Saisko noilla aikaiseksi anonyymiyden? Pahin kompastuskivi on nyt ja aina itse käyttäjä, jos en nyt unohtanut jotain tärkeää...
Tässä juuri katselin erään VPN palveluntarjoajan käyttämää operaattoria, ja tietoja mitä minulla on kyseisestä operaattorista erilaisia kanavia pitkin. En missään nimessä suosittelisi käyttämään em. VPN paveluntarjoajaa tietyissä tilanteissa, koska vakaasti uskon, että kyseinen VPN ei tarjoa oikeaa anonyymiyttä pysty tarjoamaan tiettyjä uhkia vastaan, jotka saattavat olla vastapuolen intressejä. Eikä tämä ongelma ole itse VPN palveluntarjoaja, vaan se palveluntarjoaja jota VPN:n palvelun tarjoaja itse käyttää. Ehkä tietäen riskit, ehkä ei.
Mulla on myös kasa Tor-relay nodeja ja juuri noita hyvin hapatettuja prepaideja. Mutta niidenkin käytössä on omat haasteensa, varsinkin jos ja kun pystytään sitten joskus kohdistamaan tiedustelu kyseiseen liittymään. Prepaidit eivät tarjoa suojaa, jos niitä käytetään väärin. Mutta siinäkin on tietysti oma ongelmansa itse käyttäjä ja hänen tottumukset ja tavat. mm. Niillä ei saa koskaan soittaa muualle, kuin toisiin samaan rinkiin kuuluviin prepaideihin. Sekä ennakoitavissa olevia aikoja ja paikkoja pitää välttää. Eräällä foorumilla eivät halunneet uskoa, kun sanoin, että niitä kannattaa varastoida aina muutama vuosi. Samoin pitää muistaa, että liittymä on sinänsä turha, jos se kytketään tunneettuun IMEI:n, eli liittymien lisäksi pitää olla myös hyvä varasto puhelimia tallessa. Luonnollisesti myös tämä asia on järjestetty.
Tietysti mikäli suinkin mahdollista, kannattaa aina suosia identiteettejä jotka on voimassa äärimmäisen lyhyen ajan ja sen jälkeen kadota. Näin ei muodostu mitään tapahtumaketjua josta asioita voidaan yhdistellä. Olen myös aikaisemmin suositellut code bookin käyttöä. Eli ennakoon sovittua sanakirjaa, jonka avulla voidaan kaikki olennaiset asiat ilmaista normaalin keskustelun yhteydessä niin, että asiayhteys tai sisältö ei mitenkään ilmene mahdolliselle ulkopuoliselle kuuntelijalle. Erilaiset kryptografiset tekniikat mahdollistavat helpon sanakirjan yhdistelyn esim tunti / päivä kohtaisin avaimin, jotta sanakirjan sanat ja asiayhteydet vaihtuvat aikaikkunan mukaan.
Kaikki tämä on tietysti täysin hypoteettista. - Kannattaa katsoa mm. The Bureau TV sarja, jos haluaa foliohatun kiristävän päätä.
Periaatteessa, mutta sen anonyymiuden ylläpito kattaa myös sen että sillä kyseisellä koneella...
tails.boum.org
Uusi identiteetti vaikka joka päivälle, sekä sitten vaan prosessit kuntoon miten autentikoidutaan luotetuille tahoille. Btw. Monet ei hiffaa, että esim TOTP toimii mainiosti tähän käyttötarkoitukseen. Autentikointiin menee 2 minuuttia, mutta se on aika varma ja vahva.
Voin myös suositella #anonymity:matrix.org kanavaa.
Edit lisäys, viittaus toiseen lankaan jossa mennään just tähän osa-alueseen diipimmin:
VPN keskustelu käy kuumana, mutta tälläe aiheelle ei ollut vielä lankaa. Otetaan avaukseen olennaiset resurssit: Tor Project / Tor Browser https://www.torproject.org/download/ Tails - Leave no trace on the computer - Amnesia https://tails.boum.org/ Whonix - Software That Can Anonymize...
bbs.io-tech.fi