VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)


Toivottavasti saadaan pc versio. Wii:llä tämä oli loistava, vaikka olikin rujon näköinen.
 

Toivottavasti saadaan pc versio. Wii:llä tämä oli loistava, vaikka olikin rujon näköinen.

Ehkä tulee jälkikäteen pc vr versio kuten myös star wars the galaxy´s edge toivonmukaan koska Questista Riftille muutos on vain napin painallus kehittäjille. Siis jos eivät samalla tee muutoksia esim paranna grafiikoita ja tuo sitä muillekin pcvr laseille.

Edit ainakin jos tulevat ovat optimoituja hyvin minimi pcvr raudalle.
 
Joo tämäntyyliset pelit saisivat tulla hyvillä grafiikoilla myös rinnan pc puolen oculus storeen. Questilla pelkästään tämäntyyliset pelit on turhan rujon näköisiä.
Linkillä tai Airlinkillä sitten pc:ltä questille keillä sellainen mahdollisuus on.
 
Mahtaakohan tuo RE4 tulla lainkaan PC:lle, kun Oculusen jamppa sanoi redditissä, että on Quest 2 exclusive. Toisaalla oli myös viitteitä, että tekemässä on ollut myös Oculuksen porukkaa. RE7 VR ei tullut koskaan PC:lle, vaikka oli muistaakseni timed exclusive.

Yleisesti PCVR-puolella on myynti niin surkeaa, kun mentaliteettina on Steam sales yms., että harvempi varmaan jaksaa panostaa sinne paljoa tai lainkaan. Täälläkin näkee usein lauseina, että porukka odottaa vain alea oli sitten pelinä mikä tahansa, vaikka Alyx. Kuluttajanahan tämän kivaa ja helppoa, kun Steam pitää niin usein niitä aleja. Kehittäjille tämä on kuitenkin kuraa, kun myyntiä pitää saada. Questilla nuo hinnat ovat vielä kurissa about samaan tyyliin, kuin konsoleillakin.

Walking Dead taisi olla yksi korkesnm tason PCVR-pelejä nimeltään, pelattavuudeltaan ja grafiikoiltaan, mutta myyntiluvut kertoo hyvin mihin olisi pitänyt tai kannattaa panostaa. Kuva siis on GDC-videolta, joka on lähinnä muille kehittäjille tarkoitettua sisältöä.


1618586631237.png
 
Tuli hankittua quest 2 gigantin outeltista ja vaikuttaa hyvltä laitteelta kaikin puolin. Vähän jäänyt kuitenkin häiritsemään tollainen "harmaa/sumea" läikkä keskellä näkökenttää. Linssit on kyllä puhtaat ja naarmuttomat joten mietin että onko se vain joku heijastus linsseistä vai mikä. Ei sitä oikein peleissä kait huomaa mutta valikoissa ja muissa staattisissa kuvissa kun liikuttaa päätä. Mielestäni ei vaikutusta onko linssien leveys laitettu 2 vai 3 asentoon. Onko muilla mitään vastaavia kokemuksia? Lasit oli tosiaankin asiakaspalautus joten tiedä sitten..
 
Tuli hankittua quest 2 gigantin outeltista ja vaikuttaa hyvltä laitteelta kaikin puolin. Vähän jäänyt kuitenkin häiritsemään tollainen "harmaa/sumea" läikkä keskellä näkökenttää. Linssit on kyllä puhtaat ja naarmuttomat joten mietin että onko se vain joku heijastus linsseistä vai mikä. Ei sitä oikein peleissä kait huomaa mutta valikoissa ja muissa staattisissa kuvissa kun liikuttaa päätä. Mielestäni ei vaikutusta onko linssien leveys laitettu 2 vai 3 asentoon. Onko muilla mitään vastaavia kokemuksia? Lasit oli tosiaankin asiakaspalautus joten tiedä sitten..
Jos on vain toisella silmällä nähtävissä niin väittäisin viaksi. Jos ei näy erikseen katsottaessa eri silmillä, niin sitten lienee ominaisuus. Itsellä ei tosin ole mitään tuollaista
 
Tuli hankittua quest 2 gigantin outeltista ja vaikuttaa hyvltä laitteelta kaikin puolin. Vähän jäänyt kuitenkin häiritsemään tollainen "harmaa/sumea" läikkä keskellä näkökenttää. Linssit on kyllä puhtaat ja naarmuttomat joten mietin että onko se vain joku heijastus linsseistä vai mikä. Ei sitä oikein peleissä kait huomaa mutta valikoissa ja muissa staattisissa kuvissa kun liikuttaa päätä. Mielestäni ei vaikutusta onko linssien leveys laitettu 2 vai 3 asentoon. Onko muilla mitään vastaavia kokemuksia? Lasit oli tosiaankin asiakaspalautus joten tiedä sitten..
Kuulostaa glarelta, kokeileppa huvikseen säätää linssien etäisyyttä silmistä, esim sillä rillivälyspalikalla, tai painamalla laseja tiiviimmin nassuun. Mitä lähempänä itellä, sitä isompi glare, mutta isompi fov ja sweetspot.
 
Jos on vain toisella silmällä nähtävissä niin väittäisin viaksi. Jos ei näy erikseen katsottaessa eri silmillä, niin sitten lienee ominaisuus. Itsellä ei tosin ole mitään tuollaista
Kuulostaa glarelta, kokeileppa huvikseen säätää linssien etäisyyttä silmistä, esim sillä rillivälyspalikalla, tai painamalla laseja tiiviimmin nassuun. Mitä lähempänä itellä, sitä isompi glare, mutta isompi fov ja sweetspot.
Kyllä se taitaa joku heijastus olla kun tässä nyt veivailin laseja ylös alas eteen taakse. Kiitoksia vastauksista

E: Ootteko viritelly mitenkään laseja lähemmäs silmiä? Tota fit packia ei taida raaskia ostaa kokeiluun.
 
Kyllä se taitaa joku heijastus olla kun tässä nyt veivailin laseja ylös alas eteen taakse. Kiitoksia vastauksista

E: Ootteko viritelly mitenkään laseja lähemmäs silmiä? Tota fit packia ei taida raaskia ostaa kokeiluun.
Ostin Aliexpressistä sellasen matalamman maskin. Just sitä samaa ei ole enää siellä, mutta tältä se ainakin näytti: 7.39US $ 50% OFF|For Oculus Quest 2 Face Cover PU Cushion Facial Interface Face Cover Case Bracket Kit Eye Pad For Oculus Quest 2 Accessories|3D Glasses/ Virtual Reality Glasses| - AliExpress

Tässä on linkki tuonne Kyösti-ketjuun missä laitoin vähän kokemuksia tuon ohuemman maskin käytöstä: Oculus Quest
 
Kyllä se taitaa joku heijastus olla kun tässä nyt veivailin laseja ylös alas eteen taakse. Kiitoksia vastauksista

E: Ootteko viritelly mitenkään laseja lähemmäs silmiä? Tota fit packia ei taida raaskia ostaa kokeiluun.
Suosittelen ilmaisen vrcoverin tilaamista oculukselta. Ohjeet on jossain täällä ketjussa ja mukana tulee 2 eri pehmustekokoa
 
Suosittelen ilmaisen vrcoverin tilaamista oculukselta. Ohjeet on jossain täällä ketjussa ja mukana tulee 2 eri pehmustekokoa
Tästä on kuulunut juttua, että ei ole ihan niin helppoa enää. Ilmeisesti valmistuksessa on jotain korjattu ja riippuu täysin valmistuserästä saako enää ilmaista vaihtomaskia. Tai ainakin voi joutua toimittamaan jotain todistusaineistoa että maski aiheuttaa ärsytystä iholla.
 
Mitenkäs muilla jotka saaneet HP:ltä uuden kypärän tuon 7-14 errorin takia, alkoiko uudella kypärällä sitten toimimaan suoraan ja toimiko edellinen kuitenkin usb donglella? Itse soitin HP:lle ja eivät mulle suostu lähettämään uutta kypärää, vaan tarjoavat vaan usb donglea joka tulis vasta joskus kesäkuun lopulla. Joku aiemmin mainitsi että HP oli sanonut että viallinen tuote kun tarvitsi usb donglen ja lähettivät uiuden kypärän. Itsellä x570 piirisarjan rog strix f
 
Mahtaakohan tuo RE4 tulla lainkaan PC:lle, kun Oculusen jamppa sanoi redditissä, että on Quest 2 exclusive. Toisaalla oli myös viitteitä, että tekemässä on ollut myös Oculuksen porukkaa. RE7 VR ei tullut koskaan PC:lle, vaikka oli muistaakseni timed exclusive.

Yleisesti PCVR-puolella on myynti niin surkeaa, kun mentaliteettina on Steam sales yms., että harvempi varmaan jaksaa panostaa sinne paljoa tai lainkaan. Täälläkin näkee usein lauseina, että porukka odottaa vain alea oli sitten pelinä mikä tahansa, vaikka Alyx. Kuluttajanahan tämän kivaa ja helppoa, kun Steam pitää niin usein niitä aleja. Kehittäjille tämä on kuitenkin kuraa, kun myyntiä pitää saada. Questilla nuo hinnat ovat vielä kurissa about samaan tyyliin, kuin konsoleillakin.

Walking Dead taisi olla yksi korkesnm tason PCVR-pelejä nimeltään, pelattavuudeltaan ja grafiikoiltaan, mutta myyntiluvut kertoo hyvin mihin olisi pitänyt tai kannattaa panostaa. Kuva siis on GDC-videolta, joka on lähinnä muille kehittäjille tarkoitettua sisältöä.


1618586631237.png


Mikäli oikein muistan, niin kyllä on pysyvästi oculus yksinoikeus (en ole varma onko quest yksinoikeus), 21.4 eli tänään tulee se oculus showcase niin eiköhän siellä mainita tarkemmin. Facehan osti yksinoikeus pelejä itselleen aika paljonkin joku aika sitten ja kyllä, oculus tiimikin on mukana ollut kehittämässä tuota. Kyllä PCVR puoli on aika kuollut vrt. Quest sekä PSVR. Senkin takia moni, ei questille suunniteltu peli tuleekin sittenkin kyseiselle alustalle.
 
Kyllä PCVR puoli on aika kuollut vrt. Quest sekä PSVR. Senkin takia moni, ei questille suunniteltu peli tuleekin sittenkin kyseiselle alustalle.

Onhan se selvää että Questin pelit myy helvetisti paremmin kuin PCVR, mutta pitää muistaa 2 asiaa:

1. PCVR mahdollistaa asioita mitä Quest ei, esim "next gen VR" pelien pyörittämisen. Toki pelinkehittäjille raha on tärkein, joten osa PCVR peleistä sitten saatetaan porttaa Questille, esim Pavlov ja Onward. Mutta haluatko AAA luokan pelikokemuksia kuten Half Life Alyx tai Scyrim VR? PCVR on ainut vaihtoehto.

2. Oculus panostaa PCVR nyt viimeisellä v28 päivityksellä. Miksi muuten Oculus toisi air linkin jolla pystyy myös pelaamaan SteamVR pelejä (näin ymmärsin, en ole 100% varma) SEKÄ 120hz tuen vaikka tiedetään että Questin tehot ei riitä 120hz, mutta tietokoneen tehot + air link riittää.

Eli vaikka Facebook on todella raha ahne ja haluaa rakentaa omaa ekosysteemiä, niin silti kehittää PCVR ominaisuuksia, luultavasti koska näkee myös rahaa tulevan PCVR puolelta, eniten varmasti laitemyynnillä, mutta myös Oculus storen (eri asia kuin Quest Store) myynneillä.
 
Onhan se selvää että Questin pelit myy helvetisti paremmin kuin PCVR, mutta pitää muistaa 2 asiaa:

1. PCVR mahdollistaa asioita mitä Quest ei, esim "next gen VR" pelien pyörittämisen. Toki pelinkehittäjille raha on tärkein, joten osa PCVR peleistä sitten saatetaan porttaa Questille, esim Pavlov ja Onward. Mutta haluatko AAA luokan pelikokemuksia kuten Half Life Alyx tai Scyrim VR? PCVR on ainut vaihtoehto.

2. Oculus panostaa PCVR nyt viimeisellä v28 päivityksellä. Miksi muuten Oculus toisi air linkin jolla pystyy myös pelaamaan SteamVR pelejä (näin ymmärsin, en ole 100% varma) SEKÄ 120hz tuen vaikka tiedetään että Questin tehot ei riitä 120hz, mutta tietokoneen tehot + air link riittää.

Eli vaikka Facebook on todella raha ahne ja haluaa rakentaa omaa ekosysteemiä, niin silti kehittää PCVR ominaisuuksia, luultavasti koska näkee myös rahaa tulevan PCVR puolelta, eniten varmasti laitemyynnillä, mutta myös Oculus storen (eri asia kuin Quest Store) myynneillä.

Oikeassa olet, mutta ei kaikille ne silmäkarkit ym ole se tärkein tai sitten ei ole rahaa investoida niin paljoa tai ei halua, että siirtyy PC puolelle. Vaikee näin itse sanoa, mutta tilanne nyt vaan on hetkellisesti näin.

Kyllä itselle kelpais kunnon AAA pelit, mutta eipä ole alyxin jälkeen näkynyt. Facebook nyt edes yrittää rakentaa jotai, vaikka itse mestasta nyt kukaan ei tykkäisikään.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeassa olet, mutta ei kaikille ne silmäkarkit ym ole se tärkein tai sitten ei ole rahaa investoida niin paljoa tai ei halua, että siirtyy PC puolelle. Vaikee näin itse sanoa, mutta tilanne nyt vaan on hetkellisesti näin.

Kyllä itselle kelpais kunnon AAA pelit, mutta eipä ole alyxin jälkeen näkynyt. Facebook nyt edes yrittää rakentaa jotai, vaikka itse mestasta nyt kukaan ei tykkäisikään.

Facebookille kyllä pojot siitä että teki VR:stä mainstreamin (350€ hinnalla laite jossa lähes 4k reso yms), Questia on myyty miljoonittain, joka houkuttelee pelifirmoja tekemään VR pelejä, sekä kaikkien yllätykseksi, lähteekin tukemaan myös PCVR tuolla v28 päivityksellä. Odotan innolla että tuo v28 tippuisi omaan questiin jotta pääsen pelaamaan SteamVR pelejä VirtualDesktopin yli 120hz. Virtual Desktop sai jo beta päivityksen joka tukee 120hz pelaamista SteamVR:ssä.

Quest 2 itseasiassa kilpailee suoraan PS5 ja Xbox konsoleiden kanssa ja paljon tullut ihmisiä vastaan ketkä meinasivat ostaa uuden sukupolven konsolin, mutta kokeilivatkin Q2 ja päätyivät siihen.

Ja eiköhän niitä AAA pelejä ala tulemaan kunnolla koska Q2 on kuitenkin sen verran uusi kapistus ja myyntiluvut (niin peleillä kuin laitteella) on niin hurjat että isommatkin AAA talot alkavat laittamaan rattaita pyörimään VR suunnassa.
 
Vr:ssä sarjakuvamaisella grafiikalla ja hyvin toimivilla ohjauksella pelikokemus voi olla todella hyvä vaikka realistiset grafiikatkin tuovatkin lisää läsnäoloa ja parantavat pelikokemusta.

Pilvivr pelaaminen varmaan voi lyödä itsensä läpi lähivuosina jossa suht edullisella kuukausimaksulla tai tuntihinnoittelulla pääsee stand alone laseilla pelaamaan pcvr pelejä koska yllättävän monet ihmiset voisivat ostaa Questin mutta ei mitään aikomusta ostaa tehokasta pelikonetta vaan läppärinä on chromebook, macbook tai windows läppäri jossa integroitu näytönohjain. Lisäksi jossain vaiheessa 5g laajentuessa tulee mahdolliseksi ostaa 5g tukevat stand alone lasit ja pelata pcvr pelejä(tai ohjelmistoja) missä ja milloin vain. Onnistuu tosin jo nyt jos uusi 5g puhelin joka tukee wifi 6(e) ja siitä jakaa netin Questille.

Itse miettinyt jos jossain vaiheessa kokeilisin jakaa Galaxy Foldin 4g yhteyden Questiin ja virtual desktop sovelluksella pelaisin pcvr pelejä pöytäkoneellani. Voisin itse asiassa kokeilla sitä jo tänään.

 
Pilvivr pelaaminen varmaan voi lyödä itsensä läpi lähivuosina jossa suht edullisella kuukausimaksulla tai tuntihinnoittelulla pääsee stand alone laseilla pelaamaan pcvr pelejä koska yllättävän monet ihmiset voisivat ostaa Questin mutta ei mitään aikomusta ostaa tehokasta pelikonetta vaan läppärinä on chromebook, macbook tai windows läppäri jossa integroitu näytönohjain. Lisäksi jossain vaiheessa 5g laajentuessa tulee mahdolliseksi ostaa 5g tukevat stand alone lasit ja pelata pcvr pelejä(tai ohjelmistoja) missä ja milloin vain. Onnistuu tosin jo nyt jos uusi 5g puhelin joka tukee wifi 6(e) ja siitä jakaa netin Questille.

Pilvi pelaamisessa on kuitenkin VR kannalta huono viive. Konsolipelaamisessa sillä ei ole merkitystä koska ohjain + motion blurrit piilottavat todella paljon viiveen havaitsemista, mutta VR:ssä huomaa millisekuntienkin eron välittömästi. Se että kotona on pöytäkone + 5Ghz wifi + Q2, mahdollistaa "network" viiveen alle 1 millisekuntiin pysyvästi ja sen takia pystyn esim Beatsaberia pelaamaan expert+ kenttiä läpi verkon yli havaitsematta pahemmin viivettä.

Joten oma näkemys on että pilvi VR ei tule olemaan "se" juttu standalone headseteissä internetin viiveen takia. Standalone headsetit tulevat saamaan lisää tehoa, jotta voidaan paikallisesti pyörittää parempaa grafiikkaa. Mutta tosiaan, lähiverkossa viive ei ole ongelma.
 
Pilvi pelaamisessa on kuitenkin VR kannalta huono viive. Konsolipelaamisessa sillä ei ole merkitystä koska ohjain + motion blurrit piilottavat todella paljon viiveen havaitsemista, mutta VR:ssä huomaa millisekuntienkin eron välittömästi. Se että kotona on pöytäkone + 5Ghz wifi + Q2, mahdollistaa "network" viiveen alle 1 millisekuntiin pysyvästi ja sen takia pystyn esim Beatsaberia pelaamaan expert+ kenttiä läpi verkon yli havaitsematta pahemmin viivettä.

Joten oma näkemys on että pilvi VR ei tule olemaan "se" juttu standalone headseteissä internetin viiveen takia. Standalone headsetit tulevat saamaan lisää tehoa, jotta voidaan paikallisesti pyörittää parempaa grafiikkaa. Mutta tosiaan, lähiverkossa viive ei ole ongelma.

Riippuu pelistä ja ihmisestä kuinka paljon se viive haittaa.

Iso juttu mikä stand alone laseihin voi tulla on dlss tapainen ai yliskaalaus jossa pelit ja ohjelmat rendereöidään alhaisemmalla resoluutiolla ja sitten yliskaalataan natiiviksi tämä saattaisi jopa tulla ihan Quest 2 tai kolmoseen lähivuosina. Sitten lisäksi foveated rendering ja silmien seuranta joskus tulevaisuudessa.
 
Mitenkäs muilla jotka saaneet HP:ltä uuden kypärän tuon 7-14 errorin takia, alkoiko uudella kypärällä sitten toimimaan suoraan ja toimiko edellinen kuitenkin usb donglella? Itse soitin HP:lle ja eivät mulle suostu lähettämään uutta kypärää, vaan tarjoavat vaan usb donglea joka tulis vasta joskus kesäkuun lopulla. Joku aiemmin mainitsi että HP oli sanonut että viallinen tuote kun tarvitsi usb donglen ja lähettivät uiuden kypärän. Itsellä x570 piirisarjan rog strix f

Itsellä tulee satunnaisesti ties mitä virhe koodeja 7-14 mukaanlukien. Lähtee toimimaan, kun irroitan virtapiuhan siitä jako boxista ja parin sekunnin päästä laitan takas kiinni. Toki intelin prossu käytössä.
 
Ilman Quest 2 ilmestymistä VR olisi jäänyt pienen piirin jutuksi, mutta nyt alkaa jo ihmiset tietää mitä se VR oikeasti on isommassakin mittakaavassa.
Nämä Samsungin Gear VR ym. viritykset pilasi aikoinaan orastavan buumin ja antoi täysin väärän käsityksen ihmisille mistä on kyse.
Loppupeleissä tämä hyödyttää kaikkia, niin pelintekijöitä kuin muita laitteiden valmistajia. Eniten tietysti loppukäyttäjiä.
Applelta on myös tulossa varmasti kova laite lähivuosina pihalle joista löytyy niiden uutet ARM prossut jne. ja näytöt varmasti laadukkaat. Kilpailu kiristyy ja langattomuudessa se tulevaisuus on.
Kyllä ne AAA pelit sieltä sitten tulee ajan kanssa ihan varmasti.
 
Quest löysi koneen mutta ei suostunut yhdistämään vaikka otin palomuurit ja antiviruksen pois ja katsoin omasta mielestäni reitittimen asetuksia että pitäisi toimia.

Yritin siis kytkeytyä puhelimen netin kautta tietokoneeseen virtual desktop ohjelmalla jotta olisi voinut kokeilla miten paha viive siinä on.

No täytyy yrittää joku muu kerta. ei jaksa enempää nyt etsiä ratkaisua.
 
Quest löysi koneen mutta ei suostunut yhdistämään vaikka otin palomuurit ja antiviruksen pois ja katsoin omasta mielestäni reitittimen asetuksia että pitäisi toimia.

Yritin siis kytkeytyä puhelimen netin kautta tietokoneeseen virtual desktop ohjelmalla jotta olisi voinut kokeilla miten paha viive siinä on.

No täytyy yrittää joku muu kerta. ei jaksa enempää nyt etsiä ratkaisua.

Kännykän AP ei välttämättä salli liikennettä "sisä"verkon laitteiden kesken.

Sehän langattoman PCVR pelaamisen ongelma onkin, että ketjun kaikki osat pitää olla justiinsa viritettyjä että kokonaisuus toimii. Itsellä on kyöstille viritelty wifi6 reititin, joka on suoraan kiinni pelikoneessa. Reititin toimii vain siltana ja pelikone itse jakaa netin tuolle reittimelle ja vastaa verkon peruspalveuista.
 
Kännykän AP ei välttämättä salli liikennettä "sisä"verkon laitteiden kesken.

Sehän langattoman PCVR pelaamisen ongelma onkin, että ketjun kaikki osat pitää olla justiinsa viritettyjä että kokonaisuus toimii. Itsellä on kyöstille viritelty wifi6 reititin, joka on suoraan kiinni pelikoneessa. Reititin toimii vain siltana ja pelikone itse jakaa netin tuolle reittimelle ja vastaa verkon peruspalveuista.

Niin siis pyrin 4g yhteyttä käyttäen kytkeytymään tietokoneeseen joka ethernet kaapelilla reitittimessa kiinni. Jollain puhelimella joskus kokeillut myös ihan läppärin ja Questin kytkemään puhelimen wifijakoon ja se toimi jotenkin tosin paljon paremmin toiminut kun pöytäkone kaapelilla kiinni reitittimessä ja Quest ottaa siihen yhteyden. Voi olla Samsungin omia systeemejä tai sitten itseltäni jotain jäänyt huomaamatta.

Eipä sillä niin väliä ole olisi vain ollut kiva kokeilla miten huonoksi viive muodostuisi 4g yhteydellä.

Olisi joku kokeiluversio shadowpc tai vastaavassa(jossa suht lähellä Suomea serverit) niin pääsisi testaamaan ihan vain mielenkiinnosta.
 


Decagear on julkaissut ilmaisen android puhelinohjelman jolla voi simuloida decamove laitetta jolla voi liikkua ja katsoa eri suuntaan luonnollisemmin(todella vaikea kuvailla mitä hyötyä siitä on)
 

Zuckerberg ennakoi että kuluttajat välttävät kaapelilla kytkettyjä vr laseja.

Itselläni oli ensimmäiset oikeat vr lasit hp wmr jotka valitsin koska niissä ei ollut majakoita ja oculus go ostettuani totesin langattoman vr olevan vain parempi. Sitten ensimmäiseen Questiin ja nyt Quest 2 lasit.

Uskoisin että vr massamarkkinoille pääsyä hidastaa majakat ja kaapeli sekä vaatimus tehokkaasta windows koneesta mutta jatkossa Quest sarjalle tulee lisää kilpailua, huhun mukaan htc julkaisee uuden vive lasit ensi kuussa ja loppuvuodesta tulossa olevat decagear lasit(jotka tosin pcvr) voi ostaa lisäosan 50 dollarilla jolla pääsee langattomasta vr nauttimaan.
 
Uskoisin että vr massamarkkinoille pääsyä hidastaa majakat ja kaapeli sekä vaatimus tehokkaasta windows koneesta mutta jatkossa Quest sarjalle tulee lisää kilpailua, huhun mukaan htc julkaisee uuden vive lasit ensi kuussa ja loppuvuodesta tulossa olevat decagear lasit(jotka tosin pcvr) voi ostaa lisäosan 50 dollarilla jolla pääsee langattomasta vr nauttimaan.

En usko hetkeäkään että tuo lisäpalikka maksaa 50 dollaria euroopassa. Toisaalta on se kyllä varmaan paljon halvempi kuin HTC:n langattomuus.
 
En usko hetkeäkään että tuo lisäpalikka maksaa 50 dollaria euroopassa. Toisaalta on se kyllä varmaan paljon halvempi kuin HTC:n langattomuus.

Siis se lisäpalikka on vain 7000mah akku, siinä headsetissä sisäänrakennettuna wifi.

 
Viimeksi muokattu:
Siis se lisäpalikka on vain 7000mah akku, siinä headsetissä sisäänrakennettuna wifi

Lähinnä tarkoitin että tuosta 50 dollarin hinnasta puuttuu kaikki postitus-, tulli- ja alv-maksut. Sama juttu tuon itse headsetin 450 dollarin hinnassa.
 
Lähinnä tarkoitin että tuosta 50 dollarin hinnasta puuttuu kaikki postitus-, tulli- ja alv-maksut. Sama juttu tuon itse headsetin 450 dollarin hinnassa.

Jos se tulee Saksan amazoniin niin eiköhän se headset ole n.450 euroa ja tuo akkupaketti n.50 euroa.

Jos se on oikeasti hyvä ja haluavat sitä kunnolla myydä niin heidän täytyy löytää kunnon kumppaneita euroopasta ja jenkeistä koska harvempi uskaltaa muutenkaan tilata suoraan noin tuntemattomalta firmalta aasiasta niin kallista laitetta.
 
Mikä olisi hyvä päähihna Oculus Quest 2:lle? Akulliselle ei olisi suurta tarvetta, koska tulee pidettyä tietokoneessa kiinni.

Ja valmistaako joku vahvuuksilla olevia linssejä Euroopassa? Kaikki löytämäni ovat jenkkiläisiä yrityksiä.
 
Ja valmistaako joku vahvuuksilla olevia linssejä Euroopassa? Kaikki löytämäni ovat jenkkiläisiä yrityksiä.
Tuosta.

Näytti toki tuokin olevan jenkkivalmistaja, mutta haittaako jos sellaiset pitää saada?
 
Mikä olisi hyvä päähihna Oculus Quest 2:lle? Akulliselle ei olisi suurta tarvetta, koska tulee pidettyä tietokoneessa kiinni.

Ja valmistaako joku vahvuuksilla olevia linssejä Euroopassa? Kaikki löytämäni ovat jenkkiläisiä yrityksiä.
Saksalainen putiikki ja ainakin ennen oli linssejä myöten saksassa valmistettu. Olen itse parit eri linssit sieltä tilannut ja olen ollut kaikin puolin tyytyväinen. Riftin aikoihin oli optisesti parempi tuote kuin esim lens labin mutta sitäkään eroa ei taida enää olla. Jos yrität minimoida toimitusaikaa tilaamalla läheltä niin indexin julkaisun aikaan ne tuli kutakuinkin samaa vauhtia joka puljusta.
 
Mikä olisi hyvä päähihna Oculus Quest 2:lle? Akulliselle ei olisi suurta tarvetta, koska tulee pidettyä tietokoneessa kiinni.

Itselläni gomrvr halo päähihna(jota myydään eri merkeillä mutta on ilmeisesti sama kiinalainen mitä myydään) ja olen ollut tyytyväinen.

Kaikki ei tosin tykkää halo tyylisistä jolloin sitten on oculuksen oma elite päähihna ja pari erilaista kiinamallia joista toinen kopioi vive deluxe audio hihnaa ja toisessa sen yläpuoli poistettu.

Itse ostin juuri bionic mantis kuulokkeet ja sain ne kikalla levitettyä isommiksi ja hyvin halo hihnaan kiinni.
 
Mikä olisi hyvä päähihna Oculus Quest 2:lle? Akulliselle ei olisi suurta tarvetta, koska tulee pidettyä tietokoneessa kiinni.

GOMRVR:lle ääni täältä kans. Halpa ja hyvä halo sträppi eikä lahoa samalla tavalla kuin nuo Elite sträpit. Samalla suosittelen hankkimaan vakio naamapehmusteen tilalle jotain parempaa. Itse ostin pehmusteet samaiselta GOMRVR valmistajalta ja mm FOV parani huomattavasti verrattuna vakionaamariin.
 


Tähän vr keskusteluun varmaan voisi lisätä ar lasit. Ovat kuitenkin monin tavoin ristiin meneviä teknologioita ja tukevat toinen toisiaan.

Näistä laseista vähän jo saa kuvaa mitä tulevaisuuden ar lasit ovat eli suht kompaktit, isohko fov mutta ongelmana hinta(700 euroa) ja vaatimus tietystä puhelimesta joka täytyy lisäksi kytkeä kaapelilla laseihin niitä käyttääkseen. Lisäksi ohjaus tapahtuu puhelimella osoittamalla 3dof.

Jos miettii Facebookin tulevia laseja niin hinta varmaan maksimissaan 400 euroa ja toimivat varmaan ilmankin puhelinta ja puhelin tarjoaa langattomasti lisäominaisuuksia kuten puhelimen ilmoitusten näkyminen ja niihin vastaus(nämä on jo tulossa virallisesti Oculus Quest laseihin jossain vaiheessa). Lisäksi käsienseuranta jota on jo Oculus Questilla kehitetty ja kehitetään enemmänkin varmasti tulossa.

Ar lasit voisivat olla hyviä esim ihmisiä virtuaalisesti tavattaessa kuten horizon tai leffoja katsoessa tai vaikkapa navigoidessa tai ulkomailla voisi lasit kääntää ihmisen puheen jota katsoo ja varmasti Facebook panostaa softaan voimakkaasti. Monelle varmasti pelkät ar lasit toimisivat paremmin kuin perinteiser vr lasit koska ovat kompakteja ja voi käyttää paljon monipuolisemmin koko ajan päässä kun taas vr laseissa pitää oma tila valita ja blokkaavat ympäröivän maailman suurimmaksi osaksi(Questeissa tosin voi laseja reunalta näpäyttäessä näkeä ympäröivän maailman mutta ei niitä silti koko aikaa viitsi pääsään pitää edes kotona.

Itse kyllä hyvin todennäköisesti ostan jotkut ar lasit kunhan tulee sopivat ja varmaan Facebookilta tulee ensimmäiset omat vaatimukseni täyttävät lasit. Tulisi varmaan käytettyä koko ajan ja korvaisi varmaan vr lasit leffojen katselussa tai keskustelusovelluksissa mutta kunnon pelejä tulee sitten vr laseilla pelattua ja muuta kun haluaa uppoutua kunnolla.
 


Tähän vr keskusteluun varmaan voisi lisätä ar lasit. Ovat kuitenkin monin tavoin ristiin meneviä teknologioita ja tukevat toinen toisiaan.

Näistä laseista vähän jo saa kuvaa mitä tulevaisuuden ar lasit ovat eli suht kompaktit, isohko fov mutta ongelmana hinta(700 euroa) ja vaatimus tietystä puhelimesta joka täytyy lisäksi kytkeä kaapelilla laseihin niitä käyttääkseen. Lisäksi ohjaus tapahtuu puhelimella osoittamalla 3dof.

Jos miettii Facebookin tulevia laseja niin hinta varmaan maksimissaan 400 euroa ja toimivat varmaan ilmankin puhelinta ja puhelin tarjoaa langattomasti lisäominaisuuksia kuten puhelimen ilmoitusten näkyminen ja niihin vastaus(nämä on jo tulossa virallisesti Oculus Quest laseihin jossain vaiheessa). Lisäksi käsienseuranta jota on jo Oculus Questilla kehitetty ja kehitetään enemmänkin varmasti tulossa.

Ar lasit voisivat olla hyviä esim ihmisiä virtuaalisesti tavattaessa kuten horizon tai leffoja katsoessa tai vaikkapa navigoidessa tai ulkomailla voisi lasit kääntää ihmisen puheen jota katsoo ja varmasti Facebook panostaa softaan voimakkaasti. Monelle varmasti pelkät ar lasit toimisivat paremmin kuin perinteiser vr lasit koska ovat kompakteja ja voi käyttää paljon monipuolisemmin koko ajan päässä kun taas vr laseissa pitää oma tila valita ja blokkaavat ympäröivän maailman suurimmaksi osaksi(Questeissa tosin voi laseja reunalta näpäyttäessä näkeä ympäröivän maailman mutta ei niitä silti koko aikaa viitsi pääsään pitää edes kotona.

Itse kyllä hyvin todennäköisesti ostan jotkut ar lasit kunhan tulee sopivat ja varmaan Facebookilta tulee ensimmäiset omat vaatimukseni täyttävät lasit. Tulisi varmaan käytettyä koko ajan ja korvaisi varmaan vr lasit leffojen katselussa tai keskustelusovelluksissa mutta kunnon pelejä tulee sitten vr laseilla pelattua ja muuta kun haluaa uppoutua kunnolla.


Olen aikalailla samaa mieltä ar-laseista. Tosin sillä sivumausteella, että uskon niiden olevan samanlainen murros kuin älypuhelin oli. Saadaan ruutu laseihin ja puhelin voi olla näytötön repussa/taskussa matkaava monoliitti. Facebook, apple, qualcom, microsoft... Isot pelaajat tekee paljon hommia ar:n kanssa. Tosin aika eri kulmista. Microsoftin hololens ei edes yritä vielä olla muuta kuin ammattikäyttöön tarkoitettu "kypärä".



1620063261612.png

 

HTC seuraavan silmikon kiusoittelu kuveja. 11.5-12.5 nähdään mitä siellä tulee
 
Itseasiassa Facebookilta tulee jotkut älylasit tänä vuonna mutta ilmeisesti eivät ole kunnon ar lasit vaan joko pelkällä äänellä tai esim silmäkulmassa pieni näyttö. Varmaan tulee kuitenkin ostettua mielenkiinnosta ja myytyä pois kun tulee kehittyneempiä vaihtoehtoja joltain valmistajalta jolla rahaa panostaa ekosysteemiin.

Microsoft tosiaan toistaiseksi keskittynyt yrityksiin mutta voisi sieltäkin tulla windows glass alusta jossa eri valmistajat voivat tehdä erilaisia laseja. Samsung myös mahdollisest voisi olla iso peluri ja Apple tietenkin. Googlelta voisi myös tulla yllätys ja ja tulisi oma käyttöjärjestelmä laseille ja eri valmistajat voisivat tehdä erilaisia laseja.

Itse toivoisin että niihin tulisi kotelo akulla jossa niitä voi ladata kuten esim pienten korvanappien kanssa.

En usko että kauhean nopeasti älypuhelimia korvataan näillä koska tekniikan pitää kehittyä ja riittävän akkukapasiteetin saaminen pieniin laseihin on vaikeaa koska jos niitä käytetään kuten puhelimia niin akkukeston käytössä pitäisi olla vähintään 4-8 tuntia tai sitten tosiaan pikalataus langattomasti(QI tai aito langaton lataus) tai kotelossa.
 
En usko että kauhean nopeasti älypuhelimia korvataan näillä koska tekniikan pitää kehittyä ja riittävän akkukapasiteetin saaminen pieniin laseihin on vaikeaa koska jos niitä käytetään kuten puhelimia niin akkukeston käytössä pitäisi olla vähintään 4-8 tuntia tai sitten tosiaan pikalataus langattomasti(QI tai aito langaton lataus) tai kotelossa.

Samaa mietin aikataulun osalta. En pidättele hengitystä. Siihen kuitenkin uskon, että tuo tulee tapahtumaan. Qualcomin lasit näyttävät ihan ok:lta. Nörttinä voisin tuollaisia pitää silmillä vaikka qualcomin referenssi on vielä aavistuksen kookas/ruma ja ruudun koko ei ole päätähuimaavan iso.

Menee koko puhelinekosysteemi uusiksi, kun ruutu on aina silmillä. Moneen juttuun voi tehdä ar-appsin tukemaan elämää/harrastusta. Se firma, joka tuo ekan kovat laitteet markkinoille voi tehdä iphonet ja muille voi käydä nokiat. Tuon takia uskon, että qualcom, apple, facebook,... jne. laittaa rahaa kiinni kehitystyöhön.

Yksi entinen työkaveri on applella työstämässä ar/vr-juttuja. Pari vuotta sitten se vaihtoi firmaa ja hyvin on viihtynyt. Hauska olisi tietää mitä heppu oikeasti tekee. En ole kysynyt eikä hän ole kertonut tarkemmin kuin ar/vr.
 

Htc julkaisee ilmeisesti yrityskäyttäjille vive focus 3 ja kuluttajille vive pro 2.
 

Htc julkaisee ilmeisesti yrityskäyttäjille vive focus 3 ja kuluttajille vive pro 2.
Huhujen mukaan tuolla Vive Focus 3 on hintaa n. 1500e ja Vive Pro 2:lla n. 850e
Lähde:
 
Huhujen mukaan tuolla Vive Focus 3 on hintaa n. 1500e ja Vive Pro 2:lla n. 850e
Lähde:


Juu saadaan vielä odottaa Questille kunnon kilpailijaa. Pitäisi hinta olla 350-500 euroa, paremmat tai vastaava hardware ja lisäksi pitäisi olla isot panostukset softaan johon htc ei olisi kuitenkaan ollut varaa yksin.

Microsoft tai Google tai Valve voisi hyvin tehdä oman ekosysteemin all in one vr ja ar laseille ja käyttöjärjestelmän ja antaa valmistajien tiettyjen vaatimusten mukaan tehdä laseja itse ja vaikka tukea niitä valmistajia jotta hinnat saadaan alemmas. Eli käytännössä sama malli kuin android ja windows puhelimissa ollut.

Vive pro 2 tosin saattaa pcvr käyttöön olla ihan hyväkin tuote ainakin jos saisivat kunnon ohjaimet laitettua kylkeen.
 
Juu saadaan vielä odottaa Questille kunnon kilpailijaa. Pitäisi hinta olla 350-500 euroa, paremmat tai vastaava hardware ja lisäksi pitäisi olla isot panostukset softaan johon htc ei olisi kuitenkaan ollut varaa yksin.

Microsoft tai Google tai Valve voisi hyvin tehdä oman ekosysteemin all in one vr ja ar laseille ja käyttöjärjestelmän ja antaa valmistajien tiettyjen vaatimusten mukaan tehdä laseja itse ja vaikka tukea niitä valmistajia jotta hinnat saadaan alemmas. Eli käytännössä sama malli kuin android ja windows puhelimissa ollut.

Vive pro 2 tosin saattaa pcvr käyttöön olla ihan hyväkin tuote ainakin jos saisivat kunnon ohjaimet laitettua kylkeen.
Vähän pelkään että tuo 850e on hintaa tuolle pelkälle silmikolle. Aikaisempikin Vive Pro oli aika kallis aikoinaan, peruskuluttajalle ainakin.
 
Vähän pelkään että tuo 850e on hintaa tuolle pelkälle silmikolle. Aikaisempikin Vive Pro oli aika kallis aikoinaan, peruskuluttajalle ainakin.
Ihan varmasti tämä. Kyllä tässä HTC:n hinnoittelussa selvät lainalaisuudet pätee ja saa ottaa omaan piikkiinsä, jos kuvittelee, että HTC olisi yht' äkkiä turkkinsa kääntänyt. Kun nyt tulisi edes hyvä setti, niin olisi rahamiehille oikea vaihtoehto.
 
Itse vähän miettinyt miten vaikeaa Facebookia vastaan on kilpailla koska tänä vuonna tulee älylasit joissa mahdollisesti joitain ar ominaisuuksia esim voi kohdentaa väkijoukossa tai baarissa puhetta jotta kuulee selvemmin ja sitten jos ensi vuonna tulee uusi Questi ja sitten seuraavana vuonna kunnon ar lasit ja näitä tulee joka toinen vuosi syksyllä ja hinnat on painettu lähelle materiaalin tuotantokustannuksia jolloin porukka ostaa uusia ja joko antaa vanhat lähipiireille tai myy halvalla ja me saatetaan olla jo parissa vuodessa siinä kohtaa että ensimmäisen Questin hinta käytettynä on sadan euron tietämillä ja kehittävät agressiivisesti laitteitaan paremmiksi ja mitä kauemmin voivat ilman oikeaa kilpailua toimia rauhassa sitä useampi kuluttaja joko pysyy Facebookin ekosysteemissä koska ovat jo panostaneet paljon rahaa niihin tai sitten tekevät kuten itse ajatellut tehdä eli ostaa jonkun tulevan vahvan kilpailijan tuotteen jota pitää paljon pidempään kuin Facebookin tuotteita.

Luonnollisesti vielä ei ole liian myöhäistä esim Applen, Googlen, Microsoftin tai Valven lähteä mukaan kisaan koska puhutaan vasta pienistä kuluttajamassoista mutta kyllä panostuksia vaatii todella paljon lähteä haastamaan Facebookia joka nyt ostelee suosittujen pelien kehittäjiä ja todella kovaa alkaa saada monopoliasemaa.

Sitten tilanne että vr:stä kiinnostunut kuluttaja voi ostaa pari sataa euroa halvemalla Questin jossa paljon yksinoikeuspelejä ja softatuki vahvaa ja lähipiirissä iso joukko joilla on joku Quest niin helppo nähdä miten käy. Itse lapsena sain aina uuden playstationin koska kaikilla kavereillakin oli eikä edes mietitty xboxin ostamista ja sama tilanne on myös aikuisilla jos monella tutulla on jo Quest sarjan tuote on helpompi ostaa se. Isäni oli suunnitellut lapsuudenystävälleen ostaa porukalla Quest 2(hänellä minun antama Quest 1) tosin ilmeisesti vielä ei muut olleet pitäneet sitä hyvänä lahjana. Itse miettinyt kun tulee seuraava Questi antaisin siskolleni vanhan.

Ar puolella sitten ainakin alkuun sitä monopolisaatiota ei tule niin paljon koska pelit eivät ole se pääkohde niissä ja Facebookin horizon on vain yksi sosiaalinen ohjelma muiden joukossa ja paljon vaihtoehtoja jotka tulee toimimaan ristiin on jo. Siinäkin tosin se hinta on vahva tekijä varsinkin kuluttajalle joka ei tarvitse normaalisti silmälaseja ja ei ole ihan varma tuleeko niille käyttöä. Muutenkin voisi ajatella että ar lasit on enemmän henkilökohtaiset kuten puhelin jolloin ei tule tietynkaltaista sosiaalista pakkoa tai tarvetta olla tietyn ekosysteemin lasit ja moni joka ostaa halvat Facebookin lasit saattavat ostaa myös itselleen sopivammat vaikka olisivatkin huomattavastikin kalliimmat.
 
Facebookin suunnalta kuulostaa siltä, että seuraava tuote olisi quest2 pro. Ehkä facebook/oculus myös tekee rautapinoa niin, että quest2:sta tulee halpistuote ja kyvykkäämpi pro malli tulee myyntiin kalliimmalla? Tuo voisi olla ihan hyvä strategia, kun varmasti on porukkaa, jotka hakevat hinnat alkaen tuotteita ja toisaalta osa porukasta olisi valmis maksamaan enemmän, jos rahalle saa vastinetta.
 
Facebookin suunnalta kuulostaa siltä, että seuraava tuote olisi quest2 pro. Ehkä facebook/oculus myös tekee rautapinoa niin, että quest2:sta tulee halpistuote ja kyvykkäämpi pro malli tulee myyntiin kalliimmalla? Tuo voisi olla ihan hyvä strategia, kun varmasti on porukkaa, jotka hakevat hinnat alkaen tuotteita ja toisaalta osa porukasta olisi valmis maksamaan enemmän, jos rahalle saa vastinetta.

Voi olla että Quest 2 pro tulee tänä vuonna mutta ne älylasit on varmistettu viime vuoden Facebook connectissa tulevan tänä vuonna varmaan syksyn Facebook connectissa. Tosiaan Facebookin johto jo etukäteen varoitellut että nämä älylasit eivät vielä ole sitä mitä ar oikeasti tarjoaa ja he haluavat saavuttaa. Eli turha odottaa että voisi esim big screenissä tai jossain muussa sosiaalisessa alunperin vr tehdyssä palvelussa viettää aikaa käyttäen huomattavasti kevyempiä laseja.

Minusta ihan hyvä jos tulee pro malli ja voihan se olla että jatkossa tulee ensin uusi mallinumero josta pro versio seuraavana vuonna. Boostaa hyvin kun teknologiasta kiinnostuneet uusii joka vuosi uudet lasit ja lähtee vanhat lasit kiertoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 144
Viestejä
4 485 073
Jäsenet
74 175
Uusin jäsen
ApplY

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom