Minulla myös GTX 1080 ja CV1, mutta päädyin ennakkotilaamaan Reverb G2:n. Quest 2 toki kiinnostaa edelleen hinnan, standalone-mahdollisuuden ja langattomuus-option puolesta. Olen yrittäny saada asiaan selkeyttä eri tietolähteistä, mutta tuntuu että asiassa ollaan kahdessa leirissä eli toinen puoli sanoo että Quest 2 korvaa täysin PCVR headsetin varsinkin v23 päivityksen myötä ja toisaalta taas väitetään edelleen että Rift S tai siitä paremmat PCVR kakkulat tuottaa edelleen paremman kuvan, eli CV1 olisi raja josta kannattaa PCVR käyttöä ajatellen päivittää Qeust 2:een. Quest 2 joka tapauksessa tekee tuota kompressiota USB-C kaapelin kautta joten se kuormittaa konetta CPU/GPU:ta mutta se ei high-end kokoonpanoilla tyyliin GTX 3080 kuulemma vaikuta ollenkaan (rauta encoding nopeampaa?). Ilmeisesti myös pelikohtaisesti tuo kuormittavuus ja toiminnallisuus Oculus linkin kautta on aika vaihtelevaa. Ja jos haluaa päästä lähelle Quest 2:n natiiviresoa linkin kautta niin pitää olla supersampling tapissa ja samplata tyyliin 1,7 kertaisesti, mikä tietysti kuormittaa konetta ja lisää bitrate vaatimusta edelleen. Eli käsityksen mukaan jos puhutaan natiiviresosta, PCVR pystyy tuottamaan havaittavan natiiiviresoluuton huomattavasti kevyemmin koska kuvaa ei pakata ja pureta välissä, sekä lisäksi toimii tästä johtuen myös pienemmällä latenssilla. Itse en haluaisi konetehoa "uhrata" varsinaisesti tuohon kuvan siirtoon yhtään extraa, joten siksi järkelisin että aito PCVR headset puhtaaseen PCVR headset olisi omaan käyttöön järkevämpi - mutta tulevaisuudessa myös Quest 2 toki kiinnostaa tuohon rinnalle.
Lopullisen totuuden varmaan saisi selville vain itse testaamalla, mutta olisi kiva kuulla vertailuja aiheista enemmän. Tässä pari videota missä asiaa puidaan ainakin sinnepäin.
Itselle suurin ongelma CV1 kanssa on johdollisuus sekä pääpannan kiinnikkeestä johdon takia kuuluva nitinä.
Lisäksi ohjaimien seuranta on korkeintaan välttävä kolmen sensorin roomscalella.
Quest 2:ssa kiinnostaa tuo mahdollisuus langattomaan pelaamiseen standalonena sekä VD:n kautta. Johdon kanssa aikeena on pelata ainostaan simulaattoripelit. Tietysti jos tuo VD:n kuvanlaatu on aivan surkea, niin sitten muitakin pelejä voi joutua pelailemaan piuhan kanssa.
Onhan tuo Quest 2 joka tapauksessa visuaalisesti huima upgrade jo pelkästään SDE:n osalta, tässä eräskin kokemus ketjusta:
Varmasti on eri mielipiteitä/näkemyksiä, mutta itse siirryin Rift S - Quest 2. Käytän peleissä alkuperäistä Oculus Link kaapelia (pelaan 90% istumalta) ja kuvanlaatu on minun silmään Quest 2 huomattavasti parempi vs Rift S (alku metreistä lähtien). Pelkästä SDE efektin poissa olo Quest 2 painaa vaakakupin selvästi Quest 2 hyväksi.
Tietysti nuo pakkaus ja latenssi tuovat omat mausteensa soppaan, mutta pääasiassa lukemani käyttäjäkommentit ovat olleet todella positiivisia, mikä mielestäni kertoo paljon ratkaisun toimivuudesta. Yleensä kun ainoastaan negatiiviset kokemukset päätyvät kommenteiksi asti.
Quest 2 tarjoaa kyllä käsittämätöntä hinta/laatusuhdetta jo itsessään, puhumattakaan tarjolla olevista "lisäominaisuuksista" muihin PCVR-headsetteihin verrattuna: mahdollisuus langattomuuteen ja standalone pelaaminen missä vain raahaamatta PC-tornia mukaan.
Pelkästään mediakäyttöön Quest 2 tarjoaa näiden ansiosta aivan uusia mahdollisuuksia.
Täytyy testata millaista on makoilla sängyssä selällään samalla kun katselee virtaaliteatterissa 3D-elokuvaa. Youtube videiden perusteella Quest 2 tarjoaa tarkkuutensa ansiosta todella hyvän kotiteatterielämyksen. Ei tulisi johdollisella PCVR-headsetilla edes mieleen kokeilla tuota, saati että johdon pituus riittäisi.
Reverb ei itseä kiinnosta oikeastaan yhtään surkeiden ohjaimien takia, eikä tuo WMR alusta muutenkaan oikein vakuuta. Hintaakin on aivan liikaa, puhumattakaan Index setistä. Toivottavasti tuo DecaGear lunastaisi lupauksensa