Ihan hyvää analyysiä.
Itse ostin Q2:n julkaisun aikoihin ja käytän sitä sekä itsellään että langattomassa PCVR:ssä. Käytän suunnilleen 2-5h viikossa standalonea ja silloin tällöin parin tunnin sessioita PCVR:ää.
Pico vs Oculus on kieltämttä siinä, että haluaako myydä yksityisyytensä Metalle vai Tencentille. PC puolelle rahalla saa riippumatonta rautaa, mutta standalone VR:n puolelta muita vaihtoehtoja käytännössä ei ole. Ainkin julkaisussa Q2 oli hyvin lähelle tuontatohintaa ja todennäköisesti niin on Picokin. Meta sentään ei ole
valtiollisella tasolla oleva toimija. Tencent on velvollinen keskuskomitealle.
VR-sisällön puute
VR markkinat ovat nähdäkseni vielä alkuvaiheessa. Isoin syy tälle ei ole rauta vaan softa.
Tästä ollaan samaa mieltä, tarvitsisi lisää softaa, joka tuo VR:n parhaat puolet esiin. Sen sijaan väitän, että tämä johtuu siitä, että vielä ei ole riittävän laajaa laitekantaa AAA peleille ja ne ovatkin enemmän uudelleenlämmittelyjä, sivuprojekteja tai tekniikkademoja.
VR:lle on kyllä myös omat genrensä, joihin se tuo merkittävästi lisäarvoa (esim. simulaattorit) tai ovat uniikkeja ("beat saber").
Oikea syy on mielestäni siinä, että todellista hallitsevaa markkinapaikka ole syntynyt, vaan sekä laitekanta että myyntikanavat ovat sirpaleisia. Uskon itse, että alalle tulee vielä konsolityyppiset yksinoikeudet ja markkinapaikat, joita vetää laitevalmistajat (Vrt. konsolit). Sopimustekniset asiat unohtaen porttaaminen ekosysteemistä toiseen on helppoa, kun toistaiseksi kaikki käyttävät Qualcommin referenssiarkkitehtuureja. Äänestän täällä voittajaksi Metaa, vaikka kompastelevatkin ja vahvana kakkosena Sony.
PCVR puolella sitten Steam on itseoikeutetusti ja ansaitusti valtias, mutta sujuva (langaton) PCVR on vielä niin monen muuttujan summa, ettei siitä ole vielä pitkään valtavirtaan.
Pelipuolen kehityksessä on ollut aitoja teknisiä haasteita, jotka eivät välttämättä edes liity VR-puoleen. GTA:SA:sta piti tulla uudelleenlämmittelyt eri alustoille, mutta jo 2D porttaukset olivat niin huonoja, että VR projektit menivät jäihin, ehkä ikuisestikin.
All-in VR-maailmaan
VR-maailma vaikuttaa sen verran lupaavalta, että perinteisten pelien pelaaminen VR-pelien rinnalla tuntuisi puutteelliselta. Tällä hetkellä itselläni on vielä kymmeniä kiinnostavia perinteisiä pelejä joita haluaisin vielä pelata. Olen ajatellut, että kun siirryn VR-maailmaan, takaisinpäin ei ole juuri enää katsomista.
Tämä on se osuus, jossa olen vahvimmin eri mieltä kanssasi. VR ei ole vielä tai lähitulevaisuudessakaan mikään Oasis tai Matriisi, vaan pikemminkin samanlainen kikka kuin bändisoittimet, tanssimatot tai vaikkapa steamdeckin / switchin kannettava käyttökokemus. Kun sitä lähestyy tältä kantilta, niin on kyllä hintansa arvoista jännää ja erilaista tekemistä ja pelattavaa.
Olen itse aina suositellut kaikille, jotka harkitsee VR:n ja jonkin muun pelilaitteen väliltä, että ostaa ensin konsolin tai PC:n ja sitten vasta sen silmikon.
Milloin olisi mielestäni oikea aika hypätä VR-lasien käyttöön?
Nähdäksäni jos haluaa pelata jatkossa pelkästään pelkkiä VR-pelejä, niin joko vuosi 2024 tai 2025 olisi ensimmäisiä oikeita hetkiä VR-lasien hankkimiseen.
Sinun odotuksilla sanoisin, että kokemus on tarpeeksi viilattu vasta joskus 2030-luvun puolella. Tuohon tarvittaisiin parikin revoluutiota, kun parin seuraavan vuoden aikana on luvassa pääosin evoluutiota sekä käyttäjäkunnan kasvua.