VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Onko PSVR:lle olemassa mitään Superhotin tapaisia pelejä, tai onko näkynyt huhuja että Superhot saisi jatkoa (tai edes lisää leveleitä DLC:nä)? Harvat pelit ovat olleet yhtä koukuttavia, mutta uudelleenpeluuarvoa tuolla ei kuitenkaan hirveästi ole ja tätä ongelmaa alleviivaa myös pääpelin lyhyys. Muista pelimuodoista en liiemmin välittänyt.

Myin PSVR:n pois jo aikoja sitten, kun sillä oli niin vähän käyttöä, mutta sittemmin muksut ovat alkaneet kinuamaan sitä takaisin mm. Vacation Simulatorin vuoksi. Pelkästään sen vuoksi ei viitsisi kuitenkaan settiä ostaa toistamiseen, eli jotain muutakin hupia pitäisi löytyä. Melkein kaikkea viime vuoteen mennessä julkaistua tuli testattua, mutta aika lyhytaikaista hupia olivat järjestään.
 
Onko PSVR:lle olemassa mitään Superhotin tapaisia pelejä, tai onko näkynyt huhuja että Superhot saisi jatkoa (tai edes lisää leveleitä DLC:nä)? Harvat pelit ovat olleet yhtä koukuttavia, mutta uudelleenpeluuarvoa tuolla ei kuitenkaan hirveästi ole ja tätä ongelmaa alleviivaa myös pääpelin lyhyys. Muista pelimuodoista en liiemmin välittänyt.

Ammuskelupelejä jos haet niin Space pirate trainer, Raw data, Arizona sunshine, Zero hour, Farpoint. Kolme viimeistä minulla on ja noita kahta ensimmäistä olen kokeillut ja ostohousut jalassa kunhan tulevat aleen joskus. Skyrim on ollut melkolailla joka ilta peluussa itselläni PSVR:llä ja ainoa peli jota on jaksanut veivata monta tuntia putkeen. Astro Bot on ihan kiva ja sitä voi antaa pienillekin muksuille pelattavaksi.
 
Ensi vuonna sormiträkkäys Oculus Questille. Ohjaimia ei tarvita siis enää, tosin voisi kuvitella että esim. ampumispeleissä yhä haluaa ohjaimia käyttää.
 
Täällä ei vielä ole ollut puhetta Pimaxeihin softapäivityksellä kohta saatavasta 120hz tilasta?
Tulis ilmeisesti kohtapuolin ja toimisi pienellä fov-asetuksella. Mielenkiintoista hommoo.
 
Moi!

Osaatteko sanoa onko Oculus Rift S:n kanssa ollut jo pidempäänkin toimitusongelmia? Gigantti näyttää taas kerran siirtäneen toimituspäivää (nyt näyttää 30.9.) ja Jimms sanoo 18-21 työpäivää. Verkkokauppa.comissa ei ole ollenkaan saatavilla.

Mietin että mistä sen ostaisi, tiedän että suoraan Oculus.com on edullisin eikä tule postikuluja, tosin harmittaa siltä osin että oli alunperin tarkoitus hankkia tämä osamaksulla.
Pakko kyllä mainita että tilasin suoraan ennakosta Oculukselta, toimitus kotiovelle muutamassa päivässä, olisiko 3 päivää jos en olisi ollut matkalla. Kun ei sopinutkaan minulle kiinteän IPD:n takia niin palautusprosessi kesti noin viikon. Lähettivät lapun mikä liimataan paketin kylkeen ja viedään postiin tai kuriirille. Maksoivat rahat kokonaisuudessaan takaisin luottokortille jolla olin maksanut. Ehkä jopa pienempi vaiva kuin jonottaa Gigantissa huonoa palvelua. Ainut vaikeus oli löytää se kuriirifirma, kun posti mokasi sanoen etteivät kuljeta niitä paketteja (kyllä kuljettavat).

Ostoprosessi vähän ihmetytti kun siinä piti suunnilleen myydä sielunsa Facebookille, luvata että Facebook saa käyttää kaikkea dataa mitä VR-lasien sensorit mittaavat tai tallentavat. Lisäksi jotain mainintaa että seuraavat mitä pelejä pelataan, milloin ja miten paljon. En lukenut kaikkea tarkasti, olin vaan että shut up and take my money :)
 
Oculus Questin suhteen virallistaminen PCVR:n sisältöihin oli yhdessä sormien tunnistamisen kanssa illan päräyttävimmät uutiset Oculus Connectissa.

Tähän asti striimannut PCVR:n sisällöt Questille, mutta ainakin osan kohdalla mennään jatkossa kaapelilla. Löytyy yli 5 metriä USB3-kaapelia.
 
Kieltämättä Oculus Quest yhä paranee. Harmi ettei mitään alennuksia tai bundleja ole tapahtuman ajaksi julkaistu. Tuossa Questin tulevassa link-kaapelissa mietityttää vain se, että mitenhän helposti sen huitaisee irti, kun tulee siihen maskin etusektoriin.
 
Kannattaakos tässä enää Rift S:ää edes ajatella ostavansa? Jos kerran paremmalla resolla ja IPD säädöllä varustetun Questin saa virallisesti kiinni PC:hen.
 
Kannattaakos tässä enää Rift S:ää edes ajatella ostavansa? Jos kerran paremmalla resolla ja IPD säädöllä varustetun Questin saa virallisesti kiinni PC:hen.

Ergonomiakysymys ehkä. Quest on hieman etupainoisempi ja nenäaukosta vuotaa ainakin kapeanenäisillä paljon valoa. En tiedä poikkeaako tuolta osin Rift S:stä. Lisäksi kaapeli saattaa häiritä käsiä, kun kiinnittyy silmikon eteen eikä taakse. Erittäin kiinnostava kapistus silti.

Edit.
Ja ruudunpäivitys saattaa poiketa. Quest 72, Rift S 80.

Edit.
Huoli tiellä olevasta kaapelista taitaa olla turha:
https://www.androidcentral.com/oculus-link-hands-on-five-questions-answered?amp
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaakos tässä enää Rift S:ää edes ajatella ostavansa? Jos kerran paremmalla resolla ja IPD säädöllä varustetun Questin saa virallisesti kiinni PC:hen.

Eipä näytä paljin syytä olevan. Toki katsotaan nyt ensin kuinka tuo tulee käytännössä toimimaan, mutta siltä tämä näyttäisi että RIP Rift-S.

Edes handtracking ei ole suorilta tulossa sille, koska teknisiä haasteita. Wtf!? :D
 
Oculus Quest | Accessories & Parts

"A high-speed fiber optic cable that connects your gaming PC to an all-in-one Oculus Quest headset."

Aika erikoinen usb kaapeli :eek:

muoks. vähän speksei:
- capable of providing charge to the headset
- USB C type
- USB 3 required
- 5 meter length
- super thin and flexible
- can also use a usb c to A cable
 
Viimeksi muokattu:
Sormiseuranta on kiva lisäämään immersiota, mutta käyttökohteet rajautuvat jo senkin vuoksi, kun käsissä ei ole mitään gyroskooppia tms. jolla softa tietäisi missä kädet menee kun ne poistuvat edes hetkeksi kameroiden näkökentästä. Myöskään mitään palautetta ei välity sormiin, jos sormet johonkin osuu. Sosiaalisessa VR:ssä kullanarvoinen lisäys silti ainakin ja sekoitetussa todellisuudessa yhdessä näppiksen kanssa.
 
Sormiseuranta on kiva lisäämään immersiota, mutta käyttökohteet rajautuvat jo senkin vuoksi, kun käsissä ei ole mitään gyroskooppia tms. jolla softa tietäisi missä kädet menee kun ne poistuvat edes hetkeksi kameroiden näkökentästä. Myöskään mitään palautetta ei välity sormiin, jos sormet johonkin osuu. Sosiaalisessa VR:ssä kullanarvoinen lisäys silti ainakin ja sekoitetussa todellisuudessa yhdessä näppiksen kanssa.
Lentosimulaattoreihin tuo olisi hyvä lisä, kunhan tarkkuus riittävä. Ei tarvitsisi ottaa vr-ohjainta käteen välissä
 
Lentosimulaattoreihin tuo olisi hyvä lisä, kunhan tarkkuus riittävä. Ei tarvitsisi ottaa vr-ohjainta käteen välissä

Totta. Enpä simuja tullutkaan vielä ajatelleeksi. Ohjainten ja käsien synkronointi pitäisi ratkaista jotenkin. Jos sauvan paikka on eri koneessa kuin itsellä tai ohjain on eri mallinen. Jos kädet katoaisivat näkyvistä ohjaimen lähellä, niin voisi olla jonkinmoinen ratkaisu.
 
Vr pelailu alkoi kiinnostamaan todella paljon.
Mitkäs lasit kannattaisi näin noviisina tilailla?
Pelit mitkä kiinnostaisivat ovat skyrim ja fallout, lisäksi beatsaber ja sen kaltaiset huitomispelit.
Koneessa ryzen 3600 ja 1070gtx.
 
Vr pelailu alkoi kiinnostamaan todella paljon.
Mitkäs lasit kannattaisi näin noviisina tilailla?
Pelit mitkä kiinnostaisivat ovat skyrim ja fallout, lisäksi beatsaber ja sen kaltaiset huitomispelit.
Koneessa ryzen 3600 ja 1070gtx.

Noilla spekseillä ehkä rift s on järkevin.

Joo, ekana tuli kans Rift S mieleen, MUTTA mihin tulokseen täällä porukassa tultiin kumpi on paree Rift S vs Quest? :think:
Molemmissa on puolensa.
 
Tai ehkä kannattaa vielä odottaa, questille ollaan tuomassa kaapeliyhteyttä pcvr puoleen, tiedä sitten kuinka tuo vertautuu kuvanlaadun kanssa rift s.
 
Kyllä nyt menee taas vaikeaksi kun Oculus meni julkaisemaan tuon kaapelin Questille. Taidan laittaa Reverbin sittenkin onhold tilaan.
Alkuperäisen riftin kanssa ei ollut mitään ongelmia niin tuo Quest rupes houkuttamaan erittäin paljon. hinta ja parempi reso vielä plussaa vs. rift S.
Simukäytössä varmasti kova sana. Ainut mikä huolettaa on tuo lasien päivitystaajuus.
 
Kyllä nyt menee taas vaikeaksi kun Oculus meni julkaisemaan tuon kaapelin Questille. Taidan laittaa Reverbin sittenkin onhold tilaan.
Alkuperäisen riftin kanssa ei ollut mitään ongelmia niin tuo Quest rupes houkuttamaan erittäin paljon. hinta ja parempi reso vielä plussaa vs. rift S.
Simukäytössä varmasti kova sana. Ainut mikä huolettaa on tuo lasien päivitystaajuus.

Kyllä Rift S hakkaa Questin reson kuvan laadussa niillä subpixeleillä ainakin oman kokeilun perusteella.
 
Joo, ekana tuli kans Rift S mieleen, MUTTA mihin tulokseen täällä porukassa tultiin kumpi on paree Rift S vs Quest? :think:
Molemmissa on puolensa.

Yleinen mielipide taita olla, että Rift S:sää ei kannata tällä hetkellä enää ostaa. Questilla saa niin paljon enemmän. Mukavuus S:ssä on varmaan parempi ainakin painon puolesta ja jos on hyvin herkkä pienemmälle virkistystaajuudelle. Questia taas pyörittää samasta syystä myös heikompi rauta. OLED vs. LCD RGB on taas molemmissa puolensa.

Itse ostaisin ehdottomasti Questin. Tuossa vieressä on vielä hiekkakenttä, jossa voisin hoopoilla room scale -leikkejä. Rift S:n hinta todennäköisesti tullaan ennen joulua laskemaan. Muuten se kuolee Questin rinnalla. Hinnan pudotuksen jälkeen se on taas vakava budjettivaihtoehto.

Edit.

Rift S:n kameraseuranta-alue on jonkin verran suurempi 5 kameralla kuin Questin 4:llä. Jos pääpelinä on Echo Arena, on Rift S varmaan parempi vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Saatu vielä erikseen kysyttyä varmistettua, jotta Quest menee täydestä Rift S:stä.

We followed up with Facebook, directly asking if this meant Quest can run Steam content through Link.

“Yes,” a Facebook representative told us over email. “When you tether your Quest to your PC with Oculus Link, you will be able to operate the headset the same way you do Rift.”

Lähde: OC6: Oculus Quest Can Run SteamVR Games Via Link, Facebook Says
 
Nyt on kyllä vaikea päätös tilaanko questin vai rift s? :)
Mittaa silmien IPD eli pupillien etäisyys. Jos ei osu Rift S:n välille niin valinta on selvä :tup: Rift S ei sisällä IPD säätöä.
On kyllä kohtuullisen hankala esittää ostamaan Rift S Questin sijasta. Questille tulee koko ajan uutta, ja Rift S:ssä on vähän se vaikutelma että olisivat pakon edessä sen julkaisseet.
 
Mittaa silmien IPD eli pupillien etäisyys. Jos ei osu Rift S:n välille niin valinta on selvä :tup: Rift S ei sisällä IPD säätöä.
On kyllä kohtuullisen hankala esittää ostamaan Rift S Questin sijasta. Questille tulee koko ajan uutta, ja Rift S:ssä on vähän se vaikutelma että olisivat pakon edessä sen julkaisseet.
Joo kyllähän se kuulostaa aika houkuttelevalta. Huomaakohan tuossa mitään eroa 72hz questilla vs 80hz rift s?
 
Joo kyllähän se kuulostaa aika houkuttelevalta. Huomaakohan tuossa mitään eroa 72hz questilla vs 80hz rift s?
Ehkä jos peräkkäin kokeilee mutta tuskin tuo nyt deal braker on. Jotkut on tuolle(kin) herkempiä kuin toiset.
Itse en huomannut alkuperäisen Riftin ja Questin välillä isoa eroa Beat Saberissa.
 
Ehkä jos peräkkäin kokeilee mutta tuskin tuo nyt deal braker on. Jotkut on tuolle(kin) herkempiä kuin toiset.
Itse en huomannut alkuperäisen Riftin ja Questin välillä isoa eroa Beat Saberissa.
Joo näin mietinkin! Taidan laittaa tilaukseen:)
 
Mittaa silmien IPD eli pupillien etäisyys. Jos ei osu Rift S:n välille niin valinta on selvä :tup: Rift S ei sisällä IPD säätöä.
On kyllä kohtuullisen hankala esittää ostamaan Rift S Questin sijasta. Questille tulee koko ajan uutta, ja Rift S:ssä on vähän se vaikutelma että olisivat pakon edessä sen julkaisseet.

Entä jos IPD on juuri ihanteellinen ja pelaisin joka tapauksessa tietokoneen kautta, eikä ole tarvetta viedä laseja kämpän ulkopuolelle, eikö Rift S siinä tapauksessa olisi edelleen yhtä hyvä vaihtoehto tai jopa parempi? Quest vaikuttaa olevan epämukava päässä mutta kai siihenkin tottuu. Mutta tosiaan hieman arveluttaa että kuinka kauan Rift S saa sisältöä ja tukea, että mikä on tilanne esim. 12kk päästä jolloin ei ilmeisesti ole tulossa vielä mitään uutta headsettiä. Hand tracking toki kuulostaa hauskalta mutta en ihan heti keksi missä pelissä tulisin sitä hyödyntämään.

Ja kiitoksia kaikille jotka vastaili aikaisempaan kysymykseen Rift S:n toimitusongelmien suhteen :)
 
Ei Rift S sisältö mihinkään vähene tai katoa, koska kaikki Steamin sisältö toimii myös sillä. Oculus Connectissa mainittu myös ohimennen, että nyt todennäköisemmin myös PC puolelle tulee tarjontaa lisää jo pelkästään tuon Oculus Linkin takia, kun kaikki eivät ala taistelemaan mobiiliympäristön rajoitteiden kanssa, mutta voivat nyt myydä myös osalle Questin käyttäjistä.
 
Entä jos IPD on juuri ihanteellinen ja pelaisin joka tapauksessa tietokoneen kautta, eikä ole tarvetta viedä laseja kämpän ulkopuolelle, eikö Rift S siinä tapauksessa olisi edelleen yhtä hyvä vaihtoehto tai jopa parempi? Quest vaikuttaa olevan epämukava päässä mutta kai siihenkin tottuu. Mutta tosiaan hieman arveluttaa että kuinka kauan Rift S saa sisältöä ja tukea, että mikä on tilanne esim. 12kk päästä jolloin ei ilmeisesti ole tulossa vielä mitään uutta headsettiä. Hand tracking toki kuulostaa hauskalta mutta en ihan heti keksi missä pelissä tulisin sitä hyödyntämään.

Ja kiitoksia kaikille jotka vastaili aikaisempaan kysymykseen Rift S:n toimitusongelmien suhteen :)
Tottahan toki Rift S:lle on käyttökohteensa. Hämmästyin vain itsekin kuinka paljon oikeasti tuo langattomuus merkitsee. Paljon enemmän siitä on hyötyä VR:ssä kuin paremmasta grafiikasta.
E: Tarkennuksena minulla ei siis ole kokemusta Rift S:stä vaan CV1:stä.
 
Tottahan toki Rift S:lle on käyttökohteensa. Hämmästyin vain itsekin kuinka paljon oikeasti tuo langattomuus merkitsee. Paljon enemmän siitä on hyötyä VR:ssä kuin paremmasta grafiikasta.
E: Tarkennuksena minulla ei siis ole kokemusta Rift S:stä vaan CV1:stä.
Itse pelaan pääasiassa tuolilla pöydän ääressä, niin grafiikka menee langattomuuden ohi. Mutta jos Quest toimii kunnolla, niin se tarjoaa molemmat.
 
Huomaakohan tuossa mitään eroa 72hz questilla vs 80hz rift s?
Sehän riippuu millaista haluaa; kuvanlaatu, herzit, ohjaimet, äänet, ipd säätö, mukavuus/säädöt, langattomuus, hinta... Näistä sitten lempi kombinaatio pitää valita, kaikkia ei oikein voi edes saada samassa paketissa.

Olen pitänyt VR:n miniminä 90Hz Riftin jäljiltä :geek:
Ja nyt pääsee pelaamaan osaa peleistä hyvällä resolla ja 144Hz ni aijai. Autosimut ei tunnu lähtevän sillee (suorituskyky/optimointi), 90:iin on tyydyttävä.
:cigar:
 
Mitenkäs muuten Questin osalta se että vaikka olisi Linkin kanssa PC:hen yhdistetty niin pyörittääkö Questin rauta edelleen grafiikat? Omalta ostoslistalta ei Rift S ole vielä mihinkään kadonnut, hyvin luultavasti tulee jollain aikavälillä samat uudistukset Riftillekkin.

edit: vastaillaan itselle, eli pc hoitaa grafiikat, Questilta menee tracking infot pc:lle -> rouskuttaa datan Questille takaisin. Joillakin aiheuttanut ärsytystä viive mikä tuosta väistämättä tulee. Jokatapauksessa mielenkiintoiseksi muuttuu, Rift S:t Black fridaynä kovissa tarjouksissa?
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs muuten Questin osalta se että vaikka olisi Linkin kanssa PC:hen yhdistetty niin pyörittääkö Questin rauta edelleen grafiikat? Omalta ostoslistalta ei Rift S ole vielä mihinkään kadonnut, hyvin luultavasti tulee jollain aikavälillä samat uudistukset Riftillekkin.

edit: vastaillaan itselle, eli pc hoitaa grafiikat, Questilta menee tracking infot pc:lle -> rouskuttaa datan Questille takaisin. Joillakin aiheuttanut ärsytystä viive mikä tuosta väistämättä tulee. Jokatapauksessa mielenkiintoiseksi muuttuu, Rift S:t Black fridaynä kovissa tarjouksissa?
En kuitenkaan usko, että viive mikään kauhean iso on. Eihän olis mitään järkeä tehä tommosta jos ei olis pelattava enää viiven takia.
 
Tulipa tässä mieleen kun lähes aina porukka puhuu VR sulavuuden kannalta CPU & GPU tehoista. Huomasin tuossa taannoin kun irroitin muisteja koneesta ,kun oli jotain häikkää ja vaihdoin paikkoja emossa, että yhden 8gb irroitus aiheutti VRllä karmaisevan suorituskyvyn laskun. Ei pelkästään se ,että fps tippui vaan myös se että kuvan liike muuttui todella nykiväksi. Muisteina siis muistaakseni Ripjaws 3000mhz ,2X8Gb . Eli 16Gb yhteensä ja yhdellä palikalla ei pystynyt alkuunkaan pelaamaan. En ole expertti näissä muistipalikka asioissa ja kellottamisenkin hoidan vaan suoraan XMP profiililla.

Mitäs porukka on mieltä ? Saako VRlle suorituskykyä enemmänkin esim . 32Gb muisteilla 3000-3400mhz
 
Ja loppujen lopuksi muisteissa ei ollut vikaa. Vaikka voisi kyllä uusia testin ja kokeilla kummatkin palikat uudestaan . Jos vaikka toinen muistikampa olikin se joka laski tehon alas
 
Mitäs porukka on mieltä ? Saako VRlle suorituskykyä enemmänkin esim . 32Gb muisteilla 3000-3400mhz

Ei saa, eroa syntyy vain jos muistin määrä loppuu kesken.
Tuossa 8GB tapauksessakaan nykiminen ei todennäköisesti johtunut muistin määrästä, vaan siitä että yhdellä muistikammalla muisti toimii single channel tilassa.
Tällöin toinen prosessorin muistiohjaimista on pois päältä ja muistikaista puolittuu, josta tulee uusi pullonkaula kokoonpanolle.
 
Mitäs porukka on mieltä ? Saako VRlle suorituskykyä enemmänkin esim . 32Gb muisteilla 3000-3400mhz

Jos pelaat jotain X-Planesia ja lataat paljon custom 8k tekstuureja, lentokenttiä ja sellaista, niin takuulla on 32 Gb muistista hyötyä. Muussa tapauksessa ei niinkään.

Ennemmin investoisin nopeaan flash-muistiin ja nauttisin lyhyistä latausajoista.
 
Onko tarkempaa tietoa mihin tuo Oculus Questin Link Cable isketään kiinni ja vaatimuksista? Siis meneekö suoraan koneen USB-C -liittimeen vai meneekö kiinni näytönohjaimeen?
 
Onko tarkempaa tietoa mihin tuo Oculus Questin Link Cable isketään kiinni ja vaatimuksista? Siis meneekö suoraan koneen USB-C -liittimeen vai meneekö kiinni näytönohjaimeen?
USB3 liittimeen, joko suoraan jos type-C, tai "tyhmä" adapteri väliin jos type-A. Kyseessä ei siis ole usb-c:n näköinen VirtualLink joka löytyy joistain nvidian korteista. Uskoisin että tämä USB-3/Type-C liitin aiheuttaa esim läppäreillä vähemmän päänsärkyä yhteensopivuuksien kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom