VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Noin niinkun kuitenkin varmaan ollaan siitä yhtä mieltä että Steam hyötyy vr käyttäjäkunnan kasvusta, vaikkakin sitten Facebook ekosysteemistä tulevilla pakolaisilla? Vai onko tässä joku näkökulma mikä vahingoittaa sinua SteamVR käyttäjänä?
Piikittelytkin voit kiitos lopettaa. Mutta kuten kanssa jo totesin, käyttäjämäärän lisääntyminen on hyvä juttu. Ja täten Quest 2:den suosio voi olla oikein hyvä asia VR-kehittämisen elinvoimalle. Kunhan ei yksi yritys saa monopoliasemaa, joka ei tietenkään kannata enää ketään muuta kuin ko. yritystä. Ja tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä laite on paras pelaajalle.

Tai no pyörrän osin väitteeni. Välillinen hyöty voi tulla elinvoimaisemman yhteisön kautta, mutta se ei kuitenkaan tee yhdestä laitteesta parasta vaihtoehtoa pelaajien käyttöön.

Quest 2 käyttäjissä taas ei ole mitään vikaa tai sillä mistä ekosysteemistä Steamiin tulee käyttäjiä, vaikka jotain tällaista ajatusta tunnuit syöttävän minun suuhun. Viesteissä ei demonisoitu sitä, että Quest 2 on suosituin laite tai Quest 2 käyttäjiä.

Jos tikun vääntö asiasta olisi minunkin osaltani tässä, toivottavasti.
 
Okei taidampa lopettaa kirjoittelun hetkeksi kun tuntuu olevan hieman vihamielistä tämä vastaanotto. Vaikka nyt aikuisten oikeasti yritin vain keskustella asiasta.
 
Oli sitten mitä mieltä vaan Facebookista, niin ei tuota Kyösti kakkosen suosiota ja vaikutusta VR-markkinoihin voi jättää huomiotta.
Halpa ja helposti lähestyttävä VR-headset tuo miljoonia uusia kuluttajia markkinoille, ja PCVR yhteensopivuus vaikuttaa varmasti merkittävästi myös PC-puolelle. VR-pelien kehityksestä tulee kannattavampaa -> tarjolle tulee enemmän ja laadukkaampaa sisältöä -> Käyttäjiä tulee vielä lisää.

Quest 2 varmasti myös herätteli muita VR-headsettien valmistajia. Toivon mukaan markkinoille tulee lisää täysin langattomia PCVR-headsettejä sopuisaan hintaan. Itse en ainakaan osaa enää edes kuvitella kaapelia headsettiin. Allekirjoitan kyllä @Excessus kommentin, että ainakin tällä hetkellä Quest 2 lienee parasta mitä VR-markkinoille on tapahtunut (mukaanlukien SteamVR). :tup:
 
Okei taidampa lopettaa kirjoittelun hetkeksi kun tuntuu olevan hieman vihamielistä tämä vastaanotto. Vaikka nyt aikuisten oikeasti yritin vain keskustella asiasta.
Oma vikani, kun nostin asian tikun nokkaan, vaikka sinänsä tiesin mitä todennäköisesti tarkoitit avausviestillä. Sanavalinta ja ilmaisu vaan kaiveli liikaa ja houkutus vastata nousi liian suureksi. Ensi kerralla koitan laskea kymmeneen ennen kuin hyppään ratsun selkään peitsi ojossa.

Arvokas kirjoittelija olet, ei ollut mitään henkilökohtaista.
 
Osaisiko joku valaista Windows VR Dashboard ja Grafiikan suorituskykyasetuksista? Eli oletuksena nämä ovat pois päältä? Kannattako niitä koskea ollenkaan, tai onko näillä käytännön merkitystä VR käytössä?

Kokeilin joku aika sitten Windows mixed reality setin eli Reverb G1 kanssa pelissä joka vaatii Steamvr:n toimiakseen ja lopputulos tuolla kiihdyttimellä oli ,että motion reprojection meni ihan hulluksi . Eli FPS alkoi seilailla 45-90 välissä ollen noin 70 ja kuva repeili ihan koko ajan. Myös tilanteissa joissa 90 FPS olisi ollut saatavilla helposti. En tiedä onko tullut jälkeen jotain korjauksia ,mutta lähtökohtaisesti kaikki tälläisen windows kiihdyttimet ja game modet tulisi olla pois päältä.
Windows game mode pois siksi että ainakin joskus windows on tiputtanut VR taustaohjelmia kuten Steamvr yms. vähemmälle arvolle ,koska luulee niiden "häiritsevän" pelaamista eikä ota huomioon että niitä tarvitaan juuri siihen game modeen. Jotenkin näin hankalasti selitettynä.

Edit:linkki kuvaan

 
Viimeksi muokattu:
Jos ei ole liian tiukkaa budjetin kanssa ja PC VR kiinnostaa, lienee selvää että Index on edelleen paras vaihtoehto.

En nyt sanois näinkään. Quest 2:ssa on parempi resoluutio kuin Indexissä, mikä on tärkeää pienen tekstin lukemisessa, mutta mikä itselleni on tärkeintä, on langattomuus. Ja on ihan uskomatonta että langattoman PCVR headsetin saa 350€ hintaan. Siihen päälle vielä Halo sträpi 20€ + tekonahka pehmuste kasvoille 10€. Jos saisin valita indexin tai quest 2 ilmaiseksi, ottaisin Quest 2. Minulla oli vuosia Vive ja CV1 sekä olen Indexsillä myös pelaillut, mutta kerran kun pääsee kokeilemaan hyväresoluutioista langatonta, niin paluuta langalliseen ei ole. FB pakotuksesta itkeminen on omasta mielestäni myös täysin turhaa, onhan teillä tilit Googleen yms palveluihinkin. Senkus tekee tyhjän Facebook tilin ja käyttää sillä, ei kukaan pakota valokuvia ja elämäntarinaa sinne kirjoittamaan.
 
En nyt sanois näinkään. Quest 2:ssa on parempi resoluutio kuin Indexissä, mikä on tärkeää pienen tekstin lukemisessa, mutta mikä itselleni on tärkeintä, on langattomuus. Ja on ihan uskomatonta että langattoman PCVR headsetin saa 350€ hintaan. Siihen päälle vielä Halo sträpi 20€ + tekonahka pehmuste kasvoille 10€. Jos saisin valita indexin tai quest 2 ilmaiseksi, ottaisin Quest 2. Minulla oli vuosia Vive ja CV1 sekä olen Indexsillä myös pelaillut, mutta kerran kun pääsee kokeilemaan hyväresoluutioista langatonta, niin paluuta langalliseen ei ole. FB pakotuksesta itkeminen on omasta mielestäni myös täysin turhaa, onhan teillä tilit Googleen yms palveluihinkin. Senkus tekee tyhjän Facebook tilin ja käyttää sillä, ei kukaan pakota valokuvia ja elämäntarinaa sinne kirjoittamaan.

Indexin ohjaimet on melkoisesti paremmat kuin Questin. Toki langattomuus on kiistattoman hyvä asia, mutta taitaa heikentää kuvanlaatua ja viivettä.
 
En nyt sanois näinkään. Quest 2:ssa on parempi resoluutio kuin Indexissä, mikä on tärkeää pienen tekstin lukemisessa, mutta mikä itselleni on tärkeintä, on langattomuus. Ja on ihan uskomatonta että langattoman PCVR headsetin saa 350€ hintaan. Siihen päälle vielä Halo sträpi 20€ + tekonahka pehmuste kasvoille 10€. Jos saisin valita indexin tai quest 2 ilmaiseksi, ottaisin Quest 2. Minulla oli vuosia Vive ja CV1 sekä olen Indexsillä myös pelaillut, mutta kerran kun pääsee kokeilemaan hyväresoluutioista langatonta, niin paluuta langalliseen ei ole. FB pakotuksesta itkeminen on omasta mielestäni myös täysin turhaa, onhan teillä tilit Googleen yms palveluihinkin. Senkus tekee tyhjän Facebook tilin ja käyttää sillä, ei kukaan pakota valokuvia ja elämäntarinaa sinne kirjoittamaan.
Unohdit mainita ne Indexin seurantaan tarvittavat pömpylät, joita ei parisuhdeasumisessa automaattisesti kotiin asennella. Ja on eriäviä mielipiteitä, onko Indexin vai Quest 2:den ohjaimet paremmat. Eli Index ei siinäkään automaattisesti ole parempi, vaikka moni ne ohjaimet toki paremmaksi näkee.

Edit.
Sen verran korjaan lainaamaani tekstiä, että FB pakottaa lataamaan palveluun naamakuvan tai bannit tulee. Jos politiikkaa ei sittemmin ole kevennetty.
 
Viimeksi muokattu:
Indexin ohjaimet on melkoisesti paremmat kuin Questin. Toki langattomuus on kiistattoman hyvä asia, mutta taitaa heikentää kuvanlaatua ja viivettä.
Toi on mun mielestä hieman mielenpideasia tuo ohjainten paremmuuskin, itse vaihdoin indexistä questiin ja pidän oculuksen ohjaimia parempina, kevyet, ergonomiset ja patteri kestää kuukausia kun taas indexissä häiritsi aina tuo sormien seuranta joka mielestäni enemmän gimmick juttuja kuin mikään hyödyllinen kun ei sitä pelit hyödynnä ja useasti tuli tiputtua jostain korkealta kiivetessä kun index päätti ettei puristakkaan tarpeeksi oikein siitä kapulasta kun taas questissä on ihan oikea sivunäppäin mitä puristetaan niin ei tule näitä virheitä. Lisäksi ohjainbindejen toimivuus on yleisesti parempi kuin indexissä, kaikki toimii ocun kanssa kun indexillä sai usein säätää vanhojen pelejen kanssa.
 
Ymmärrän sen että useimmille FB-vaatimus ei ole tärkeä, mutta itselle se on kyllä yksinkertaisesti este lähteä Oculuksen ekosysteemiä tukemaan. Siksi ehkä hieman puolueellinen tässä myös, mutta laitetaas vielä muutama Indexin plussa :)

- Seuranta on Indexissä parempaa ja tarkempaa (tosin vaatii tukiasemat, mutta ei ole itselleni tai puolisolle ollut ongelma kun VR on pelihuoneessa).
- FOV on Indexissä selkeästi isompi.
- Alyxiin, joka on mielestäni edelleen paras VR-peli ja oikeastaan VR-kitin hinnan arvoinen itsessään kokemuksena, Index on selkeästi parempi vaihtoehto kuin Quest.
 
Ymmärrän sen että useimmille FB-vaatimus ei ole tärkeä, mutta itselle se on kyllä yksinkertaisesti este lähteä Oculuksen ekosysteemiä tukemaan. Siksi ehkä hieman puolueellinen tässä myös, mutta laitetaas vielä muutama Indexin plussa :)

- Seuranta on Indexissä parempaa ja tarkempaa (tosin vaatii tukiasemat, mutta ei ole itselleni tai puolisolle ollut ongelma kun VR on pelihuoneessa).
- FOV on Indexissä selkeästi isompi.
- Alyxiin, joka on mielestäni edelleen paras VR-peli ja oikeastaan VR-kitin hinnan arvoinen itsessään kokemuksena, Index on selkeästi parempi vaihtoehto kuin Quest.

Eihän sinun tarvitse tukea Oculuksen ekosysteemiä, ostat vaan pirun kovan 350€ PCVR headsetin ja pelaat Steamin pelejä joko USB3 kaapelilla tai VirtualDesktopilla. Tuosta 350€ en usko että FB voittoa saa, ainakaan että sillä kunnolla tienaisivat.
FOV on paljon parempi tosiaan Indexillä, mutta Quest taas on tarkempi. Moni on sanonut että Q2 tarkempi paneeli > Indexin FOV
Alyxista voi olla montaa mieltä, myönnän että en ole pelannut Alyxia läpi kuin Questilla, mutta en usko että Indexillä pelikokemus voisi olla yhtään parempi, päin vastoin, epätarkempi paneeli sekä langallisuus voivat pilata sen.

Ja Q2 seurannassa ei ole mitään vikaa. Se että Indexillä on parempi, en usko että käytännössä näkyy millään tavalla, kun taas se että Index vaatii majakat kun taas Q2 ei, voi olla monelle dealbreaker.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän sinun tarvitse tukea Oculuksen ekosysteemiä, ostat vaan pirun kovan 350€ PCVR headsetin ja pelaat Steamin pelejä joko USB3 kaapelilla tai VirtualDesktopilla. Tuosta 350€ en usko että FB voittoa saa, ainakaan että sillä kunnolla tienaisivat.
FOV on paljon parempi tosiaan Indexillä, mutta Quest taas on tarkempi. Moni on sanonut että Q2 tarkempi paneeli > Indexin FOV
Alyxista voi olla montaa mieltä, myönnän että en ole pelannut Alyxia läpi kuin Questilla, mutta en usko että Indexillä pelikokemus voisi olla yhtään parempi, päin vastoin, epätarkempi paneeli sekä langallisuus voivat pilata sen.

Ja Q2 seurannassa ei ole mitään vikaa. Se että Indexillä on parempi, en usko että käytännössä näkyy millään tavalla, kun taas se että Index vaatii majakat kun taas Q2 ei, voi olla monelle dealbreaker.
Questin paneli voi olla tarkempi, mutta pcvr käytössä videon pakkaus syö mahdollisen edun. Majakoista olen täysin samaa mieltä ja ne myös inisevät todella ikävästi päällä ollessaan.

Kokonaisuuten quest 2 vie mielestäni reilusti, mutta kaverilla index toimii myöskin hyvin ajosimuissa. Varmaan jopa paremmin, vaikka johto onkin todella raskas ja ärsyttävä siinäkin. En tiedä mistä johtuu, mutta jotenkin questin kuva on omille silmilleni myös mukavampi, joskaan indexiä ei ole omaan lärvääni sovitettu sen tarkemmin vaan vedetty vaan kypärä päähän.
 
...kaverilla index toimii myöskin hyvin ajosimuissa. Varmaan jopa paremmin, vaikka johto onkin todella raskas ja ärsyttävä siinäkin...
Paikallaan istuessa kannattaa kiinnittää kaapeli päällä kulkevaan hihnaan niin että se tulee etupuolelle ja laskee keskeltä maskia alas lattialle.
Ainakin omalla kohdalla simuilussa ei kaapelin läsnäoloa pelatessa edes huomaa.
Itseäkin ärsytti se kun kulki normaalisti takaa.
1614801662959.png


Omalla kohdalla pelailu vain istualtaan.
Katossa kulkeva kaapeli hyvä jos käyttö on monipuolista.
 
Viimeksi muokattu:
Paikallaan istuessa kannattaa kiinnittää kaapeli päällä kulkevaan hihnaan niin että se tulee etupuolelle ja laskee keskeltä maskia alas lattialle.
Ainakin omalla kohdalla simuilussa ei kaapelin läsnäoloa pelatessa edes huomaa.
Itseäkin ärsytti se kun kulki normaalisti takaa.
1614801662959.png
Tai nousee takaa suoraan ylös ja kattoa pitkin koneelle :tup:
Mulla se menee niin, että ajopaikan yläpuolella on kela joka antaa "siimaa", muuten ihan pidikkeillä kattoa pitkin ja laskee koneen kohdalta alas.
 
Onko PSVR ostamisen arvoinen Playstation 5:lle? Vähän ristiriitaisia kokemuksia, onko tulossa uusia virtuaalilaseja Sonylta?
 
Jos on iso kiire kokeilemaan niin quest2 on ihan hyvä laite ja ei maksa hirveän paljon. Toki siinä on facebook kytky, joka voi olla este ostamiselle.
Eikä taida Pleikkarin pelit toimia. Mutta jos ei Pleikalle tarvitse, niin sitten. Odotan kyllä hyvin mielenkiinnolla ja varovaisella innolla Sonyn uutta silmikkoa. Ainakin jotain innovatiivista saattaa ohjaimissa olla tärinäpalautteineen.
 
Eikä taida Pleikkarin pelit toimia. Mutta jos ei Pleikalle tarvitse, niin sitten. Odotan kyllä hyvin mielenkiinnolla ja varovaisella innolla Sonyn uutta silmikkoa. Ainakin jotain innovatiivista saattaa ohjaimissa olla tärinäpalautteineen.

Tokikaan ei toimi pleikkarin pelit quest:lla. Mutta jos haluaa vr:aa testailla niin quest2 on ihan hyvä valinta väliajaksi tai miksei pitempäänkin. Toimii kuitenkin oculuksen pelit ja jos on pc niin myös steam pelit.
 
Onhan tuo Quest 2 hintaan ja ominaisuuksiin nähden houkutteleva paketti. Vähän kyllä itseä häiritsee facebook-pakotus. Jos toimisi vaikka edes link-kaapelin perässä ilman face-tiliä, niin olisi selkeästi oma suosikki ensimmäiseksi vr-laitteeksi.

Moni nihkeilee tuota FB pakotusta, minkä sinänsä ymmärrän, ja sitten käytetään kuitenkin aktiivisesti Instaa ja WhatsAppia, mitkä ovat myös Facebookin softia. Eipä siinä, kyllä itsekkin tuota aluksi vähän nihkeilin.
 
FB-kytkös ei itseäni mitenkään kauheasti houkutellut, todellakaan. Enkä oikein uskonut langattomuuden voimaankaan etukäteen. Mutta siitä ei pääse mihinkään, että Quest 2 on ensimmäinen VR-setti, joka on saanut mut pelaamaan mitään muuta kuin simuja. Ja ne simutkin on todella hyviä Q2:lla. Kuvanlaadultaan Reverbit oli aavistuksen parempia kokonaisuutena, mutta tosiasiassa kokonaiskäyttäjäkokemus on 6-0 Quest 2:n puolella. WMR-kikkare jo itsessään johti siihen, että ei vaan tullut kovin usein vaivauduttua. Quest 2 on käytännössä päivittäisessä käytössä, joko simuilla tai Alyxia tai standalone-puolen ehdotonta hittiä, Thrill of the Fightia. Eli vaikka kokonaiskustannus Q2:lle on tässä varusteluvaiheessa jo lähellä 600 euroa, niin kevyesti - kevyesti - sen arvoista.
 
Langattomuuden ihastelussa hymyilyttää, kun jo aikanaan Samsung Gear VR:llä langattomuus oli kokemusta selvästi parantava hieno juttu jopa 3 dof:sta huolimatta. Suunnilleen kaikki silloin kuitenkin mollasi laitteen ja vähätteli kaapelin häiritsevää merkitystä ylivertaisessa PCVR-käytössä. Sitten kun hommasin PCVR-setin, niin kyllä se päästä roikkuva kaapeli häiritsi ja häiritsee edelleen. Hauska kuinka nykyään kaikki Quest 2:ta (ja ehkä HTC Viven wifi-palikkaa) käyttäneet hehkuttavat langattomuuden mullistavuutta ja ymmärtääkseni vain pienempi osa haluaa palata kaapelin päähän. Tunnen väkisin vähän nautintoa kun monet ovat kokeneet valaistuksen ja vihdoin löytäneet langattomuuden ihanuuden.
 
Langattomuuden ihastelussa hymyilyttää, kun jo aikanaan Samsung Gear VR:llä langattomuus oli kokemusta selvästi parantava hieno juttu jopa 3 dof:sta huolimatta. Suunnilleen kaikki silloin kuitenkin mollasi laitteen ja vähätteli kaapelin häiritsevää merkitystä ylivertaisessa PCVR-käytössä. Sitten kun hommasin PCVR-setin, niin kyllä se päästä roikkuva kaapeli häiritsi ja häiritsee edelleen. Hauska kuinka nykyään kaikki Quest 2:ta (ja ehkä HTC Viven wifi-palikkaa) käyttäneet hehkuttavat langattomuuden mullistavuutta ja ymmärtääkseni vain pienempi osa haluaa palata kaapelin päähän. Tunnen väkisin vähän nautintoa kun monet ovat kokeneet valaistuksen ja vihdoin löytäneet langattomuuden ihanuuden.

Inside out seurannalla on hyvin samankaltainen elinkaari. Kun siihen tottuu niin ei enää halua erillisiä majakoita. Mieluusti vain parempilaatuinen inside out tracking vaikka se tarkoittaakin kalliimpaa rautaa (kamerat kypärän takapuolellekin+kovempi rauta, koska useampaa kameraa käytetään seurantaan)
 
Tuskin kukaan nyt on sitä mieltä etteikö langattomuus tai inside out tracking ilman majakoita olisi ominaisuuksina mahtavia. Ongelma vaan on ollut siinä että niiden kanssa on joutunut antamaan liikaa kompromisseja oli sitten kyse suorituskyvystä, pelien visuaalisesta näyttävyydestä tai trackingin laadusta. Eikä Quest 2 noita ongelmia ole täysin poistanut mutta on valinnaisella piuha ratkaisulla ja halvalla hinnallaan antanut ensimmäistä kertaa semmoisen best of both worlds tyyppisen ratkaisun, joka on varsinkin "ensikertalaisille" järkevä hankinta.
 
Viimeksi muokattu:
Langattomuuden ihastelussa hymyilyttää, kun jo aikanaan Samsung Gear VR:llä langattomuus oli kokemusta selvästi parantava hieno juttu jopa 3 dof:sta huolimatta. Suunnilleen kaikki silloin kuitenkin mollasi laitteen ja vähätteli kaapelin häiritsevää merkitystä ylivertaisessa PCVR-käytössä. Sitten kun hommasin PCVR-setin, niin kyllä se päästä roikkuva kaapeli häiritsi ja häiritsee edelleen. Hauska kuinka nykyään kaikki Quest 2:ta (ja ehkä HTC Viven wifi-palikkaa) käyttäneet hehkuttavat langattomuuden mullistavuutta ja ymmärtääkseni vain pienempi osa haluaa palata kaapelin päähän. Tunnen väkisin vähän nautintoa kun monet ovat kokeneet valaistuksen ja vihdoin löytäneet langattomuuden ihanuuden.

Headseteissä on monta tärkeää ominaisuutta mitkä pitää täyttyä, jos olisi vain 1 hyvä, esim langattomuus, ja muut ominaisuudet surkeita, silloin kokonaisuus jää myös surkeaksi. Q2 tekee hyvän se, että siinä joka ikinen osa alue on erinomainen. Viveen on saanut myös langattomuuden vaikka kuinka pitkään, mutta Vivessä taas moni muu ominaisuus on huono, esim linssit ja paneeli (erityisesti resoluutio), jonka takia Viven langattomuus ei ole "lyönyt läpi" ja sitä ei hehkuteta.

Q2 kaikki tärkeät osa-alueet täyttyvät, eli:
-langattomuus
-tarkka paneeli + hyvät linssit
-hinta
-erinomainen inside out tracking
+standalone joka tuo todella paljon lisäarvoa suurimmalle osalle

Btw, nyt 2021 pitäisi tulla paljon kilpailijoita Q2:lle. Ne käyttävät samaa Qualcommin piiriä ja androidia, joten VirtualDesktopinkin luulisi lennosta toimivan niissä, ja toki silloin ei tarvitse FB tiliä. ainakin yksi Q2 kilpailija on lähes identtinen Q2 kanssa, paitsi että se käyttää samoja paneeleita kuin Reverb2, joka mahdollistaa myös isomman IPD alueen säädön koska on 2 erillistä paneelia eikä vain 1 iso kuten Q2.
 
Valvelta tuoretta statistiikkaa eri headseteistä

Quest 2 Now the Most Used on Steam, Monthly-connected Headsets Hit Record High of 2.8 Million
1614814097732.png

 
Äh, perhanan Quest 2 ja sen FB pakotus. Langattomuus kiehtois kovasti kun tuon Rift S:n kaapeli tuppaa olemaan aina solmussa, vaikka kulkee katon kautta slingien varassa.
Mutta tuo FB pakotus estää ostamasta.
Onko tuohon kukaan keksinyt vielä kiertotietä miten Quest 2:sta voisi käyttää steamvr:n kanssa langattomasti ilman FB tilin liittämistä laitteeseen?
Tai onko muilta valmistajilta tulossa langatonta HMD:tä? Qualcom joskus esitteli jotain langatonta demokypärää mutta tai jäädä vain demoksi.
 
Tai onko muilta valmistajilta tulossa langatonta HMD:tä?
HTC Vivellehän on ollut jo ties kuinka kauan, mutta ei ole nykyisten HMD tasolla. Vastaava voisi toimia uusissakin, mutta tiedonsiirron kasvu on hankaloittanut hommaa.
Valve kyllä tiedottanut selvittävänsä asiaa, mutta kätevää ja laadun säilyttävää ratkaisua ei vielä ole löytynyt.

Edit. Eiköhän sieltä muitakin mobiili-VRiä tule, mutta tuskin näin alhaiseen hintaan. Tokkopa minkään uuden firman vaatimukseen tehdä henkilökortti nettiin ja datan siihen yhdistämiseen monikaan suostuu satasen kahden halvemmalla hinnalla. Tai muulla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran korjaan lainaamaani tekstiä, että FB pakottaa lataamaan palveluun naamakuvan tai bannit tulee. Jos politiikkaa ei sittemmin ole kevennetty.
Ei pidä paikkaansa. Ei ole pitänyt vuosiin. Ei tuolla monella ole mitään kuvaa tai ainakaan ihmisen kuvaa.

Tuli lopulta Q2:lle GOMRVR halo-strap. Täällä joku viime vuoden puolella kyseli tästä, tuli mieleen mainita että todella hyvä tuo on, hintaa 25e posteineen. Minä sain ilmaiseksi kun matkassa kesti yli 3kk niin sain jo rahat takaisin. Sopivasti seuraavana päivänä saapui vempele. Suosittelen laittamaan vaikka huulirasvaa vähän kumisiin läpysköihin kun liu'uttaa paikoilleen, menee näin ilman särkymisvaaraa ja kestää kyllä paikallaan kunhan ei vaihdeöljyllä valele.

Jäänyt välillä Q2 käyttö vähälle, mutta kun harkitsin myymistä ja pelailin vähän PCVR:ää tällä ajatuksella niin totesin että en todellakaan hävitä tätä. On se vaan niin omanlaisensa elämys uppoutua tunniksi tuonne jonnekin.
 
Muille tiedoksi (ettei tarvitse googlata) tämä on GOMVR:
1614974681527.png


Itse en kyllä pidä tuosta GOMRVR halo:sta (tuntuu siltä kuin panta kiristäisi päätä...). Tuo tuli itsellekin juuri, mutta mielestäni tämä perinteisemmän tyylinen on mukavampi (alla).Käytän silti GOMRVR:ää, koska sen kanssa mahtuu suojalaukkuun.

1614974632636.png


Muuten Quest 2 on kyllä parhaimmillaan uskomaton. Itsekin testailin tuota GOMVR:ää ja pelailin Sep's diner:ia. Kun lopetin, yritin teleportata itseni toiseen huoneeseen vaikka lasit ja ohjaimet oli jo poissa käsistä :D

Kannattaa ladata demo, jos kokkailu kiinnostaa:
 
Viimeksi muokattu:
Muuten Quest 2 on kyllä parhaimmillaan uskomaton. Itsekin testailin tuota GOMVR:ää ja pelailin Sep's diner:ia. Kun lopetin, yritin teleportata itseni toiseen huoneeseen vaikka lasit ja ohjaimet oli jo poissa käsistä :D

Kannattaa ladata demo, jos kokkailu kiinnostaa:
Immersio huipussaan :thumbsup:
 
Muille tiedoksi (ettei tarvitse googlata) tämä on GOMVR:
1614974681527.png


Itse en kyllä pidä tuosta GOMRVR halo:sta (tuntuu siltä kuin panta kiristäisi päätä...). Tuo tuli itsellekin juuri, mutta mielestäni tämä perinteisemmän tyylinen on mukavampi (alla).Käytän silti GOMRVR:ää, koska sen kanssa mahtuu suojalaukkuun.

1614974632636.png


Muuten Quest 2 on kyllä parhaimmillaan uskomaton. Itsekin testailin tuota GOMVR:ää ja pelailin Sep's diner:ia. Kun lopetin, yritin teleportata itseni toiseen huoneeseen vaikka lasit ja ohjaimet oli jo poissa käsistä :D

Kannattaa ladata demo, jos kokkailu kiinnostaa:
Minulla aikanaan kanssa pidemmän pelisession jälkeen, kun poistin silmikon meni sekunti tai kaksi kun aivot oli jossain välitilassa ja yritin kättä nostamalla peukalolla liu'uttaa itseni toiseen huoneeseen. Äkkiä havahduin, etteihän tämä ihan näin toimi ja sekunnin murto-osan ihmettelin miten jalkoja kuuluukaan nostaa ja käyttää. Hetken tuntui kovin työläältä kävely.
 
Eihän tuo GOMVR tee laitetta yhtä mukavaksi kuin mitä PSVR on mutta hintaansa nähden aivan ehdoton hankinta.
PSVR onkin hämmästyttävän hyvää designia vaikka jo aikaa sitten tehty. Jaksaa yllättää aina kun päähän pistää.
 
Minulla aikanaan kanssa pidemmän pelisession jälkeen, kun poistin silmikon meni sekunti tai kaksi kun aivot oli jossain välitilassa ja yritin kättä nostamalla peukalolla liu'uttaa itseni toiseen huoneeseen. Äkkiä havahduin, etteihän tämä ihan näin toimi ja sekunnin murto-osan ihmettelin miten jalkoja kuuluukaan nostaa ja käyttää. Hetken tuntui kovin työläältä kävely.

Sama homma sen jälkeen kun olin ensimmäisen kerran pelaillut the walking dead: saints and sinnersiä. Edelleen tuntui siltä kuin pitäisi tattia liikuttamalla luisua eteenpäin.
 
HTC näemmä vihjaillut Questin tulevasta kilpailijasta. Saa nähdä saisivatko vihdoin jonkun etäisesti järkevän headsetin ulos. Alkuperäisen Viven jälkeen ollut melkoista sekoilua.

 
Tuli hommattua tuo Natural Locomotion, onhan tuo huomattavasti mukavampi liikkua. Ei väkisin nopeampi tai aina helpompikaan (ainankaan ennenkuin menee nk selkärankaan) mutta ei tule huimausta/lievää heikotusta kuten tatilla liikkuessa. Tämä siis noin tunnin Skyrim session jälkeen (mikä oli osittain aika tuskaa kun tuo selkä on vielä vähän jumissa). Voisi kokeilla seuraavaksi Doomissa mutta tuo likka hikoili silmikon märäksi Beat Saberisa (ei ole tullut coverit vielä) niin ei oiken innostaisi laittaa vekotinta päähän tänään :).
Tuli eilen itse ostettua "Natural Locomotion" G2:lle. Vähän ristiriitaiset kokemukset vielä tässä kohtaan mutta positiivinen näkemys kuitenkin, ei nyt kuitenkaan mikään super-loistava systeemi. Kiva toki myös että toimii ihan softalla eikä vaadi mitään rautaa. Testasin tota "Arizona Sunshine", "GORN" ja "Half-Life Alyx" kanssa. Oletin että olisi lisännyt immersiota selvästi enemmän vs. teleport mitä tuo "Natural Locomotion" minulle tuo, tai ehkä enemmän hämmensi kun testasin molempia että miten vähän se teleport minua häiritsee noissa em. peleissä (toki GORN:ssa on eri systeemi)

Ootteko muuten viritelleet mitään systeemejä estääkseen että hajotatte tietokoneen näyttöjä kun VR-maailmassa pelaatte? Eilen tuli taas pariin kertaan lyötyä näyttöjä sen verran kovaa että ihmetyttää miten näytöt ja ohjaimet on vielä enää elossa :D Ei vain jaksais alkaa siirtämään näyttöjä nurkkiin pelaamisen takia, ehkä jotenkin että kääntää näytöt seinää vasten tms.? Mut tuossakin olisi ongelma kaikki WMR ongelmat (floor height jne) kun yleensä vaatii säätämistä tavalla tai toisella että peliä pääsee pelaamaan niin pitäisi niitä käännellä koko ajan.
 
Siis onko tosi, että muilla valmistajilla ei ole Oculus Guardianin vastiketta? Vai miten ympäristöön kolisteleminen on senkin kanssa ongelma?
 
Ootteko muuten viritelleet mitään systeemejä estääkseen että hajotatte tietokoneen näyttöjä kun VR-maailmassa pelaatte? Eilen tuli taas pariin kertaan lyötyä näyttöjä sen verran kovaa että ihmetyttää miten näytöt ja ohjaimet on vielä enää elossa :D Ei vain jaksais alkaa siirtämään näyttöjä nurkkiin pelaamisen takia, ehkä jotenkin että kääntää näytöt seinää vasten tms.? Mut tuossakin olisi ongelma kaikki WMR ongelmat (floor height jne) kun yleensä vaatii säätämistä tavalla tai toisella että peliä pääsee pelaamaan niin pitäisi niitä käännellä koko ajan.

Ei ole kokemusta kuin quest 2:sta mutta siinä määritellään sellainen pelialue jonka laidat näkee jos menee liian lähelle.
 
Siis onko tosi, että muilla valmistajilla ei ole Oculus Guardianin vastiketta? Vai miten ympäristöön kolisteleminen on senkin kanssa ongelma?
Ei ole kokemusta kuin quest 2:sta mutta siinä määritellään sellainen pelialue jonka laidat näkee jos menee liian lähelle.
On toki WMR:ssä sama ominaisuus ja ne reunat näkyy mutta ei sitä nyt oikeasti voi seurata kunnolla 100% ajasta kun on lähellä kuolla.
 
On toki WMR:ssä sama ominaisuus ja ne reunat näkyy mutta ei sitä nyt oikeasti voi seurata kunnolla 100% ajasta kun on lähellä kuolla.
Tämän takia päädyin siihen, että en enää liiku VR-peleissä, vaan seison vakiopaikassa vakiosuuntaan lampaantaljan päällä.
 
On toki WMR:ssä sama ominaisuus ja ne reunat näkyy mutta ei sitä nyt oikeasti voi seurata kunnolla 100% ajasta kun on lähellä kuolla.

En nyt kyllä itse ymmärrä että miksei sitä näkisi. Sama kun sanoisi että ei hoksaa seinää. Ehkä ne on questissä paljon näkyvämmät?
 
En nyt kyllä itse ymmärrä että miksei sitä näkisi. Sama kun sanoisi että ei hoksaa seinää. Ehkä ne on questissä paljon näkyvämmät?
Ainakin Gornissa olin ajautunut huomaamatta selkä lähelle sitä laitaa. Sitten joka puolelta mylvi tulvana gladiaattoreita päälle. Syöksin rystyiskun pitkälle selkäni taakse takaviistoon ja koska katse tuli vasta viiveellä perässä, en ehtinyt rekisteröidä tajuntaani todellista pelialuetta ja iskin gladiaattorin lisäksi melkein vitriinin kumoon. Niin se onnistuu. Se oli viimeinen kerta kun pelasin Gornia, ja liikuin vapaasti pelialueella. Pl. Tea for Gods.
 
Ainakin Gornissa olin ajautunut huomaamatta selkä lähelle sitä laitaa. Sitten joka puolelta mylvi tulvana gladiaattoreita päälle. Syöksin rystyiskun pitkälle selkäni taakse takaviistoon ja koska katse tuli vasta viiveellä perässä, en ehtinyt rekisteröidä tajuntaani todellista pelialuetta ja iskin gladiaattorin lisäksi melkein vitriinin kumoon. Niin se onnistuu. Se oli viimeinen kerta kun pelasin Gornia, ja liikuin vapaasti pelialueella. Pl. Tea for Gods.
Juurikin noin. Jos pelaa jotain rauhallisia pelejä niin ei varmasti mitään ongelmia huomata rajoja.

En nyt kyllä itse ymmärrä että miksei sitä näkisi. Sama kun sanoisi että ei hoksaa seinää. Ehkä ne on questissä paljon näkyvämmät?
No ei siinä ole mitään järkeä koko VR touhun osalta jos se seinä olisi noin tiukka, sehän alkaisi jo haittaamaan koko VR kokemusta?
 
Kertokaapa tyhmemmälle että miksi vr on raudalle niin paljon vaativampi kuin vaikka 4k-näyttö?

"Paras" esimerkki on dcs jota ajelen 4k resoluutiolla aivan kevyesti yli 90 freimiä sekunnissa, mutta G2:lla samoilla grafiikka-asetuksilla reprojection on käytännössä koko ajan päällä, eikä tilanne parane vaikka grafiikka-asetuksia laskee tuntuvasti.

Reverbin resoluutio on 2 x 2160 x 2160 ja 4k on 3840 x 2160. Voiko tässä tapauksessa ajatella että 2 x 2160 x 2160 = 4320 x 4320 joka on huomattavasti suurempi kuin 3840 x 2160, jolloin ero johtuisi tästä?
 
Kertokaapa tyhmemmälle että miksi vr on raudalle niin paljon vaativampi kuin vaikka 4k-näyttö?

"Paras" esimerkki on dcs jota ajelen 4k resoluutiolla aivan kevyesti yli 90 freimiä sekunnissa, mutta G2:lla samoilla grafiikka-asetuksilla reprojection on käytännössä koko ajan päällä, eikä tilanne parane vaikka grafiikka-asetuksia laskee tuntuvasti.

Reverbin resoluutio on 2 x 2160 x 2160 ja 4k on 3840 x 2160. Voiko tässä tapauksessa ajatella että 2 x 2160 x 2160 = 4320 x 4320 joka on huomattavasti suurempi kuin 3840 x 2160, jolloin ero johtuisi tästä?
Kuva yleensä renderöidään isompana kuin paneelien natiivi resoluutio, jotta tynnyrivääristymän jälkeen saataisiin vielä suht tarkat pikselit piirrettyä. Lisäksi molemmille silmille lasketaan omasta kuvakulmasta kuva joten sekin on paljon raskaampaa kuin yksi iso kuva. Bonuksena vielä Field of View (FOV) voi olla isompi kuin normi flätti pelissä, jolloin laskettavaa geometriaakin kertyy näytöille enemmän.
 
Tuli tännekin viimeinkin marraskuussa tilattu Quest 2 GOMRVR halo strap.

Sunnuntaina piti tuohon sitten samantien piirtää CAD:illa kuulokekiinnikkeet Koss PortaPro -kuulokkeille :think:
3D-tulostelin valmiit tuotokset samantien, sekä samalla klipsun link-kaapelille.

IMG_20210308_125508.jpg


Kuulokkeiden kiinnityksessä on kallistuksen, kierron ja korkeuden säätö.
Oikein miellyttävät käyttää nyt ja äänimaailma parantuu reilusti n. 35€ hintaan.

IMG_20210308_130843.jpg

IMG_20210308_125757.jpg


Varustelista:
-Rift CV1 VRcover
-Zenni linssit thingiverse 3D-tulostetuilla kiinnikkeillä
-GOMRVR Halo strap
-Koss Portapro kuulokkeet 3D-tulostetuilla kiinnikkeillä (omavalmiste nivelet + thingiverse varret)
-Amazon.de newzerol 6m linkkikaapeli

Jos jotakuta kiinnostaa nämä 3D-tulosteosat, niin laittakaa yv :kippis:
 
Kertokaapa tyhmemmälle että miksi vr on raudalle niin paljon vaativampi kuin vaikka 4k-näyttö?

"Paras" esimerkki on dcs jota ajelen 4k resoluutiolla aivan kevyesti yli 90 freimiä sekunnissa, mutta G2:lla samoilla grafiikka-asetuksilla reprojection on käytännössä koko ajan päällä, eikä tilanne parane vaikka grafiikka-asetuksia laskee tuntuvasti.

Reverbin resoluutio on 2 x 2160 x 2160 ja 4k on 3840 x 2160. Voiko tässä tapauksessa ajatella että 2 x 2160 x 2160 = 4320 x 4320 joka on huomattavasti suurempi kuin 3840 x 2160, jolloin ero johtuisi tästä?

CPU voi leikata tässä "yhden threadin" pelissä kiinni. Jos englanti taittuu, niin etsi netistä VR game draw calls, niin löytyy varmasti jotain selittävää artikkelia. VR peleissä on reilusti enemmän laskentaa myös prosessorilla. Tällä hetkellä ei löydy sellaista konetta jolla kyseinen peli pyörisi VR:ssä koko ajan +90 tai +120 framea. Parempi kone kuitenkin auttaa paljon, ja nimenomaan single thread suorituskyky on oltava hyvä. Tästä pelistä on todella vähän luotettavaa vr-testitietoa internetissä.

Siirtymä i7-6700k -> 5900x toi lisää frameja
Esimerkiksi hyvä testi: Hornet ja Persian Gulf Supercarrier ColdStart tehtävä aloitus (steam-SS 100%)
  • Kannella, kun katsoo tornin suuntaan ja lentokone käynnissä, oli fps 15-20 ja nousi uudella prosessorilla 35-40, mutta ilmassa muistaakseni pysyi aikalailla samana eli jotain 60 paikkeilla.

ja siihen kun sai monien kuukausien odotuksen jälkeen vaihdettua näytönohjaimen gtx 1080 -> RTX 3080, niin fps nousi aika kivasti ja pystyi laittamaan SS 140% steamista, kun näytönohjaimella oli liian vähän tekemistä.
  • Samassa tilanteessa fps 55-60 ja kun lähtee lentoon niin yllätyin kun fps nousee jopa 120fps

i7-6700k ja RTX 3080 liian työläs testata. Ikävä kyllä ei jaksa vaikka vähän kiinnostaisikin. Testilukemat otettu Steam VR developer sivulta päälle laitettavalla frametime näkymästä. Ja välillä käyttäen pelin sisäistä v_ctrl+pause. Ja kaikki numerot otettu muistikuvista eli ei ole mitään kuvia tai videota antaa. Tuossa kuva kuitenkin asetuksista
dsc-settings.jpg.

Mutta sanoisin että kokeile heittää supersampling alas että tuleeko kuvia lisää. Silloin pitää huomioida tosin että LOD asetukset menee pienemmälle kun katselee maisemia ja peli kevenee siitäkin syystä. Joten et voi olla ihan varma että onko näytönohjain vai CPU ongelmana. Mutta moni siis pelaa simulaatiopelejä alemmalla SS asetuksella kuin mitä nuo G2 lasit vakiona on.

Index on kyllä v-mäisen heikko laitos mekaanisesti. Taas katkeilee omissa ääni kun asettelee niitä päähän. Kavereilla hajoilee jatkuvasti ohjaimet Onwardissa, myös omat on kerran vaihdettu. Itse en ole jaksanut Onwardia pelata pelin mobiilisaatiopäivityksen jälkeen.

Edit: DCS Worldiin pitäisi olla tulossa myös multithread tuki.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 489
Viestejä
4 553 825
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom