VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Kahdella sensorilla toimii itellä hyvin mut pelitilaa vaan vähän vajaa 2x2m

Itse saan olkkariin just 3x3metriä ilman että tarvii viel varoa mitään tai siirtää. Pitää katsoa miten sais sensorit siististi, videotykki ja screeni myös vähän omat haasteet aiheuttaa + kotiteatteri. Johtoja jo ennestään kiusaksi asti :D
 
Aika kylmää (lue kallista) vinkkiä pukkaa ajassa 10:10 eteenpäin.

 
Aika kylmää (lue kallista) vinkkiä pukkaa ajassa 10:10 eteenpäin.



Kyllähän nuo pelit pyörii 1080 TI:llä vähintään 2.0 resolution scalella sen 90 fps riippuen pelistä, mutta kyllä 290X näyttikselläkin pärjäsi ilman mitään ongelmia. Ei minusta niin hyvä vinkki kun tulevaisuudessa muutaman vuoden sisään tulee uudet versiot laseista ja silloin tarvitaan lisää tehoa. Kuitenkin 290X näyttikselläkin pärjäsi ilman lagia. Tiedä riittääkö 1080 TI sillon ollenkaan vai onko se silloin miniminä laseille.
 
Eipä näytä tarvetta USB 3:selle olevan. Hyvin pelittää videolla kahden sensorin setuppi. Vaikka ovat etunurkissa.

Niin ja ovat herrajee tosiaan USB 2.0 molemmat.

 
Mitäs pelejä suosittelette hankkimaan riftille? On aika paskaa jos toi fallout ei muka tulis oculukselle...
 
Mitäs pelejä suosittelette hankkimaan riftille? On aika paskaa jos toi fallout ei muka tulis oculukselle...

Kyllä se tulee toimimaan Riftillä eli ei kannata sitä miettiä. Tähän mennessä on ollut vain Google Earthissa erillinen väliaikainen laite-esto ja se ohitettiin alle vartissa. Reviven tekijä muistaakseni sanoi redditissä, ettei SteamVR peleissä voi oikein helpolla estää tiettyjä laitteita ja jos sellainen esto tulee, niin hän on valmis haasteeseen.
 
Nousi muuten aika merkittävästi Riftin käyttömukavuus kun printtaili linssipidikkeen ja tilasi siihen linssit. Vaikka lasit sinne jotenkin just mahtuukin, niin on se aika paljon mukavampaa kun ei tarvii niitä miettiä. Suosittelen lämpimästi kenellekään laseja käyttävälle, hintaa linsseille 17,75e toimituksineen ja 3D-printille 70 senttiä.

Tuollaisesta siis kyse:
Oculus Rift CV1 Prescription Lens Adapter by jegstad
 
Oma paketti tuli juuri kuljetusyhtiön toimesta. Ei käynyt enää tuuri arpajaisissa, pelkkä Rift sekä Touch Controllerit. Pöh. Eikun asentelemaan.
 
Itsellä hyytyi toinen sensori parin viikon käytön jälkeen. Alkoi pätkimään yhteyttä muutamaksi sekunniksi alkuun, lopussa hieman pidemmäksi aikaa. Kameran saattoi saada välillä tunnistumaan eri porttiin vaihtamalla, mutta ei yleensä pitkäksi aikaa. Toinen kamera tunnistuu aina oikein vaikka ei muita USB laitteita olisi kiinni, mutta tämä ei joten toivotaan että Oculus support suostuu vaihtamaan tuon. Lukenut kauhutarinoita kuinka paljon noiden kanssa pitää asiasta vääntää, itsellä piti toimittaa jo logit, kuvat sarjanumeroista ja kuiteista yms. Tilasin kuitenkin kolmannen sensorin korvaamaan toista ja onpahan sitten kunnon tracking kun kaikki toimivat.
 
Kk sitten bundle toimituksessa tuli vielä xbone controlleri. Uudessa ilmeisesti paremmat pehmusteet, joten kuvia kiitos niin voi vilkuilla onko eroa.
 
Omat touch ohjaimet edelleen jossain, pistin suporttiin viestiä että missä shipping info viipyy. Seinäpidikkeet ja Aktiivi usb 3.0 5m kaapeli sun muut tuli jo.

Puuttuu vaan touch :/
 
Tänään tuli tämmönen paketti Oculus Rift Facial Interface & Foam Replacement Basic Set
Sellainen Long -versio rillien käyttäjille. En oikein tykännyt. Tai tykkäsin siitä, että tuntui mukavalta naamassa, mutta "putkinäkö" korostui entisestään kun silmät kauempana linsseistä. Tuskin näitä tulen käyttämään.
IMG_20170815_173015_proc.jpg
 
Tänään tuli tämmönen paketti Oculus Rift Facial Interface & Foam Replacement Basic Set
Sellainen Long -versio rillien käyttäjille. En oikein tykännyt. Tai tykkäsin siitä, että tuntui mukavalta naamassa, mutta "putkinäkö" korostui entisestään kun silmät kauempana linsseistä. Tuskin näitä tulen käyttämään.
IMG_20170815_173015_proc.jpg

Tän takia itsellä piilarit käytössä , toki vois harkita linssejä ja siihen pidikkeet suoraan riftiin.
 
Eilen tuli tyypitettyä rift. Yllättävän hyvin toimi roomscale, vaikka sensorien asettelu oli kaukana optimaalisesta. Sensorin johto on about 2.5 metrinen. Kokeilin jatkaa johtoa halvimmalla USB 2.0 kolmen metrin johdolla, toimihan tuo. Sensori ei käänny paljoa alaspäin alkuperäisessä jalustassa. Ilmeisesti sensorien setupissa käytetään vain toista sensoria touchien tunnistamiseen? Jos touch oli kropan takana piilossa toiselta anturilta niin toinen anturi ei huomannut sitä vaikka suoraan edessä heilutteli. Piuhojen pituudesta kyllä huomaa että tätä ei ole alunperin suunniteltu room scaleen. Oma pelialue on noin 2x2 metriä mutta hieman sivussa koneesta niin aika rajoilla on jo headsetin piuhat. Jatkojohtoja kaipaa kovasti että saisi katon kautta kierrätettyä. Plussana todella ohut ja keveä johto!
Oculuksen (touch?) tutoriaali oli hieno! Testailin pikaisesti pelejä Dead and Buried, Defense Grid 2, Project Cars Pagani Edition, Lucky's Tale ja Subnautica. Lucky's Talessa kameran liikkuminen tuntui heti päässä jännältä. Subnauticaa en usko että pystyn pelaamaan, aika rankalta vaikutti. Defense Grid 2 oli hieno kokemus!
Reso vaikutti yllättävän hyvältä ja FOV ei häirinnyt. Sen sijaan god rays oli todella selvä, en nyt tiedä häiritseekö tuo pidemmässä juoksussa mutta tuota ei VOI olla huomaamatta. Näytön kirkkaus headsetissa ei ole kovin korkea. Vähän niin kuin 3d leffaa katselisi. Linssien huurtuminen oli aika kovaa. Hikikin ehti tulla Dead and Buriedissa :)
Opettelua tuo vielä vaatii. Touchit vaikuttavat todella päteviltä ja uskoisin että niiden käyttö tulee luontevaksi aika pian. Patterikotelon kannen magneettikiinnitys yllätti positiivisesti. Kaiken kaikkiaan aika laadukas vaikutelma tulee paketointia myöten. Headsetin keveys yllätti myös. Toisen kuulokkeen asentolukitus ei toiminut oikein, ei pysy ulommassa asennossa vaan räpsähtää heti takaisin. En kuitenkaan ole reklamoimassa kun ei tuo päässä ollessa haittaa. Tai lähettäisivätköhän yhden uuden kuulokkeen? Pitääpä melkein kysäistä.
Punaiset pallukat ovat sensorit. Katkoviivalla pelialue. Yläreuna on siis pelialueen etureuna. Kone vasemmassa ylänurkassa. Jatkossa tarkoitus siirtää alempi sensori pelialueen oikeaan nurkkaan.
Oculus.jpg
 
Ilmeisesti sensorien setupissa käytetään vain toista sensoria touchien tunnistamiseen? Jos touch oli kropan takana piilossa toiselta anturilta niin toinen anturi ei huomannut sitä vaikka suoraan edessä heilutteli.
Molempien sensoreiden pitäisi seurata headsettiä ja ohjaimia koko ajan. Toimiiko toinen sensori varmasti? Toki tuossa ihan ensimmäisessä setupissa voi olla joku bugi ettei se toimi silloin, mutta aina kun teen sensorien setupin uudestaan ja piirrän ohjaimilla pelialueen rajat niin molemmat sensorit seuraa ohjaimia.
 
Molempien sensoreiden pitäisi seurata headsettiä ja ohjaimia koko ajan. Toimiiko toinen sensori varmasti? Toki tuossa ihan ensimmäisessä setupissa voi olla joku bugi ettei se toimi silloin, mutta aina kun teen sensorien setupin uudestaan ja piirrän ohjaimilla pelialueen rajat niin molemmat sensorit seuraa ohjaimia.
Joo tuossa voi olla ongelma että kummankin sensorin pitää nähdä touch tässä vaiheessa kun liipasinta pidetään pohjassa? Sensori toimii kyllä, toinen sensori ei taida nähdä headsettiä kun istun koneella ja seuranta toimii moitteetta.
 
Eilen tuli rift ja pääsin lasten kanssa tyypittämään. Lapset tykkäsi eniten asennuksen ja säätämisen lopussa käynnistyvään "teknologia-demoon" missä pääsi diskettejä laittelemaan ja printtaamaan tavaroita. Itse pidin robot recallista. Mukavaa mäiskettä. 2 sensorin setupilla mennään ja toimi mainiosti, vaikka heitin sensorit nopeesti paikalleen, toinen sensori kameran jalkaan kiinni ja toinen tylysti vaan pöydälle. Pelialue n. 1,5mx2m. Kiinnitetään sitten huoneen nurkkiin kun seinä kiinnikeet saapuu kiinasta, niin kasvaa vähän pelialue. USB 3.0 jatkoina on Puuilosta hommatut Valueline USB 3.0 -jatkokaapeli A uros - A naaras 2,00 m sininen Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla jatkaa headsetin johtojen pidennystä niin saisin ne kattoon kiinni.
 
Jarsallan viesti pisti mietityttämään, mitä ja minkä ikäisten lasten kanssa "pelaatte" VR-laseilla? Oma 2v tyttö tykkäsi leikkiä vivellä the lab:n mekaanisen koiran kanssa, mutta mitään monimutkaisempaa tai yli 10min kestävää ei viitsi hänen kanssaan vielä katsoa.

Nämä ovat ilmeisesti varsin intuitiivisia laitteita, jos näin nuorikin muksu heti hiffaa mitä ja miten pitää tehdä. Hiiri/näppäimistö-yhdistelmän opettelemiseen menee aikuseltakin pitkä aika.
 
Kiinnostais kovasti tuo Oculus mutta grafiikan laatu mietityttää, pelailisin lähinnä Assetto Corsaa ja toki muitakin pelejä.
Mutta kysyisin teiltä Oculuksen omistajilta näyttääkö grafiikka lähellekkään tuolta mitä tuossa videossa?
 
Jarsallan viesti pisti mietityttämään, mitä ja minkä ikäisten lasten kanssa "pelaatte" VR-laseilla? Oma 2v tyttö tykkäsi leikkiä vivellä the lab:n mekaanisen koiran kanssa, mutta mitään monimutkaisempaa tai yli 10min kestävää ei viitsi hänen kanssaan vielä katsoa.

Nämä ovat ilmeisesti varsin intuitiivisia laitteita, jos näin nuorikin muksu heti hiffaa mitä ja miten pitää tehdä. Hiiri/näppäimistö-yhdistelmän opettelemiseen menee aikuseltakin pitkä aika.

4v ja 6v tytöt. Tottuivat nopeasti kapuloihin ja 6v pyöritteli mallikkaasti kaikkea ja paineli sormella nappuloita. 4v pienen totuttelun jälkeen, mutta käsi ehkä turhan pieni ohjaimille tai kenties piti niitä jotenkin huonosti. 4v ei ollut niin innoissaan, kuin 6v joka ei meinannut malttaa lopettaa illalla. Tänään kokeillaan sitten vuoristoratoja. Näppäimmistö ja hiiri yhdistelmän oppiminen kestää kauemmin.. Myös pleikkarin padin käyttöön meni muutama viikko ennen kuin alkoi sillä pelaamin sujua.
 
Jarsallan viesti pisti mietityttämään, mitä ja minkä ikäisten lasten kanssa "pelaatte" VR-laseilla? Oma 2v tyttö tykkäsi leikkiä vivellä the lab:n mekaanisen koiran kanssa, mutta mitään monimutkaisempaa tai yli 10min kestävää ei viitsi hänen kanssaan vielä katsoa.

Nämä ovat ilmeisesti varsin intuitiivisia laitteita, jos näin nuorikin muksu heti hiffaa mitä ja miten pitää tehdä. Hiiri/näppäimistö-yhdistelmän opettelemiseen menee aikuseltakin pitkä aika.

Olen antanut välillä pelailla 13v. pojan, mutta hyvin lyhyttä 5min testiä 7 ja 5v kanssa.

1. Psyyke ja vaikutukset keskeneräisille aivoille. Ihan jo peilaten omaa kokemusmaailmaa ja vaikutuksia miten hämmentyneenä joskus tulee mentyä nukkumaan. Lisäksi ristiriidat kokeman ja näkemän välillä plus mahdolliset motion sicknessit.

2. Lapsille ei saa sääsettyä ipd:tä oikein, jolloin tulee katsottua silmät killissä. Muutenkin vaikutukset naaman edessä olevasta näytöstä ei voi olla pelkästään plussaa.

3. Valmistajien ikäsuositukset. Yleensäkin perustuvat oikeisiin huomioihin eikä esim. vaikeustasoon.

4.Lapsilla ei ole tarvetta luoda maailmoja keinotekoisesti, tekevät sen luonnostaan.

5. Omistan foliohatun ja työskentelen sosiaali/kasvatusalalla :D
 
Alkuinnostus lapsilla lopahtaa viikossa parissa. Nyt pelaillaan ja testaillaan 0-2h päivässä jaettuna kolmen pelaajan kanssa minä mukaan luettuna. Joku yliopisto tms. taisi tuosta lasten vr-pelaamisesta kokeita tehdä ja tutkivat miten vaikuttavat. Taisi olla youtubessa asiasta.
 
Kiinnostais kovasti tuo Oculus mutta grafiikan laatu mietityttää, pelailisin lähinnä Assetto Corsaa ja toki muitakin pelejä.
Mutta kysyisin teiltä Oculuksen omistajilta näyttääkö grafiikka lähellekkään tuolta mitä tuossa videossa?


Itse hommasin myös VR-lasit ensisjaisesti AC:tä varten, mutta parin kokeilun jälkeen jäi tämän autopelit pois. Näyttöjen resoluutio on mielestäni vielä liian huono autopeleille, sillä lähestyvän mutkan näkee kunnolla vasta, kun on liian myöhäistä. Radat ja jarrutuskohdat on opeteltava tarkkaan, jotta saa ehjän kierroksen aikaan. Tämä tietenkin pitää muutenkin paikkansa, mutta hieman syö innostusta.

@Hattu47, alle teini-ikäisten lasten ja VR-lasien yhdistämisessä on tosiaan foliohattu paikallaan. Eikä tuota omaa tyttöä edes tunnu niin hirveästi kiinnostavan, että tarvitsisi mitenkään erityisesti rajoittaa. Kahden kuukauden aikana ehkä 2 kertaa kokeillut. Omat pelailuni ajoittuvatkin iltaan, jolloin muksu on jo nukkumassa.
 
Aika huono näkö saa olla jos ei näe edes lähestyvää mutkaa, kun itse näen selkeästi esimerkiksi auton mittariston tekstit ja jarrutusmerkit sun muuut tien laidassa olevat objektit, edessä olevasta tiestä puhumattakaan. Ja käytän kuitenkin silmälaseja (tais siis linssejä) riftissä.

DK2 kanssa kuva oli kyllä aika suttuista mutta CV1 on tässä suhteessa huikea parannus
Tietysti supersampling auttaa tässä paljon, kun kuva on jatkuvassa liikkeessä, n. 1.5 toimii hyvin.

Voin suositella Riftä varauksetta ajosimukäyttöön, monitorilta pelaamista ei voi enää edes miettiä. Mitä nyt Assetto Corsan valikot ovat hankalat VR:ssä.
Ensi kuussa julkaistava Project Cars 2 vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta.
 
Aika huono näkö saa olla jos ei näe edes lähestyvää mutkaa, kun itse näen selkeästi esimerkiksi auton mittariston tekstit ja jarrutusmerkit sun muuut tien laidassa olevat objektit, edessä olevasta tiestä puhumattakaan. Ja käytän kuitenkin silmälaseja (tais siis linssejä) riftissä.

DK2 kanssa kuva oli kyllä aika suttuista mutta CV1 on tässä suhteessa huikea parannus
Tietysti supersampling auttaa tässä paljon, kun kuva on jatkuvassa liikkeessä, n. 1.5 toimii hyvin.

Voin suositella Riftä varauksetta ajosimukäyttöön, monitorilta pelaamista ei voi enää edes miettiä. Mitä nyt Assetto Corsan valikot ovat hankalat VR:ssä.
Ensi kuussa julkaistava Project Cars 2 vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta.


Kiitos kommentista!
Mitä olet mieltä tuosta videosta vastaako Oculuksen kuvaa?
Edit:Piti kysyä myös käytän lukulaseja monitorilla +1,5 tarviikohan noita luku laseja Oculuksella?

 
Viimeksi muokattu:
Mitä olet mieltä tuosta videosta vastaako Oculuksen kuvaa?
Ei vastaa. Lasien lissit aiheuttavat chromatic aberrationia, ja tätä virhettä kompensoidaan softalla joka näkyy tuossa videolla värivirheinä joita ei näy lasien kautta. Lisäksi Youtube videossa on pakkauksen aiheuttamia virheitä. Toisaalta tuo kuva näyttää monitorilla paremmalta, koska lasien kautta kuva on niin paljon isompi että kykenet erottamaan yksittäiset pikselit ja niiden välissä olevan musta verkon (SDE). Omasta mielestä Assetto Corsa ja VR pelit yleensäkin näyttää paljon paremmilta lasien kautta kuin miltä VR version kuva näyttää monitorilla. Pikseliverkon puute on oikeastaan ainut missä monitori on vielä parempi.
 
Muutenkin vaikutukset naaman edessä olevasta näytöstä ei voi olla pelkästään plussaa.
Kaikesta muusta olen samaa mieltä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä millä etäisyydellä lasit ovat fyysisesti. Tuon sama kuin sanoisi että silmälasit voivat olla haitallisia, koska ne ovat lähellä naamaa. Oleellista on se missa on lasien muodostaman kuvan polttopiste. Se on nykyisissä VR laseissa se on noin 10 m päässä.
 
Kiitos kommentista!
Mitä olet mieltä tuosta videosta vastaako Oculuksen kuvaa?
Edit:piti kysyä myös käytän lukulaseja monitorilla +1,5 tarviikohan noita luku laseja Oculuksella?




Ei aiheuttane haittaa lukulaseilla kun riftin linssit aiheuttavat juurikin sen että silmä tarkentaa kauas eli liki näköinen joutuu käyttämään laseja.
 
Kaikesta muusta olen samaa mieltä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä millä etäisyydellä lasit ovat fyysisesti. Tuon sama kuin sanoisi että silmälasit voivat olla haitallisia, koska ne ovat lähellä naamaa. Oleellista on se missa on lasien muodostaman kuvan polttopiste. Se on nykyisissä VR laseissa se on noin 10 m päässä.

Tuota olin itsekin miettinyt. "Varmaan" tietoon en ole tarkemmin tutustunut, joten laitoin hatun päähän ja annoin palaa. Täytyy jossain vaiheessa tutustua paremmin, vaikka olen ajatukseen törmännyt useasti ennenkin.

Sitten on vielä säteily, mutta voihan sitä jäädä auton allekin. Joka tapauksessa jos asia mietityttää turvallisuuden kannalta niin mietin yleensä, että tarvitsevatko lapset kokemusta vai tarjoanko vaihtoehdoksi jotain muuta. Lähes aina monipuoliset lautapelit tai satu kainalossa tarjoaa paremmat kiksit lapsille vaikka vierestä uteliaina katsovatkin aikuista miestä kalsarit jalassa huitovan sokkona olohuoneessa. Ja vielä puhuen tietokoneelle...

Myöskään ei ole tarkoitus ketään tuomita. Mukavia pelihetkiä.
 
Eipä näytä tarvetta USB 3:selle olevan. Hyvin pelittää videolla kahden sensorin setuppi. Vaikka ovat etunurkissa.

Niin ja ovat herrajee tosiaan USB 2.0 molemmat.



Omien kokeilujeni perusteella väittäisin, että USB 3 -liitäntää tarvitaan siinä vaiheessa, kun Riftiä käytetään tarpeeksi isossa tilassa. Kun sensorit ovat kiinni USB 2:ssa, niiden lähettämää kuvaa ilmeisesti pakataan MJPEG-koodekilla, jolloin erottelukyky hieman kärsii ja kypärän ja sensorien maksimietäisyys jonkin verran pienenee.
 
Kaikesta muusta olen samaa mieltä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä millä etäisyydellä lasit ovat fyysisesti. Tuon sama kuin sanoisi että silmälasit voivat olla haitallisia, koska ne ovat lähellä naamaa. Oleellista on se missa on lasien muodostaman kuvan polttopiste. Se on nykyisissä VR laseissa se on noin 10 m päässä.

Tämä ei ihan täysin pidä paikkaansa. Aivomme tajuavat jo vauvaikäisenä, että silmien tarkennus- ja kohdistusetäisyyden välillä on tietty yhteys (accommodation-vergence coupling), ja oppivat hyödyntämään sitä etäisyyksien nopeaan arvioimiseen/"kolmiomittaukseen". Nyky-VR:ssä silmien tarkennusetäisyys ja kohdistusetäisyys eivät kuitenkaan ole teknisten rajoitusten vuoksi samat (accommodation-vergence conflict).

Kukaan ei taida tässä vaiheessa vielä tietää varmasti, voiko accommodation-vergence -konflikti aiheuttaa pysyvää haittaa näköaistin tarkennusmekanismille. Teoriassa lapset ovat aikuisia suuremmassa vaarassa, koska heidän aivonsa ovat aikuisten aivoja joustavampia ja saattavat helpommin oppia "pahoille tavoille".
 
Viimeksi muokattu:
Omien kokeilujeni perusteella väittäisin, että USB 3 -liitäntää tarvitaan siinä vaiheessa, kun Riftiä käytetään tarpeeksi isossa tilassa. Kun sensorit ovat kiinni USB 2:ssa, niiden lähettämää kuvaa ilmeisesti pakataan MJPEG-koodekilla, jolloin erottelukyky hieman kärsii ja kypärän ja sensorien maksimietäisyys jonkin verran pienenee.

Siirsin toisen sensoreista USB 2.0:een ja tuntuu toimivan paremmin näin kuin niin että molemmat ovat USB 3.0. Taitaa Riftin tapauksessa olla aika oleellista tuo kuorman jakaminen mahdollisimman monen usb kontrollerin kesken. Oma emolevy on yli 5 vuotta vanha, joten saattaa johtua siitäkin.
 
Tämä ei ihan täysin pidä paikkaansa. Aivomme tajuavat jo vauvaikäisenä, että silmien tarkennus- ja kohdistusetäisyyden välillä on tietty yhteys (accommodation-vergence coupling), ja oppivat hyödyntämään sitä etäisyyksien nopeaan arvioimiseen/"kolmiomittaukseen". Nyky-VR:ssä silmien tarkennusetäisyys ja kohdistusetäisyys eivät kuitenkaan ole teknisten rajoitusten vuoksi samat (accommodation-vergence conflict).

Kukaan ei taida tässä vaiheessa vielä tietää varmasti, voiko accommodation-vergence -konflikti aiheuttaa pysyvää haittaa näköaistin tarkennusmekanismille. Teoriassa lapset ovat aikuisia suuremmassa vaarassa, koska heidän aivonsa ovat aikuisten aivoja joustavampia ja saattavat helpommin oppia "pahoille tavoille".
Kyllä vaan, mutta pointti on siinä että VR lasien kuva on silmien kannalta noin 10 m päässä joten se on aivan yhtä haittallista tai haitatonta kuin 10 m päässä olevan television tai seinän katsominen.
 
Omien kokeilujeni perusteella väittäisin, että USB 3 -liitäntää tarvitaan siinä vaiheessa, kun Riftiä käytetään tarpeeksi isossa tilassa. Kun sensorit ovat kiinni USB 2:ssa, niiden lähettämää kuvaa ilmeisesti pakataan MJPEG-koodekilla, jolloin erottelukyky hieman kärsii ja kypärän ja sensorien maksimietäisyys jonkin verran pienenee.
Oikeastaan se on juuri toisinpäin. Usb 2.0 siirtonopeus on alhaisempi joten se toimii helpommin pitkillä kaapeleilla. Oculus on saanut optimitua sensorien ja pc välistä tiedonsiirtoa niin että nykyisin se toimii lähes yhtä hyvin usb 2.0:lla. Alussa vaatimuksena oli että kaiki sensorit pitää olla usb 3.0, mutta nykyisin se ei ole enää tarpeellista.

Tuossa blogipostaus tammikuulta, jos muistan oikein niin Redditin postauksien mukaan suositus on muuttunut vielä tuosta niin että neljän sensorin setupissa kolme sensoria voi/saa käyttää usb 2.0:sta.

Oculus Roomscale: Balancing Bandwidth on USB
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vaan, mutta pointti on siinä että VR lasien kuva on silmien kannalta noin 10 m päässä joten se on aivan yhtä haittallista tai haitatonta kuin 10 m päässä olevan television tai seinän katsominen.

Ymmärsitköhän oikein, mistä puhuin? Kun nostat kätesi kasvojesi eteen, sanotaan nyt vaikka 15 sentin päähän silmistäsi, ja katsot etusormeasi, silmäsi kääntyvät sisäänpäin, eli kohdistuvat sormenpäähän. Samalla silmän linssi muuttaa muotoaan niin, että silmä tarkentuu samoin 15 sentin etäisyydelle.

Kun VR-kypärä päässäsi nostat virtuaalisormen 15 sentin päähän silmistäsi, silmäsi kääntyvät kohti sormenpäätä ihan niin kuin tosimaailmassakin, mutta silmän linssin tarkennusetäisyys ei olekaan 15 senttiä, vaan 10 metriä.

Ristiriita tarkennus- ja kohdistusetäisyyksien välillä tekee tilanteesta hankalan tai teoriassa jopa haitallisen silmien terveyden kannalta. Jos kaikki virtuaaliset objektit olisivat täsmälleen tarkennusetäisyydellä (esim. se 10 metriä) pelaajasta, niin mitään ongelmaa ei olisi, mutta kun niitä virtuaaliesineitä on tietysti myös paljon lähempänä.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeastaan se on juuri toisinpäin. Usb 2.0 siirtonopeus on alhaisempi joten se toimii helpommin pitkillä kaapeleilla. Oculus on saanut optimitua sensorien ja pc välistä tiedonsiirtoa niin että nykyisin se toimii lähes yhtä hyvin usb 2.0:lla. Alussa vaatimuksena oli että kaiki sensorit pitää olla usb 3.0, mutta nykyisin se ei ole enää tarpeellista.

Tuossa blogipostaus tammikuulta, jos muistan oikein niin Redditin postauksien mukaan suositus on muuttunut vielä tuosta niin että neljän sensorin setupissa kolme sensoria voi/saa käyttää usb 2.0:sta.

Oculus Roomscale: Balancing Bandwidth on USB

En epäile, etteivätkö usb 2 ja 3 olisi tasoissa silloin, kun pelialueen koko on Oculuksen suosittelemissa rajoissa. Mutta kun tavoitteena on mahdollisimman suuri pelialue (itselläni n. 4,5 x 4,5 metriä), niin mielestäni havaittavaa eroa alkaa syntyä usb 3:n hyväksi. Kaapelin pituudella ei taida olla merkitystä, jos käytössä on laadukas aktiivikaapeli.

Mitään tieteellisen tarkkaa testiä en ole tehnyt, kyse on vain omasta tuntumasta.
 
Ei kyllä tulis mieleenkään tarjota Viveä omien 4-vuotiaan tai 2-vuotiaan päähän. Ei ole lasten leluja nämä imo..
Nintendo Wii odottaa lapsia kunhan tuosta vielä vähän kasvavat, mitään kiirettä tosin ei ole koska tässä taloudessa lapsille ei työnnetä älylaitteita tai pelejä syliin heti kun etusormi-peukalo-ote luonnistuu, meillä leikitään niillä oikeilla lasten leluilla. ;)

Asiaakin..

Riftille on nyt saatavilla Killing Floor VR, suorastaan vituttaa ettei tuo ole varmaan Vivelle tulossa.. :mad:
Vitun yksinoikeuspelit..

Night of the Living Zed—‘Killing Floor: Incursion’ Available Now on Rift
 
Ei kyllä tulis mieleenkään tarjota Viveä omien 4-vuotiaan tai 2-vuotiaan päähän. Ei ole lasten leluja nämä imo..
Nintendo Wii odottaa lapsia kunhan tuosta vielä vähän kasvavat, mitään kiirettä tosin ei ole koska tässä taloudessa lapsille ei työnnetä älylaitteita tai pelejä syliin heti kun etusormi-peukalo-ote luonnistuu, meillä leikitään niillä oikeilla lasten leluilla. ;)

Asiaakin..

Riftille on nyt saatavilla Killing Floor VR, suorastaan vituttaa ettei tuo ole varmaan Vivelle tulossa.. :mad:
Vitun yksinoikeuspelit..

Night of the Living Zed—‘Killing Floor: Incursion’ Available Now on Rift

Eiköhän tuokin tule jollain tapaa Vivelle. Sen verran käyttäjiäkin Vivellä että luulisi olevan kysyntää.
 
Ymmärsitköhän oikein, mistä puhuin?
Kyllä, en ole missään vaiheessa sanonut että VR headsetin kuva olis silmille yhtä luonnollinen oikea oikea maailma. Painvastoin sanoin että VR headsetillä tarkennetaan aina samalla 10 m etäisyydelle. Tuleviin headsetteihin on tulossa lightfield näyttöjä johon silmä voi oikeasti tarkentaa lähelle ja kauas.
 
Riftille on nyt saatavilla Killing Floor VR, suorastaan vituttaa ettei tuo ole varmaan Vivelle tulossa.. :mad:
Vitun yksinoikeuspelit..

Pelin kehittäjät totesivat Redditissä, että tuo on tulossa SteamVR:än myös Vivelle, yrittävät loppuvuodeksi ehtiä. Sinänsä mielenkiintoista, että saavat tuon sinnekin tuoda, koska Oculus sponsoroi heitä melko vahvasti. Mutta on niillä varmasti iso pino omaakin rahaa pelissä ja mikäs sen parempaa kuin saada joka alustalle :kippis:
 
Pitkästä aikaa tuli surffailtua Oculus Homessa. Viime kesänä tuli kokeiltua noita AltSpaceja, Bigscreenejä ja RecRoomeja, etc. hieman, mutta olivat sitten jääneet unholaan. Nyt tuli noita kokeiltua hieman uudestaa, ja liekö muisti teki tepposet, mutta aivan kuin kuvanlaatu olisi ollut hieman parempi, noin yleensä. Sosiaalinen aspekti on kyllä erittäin mielenkiintoinen noin periaatteessa, mutta jotain tuohon tarvisi vielä lisää.

Robo Recall ei oikein jaksa innostaa kun pari kolme kenttää kerrallaan. Kokeilin myös Talos Principleä VR-moodissa, ei sitä kyllä pystynyt pelaamaan, liekö asetuksia säätämällä jotain olisi tehtävissä. Elite tuntuu olevan edelleen parasta VR-viihdettä, ehkä olisi syytä kokeilla jotain lentopeliä. Mitäs hyviä co-op pelejä on tarjolla kaverin kanssa pelaamiseen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 528
Viestejä
4 491 297
Jäsenet
74 253
Uusin jäsen
petelius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom