VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

BestWarelta juuri :poop:
Long anticipated update: Guys, It's bad news, but of course we also want to be transparent with you in times were things go south.

Our first expected delivery from HP, which we would have expected this week, was not yet shipped from the factory. We don't know the reason behind this delay as HP went radio silent about it. This is leading to all our pre-oders being delayed for at least two more weeks.

Että nopeemmin saapus indexiki tätä tahtia?
 
Yhdet ensituntumat G2:n. Trackingin osalta totesi että pärjää muttei mahtava eli ei nyt dumannut alimpaan suohon ongelmista huolimatta. Tarkempi arvostelu myöhemmin.

 
Täytyy varmaan kytätä black fridayta, tuleeko jotain mielenkiintoista tarjousta G2 tilalle. Käytännössä kumminkaan Index ei ole päivitys Samppaan kuin ohjainten ja trackingin osalta ja pitäisi sotkea koti majakoilla. FOV niissä on mittauksen perusteella suunnilleen yhtä suuri. Eikä muita vaihtoehtoja oikein ole. Niin. Ehkä täytyy vaan purra hammasta ja toivoa, että G2 tulee joskus.
 
Kertokaa viisaimmat. Olenko ymmärtänyt oikein, että uusi päivitys (90Hz Link jne.) asennetaan jossain vaiheessa automaattisesti Oculus Quest 2-en? Onko kyseinen päivitys jo jollakin käytössä?
 
Kertokaa viisaimmat. Olenko ymmärtänyt oikein, että uusi päivitys (90Hz Link jne.) asennetaan jossain vaiheessa automaattisesti Oculus Quest 2-en? Onko kyseinen päivitys jo jollakin käytössä?

Minulle oli tänään asentunut tuo päivitys. Huomasin eron heti kun käynnistin laitteen, selvä parannus oculus-kotiin. Linkkiä en vielä päässyt testaamaan koska PC softa on versiossa 21.
 
Kertokaa viisaimmat. Olenko ymmärtänyt oikein, että uusi päivitys (90Hz Link jne.) asennetaan jossain vaiheessa automaattisesti Oculus Quest 2-en? Onko kyseinen päivitys jo jollakin käytössä?
Kyllä eron 72Hz vs 90Hz huomaa selvästi, tuonhan on saanut käyttöön Sidequestin kautta jo pitkään.
 
Simulaattori-käyttäjälle Reverb G2:n arvostelut ovat mukavaa kuultavaa. Vielä kun vähän saisi lisää FOVia ja ripaus tarkkuutta, niin hipoisi täydellisyyttä.

Itsellä sama mutta heitän lonkalta että +90% simuiluun omalta osalta. Huojentavaa että ainoat varsinaiset nurinat liittyy ohjaimiin jotka jäisi itellä muutenkin keräämään pölyä, ellei emäntä halua jotain pelailla.
 
Minulle oli tänään asentunut tuo päivitys. Huomasin eron heti kun käynnistin laitteen, selvä parannus oculus-kotiin. Linkkiä en vielä päässyt testaamaan koska PC softa on versiossa 21.

samoin tuli minulle. V23 tuli molemmille, niin PC sovellukseen kuin myös laseille. Illalla sitten testit.
Huomiona, että minulla vaati PC:n uudelleen käynnistyksen ennen kuin link sai valittua sen 90Hz.

Ohessa mielenkiintoinen keskustelu tuosta päivityksestä ja render resoluutiosta:

 
Kertokaa viisaimmat. Olenko ymmärtänyt oikein, että uusi päivitys (90Hz Link jne.) asennetaan jossain vaiheessa automaattisesti Oculus Quest 2-en? Onko kyseinen päivitys jo jollakin käytössä?

Se 90Hz linkille tulee v23 päivityksessä ja automaattisesti. Itselläni se tuli vasta tänä aamuna. Huomioi että versio 23 tulee olla sekä PC:n Oculus softassa sekä myös lasien päivityksessä.
itselläni vaati PC:n uudelleen käynnistyksen, ennen kuin sai valittua 72/80/90Hz.
 
Se 90Hz linkille tulee v23 päivityksessä ja automaattisesti. Itselläni se tuli vasta tänä aamuna. Huomioi että versio 23 tulee olla sekä PC:n Oculus softassa sekä myös lasien päivityksessä.
itselläni vaati PC:n uudelleen käynnistyksen, ennen kuin sai valittua 72/80/90Hz.

Kokeilin buutata mutta eipä se toiminut. Beetalla saan kyllä v23 asennettua mutta heti kun otan beetan pois se laittaa v21 takaisin. Täytynee vain odotella.
 
Tilailin G2:n 27.9 Hollannista. Vaikuttaa siltä, että toimitus venähtää helposti ensi vuoden puolelle, koska tilauksia on järkyttävän paljon ja HP on sössinyt tuon tavaran toimittamisen.

Redditistä olen seurannut keskustelua tuosta laitteesta, eikä vaikuta yhtään hyvältä. Laatu tuntuu olevan melko surkeaa, monet valittavat pahoista ongelmista. X570 -piirisarjan emolevyillä, varsinkin Asuksen, vaikuttaa olevan USB-ongelmia ja HMD ei lähde ollenkaan toimimaan. Osalla porukasta näytöt ovat alkaneet vilkkumaan ja lopuksi menneet pimeäksi. Äänentoisto on saattanut pätkiä tai katketa kokonaan ja kaapelin kiinnitysklippi on todella haurasta materiaalia. Seuranta näyttäis osalla porukasta toimivan miten sattuu ja setin käyttäminen vaatii täydellisen ympäristön valaistuksen suhteen.

Asiaa ei helpota myöskään sekään, että HP on aloittanut täydellisen radiohiljaisuuden sekä loppukäyttäjien että jälleenmyyjien suuntaan. Veikkaan että siellä on melkoinen kaaos päällä tällä hetkellä.

Seurailen vielä jonkun aikaa tilannetta ja peruutan oman tilaukseni jos sama trendi jatkuu.
 
Tilailin G2:n 27.9 Hollannista. Vaikuttaa siltä, että toimitus venähtää helposti ensi vuoden puolelle, koska tilauksia on järkyttävän paljon ja HP on sössinyt tuon tavaran toimittamisen.

Redditistä olen seurannut keskustelua tuosta laitteesta, eikä vaikuta yhtään hyvältä. Laatu tuntuu olevan melko surkeaa, monet valittavat pahoista ongelmista. X570 -piirisarjan emolevyillä, varsinkin Asuksen, vaikuttaa olevan USB-ongelmia ja HMD ei lähde ollenkaan toimimaan. Osalla porukasta näytöt ovat alkaneet vilkkumaan ja lopuksi menneet pimeäksi. Äänentoisto on saattanut pätkiä tai katketa kokonaan ja kaapelin kiinnitysklippi on todella haurasta materiaalia. Seuranta näyttäis osalla porukasta toimivan miten sattuu ja setin käyttäminen vaatii täydellisen ympäristön valaistuksen suhteen.

Asiaa ei helpota myöskään sekään, että HP on aloittanut täydellisen radiohiljaisuuden sekä loppukäyttäjien että jälleenmyyjien suuntaan. Veikkaan että siellä on melkoinen kaaos päällä tällä hetkellä.

Seurailen vielä jonkun aikaa tilannetta ja peruutan oman tilaukseni jos sama trendi jatkuu.
Ehkä toimitusten viivästyminen on tässä tilanteessa jopa hyväksi, jos saavat lastentaudit korjatuksi. Mutta ei tuollaista ole kiva lukea. Luulisi, että olisivat oppineet jo G1:n laatuongelmien jälkeen.
 
Ehkä toimitusten viivästyminen on tässä tilanteessa jopa hyväksi, jos saavat lastentaudit korjatuksi. Mutta ei tuollaista ole kiva lukea. Luulisi, että olisivat oppineet jo G1:n laatuongelmien jälkeen.

Tämähän riippuu toki siitä johtuvatko viivästykset vain tuotannosta, koronasta tms. vai ollaanko siellä oikeasti tekemässä jotain parannuksia käyttäjäkommenttien jälkeen.

Itse päädyin odottelemaan käyttäjäpalautteita ennakkotilauksen sijaan, onneksi edes Quest2:sen tapauksesssa alun shokki oli vain alkushokkia, kyllä laite on osoittautunut hyväksi vaikkei ollut ihan kaikilta osin parannus vrt. Quest1. Toivotaan että Reverb G2:senkin tapauksessa nämä ongelmat olisivat vain vähäisellä määrällä käyttäjiä, kilpailu tekee hyvää.

Itsekkin x570 emon omaavana G2 ei taida olla vaihtoehto enää, tosin en omista asuksen mallia. Täytynee seurata onko gigabyten emoissa samoja vikoja, jos kaipaan uutta. Quest2 on vain minulle tällä hetkellä kaikki peruskriteerit täyttävä niin ei välttämättä hetkeen edes tarvetta uuteen.
 
Tämähän riippuu toki siitä johtuvatko viivästykset vain tuotannosta, koronasta tms. vai ollaanko siellä oikeasti tekemässä jotain parannuksia käyttäjäkommenttien jälkeen.

Itse päädyin odottelemaan käyttäjäpalautteita ennakkotilauksen sijaan, onneksi edes Quest2:sen tapauksesssa alun shokki oli vain alkushokkia, kyllä laite on osoittautunut hyväksi vaikkei ollut ihan kaikilta osin parannus vrt. Quest1. Toivotaan että Reverb G2:senkin tapauksessa nämä ongelmat olisivat vain vähäisellä määrällä käyttäjiä, kilpailu tekee hyvää.

Itsekkin x570 emon omaavana G2 ei taida olla vaihtoehto enää, tosin en omista asuksen mallia. Täytynee seurata onko gigabyten emoissa samoja vikoja, jos kaipaan uutta. Quest2 on vain minulle tällä hetkellä kaikki peruskriteerit täyttävä niin ei välttämättä hetkeen edes tarvetta uuteen.

Moro, mikä sulla on IPD ? oma on 68mm niin mietin et saako quest 2 valmiiksi pienehköstä fovista kaiken irti.

Kovasti tekis tuolla hinnalla ostaa yleis / reissu potaksi.


Esim: r/OculusQuest - Quest 2 - 68mm IPD setting problem with horizontal screen edge?

Ruudun reunat kuulemma voi näkyä

-EDIT- Netin foorumien perusteella ison ipd asento eli tuo 68 tuottaa erittäin kapea fovin ja paneelin reunat näkyy. Eli perse, hylkyyn meni.
 
Viimeksi muokattu:
Moro, mikä sulla on IPD ? oma on 68mm niin mietin et saako quest 2 valmiiksi pienehköstä fovista kaiken irti.

Kovasti tekis tuolla hinnalla ostaa yleis / reissu potaksi.


Esim: r/OculusQuest - Quest 2 - 68mm IPD setting problem with horizontal screen edge?

Ruudun reunat kuulemma voi näkyä

68 on ideaali sikäli että se on sama kun kolmos asetus. Mulla on 66,5 tai 67 vähän mittauksesta riippuen ja joo, kyllä ne hevosenläpät sivulla näkyy. Niihin tottuu kuitenkin tosi äkkiä ja parantunut resoluutio ja SDEn häipyminen on paljon oleellisempaa. En niitä enää edes ajattele käytössä.

Tuo "läppä" ei ole käytännössä kovinkaan haitallinen, koska ymmärtääkseni kaikissa laseissa on linssin luonteesta johtuen blurrya sivuilla ja se käytännössä rajaa sitä aluetta mitä muutoinkaan ei blurrauksen takia olisi niin mielekästä katsoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin buutata mutta eipä se toiminut. Beetalla saan kyllä v23 asennettua mutta heti kun otan beetan pois se laittaa v21 takaisin. Täytynee vain odotella.

Näin se kävi mullakin alkuun ja vasta tänä aamuna tosiaankin tuo v23 sinne valui.
Eli ei auta kuin odotella sen saapumista, ellei sitten halua itse kikkailla sitä päivitystä manuaalisesti.
 
68 on ideaali sikäli että se on sama kun kolmos asetus. Mulla on 66,5 tai 67 vähän mittauksesta riippuen ja joo, kyllä ne hevosenläpät sivulla näkyy. Niihin tottuu kuitenkin tosi äkkiä ja parantunut resoluutio ja SDEn häipyminen on paljon oleellisempaa. En niitä enää edes ajattele käytössä.

Tuo "läppä" ei ole käytännössä kovinkaan haitallinen, koska ymmärtääkseni kaikissa laseissa on linssin luonteesta johtuen blurrya sivuilla ja se käytännössä rajaa sitä aluetta mitä muutoinkaan ei blurrauksen takia olisi niin mielekästä katsoa.

No pitää vielä tuumia, olen erittäin allerginen kapealle näkökentälle. Jopa pimaxin 160 astetta vaakassa saa kaipaamaan enemmän.
Ainahan nuo voisi palauta jos ei skulaa.
 
Tilailin G2:n 27.9 Hollannista. Vaikuttaa siltä, että toimitus venähtää helposti ensi vuoden puolelle, koska tilauksia on järkyttävän paljon ja HP on sössinyt tuon tavaran toimittamisen.

Redditistä olen seurannut keskustelua tuosta laitteesta, eikä vaikuta yhtään hyvältä. Laatu tuntuu olevan melko surkeaa, monet valittavat pahoista ongelmista. X570 -piirisarjan emolevyillä, varsinkin Asuksen, vaikuttaa olevan USB-ongelmia ja HMD ei lähde ollenkaan toimimaan. Osalla porukasta näytöt ovat alkaneet vilkkumaan ja lopuksi menneet pimeäksi. Äänentoisto on saattanut pätkiä tai katketa kokonaan ja kaapelin kiinnitysklippi on todella haurasta materiaalia. Seuranta näyttäis osalla porukasta toimivan miten sattuu ja setin käyttäminen vaatii täydellisen ympäristön valaistuksen suhteen.

Asiaa ei helpota myöskään sekään, että HP on aloittanut täydellisen radiohiljaisuuden sekä loppukäyttäjien että jälleenmyyjien suuntaan. Veikkaan että siellä on melkoinen kaaos päällä tällä hetkellä.

Seurailen vielä jonkun aikaa tilannetta ja peruutan oman tilaukseni jos sama trendi jatkuu.
Onko HP joskus tehnyt jotain hyvää? Itse olen ihmetelly tätä hirvittävää hypeä tästä laitteesta. Onko niillä kokemusta muusta kun paskoista tulostimista ja pakettikoneista? Molempien entisenä omistajana ei ole ollut odotukset kyllä kovin korkealla.
 
VidmoVR:lle on tullut nyt saataville G2 silmälasiadapterit, siis lisälinssit vajaanäköisille jotka kiinnitetään laseihin. Minulla on tällaiset Rift S:n kanssa ja ne on kyllä ihan ehdottomat vs. silmälasit silmikon sisällä. Pistin heti tilaukseen, tulee varmaan ennen itse Reverbiä.
 
Kumman leirin näytönohjain Reverb G2:lle? Jos ei oteta huonoa saatavuutta huomioon, niin onko RX 6800 XT vai RTX 3080 parempi valinta? Toimiiko toisen leirin ohjaimet paremmin kuin toisen yleisesti?
 
Kumman leirin näytönohjain Reverb G2:lle? Jos ei oteta huonoa saatavuutta huomioon, niin onko RX 6800 XT vai RTX 3080 parempi valinta? Toimiiko toisen leirin ohjaimet paremmin kuin toisen yleisesti?
Käsittääkseni NVidia on toiminut hieman paremmin VR:ssä.

Täällä yksi vertailu:

Conclusion
The RTX 2060 SUPER, the RX 5700 XT and the RTX 2070 SUPER are in approximately the same class when it comes to VR performance. The RX 5700 XT delivers higher unconstrained frames in 11 out of 12 games compared to the RTX 2060 SUPER but it only wins 2 games and ties one versus the RTX 2070 SUPER which is the fastest of the three cards we tested.
 
Käsittääkseni NVidia on toiminut hieman paremmin VR:ssä.

Täällä yksi vertailu:

Conclusion
The RTX 2060 SUPER, the RX 5700 XT and the RTX 2070 SUPER are in approximately the same class when it comes to VR performance. The RX 5700 XT delivers higher unconstrained frames in 11 out of 12 games compared to the RTX 2060 SUPER but it only wins 2 games and ties one versus the RTX 2070 SUPER which is the fastest of the three cards we tested.

Mielestäni mielenkiintoine päätelmä, kun Radeon voitti 2060 Superin 11/12 pelissä.
Esim. jimssillä em. kortit maksavat saman verran, 2070 Super on taas yli satasen kalliimmassa hintaluokassa.

Tämä lupailee hyvää RX 6800-korttien VR-suorituskyvylle.
 
Mielestäni mielenkiintoine päätelmä, kun Radeon voitti 2060 Superin 11/12 pelissä.
Esim. jimssillä em. kortit maksavat saman verran, 2070 Super on taas yli satasen kalliimmassa hintaluokassa.

Tämä lupailee hyvää RX 6800-korttien VR-suorituskyvylle.

Jos katsoo piirtämättä jääneet freimit ja synteettiset freimit, niin 5700XT ei todellakaan voita (2060 superia) 11/12 pelissä ja tuo on joka tapauksessa tärkeämpi kuin mahdollisimman suuri ruudunpäivitysnopeus.
 
Jos katsoo piirtämättä jääneet freimit ja synteettiset freimit, niin 5700XT ei todellakaan voita (2060 superia) 11/12 pelissä ja tuo on joka tapauksessa tärkeämpi kuin mahdollisimman suuri ruudunpäivitysnopeus.

No eipä noillakaan mittareilla 2060S voita kuin Fallout 4:ssa, kun taas 5700XT vie Obductionin, Hellbladen (tässä murskavoitto +53% fps) ja Project Cars 2:n.

Mielestäni nuo näytönohjainten VR-tulokset on hyvin linjassa korttien yleisiin voimasuhteisiin nähden.
Eli siis Navi näyttikset soveltuvat huomattavasti Vegoja paremmin VR-pelaamiseen.


Itsellä on nyt ensi viikolla tulossa Quest 2 korvaamaan vanhan Rift CV1:n.
Onko kenelläkään kokemusta kuinka paljon raskaampi tuota on pyörittää?

Resoluutioero on melkoinen, teoriassa pikselimäärästä laskemalla Quest 2:ssa on 2.7-kertaisesti piirrettävää.
Käytännössähän tuo ei tietystikään toteudu, kun vanhalla laitteistolla joutuu käyttämään isompaa supersampling-kerrointa.

Koneessa on kiinni GTX 1080, joka yskii joissain peleissä jo Riftin kanssa.
Uusilla korteilla saisi RX 6800 XT / RTX 3080 tapauksessa n. 2X teholisän, jolla saisi luultavasti pelien laatuasetukset pysymään suunnilleen samana.
 
Kumman leirin näytönohjain Reverb G2:lle? Jos ei oteta huonoa saatavuutta huomioon, niin onko RX 6800 XT vai RTX 3080 parempi valinta? Toimiiko toisen leirin ohjaimet paremmin kuin toisen yleisesti?
Jos joku etu Radeonilla, niin USB-C liitäntä, jos sitä kaipaa. Korttien VR-yhteensopivuudesta ei ole tietoa.
 
Mielestäni mielenkiintoine päätelmä, kun Radeon voitti 2060 Superin 11/12 pelissä.
Esim. jimssillä em. kortit maksavat saman verran, 2070 Super on taas yli satasen kalliimmassa hintaluokassa.

Tämä lupailee hyvää RX 6800-korttien VR-suorituskyvylle.
Minä vertasin 5700 XT:tä 2070 Superiin, sitä lähempänä se on suorituskyvyssä. Hintaa en tässä niinkään ajatellut kun vertasin VR suorituskykyä samassa teholuokassa. Mutta hyvin lähellä toisiaan nämä ovat ja riippuu enemmän pelistä miten toimii.
Vanha artikkeli tuokin valitettavasti on, siksi sanoinkin että "on toiminut". Löytäisikö joku tuoreempaa (ja parempaa) vertailua? AMD:n ajurit ovat kuitenkin kehittyneet huimasti vuoden aikana. Onkohan ollut vaikutusta VR suorituskykyyn.
Isohko ero on esimerkiksi Fallout 4:ssa:
1605779730059.png
 
Jos joku etu Radeonilla, niin USB-C liitäntä, jos sitä kaipaa. Korttien VR-yhteensopivuudesta ei ole tietoa.
Käsittääkseni tuo on kuitenkin vain näyttöliitin eikä VirtualLink liitin. Olisihan se kätevä ettei tarvitsisi kuin yhden liittimen headsettiin. mITX emossa ei ole itsellä liikaa USB liittimiä :)
 
Käsittääkseni tuo on kuitenkin vain näyttöliitin eikä VirtualLink liitin. Olisihan se kätevä ettei tarvitsisi kuin yhden liittimen headsettiin. mITX emossa ei ole itsellä liikaa USB liittimiä :)
Juu, mutta jos emosta puuttuu kunnon USB-C tuki tai riittävät paikat, niin on ainakin yksi toimiva. Kuten vaikka tuossa mITX emossa.
 
Mietin että onko AMD:llä tai Nvidialla jotain ominaisuutta, joka vaikuttaa erityisesti VRään. Joku warp jotakin, mutta saatan vaan sekottaa esimerkiksi Oculuksen johonkin ominaisuuteen.
 
Aika rautapainotteista täällä keskustelu, mutta: jos joku ei ole huomannut, niin Humble Bundlessa vielä 5 päivää Fall VR -setti, jossa saa kyllä 14,5 eurolle vastinetta tosi hyvin.
 
Mietin että onko AMD:llä tai Nvidialla jotain ominaisuutta, joka vaikuttaa erityisesti VRään. Joku warp jotakin, mutta saatan vaan sekottaa esimerkiksi Oculuksen johonkin ominaisuuteen.
Reverb G1 ja RTX2080TI käyttäjänä en ole tietoinen mistään Nvidia-specifisestä ominaisuudesta WMR- tai SteamVR-ajureissa ja ohjelmissa. Sen sijaan jotain CPU-puolen rautakiihdytyksiä käytetään, jolloin ihan vanhimmat CPUt ei välttämättä sovellu.
 
Aika rautapainotteista täällä keskustelu, mutta: jos joku ei ole huomannut, niin Humble Bundlessa vielä 5 päivää Fall VR -setti, jossa saa kyllä 14,5 eurolle vastinetta tosi hyvin.
Moni tuota bundlea täällä rai peliketjussa kehuu, mutta ainoat pelit, jotka tuolta listalta kiinnostavat ovat I expect you to die ja Walking Dead. Jälkimmäisen jo omistan, niin menee bundle vähän hukkaan. Jos haluaa täytettä VR-kirjastoon, niin tilausta vaan!
 
No eipä noillakaan mittareilla 2060S voita kuin Fallout 4:ssa, kun taas 5700XT vie Obductionin, Hellbladen (tässä murskavoitto +53% fps) ja Project Cars 2:n.

Mielestäni nuo näytönohjainten VR-tulokset on hyvin linjassa korttien yleisiin voimasuhteisiin nähden.
Eli siis Navi näyttikset soveltuvat huomattavasti Vegoja paremmin VR-pelaamiseen.


Itsellä on nyt ensi viikolla tulossa Quest 2 korvaamaan vanhan Rift CV1:n.
Onko kenelläkään kokemusta kuinka paljon raskaampi tuota on pyörittää?

Resoluutioero on melkoinen, teoriassa pikselimäärästä laskemalla Quest 2:ssa on 2.7-kertaisesti piirrettävää.
Käytännössähän tuo ei tietystikään toteudu, kun vanhalla laitteistolla joutuu käyttämään isompaa supersampling-kerrointa.

Koneessa on kiinni GTX 1080, joka yskii joissain peleissä jo Riftin kanssa.
Uusilla korteilla saisi RX 6800 XT / RTX 3080 tapauksessa n. 2X teholisän, jolla saisi luultavasti pelien laatuasetukset pysymään suunnilleen samana.

Minulla myös GTX 1080 ja CV1, mutta päädyin ennakkotilaamaan Reverb G2:n. Quest 2 toki kiinnostaa edelleen hinnan, standalone-mahdollisuuden ja langattomuus-option puolesta. Olen yrittäny saada asiaan selkeyttä eri tietolähteistä, mutta tuntuu että asiassa ollaan kahdessa leirissä eli toinen puoli sanoo että Quest 2 korvaa täysin PCVR headsetin varsinkin v23 päivityksen myötä ja toisaalta taas väitetään edelleen että Rift S tai siitä paremmat PCVR kakkulat tuottaa edelleen paremman kuvan, eli CV1 olisi raja josta kannattaa PCVR käyttöä ajatellen päivittää Qeust 2:een. Quest 2 joka tapauksessa tekee tuota kompressiota USB-C kaapelin kautta joten se kuormittaa konetta CPU/GPU:ta mutta se ei high-end kokoonpanoilla tyyliin GTX 3080 kuulemma vaikuta ollenkaan (rauta encoding nopeampaa?). Ilmeisesti myös pelikohtaisesti tuo kuormittavuus ja toiminnallisuus Oculus linkin kautta on aika vaihtelevaa. Ja jos haluaa päästä lähelle Quest 2:n natiiviresoa linkin kautta niin pitää olla supersampling tapissa ja samplata tyyliin 1,7 kertaisesti, mikä tietysti kuormittaa konetta ja lisää bitrate vaatimusta edelleen. Eli käsityksen mukaan jos puhutaan natiiviresosta, PCVR pystyy tuottamaan havaittavan natiiiviresoluuton huomattavasti kevyemmin koska kuvaa ei pakata ja pureta välissä, sekä lisäksi toimii tästä johtuen myös pienemmällä latenssilla. Itse en haluaisi konetehoa "uhrata" varsinaisesti tuohon kuvan siirtoon yhtään extraa, joten siksi järkelisin että aito PCVR headset puhtaaseen PCVR headset olisi omaan käyttöön järkevämpi - mutta tulevaisuudessa myös Quest 2 toki kiinnostaa tuohon rinnalle.
Lopullisen totuuden varmaan saisi selville vain itse testaamalla, mutta olisi kiva kuulla vertailuja aiheista enemmän. Tässä pari videota missä asiaa puidaan ainakin sinnepäin.
Tässä testataan FPS:iä eri laseilla:


Tässä puolestaan Oculus Link v23 päivityksen vaikutelmia CV1 omistajalta:
 
Viimeksi muokattu:
Reverb G1 ja RTX2080TI käyttäjänä en ole tietoinen mistään Nvidia-specifisestä ominaisuudesta WMR- tai SteamVR-ajureissa ja ohjelmissa. Sen sijaan jotain CPU-puolen rautakiihdytyksiä käytetään, jolloin ihan vanhimmat CPUt ei välttämättä sovellu.

Nvidialla on kyllä tuo VRWorks kokonaisuus, joista merkittävin taitaa olla tuo VRSS toiminnallisuus:

AMD:llä ei käsittääkseni moisia ole mutta en ole tarkemmin perehtynyt vaativatko nuo NVIDIA:n kikkareet käytännössä tuen peleiltä ja kuinka laajasti noita tuetaan.

EDIT: Noh kun tarkemmin katsoi niin olihan ainakin VRSS:n osalta Nvidialla lista:

VRSS Enabled Games
Battlewake
Boneworks
Budget Cuts 2: Mission Insolvency
Doctor Who
Eternity WarriorsTM VR
Hot Dogs, Horseshoes and Hand Grenades
In Death
Job Simulator
Killing Floor: Incursion
L.A. Noire: The VR Case Files
Lone Echo
Mercenary 2: Silicon Rising
Onward VR
Pavlov VR
PokerStars VR
Raw Data
Rec Room
Rick and Morty: Virtual Rick-ality
Robo Recall
SairentoVR
Serious Sam VR: The Last Hope
Skeet: VR Target Shooting
Space Pirate Trainer
Special Force VR: Infinity War
Spiderman: Far from Home
Spiderman: Homecoming – Virtual Reality Experience
Talos Principle VR
The Soulkeeper VR
The Walking Dead: Saints & Sinners
VRChat
 
Lopullisen totuuden varmaan saisi selville vain itse testaamalla, mutta olisi kiva kuulla vertailuja aiheista enemmän. Tässä pari videota missä asiaa puidaan ainakin sinnepäin.

Jos Quest2 tekisi kaiken saman mitä PCVR lasit mutta 349€ hinnalla niin se olisi game over muille.
Jos pelaat puhtaasti PC:llä VR pelejä, ei varmaankaan ole ihan pariin vuoteen tulossa sellaista GPU jytkyä joka helposti pyörittäisi Quest2:n Linkin maksimiresoluutiota vaativilla peleillä ultra-asetuksilla.

Kyse on siitä haluatko yhtään pelata langattomasti tai stand alonena? Jos vastaus on että et, niin silloin headset resoluutiota ja FoVia kaipaavan kannattaa katsoa Indexin tai Reverbin suuntaan. Quest voi siltikkin olla hintansa puolesta vaihtoehto jos korkein resoluutio, terävin kuva ja laaja FoV ei ole must.

Jos vastaus on kyllä tai ehkä niiin silloin Quest on soiva peli. Halvan hinnan kompromissina kärsit hieman resoluutiossa ja FoVissa, mutta enpä niitä itse juuri peleissä ajattele, esim. Fallout näyttää oikein hyvältä VD:llä.
 
Minulla myös GTX 1080 ja CV1, mutta päädyin ennakkotilaamaan Reverb G2:n. Quest 2 toki kiinnostaa edelleen hinnan, standalone-mahdollisuuden ja langattomuus-option puolesta. Olen yrittäny saada asiaan selkeyttä eri tietolähteistä, mutta tuntuu että asiassa ollaan kahdessa leirissä eli toinen puoli sanoo että Quest 2 korvaa täysin PCVR headsetin

Itse ostin quest 2 yleisestä mielenkiinnosta mutta päätarkoitus oli pelata lentosimuja. Nytkun resot on saatu ilmeisesti optimaaliseksi laitteelle, tosin tuossa pakkaustehokkuudessa varmaan tullee vielä parannusta, mutta tämän hetkinen mielipiteeni on, että laite on silti hieman liian sumea. Sen sijaan autopeleihin laite toimii mielestäni reson puolesta oikein hyvin. Lentokoneissa yleisselkeys on hyvä mutta toivoisin parempaa, peleissä kun katsoo kauemmas alkaa pian usvaantumaan. En tiedä miltä nykyajan PCVR laitteet näyttää mutta vahva oletus että G2:n +2mpix, + paremmat linssit (oletus), + natiivi PCVR ja ehkä paremmat näytötkin tuovat ratkaisevan edun selkeyteen. Ihme olisi, jos ei. Toisaalta Windowsin käyttö tuntuu yllättävän mukavalta Quest2:lla, kuvan reunoilla on pientä "repalaisuutta" mutta muuten tuntuu kuin istuisi ISON fullhd näytön edessä.

En silti itse ostaisi 800 eurolla G2:sta, koska käsittääkseni sen FOV on samaa luokkaa Quest2n kanssa, ja itselle tuo FOV on ollut aivan älytön pettymys kyöstissä.

En silti kadu laitteen ostoa. Tietynlaiset lentelyt toimii oikein mukavasti Questilla, ja langaton standalone on ollut hauska kokemus, ja ostanut jo ekan pelinkin ja tuntuu hyvältä. Laite oli kuitenkin halpa. Ihan sellanen simulaattorijeesus se ei mulle ainakaan vielä ole ollut, mutta olen erittäin allerginen tuolle kapealle FOVille. Jännä nähdä miten mielipide muuttuu kun aklimatiosoituu laitteeseen lisää, saa parempaa rautaa ja softat kehittyy.
 
VRSS:n lisäksi myös DLSS 2.1 tukee VR:ää. Saa nähdä, jos ja kuinka paljon tulee käyttöön, mutta varmasti tuosta olisi hyötyä korkean resoluution laseilla ja hertsimäärällä.
 
Minulla myös GTX 1080 ja CV1, mutta päädyin ennakkotilaamaan Reverb G2:n. Quest 2 toki kiinnostaa edelleen hinnan, standalone-mahdollisuuden ja langattomuus-option puolesta. Olen yrittäny saada asiaan selkeyttä eri tietolähteistä, mutta tuntuu että asiassa ollaan kahdessa leirissä eli toinen puoli sanoo että Quest 2 korvaa täysin PCVR headsetin varsinkin v23 päivityksen myötä ja toisaalta taas väitetään edelleen että Rift S tai siitä paremmat PCVR kakkulat tuottaa edelleen paremman kuvan, eli CV1 olisi raja josta kannattaa PCVR käyttöä ajatellen päivittää Qeust 2:een. Quest 2 joka tapauksessa tekee tuota kompressiota USB-C kaapelin kautta joten se kuormittaa konetta CPU/GPU:ta mutta se ei high-end kokoonpanoilla tyyliin GTX 3080 kuulemma vaikuta ollenkaan (rauta encoding nopeampaa?). Ilmeisesti myös pelikohtaisesti tuo kuormittavuus ja toiminnallisuus Oculus linkin kautta on aika vaihtelevaa. Ja jos haluaa päästä lähelle Quest 2:n natiiviresoa linkin kautta niin pitää olla supersampling tapissa ja samplata tyyliin 1,7 kertaisesti, mikä tietysti kuormittaa konetta ja lisää bitrate vaatimusta edelleen. Eli käsityksen mukaan jos puhutaan natiiviresosta, PCVR pystyy tuottamaan havaittavan natiiiviresoluuton huomattavasti kevyemmin koska kuvaa ei pakata ja pureta välissä, sekä lisäksi toimii tästä johtuen myös pienemmällä latenssilla. Itse en haluaisi konetehoa "uhrata" varsinaisesti tuohon kuvan siirtoon yhtään extraa, joten siksi järkelisin että aito PCVR headset puhtaaseen PCVR headset olisi omaan käyttöön järkevämpi - mutta tulevaisuudessa myös Quest 2 toki kiinnostaa tuohon rinnalle.
Lopullisen totuuden varmaan saisi selville vain itse testaamalla, mutta olisi kiva kuulla vertailuja aiheista enemmän. Tässä pari videota missä asiaa puidaan ainakin sinnepäin.

Itselle suurin ongelma CV1 kanssa on johdollisuus sekä pääpannan kiinnikkeestä johdon takia kuuluva nitinä.
Lisäksi ohjaimien seuranta on korkeintaan välttävä kolmen sensorin roomscalella.

Quest 2:ssa kiinnostaa tuo mahdollisuus langattomaan pelaamiseen standalonena sekä VD:n kautta. Johdon kanssa aikeena on pelata ainostaan simulaattoripelit. Tietysti jos tuo VD:n kuvanlaatu on aivan surkea, niin sitten muitakin pelejä voi joutua pelailemaan piuhan kanssa.
Onhan tuo Quest 2 joka tapauksessa visuaalisesti huima upgrade jo pelkästään SDE:n osalta, tässä eräskin kokemus ketjusta:

Varmasti on eri mielipiteitä/näkemyksiä, mutta itse siirryin Rift S - Quest 2. Käytän peleissä alkuperäistä Oculus Link kaapelia (pelaan 90% istumalta) ja kuvanlaatu on minun silmään Quest 2 huomattavasti parempi vs Rift S (alku metreistä lähtien). Pelkästä SDE efektin poissa olo Quest 2 painaa vaakakupin selvästi Quest 2 hyväksi.

Tietysti nuo pakkaus ja latenssi tuovat omat mausteensa soppaan, mutta pääasiassa lukemani käyttäjäkommentit ovat olleet todella positiivisia, mikä mielestäni kertoo paljon ratkaisun toimivuudesta. Yleensä kun ainoastaan negatiiviset kokemukset päätyvät kommenteiksi asti.

Quest 2 tarjoaa kyllä käsittämätöntä hinta/laatusuhdetta jo itsessään, puhumattakaan tarjolla olevista "lisäominaisuuksista" muihin PCVR-headsetteihin verrattuna: mahdollisuus langattomuuteen ja standalone pelaaminen missä vain raahaamatta PC-tornia mukaan.

Pelkästään mediakäyttöön Quest 2 tarjoaa näiden ansiosta aivan uusia mahdollisuuksia.
Täytyy testata millaista on makoilla sängyssä selällään samalla kun katselee virtaaliteatterissa 3D-elokuvaa. Youtube videiden perusteella Quest 2 tarjoaa tarkkuutensa ansiosta todella hyvän kotiteatterielämyksen. Ei tulisi johdollisella PCVR-headsetilla edes mieleen kokeilla tuota, saati että johdon pituus riittäisi.


Reverb ei itseä kiinnosta oikeastaan yhtään surkeiden ohjaimien takia, eikä tuo WMR alusta muutenkaan oikein vakuuta. Hintaakin on aivan liikaa, puhumattakaan Index setistä. Toivottavasti tuo DecaGear lunastaisi lupauksensa :think:
 
Kiitos, hyviä kommentteja aiheesta. Pitää miettiä jos ottaisi Questin tuohon kylkeen jollain verukkeella. G2:sen tilasin 599€ hintaan, 799€ kyllä menisi kipurajan yli.
EDIT: Kellään kokemusta Oculuksen link kaapeleista, onko tuo virallinen kaikilla vai onko hyviä edullisempia vaihtoehtoja?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, hyviä kommentteja aiheesta. Pitää miettiä jos ottaisi Questin tuohon kylkeen jollain verukkeella. G2:sen tilasin 599€ hintaan, 799€ kyllä menisi kipurajan yli.
EDIT: Kellään kokemusta Oculuksen link kaapeleista, onko tuo virallinen kaikilla vai onko hyviä edullisempia vaihtoehtoja?
Tuosta halpa kaapeli.

 
MRTV:n Sebastian kertoi Redditissä, että osaltaan Reverb G2:n tracking-ongelmat voivat johtua siitä, että kamerat eivät näe ohjaimia huoneen liian kirkkaan valaistuksen takia. Ihan mielenkiintoinen teoria ja eipä käynyt mulla mielessäkään, että liika valo voisi haitata.

Reddit: Blinded By The Light - G2 Tracking - What NOT To Do
 
MRTV:n Sebastian kertoi Redditissä, että osaltaan Reverb G2:n tracking-ongelmat voivat johtua siitä, että kamerat eivät näe ohjaimia huoneen liian kirkkaan valaistuksen takia. Ihan mielenkiintoinen teoria ja eipä käynyt mulla mielessäkään, että liika valo voisi haitata.

Reddit: Blinded By The Light - G2 Tracking - What NOT To Do
G2 ohjaimissahan on valkoisen valon markkerit, eikä infrapunaa niinkuin Oculuksen laitteissa. Huoneen valaistus, varmaan ledivalot pahimpina, varmasti tunkee samalle värialueelle kuin ohjaimet. Eli valoa pitää olla sen verran että kamera näkee huoneen, muttei liikaa ettei ohjaimet huku sinne sekaan. En tiiä auttaisiko esim joku hieman kellertävä tms valaistus.
 
oculus Riftiä pitkästä aikaa yritän asentaa ja kaatuu laitteisto virheeseen, kun ilmeisesti toinen anturi ei toimi. Pystyykö tuon asentaamaan yhdellä anturilla? Niitä vihreitä pallukoita on neljä kun yrittää asentaa.
 
oculus Riftiä pitkästä aikaa yritän asentaa ja kaatuu laitteisto virheeseen, kun ilmeisesti toinen anturi ei toimi. Pystyykö tuon asentaamaan yhdellä anturilla? Niitä vihreitä pallukoita on neljä kun yrittää asentaa.

Pystyy myhdellä anturillakin asentamaan. Jos ei ohjaimia käytä, niin riittänee varsin hyvin ns. istumakokemukseen.
 
G2 ohjaimissahan on valkoisen valon markkerit, eikä infrapunaa niinkuin Oculuksen laitteissa. Huoneen valaistus, varmaan ledivalot pahimpina, varmasti tunkee samalle värialueelle kuin ohjaimet. Eli valoa pitää olla sen verran että kamera näkee huoneen, muttei liikaa ettei ohjaimet huku sinne sekaan. En tiiä auttaisiko esim joku hieman kellertävä tms valaistus.
Jos pelitilan kirkkaus on tässä oikeasti ongelmana, niin voisi kuvitella että erilaisia valaistusniksejä alkaa löytymään ennen pitkää, kun käyttäjät viimein laitteita saavat. Olisihan tuo mukavaa, jos tracking-ongelmat olisivat edes osittain korjattavissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 048
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom