Jos löytyy peli-PC niin ei tuohon tarvi kuin VR-lasit, vaikka
Quest2 (350€) ja vähintään 12 nappulan joystick
Logitech 3D Pro (60€) tai
Thrustmaster T.16000M (80€). Aloitin tuollaisella setillä VR-lentelyn aivan ummikkona viime syksynä ja näin jälkeenpäin kun olen hommannut kalliimpaa mutta vain vähän parempaa(!) välinettä, niin täytyy myöntää että pelkällä moninappisella joystickillä pötkii yllättävän pitkä jos pelaa DCS:ää VR:nä.
Vähän turha tuo videolla näkyvä fyysinen rakennelma ohjaamosta kun
DCS:ssä nimenomaan voi painella VR:ohjaamon nappeja monella eri tapaa. Oma suosikki on käyttää VR:ssä "yleisnäppäimiä" (on/off/rotateleft/rotateright) jotka on tarkoitus määrittää joystickiin, eli VR:ssä katsotaan nappia ja painetaan yleisnäppäintä niin kyseinen nappi tekee temppunsa, oli se sitten laskutelineiden lasku tai radiokanavan säätäminen. Voi siihen käyttää silti myös hiirtä, VR-ohjaimia tai Questin handtrackiä ilmaan sohimiseen.
Pelinäkin tuo on parasta mitä löytyy, erittäin palkitseva ja pitkäikäinen, minusta reilusti parempi mitä FS2020. Kuoleman pelko pelistä tietty puuttuu, mutta muuten kaikki mitä osaa tehdä simussa, osaa tehdä oikeassa koneessa. Kaikki viralliset kampanjatehtävät mitä olen tehnyt ovat olleet erittäin laadukkaita, mieleen on jäänyt UH-1H helikopterilento Tbilisistä Kuitaisiin (200km) ilman GPS:ää, eksyin mutta jokien ja maamerkkien avulla suunnistamalla pääsin perille. Opettelua varten pelissä on tutoriaalit mutta taso niiden vaihtelee ja monesti tulee vain katsottua
youtubesta ja tehtyä perässä. Monimutkaisetkin asiat jää hyvin mieleen kun ne pitää tehdä VR:nä "fyysisesti" itse.