VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Näköjään Viven uusimmat revisiot 15% aiempaa kevyempiä -->

 
Raivasin kämppään tuollaisen reilun 3,5x3,5m alueen, nyt on Touchien kanssa mukavampi heilua, täytyy vielä ostaa kolmas sensori niin saa 360 -seurannan.
 
Jep. Sama ton Detachedin kanssa. Refundasin sen ja pistin vielä Steamiin negatiivisen arvion, johon devaaja itse sitten vastasi sanoen että "yksinpelissä on ainakin 2,5 tuntia pelattavaa", ikäänkuin se olis ollu yhtään parempi mainoslause kuin se tuntikaan.. :D
Ainuttakaan tollasta vitun minipeliä en enää osta.

Testasitko tuon moninpeliä? Millainen se on ja oliko pelaajia?
 
Superhot oli itselle suurin pettymys VR:n saralla: maksoin 20 euroa kahden tunnin rykäisystä, jonka uudelleenpeluuarvo on nolla. Vieläkin vituttaa :D

Jep. Sama ton Detachedin kanssa. Refundasin sen ja pistin vielä Steamiin negatiivisen arvion, johon devaaja itse sitten vastasi sanoen että "yksinpelissä on ainakin 2,5 tuntia pelattavaa", ikäänkuin se olis ollu yhtään parempi mainoslause kuin se tuntikaan.. :D
Ainuttakaan tollasta vitun minipeliä en enää osta.


Olihan toi Superhot lyhyt, mutta oli mun mielestä toteutettu niin hyvin, että antaa jopa anteeksi tuon lyhyyden. Asensin sen juuri uudelleen tolle VR läppärille ja tuli vedettyä uudestaan läpi. Edelleen tuntui kivalta. Lisäksi ne challenget on ihan jees. Melko haastavia tosin... ainakin osa.
 
Testasitko tuon moninpeliä? Millainen se on ja oliko pelaajia?

En. Tietääkseni siinä on vaan tällä hetkellä joku todella köyhä 1v1 lipunryöstö. Ei toi sellanen peli ole että jaksas tuntikausia jauhaa jotain sata kertaa nähtyä lipunryöstöä joka noiden kontrollien kanssa aiheuttaa todennäköisesti verisuonen poksahduksen aivoista kun ensin nousee vitutuskäyrä ja sen jälkeen lentää laatta kun olet pyöriny tuntikausia sen lipun perässä.

Olihan toi Superhot lyhyt, mutta oli mun mielestä toteutettu niin hyvin, että antaa jopa anteeksi tuon lyhyyden. Asensin sen juuri uudelleen tolle VR läppärille ja tuli vedettyä uudestaan läpi. Edelleen tuntui kivalta. Lisäksi ne challenget on ihan jees. Melko haastavia tosin... ainakin osa.

Juu, kyllä peli saa olla lyhyt, mutta hinta pitää olla sitten sen mukainen. Olkoot toteutus mitä vaan, mutta jos pelin pelaa parissa tunnissa läpi, niin edes hyvä toteutus ei oikeuta >20 euron hintalappua. Ei tää VR nyt kuitenkaan ihan niin mahtavaa ole..
 
En. Tietääkseni siinä on vaan tällä hetkellä joku todella köyhä 1v1 lipunryöstö. Ei toi sellanen peli ole että jaksas tuntikausia jauhaa jotain sata kertaa nähtyä lipunryöstöä joka noiden kontrollien kanssa aiheuttaa todennäköisesti verisuonen poksahduksen aivoista kun ensin nousee vitutuskäyrä ja sen jälkeen lentää laatta kun olet pyöriny tuntikausia sen lipun perässä.



Juu, kyllä peli saa olla lyhyt, mutta hinta pitää olla sitten sen mukainen. Olkoot toteutus mitä vaan, mutta jos pelin pelaa parissa tunnissa läpi, niin edes hyvä toteutus ei oikeuta >20 euron hintalappua. Ei tää VR nyt kuitenkaan ihan niin mahtavaa ole..


No joo... Mä ostin ton ilmaisella 50€ store creditillä, joten ei ehkä siksikään tunnu niin pahalta.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Juu, kyllä peli saa olla lyhyt, mutta hinta pitää olla sitten sen mukainen. Olkoot toteutus mitä vaan, mutta jos pelin pelaa parissa tunnissa läpi, niin edes hyvä toteutus ei oikeuta >20 euron hintalappua. Ei tää VR nyt kuitenkaan ihan niin mahtavaa ole..

Tämän takia omat VR-ostokseni ovat jääneet tänä vuonna vähiin. Jos viihteen hinta per tunti on suurempi kuin elokuvalipulla, jossain on vikaa. Toinen asia on sitten se, että näiden itsenäisten VR-pelien laatu on kaukana vakuuttavasta. Tämän vuoden "isoista" peleistä Wilson's Heart oli kalkkuna, ja Arktika.1 näyttää kulkevan samaa tietä. Lone Echoon uskon vielä, mutta ei tämä Oculuksen julkaisukatalogi häävi ole, jos isolla rahalla saadaan kaksi OK-tason peliä ulos vuodessa (RR ja potentiaalisesti LE).
 
  • Tykkää
Reactions: BOT
Tällä viikolla pääsin ensimmäistä kertaa testaamaan VR-laseja PlayStation 4:llä. Tiedän hyvin, että näiden lasien kanssa kokemus ei todellakaan ole samaa tasoa kuin PC:n vastaavien kanssa puutteellisen raudan vuoksi, mutta sain hyvän tuntuman siitä mistä puhutaan.

Ensimmäisenä olin aivan häkeltynyt ja nautin kokemuksesta täysin rinnoin. Hämmentävintä on kun jokin objekti tulee suoraan kasvojen lähelle ja tekee todella mieli koskettaa sitä, sillä olet niin uppoutunut virtuaalimaailmaan - ethän voi edes nähdä ympärilläsi muuta. On todella jännä nähdä syvälle horisonttiin ja katsoa rotkoa alas päin, mikä on koko immersion ydin, syvyyden voi todella tuntea.

Pelasin hieman Resident Evil 7:ää ja jotakin Sonyn pikkupeliä, joista kävi ilmi nopeasti se, kun olen jo PC:llä Residentin läpi pelannut, että ilman mielenkiintoista sisältöä ei virtuaalimaailma auta pysymään pelin parissa kauaa. On karu totuus että pelin itsessään täytyy suunnittelullaan jotenkin stimuloida pelaajaa, että siitä jaksaa kiinnostua. Kyseessä on pitkälti sama ilmiö kuin "paremmat grafiikat eivät tee pelistä parempaa". Virtuaalimaailma voi kuitenkin tarjota peleihin uusia mahdollisuuksia suunnittelun puolesta, käyttämällä hyväksi pään kallistelua, grafiikan syvyyttä ja muita sen tuomia teknisiä jatkeita.

Virtuaalilasien suurin ongelma on siis tässä: Hyviä pelejä ei ole nimeksikään. Tätä asiaa myös koskee epästandardit rajapinnat mille pelejä aletaan rakentamaan - mille laseille saa mitäkin pelejä, mitkä lasit tukevat mitäkin ominaisuutta? Tämän perään kun laittaa korkean hintalapun, ei ostajia ole pilvin pimein valmiina vallankumoukseen. Itsekin jään odottelemaan päivää milloin mainittavan arvoisia pelejä alkaa olla enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Villi veikkaus on, että Valven ensimmäinen kunnollinen VR-peli saa aikaan melkoisen piikin laitteistojen myyntitilastoihin.
 
Onkos täällä muita jotka oculus cv1 pelaa project carsia? Mulla on outo ongelma, noin viikko sitten pelasin kyseistä peliä ongelmitta viimeks ja nyt kun kokeilin niin peli ei pyöri yli 50fps missään vaiheessa, tai no valikoissa saattaa 90fps käydä. Käytin grafiikka asetuksia minimissä ja maksimissa eikä tällä ollut oikeastaan mitään vaikutusta. Oculus tray toolista säädin aijemmin säätämäni super samplingin 1.6 --> 0 eikä tälläkään vaikutusta. Prossun ja näyttiksen kellot sekä lämmöt ok. Muut pelit esim asetto corsa ja dirt rally pyöri 90fps.
 
Onkos täällä muita jotka oculus cv1 pelaa project carsia? Mulla on outo ongelma, noin viikko sitten pelasin kyseistä peliä ongelmitta viimeks ja nyt kun kokeilin niin peli ei pyöri yli 50fps missään vaiheessa, tai no valikoissa saattaa 90fps käydä. Käytin grafiikka asetuksia minimissä ja maksimissa eikä tällä ollut oikeastaan mitään vaikutusta. Oculus tray toolista säädin aijemmin säätämäni super samplingin 1.6 --> 0 eikä tälläkään vaikutusta. Prossun ja näyttiksen kellot sekä lämmöt ok. Muut pelit esim asetto corsa ja dirt rally pyöri 90fps.

Ootko siis varma että viikko sitten pyöri 90fps? Tuo on semmonen peli että lähes mahdoton saada tasainen 90fps cpu:n takia. Ite rupesin käyttämään vaan korkeaa supersamplausta, oculuksen ASW lukitsee fps:n 45 ja reprojisoi 90:een(tai mitä lie tekekään).

Onko sulla ASW päällä? Tray toolista voi disabloida sen, jos pelasit viikko sitten asw päällä ja nyt ilman niin se ei ole sulava sen takia enään.
 
STBC:n julkaisu muuten oli tänään. En ihan heti ala 50e maksamaan pelkästä VR-nelinpelistä jossa randomien kanssa pelaaminen aiheuttanee todennäköisesti vain verisuonen paukahtamisen..
Yksinkin tuota voi pelata npc-hahmojen hoitaessa muita hommia, mutta pelin ydinidea valuu vähän hukkaan siinä.

Mutta pitää seurata tuota, parin arvion mukaan kampanja alkaa toistamaan hieman itseään ja kestoa on noin 8-10 tuntia.
Immersio on kuulemma vahva ja hieman ropettavalla porukalla peli maistuu. Spedeilevällä porukallahan tuo nyt on varmaan kahta hauskempi. :D
 
Jos joku meinaa Star Trekin ostaa, niin sen saa 40e hintaan kummalle tahansa laitteelle uplaysta, kun käyttää alennuskoodiin uplayn pisteitä.

edit: tuossa on moninpeli kaikkien kolmen alustan kesken eli yksikin kaveri riittää jo moninpeliin
 
STBC:n julkaisu muuten oli tänään. En ihan heti ala 50e maksamaan pelkästä VR-nelinpelistä jossa randomien kanssa pelaaminen aiheuttanee todennäköisesti vain verisuonen paukahtamisen..
Yksinkin tuota voi pelata npc-hahmojen hoitaessa muita hommia, mutta pelin ydinidea valuu vähän hukkaan siinä.

Mutta pitää seurata tuota, parin arvion mukaan kampanja alkaa toistamaan hieman itseään ja kestoa on noin 8-10 tuntia.
Immersio on kuulemma vahva ja hieman ropettavalla porukalla peli maistuu. Spedeilevällä porukallahan tuo nyt on varmaan kahta hauskempi. :D

Ostaisin heti, jos olisi VR-laitteellisia kaveripiirissä enemmän, mutta tuntemattomien kanssa pelaaminen ei nappaa. Pelinä STBC on joka tapauksessa kiinnostava ja näyttää hyödyntävän hyvin VR:n mahdollisuuksia.
 
Aiheuttaa muuten varmasti huvittavia tilanteita tuo peli, jossain arvostelussa sanottiinkin että kontrollit on hieman epätarkat ja esim hälytystila menee ärsyttävän helposti vahingossa päälle.

"oh shit, dont mind that".. :D

 
Aiheuttaa muuten varmasti huvittavia tilanteita tuo peli, jossain arvostelussa sanottiinkin että kontrollit on hieman epätarkat ja esim hälytystila menee ärsyttävän helposti vahingossa päälle.

"oh shit, dont mind that".. :D



Vaikuttaa hauskalta. Tosin tästä näkee vähän VR:n nykytilaa. Iso IP käytössä ja pelin visuaalinen anti on mallia mobiilipeli.
 
Ottaen huomioon että nää huonot ja viiveelliset langattomat hdmi linki tmaksaa satkun luokkaa niin tuo tekniikka on varmaa PoC ihan vaan jo hinnan takia.
 
Nyt alkaa tapahtua näköjään vr puolella kun Samsung toi uudet tarkat ja nopeat paneelit vr käyttöön ja intel hyppää mukaan langattomalle puolelle.
Seuraava sukupolvi maistuu hyvälle!
 
Nyt alkaa tapahtua näköjään vr puolella kun Samsung toi uudet tarkat ja nopeat paneelit vr käyttöön ja intel hyppää mukaan langattomalle puolelle.
Seuraava sukupolvi maistuu hyvälle!
Sitten vaan 1080TI sli tulille, että riittää potku koneessa. ;D
 
Sitten vaan 1080TI sli tulille, että riittää potku koneessa. ;D
Eiköhän uusia näyttiksiä oo jo ulkona kun toinen sukupolvi puskee kauppoihin, ettei sli:tä sentään tarvi laittaa.
Varmaan ainakin Oculuksen leirissä haluavat vielä kehittää tuota iiriksen seurantaa valmiiksi, joka osaltaan pitäisi ilmeisesti vähän keventää kuormaa.
 
Vaikuttaa hauskalta. Tosin tästä näkee vähän VR:n nykytilaa. Iso IP käytössä ja pelin visuaalinen anti on mallia mobiilipeli.
Pelasin eilen illalla pari tuntia ja itse pelissä ei kyllä tule mobiilipeli mieleen. Melkein kaikki näytti olevan PBR ja oli heijastuksia ja läpinäkyvyyttä yms scfimäiseen tyyliin PCllä. Hahmot oli ehkä köyhempiä mitä normaalisti, mutta eivät ainakaan aiheuttaneet outolaaksoa, niin kuin joissain peleissä.
 
Tietääkö joku miten Whirligigillä saa katseltua Anselilla otettuja 360 asteen 3D-kuvia? Aiemmin se toimi kuin junan vessa, mutta siihen on tullut viime käytön jälkeen jokin päivitys, enkä enää saa näkymään oikein.
 
Onpas kertakaikkisen typerän näkönen laitos. Odotin jotain sirompaa.
Ei tuon kanssa ainakaa normi headsettiä enää käytetä, joten innostus lopahti siihen.. :rolleyes:
 
Onpas kertakaikkisen typerän näkönen laitos. Odotin jotain sirompaa.
Ei tuon kanssa ainakaa normi headsettiä enää käytetä, joten innostus lopahti siihen.. :rolleyes:
Proof-of-concept ei vissiin oo terminä ihan tuttu?
 
Toki, mutta johan TPCast lanseerattiin viime vuonna ja oli paljon fiksumman oloinen laitos. Ei senkään kanssa tosin kyllä ihan mitä tahansa headsettia käytetä..
Pikavilkaisu vain molemmista, mutta näyttää siltä että tuossa Intelin versiossa on sisäinen akku ja TPCastissa on akku vyöllä.
 
Toki, mutta johan TPCast lanseerattiin viime vuonna ja oli paljon fiksumman oloinen laitos. Ei senkään kanssa tosin kyllä ihan mitä tahansa headsettia käytetä..

TPCast on redditin mukaan aikamoinen kiinalainen purkkaviritys kokonaisuutena ja suomihinta vissiin 400e paikkeilla. Tässä esim. yksi uusimmista tiivistelmistä:

 
Onkos jollakin isompaa kokemusta Euro Truck Simulator 2? Ja vielä jos ois mielellään kokemusta promodsin siitä dollarin versiosta koska en tajua miten tuo pitäis asentaa.

Aika kuluu ETS 2 parissa vähän turhankin lujaa nimim. oli jotenkin eeppistä laittaa soimaan Matti Eskon Rekkamies kun hoidin jotain keikkaa vaikka irl koulutus on aivan eri luokkaa :tup:
 
TPCast on redditin mukaan aikamoinen kiinalainen purkkaviritys kokonaisuutena ja suomihinta vissiin 400e paikkeilla. Tässä esim. yksi uusimmista tiivistelmistä:

Joukossa näytti olevan myös positiivisempia arvioita, kuten tämä:

[MEDIA]
Hieman hiomaton toi siis saattaa vielä olla, mutta ilmeisesti pääpiirteittäin toimiva kuitenkin ja tarjoaa langattomana vastaavan kokemuksen kuin langallinen versio.
 
Joo lähinnä meinasin, että kannattaa ehkä odottaa ja tarkistaa vaihtoehdot (esim.Intel), ennen kuin sijoittaa 300-400e "viritykseen" :)

Onkos noissa kommentoitu tulevaisuuden tai 2nd gen varalle mitään eli jaksaako tai saako päivitettyä paremmaksi, jos kaistamäärä moninkertaistuu.
 
Kehitysasteella olevia tai muuten purkkapitoisia VR-viritelmiä koskevaa keskustelua sopivasti sivuten tässä pieneksi väliaikaviihteeksi oma koiranleukailu aiheeseen liittyen:

wBs0lCw.jpg
 
Näemmä heti loppu :(

Itselle kyllä melkein pakko-ostos kun Riftin vastaavaa on testannut. Vie vaan käytettävyyden valovuoden eteenpäin.

Kun on umpikuppeihin ja niiden ulkopuolisten äänten vaimennukseen tottunu, niin en usko että haluan tollasia lettuja korvien päälle.. :D

Btw, huvittavaa että vasta tuon videon katottuani tajusin että tuon 3,5mm plugipiuhan voi poistaa Vivestä, tuossa se on ärsyttävästi roikkunu melkein jo vuoden.. :facepalm:
 
Kannattaa odottaa varmaan ainakin viikko tai pari ennen tilausta, jotta kaikki mahdolliset selvät viat tulee esiin.

 
1667 pixels-per-inch: Hands on with a micro OLED bi-directional display | PhoneArena reviews
Phone Arena sanoi:
the Fraunhofer Institute has created a miniaturized OLED display with SVGA (600x800) resolution measuring just 0.6-inches diagonal. That provides a pixel density of 1667 pixels-per-inch. 1667.

That specification alone is pretty impressive, but this panel is more than a simple display, it is a bi-directional unit. That means it has the ability to produce and record images. This is due to a unique pixel set-up. Rather than a four-subpixel RGBW (red, green, blue, white) arrangement, this display from Fraunhofer has five subpixels. The fifth subpixel is a photo diode, adding an imaging sensor.

In addition to detecting light (and displaying such light as we show in the video below), that photo diode can also serve as a means to detect eye movement in an AR or VR environment.

Lehdistötiedote: 09 | 2017 - Fraunhofer FEP
 
Kannattaa odottaa varmaan ainakin viikko tai pari ennen tilausta, jotta kaikki mahdolliset selvät viat tulee esiin.



Näemmä toi ei näytä koskevan kaikkia myytyjä ja on ilmeisesti pestävissä pois. Noh taidan silti odotella tovin ennen tilausta.

 
Tiedän, että tämä ei varsinaisesti tänne kuulu, mutta nyt tuli eteen sellainen tilanne, että on pakko myydä Rifti ja Touchit pois :(, Tilattu alle kuukausi sitten ja käyttöä jotain 10 tuntia.

Tuli sellainen tilanne vastaan elämässä, että on pakko myydä kaikki "tilpehööri" pois, jotta pystyy hoitamaan asioita. Mielelläni vehkeet pitäisin, koska onhan noi jotain todella hienoa, mutta minkäs teet. Jos siis jollakulla on kiinnostusta, niin voi laittaa tarjouksia YV:llä, kaikki löytyy tietysti alkuperäisistä paketeista alkaen ja tuotteet on uudenveroisessa kunnossa.

Vehkeet on Tampereella, mieluiten noutona nuo myisin, mutta postituskaan ei ole ongelma.
 
Edelliseen jatkoa:

Suomalainen yritys Varjo on tuomassa vuoden loppupuolella tuotteen Varjo 20|20, jonka näyttö on "maailman ensimmäinen ihmissilmän tarkkuutta vastaava näyttö".

- tarkkuus 70Mpx (Vive 1.2Mpx, Hololens 1Mpx)
- Näkökentän laajuus 100 astetta

Onko tuote ainoastaan näyttö vai virtuaalilasit?

Varjon teknologialla toteutettu Varjo Bionic Display -näyttö vs Oculus CV1. Kuvattu samalla kameralla.
San+Francisco
Cockpit+scene
CAD+model
1497859557691
Press release - 19th June 2017
Ex-nokialaiset lyövät pöytään kovan tarkkuuslupauksen: suomalaisyritys aikoo mullistaa virtuaalitodellisuuden
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 616
Viestejä
4 493 767
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom