VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 018
Ohjaimet pilattu surkealla 1-2h akunkestolla ja ne vielä kiinteänä ohjaimissa. Saa kuulemma ostaa myös Quest 2seen 300 dollarilla; taitaa jäädä myynti laihaksi :D
Jos noi saadaan toimimaan myös erikseen PC:llä niin saattavat olla hyvinkin haluttuja fullbody träkkäykseen. Kuitenkin majakaton driftaamaton paikannus. Virtaa saa sitten lisäakulla.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
68
Itsellä tuli tästä proosta ekaksi kyllä mieleen julkaisun jälkeen, että mitä järkeä nimeä laite Quest Prooksi? Ihmiset mieltää Questin ennen kaikkea pelaamiseen, Pro hyvin geneerinen lisä, ehkä joku Quest "Journey". Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että jos Pro varataan enterprise puolelle niin Metan kehitys putkessa ei ole kuluttajille tulossa high end kamaa? Tai onhan siellä vielä Ultra tai Plus vapaana :)

Ehkä Applelta tulee myös vastaavanlainen laite joka on tarkoittettu lähinnä luovalla-alalla. Lisäksi tässä Meta astui nyt myös Varjon tontille.

No parempi tuuri ensi vuonna, taas. Applea ei taideta julkaista tämän vuoden puolella? HTC:ltä vissiin joku läppä tulossa? Huhuja liikkuu myös, että HP mahdollisesti laittamassa hanskat tiskiin VR:ssä? Hyvällä tuurilla Qualcomm XR3 saadaan vielä tänä vuonna Qualcomm snapdragon-summitissa, marraskuu puoliväli.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
421
Itsellä tuli tästä proosta ekaksi kyllä mieleen julkaisun jälkeen, että mitä järkeä nimeä laite Quest Prooksi? Ihmiset mieltää Questin ennen kaikkea pelaamiseen, Pro hyvin geneerinen lisä, ehkä joku Quest "Journey". Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että jos Pro varataan enterprise puolelle niin Metan kehitys putkessa ei ole kuluttajille tulossa high end kamaa? Tai onhan siellä vielä Ultra tai Plus vapaana :)

Ehkä Applelta tulee myös vastaavanlainen laite joka on tarkoittettu lähinnä luovalla-alalla. Lisäksi tässä Meta astui nyt myös Varjon tontille.

No parempi tuuri ensi vuonna, taas. Applea ei taideta julkaista tämän vuoden puolella? HTC:ltä vissiin joku läppä tulossa? Huhuja liikkuu myös, että HP mahdollisesti laittamassa hanskat tiskiin VR:ssä? Hyvällä tuurilla Qualcomm XR3 saadaan vielä tänä vuonna Qualcomm snapdragon-summitissa, marraskuu puoliväli.
Tuli itselläkin mieleen että Quest Business olisi ollut paljon parempi nimi.
Ehkä ajateltiin että Pro nimellä tämä saisi myyntiä paremmin myös Quest2:sen jo omistavilta.

Tällä hetkellä Pico4 vaikuttaa parhaalta uutuudelta, mutta odottelen vielä arvioita PC kuvan laadusta sillä ja mahdollista USB-kaapelin hyödyntämistä. HTC on toistaiseksi arvoitus, vaikka teaseria tuli. Valven työpaikkailmoitus voisi indikoida Deckardia, mutta siihen voi olla vielä pitkä aika.

PSVR2 kiinnostaa kans, mutta sen hintaa lisää paitsi PS5 myös sekin, että koko pelikirjaston saa ostaa sille, kun Steamia ei tueta. Ja en luota näihin DIY ratkaisuihin, joilla mahdollisesti PSVR2:sen saisi pyörimään PC:llä.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 960
jos Pro varataan enterprise puolelle niin Metan kehitys putkessa ei ole kuluttajille tulossa high end kamaa? Tai onhan siellä vielä Ultra tai Plus vapaana :)
Meta on antanut ymmärtää, että 2023 ja 2024 tulee quest pohjaiset uudet laitteet. Pro:lle tulee seuraaja 2024 tai 2025.

Mun valistunut arvaus on,että metan kuluttajatuotteet ovat konsolihintaluokassa. Niillä haetaan kymmenien miljoonien myyntiä. Meta jättää niche tonnienhintaiset headsetit pro:n varaan ja kilpailijoille. Prot imho niche tuotteita devaajille, joilla testataan tulevaisuusteknologioita joita käyttävää softaa ei ole olemassa. Jos haluaa paremman kuluttajalaitteen niin varjo, pimax tms. on ystävä. Ne tosin myyvät vain kourallisen versus quest2:en 15miljoonaa+ yksikköä myynti.

Sony psvr2 on mielenkiintoinen. Siinähän on tobiilta silmienseuranta ja sdk:ssa esimerkit sen käyttämiseen. Foveated renderingin kanssa. Pelituen vois olettaa ilevan hyvä. Unityn kommentit
According to Android Central, the Unity talk revealed that GPU frame times are 3.6x faster when using foveated rendering with eye-tracking on PSVR 2, or just 2.5x faster when using foveated rendering alone (which presumably only blurs the edges of the headset’s field of view, which is a technique commonly used on Quest headsets.
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
115
PSVR2, PS5 ja Gran Turismo 7 bundle voisi olla ratkaisu kevyeen ajosimuiluun, olettaen että GT7 sen VR tuen saa. Siinä olisi valmiiksi mietetty kaikki, pyörii takuulla ja voi unohtaa PC maailman armottoman säätämisen.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
198
Onko kenelläkään valve indexin kanssa sellaista ominaisuutta, että center view nappia pitää painella jatkuvasti kun istut simulaattorissa ajamassa autoa? Näkymä vaeltelee koko ajan vähäsen. Sitä ei huomaa ajossa, mutta huomaa kun painaa center view nappia niin kuljettaja silmät siirtyneet kymmenen senttiä pois päästä. Majakat ovat HTC Vive ajoilta, niitä on kaksin kappalein molemmilla puolilla istuinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 934
Onko kenelläkään valve indexin kanssa sellaista ominaisuutta, että center view nappia pitää painella jatkuvasti kun istut simulaattorissa ajamassa autoa? Näkymä vaeltelee koko ajan vähäsen. Sitä ei huomaa ajossa, mutta huomaa kun painaa center view nappia niin kuljettaja silmät siirtyneet kymmenen senttiä pois päästä. Majakat ovat HTC Vive ajoilta, niitä on kaksin kappalein molemmilla puolilla istuinta.
Itselläni on tätä tapahtunut useillakin eri laseilla mutta tuolloin vika ollut aina seurannassa, valoisuudessa (wmr) vika, Indexillä oli majakka (yksi) toisinaan itselläni liian lähellä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
920
1665823532791.png



Tuli pitkällisen pohdinnan jälkeen peruttua noiden Picojen tilaus. Ohessa muutama syy:


Kiinan CCCP valvoo


Ensimmäinen heräte Pico4 laitteiden kyseenalaistamiselle oli kun eräältä saksalaiset YouTube-kanavalta selvisi että Tiktokin omistava Bytedance omistaa myös Pico4 valmistavia Pico-yhtiön. Tietäen millainen valvontakoneisto Kiina on ja kuinka paljon Tiktokin kautta kerätään tietoa, ei ajatus tietojen jakamisesta Kiinan CCCP:lle juuri maistu.


VR-sisällön puute


VR markkinat ovat nähdäkseni vielä alkuvaiheessa. Isoin syy tälle ei ole rauta vaan softa. Yksikään suuri julkaisija (Sony, Microsoft, Tencent) ei ole vielä tuonut onnistuneesti suuria ja tunnettuja tarinavetoisia pelisarjoja VR-laseille. Ensimmäinen muutos tapahtunee onneksi ensi vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä kun Sony tuo PSVR2 markkinoille.

Toki VR maailmasta löytyy toki paljon simu- ja indiepelejä. Ne eivät kuitenkaan itseäni varsinaisesti kiinnosta. Haluaisin nähdä enemmän tarinavetoisia pelejä markkinoilla. Ainoa kiinnostava VR-peli on siis HL:Alyx jonka läpipeluuseen menee 12 tuntia HLTB:n mukaan. Pelkästään sillä on vaikea perustella VR lasien hankintaa.


All-in VR-maailmaan

VR-maailma vaikuttaa sen verran lupaavalta, että perinteisten pelien pelaaminen VR-pelien rinnalla tuntuisi puutteelliselta. Tällä hetkellä itselläni on vielä kymmeniä kiinnostavia perinteisiä pelejä joita haluaisin vielä pelata. Olen ajatellut, että kun siirryn VR-maailmaan, takaisinpäin ei ole juuri enää katsomista.


Milloin olisi mielestäni oikea aika hypätä VR-lasien käyttöön?


Nähdäksäni jos haluaa pelata jatkossa pelkästään pelkkiä VR-pelejä, niin joko vuosi 2024 tai 2025 olisi ensimmäisiä oikeita hetkiä VR-lasien hankkimiseen. Tämä johtuu siitä, että Sonylla kestää yleensä vähintään vuosi tuoda omat pelinsä PC:lle tarjolle. Toinen syy on, että huhupajojen mukaan Valven Deckard-lasit tulisivat joko ensi vuoden lopulla tai 2024 alussa markkinoille. Valven VR-lasit kiinnostavat itseäni eniten sillä Valven keräämät henkilötiedot ovat lähinnä maksuihin ja pelaamiseen liittyviä. Lisäksi veikkaan, että Microsoft ei loputtomasti tule olemaan VR-markkinoiden ulkopuolella. Microsoftilla voisi olla useita mielenkiintoisia pelisarjoja jotka toimisivat erinomaisesti VR:llä. Miten olisi vaikka seuraava Elder Scrolls täysin VR:lle suunniteltuna tai Dishonored 3?


Tässä pitäisi vielä muutama vuosi pyristellä VR-kiusausta vastaan. Katsotaan kuinka hyvin se onnistuu. Ainakin sain jo rahat takaisin tilille Gigantilta.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 720
Hyvää pohdintaa. Minusta VR ei korvaa täysin näytöltä pelaamista. Eivätkä ne minusta ole edes suoraan toistensa kilpailijoita. Esimerkkinä vaikkapa RTS pelit, ei VR siihen kovin paljoa lisää tuo ja homma toimii paremmin näytöllä, näppiksellä ja hiirellä. Kun taas tiettyjä pelejä ei voisi yksinkertaisesti tehdä näytölle, vaikkapa Beat Saber.
Itse pelaan harvakseltaan nykyään VR:llä, koska aloituskynnys on sen verran korkeampi kuin näytöllä. Rift CV1:llä pelaan niin aina pitää raivata pelialue ja suorittaa varalta kalibrointi. Osittain samasta syystä VR ei ole kaikkien juttu, niin kuin ei pelaaminen yleensäkään ja varsinkaan PC pelaaminen. VR pahoinvointi on myös iso ongelma joka estää osittain yleistymisen suurille massoille.
Siitä huolimatta en ole VR:stä luopumassa ja seuraan alaa suurella mielenkiinnolla.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
34
Muusta olen myös samaa mieltä, paitsi tuosta All-In kohdasta. Eivät VR-pelit ja perinteiset pelit sulje toisiaan pois.

Mutta joo. Kiina ei ole luotettava toimija.
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
348
Ihan hyvää analyysiä.

Itse ostin Q2:n julkaisun aikoihin ja käytän sitä sekä itsellään että langattomassa PCVR:ssä. Käytän suunnilleen 2-5h viikossa standalonea ja silloin tällöin parin tunnin sessioita PCVR:ää.

Kiinan CCCP valvoo
Pico vs Oculus on kieltämttä siinä, että haluaako myydä yksityisyytensä Metalle vai Tencentille. PC puolelle rahalla saa riippumatonta rautaa, mutta standalone VR:n puolelta muita vaihtoehtoja käytännössä ei ole. Ainkin julkaisussa Q2 oli hyvin lähelle tuontatohintaa ja todennäköisesti niin on Picokin. Meta sentään ei ole valtiollisella tasolla oleva toimija. Tencent on velvollinen keskuskomitealle.


VR-sisällön puute
VR markkinat ovat nähdäkseni vielä alkuvaiheessa. Isoin syy tälle ei ole rauta vaan softa.
Tästä ollaan samaa mieltä, tarvitsisi lisää softaa, joka tuo VR:n parhaat puolet esiin. Sen sijaan väitän, että tämä johtuu siitä, että vielä ei ole riittävän laajaa laitekantaa AAA peleille ja ne ovatkin enemmän uudelleenlämmittelyjä, sivuprojekteja tai tekniikkademoja.

VR:lle on kyllä myös omat genrensä, joihin se tuo merkittävästi lisäarvoa (esim. simulaattorit) tai ovat uniikkeja ("beat saber").

Oikea syy on mielestäni siinä, että todellista hallitsevaa markkinapaikka ole syntynyt, vaan sekä laitekanta että myyntikanavat ovat sirpaleisia. Uskon itse, että alalle tulee vielä konsolityyppiset yksinoikeudet ja markkinapaikat, joita vetää laitevalmistajat (Vrt. konsolit). Sopimustekniset asiat unohtaen porttaaminen ekosysteemistä toiseen on helppoa, kun toistaiseksi kaikki käyttävät Qualcommin referenssiarkkitehtuureja. Äänestän täällä voittajaksi Metaa, vaikka kompastelevatkin ja vahvana kakkosena Sony.

PCVR puolella sitten Steam on itseoikeutetusti ja ansaitusti valtias, mutta sujuva (langaton) PCVR on vielä niin monen muuttujan summa, ettei siitä ole vielä pitkään valtavirtaan.

Pelipuolen kehityksessä on ollut aitoja teknisiä haasteita, jotka eivät välttämättä edes liity VR-puoleen. GTA:SA:sta piti tulla uudelleenlämmittelyt eri alustoille, mutta jo 2D porttaukset olivat niin huonoja, että VR projektit menivät jäihin, ehkä ikuisestikin.

All-in VR-maailmaan

VR-maailma vaikuttaa sen verran lupaavalta, että perinteisten pelien pelaaminen VR-pelien rinnalla tuntuisi puutteelliselta. Tällä hetkellä itselläni on vielä kymmeniä kiinnostavia perinteisiä pelejä joita haluaisin vielä pelata. Olen ajatellut, että kun siirryn VR-maailmaan, takaisinpäin ei ole juuri enää katsomista.
Tämä on se osuus, jossa olen vahvimmin eri mieltä kanssasi. VR ei ole vielä tai lähitulevaisuudessakaan mikään Oasis tai Matriisi, vaan pikemminkin samanlainen kikka kuin bändisoittimet, tanssimatot tai vaikkapa steamdeckin / switchin kannettava käyttökokemus. Kun sitä lähestyy tältä kantilta, niin on kyllä hintansa arvoista jännää ja erilaista tekemistä ja pelattavaa.

Olen itse aina suositellut kaikille, jotka harkitsee VR:n ja jonkin muun pelilaitteen väliltä, että ostaa ensin konsolin tai PC:n ja sitten vasta sen silmikon.


Milloin olisi mielestäni oikea aika hypätä VR-lasien käyttöön?

Nähdäksäni jos haluaa pelata jatkossa pelkästään pelkkiä VR-pelejä, niin joko vuosi 2024 tai 2025 olisi ensimmäisiä oikeita hetkiä VR-lasien hankkimiseen.
Sinun odotuksilla sanoisin, että kokemus on tarpeeksi viilattu vasta joskus 2030-luvun puolella. Tuohon tarvittaisiin parikin revoluutiota, kun parin seuraavan vuoden aikana on luvassa pääosin evoluutiota sekä käyttäjäkunnan kasvua.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
421
Pelaan molempia rinta rinnan, itsekkin kuvittelin VR lasit ostaessani siirtyväni siihen maailmaan, mutta kyllä perinteisillä peleillä on paikkansa.

Ei HLA ole mitenkään ainoa hyvä VR peli, ehkä paras, mutta monia muitakin hyviä AAA tasoisia löytyy. Avaruus/lentosimuiluun löytyy massiivisesti pelattavaa Eliten ja FS2020 muodossa, myös autosimujen ystävällä ei pelattava lopu.

Picossa kieltämättä on Kiina-riskinsä, mutta pidän sitä edelleen varteenottavana laitteena, kaipaan kuitenkin ensin selvyyttä sen PCVR striimaukseen sekä langattomana että mahdollisesti USB kaapelin kautta. Virtual Desktop ei minua täysin vakuuta, koska en ole saanut läheskään kaikkia pelejä pyörimään sen kautta.
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
348
Tuo sisällön puute kyllä aina kummastuttaa. Miten paljon porukka muka ehtii sitä kuluttaa päivittäin, jotta se loppuu kesken?
Enemmän ongelma on siinä, että tarjonta on vähän kuin joku googlen play kauppa 10 vuotta sitten. Paljon sellaista meh tason sälää, ja niitä aidosti kiinnostavia timantteja on vain kourallinen. Korkean tuotantoarvon omaavia sitäkin vähemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 909
Ei ole todellista, ei ole MSFS2020 testattu vaikka sitä pelaa tuhansia pelaajia VR:ssä.
Olisin myös mielelläni nähnyt jo tuossa jutussa, mutta ensi viikolla pitäisi olla BTR:ltä tulossa jatkoartikkeli jossa testataan myös MSFS2020.

Facebookin kannalta mixed reality, silmienseuranta, ohjaimet joissa ei ole katvealuetta jne. on sitä next gen:ia. Niiden avulla voi devata kokemuksia metan tuleville ar-laseille ja tuleville kuluttajatuotteille joita ei ole mahdollista tehdä q2:lla. Esimerkiksi foveated rendering yhdistettynä silmienseurantaan ja pelienginen kehittäminen niitä hyväksikäyttäen. Kuluttajalle tuo on nollateknologiaa tällä hetkellä, mutta devaajille tärkeätä.

Sony lienee tekee silmienseurannan paremmin kuluttajan kannalta, kun he tekevät sekä raudan että pelit ps5:lle.

Silmienseuranta ja foveated rendering yhdistettynä voi tuottaa paljon paremman lopputuloksen kuin esimerkiksi 50% lisää tehoa gpu:hun.
En odottaisi silmienseurannalta mitään valtavia suorituskykyparannuksia, en ainakaan jos puhutaan näistä n. 100 asteen FOV:llä varustetuista laseista joita meillä nyt on käytännössä toistaiseksi kaikki mainstream-tarjonta, isommilla FOV-arvoilla kylläkin sitten hyödyt kasvaa merkittävästi. Carmack myös vähän käsitteli tätä Connect-puheessaan ja totesi että Oculus itse aikanaan latasi nämä valtavat odotukset, mutta käytännössä on käynyt selväksi että erilaisten rajoitteiden takia hyödyt jäävät paljon marginaalisemmiksi. PSVR2:n GDC-puhe ja muut luvut ovat sitten esim. niiden lasien osalta tämän vahvistaneet että hyötyä on fixed foveatediin nähden toki saatavissa mutta suhteellisen vähän kyllä, ei läheskään mitään 50%.

No en minä sinänsä ajattele erilailla etteikö toi olisi devaajalaite mutta se on musta hassua että teknologisesti toi kuitenkin puskee tota junaa merkittävimpien teknisten ominaisuuksien osalta kovin vähän eteenpäin eli ollaan vaikka graafisella puolella melkein samoissa rajoitteissa kuin kaksi vuotta sitten julkaistun Questin kanssa. Se nyt on selvää että Questia on myyty tappiolla mutta noin merkittävällä hinnankorotuksella olisin silti odottanut suurempaa hyppyä teknologisesti. Etenkin kun samaan aikaan kilpailija ilman samanlaista Metan data/mainosmyyntikoneistoa tuottaa suoran kilpailijan melko vastaavilla ominaisuuksilla yli kolme kertaa halvemmalla.
Vaikea kyllä ymmärtää miten tätä voi kuvailla niin että puskee "kovin vähän" muuta kuin juuri sen kautta että omat prioriteetit on täysin eri kuin se mitä FB (Meta) on halunnut kehittää ja keskittyy katsomaan ainoastaan niitä osa-alueita joita eivät juurikaan ole edes suuresti yrittäneet tässä kehittää.

Liikkeenseurannan osaltahan tuo on nyt se laite joka viimein tarjoaa täysin samaa tasoa kuin Valven lighthouse eli merkittävä edistysaskel joka tekee ulkoiset majakat käytännössä täysin turhiksi. Silmien ja kasvojen ilmeiden seuranta on tärkeää sosiaalisen VR:n sovellutuksissa ja tuonee odotettavissa olevan vahvan softatuen kautta toisten ihmisten läsnäolon tuntuman ihan uudelle tasolle. Augmented/Mixed Reality konvergenssia on povattu vuosikaudet ja tämä on nyt ensiaskel siihen suuntaan.

edit: Niin ja tämä on ensimmäinen kunnon edistysaskel VR-lasien optiikassakin, lasien koko pieneni reippaasti pancake-linssien ansiosta ja toivon mukaan visuaalisestikin laatu parani vaikka en ole vielä ehtinyt arvioita tuosta puolesta lukea. Teknisesti nämä ovat niin monella osa-alueella mielenkiintoiset lasit että meinaa unohtuakin merkittäviä asioita...

Ei tämä nyt mikään devkittikään pelkästään minusta ole vaan tällä tavoitellaan uutta business-puolen markkinaa jonka nähdään potentiaalisesti olevan iso, mutta jota ei toistaiseksi MR-laseille ole kovin suurena olemassa. En usko että Metakaan silti odottaa sen hetkessä aukeavan kun ovat aika kärsivällisesti tähänkin asti tätä kehittäneet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
159
Enemmän ongelma on siinä, että tarjonta on vähän kuin joku googlen play kauppa 10 vuotta sitten. Paljon sellaista meh tason sälää, ja niitä aidosti kiinnostavia timantteja on vain kourallinen. Korkean tuotantoarvon omaavia sitäkin vähemmän.
Tämä oli ongelma noin viitisen vuotta sitten. Nykyään jäänee vain mainostuksen puutteen ongelmaksi. Samanlaista unity soossia kuin pc:llä sieltä tulee joo, mutta kaikki isot simupelit pyörii vr:llä, hl alyxissä on enemmän modeja kuin alkuperäisessä halflifessä ja todella siistejä härpäkkeitä ja rytmipelejä julkaistaa vr-alustalle enemmän kuin pc:lle. Pelkästään vrchat tarjoaa contenttiä aivan suunnattomasti ja esim skyrimvr on ihan yhtä modattava vr:ssä kuin lättäruudullakin. Eri asia onkin, että jaksaako sitä se headset päässä hikoilla menemään; joskus paljon chillimpää vain istua röhnöttää hiirellä klikkailemassa sohvalla kuin tehdä akrobatia liikkeitä 100kg+ läskinä keski-ikäisenä miehenä jumppamatolla

Jokaisesta genrestä sieltä löytynee sälää, mutta ihan kaikkea ei kyllä vr:ssä kannata pelata käyttöliittymän takia. Jotain strategiaklikkailua ei kyllä jaksa headset päässä klikkailla tai eleillä ähertää kun homma toimii niin paljon paremmin hiirellä ja näppiksellä. Toisaalta vr:llä on pelejä kuten jet island jotka lättäruudulla jäisivät aika höttöiseksi elämykseksi.

En nyt kyllä ihan kaikkea jaksa vr:llä pelata itsekään, mutta kyllä sieltä löytyy "jokaiselle jotakin", jos jaksaa kaivella. Isompi ongelma ainakin itsellä on tilanpuute, kun nyt juuri tekisi miele pelailla isolla playspacella toimivia action pelejä, mutta isoin huone asunnossasin on 2mx3m niin siinä ei hirveästi juhlita. Eikä asuntoa oikein voi päivittää käymällä läheisessä marketissä :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 059
Vaikea kyllä ymmärtää miten tätä voi kuvailla niin että puskee "kovin vähän" muuta kuin juuri sen kautta että omat prioriteetit on täysin eri kuin se mitä FB (Meta) on halunnut kehittää ja keskittyy katsomaan ainoastaan niitä osa-alueita joita eivät juurikaan ole edes suuresti yrittäneet tässä kehittää.

Liikkeenseurannan osaltahan tuo on nyt se laite joka viimein tarjoaa täysin samaa tasoa kuin Valven lighthouse eli merkittävä edistysaskel joka tekee ulkoiset majakat käytännössä täysin turhiksi. Silmien ja kasvojen ilmeiden seuranta on tärkeää sosiaalisen VR:n sovellutuksissa ja tuonee odotettavissa olevan vahvan softatuen kautta toisten ihmisten läsnäolon tuntuman ihan uudelle tasolle. Augmented/Mixed Reality konvergenssia on povattu vuosikaudet ja tämä on nyt ensiaskel siihen suuntaan.

edit: Niin ja tämä on ensimmäinen kunnon edistysaskel VR-lasien optiikassakin, lasien koko pieneni reippaasti pancake-linssien ansiosta ja toivon mukaan visuaalisestikin laatu parani vaikka en ole vielä ehtinyt arvioita tuosta puolesta lukea. Teknisesti nämä ovat niin monella osa-alueella mielenkiintoiset lasit että meinaa unohtuakin merkittäviä asioita...

Ei tämä nyt mikään devkittikään pelkästään minusta ole vaan tällä tavoitellaan uutta business-puolen markkinaa jonka nähdään potentiaalisesti olevan iso, mutta jota ei toistaiseksi MR-laseille ole kovin suurena olemassa. En usko että Metakaan silti odottaa sen hetkessä aukeavan kun ovat aika kärsivällisesti tähänkin asti tätä kehittäneet.
Noh se on varmaan selvää että prioriteetit on erilaiset. Pohjimmiltaan tää palaa siihen mitä saatiin yli kolminkertainen hinta huomioiden suhteessa kaksi vuotta vanhaan omaan tuotteeseen ja tämän hetkisiin kilpailijoihin joista keskeisin toki Pico 4. Mitä ongelmia ratkaistiin ja mitä uusia juttuja tuotiin FB:n miljardeilla. Käteen jää hieman parempi piirisarja, ohjainten standalone tracking, silmien ja kasvojen seuranta sekä mixed reality. Näistäkin standalone tracking ja kasvojen seuranta ovat ainoita uniikkeja ominaisuuksia. Graafisten ominaisuuksien osalta jäätiin hieman provosoiden edelleen sinne keskinkertaisten mobiilipelien tasolle niin tehojen, FOV:n kuin resoluution osalta. Standalone tracking on toki kiva juttu mutta oliko Questin tracking nyt jollekin joku oikea ongelma? Itse olen lähinnä nähnyt sitä kehuttavan että pääsee lähes samaan kuin majakoilla. Mixed reality on vähän future bet täysin eri kategoriaan. Onhan noita kameroitakin headseteissä näkynyt, Googlen ja Microsofin Glass/Hololens -virityksiäkin nähty mutta mitään läpimurtoa niillä ei vieläkään ole. Nyt varmaan sovelluksia tulee mutta se on kuitenkin hieman erilainen käyttötarkoitus joka jotain nappaa ja toista ei. Suunseurantakin tommonen vähän nice to have ominaisuus mutta tuskin tulee kenenkään tajuntaa räjäyttään.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 871
Pelkän linkin jakamisen sijaan olisi hyvä laittaa myös referaatti, kiitos.

Myös liikkumista VR:ssä tarvitsee kehittää. Ehkä kun koko kehon seuranta tulee vakiona silmikon/kypärän mukana saadaan liikkuminen kehitettyä "täydelliseksi". Nalo kyllä toimii (useimmiten) mutta ohjainten kanssa käsien heiluttaminen ei ole "oikein". Trackerit jaloissa parantaa tilannetta mutta menee aika kalliiksi. Ja hyppiminen on aika perseestä VR:ssä, varsinkin fyysinen hyppääminen. Lähes kaikenlainen hyppiminen on helpompaa näppis+hiirellä kuin VR:ssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 059
Tämä oli ongelma noin viitisen vuotta sitten. Nykyään jäänee vain mainostuksen puutteen ongelmaksi. Samanlaista unity soossia kuin pc:llä sieltä tulee joo, mutta kaikki isot simupelit pyörii vr:llä, hl alyxissä on enemmän modeja kuin alkuperäisessä halflifessä ja todella siistejä härpäkkeitä ja rytmipelejä julkaistaa vr-alustalle enemmän kuin pc:lle. Pelkästään vrchat tarjoaa contenttiä aivan suunnattomasti ja esim skyrimvr on ihan yhtä modattava vr:ssä kuin lättäruudullakin. Eri asia onkin, että jaksaako sitä se headset päässä hikoilla menemään; joskus paljon chillimpää vain istua röhnöttää hiirellä klikkailemassa sohvalla kuin tehdä akrobatia liikkeitä 100kg+ läskinä keski-ikäisenä miehenä jumppamatolla

Jokaisesta genrestä sieltä löytynee sälää, mutta ihan kaikkea ei kyllä vr:ssä kannata pelata käyttöliittymän takia. Jotain strategiaklikkailua ei kyllä jaksa headset päässä klikkailla tai eleillä ähertää kun homma toimii niin paljon paremmin hiirellä ja näppiksellä. Toisaalta vr:llä on pelejä kuten jet island jotka lättäruudulla jäisivät aika höttöiseksi elämykseksi.

En nyt kyllä ihan kaikkea jaksa vr:llä pelata itsekään, mutta kyllä sieltä löytyy "jokaiselle jotakin", jos jaksaa kaivella. Isompi ongelma ainakin itsellä on tilanpuute, kun nyt juuri tekisi miele pelailla isolla playspacella toimivia action pelejä, mutta isoin huone asunnossasin on 2mx3m niin siinä ei hirveästi juhlita. Eikä asuntoa oikein voi päivittää käymällä läheisessä marketissä :p
Noh en tiedä. Tilanne on selvästi parantunut mutta jos parhaiden VR-pelien yhteydessä pitää edelleen mainita simulaattorit ja Skyrim VR niin kyllä se nyt omaa kieltään kertoo. Ei sillä että niissä olisi mitään vikaa mutta isoja laadukkaita VR-pelejä on edelleen aika vähän. Tarjonta on kyllä moninkertaistunut muttei edelleenkään mahtava etenkään kun sen yhdistää pelaajan henkilökohtaiseen makuun. VR pelit ovat myös keskimäärin edelleen aika lyhyitä. Eikä niitä Alyxin kaltaisia isoja produktioita kovin montaa ole tullut. Sinänsä se on myös ymmärrettävää kun ei tämä VR edelleenkään ole mikään suurivolyyminen markkina suhteessa perinteisiin peleihin. Tilannetta ei toki helpota nämä PSVR/Meta yksinoikeuskuviot vaikka tietyllä tapaa ne samalla edesauttavat isoja tuotantoja rahoituksellaan. Parastahan olisi jos noi perinteiset pelit alkaisivat saada toteutuksen yhteydessä pelintekijän toteuttamia VR-moodeja kun se injektoreillakin tuntuu onnistuvan. Toisaalta aito tuki vaatisi sen että VR-toteutus on huomioitu jollain tasolla myös peliä suunnitellessa oli se sitten teknisten rajoitteiden huomiointi tai VR:n erityispiirteet mm. liikkumisen ja vuorovaikutteisuuden suhteen.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
421
Noh en tiedä. Tilanne on selvästi parantunut mutta jos parhaiden VR-pelien yhteydessä pitää edelleen mainita simulaattorit ja Skyrim VR niin kyllä se nyt omaa kieltään kertoo. Ei sillä että niissä olisi mitään vikaa mutta isoja laadukkaita VR-pelejä on edelleen aika vähän. Tarjonta on kyllä moninkertaistunut muttei edelleenkään mahtava etenkään kun sen yhdistää pelaajan henkilökohtaiseen makuun. VR pelit ovat myös keskimäärin edelleen aika lyhyitä. Eikä niitä Alyxin kaltaisia isoja produktioita kovin montaa ole tullut. Sinänsä se on myös ymmärrettävää kun ei tämä VR edelleenkään ole mikään suurivolyyminen markkina suhteessa perinteisiin peleihin. Tilannetta ei toki helpota nämä PSVR/Meta yksinoikeuskuviot vaikka tietyllä tapaa ne samalla edesauttavat isoja tuotantoja rahoituksellaan. Parastahan olisi jos noi perinteiset pelit alkaisivat saada toteutuksen yhteydessä pelintekijän toteuttamia VR-moodeja kun se injektoreillakin tuntuu onnistuvan. Toisaalta aito tuki vaatisi sen että VR-toteutus on huomioitu jollain tasolla myös peliä suunnitellessa oli se sitten teknisten rajoitteiden huomiointi tai VR:n erityispiirteet mm. liikkumisen ja vuorovaikutteisuuden suhteen.
Tarkoituksella en ruvennut luettelemaan, menee helposti juupas eipäs väittelyksi. Myöskään lyhempien pelien suhteen ei ole itsellä ollut puutetta sellaisista mistä olen nauttinut. Modatuista esim. praydogin RE sarja on täysin pelikelpoinen.

Modeista Praydogin universal injector edistyy koko ajan, hieman tarvii vielä laittaa jos-sanaa eteen VR:n sulavuudesta, mutta jos sekin saadaan kuntoon, niin ei tällä listalla pitäisi pelattava loppua:

Simulaattorien mainitseminen johtuu siitäkin, että on monia jotka sahaavat niitä liki maailman tappiin, se on lähinnä esimerkki VR pelien riittävyydestä. Saisihan noita pelejä olla enemmän, ja yksinoikeudet ovat hanurista, olen samaa mieltä.

Mutta kun tuo aiempi analyysi mihin reagoin, koski sitä kannattaako VR maailmaan ylipäänsä siirtyä, niin kyllä siellä on jo sen verran hyvää pelattavaa ettei se heti lopu. Itse ostin ekan Questin vähän julkaisun jälkeen, ja nyt olen pisteessä jossa Lone Echo 2 on enää pelaamatta hyvistä AAA VR-peleistä. Sellaiset kolme vuotta meni tähän pääsyyn, ja olen käyttänyt laseja lähes päivittäin pelaten pääosin PC-pelejä, mutta myös quest storen valikoimaa.

Kelvolliset lasithan kuten Quest2 (ja Pico) ovat itse asiassa halvat, se mihin rahaa menee, on kunnon PC pyörittämään isompiakin resoluutioita. Varsinkin jos rivakka peli-PC löytyy muutenkin, ei VR-maailmaan siirtyminen ison rahan takana ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 322
Mulla myös tilattu 4.10,,,ainakin vielä lukee arvioitu toimituspäivä 27.10. Oliks sulla toi arvioitu toimitus päivämäärä alusta asti sama?
Ei mitään tietoa siitä. Oli kuitenkin ajatus pelata jo ensi viikolla, niin peruin tilauksen. Pääsee joku hieman nopeammin sitten laseihin -Gigantin toimitukset kuitenkin tuntien olisi lasit saanut varmaankin vasta joskus joulukuussa... käytetään tämä talvi vaikka kuntosalilla käymiseen ja katsotaan picojen saatavuus uudelleen ensi kesänä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 909
Tilannetta ei toki helpota nämä PSVR/Meta yksinoikeuskuviot vaikka tietyllä tapaa ne samalla edesauttavat isoja tuotantoja rahoituksellaan. Parastahan olisi jos noi perinteiset pelit alkaisivat saada toteutuksen yhteydessä pelintekijän toteuttamia VR-moodeja kun se injektoreillakin tuntuu onnistuvan. Toisaalta aito tuki vaatisi sen että VR-toteutus on huomioitu jollain tasolla myös peliä suunnitellessa oli se sitten teknisten rajoitteiden huomiointi tai VR:n erityispiirteet mm. liikkumisen ja vuorovaikutteisuuden suhteen.
Kyllähän noi yksinoikeuskuviot on sellaisia että meillä olisi aika paljon vähemmän niitä isoja julkaisuja jos niitä ei olisi tehty. PCVR-puolella isot julkaisut on kadonneet lähes kokonaan tässä lähiaikoina kun Meta siirtyi käytännössä täysin tukemaan standalonea ja PSVR2 on odoteltu vuosia. Toki siis markkinan jakautuminen on sitten tuohon liittyvä ongelma johon varmaan viittasit mutta eiköhän kokonaisvaikutus oo ollut aika selvästi positiivinen, varsinkin kun jonkun verran on saatu näitä rajoitettuja yksinoikeuksia.

Tuosta, että portataanko ruudulla pelattavia pelejä vai tehdäänkö ihan täysin VR:lle alusta loppuun suunniteltuja pelejä aikanaan väännettiin ja Oculuksen johdolla linjaksi tuli se, kaikki täytyy tehdä alusta asti jotta kokemus olisi hyvä. Molemman tyyppisissä peleissä on minusta puolensa ja tuo että mentiin niin vahvasti sillä linjalla on saattanut kyllä olla alkuvaiheessa VR:n kehittymiselle haitaksikin. Nythän lähestymistapa on sitten selvästi muuttunut, PSVR2:n kanssa puhutaan suurimmaksi osaksi juuri porttauksista, Metakin on lähtenyt rahoittamaan GTA:SA:n ja RE4:n kaltaisia porttauksia VR:lle jne. Kuten sanot niin molempia pelitapoja tukevien kanssa kuitenkin paras olisi jos VR olisi huomioitu alusta asti eikä sitä ruuvattaisi jälkeenpäin kiinni ja toisaalta täysin VR:lle suunnitellut pelit ei kuitenkaan kaikki voi koskaan olla myös ruudulla järkevästi pelattavia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 059
Kyllähän noi yksinoikeuskuviot on sellaisia että meillä olisi aika paljon vähemmän niitä isoja julkaisuja jos niitä ei olisi tehty. PCVR-puolella isot julkaisut on kadonneet lähes kokonaan tässä lähiaikoina kun Meta siirtyi käytännössä täysin tukemaan standalonea ja PSVR2 on odoteltu vuosia. Toki siis markkinan jakautuminen on sitten tuohon liittyvä ongelma johon varmaan viittasit mutta eiköhän kokonaisvaikutus oo ollut aika selvästi positiivinen, varsinkin kun jonkun verran on saatu näitä rajoitettuja yksinoikeuksia.

Tuosta, että portataanko ruudulla pelattavia pelejä vai tehdäänkö ihan täysin VR:lle alusta loppuun suunniteltuja pelejä aikanaan väännettiin ja Oculuksen johdolla linjaksi tuli se, kaikki täytyy tehdä alusta asti jotta kokemus olisi hyvä. Molemman tyyppisissä peleissä on minusta puolensa ja tuo että mentiin niin vahvasti sillä linjalla on saattanut kyllä olla alkuvaiheessa VR:n kehittymiselle haitaksikin. Nythän lähestymistapa on sitten selvästi muuttunut, PSVR2:n kanssa puhutaan suurimmaksi osaksi juuri porttauksista, Metakin on lähtenyt rahoittamaan GTA:SA:n ja RE4:n kaltaisia porttauksia VR:lle jne. Kuten sanot niin molempia pelitapoja tukevien kanssa kuitenkin paras olisi jos VR olisi huomioitu alusta asti eikä sitä ruuvattaisi jälkeenpäin kiinni ja toisaalta täysin VR:lle suunnitellut pelit ei kuitenkaan kaikki voi koskaan olla myös ruudulla järkevästi pelattavia.
Joo vähemmän noita ilman yksinoikeuksia olisi mutta välillä mietityttää ammutaanko tässä isommassa kuvassa itseä nilkkaan. Markkina on kuitenkin edelleen niin pieni ja jos se ei kasva niin lopulta se vaan kuolee. PSVR on tässä suhteessa pahin kun sillä on kohtuullisesti isoja laadukkaita pelejä joita ei saa mitenkään muille alustoille. Oculuksen exclusivet voi sentäs yrittää kikkailla Reviven kautta muillekin. Toki rahoituksesta pitäisi jotain etuakin saada mutta ehkä vähemmän aggressiviset yksinoikeudet, jotka vaikka 6kk jälkeen tulisivat muille alustoille voivat olla isommassa kuvassa koko ekosysteemille parempia.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
949
Pico 4:sen fps oli usb c kanssa samaa luokkaa ä, kuin hp reveerb g2. Langattomana ihan surkea fps. Mutta hyvä että ootte tilaillut niin tulee lisää kokemuksia. Itse yritän viikottain etsiä lisätietoa arpara AIO:sta mut tuntuu jääneen vain kiinalaisten herkuksi.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
949
Pico 4:sen fps oli usb c kanssa samaa luokkaa ä, kuin hp reveerb g2. Langattomana ihan surkea fps. Mutta hyvä että ootte tilaillut niin tulee lisää kokemuksia. Itse yritän viikottain etsiä lisätietoa arpara AIO:sta mut tuntuu jääneen vain kiinalaisten herkuksi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
198
Itselläni on tätä tapahtunut useillakin eri laseilla mutta tuolloin vika ollut aina seurannassa, valoisuudessa (wmr) vika, Indexillä oli majakka (yksi) toisinaan itselläni liian lähellä.
Kiitos, toinen majakka kauemmas niin ongelma oli tipotiessään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
282
Alyx läpi G2 lla. Miten toimi lasit ja ohjaus? Jahka ymmärsin sen näytön resoluutiosekametelin niin sittenhän se pääsääntöisesti pyöri puolikkaalla resolla ja 1080TI llä hienosti vaikka karkkia oli melkoisen paljon ruksittu.
Ohjaimien seuranta sekosi joskus. Tyyliin että toinen käsi katosi toviksi kokonaan vaikken tehnyt mitään outoa. Mutta eniten häiritsi joko pelistä tai ohjaimista tai seurannasta johtuva totaallinen tunnon puute ovissa, haulikon latauksessa ja myöhemmin etenkin ison tykin puikoissa. Kuitenkin pistooli ja aseet muuten toimii ja seuraa hienosti. Mutta jos molemmat kädet pitää ottaa käyttöön esim haulikon latauksessa ekan kerran niin se on jotenki todella vammanen. Ovet saattavat aueta ihan mihin suuntaan vaan vaikka työnnän eteenpäin tai vedän kohti. Laatikot lähtee auki joko täysiä tai oikein tai siltä väliltä. Käden asento ei pätki tai katoa tai mitään sellaista mutta reagointi on jotain pöljää. Peli ei aiheuttanut oloja kun pelasi. Alkuvaiheessa oman pään asento joskus haki paikkaansa tunnistuksessa ja mooses kun se aiheutti oloa :D Sitten keksin pistää lisävalaistusta olkkariin päälle pelaamisen ajaksi ja oireet poistu sen siliän tien. Pelinä ihan jees.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
421
Laitoin pico 4:sen tilaukseen gigantista, halpahan tuo mielestäni on, etenkin 128gb malli. Tämän mallin toimitusaika oli 28.10.

Suurinpana riskinä pidän usb-c kuvanlaatua, jos se jää kehnoksi niin pcvr peluu jää virtual desktopin varaan. Tällöin ainakaan FS2020 tuskin kovin hyvin pyörii, mutta tällä hintaa riskikin jää pieneksi. Epäilen että Pro mallin julkaisu vie sen verran Metan huomiota, että Quest3:sen todennäköinen julkaisu on vasta vuoden päästä.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 720
Laitoin pico 4:sen tilaukseen gigantista, halpahan tuo mielestäni on, etenkin 128gb malli. Tämän mallin toimitusaika oli 28.10.

Suurinpana riskinä pidän usb-c kuvanlaatua, jos se jää kehnoksi niin pcvr peluu jää virtual desktopin varaan. Tällöin ainakaan FS2020 tuskin kovin hyvin pyörii, mutta tällä hintaa riskikin jää pieneksi. Epäilen että Pro mallin julkaisu vie sen verran Metan huomiota, että Quest3:sen todennäköinen julkaisu on vasta vuoden päästä.
Tukeeko se heti USB kuvansiirtoa? Jäi vähän epäselväksi.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 218
Tukeeko se heti USB kuvansiirtoa? Jäi vähän epäselväksi.
Video liikkuu datana PC:n ja Questin välillä ja niin varmaan Piconkin kohdalla. USB-portti voi olla myös emolevyssä, eikä tarvi olla näyttiksessä.

1. PC pakkaa pelikuvan
2. Datan siirto USB:n kautta tai Wifillä
3. VR-lasit purkaa

Kokohommaan menee vain muutamia millisekunteja ja väittäisin ettei käyttäjä huomaa mitään erikoista, mutta oon käyttäny vain kumpaakin Questia enkä VR-laseja joissa kuva tulisi HDMI:n kautta. Tai no sen huomaa jos kääntää päätä salaman nopeasti johonkin suuntaan niin näkyy reunalla mustaa, kun pakattu kuva on vain 180 astetta tai jotain vastaavaa. Normaali käytössä tuota ei huomaa.

Quest2:n saa ikävästi pätkimään ja lämpiämään pahasti kun nostaa bitratea liikaa, esim. 150Mbps -> 500Mbps. Eikä hyötyä edes erota.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
421
Tuosta on ollut juttua että virtual desktop kompressoisi kuvaa vähemmän, ts. usb-c wired on aika laaduton picolla, mutta kohtahan sen näkee, ja ilmeisesti päivityksiäkin voit tulla myöhemmin.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
857
Quest2:n saa ikävästi pätkimään ja lämpiämään pahasti kun nostaa bitratea liikaa, esim. 150Mbps -> 500Mbps. Eikä hyötyä edes erota.
Käsitääkseni paljoa yli 200mbps:n (~210-220mbps max) ei saa toimimaan kunnolla raudasta johtuen.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
949
Tuosta on ollut juttua että virtual desktop kompressoisi kuvaa vähemmän, ts. usb-c wired on aika laaduton picolla, mutta kohtahan sen näkee, ja ilmeisesti päivityksiäkin voit tulla myöhemmin.
Tuore arvostelu. Amazon oli lähettänyt liian aikaseen.


So the Pico 4 arrived, quick set-up and software update. Feels different to wear than what I am used to - very light and also very small so the nosepiece touches your nose (tried the glasses spacer but couldn’t get on with it). I think it’s something I will get used to and overall very light and comfortable to wear, I feel the mask cushion will soften quite quickly.

Bear in mind I only have the G2 and Q2 to compare - never tried anything else. The picture quality is excellent, very rich and deep colours and the interface is just like Q2 home.

Downloaded Virtual Desktop and fired up MSFS 2020. First impressions are excellent, picture quality is very crisp, clear with ‘deeper’ colours - a better picture than my G2 in my opinion. Steam VR was running the resolution at 3800 x 3800 and performance was excellent.

Tried wired streaming with a ‘for purpose’ usb cable using the wired streaming app. Resolution very poor - so still seems a work in progress.

However, in Virtual desktop I get a crackly ‘glitch’ every few seconds so there is still some work to be done. Don’t have time to experiment any more for a day or two but overall impressions very positive - a definite step up in my opinion from both the G2 and Q2 in terms of picture quality and comfort. Oh and the controllers are capacitive and excellent.
 
Liittynyt
20.06.2021
Viestejä
224
Video liikkuu datana PC:n ja Questin välillä ja niin varmaan Piconkin kohdalla. USB-portti voi olla myös emolevyssä, eikä tarvi olla näyttiksessä.

1. PC pakkaa pelikuvan
2. Datan siirto USB:n kautta tai Wifillä
3. VR-lasit purkaa

Kokohommaan menee vain muutamia millisekunteja ja väittäisin ettei käyttäjä huomaa mitään erikoista, mutta oon käyttäny vain kumpaakin Questia enkä VR-laseja joissa kuva tulisi HDMI:n kautta. Tai no sen huomaa jos kääntää päätä salaman nopeasti johonkin suuntaan niin näkyy reunalla mustaa, kun pakattu kuva on vain 180 astetta tai jotain vastaavaa. Normaali käytössä tuota ei huomaa.

Quest2:n saa ikävästi pätkimään ja lämpiämään pahasti kun nostaa bitratea liikaa, esim. 150Mbps -> 500Mbps. Eikä hyötyä edes erota.
Mulla on ollut 500Mbps käytössä 80 ja 90 hertsillä lähes siitä asti kun se tuli mahdolliseksi muuttaa(encode res width 3680), enpä ole pätkimistä huomannut kun välillä dirt rally 2:ssa. Selvästi kompressoitu kuva vielä tuollakin bitratella, ja todellakin huomaa eron vaativissa peleissä. Esimerkiksi skyrim ja dirt rally 2 tuo artifaktit selvästi esiin. Latenssieronkin kyllä huomasin Valve indexiin verrattuna, kun molempia testasin samalla virkistystaajuudella.

Täytyy sanoa että Quest 2 on loppujenlopuksi ollut aika kehno PCVR headset. Pienet jutut kuten kompressoitu kuva, latenssi, fov, paneelin kontrasti ja värit tekee kokonaisuudesta hyväksyttävän mutta kehnon kokonaisuuden kun vertaa Natiiveihin PCVR setteihin. Quest 2:lla en oikein saa koskaan sitä paikalla olon tunnetta, siinä missä OG Rift, Rift S, Vive pro ja Valve Index niitä antoi jatkuvasti. Suoran vertailun tein kyllä ainoastaan Indexii kun molemmat löytyi samaan aikaan. Menin vaan sen myymään kun ajattelin että quest 2 on kiva jokapaikan höylä. Mutta toisin kävi ja VR käyttö indeksin myymisen jälkeen pienentyi koko ajan eikä enään tule pelattua lähes ollenkaan.

Onpa tuon vuoksi tullut kyttäiltyä uutta PCVR headsettiä mutta jostain syystä ei ole kiinnostusta esim Reverbiä ostaa vaikka se on monesti ostoskorissa ollut, jään oottamaan tuleeko sieltä mitää uutta Valvelta tai muilta valmistajilta. Seuraava ostos onkin varmaan Sonyn PSVR 2, ja paluu ihanien OLED paneelien pariin. Toivottavasti muut seurais perässä, ehkä aika kullannut muistot mutta tuntuu että parhaat kokemukset itse sain alkuperäisestä riftistä ja vive pro:sta joissa OLED paneeli käytössä.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
421
Tuore arvostelu. Amazon oli lähettänyt liian aikaseen.


So the Pico 4 arrived, quick set-up and software update. Feels different to wear than what I am used to - very light and also very small so the nosepiece touches your nose (tried the glasses spacer but couldn’t get on with it). I think it’s something I will get used to and overall very light and comfortable to wear, I feel the mask cushion will soften quite quickly.

Bear in mind I only have the G2 and Q2 to compare - never tried anything else. The picture quality is excellent, very rich and deep colours and the interface is just like Q2 home.

Downloaded Virtual Desktop and fired up MSFS 2020. First impressions are excellent, picture quality is very crisp, clear with ‘deeper’ colours - a better picture than my G2 in my opinion. Steam VR was running the resolution at 3800 x 3800 and performance was excellent.

Tried wired streaming with a ‘for purpose’ usb cable using the wired streaming app. Resolution very poor - so still seems a work in progress.

However, in Virtual desktop I get a crackly ‘glitch’ every few seconds so there is still some work to be done. Don’t have time to experiment any more for a day or two but overall impressions very positive - a definite step up in my opinion from both the G2 and Q2 in terms of picture quality and comfort. Oh and the controllers are capacitive and excellent.
Tämäpä onkin positiivista jos toimii suoraan hyvin FS2020 kanssa VD:llä.
Tällä hetkellä saan Quest2:lla 45fps pyörimään, joten toiveissa tietysti olisi että Pico pystyisi samaan. Jollei, niin aina voin pelata FS:ää Quest2:lla.

Ei tässä nyt odotukset älyttömän korkealla ole, mutta toiveissa olisi jonkinmoinen parannus Quest2:seen.

Seuraava ostos onkin varmaan Sonyn PSVR 2, ja paluu ihanien OLED paneelien pariin. Toivottavasti muut seurais perässä…
Seuraisin varmasti muuten, mutta Sonyn politiikka missä kaikki pelit pitäisi ostaa PSVR:lle Sony storesta, tulee kalliiksi. Mieluummin Pico jolla saan Steam ja kenties Rift pelitkin pyörimään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.06.2021
Viestejä
224
Seuraisin varmasti muuten, mutta Sonyn politiikka missä kaikki pelit pitäisi ostaa PSVR:lle Sony storesta, tulee kalliiksi. Mieluummin Pico jolla saan Steam ja kenties Rift pelitkin pyörimään.
On tämä minullekin melkein deal-breaker, mutta tulee varmaan samalailla ostettua sisältöä sille kuin itse ps5 konsolille. Vain yksinoikeudet, muut pc:lle. Tai ehkä sille alussa tulee muitakin osteltua jos ei uuden genin PCVR laseja tule lähiaikoina. Aika näyttää, olisi hienoa jos PSVR 2 lasit tukisi myös PCVR käyttöä mutta taitaa jäädä vain unelmaksi.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
421
On tämä minullekin melkein deal-breaker, mutta tulee varmaan samalailla ostettua sisältöä sille kuin itse ps5 konsolille. Vain yksinoikeudet, muut pc:lle. Tai ehkä sille alussa tulee muitakin osteltua jos ei uuden genin PCVR laseja tule lähiaikoina. Aika näyttää, olisi hienoa jos PSVR 2 lasit tukisi myös PCVR käyttöä mutta taitaa jäädä vain unelmaksi.
Laitehan on huomattavasti halvempi, jos omaa jo PS5:sen. Mulla sitä ei ole, niin yksinoikeuksille tulisi siksi huomattava hinta. Ei se nyt ihan poissuljettu laite ole, mutta valintaan se vaikuttaa, kun lasien hinta kipuaa koneen kanssa jo yli tonnin.

En oikein usko noihin DIY ratkaisuihin. Kyllähän Steam charteissakin komeilee PSVR tilastoissa, mutta en jaksa uskoa että sitä kautta saisi markkinatasoista lopputulosta.

Pico oli vähän tällainen heräteostos, katsotaan nyt onko siitä loppupeleissä rooliin mitä ajattelin sille. Eli parannukseksi Quest2:seen PCVR käytössä. HTC:n teaserit ovat olleet mielenkiintoisia, mutta HTC:n track record viime aikoina ei niinkään.
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
115
Pico 4 vahvasti harkinnassa. Olisiko jotain suositusta PCIe Wifi 6 kortista joka soveltuisi VR käyttöön vai onko ihan sama minkä kortin tähän hommaa? Nykyinen reititin on sen verran kaukana ja koko ajan muussa käytössä niin erillinen PCIe Wifi-kortti tulisi puhtaasti VR käyttöön.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
159
Pico 4 vahvasti harkinnassa. Olisiko jotain suositusta PCIe Wifi 6 kortista joka soveltuisi VR käyttöön vai onko ihan sama minkä kortin tähän hommaa? Nykyinen reititin on sen verran kaukana ja koko ajan muussa käytössä niin erillinen PCIe Wifi-kortti tulisi puhtaasti VR käyttöön.
ainakin quest2:lla halpa wifi6 routeri toimii paremmin kuin wifi kortit, koska windows tahtoo tehdä kaikkea omaa ripulia pcie laitteille (saa niitä pois, mutta se säätämisen määrä on aivan hirveetä ja winukka päivityksessä aina kaikki uudestaan). Ihan varta vasten headsetille tehdyt setit kuten quest2 air bridge olleet arvosteluissa parhaita. Picolle ainakin julkaisun yhteydessä mainittiin vastaavasta Pico wireless dongle nimisestä lisälaitteesta, muttei siitä oikeastaan pressitiedotteen lisäksi oikein mitään löydy.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
421
Pico 4 vahvasti harkinnassa. Olisiko jotain suositusta PCIe Wifi 6 kortista joka soveltuisi VR käyttöön vai onko ihan sama minkä kortin tähän hommaa? Nykyinen reititin on sen verran kaukana ja koko ajan muussa käytössä niin erillinen PCIe Wifi-kortti tulisi puhtaasti VR käyttöön.
Picolle taisi olla tulossa joku omakin, mutta veikkaan että mikä tahansa AC tai ylempi reititin pyörii kyllä VD:n kanssa dedikoituna riittävästi, koska max. on 150MB. Toinen asia sitten on, tuleeko tuohon viralliseen picon omaan yhteyteen jotain sellaista päivityksellä mikä vaatisi parempaa epäilen että tuskin. Itse olen ollut quest2:sen kanssa oikein tyytyväinen edulliseen Asuksen RT-AC66U B1 malliin ja uskoisin saman pyörivän Picon kans ok, jahka Pico kotiutuu.

Noista PCIe korteista en osaa kyllä sanoa.
 
Liittynyt
20.11.2017
Viestejä
21
Eikö kukaan valmistaja tee 1000 euron luokkaan merkittävästi parempaa kuin quest 2.

Hp reverb g2 tai pimax 8kx , mutta noissakin omat puutteensa. Saako rahalle vastinetta?
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 960
Eikö kukaan valmistaja tee 1000 euron luokkaan merkittävästi parempaa kuin quest 2.

Hp reverb g2 tai pimax 8kx , mutta noissakin omat puutteensa. Saako rahalle vastinetta?
Vaikea kilpailla quest2:en kanssa hinnalla, kun meta myy rautaa konsolityyliin alehinnalla ja ottaa voiton kauppapaikan kautta. Tietty inflaatio sun muut nosti headsetin hintaa satkulla, mutta ei se nostettu hinta kata muuta kuin kasvaneita kuluja.

Jos on vara odotella niin vuoden päästä quest3:en 300-500$ hintaluokkaan. Se lienee siinä kohtaa uusi hinta/laadun kuningas.

Sony vienee hinta/laatu kuninkuuden psvr2:lla alkuvuodesta, jos ei laske ps5:en hintaa mukaan pakettiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 059
Pico4:n varsinaisia arvosteluja alkaa valuun:



Pääosin melko posiitivinen arvostelu. Kuvanlaatu on parempaa kuin Q2 ja tekstit luettavissa kauempaa. Kirkkaudessa ei ihan pärjää muttei havaittavissa ilman rinnakkaisvertailua. Ei kuitenkaan niin suuri hyppy softapuolen miinuksineen, että kannattaisi Quest2:sta tuohon välttämättä päivittää jos semmoisen jo omistaa.

Miinukset lähinnä:
- Natiivin pelivalikoiman rajoittuneisuus tässä kohtaa (saa nähdä miten kasvaa tulevaisuudessa)
- Epämukava pehmuste (varmaan tulee korvikkeita kolmansilta osapuolilta)
- Kuulokeliittimen puute (voi paikata usb-adapterilla mutta sitten ei voi käyttää sitä muuhun, bluetoothissa liikaa viivettä)
- PCVR:ssä Virtual Desktopilla saa parhaan lopputuloksen, natiivi wifijako ja natiivi usb-kaapelitoteutus tuottaa epätarkemman kuvan raskaamman pakkauksen takia vs. VD

Tyriel Woodilta Through the lens vertailu Pico 4, Reverb G2 vs Index:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 059
Eikö kukaan valmistaja tee 1000 euron luokkaan merkittävästi parempaa kuin quest 2.

Hp reverb g2 tai pimax 8kx , mutta noissakin omat puutteensa. Saako rahalle vastinetta?
Riippuu vähän käyttötavasta eli esimerkiksi kuinka paljon arvostaa standalone toiminnallisuutta vs. piuha ja PCVR-toteutus. Jos budjetin unohtaa niin itse laskisin nykytilassa vaihtoehdoiksi oikeastaan Pico 4, G2 tai Varjo Aero. Mikään ei ole automaattisesti kaikessa parempia kun ovat erilaisia headsettejä ja hinnassakin huomattavia eroja. Puhtaasti kuvanlaadussa järjestys taitaa olla Q2, Pico4, G2, Aero. Muut ominaisuudet sitten huomattavan erilaisia.

Pimaxille olen vähän allerginen niiden purkkaviritys- ja presale- maineen takia mutta sijoittuu varmaan tonne G2:n paikkeille jos sitä kestää. Kannattaa myös huomioida että noi kilpailijat Picoa lukuunottamatta on 2-3 vuotta vanhoja. Saa nähdä koska päivitettyjä malleja tulee. HTC:sta taitaa olla ainoana jotain konkreettista teaseria ulkona. Valvesta ei tiedä meneekö vuosi vai neljä. HP:sta on huhuttu että luopuisivat koko VR-bisneksestä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
186 729
Viestejä
3 398 444
Jäsenet
60 833
Uusin jäsen
JaGGer

Hinta.fi

Ylös Bottom