Tämä on ihan hyvä vertailu. Mutta tämä ei sovi näihin AUTOILU ON SAATANASTA JA SE MAKSAA SIKANA -vihervasuriagendoihin. Jokaikisessä iltapäivälehtien ja vastaavien tutkimuksissa esimerkkinä on aina upouusi auto, koska vain sitä kautta saadaan mahdollisimman raflaavia numeroita otsikoihin. Minustakin autoilu on kallista ja se ärsyttää, koska se on kallista valtion / EU:n harjoittaman ilmastoidiotismin vuoksi.
Autoilusta voi kuitenkin tehdä kertaluokkaa halvempaa, jopa näennäisen edullista (suhteessa tämän sossuhyysy-yhteiskunnan verotukseen) jos on valmis tinkimään siitä 15-30ke:n auton hankinnasta joka neljäs tai viides vuosi.
-Alle muutaman tonnin käyttöauto joka täyttää perustarpeet. Valikoimaa on loistavasti, Focus mk.2, Suzuki Swift tai vaikkapa sitten kalliimpi Golf mk.5/6. Jokatapauksessa pihassa seisoo tämän jälkeen esimerkiksi 6ke:n Ford Focus farmari vm.2007 1.6 litran bensiinimoottorilla vailla mitään suuria tyyppivikoja tai muita. Autolla on ajettu 107tkm. Tämä käytännön esimerkki otettu nettiautosta:
Ford Focus 1.6 Trend Wagon Farmari 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tuossa on autoa vielä vuosikausiksi josta saa vielä 200tkm ajettunakin kolmisen tuhatta euroa vaihdossa takaisin (nettiautosta tarkasteltuna 3-5v vanhempia Focuksia ajomääriltään 200+ tkm). Jokatapauksessa leikitään että auto on ostettu autoliikkeestä rahoituksella ja 600e käsirahalla. Tästä esimerkkinä Automaa -autoliikkeessä oleva 5900e hintainen erimerkkinen auto 60kk maksuajalla ja jäätävällä vuosikorolla (~10%). Ei kuitenkaan aleta kaunistelemaan lukemia ja etsimään jotain 0-korollista superdiiliä. Eli tässä esimerkin tapauksessa auto maksaa omistajalleen
101,69e/kk. Se voi tuurilla sekä hyvällä osaridiilillä maksaa paljon vähemmänkin sillä 10% todellinen vuosikorko on automarkkinoilla aika jäätävä.
-Tuohon vaikkapa POP-vakuutuksesta vakuutus jossa pienet ajokilsat laskevat vakuutuksen hintaa. Mutta koska auto on hankittu rahoituksella niin siihen joutuu ottamaan "L-Kaskon" jolloin vuosihinta on 541,55e pienimmällä mahdollisella omavastuulla. Lisäksi hinta on laskettu minun mukaan (mies 37v, espoo, ei kolarihistoriaa). Tämä tekee
45,13e/kk.
-Autovero eli sossuhyysy-yhteiskunnan elatusmaksu on Trafin sivuilta tarkasteltuna korkeahko, 239e/v. Eli
19,92e/kk.
-Lisäksi auton omistaja joutuu useimmiten maksamaan jonkinlaista autopaikkaa. Tähän otan esimerkiksi ihan oman taloyhtiön hinnoittelun lämpötolpallisesta luhtitalon parkkiruudusta Espoossa joka on
15e/kk.
Eli käytännössä pakolliset kuukausittaiset kulut ovat
181,74e.
Vertailun vuoksi HSL-alueen seutubussilippu maksaa tätä kirjoittaessani 106,50e/kk. Eli auto on 75e/kk kalliimpi. Sitten kun saa muutaman vuoden aikana maksettua 6ke:n velan pois eli omistaa velattoman auton niin autoilun pakolliset kulut (kk-erä + kallis rahoitusyhtiön vaatima täysi kaskovakuutus) jäävät jopa HSL:n seutulippua pienemmiksi. Toki polttoaine maksaa, mutta vaikka laittaisit autoon 71 litraa / 100e / kk polttoainetta (1,40e/L) niin maksat ikiomasta yksityisautoilustasi vain luokkaa 40-50e/kk enemmän kuin HSL:n busseissa istumisen "nauttimisesta". Tuo 71 litraa riittää Focuksella vajaan 900km ajeluun jokaikinen kuukausi kun keskikulutus on luokkaa 8L/100km.
Ja minusta tuo rahamäärä HSL-lipun kuukausihinnan päälle on ihan-vitun-vähän. Varsinkin suhteessa siihen liikkumisen vapauteen jonka se antaa. Tämä vapaus on julkisilla vuodesta toiseen liikkuville täysin tuntematon fiilis sekä käsite. Olen sen itsekin kokenut oltuani 24-31 vuotiaana melkein 7 vuotta ilman autoa, enää ei tulisi mieleenkään uusia tuota autottomuutta.
Toki auto voi aina hajota ja sitä pitää huoltaa sekä katsastaa ym. mutta tuossa olikin vain ne aivan pakolliset kuukausittaiset kulut jaoteltuna. Ne ovat aivan jotain muuta kuin kaikensortin höpöhöpötutkimuksien sekä lehtiartikkeleiden täysin liioitellut jorinat sadoista ja taas sadoista euroista kun esimerkkinä käytetään saatanan kalliita upouusia autoja älyttömine arvonalenemisineen.