suhteen. Varjo Aerokin on jo vuoden vanha tuote. :cool:
 
No siis toi on ihan selvä mutta kun ei sitä oikein muihin kannata verrata senkään vertaa kun näyttää vielä pahemmalta. Ja juuri toi next gen höpötys hämää kun ei tässä nyt mitään kovin merkittävää teknologista hyppyä otettu sitten kuitenkaan muuta kuin hinnan korotuksen suhteen. :cool:

Facebookin kannalta mixed reality, silmienseuranta, ohjaimet joissa ei ole katvealuetta jne. on sitä next gen:ia. Niiden avulla voi devata kokemuksia metan tuleville ar-laseille ja tuleville kuluttajatuotteille joita ei ole mahdollista tehdä q2:lla. Esimerkiksi foveated rendering yhdistettynä silmienseurantaan ja pelienginen kehittäminen niitä hyväksikäyttäen. Kuluttajalle tuo on nollateknologiaa tällä hetkellä, mutta devaajille tärkeätä.

Sony lienee tekee silmienseurannan paremmin kuluttajan kannalta, kun he tekevät sekä raudan että pelit ps5:lle.

Silmienseuranta ja foveated rendering yhdistettynä voi tuottaa paljon paremman lopputuloksen kuin esimerkiksi 50% lisää tehoa gpu:hun.
 
Viimeksi muokattu:
Facebookin kannalta mixed reality, silmienseuranta, ohjaimet joissa ei ole katvealuetta jne. on sitä next gen:ia. Niiden avulla voi devata kokemuksia metan tuleville ar-laseille ja tuleville kuluttajatuotteille joita ei ole mahdollista tehdä q2:lla. Esimerkiksi foveated rendering yhdistettynä silmienseurantaan ja pelienginen kehittäminen niitä hyväksikäyttäen. Kuluttajalle tuo on nollateknologiaa tällä hetkellä, mutta devaajille tärkeätä.

Sony lienee tekee silmienseurannan paremmin kuluttajan kannalta, kun he tekevät sekä raudan että pelit ps5:lle.

Silmienseuranta ja foveated rendering yhdistettynä voi tuottaa paljon paremman lopputuloksen kuin esimerkiksi 50% lisää tehoa gpu:hun.

Niinhän he varmaan ovat ajatelleet mut jos Metan kokoiselta yritykseltä 1300€ vastineeksi saadaan ainoana kilpailijoista merkittävästi uniikkina uutena ominaisuutena erilainen tracking ohjaimiin niin vähän valju fiilis next genistä väkisin jää. Vuoden vanha Aerokin tuotti/tuottaa ainakin itselle huomattavasti suuremman next-gen vaikutelman kuin tuon toteutus. Tuolla hintaerolla odotin enemmän jokaisen speksin puskemista merkittävästi uudelle asteelle. Varsinkin kun ajatuksena oli niche pro-tuote kovaan hintaan.
 
Niinhän he varmaan ovat ajatelleet mut jos Metan kokoiselta yritykseltä 1300€ vastineeksi saadaan ainoana kilpailijoista merkittävästi uniikkina uutena ominaisuutena erilainen tracking ohjaimiin niin vähän valju fiilis next genistä väkisin jää. Vuoden vanha Aerokin tuotti/tuottaa ainakin itselle huomattavasti suuremman next-gen vaikutelman kuin tuon toteutus. Tuolla hintaerolla odotin enemmän jokaisen speksin puskemista merkittävästi uudelle asteelle. Varsinkin kun ajatuksena oli niche pro-tuote kovaan hintaan.

En oikein tiedä mitä meta realistisesti sitten olisi voinut tehdä? Onko ideoita mitä olisi pitänyt tehdä, joka jäi tekemättä? imho. tuo oli aika odotettu ja realistinen paketti mitä meta laittoi ulos. Tietty jos meta olisi tuplannut hinnan jolloin oltaisiin aeron hinnassa kera ohjaimien ja majakoiden niin olisi voinut vaikka tunkea tupla soc:in tai nykyinen soc+amd:lta erillinen gpu + isomman resoluution näytöt, mutta sellainen 2.5k$ hintaan niin olisiko järkeä? Tietty meta olisi voinut mennä toiseenkin suuntaan ja SOC pois, pelkkä pc headset ja kaikki paukut vielä parempaan näyttöön 1500$ hintaan? Pelkkä pc-headset ei oikein toimisi devausalustana ar/mixed reality laseille, kun se vaatisi pc:n reppuun tms. jos yrittää devata sille vaikka jotain pokemon/ingress tyyppistä peliä.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein tiedä mitä meta realistisesti sitten olisi voinut tehdä? Onko ideoita mitä olisi pitänyt tehdä, joka jäi tekemättä? imho. tuo oli aika odotettu ja realistinen paketti mitä meta laittoi ulos. Tietty jos meta olisi tuplannut hinnan jolloin oltaisiin aeron hinnassa kera ohjaimien ja majakoiden niin olisi voinut vaikka tunkea tupla soc:in tai nykyinen soc+amd:lta erillinen gpu + isomman resoluution näytöt, mutta sellainen 2.5k$ hintaan niin olisiko järkeä?

No kulminoituu näihin perinteisiin eli esimerkiksi juurikin näytön resoluution parannusta ja laajempaa fovia. Aitoa kuluttajalle näkyvää teknologista kehitystä, joka poistaa VR:n puutteita kuten tekstin luettavuutta ja parantaa immersiota. SoC nyt ei ollut täysin omissa käsissä mutta kuitenkin olisi luullut tuon Qualcomm "yhteistyöproggiksen" tuovan pari vuotta vanhaan vähän jotain muuta kuin Metan edustajan sanojen mukaan “ 50% refers to the increased SoC power that supports additional sensors and new use cases”, and apps not using these new features will only have “a little more performance headroom”. Nuo yhdistettynä foveated renderingin toteutukseen olisi voinut tuoda kunnon harppauksen standalone VR:n pullonkauloihin. Kaikki muut sitten nice to have plussaa päälle, jotka konkretisoituu ehkä joskus jos käyttötapauksia ja softatukea tulee.
 
No kulminoituu näihin perinteisiin eli esimerkiksi juurikin näytön resoluution parannusta ja laajempaa fovia. Aitoa kuluttajalle näkyvää teknologista kehitystä, joka poistaa VR:n puutteita kuten tekstin luettavuutta ja parantaa immersiota. SoC nyt ei ollut täysin omissa käsissä mutta kuitenkin olisi luullut tuon Qualcomm "yhteistyöproggiksen" tuovan pari vuotta vanhaan vähän jotain muuta kuin Metan edustajan sanojen mukaan “ 50% refers to the increased SoC power that supports additional sensors and new use cases”, and apps not using these new features will only have “a little more performance headroom”. Nuo yhdistettynä foveated renderingin toteutukseen olisi voinut tuoda kunnon harppauksen standalone VR:n pullonkauloihin. Kaikki muut sitten nice to have plussaa päälle, jotka konkretisoituu ehkä joskus jos käyttötapauksia ja softatukea tulee.

Ei me varmaan tästä päästä samalle sivulle. Mä ajattelen PRO:ta devaajalaitteena kohti ar/mr laitteita ja silmienseurantaa kohti algoritmeina jotka käyttävät silmienseurantaa. Devaajat devailee niitä. Ei tämä mun kirjoissa ole kuluttajatuote eikä sellaiseksi ole tarkoitettu. Silmienseuranta mikä on pro:ssa voi mahdollistaa foveated rendering yhdistämisen silmienseurantaan, jolla voi olla massiivinen vaikutus kuvanlaatuun.

Kuluttajatuote mihin haluais isompaa FOV:ia ja sisältöä voisi toivoa ulos 2023 lopulla kun Quest3 tulee myyntiin. Quest3:en kohtalo on olla järkevänhintainen massatuote. Siinä joudutaan tekemään kovasti kompromisseja, jos halutaan esim. 500e hintaluokka ilman, että myydyt laitteet tekevät tappiota.

Quest2:en hintaakin jouduttiin nostamaan tänä vuonna. Ei ihan mahdottomia voi haluta, jos rauta myydään voitolla. Sony voi tehdä jotain mielenkiintoista, kun he eivät välttämättä hae raudasta voittoa ja ottavat rahat pelimyynnistä + prosessointi tapahtuu ps5:ssa eikä kypärässä. Kuluttaja ostaa kaksi laitetta ja maksanee yli tonnin niistä yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei me varmaan tästä päästä samalle sivulle. Mä ajattelenPRO:ta devaajalaitteena kohti ar/mr ja silmienseurantaa käyttävät algoritmit kannalta. Ei tämä mun kirjoissa ole kuluttajatuote eikä sellaiseksi ole tarkoitettu.

Kuluttajatuote mihin haluais isompaa FOV:ia, sisältöä joka jo käyttää esimerkiksi sitä silmienseurantaa auttamaan renderöinnin optimoinnissa vois toivoa ulos 2023 lopulla kun Quest3 tulee myyntiin. Quest3:en kohtalo on olla järkevänhintainen massatuote ja siinä joudutaan tekemään kovasti kompromisseja, jos halutaan esim. 500e hintaluokka ilman, että myydyt laitteet tekevät tappiota.

Quest2:en hintaakin jouduttiin nostamaan tänä vuonna. Ei ihan mahdottomia voi haluta, jos rauta myydään voitolla. Sony voi tehdä jotain mielenkiintoista, kun he eivät välttämättä hae raudasta voittoa ja ottavat rahat pelimyynnistä.

No en minä sinänsä ajattele erilailla etteikö toi olisi devaajalaite mutta se on musta hassua että teknologisesti toi kuitenkin puskee tota junaa merkittävimpien teknisten ominaisuuksien osalta kovin vähän eteenpäin eli ollaan vaikka graafisella puolella melkein samoissa rajoitteissa kuin kaksi vuotta sitten julkaistun Questin kanssa. Se nyt on selvää että Questia on myyty tappiolla mutta noin merkittävällä hinnankorotuksella olisin silti odottanut suurempaa hyppyä teknologisesti. Etenkin kun samaan aikaan kilpailija ilman samanlaista Metan data/mainosmyyntikoneistoa tuottaa suoran kilpailijan melko vastaavilla ominaisuuksilla yli kolme kertaa halvemmalla.
 
No en minä sinänsä ajattele erilailla etteikö toi olisi devaajalaite mutta se on musta hassua että teknologisesti toi kuitenkin puskee tota junaa merkittävimpien teknisten ominaisuuksien osalta kovin vähän eteenpäin eli ollaan vaikka graafisella puolella melkein samoissa rajoitteissa kuin kaksi vuotta sitten julkaistun Questin kanssa. Se nyt on selvää että Questia on myyty tappiolla mutta noin merkittävällä hinnankorotuksella olisin silti odottanut suurempaa hyppyä teknologisesti. Etenkin kun samaan aikaan kilpailija ilman samanlaista Metan data/mainosmyyntikoneistoa tuottaa suoran kilpailijan melko vastaavilla ominaisuuksilla yli kolme kertaa halvemmalla.

Meta puskee niitä asioita eteenpäin pro:lla mitä se kuvittelee tärkeimmäksi omalta kannaltansa. Isompi fov tai isompi resoluutio on triviaaleja asioita devaajille ottaa käyttöön eikä niiden tarjoaminen devaajille ole mitenkään kriittistä. Toisaalta mixed reality/augmented reality käyttö minkä uudet kamerat mahdollistavat ei ole ollenkaan triviaalia ilman rautatukea. Samoin silmienseurantarauta ja sitä käyttävien algoritmien kehittäminen ei ole ollenkaan triviaalia, jos sitä silmienseurantarautaa ei ole olemassa.

SOC tarina taitaa tulla sen kautta ettei ole resursseja tehdä porttia androidista+softapinosta uusille alustoille niin mennään about samalla kuin quest2:ssa on ja linjataan pro työ samaan uraan kuin mitä quest3:een tulee niin saadaan maksimisynergiat.

Tähän kaikkeen päälle hintapaine, kun puhutaan huomattavasti edelleen halvemmasta laitteesta kuin esimerkiksi varjon aero on niin lopputuloksena on mitä on? Aerossa ei esimerkiksi ole SOC:ia sisässä(tarvii pc:n), eikä tule myöskään majakoita eikä ohjaimia siinä 2ke paketissa. Silti pelkkä aero kypärä ilman pc:ta, ohjaimia ja majakoita on kalliimpi kuin quest pro.

Tarvis katsoa se carmack:in puhe. Se linjannee jollain tavalla mihin meta on menossa. Onhan metalla tehty niitä isompi FOV protoja, silmientarkennusta tukevaa optiikkaa ja kaikkea muuta hienoa. Ne ei tällä kertaa päättyneet tuotteeseen asti syystä tai toisesta.

 
Ohjaimet pilattu surkealla 1-2h akunkestolla ja ne vielä kiinteänä ohjaimissa. Saa kuulemma ostaa myös Quest 2seen 300 dollarilla; taitaa jäädä myynti laihaksi :D
 
Tuo silmänseuranta on kätevä, mutta missään ei ole vielä kerrottu aiotaanko sitä hyödyntää esim. AirLinkissä/Linkissä. Tiedossa on että Quest2:sen resoluutio on todellisuudessa hieman ilmoitettua huonompi, joten silmänseurannalla renderöinti yhdistettynä resoluution kasvuun, voisi tuodakkin parannusta vrt. Quest2. Mutta tästä ei ole vielä tarkempaa tietoa.
 
Tuo silmänseuranta on kätevä, mutta missään ei ole vielä kerrottu aiotaanko sitä hyödyntää esim. AirLinkissä/Linkissä. Tiedossa on että Quest2:sen resoluutio on todellisuudessa hieman ilmoitettua huonompi, joten silmänseurannalla renderöinti yhdistettynä resoluution kasvuun, voisi tuodakkin parannusta vrt. Quest2. Mutta tästä ei ole vielä tarkempaa tietoa.
Kattelin, että airlink ja virtual desktop tukea ei vielä laitteella ole vaan olisi tulossa ensi vuoden puolella. Korjatkaa jos väärässä, mutta aika nihkeäksi jää tarjonta ilman pcvr.
Oikeastaan vrchat ja muut sosiaaliset ilmeidenseurantaa tukevat pelit olisivat tuolla hyvää tavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossahan ei taidettu juurikaan mainostaa silmienseurantaa? Tuota olisi voinut korostaa jos kyseisillä laseilla pystyy ohjelmat tukemaan edes iriksen seurantaan perustuvaa tarkennusta.
Käyttöjärjestelmä alkuvalikkoineen heti valmiina tukemaan sekä pari softaa/peliä millä esitellä kuinka hieno systeemi ja kuinka paljon säästää lasien teholaskentaa ja kuinka näyttävää grafiikkaa pystyy tuottamaan.
Näin itse olisin markkinoinut.
Nyt kaikki tuo on vaan turhaa sanahelinää.
Seurataan ilmeisesti silmiä, että avatarin silmät liikkuu ja räpsyy? Siinä kaikki…
 
Ohjaimet pilattu surkealla 1-2h akunkestolla ja ne vielä kiinteänä ohjaimissa. Saa kuulemma ostaa myös Quest 2seen 300 dollarilla; taitaa jäädä myynti laihaksi :D
Jos noi saadaan toimimaan myös erikseen PC:llä niin saattavat olla hyvinkin haluttuja fullbody träkkäykseen. Kuitenkin majakaton driftaamaton paikannus. Virtaa saa sitten lisäakulla.
 
Itsellä tuli tästä proosta ekaksi kyllä mieleen julkaisun jälkeen, että mitä järkeä nimeä laite Quest Prooksi? Ihmiset mieltää Questin ennen kaikkea pelaamiseen, Pro hyvin geneerinen lisä, ehkä joku Quest "Journey". Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että jos Pro varataan enterprise puolelle niin Metan kehitys putkessa ei ole kuluttajille tulossa high end kamaa? Tai onhan siellä vielä Ultra tai Plus vapaana :)

Ehkä Applelta tulee myös vastaavanlainen laite joka on tarkoittettu lähinnä luovalla-alalla. Lisäksi tässä Meta astui nyt myös Varjon tontille.

No parempi tuuri ensi vuonna, taas. Applea ei taideta julkaista tämän vuoden puolella? HTC:ltä vissiin joku läppä tulossa? Huhuja liikkuu myös, että HP mahdollisesti laittamassa hanskat tiskiin VR:ssä? Hyvällä tuurilla Qualcomm XR3 saadaan vielä tänä vuonna Qualcomm snapdragon-summitissa, marraskuu puoliväli.
 
Itsellä tuli tästä proosta ekaksi kyllä mieleen julkaisun jälkeen, että mitä järkeä nimeä laite Quest Prooksi? Ihmiset mieltää Questin ennen kaikkea pelaamiseen, Pro hyvin geneerinen lisä, ehkä joku Quest "Journey". Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että jos Pro varataan enterprise puolelle niin Metan kehitys putkessa ei ole kuluttajille tulossa high end kamaa? Tai onhan siellä vielä Ultra tai Plus vapaana :)

Ehkä Applelta tulee myös vastaavanlainen laite joka on tarkoittettu lähinnä luovalla-alalla. Lisäksi tässä Meta astui nyt myös Varjon tontille.

No parempi tuuri ensi vuonna, taas. Applea ei taideta julkaista tämän vuoden puolella? HTC:ltä vissiin joku läppä tulossa? Huhuja liikkuu myös, että HP mahdollisesti laittamassa hanskat tiskiin VR:ssä? Hyvällä tuurilla Qualcomm XR3 saadaan vielä tänä vuonna Qualcomm snapdragon-summitissa, marraskuu puoliväli.
Tuli itselläkin mieleen että Quest Business olisi ollut paljon parempi nimi.
Ehkä ajateltiin että Pro nimellä tämä saisi myyntiä paremmin myös Quest2:sen jo omistavilta.

Tällä hetkellä Pico4 vaikuttaa parhaalta uutuudelta, mutta odottelen vielä arvioita PC kuvan laadusta sillä ja mahdollista USB-kaapelin hyödyntämistä. HTC on toistaiseksi arvoitus, vaikka teaseria tuli. Valven työpaikkailmoitus voisi indikoida Deckardia, mutta siihen voi olla vielä pitkä aika.

PSVR2 kiinnostaa kans, mutta sen hintaa lisää paitsi PS5 myös sekin, että koko pelikirjaston saa ostaa sille, kun Steamia ei tueta. Ja en luota näihin DIY ratkaisuihin, joilla mahdollisesti PSVR2:sen saisi pyörimään PC:llä.
 
jos Pro varataan enterprise puolelle niin Metan kehitys putkessa ei ole kuluttajille tulossa high end kamaa? Tai onhan siellä vielä Ultra tai Plus vapaana :)
Meta on antanut ymmärtää, että 2023 ja 2024 tulee quest pohjaiset uudet laitteet. Pro:lle tulee seuraaja 2024 tai 2025.

Mun valistunut arvaus on,että metan kuluttajatuotteet ovat konsolihintaluokassa. Niillä haetaan kymmenien miljoonien myyntiä. Meta jättää niche tonnienhintaiset headsetit pro:n varaan ja kilpailijoille. Prot imho niche tuotteita devaajille, joilla testataan tulevaisuusteknologioita joita käyttävää softaa ei ole olemassa. Jos haluaa paremman kuluttajalaitteen niin varjo, pimax tms. on ystävä. Ne tosin myyvät vain kourallisen versus quest2:en 15miljoonaa+ yksikköä myynti.

Sony psvr2 on mielenkiintoinen. Siinähän on tobiilta silmienseuranta ja sdk:ssa esimerkit sen käyttämiseen. Foveated renderingin kanssa. Pelituen vois olettaa ilevan hyvä. Unityn kommentit
According to Android Central, the Unity talk revealed that GPU frame times are 3.6x faster when using foveated rendering with eye-tracking on PSVR 2, or just 2.5x faster when using foveated rendering alone (which presumably only blurs the edges of the headset’s field of view, which is a technique commonly used on Quest headsets.
 
PSVR2, PS5 ja Gran Turismo 7 bundle voisi olla ratkaisu kevyeen ajosimuiluun, olettaen että GT7 sen VR tuen saa. Siinä olisi valmiiksi mietetty kaikki, pyörii takuulla ja voi unohtaa PC maailman armottoman säätämisen.
 
Onko kenelläkään valve indexin kanssa sellaista ominaisuutta, että center view nappia pitää painella jatkuvasti kun istut simulaattorissa ajamassa autoa? Näkymä vaeltelee koko ajan vähäsen. Sitä ei huomaa ajossa, mutta huomaa kun painaa center view nappia niin kuljettaja silmät siirtyneet kymmenen senttiä pois päästä. Majakat ovat HTC Vive ajoilta, niitä on kaksin kappalein molemmilla puolilla istuinta.
 
Onko kenelläkään valve indexin kanssa sellaista ominaisuutta, että center view nappia pitää painella jatkuvasti kun istut simulaattorissa ajamassa autoa? Näkymä vaeltelee koko ajan vähäsen. Sitä ei huomaa ajossa, mutta huomaa kun painaa center view nappia niin kuljettaja silmät siirtyneet kymmenen senttiä pois päästä. Majakat ovat HTC Vive ajoilta, niitä on kaksin kappalein molemmilla puolilla istuinta.

Itselläni on tätä tapahtunut useillakin eri laseilla mutta tuolloin vika ollut aina seurannassa, valoisuudessa (wmr) vika, Indexillä oli majakka (yksi) toisinaan itselläni liian lähellä.
 
1665823532791.png



Tuli pitkällisen pohdinnan jälkeen peruttua noiden Picojen tilaus. Ohessa muutama syy:


Kiinan CCCP valvoo


Ensimmäinen heräte Pico4 laitteiden kyseenalaistamiselle oli kun eräältä saksalaiset YouTube-kanavalta selvisi että Tiktokin omistava Bytedance omistaa myös Pico4 valmistavia Pico-yhtiön. Tietäen millainen valvontakoneisto Kiina on ja kuinka paljon Tiktokin kautta kerätään tietoa, ei ajatus tietojen jakamisesta Kiinan CCCP:lle juuri maistu.


VR-sisällön puute


VR markkinat ovat nähdäkseni vielä alkuvaiheessa. Isoin syy tälle ei ole rauta vaan softa. Yksikään suuri julkaisija (Sony, Microsoft, Tencent) ei ole vielä tuonut onnistuneesti suuria ja tunnettuja tarinavetoisia pelisarjoja VR-laseille. Ensimmäinen muutos tapahtunee onneksi ensi vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä kun Sony tuo PSVR2 markkinoille.

Toki VR maailmasta löytyy toki paljon simu- ja indiepelejä. Ne eivät kuitenkaan itseäni varsinaisesti kiinnosta. Haluaisin nähdä enemmän tarinavetoisia pelejä markkinoilla. Ainoa kiinnostava VR-peli on siis HL:Alyx jonka läpipeluuseen menee 12 tuntia HLTB:n mukaan. Pelkästään sillä on vaikea perustella VR lasien hankintaa.


All-in VR-maailmaan

VR-maailma vaikuttaa sen verran lupaavalta, että perinteisten pelien pelaaminen VR-pelien rinnalla tuntuisi puutteelliselta. Tällä hetkellä itselläni on vielä kymmeniä kiinnostavia perinteisiä pelejä joita haluaisin vielä pelata. Olen ajatellut, että kun siirryn VR-maailmaan, takaisinpäin ei ole juuri enää katsomista.


Milloin olisi mielestäni oikea aika hypätä VR-lasien käyttöön?


Nähdäksäni jos haluaa pelata jatkossa pelkästään pelkkiä VR-pelejä, niin joko vuosi 2024 tai 2025 olisi ensimmäisiä oikeita hetkiä VR-lasien hankkimiseen. Tämä johtuu siitä, että Sonylla kestää yleensä vähintään vuosi tuoda omat pelinsä PC:lle tarjolle. Toinen syy on, että huhupajojen mukaan Valven Deckard-lasit tulisivat joko ensi vuoden lopulla tai 2024 alussa markkinoille. Valven VR-lasit kiinnostavat itseäni eniten sillä Valven keräämät henkilötiedot ovat lähinnä maksuihin ja pelaamiseen liittyviä. Lisäksi veikkaan, että Microsoft ei loputtomasti tule olemaan VR-markkinoiden ulkopuolella. Microsoftilla voisi olla useita mielenkiintoisia pelisarjoja jotka toimisivat erinomaisesti VR:llä. Miten olisi vaikka seuraava Elder Scrolls täysin VR:lle suunniteltuna tai Dishonored 3?


Tässä pitäisi vielä muutama vuosi pyristellä VR-kiusausta vastaan. Katsotaan kuinka hyvin se onnistuu. Ainakin sain jo rahat takaisin tilille Gigantilta.
 
Hyvää pohdintaa. Minusta VR ei korvaa täysin näytöltä pelaamista. Eivätkä ne minusta ole edes suoraan toistensa kilpailijoita. Esimerkkinä vaikkapa RTS pelit, ei VR siihen kovin paljoa lisää tuo ja homma toimii paremmin näytöllä, näppiksellä ja hiirellä. Kun taas tiettyjä pelejä ei voisi yksinkertaisesti tehdä näytölle, vaikkapa Beat Saber.
Itse pelaan harvakseltaan nykyään VR:llä, koska aloituskynnys on sen verran korkeampi kuin näytöllä. Rift CV1:llä pelaan niin aina pitää raivata pelialue ja suorittaa varalta kalibrointi. Osittain samasta syystä VR ei ole kaikkien juttu, niin kuin ei pelaaminen yleensäkään ja varsinkaan PC pelaaminen. VR pahoinvointi on myös iso ongelma joka estää osittain yleistymisen suurille massoille.
Siitä huolimatta en ole VR:stä luopumassa ja seuraan alaa suurella mielenkiinnolla.
 
Muusta olen myös samaa mieltä, paitsi tuosta All-In kohdasta. Eivät VR-pelit ja perinteiset pelit sulje toisiaan pois.

Mutta joo. Kiina ei ole luotettava toimija.
 
Ihan hyvää analyysiä.

Itse ostin Q2:n julkaisun aikoihin ja käytän sitä sekä itsellään että langattomassa PCVR:ssä. Käytän suunnilleen 2-5h viikossa standalonea ja silloin tällöin parin tunnin sessioita PCVR:ää.

Kiinan CCCP valvoo

Pico vs Oculus on kieltämttä siinä, että haluaako myydä yksityisyytensä Metalle vai Tencentille. PC puolelle rahalla saa riippumatonta rautaa, mutta standalone VR:n puolelta muita vaihtoehtoja käytännössä ei ole. Ainkin julkaisussa Q2 oli hyvin lähelle tuontatohintaa ja todennäköisesti niin on Picokin. Meta sentään ei ole valtiollisella tasolla oleva toimija. Tencent on velvollinen keskuskomitealle.


VR-sisällön puute
VR markkinat ovat nähdäkseni vielä alkuvaiheessa. Isoin syy tälle ei ole rauta vaan softa.

Tästä ollaan samaa mieltä, tarvitsisi lisää softaa, joka tuo VR:n parhaat puolet esiin. Sen sijaan väitän, että tämä johtuu siitä, että vielä ei ole riittävän laajaa laitekantaa AAA peleille ja ne ovatkin enemmän uudelleenlämmittelyjä, sivuprojekteja tai tekniikkademoja.

VR:lle on kyllä myös omat genrensä, joihin se tuo merkittävästi lisäarvoa (esim. simulaattorit) tai ovat uniikkeja ("beat saber").

Oikea syy on mielestäni siinä, että todellista hallitsevaa markkinapaikka ole syntynyt, vaan sekä laitekanta että myyntikanavat ovat sirpaleisia. Uskon itse, että alalle tulee vielä konsolityyppiset yksinoikeudet ja markkinapaikat, joita vetää laitevalmistajat (Vrt. konsolit). Sopimustekniset asiat unohtaen porttaaminen ekosysteemistä toiseen on helppoa, kun toistaiseksi kaikki käyttävät Qualcommin referenssiarkkitehtuureja. Äänestän täällä voittajaksi Metaa, vaikka kompastelevatkin ja vahvana kakkosena Sony.

PCVR puolella sitten Steam on itseoikeutetusti ja ansaitusti valtias, mutta sujuva (langaton) PCVR on vielä niin monen muuttujan summa, ettei siitä ole vielä pitkään valtavirtaan.

Pelipuolen kehityksessä on ollut aitoja teknisiä haasteita, jotka eivät välttämättä edes liity VR-puoleen. GTA:SA:sta piti tulla uudelleenlämmittelyt eri alustoille, mutta jo 2D porttaukset olivat niin huonoja, että VR projektit menivät jäihin, ehkä ikuisestikin.

All-in VR-maailmaan

VR-maailma vaikuttaa sen verran lupaavalta, että perinteisten pelien pelaaminen VR-pelien rinnalla tuntuisi puutteelliselta. Tällä hetkellä itselläni on vielä kymmeniä kiinnostavia perinteisiä pelejä joita haluaisin vielä pelata. Olen ajatellut, että kun siirryn VR-maailmaan, takaisinpäin ei ole juuri enää katsomista.

Tämä on se osuus, jossa olen vahvimmin eri mieltä kanssasi. VR ei ole vielä tai lähitulevaisuudessakaan mikään Oasis tai Matriisi, vaan pikemminkin samanlainen kikka kuin bändisoittimet, tanssimatot tai vaikkapa steamdeckin / switchin kannettava käyttökokemus. Kun sitä lähestyy tältä kantilta, niin on kyllä hintansa arvoista jännää ja erilaista tekemistä ja pelattavaa.

Olen itse aina suositellut kaikille, jotka harkitsee VR:n ja jonkin muun pelilaitteen väliltä, että ostaa ensin konsolin tai PC:n ja sitten vasta sen silmikon.


Milloin olisi mielestäni oikea aika hypätä VR-lasien käyttöön?

Nähdäksäni jos haluaa pelata jatkossa pelkästään pelkkiä VR-pelejä, niin joko vuosi 2024 tai 2025 olisi ensimmäisiä oikeita hetkiä VR-lasien hankkimiseen.

Sinun odotuksilla sanoisin, että kokemus on tarpeeksi viilattu vasta joskus 2030-luvun puolella. Tuohon tarvittaisiin parikin revoluutiota, kun parin seuraavan vuoden aikana on luvassa pääosin evoluutiota sekä käyttäjäkunnan kasvua.
 
Pelaan molempia rinta rinnan, itsekkin kuvittelin VR lasit ostaessani siirtyväni siihen maailmaan, mutta kyllä perinteisillä peleillä on paikkansa.

Ei HLA ole mitenkään ainoa hyvä VR peli, ehkä paras, mutta monia muitakin hyviä AAA tasoisia löytyy. Avaruus/lentosimuiluun löytyy massiivisesti pelattavaa Eliten ja FS2020 muodossa, myös autosimujen ystävällä ei pelattava lopu.

Picossa kieltämättä on Kiina-riskinsä, mutta pidän sitä edelleen varteenottavana laitteena, kaipaan kuitenkin ensin selvyyttä sen PCVR striimaukseen sekä langattomana että mahdollisesti USB kaapelin kautta. Virtual Desktop ei minua täysin vakuuta, koska en ole saanut läheskään kaikkia pelejä pyörimään sen kautta.
 
Tuo sisällön puute kyllä aina kummastuttaa. Miten paljon porukka muka ehtii sitä kuluttaa päivittäin, jotta se loppuu kesken?

Enemmän ongelma on siinä, että tarjonta on vähän kuin joku googlen play kauppa 10 vuotta sitten. Paljon sellaista meh tason sälää, ja niitä aidosti kiinnostavia timantteja on vain kourallinen. Korkean tuotantoarvon omaavia sitäkin vähemmän.
 
Ei ole todellista, ei ole MSFS2020 testattu vaikka sitä pelaa tuhansia pelaajia VR:ssä.

Olisin myös mielelläni nähnyt jo tuossa jutussa, mutta ensi viikolla pitäisi olla BTR:ltä tulossa jatkoartikkeli jossa testataan myös MSFS2020.

Facebookin kannalta mixed reality, silmienseuranta, ohjaimet joissa ei ole katvealuetta jne. on sitä next gen:ia. Niiden avulla voi devata kokemuksia metan tuleville ar-laseille ja tuleville kuluttajatuotteille joita ei ole mahdollista tehdä q2:lla. Esimerkiksi foveated rendering yhdistettynä silmienseurantaan ja pelienginen kehittäminen niitä hyväksikäyttäen. Kuluttajalle tuo on nollateknologiaa tällä hetkellä, mutta devaajille tärkeätä.

Sony lienee tekee silmienseurannan paremmin kuluttajan kannalta, kun he tekevät sekä raudan että pelit ps5:lle.

Silmienseuranta ja foveated rendering yhdistettynä voi tuottaa paljon paremman lopputuloksen kuin esimerkiksi 50% lisää tehoa gpu:hun.

En odottaisi silmienseurannalta mitään valtavia suorituskykyparannuksia, en ainakaan jos puhutaan näistä n. 100 asteen FOV:llä varustetuista laseista joita meillä nyt on käytännössä toistaiseksi kaikki mainstream-tarjonta, isommilla FOV-arvoilla kylläkin sitten hyödyt kasvaa merkittävästi. Carmack myös vähän käsitteli tätä Connect-puheessaan ja totesi että Oculus itse aikanaan latasi nämä valtavat odotukset, mutta käytännössä on käynyt selväksi että erilaisten rajoitteiden takia hyödyt jäävät paljon marginaalisemmiksi. PSVR2:n GDC-puhe ja muut luvut ovat sitten esim. niiden lasien osalta tämän vahvistaneet että hyötyä on fixed foveatediin nähden toki saatavissa mutta suhteellisen vähän kyllä, ei läheskään mitään 50%.

No en minä sinänsä ajattele erilailla etteikö toi olisi devaajalaite mutta se on musta hassua että teknologisesti toi kuitenkin puskee tota junaa merkittävimpien teknisten ominaisuuksien osalta kovin vähän eteenpäin eli ollaan vaikka graafisella puolella melkein samoissa rajoitteissa kuin kaksi vuotta sitten julkaistun Questin kanssa. Se nyt on selvää että Questia on myyty tappiolla mutta noin merkittävällä hinnankorotuksella olisin silti odottanut suurempaa hyppyä teknologisesti. Etenkin kun samaan aikaan kilpailija ilman samanlaista Metan data/mainosmyyntikoneistoa tuottaa suoran kilpailijan melko vastaavilla ominaisuuksilla yli kolme kertaa halvemmalla.

Vaikea kyllä ymmärtää miten tätä voi kuvailla niin että puskee "kovin vähän" muuta kuin juuri sen kautta että omat prioriteetit on täysin eri kuin se mitä FB (Meta) on halunnut kehittää ja keskittyy katsomaan ainoastaan niitä osa-alueita joita eivät juurikaan ole edes suuresti yrittäneet tässä kehittää.

Liikkeenseurannan osaltahan tuo on nyt se laite joka viimein tarjoaa täysin samaa tasoa kuin Valven lighthouse eli merkittävä edistysaskel joka tekee ulkoiset majakat käytännössä täysin turhiksi. Silmien ja kasvojen ilmeiden seuranta on tärkeää sosiaalisen VR:n sovellutuksissa ja tuonee odotettavissa olevan vahvan softatuen kautta toisten ihmisten läsnäolon tuntuman ihan uudelle tasolle. Augmented/Mixed Reality konvergenssia on povattu vuosikaudet ja tämä on nyt ensiaskel siihen suuntaan.

edit: Niin ja tämä on ensimmäinen kunnon edistysaskel VR-lasien optiikassakin, lasien koko pieneni reippaasti pancake-linssien ansiosta ja toivon mukaan visuaalisestikin laatu parani vaikka en ole vielä ehtinyt arvioita tuosta puolesta lukea. Teknisesti nämä ovat niin monella osa-alueella mielenkiintoiset lasit että meinaa unohtuakin merkittäviä asioita...

Ei tämä nyt mikään devkittikään pelkästään minusta ole vaan tällä tavoitellaan uutta business-puolen markkinaa jonka nähdään potentiaalisesti olevan iso, mutta jota ei toistaiseksi MR-laseille ole kovin suurena olemassa. En usko että Metakaan silti odottaa sen hetkessä aukeavan kun ovat aika kärsivällisesti tähänkin asti tätä kehittäneet.
 
Viimeksi muokattu:
Enemmän ongelma on siinä, että tarjonta on vähän kuin joku googlen play kauppa 10 vuotta sitten. Paljon sellaista meh tason sälää, ja niitä aidosti kiinnostavia timantteja on vain kourallinen. Korkean tuotantoarvon omaavia sitäkin vähemmän.
Tämä oli ongelma noin viitisen vuotta sitten. Nykyään jäänee vain mainostuksen puutteen ongelmaksi. Samanlaista unity soossia kuin pc:llä sieltä tulee joo, mutta kaikki isot simupelit pyörii vr:llä, hl alyxissä on enemmän modeja kuin alkuperäisessä halflifessä ja todella siistejä härpäkkeitä ja rytmipelejä julkaistaa vr-alustalle enemmän kuin pc:lle. Pelkästään vrchat tarjoaa contenttiä aivan suunnattomasti ja esim skyrimvr on ihan yhtä modattava vr:ssä kuin lättäruudullakin. Eri asia onkin, että jaksaako sitä se headset päässä hikoilla menemään; joskus paljon chillimpää vain istua röhnöttää hiirellä klikkailemassa sohvalla kuin tehdä akrobatia liikkeitä 100kg+ läskinä keski-ikäisenä miehenä jumppamatolla

Jokaisesta genrestä sieltä löytynee sälää, mutta ihan kaikkea ei kyllä vr:ssä kannata pelata käyttöliittymän takia. Jotain strategiaklikkailua ei kyllä jaksa headset päässä klikkailla tai eleillä ähertää kun homma toimii niin paljon paremmin hiirellä ja näppiksellä. Toisaalta vr:llä on pelejä kuten jet island jotka lättäruudulla jäisivät aika höttöiseksi elämykseksi.

En nyt kyllä ihan kaikkea jaksa vr:llä pelata itsekään, mutta kyllä sieltä löytyy "jokaiselle jotakin", jos jaksaa kaivella. Isompi ongelma ainakin itsellä on tilanpuute, kun nyt juuri tekisi miele pelailla isolla playspacella toimivia action pelejä, mutta isoin huone asunnossasin on 2mx3m niin siinä ei hirveästi juhlita. Eikä asuntoa oikein voi päivittää käymällä läheisessä marketissä :p
 
Gigantti ja 4.10 tilattu pico 4 :/
 

Liitteet

  • Screenshot_20221015-232040_Chrome.jpg
    Screenshot_20221015-232040_Chrome.jpg
    40,9 KB · Luettu: 58
Vaikea kyllä ymmärtää miten tätä voi kuvailla niin että puskee "kovin vähän" muuta kuin juuri sen kautta että omat prioriteetit on täysin eri kuin se mitä FB (Meta) on halunnut kehittää ja keskittyy katsomaan ainoastaan niitä osa-alueita joita eivät juurikaan ole edes suuresti yrittäneet tässä kehittää.

Liikkeenseurannan osaltahan tuo on nyt se laite joka viimein tarjoaa täysin samaa tasoa kuin Valven lighthouse eli merkittävä edistysaskel joka tekee ulkoiset majakat käytännössä täysin turhiksi. Silmien ja kasvojen ilmeiden seuranta on tärkeää sosiaalisen VR:n sovellutuksissa ja tuonee odotettavissa olevan vahvan softatuen kautta toisten ihmisten läsnäolon tuntuman ihan uudelle tasolle. Augmented/Mixed Reality konvergenssia on povattu vuosikaudet ja tämä on nyt ensiaskel siihen suuntaan.

edit: Niin ja tämä on ensimmäinen kunnon edistysaskel VR-lasien optiikassakin, lasien koko pieneni reippaasti pancake-linssien ansiosta ja toivon mukaan visuaalisestikin laatu parani vaikka en ole vielä ehtinyt arvioita tuosta puolesta lukea. Teknisesti nämä ovat niin monella osa-alueella mielenkiintoiset lasit että meinaa unohtuakin merkittäviä asioita...

Ei tämä nyt mikään devkittikään pelkästään minusta ole vaan tällä tavoitellaan uutta business-puolen markkinaa jonka nähdään potentiaalisesti olevan iso, mutta jota ei toistaiseksi MR-laseille ole kovin suurena olemassa. En usko että Metakaan silti odottaa sen hetkessä aukeavan kun ovat aika kärsivällisesti tähänkin asti tätä kehittäneet.

Noh se on varmaan selvää että prioriteetit on erilaiset. Pohjimmiltaan tää palaa siihen mitä saatiin yli kolminkertainen hinta huomioiden suhteessa kaksi vuotta vanhaan omaan tuotteeseen ja tämän hetkisiin kilpailijoihin joista keskeisin toki Pico 4. Mitä ongelmia ratkaistiin ja mitä uusia juttuja tuotiin FB:n miljardeilla. Käteen jää hieman parempi piirisarja, ohjainten standalone tracking, silmien ja kasvojen seuranta sekä mixed reality. Näistäkin standalone tracking ja kasvojen seuranta ovat ainoita uniikkeja ominaisuuksia. Graafisten ominaisuuksien osalta jäätiin hieman provosoiden edelleen sinne keskinkertaisten mobiilipelien tasolle niin tehojen, FOV:n kuin resoluution osalta. Standalone tracking on toki kiva juttu mutta oliko Questin tracking nyt jollekin joku oikea ongelma? Itse olen lähinnä nähnyt sitä kehuttavan että pääsee lähes samaan kuin majakoilla. Mixed reality on vähän future bet täysin eri kategoriaan. Onhan noita kameroitakin headseteissä näkynyt, Googlen ja Microsofin Glass/Hololens -virityksiäkin nähty mutta mitään läpimurtoa niillä ei vieläkään ole. Nyt varmaan sovelluksia tulee mutta se on kuitenkin hieman erilainen käyttötarkoitus joka jotain nappaa ja toista ei. Suunseurantakin tommonen vähän nice to have ominaisuus mutta tuskin tulee kenenkään tajuntaa räjäyttään.
 

Pelkän linkin jakamisen sijaan olisi hyvä laittaa myös referaatti, kiitos.

Myös liikkumista VR:ssä tarvitsee kehittää. Ehkä kun koko kehon seuranta tulee vakiona silmikon/kypärän mukana saadaan liikkuminen kehitettyä "täydelliseksi". Nalo kyllä toimii (useimmiten) mutta ohjainten kanssa käsien heiluttaminen ei ole "oikein". Trackerit jaloissa parantaa tilannetta mutta menee aika kalliiksi. Ja hyppiminen on aika perseestä VR:ssä, varsinkin fyysinen hyppääminen. Lähes kaikenlainen hyppiminen on helpompaa näppis+hiirellä kuin VR:ssä.
 
Tämä oli ongelma noin viitisen vuotta sitten. Nykyään jäänee vain mainostuksen puutteen ongelmaksi. Samanlaista unity soossia kuin pc:llä sieltä tulee joo, mutta kaikki isot simupelit pyörii vr:llä, hl alyxissä on enemmän modeja kuin alkuperäisessä halflifessä ja todella siistejä härpäkkeitä ja rytmipelejä julkaistaa vr-alustalle enemmän kuin pc:lle. Pelkästään vrchat tarjoaa contenttiä aivan suunnattomasti ja esim skyrimvr on ihan yhtä modattava vr:ssä kuin lättäruudullakin. Eri asia onkin, että jaksaako sitä se headset päässä hikoilla menemään; joskus paljon chillimpää vain istua röhnöttää hiirellä klikkailemassa sohvalla kuin tehdä akrobatia liikkeitä 100kg+ läskinä keski-ikäisenä miehenä jumppamatolla

Jokaisesta genrestä sieltä löytynee sälää, mutta ihan kaikkea ei kyllä vr:ssä kannata pelata käyttöliittymän takia. Jotain strategiaklikkailua ei kyllä jaksa headset päässä klikkailla tai eleillä ähertää kun homma toimii niin paljon paremmin hiirellä ja näppiksellä. Toisaalta vr:llä on pelejä kuten jet island jotka lättäruudulla jäisivät aika höttöiseksi elämykseksi.

En nyt kyllä ihan kaikkea jaksa vr:llä pelata itsekään, mutta kyllä sieltä löytyy "jokaiselle jotakin", jos jaksaa kaivella. Isompi ongelma ainakin itsellä on tilanpuute, kun nyt juuri tekisi miele pelailla isolla playspacella toimivia action pelejä, mutta isoin huone asunnossasin on 2mx3m niin siinä ei hirveästi juhlita. Eikä asuntoa oikein voi päivittää käymällä läheisessä marketissä :p

Noh en tiedä. Tilanne on selvästi parantunut mutta jos parhaiden VR-pelien yhteydessä pitää edelleen mainita simulaattorit ja Skyrim VR niin kyllä se nyt omaa kieltään kertoo. Ei sillä että niissä olisi mitään vikaa mutta isoja laadukkaita VR-pelejä on edelleen aika vähän. Tarjonta on kyllä moninkertaistunut muttei edelleenkään mahtava etenkään kun sen yhdistää pelaajan henkilökohtaiseen makuun. VR pelit ovat myös keskimäärin edelleen aika lyhyitä. Eikä niitä Alyxin kaltaisia isoja produktioita kovin montaa ole tullut. Sinänsä se on myös ymmärrettävää kun ei tämä VR edelleenkään ole mikään suurivolyyminen markkina suhteessa perinteisiin peleihin. Tilannetta ei toki helpota nämä PSVR/Meta yksinoikeuskuviot vaikka tietyllä tapaa ne samalla edesauttavat isoja tuotantoja rahoituksellaan. Parastahan olisi jos noi perinteiset pelit alkaisivat saada toteutuksen yhteydessä pelintekijän toteuttamia VR-moodeja kun se injektoreillakin tuntuu onnistuvan. Toisaalta aito tuki vaatisi sen että VR-toteutus on huomioitu jollain tasolla myös peliä suunnitellessa oli se sitten teknisten rajoitteiden huomiointi tai VR:n erityispiirteet mm. liikkumisen ja vuorovaikutteisuuden suhteen.
 
Noh en tiedä. Tilanne on selvästi parantunut mutta jos parhaiden VR-pelien yhteydessä pitää edelleen mainita simulaattorit ja Skyrim VR niin kyllä se nyt omaa kieltään kertoo. Ei sillä että niissä olisi mitään vikaa mutta isoja laadukkaita VR-pelejä on edelleen aika vähän. Tarjonta on kyllä moninkertaistunut muttei edelleenkään mahtava etenkään kun sen yhdistää pelaajan henkilökohtaiseen makuun. VR pelit ovat myös keskimäärin edelleen aika lyhyitä. Eikä niitä Alyxin kaltaisia isoja produktioita kovin montaa ole tullut. Sinänsä se on myös ymmärrettävää kun ei tämä VR edelleenkään ole mikään suurivolyyminen markkina suhteessa perinteisiin peleihin. Tilannetta ei toki helpota nämä PSVR/Meta yksinoikeuskuviot vaikka tietyllä tapaa ne samalla edesauttavat isoja tuotantoja rahoituksellaan. Parastahan olisi jos noi perinteiset pelit alkaisivat saada toteutuksen yhteydessä pelintekijän toteuttamia VR-moodeja kun se injektoreillakin tuntuu onnistuvan. Toisaalta aito tuki vaatisi sen että VR-toteutus on huomioitu jollain tasolla myös peliä suunnitellessa oli se sitten teknisten rajoitteiden huomiointi tai VR:n erityispiirteet mm. liikkumisen ja vuorovaikutteisuuden suhteen.

Tarkoituksella en ruvennut luettelemaan, menee helposti juupas eipäs väittelyksi. Myöskään lyhempien pelien suhteen ei ole itsellä ollut puutetta sellaisista mistä olen nauttinut. Modatuista esim. praydogin RE sarja on täysin pelikelpoinen.

Modeista Praydogin universal injector edistyy koko ajan, hieman tarvii vielä laittaa jos-sanaa eteen VR:n sulavuudesta, mutta jos sekin saadaan kuntoon, niin ei tällä listalla pitäisi pelattava loppua:

Simulaattorien mainitseminen johtuu siitäkin, että on monia jotka sahaavat niitä liki maailman tappiin, se on lähinnä esimerkki VR pelien riittävyydestä. Saisihan noita pelejä olla enemmän, ja yksinoikeudet ovat hanurista, olen samaa mieltä.

Mutta kun tuo aiempi analyysi mihin reagoin, koski sitä kannattaako VR maailmaan ylipäänsä siirtyä, niin kyllä siellä on jo sen verran hyvää pelattavaa ettei se heti lopu. Itse ostin ekan Questin vähän julkaisun jälkeen, ja nyt olen pisteessä jossa Lone Echo 2 on enää pelaamatta hyvistä AAA VR-peleistä. Sellaiset kolme vuotta meni tähän pääsyyn, ja olen käyttänyt laseja lähes päivittäin pelaten pääosin PC-pelejä, mutta myös quest storen valikoimaa.

Kelvolliset lasithan kuten Quest2 (ja Pico) ovat itse asiassa halvat, se mihin rahaa menee, on kunnon PC pyörittämään isompiakin resoluutioita. Varsinkin jos rivakka peli-PC löytyy muutenkin, ei VR-maailmaan siirtyminen ison rahan takana ole.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla myös tilattu 4.10,,,ainakin vielä lukee arvioitu toimituspäivä 27.10. Oliks sulla toi arvioitu toimitus päivämäärä alusta asti sama?
Ei mitään tietoa siitä. Oli kuitenkin ajatus pelata jo ensi viikolla, niin peruin tilauksen. Pääsee joku hieman nopeammin sitten laseihin -Gigantin toimitukset kuitenkin tuntien olisi lasit saanut varmaankin vasta joskus joulukuussa... käytetään tämä talvi vaikka kuntosalilla käymiseen ja katsotaan picojen saatavuus uudelleen ensi kesänä :D
 
Tilannetta ei toki helpota nämä PSVR/Meta yksinoikeuskuviot vaikka tietyllä tapaa ne samalla edesauttavat isoja tuotantoja rahoituksellaan. Parastahan olisi jos noi perinteiset pelit alkaisivat saada toteutuksen yhteydessä pelintekijän toteuttamia VR-moodeja kun se injektoreillakin tuntuu onnistuvan. Toisaalta aito tuki vaatisi sen että VR-toteutus on huomioitu jollain tasolla myös peliä suunnitellessa oli se sitten teknisten rajoitteiden huomiointi tai VR:n erityispiirteet mm. liikkumisen ja vuorovaikutteisuuden suhteen.

Kyllähän noi yksinoikeuskuviot on sellaisia että meillä olisi aika paljon vähemmän niitä isoja julkaisuja jos niitä ei olisi tehty. PCVR-puolella isot julkaisut on kadonneet lähes kokonaan tässä lähiaikoina kun Meta siirtyi käytännössä täysin tukemaan standalonea ja PSVR2 on odoteltu vuosia. Toki siis markkinan jakautuminen on sitten tuohon liittyvä ongelma johon varmaan viittasit mutta eiköhän kokonaisvaikutus oo ollut aika selvästi positiivinen, varsinkin kun jonkun verran on saatu näitä rajoitettuja yksinoikeuksia.

Tuosta, että portataanko ruudulla pelattavia pelejä vai tehdäänkö ihan täysin VR:lle alusta loppuun suunniteltuja pelejä aikanaan väännettiin ja Oculuksen johdolla linjaksi tuli se, kaikki täytyy tehdä alusta asti jotta kokemus olisi hyvä. Molemman tyyppisissä peleissä on minusta puolensa ja tuo että mentiin niin vahvasti sillä linjalla on saattanut kyllä olla alkuvaiheessa VR:n kehittymiselle haitaksikin. Nythän lähestymistapa on sitten selvästi muuttunut, PSVR2:n kanssa puhutaan suurimmaksi osaksi juuri porttauksista, Metakin on lähtenyt rahoittamaan GTA:SA:n ja RE4:n kaltaisia porttauksia VR:lle jne. Kuten sanot niin molempia pelitapoja tukevien kanssa kuitenkin paras olisi jos VR olisi huomioitu alusta asti eikä sitä ruuvattaisi jälkeenpäin kiinni ja toisaalta täysin VR:lle suunnitellut pelit ei kuitenkaan kaikki voi koskaan olla myös ruudulla järkevästi pelattavia.
 
Kyllähän noi yksinoikeuskuviot on sellaisia että meillä olisi aika paljon vähemmän niitä isoja julkaisuja jos niitä ei olisi tehty. PCVR-puolella isot julkaisut on kadonneet lähes kokonaan tässä lähiaikoina kun Meta siirtyi käytännössä täysin tukemaan standalonea ja PSVR2 on odoteltu vuosia. Toki siis markkinan jakautuminen on sitten tuohon liittyvä ongelma johon varmaan viittasit mutta eiköhän kokonaisvaikutus oo ollut aika selvästi positiivinen, varsinkin kun jonkun verran on saatu näitä rajoitettuja yksinoikeuksia.

Tuosta, että portataanko ruudulla pelattavia pelejä vai tehdäänkö ihan täysin VR:lle alusta loppuun suunniteltuja pelejä aikanaan väännettiin ja Oculuksen johdolla linjaksi tuli se, kaikki täytyy tehdä alusta asti jotta kokemus olisi hyvä. Molemman tyyppisissä peleissä on minusta puolensa ja tuo että mentiin niin vahvasti sillä linjalla on saattanut kyllä olla alkuvaiheessa VR:n kehittymiselle haitaksikin. Nythän lähestymistapa on sitten selvästi muuttunut, PSVR2:n kanssa puhutaan suurimmaksi osaksi juuri porttauksista, Metakin on lähtenyt rahoittamaan GTA:SA:n ja RE4:n kaltaisia porttauksia VR:lle jne. Kuten sanot niin molempia pelitapoja tukevien kanssa kuitenkin paras olisi jos VR olisi huomioitu alusta asti eikä sitä ruuvattaisi jälkeenpäin kiinni ja toisaalta täysin VR:lle suunnitellut pelit ei kuitenkaan kaikki voi koskaan olla myös ruudulla järkevästi pelattavia.

Joo vähemmän noita ilman yksinoikeuksia olisi mutta välillä mietityttää ammutaanko tässä isommassa kuvassa itseä nilkkaan. Markkina on kuitenkin edelleen niin pieni ja jos se ei kasva niin lopulta se vaan kuolee. PSVR on tässä suhteessa pahin kun sillä on kohtuullisesti isoja laadukkaita pelejä joita ei saa mitenkään muille alustoille. Oculuksen exclusivet voi sentäs yrittää kikkailla Reviven kautta muillekin. Toki rahoituksesta pitäisi jotain etuakin saada mutta ehkä vähemmän aggressiviset yksinoikeudet, jotka vaikka 6kk jälkeen tulisivat muille alustoille voivat olla isommassa kuvassa koko ekosysteemille parempia.
 
Pico 4:sen fps oli usb c kanssa samaa luokkaa ä, kuin hp reveerb g2. Langattomana ihan surkea fps. Mutta hyvä että ootte tilaillut niin tulee lisää kokemuksia. Itse yritän viikottain etsiä lisätietoa arpara AIO:sta mut tuntuu jääneen vain kiinalaisten herkuksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 608
Viestejä
4 478 502
Jäsenet
73 962
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom