VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

No, jos tuolla ei pyöri, niin sitten ei varmaan millään ;)
Itse juuri suunnittelemassa uutta konetta ja pitkään tsekkailtuani taivun AMD 3600, x570 ja 5700XT-linjalle. Kaikki AMD:ltä, entiseltä Intel/AMD-linjalta...

Aluksi meinasin, että jos 3700x prossuksi, mutta kun tsekkailin testejä, niin että maksaa jotain 150€ vähintään enemmän parin fps:n takia (en rendaa videoita tms), tuntui todella tyhmältä. Tämä johti siihen, että taidan ostella 3600:sen ja sitten myöhemmin 4000-sarjan prosun...
Ja, ikävä kyllä, ennen kuin Nvidia on ainoa vaihtoehto, en heidän näyttistään enää käytä...
Vaikka kyllä on AMD:kin mennyt markkinoinnissaan ja käyttäytymisessään huonoon suuntaan... Negatiivinen palaute sai, onneksi vielä, heidät pyörtämään "Otetaan Rahat"-tyylin (ala Intel ja Nvidia)...
Noo, tosiaan. Jos sen parhaan haluaa ja rahalla ei väliä, niin Intel/NVidia:han se yhdistelmä on...

Jos VR käytöstä puhutaan niin itse miettisin vielä tuon 5700xt kanssa. Sen kummemmin kumpaakaan leiriä liputtamatta olen redditistä lukenut että porukalla on ollut monissa VR peleissä kaatuilua ja microstutteria ym.

Omakohtaista kokemusta sen verran että pöytäkoneessa on 5700xt ja cod mw kanssa meni puoli vuotta ennenkuin ajurit alkoivat olemaan ns. pelattavalla tasolla.

Pöytäkoneessa pysyy AMD mutta VR koneessa ei.
 
Jos VR käytöstä puhutaan niin itse miettisin vielä tuon 5700xt kanssa. Sen kummemmin kumpaakaan leiriä liputtamatta olen redditistä lukenut että porukalla on ollut monissa VR peleissä kaatuilua ja microstutteria ym.

Omakohtaista kokemusta sen verran että pöytäkoneessa on 5700xt ja cod mw kanssa meni puoli vuotta ennenkuin ajurit alkoivat olemaan ns. pelattavalla tasolla.

Pöytäkoneessa pysyy AMD mutta VR koneessa ei.
No, sitten ei pelata vr:ää, aika vähäistä on ollut käyttö muutenkin ;)

Nvidian näyttiksen ostan seuraavaksi silloin, kun ei ole muuta vaihtoehtoa (eli siis ainut valmistaja). Sama, kuin Applen tuotteissa xD
 
Itse testailin VR:ää 5700 XT:llä enkä huomannut eroa NVidiaan muuta kuin nopeutena verrattuna GTX 1070 näyttikseen.. Tosin käyttö on nykyään aika vähäistä.
Testasin lisää VR:ää 5700 XT:llä. Edelleenkään en huomaa eroa Nvidiaan. SteamVR kaatui yhdesti, mutta on se joskus kaatunut NVidiallakin. Peleinä Rick and Morty, Beat Saber ja Gorn. Headsettinä Rift CV1 kahdella sensorilla.
 
Itse testailin VR:ää 5700 XT:llä enkä huomannut eroa NVidiaan muuta kuin nopeutena verrattuna GTX 1070 näyttikseen.. Tosin käyttö on nykyään aika vähäistä.
Hienoa että pelittää. En väitäkään että 5700 sarja olisi huono VR peleihin, toisin kuin Vegat.

Omakohtaiset kokemukseni 5700xt ajuriongelmista ja näihin reagoinnin hitaudesta on vain iso turnoff omalla kohdallani. Tämä on sellainen seikka joka kannattaa ottaa huomioon näytönohjainta valitessa eikä vain tuijottaa €/fps :)
Redditissä tuli vastaan huonoja kokemuksia porukalla Half LIfe Alyxin ja RX5700/xt kanssa ja tämä sai itseni kallistumaan pascal korttiin.

Aioin kyllä jatkossakin ostaa Amd näytönohjaimia, kilpailu on hyvästä ja sitä pitää olla. :thumbsup:
 
Ootteko saanu teidän ohjaimet jo? Omat tuli tänään suomeen ja ne luovutettiin postille.
Ei ihan ehtinyt lähipostiin perjantaina, tänään pitäs olla siellä. Ja jos tänään saan haettua niin tasan viikon case ekasta yhteydenotosta.

Edit. Sain maanantaina ohjaimen.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa että pelittää. En väitäkään että 5700 sarja olisi huono VR peleihin, toisin kuin Vegat.

Omakohtaiset kokemukseni 5700xt ajuriongelmista ja näihin reagoinnin hitaudesta on vain iso turnoff omalla kohdallani. Tämä on sellainen seikka joka kannattaa ottaa huomioon näytönohjainta valitessa eikä vain tuijottaa €/fps :)
Redditissä tuli vastaan huonoja kokemuksia porukalla Half LIfe Alyxin ja RX5700/xt kanssa ja tämä sai itseni kallistumaan pascal korttiin.

Aioin kyllä jatkossakin ostaa Amd näytönohjaimia, kilpailu on hyvästä ja sitä pitää olla. :thumbsup:
Sanotaanko näin että en minäkään omien kokemuksien perusteella muuten kuin hyvän hinta ja nopeussuhteen puolesta 5700 kortteja suosittele. Todella paljon ongelmia ajurien kanssa on ollut. Ero on kuin yöllä ja päivällä edelliseen GTX 1070 näyttikseen.
Nyt alkaa ajurit olemaan melko hyvällä tolalla, mutta julkaisusta alkaakin olemaan jo vuosi!
 
Sanotaanko näin että en minäkään omien kokemuksien perusteella muuten kuin hyvän hinta ja nopeussuhteen puolesta 5700 kortteja suosittele. Todella paljon ongelmia ajurien kanssa on ollut. Ero on kuin yöllä ja päivällä edelliseen GTX 1070 näyttikseen.
Nyt alkaa ajurit olemaan melko hyvällä tolalla, mutta julkaisusta alkaakin olemaan jo vuosi!
Itselläkin oli Vega64:n kanssa ongelmia, tosin nyt muutamat ajurit korjanneet käytännössä kaikki ongelmat. En ole vr:ssäkään huomannut mitään, mutta käyttö on ollut vähäistä sillä puolella...
 
Harkitsen pitäisikö Vorbx ostaa. Onko tästä jollain mieluiten suht` tuoreita kokemuksia? Aika monia ei 1st person pelejä voi pelata mm. jossain Cinema Modessa. Liittymättä Vorbx:ään, Alan Wakessa oli itsessään joku VR moodi, jossa pelasin sitä isolta ruudulta, mutta se ei vakuuttanut täysin. Onkohan Vorbx tehty paremmin? Vai pelasinkohan ihan jonkun WMR elokuvaruudun kautta. En enää oikein muista. Siitä riippumatta, Vorbx:llä tuntuu olevan kannattajansa. Ja on siinä muitakin tapoja pelata kuin tuo Cinema mode.
VorpX:n hommasin Oculus CV1:n julkaisun jälkeen ja jonkin aikaa räpellettyäni sillä päätin pelata vr-laseilla vain vr:n kanssa oikeasti toimivia pelejä. En tiedä minkä verran se on kehittynyt, mutta sen aikaisen kokemuksen perusteella en suosittele.
 
VorpX:n hommasin Oculus CV1:n julkaisun jälkeen ja jonkin aikaa räpellettyäni sillä päätin pelata vr-laseilla vain vr:n kanssa oikeasti toimivia pelejä. En tiedä minkä verran se on kehittynyt, mutta sen aikaisen kokemuksen perusteella en suosittele.
Luin, että vorpX:ää päivitetään aktiivisesti ja negatiiviset kokemukset olisivat peräisin lähinnä alkuajoilta. Siksi olisi mielenkiintoista kuulla niitä tuoreempia kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on himassa pöydällä neljän setti, mutten ole vielä kokeilu. Ajatus olis laittaa siltä varalta, jos joku kaveri haluaa pelaa lasit päässä. Voin asentaa tällä viikolla ja raportoida, vääristääkö tai huurtuuko enemmän.
Kerkesitkö jo kokeilemaan näitä linssinsuojia ? :)
 
Kerkesitkö jo kokeilemaan näitä linssinsuojia ? :)
Tässä asennus meni ihan ok. Vähän kuplia tuli koska en uskalla käyttää saippuavettä.

oAPy7zH.jpg

WDjqOfJ.jpg

8RKyIPF.jpg

5TodrHl.jpg

b2zNhU3.jpg


Veikkaan ettei pahemmaks muutu, ei edes erota niitä ellei reunoja kato.
 
Ootteko saanu teidän ohjaimet jo? Omat tuli tänään suomeen ja ne luovutettiin postille.

Mun lähettämä ohjain on edelleen samalla statuksella:
2020-05-19 22:34
Departed from the international sorting center

Mutta tänään yllättäen sain Steam supportilta viestin, että:
"Valmistelemme tuotteitasi lähetettäväksi.
Seurantatiedot on nyt luotu ja näet ne alla. Seurantanumerot eivät välttämättä ole aktiivisia, ennen kuin pakettisi on siirtynyt kuljetuspalvelun haltuun.
Eli ilmeisesti ovat lähettämässä korvaavaa ohjainta vaikka lähettämäni rikkinäinen on hukattu johonkin lajittelukeskukseen?! :)

Tulossa oleva paketti näyttäisi menneen GLS:n kuljetukseen, kun täältä päin lähetettiin DHL:llä.
 
Mun lähettämä ohjain on edelleen samalla statuksella:
2020-05-19 22:34
Departed from the international sorting center

Mutta tänään yllättäen sain Steam supportilta viestin, että:
"Valmistelemme tuotteitasi lähetettäväksi.
Seurantatiedot on nyt luotu ja näet ne alla. Seurantanumerot eivät välttämättä ole aktiivisia, ennen kuin pakettisi on siirtynyt kuljetuspalvelun haltuun.
Eli ilmeisesti ovat lähettämässä korvaavaa ohjainta vaikka lähettämäni rikkinäinen on hukattu johonkin lajittelukeskukseen?! :)

Tulossa oleva paketti näyttäisi menneen GLS:n kuljetukseen, kun täältä päin lähetettiin DHL:llä.
Aika jännä. Ite sain tänään mun uudet ohjaimet, siihen samaan pakettiin laitoin vanhat ja kiikutin ärrälle.
 
Kuinka monelle index omistajalle heittää ipd säätö, kun kääntää pään tosi nopeesti?
 
Aika jännä. Ite sain tänään mun uudet ohjaimet, siihen samaan pakettiin laitoin vanhat ja kiikutin ärrälle.

Millä kuriirilla siis lähetit? Menikö sullakin takaisin DHL:n kautta kerran ärrälle kiikutit? Vai voiko sinne nykyään postin pakettejakin viedä?

Kuinka monelle index omistajalle heittää ipd säätö, kun kääntää pään tosi nopeesti?

Mulla ei ainakaan tee näin, mutta olen nähnyt samanlaista valitusta redditin puolella joskus. Osuuko sulla nenä tuohon muovikoteloon joka pitää sisällään näytön ja linssit? Vissiin isompi ongelma pienellä IPD:llä pelaaville.
 
Millä kuriirilla siis lähetit? Menikö sullakin takaisin DHL:n kautta kerran ärrälle kiikutit? Vai voiko sinne nykyään postin pakettejakin viedä?



Mulla ei ainakaan tee näin, mutta olen nähnyt samanlaista valitusta redditin puolella joskus. Osuuko sulla nenä tuohon muovikoteloon joka pitää sisällään näytön ja linssit? Vissiin isompi ongelma pienellä IPD:llä pelaaville.
Takasin lähti dhl:n kautta.

Ei osu nenä koteloon ja mulla on väli 68.
Yleensä lähtee äkkiliikkeestä lukemat heittää.
 
Takasin lähti dhl:n kautta.

Ei osu nenä koteloon ja mulla on väli 68.
Yleensä lähtee äkkiliikkeestä lukemat heittää.
Joskus harvoin liikahtaa, mutta ei se mitään milliä liiku, ennemmin 0,1mm joka ei juuri vaikuta.

Niin ja ohjain tuli lähipostiin maanantaina ja samassa paketissa laitoin heti samaan postiin vaikka DHL olikin kuljettava pulju.
 
Takasin lähti dhl:n kautta.

Ei osu nenä koteloon ja mulla on väli 68.
Yleensä lähtee äkkiliikkeestä lukemat heittää.

Outoa. Oma ipd myös noissa lukemissa. Tarkennuksena että en testaillut nyt kovasti päätä heiluttelemalla, ei vaan ole koskaan normaalissa pelaamisessa tullut vastaan. Voipi olla että en vain ole tarpeeksi aktiivinen, pelailen yleensä aika rauhallisesti vähän liikkuen , mutta kyllähän niitä nopeita pään liikkeitä siitäkin tulee.

Kuin lähelle linssit on säädetty? Mietin vain että voiko ne olla liian lähelle säädetty ja ottaa jostain päin kiinni. Ite en ainakaan ihan lähimpänä voi pitää, linssin yläosa osuu kulmakarvoihin ja ihoon, ja linssit voi liikkua siinä tapauksessa hieman liikkeessä. Säädin vähän ulospäin niitä ettei mistään kohtaa ota kontaktia, mutta kuitenkin niin lähelle kuin voi.
 
Outoa. Oma ipd myös noissa lukemissa. Tarkennuksena että en testaillut nyt kovasti päätä heiluttelemalla, ei vaan ole koskaan normaalissa pelaamisessa tullut vastaan. Voipi olla että en vain ole tarpeeksi aktiivinen, pelailen yleensä aika rauhallisesti vähän liikkuen , mutta kyllähän niitä nopeita pään liikkeitä siitäkin tulee.

Kuin lähelle linssit on säädetty? Mietin vain että voiko ne olla liian lähelle säädetty ja ottaa jostain päin kiinni. Ite en ainakaan ihan lähimpänä voi pitää, linssin yläosa osuu kulmakarvoihin ja ihoon, ja linssit voi liikkua siinä tapauksessa hieman liikkeessä. Säädin vähän ulospäin niitä ettei mistään kohtaa ota kontaktia, mutta kuitenkin niin lähelle kuin voi.
Käytän vr opticsin linssejä ja joudun pitää säädöt vähän kauenmpana.

Oon testannu ilman linssejä ja ei vaikutusta.
 
Tulipa sitten quest hommattua ensimmäiseksi vr laseiksi kun satuin katsomaan sivuja oikeaan aikaan ja sain tilauksen vihdoin sisään. Kokemusta oli aikaisemmin vain muutama pikku setti ulkomailla niin olipas se Alyx aika päräyttävä kokemus. Suositella voi kyllä tuota virtual desktop säätöä pelihän toimii perkeleen hyvin tollakin. Ainoa häiritsevä asia minkä huomaa kun tarkkaan katsoo on pikseliverkko, mutta eikös tuo vaivaa tyyliin kaikkia laseja?

Onkos kukaan tutkinut noita virtual desktopin asetuksia kun en oikeen pikaisesti hirveästi mitään eroa saanut medium -> high säädöllä?
 
Tulipa sitten quest hommattua ensimmäiseksi vr laseiksi kun satuin katsomaan sivuja oikeaan aikaan ja sain tilauksen vihdoin sisään. Kokemusta oli aikaisemmin vain muutama pikku setti ulkomailla niin olipas se Alyx aika päräyttävä kokemus. Suositella voi kyllä tuota virtual desktop säätöä pelihän toimii perkeleen hyvin tollakin. Ainoa häiritsevä asia minkä huomaa kun tarkkaan katsoo on pikseliverkko, mutta eikös tuo vaivaa tyyliin kaikkia laseja?

Onkos kukaan tutkinut noita virtual desktopin asetuksia kun en oikeen pikaisesti hirveästi mitään eroa saanut medium -> high säädöllä?
Pikseliverkko on vahvempi OLED näytöillä kuten Quest, Vive Pro ja Samsung Odyssey. Vastapainona on sitten mustemmat mustat. Itseäni ei alussa pikseliverkko niin häirinnyt. Se nyt oli efekti virtuaalitodellisuudessa/pelimaailmassa olemisesta ja kuului tavallaan asiaan. Seuraavaksi setiksi harkitsen kuitenkin HP Reverb G2:ta syksyllä, jos on hypen veroinen eikä muita päätä kääntäviä julkistuksia tai superaleja Indexiin tms. tule.
 
Hei, saako jostain vielä Oculus touch ohjaimia varaosina? Toisesta hajoaa etusorminappi ja ei tolla oikein mitään piirtele enää kun tulee tuplanäpäytyksiä tai ei tule ollenkaan.
 
Hei, saako jostain vielä Oculus touch ohjaimia varaosina? Toisesta hajoaa etusorminappi ja ei tolla oikein mitään piirtele enää kun tulee tuplanäpäytyksiä tai ei tule ollenkaan.
Luulisi ainakin uusia saavan, mutta oletan että tarkoitat niitä vanhoja (rengas alaspäin). Niitä voi olla hankalampaa saada enää käsiin jos sen vanhan piuhankin valmistus on jo lopetettu.
 
Hei, saako jostain vielä Oculus touch ohjaimia varaosina? Toisesta hajoaa etusorminappi ja ei tolla oikein mitään piirtele enää kun tulee tuplanäpäytyksiä tai ei tule ollenkaan.
Kysy suoraan Oculukselta. Oculuksella on ollut todella hyvä tuki myös takuun jälkeen.
 
Ilta leikitty Rift S:n kanssa. Muutamia kysymyksiä;

1. Miksi kaikki näyttää blurrilta? Eräät VR-videotkin näyttivät 2560x1440 näytöllä huomattavasti terävempänä kuin Rift S:n kautta toistettuna. Tuntu kyllä että Half Life Alyxkaan ei toiminut ihan optimaalisesti, mutta oli se huomattavasti parempi kokemus kuin nämä vr-videot.
Peleissä ei voi edes säätää resoluutiota? Kuvanlaatu näyttää joltain 840x600 perkele (ei Alyx)
2. Miten nämä menee stand by tilaan? Lasit ilmeisesti palaa sinisenä valona kun ne on aktiivisina mutta ohjaimissa pysyy vakaa valkoinen valo. OVRServer_x64.exe pysyy aktiivisena vaikka väkisin sammutan tehtävän.
3. Kuinka säilytätte näitä? Enpä tiennytkään että G-Sync ei näiden kanssa toimi. Jätän nyt ainakin toistaiseksi koneeseen kiinni lasit DP ja usb-johdolla ja lasit on sitten tosi tyylikkäästi myyntipakkauksessa pöydällä säilössä.
 
Ilta leikitty Rift S:n kanssa. Muutamia kysymyksiä;

1. Miksi kaikki näyttää blurrilta? Eräät VR-videotkin näyttivät 2560x1440 näytöllä huomattavasti terävempänä kuin Rift S:n kautta toistettuna. Tuntu kyllä että Half Life Alyxkaan ei toiminut ihan optimaalisesti, mutta oli se huomattavasti parempi kokemus kuin nämä vr-videot.
Peleissä ei voi edes säätää resoluutiota? Kuvanlaatu näyttää joltain 840x600 perkele (ei Alyx)
2. Miten nämä menee stand by tilaan? Lasit ilmeisesti palaa sinisenä valona kun ne on aktiivisina mutta ohjaimissa pysyy vakaa valkoinen valo. OVRServer_x64.exe pysyy aktiivisena vaikka väkisin sammutan tehtävän.
3. Kuinka säilytätte näitä? Enpä tiennytkään että G-Sync ei näiden kanssa toimi. Jätän nyt ainakin toistaiseksi koneeseen kiinni lasit DP ja usb-johdolla ja lasit on sitten tosi tyylikkäästi myyntipakkauksessa pöydällä säilössä.
1. Ei VR headsettien terävyys kilpaile näyttöjen kanssa. Se sun blurri kuuluu asiaan tai sitten sulla on headset säädetty väärin. Teithän sen terävyysasetuksen tutoriaalissa? Mulla on orkkis rift, ainakin siinä oli oma kohta terävyyden asetukselle. Tosin Rift S:ssä ei voi säätää IPD:tä, kai sulla on IPD suunnilleen 63,5 mm?
2. Tästä ei mulla kokemusta, otan pelaamisen jälkeen Riftin irti koneesta.
3. Mulla on Riftille tuollainen tavallinen läpinäkyvä kannellinen säilytyslaatikko.
 
Ilta leikitty Rift S:n kanssa. Muutamia kysymyksiä;

1. Miksi kaikki näyttää blurrilta? Eräät VR-videotkin näyttivät 2560x1440 näytöllä huomattavasti terävempänä kuin Rift S:n kautta toistettuna. Tuntu kyllä että Half Life Alyxkaan ei toiminut ihan optimaalisesti, mutta oli se huomattavasti parempi kokemus kuin nämä vr-videot.
Peleissä ei voi edes säätää resoluutiota? Kuvanlaatu näyttää joltain 840x600 perkele (ei Alyx)
2. Miten nämä menee stand by tilaan? Lasit ilmeisesti palaa sinisenä valona kun ne on aktiivisina mutta ohjaimissa pysyy vakaa valkoinen valo. OVRServer_x64.exe pysyy aktiivisena vaikka väkisin sammutan tehtävän.
3. Kuinka säilytätte näitä? Enpä tiennytkään että G-Sync ei näiden kanssa toimi. Jätän nyt ainakin toistaiseksi koneeseen kiinni lasit DP ja usb-johdolla ja lasit on sitten tosi tyylikkäästi myyntipakkauksessa pöydällä säilössä.


Lyhyesti, ostit jotain perehtymättä asiaan yhtään.

Pidempi vastaus tuli jo Starglazerilta
 
Ilta leikitty Rift S:n kanssa. Muutamia kysymyksiä;

1. Miksi kaikki näyttää blurrilta? Eräät VR-videotkin näyttivät 2560x1440 näytöllä huomattavasti terävempänä kuin Rift S:n kautta toistettuna. Tuntu kyllä että Half Life Alyxkaan ei toiminut ihan optimaalisesti, mutta oli se huomattavasti parempi kokemus kuin nämä vr-videot.
Peleissä ei voi edes säätää resoluutiota? Kuvanlaatu näyttää joltain 840x600 perkele (ei Alyx)
2. Miten nämä menee stand by tilaan? Lasit ilmeisesti palaa sinisenä valona kun ne on aktiivisina mutta ohjaimissa pysyy vakaa valkoinen valo. OVRServer_x64.exe pysyy aktiivisena vaikka väkisin sammutan tehtävän.
3. Kuinka säilytätte näitä? Enpä tiennytkään että G-Sync ei näiden kanssa toimi. Jätän nyt ainakin toistaiseksi koneeseen kiinni lasit DP ja usb-johdolla ja lasit on sitten tosi tyylikkäästi myyntipakkauksessa pöydällä säilössä.

Videoiden kannattaa olla 8K tarkkuudella, että ne alkavat miellyttää enemmän silmää. Kanaverkkoa tuokaan ei ruudusta kokonaan poista. Jos kuva on suttuisen epätarkka, saattaa silmien väli (IPD) olla vähemmän optimaalinen Rift S:n säädöille. Peleihin silmikko on pääasiassa kuitenkin tarkoitettu ja pelit on jokseenkin suunniteltu VR:n rajoitteet huomioon ottaen, joten keskittyihin niihin. Jos pelitkin ovat liian suttuisia, niin silmikko vaihtoon ja kääntyminen toiselle valmistajalle.

Edit.
VR:ssä kuvaa parannetaan yleensä nostamalla Supersamplingiä. Se kuitenkin syö konetehoja nopeasti eikä silläkään päästä lähelle mitään 4K monitoria pikseliverkon takia.
 
Viimeksi muokattu:
Lyhyesti, ostit jotain perehtymättä asiaan yhtään.

Pidempi vastaus tuli jo Starglazerilta
Toisaalta noista pääsee helposti eroon nykyään hyvällä hintaa, niin kokemus ei tule kalliiksi vaikka päättäisi luopua niistä. Lisään vielä huomioita VR:stä yleisesti omien kokemusteni perusteella.

VR-lasien kuva levittyy koko näkökenttään, edes Reverbin kuva ei ole niin tarkka kuin monitorin. Rift S:llä ei tullut katsottua videoita ollenkaan, Reverbillä voi sentään katsoa joitain FullHD tarkkuuden videoita. Silti 43" 4K näyttö on niissä paljon parempi jo youtube-pätkissä vaikka kuvanlaatu olisi huonompi. 360 tai 180 asteen videoissa kuvanlaatu ei ole yleensä kovin hyvä. Pelit jotka on tehty VR:ää varten graafisesti kuten Beat Saber ja Vader Immortal eivät kärsi grafiikasta niin paljoa. Alyxissä sen taas jo huomaa.

VR:n ehdottomat edut ovat pään liikuttaminen ja pyörittäminen vapaasti. Varsinkin lentosimulaattoreissa (Project Cars 2 sai kanssa lisää potkua) tämä on immersion kannalta iso etu, myös Alyx ja Blade&Sorceryssä pelaaminen muuttuu ihan erilaiseksi kuin näytöltä. Noissakin on puutteensa ainakin Reverbin ohjainten kanssa, välillä tulee vahingossa tiputettua lippaan aseesta taikka reppuun laitto epäonnistuu. Reverbin ohjaimessa viela aseen piipun kulma on jotenkin outo, Riftillä oli helpompi tähdätä.

Reverb G2 on tulossa, se on luultavasti Riftille hyvä päivitys. Nykyisessä reverbissä ohjainten seurannan huonous voi yllättää Riftin jälkeen.
 
Pelit jotka on tehty VR:ää varten graafisesti kuten Beat Saber ja Vader Immortal eivät kärsi grafiikasta niin paljoa. Alyxissä sen taas jo huomaa.
Half-Life Alyx on ottanut kyllä hyvin huomioon VR:n rajoitukset kuvan tarkkuudessa kenttäsuunnittelussa ja hahmomallinnuksissa ym. Ainakaan minä en kokenut, että Alyx olisi kärsinyt erityisemmin VR-silmikon kuvan tarkkuuden heikkoudesta. Päin vastoin, ihastelin kuinka hyvännäköinen peli Alyx oli ja tehty VR edellä. Silmikkona Samsung Odyssey.
 
Half-Life Alyx on ottanut kyllä hyvin huomioon VR:n rajoitukset kuvan tarkkuudessa kenttäsuunnittelussa ja hahmomallinnuksissa ym. Ainakaan minä en kokenut, että Alyx olisi kärsinyt erityisemmin VR-silmikon kuvan tarkkuuden heikkoudesta. Päin vastoin, ihastelin kuinka hyvännäköinen peli Alyx oli ja tehty VR edellä. Silmikkona Samsung Odyssey.
Alyxin suhteen tilanne on, että joissakin kohdin reverb oli turhan tarkka. Mutta nämä oli lähinnä ovia joita ei oltu mallinnettu vaan oli tehty tekstuureilla. Normaalisti juuri edes huomaisi mutta kun osa on tehty niin hyvin. Noissa muissa on tasaisesti huonompaa.
 
Ilta leikitty Rift S:n kanssa. Muutamia kysymyksiä;

1. Miksi kaikki näyttää blurrilta? Eräät VR-videotkin näyttivät 2560x1440 näytöllä huomattavasti terävempänä kuin Rift S:n kautta toistettuna. Tuntu kyllä että Half Life Alyxkaan ei toiminut ihan optimaalisesti, mutta oli se huomattavasti parempi kokemus kuin nämä vr-videot.
Peleissä ei voi edes säätää resoluutiota? Kuvanlaatu näyttää joltain 840x600 perkele (ei Alyx)
2. Miten nämä menee stand by tilaan? Lasit ilmeisesti palaa sinisenä valona kun ne on aktiivisina mutta ohjaimissa pysyy vakaa valkoinen valo. OVRServer_x64.exe pysyy aktiivisena vaikka väkisin sammutan tehtävän.
3. Kuinka säilytätte näitä? Enpä tiennytkään että G-Sync ei näiden kanssa toimi. Jätän nyt ainakin toistaiseksi koneeseen kiinni lasit DP ja usb-johdolla ja lasit on sitten tosi tyylikkäästi myyntipakkauksessa pöydällä säilössä.
Vastataan nyt itsekin vielä näihin:
1. VR laseissa ruutu on tosiaan lähempänä silmiä, joten heikkolaatuinen videomateriaali voi näyttää blurrimmalta kuin monitorilta katsottuna. Blurria aiheuttaa myös jos lasit on huonossa asennossa päässä (linssit ei ole oikealla kohdalla) tai jos IPD on asetettu pieleen. Tuoreilla iOS laitteilla voi IPD:n mitata tällä sovelluksella ‎EyeMeasure (en tiedä onko Androidille vastaavaa, myös optikolla voi käydä mittauttamassa).
Alyx on omasta mielestäni Rift S:llä varsin hyvänlaatuinen. Onhan Riftin asetuksissa joko automaattisesti laatu päällä tai manuaalisesti pakotettu päälle? Entäs SteamVR asetusten resoluutio? (kuvakaappaukset omista asetuksista alla)
2. Omani ainakin menee stand by:hin ihan vain kunhan lojuu pöydällä riittävän pitkään.
3. Riittävän leveä pöytä, niin mahtuu tuossa pöydän sivussa olemaan valmiina käyttöön. Riittävän korkea kuuloketeline tai vaikkapa tällainen koukku pöydän alle voisi toimia myös lasien säilytykseen https://www.amazon.de/6amLifestyle-Kopfhörerhalter-Headset-Ständer-professionelle-Audio-Technica-Grau/dp/B01LL3WG1U

OculusScreenshot1591687976 (2).jpegHuomautus 2020-06-09 103108.png
 
Entäs SteamVR asetusten resoluutio? (kuvakaappaukset omista asetuksista alla)
Olen ymmärtänyt, että Alyxissä on automaattinen resoluution skaalaus (Dynamic Resolution Scaling), joten omat asetukset ei asiaan pitäisi vaikuttaa.
Testasinkin resoluution nostoa SteamVRstä ja ihmettelin kun ei tunnu muuttuvan...
 
Olen ymmärtänyt, että Alyxissä on automaattinen resoluution skaalaus (Dynamic Resolution Scaling), joten omat asetukset ei asiaan pitäisi vaikuttaa.
Testasinkin resoluution nostoa SteamVRstä ja ihmettelin kun ei tunnu muuttuvan...
Okei, sen verran tuore VR käyttäjä vielä itsekkin ettei tuo ollut tiedossa. Ei Alyx tosiaan itsellä blurrilta vaikuta RTX 2080 Superilla, joten mikäköhän näytönohjain @Nickname97 on käytössä?
Nopealla selauksella sen saisi disabloitua halutessaan:
Turn off adaptive super sampling: -console -vconsole +vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3
Add that to your launch options for the game. Then you can set your SS/resolution in steamvr to whatever you want.
 
Onko täällä kenelläkään kokemusta 360 videon striimaamisesta VR laseihin? Nykyisessä setupissa on oma mediapalvelin joka antaa 360 videoa ulos RTMP:nä, joka pitäisi saada näkyviin VLC:n lisäksi myös VR laseille. Steamistahan löytyy hyvin monta VR video playeria, mutta yhdessäkään niistä ei näyttäisi olevan tukea RTMP:lle.
 
1. Ei VR headsettien terävyys kilpaile näyttöjen kanssa. Se sun blurri kuuluu asiaan tai sitten sulla on headset säädetty väärin. Teithän sen terävyysasetuksen tutoriaalissa? Mulla on orkkis rift, ainakin siinä oli oma kohta terävyyden asetukselle. Tosin Rift S:ssä ei voi säätää IPD:tä, kai sulla on IPD suunnilleen 63,5 mm?
2. Tästä ei mulla kokemusta, otan pelaamisen jälkeen Riftin irti koneesta.
3. Mulla on Riftille tuollainen tavallinen läpinäkyvä kannellinen säilytyslaatikko.
Jaa. Hyvin mahdollista että pientä alkukankeutta myös. Kyllä mä koen että se on aika hyvin säädetty, mutta ei täydellisesti. Perehdyin kyllä IPD:n suuruuteen ennen hankkimista. Ostin jopa sovelluksen puhelimeen. User errori senkin kanssa, mittaa mun IPD:n aina 61 - 67 mm välille.
Onko linkata tuota kannellista säilytyslaatikkoa?

Lyhyesti, ostit jotain perehtymättä asiaan yhtään.
Kyllä, näinhän minä tein. Yleensä ongelmia on alkuun aika vaikea ennakoida vaan ne tulee sitten käytännössä toteen. Ikään kuin olisin tajunnut ajatella, että G-sync ja vr-lasit samaan aikaan EI toimi. Pääsenhän mä näistä suhteellisen helposti eroon jos nyt olikin susi ostos omalta osalta.

Videoiden kannattaa olla 8K tarkkuudella, että ne alkavat miellyttää enemmän silmää. Kanaverkkoa tuokaan ei ruudusta kokonaan poista. Jos kuva on suttuisen epätarkka, saattaa silmien väli (IPD) olla vähemmän optimaalinen Rift S:n säädöille. Peleihin silmikko on pääasiassa kuitenkin tarkoitettu ja pelit on jokseenkin suunniteltu VR:n rajoitteet huomioon ottaen, joten keskittyihin niihin. Jos pelitkin ovat liian suttuisia, niin silmikko vaihtoon ja kääntyminen toiselle valmistajalle.

Edit.
VR:ssä kuvaa parannetaan yleensä nostamalla Supersamplingiä. Se kuitenkin syö konetehoja nopeasti eikä silläkään päästä lähelle mitään 4K monitoria pikseliverkon takia.
8K tarkkuudella? En ole varma onko trolli, mutta loppuviesti vaikuttaa makes sense -tasoiselta. Mutta kiitos selvennyksestä joka tapauksessa.
Koneessa 9900k ja 1080ti tällä hetkellä, syksyllä välitön päivitys 3080ti näyttikseen. Täytyy ilmeisesti perehtyä tuohon supersamplaukseen lisää paljoonko riittäis puhti. Oletuksella Alyx toimi koko ajan 80fps.

Vastataan nyt itsekin vielä näihin:
1. VR laseissa ruutu on tosiaan lähempänä silmiä, joten heikkolaatuinen videomateriaali voi näyttää blurrimmalta kuin monitorilta katsottuna. Blurria aiheuttaa myös jos lasit on huonossa asennossa päässä (linssit ei ole oikealla kohdalla) tai jos IPD on asetettu pieleen. Tuoreilla iOS laitteilla voi IPD:n mitata tällä sovelluksella ‎EyeMeasure (en tiedä onko Androidille vastaavaa, myös optikolla voi käydä mittauttamassa).
Alyx on omasta mielestäni Rift S:llä varsin hyvänlaatuinen. Onhan Riftin asetuksissa joko automaattisesti laatu päällä tai manuaalisesti pakotettu päälle? Entäs SteamVR asetusten resoluutio? (kuvakaappaukset omista asetuksista alla)
2. Omani ainakin menee stand by:hin ihan vain kunhan lojuu pöydällä riittävän pitkään.
3. Riittävän leveä pöytä, niin mahtuu tuossa pöydän sivussa olemaan valmiina käyttöön. Riittävän korkea kuuloketeline tai vaikkapa tällainen koukku pöydän alle voisi toimia myös lasien säilytykseen https://www.amazon.de/6amLifestyle-Kopfhörerhalter-Headset-Ständer-professionelle-Audio-Technica-Grau/dp/B01LL3WG1U
Kiitos vastauksista. Tämä selvä. Täytyy mennä käymään optikolla kun puhelimen softalla saan aina eri IPD:n tulokseksi.
En tiedä mitä mulla oli eilen oletuksena Oculuksen softassa ja SteamVR:ssä, mutta lähden kokeilemaan sun asetuksia. Jos potku riittää niin nostetaan lisää.

Edit:
Mitä headsettejä käytätte? Mulla ei mahdu mikään riftin kanssa. Nappikuulokkeita ei löydy. Tällä hetkellä pakko siis pelaa riftin omalla kaiuttimella.. ei se niin huono ole mitä sanotaan, mutta huomasin omilla kuulokkeilla heti selvän eron (Akg k712 pro)
 
Viimeksi muokattu:
Supersampling tekee joo ison eron, kandee kokeilla miten vaikuttaa, Questissä kun heitti 150% niin terävöitti Saints & Sinnersiä ihan merkittävästi, kuin olis silmälasit laittanut päähän.
 
Mulla on 1080ti ja alyx tappiasetuksilla pudotti resoluutiota reilusti alaspäin ja kuva muuttui suttuiseksi. 1080ti:lle alin tai toiseksi alin grafiikka-asetus on ok. Sitä ylemmäs, jos menee niin ainakin mun koneessa resoluutio alkoi putoamaan ja kuva muuttui suttuiseksi.

GSync/VSync ei ole järkevä ratkaisu vr:n kanssa. VR:ssa on tärkeätä, että kuva pysyy mukana pään liikkeessä. Tuo tarkoittaa headsetistä riippuen vakaata fps:aa esim. 75/90/120/144Hz. Jos frameja toistettaisiin gsync/freesync maisesti niin se näkyisi artifaktoina, koska näkyvä kuva ei enää vastaa pään asentoa. Toki steam:ssa ja oculuksen sdk:ssa on systeemi, joka handlaa tilanteen, että framerate tipahtaa vaikka 89Hz:iin 90:en sijasta. Tuota voisi sanoa pääkorjatuksi softalla tehdyksi gsync:ksi. Mitä tuossa tapahtuu niin softa taustalla ottaa edellisen framen, korjaa sitä pään asennon mukaan ja se näytetään sitten käyttäjälle. Tota kun alkaa tapahtumaan niin ainakin mun silmiin se esiintyy ikävänä artifaktana ja alkaa hyvin nopeasti vituttamaan. Asetuksia alaspäin, että saa hyvän resoluution ja vakio fps:n. Resoluution pudottaminen ei ole hyvä asia, kun se johtaa blurriin ja alyx tekee tuota itsekseen taustalla(ts. asetuksia alaspäin, jos on blurrinen kuva)
 
Itsellä menee Rift S:n kanssa noi (vanhat) SuperLux HD681:set, ainakin noilla vähän korkeammilla pehmukkeilla (jotkin memoryfoam versiot Amazonista). Lyhensin johdonkin tuommoiseksi 30cm pitkäksi.
 
Jaa. Hyvin mahdollista että pientä alkukankeutta myös. Kyllä mä koen että se on aika hyvin säädetty, mutta ei täydellisesti. Perehdyin kyllä IPD:n suuruuteen ennen hankkimista. Ostin jopa sovelluksen puhelimeen. User errori senkin kanssa, mittaa mun IPD:n aina 61 - 67 mm välille.
Onko linkata tuota kannellista säilytyslaatikkoa?
Siis ihan näitä markettilaatikoita, mulla on tämä:
IPD:n mittaus onnistuu aika hyvin peilin ja viivottimen avulla. Ohjeet esimerkiksi täällä:
Mulla on muistaakseni 67-68 tienoilla joten Rift S tuskin toimisi kovin hyvin.
 
Mitä headsettejä käytätte? Mulla ei mahdu mikään riftin kanssa. Nappikuulokkeita ei löydy. Tällä hetkellä pakko siis pelaa riftin omalla kaiuttimella.. ei se niin huono ole mitä sanotaan, mutta huomasin omilla kuulokkeilla heti selvän eron (Akg k712 pro)
Sonyn WF-1000XM2:t on itselläni Rift S:n kaverina. Johtoklipsin kun nappaa pois, niin menee just eikä melkein kohdilleen.
Kuulokejohdon olen sitonut tarranauhalla Riftin johdon ympärille ja pään ylitse menevän tarrapannan pään lenkin kautta vielä pujotin tuon Riftin johdon, jotta saan sen tippumaan suoraan takaa, eikä mistään sivulta, jolloin tulos näyttää jotenkuten tältä:

20200609_194537857_iOS.jpg
 
Mulla on 1080ti ja alyx tappiasetuksilla pudotti resoluutiota reilusti alaspäin ja kuva muuttui suttuiseksi. 1080ti:lle alin tai toiseksi alin grafiikka-asetus on ok. Sitä ylemmäs, jos menee niin ainakin mun koneessa resoluutio alkoi putoamaan ja kuva muuttui suttuiseksi.

GSync/VSync ei ole järkevä ratkaisu vr:n kanssa. VR:ssa on tärkeätä, että kuva pysyy mukana pään liikkeessä. Tuo tarkoittaa headsetistä riippuen vakaata fps:aa esim. 75/90/120/144Hz. Jos frameja toistettaisiin gsync/freesync maisesti niin se näkyisi artifaktoina, koska näkyvä kuva ei enää vastaa pään asentoa. Toki steam:ssa ja oculuksen sdk:ssa on systeemi, joka handlaa tilanteen, että framerate tipahtaa vaikka 89Hz:iin 90:en sijasta. Tuota voisi sanoa pääkorjatuksi softalla tehdyksi gsync:ksi. Mitä tuossa tapahtuu niin softa taustalla ottaa edellisen framen, korjaa sitä pään asennon mukaan ja se näytetään sitten käyttäjälle. Tota kun alkaa tapahtumaan niin ainakin mun silmiin se esiintyy ikävänä artifaktana ja alkaa hyvin nopeasti vituttamaan. Asetuksia alaspäin, että saa hyvän resoluution ja vakio fps:n. Resoluution pudottaminen ei ole hyvä asia, kun se johtaa blurriin ja
Laitoin ensinäkin tämän komennon alyxin launch optioneihin: -console -vconsole +vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3 ei mitään vaikutusta. Mulla on kaikki ultralla. Alyx on todella pelattava peli ei siinä, mutta blurria silti esiintyy. No en ehkä valita asiasta sen enempää ennen kuin optikko nyt kertoo varmuudella mikä mun IPD on. Kokeilin myös mediumia Alyxissa mutta ilmeiesesti aina pitäisi käynnistää peli uudelleen niin en huomannut mitään eroa mediumlla ja ultralla.
Kuitenkin jotain myös Alyxissa tapahtui, koska ihan pelin alussa räjäytin sellaisen bensakanisterin ja siinä oli kolme ukkoa niin huomasin kun freimit tippu hetkellisesti räjähdyksen takia.
Kokeilin myös pitää Rifitä ihan viturallaan mun silmillä, on se sinne päin koska pahimmillaan se blurri oli niin paha että voisin luulla itseäni sokeaksi.
Kiitos selityksestä.

Siis ihan näitä markettilaatikoita, mulla on tämä:
IPD:n mittaus onnistuu aika hyvin peilin ja viivottimen avulla. Ohjeet esimerkiksi täällä:
Mulla on muistaakseni 67-68 tienoilla joten Rift S tuskin toimisi kovin hyvin.
Selkee. Nyt kun mittasin jälleen kerran IPD:n sovelluksen avulla (PD Meter) niin tänään sain tulokseksi 67mm ja pari päivää sitten 61mm. Käyttäjävika, ei siinä...

Sonyn WF-1000XM2:t on itselläni Rift S:n kaverina. Johtoklipsin kun nappaa pois, niin menee just eikä melkein kohdilleen.
Kuulokejohdon olen sitonut tarranauhalla Riftin johdon ympärille ja pään ylitse menevän tarrapannan pään lenkin kautta vielä pujotin tuon Riftin johdon, jotta saan sen tippumaan suoraan takaa, eikä mistään sivulta, jolloin tulos näyttää jotenkuten tältä:
Käytätkö niitä ainoastaan Riftin kanssa?

Ei tullut kyllä tänään peleissä parannusta. Project Cars 2 näytti ihan hyvältä, mutta peli heitti mut konepellin päälle lasien kanssa. Enkä nyt vielä jaksanu miettiä mikä juttu. Rattikaan ei toiminut kuin valikossa vaikka aina aiemmni toiminut normisti.
Alyxissa käytin tuota -console -vconsole +vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3 komentoa mutta ei mitään parannusta. Dirt Rally 2.0 näyttää edelleen todella pikselimäiseltä vaikka laitoin jonkun 5120 vastaavan. Freimit kyllä tippu kun jäi vahingossa 8x MSAA päälle että kyllä jotain tapahtuu.
Tai sitten peli vaan näyttää tuolta VR:ssä ja mulla on aivan epärealistiset odotukset :D No en koe että oli huono idea ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän nuo vr näytöt vielä mitään valmiita ole. Matkaa on mentävänä ennen kuin ollaan pisteessä ettei parempaa enää tarvitse. Kauas on kuitenkin tultu dk2 ajoista, joilla vr harrastus tuli aloitettua. Alkuperäinen rift:kin on melko heikko versus uusimmat headsetit. Ainakin toi Quest on niin hyvä ettei mua alyx:ia pelatessa resoluutio/kuvanlaatu mitenkään häirinnyt sen jälkeen, kun tajusi ettei se asetusten vääntäminen kaakkoon ollut hyvä idea.

HP:n reverb g2 olisi hauska päästä kokeilemaan. Mulla taitaa pysyä quest käytössä siihen asti, että tulee headsettiä missä on iso resoluutio yhdistettynä silmänseurantaan. Jos pitäisi arvata niin parin vuoden sisään silmänseuranta ja sitä tukeva softa yleistyy. Melko hyvän reson paneelit(reverb) alkaa olemaan todellisuutta.
 
Käytätkö niitä ainoastaan Riftin kanssa?
Tällä hetkellä kyllä, koska koronan vuoksi ei ole toimistolla tullut vierailtua tai pidempiä reissuja tehtyä, vaan viimeiset 3kk mennyt kotitoimistolla istuen.
Ei ole siis mitenkään kiinteästi kuulokkeet asennettuna Riftiin kiinni, piuha irti kuulokkeiden päästä ja bluetoothilla puhelimeen tai läppäriin, joten tuo johtonippu saa olla pysyvästi Riftissä.

Alyxissa käytin tuota -console -vconsole +vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3 komentoa mutta ei mitään parannusta.
Tuo komento tosiaan ilmeisesti vain disabloi dynaamisen skaalauksen, jolloin SteamVR:n resolution scale pitäisi vaikuttaa.
Tarkkuuden parantamiseen on myös muita työkaluja kuten OTT tai Oculuksen oma debug tool, jos niistä haluaa kaivella lisää (en ole itse pätevä kertomaan mitä niiden kanssa tarkalleen kannattaa kokeilla säätää):
 
Mitä headsettejä käytätte? Mulla ei mahdu mikään riftin kanssa.
Qpad QH-90 istuu hyvin Rift S:n kanssa. Pikkuisen joutuu sovittelemaan kuulokkeiden kuppien yläreunaa Riftin pannan alle.
Qpad QH91, 92 ja 95-malleissa näyttää olevan saman malliset kupit.

 
Qpad QH-90 istuu hyvin Rift S:n kanssa. Pikkuisen joutuu sovittelemaan kuulokkeiden kuppien yläreunaa Riftin pannan alle.
Qpad QH91, 92 ja 95-malleissa näyttää olevan saman malliset kupit.

HyperX Cloud / Cloud Core / Cloud II (+muut variantit) on myös noita Qpadin tekeleitä Cloud Gaming Headsets - Cloud Core, Cloud, Cloud II | HyperX
Pitipä testata, kun kerta Cloud Core löytyy ja istuvat tosiaan hyvin Riftin kanssa, kunhan kupit vääntää pannan alle, koska kuulokkeiden pannan säätövara ei riitä yhtälailla kuin noissa Sonyn 1000XM2:ssa.
HyperX:iä löytyy välillä varsin edullisesti ja todennäköisesti heidän mallistostaan ainakin myös Alpha voisi sopia varsin samanlaisen muotoilunsa vuoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 469
Viestejä
4 497 438
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom