Voiko julkinen liikenne ja vuokra-autot toimia vaihtoehtona auton omistamiselle?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHMK
  • Aloitettu Aloitettu
Tulee toki ainakin jos on pitkä työmatka.

"Turhalla ajolla" tarkoitin sitä, että sillä autolla ajetaan usein sitten sellaisetkin matkat, jotka menisi helposti fillarilla tai kävellen etenkin hyvällä kelillä. Esim. alle 15km työmatkoista ainakin puolet voisi hyvin vedellä pokupyörällä.

Pyörä vain on talvella melkoisen vaarallinen ja hankala. Ei läheskään kaikkialla ole tiet mitenkään pyöräilykelpoisessa kunnossa ja liukkauttakin riittää, urilla höystettynä, joten nurin ja luita poikki vaara on talvella kohtuullinen. Auton siis tarvitsee jokatapauksessa..
 
Pyörä vain on talvella melkoisen vaarallinen ja hankala. Ei läheskään kaikkialla ole tiet mitenkään pyöräilykelpoisessa kunnossa ja liukkauttakin riittää
Siksi kirjoitin, että ainakin puolet matkoista.
 
Esimerkin mukaan taksi maksaisi 1,4€/km, ainakin omilla kilometreilläni tulisi taksilla ajelu todella kalliiksi (51 800€).

No niin, vuosi takana autoilua Ruotsista tuodulla Saabilla (2008 9-3 TTID Automaatti Farmari). Mittari lukema ostettaessa 216 tkm, nyt mittarissa 253tkm. Eli vuodessa ajoa huimat 37tkm!

Hankinta:
Auton ostohinta Ruotsissa 3600€
Verot 1000€
Tuontikulut: 300€ (rekisteröinti, lentoliput yms)
Hankintahinta: 4 900€

Käyttökulut:
Polttoaine 3097€ (keskim. kulutus 6.2l/100km * 1,35)
Lohkölämmitin + termostaatin vaihto 400€
Dieselvero + ajon. vero 700€
Iso ennaltaehkäisevä huolto 1400€ (vaihdettiin paljon osia + virisofta)
Vakuutukset 600€
Katsastus 65€
Yhteensä
6 262€

16,9€ Per 100km

Tuleva odotus

Alkavana vuonna oletan ajavani noin 30tkm ja uskon että huoltoja ei tule öljynvaihtoa lukuunottamatta, kulujen pitäisi siis laskea:
Polttoaineet 2500€
Huolto 100€
Katsastus 65€
Verot + vakuutus 1300€
Talvirenkaat 550€
Yhteensä 4 515€

15,1€ Per 100km

Arvonalenemaa en laske ollenkaan sillä uskon että saisin myytyä auton nykyisellään hankintahintaa vastaavaan summaan. Arvonaleneman vaikutus kokonaiskustannuksiin on näillä kilometreillä aika pieni.
 
Onko kyllä niin naurettava laskelma, että :facepalm:.

Laskemat perustuvat spekseihin:
- Ajot 9000km/vuodessa.
- Joka vuosi ostetaan uusi 33 000€/auto (laskelma tehty uuden auton keskihinnan ja ensimmäisen vuoden arvonaleneman mukaan).
- Tähän uuteen autoon hankitaan hankitaan 5% korolla rahoitus.
- Huolimatta siitä, että auto uusitaan joka vuosi, niin renkaiden uusiminen ja katsastus on mainittu kuluissa :facepalm:.
- Uuden auton huoltokuluihin ensimmäisenä vuonna 720€. Ehkä se jollain merkillä ja mallilla on mahdollista, mutta ei kovin edukasta. Ai niin tähän sisältyi ne lukuisat ensimmäisen vuoden katsastuksetkin. Varmaan joku n. 5-10kpl niitä.
- Huolimatta siitä, että kilometrioletus perustuu siihen, että autolla mennään vain työpaikalle ja markettiin, niin pysäköintikuluja on kohtuu paljon. Onhan sekin mahdollista, että työpaikka on keskustassa ja pysäköinti maksaa, mutta ei tätäkään yleispätevänä totuutena voi pitää.

Eli juu, jos noilla spekseillä autoilet niin taksi tulee 6€/kk edullisemmaksi...
Oma äitini ainakin kävi ainakin jonkun talven ajan kerran pari kuussa taksilla kaupassa kun ruokki kolmea kasvavaa poikaa.

Tai siis meni bussilla kk-lipulla Leppävaaran maxi-markettiin, lastasi ostoskärryn täyteen ja karautti 5km matkan liekö kympillä vai mitä lie maksanut kotiin kartanovolvon tai E-mersun takakontti täynnä ruokaa.

Liekö 25€/kk mennyt tuohon.

Sanoisin naurettavan hyväksi diiliksi, isossa marketissa käymällä varmaan säästi vielä ruossakin tuon verran.

Oma auto olisi tullut varmasti kymmenen kertaa kalliimmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Oma äitini ainakin kävi ainakin jonkun talven ajan kerran pari kuussa taksilla kaupassa kun ruokki kolmea kasvavaa poikaa.

Tai siis meni bussilla kk-lipulla Leppävaaran maksi-markettiin, lastasi ostoskärryn täyteen ja karautti 5km matkan liekö kympillä vai mitä lie maksanut kotiin kartanovolvon tai E-mersun takakontti täynnä ruokaa.

Oma auto olisi tullut varmasti kymmenen kertaa kalliimmaksi.
Tässä esimerkkilaskelmassa auton käyttötarve siis max 250km / vuodessa? ;)

Menisi varmaan hallitukselle läpi "keskimääräisen suomalaisen lapsiperheen kilometritarpeesta". :D :D
 
Toki julkinen liikenne ja vuokra-autot voivat korvata oman auton, mutta suurin kompastuskivi on hitaus ja ylimääräinen vaivannäkö.

Pääkaupunkiseudulla on hyvä julkinen liikenne, mutta se on optimoitu kuljettamaan ihmisiä keskustaan ja pois sieltä, jolloin kaikki muu siirtyminen on aika hidasta. Itse esimerkiksi kuljen itä-länsi-tasossa Kehä I:stä pitkin arkisin n. klo 9:00-9:30 ja n. klo 17:30-18:00, jolloin ei enää ole lainkaan ruuhkia, joten kehää pääsee ajamaan reipasta 80 km/h.

Työmatka ovelta ovelle kestää omalla autolla puoli tuntia, kun taas 550-bussilla (vieläpä oikein runkolinja), joka on itselleni lähes suora linja ja pysäkit molemmissa päissä suht lähellä, alle tuntiin ei tahdo juoksemallakaan ehtiä. Eli hippusen yli tunti ylimääräistä matkustusta / päivä. Edes tulevaisuudessa valmistuva pikaraitiotie ei paranna tilannetta, sillä siitä tulee yhtä hidas kuin tuo bussi.

Vuokra- ja yhteiskäyttöautot ovat taas tarkoitettu satunnaiseen liikkumiseen, ei niillä päivittäisiä matkoja korvata.

Toki jos esim. Kehä miinoitetaan hinnakkailla tietulleilla, niin siirryn julkisiin, mutta se ei enää olekaan varsinainen vaihtoehto, vaan (käytännön) pakko.
 
Toki julkinen liikenne ja vuokra-autot voivat korvata oman auton, mutta suurin kompastuskivi on hitaus ja ylimääräinen vaivannäkö.
Jep, autolla ajaa 80km tuntiin ja bussilla menee helposti 15-20min pidempään. Aika on rahaa.
 
Tässä esimerkkilaskelmassa auton käyttötarve siis max 250km / vuodessa? ;)

Menisi varmaan hallitukselle läpi "keskimääräisen suomalaisen lapsiperheen kilometritarpeesta". :D :D
Melkein kaiken muun auton käyttötarpeen korvasi se julkisen liikenteen kk-lippu, jolla pääsee töihin.

Ei sovi kaikille, mutta meidän perheessä pari taksimatkaa korvasi helposti ja todella halvalla sen monen lapsiperheen ”pakollisen” autoilun.

Nuorin veli oli perhepäivähoidossa joko meillä tai äidin työmatkabussin pysäkin vieressä 400m päässä, me vanhemmat lapset käveltiin/pyöräiltiin kouluun itse.

Kai se vaatii järjestelykykyä, että saa järkättyä elämänsä siihen kuosiin, että se onnistuu. Ja rajaa tietty jotain asioita pois. Mutta toisaalta se autoilussa säästetty raha mahdollistaa myös paljon asioita.
Jep, autolla ajaa 80km tuntiin ja bussilla menee helposti 15-20min pidempään. Aika on rahaa.
Tästä syystä minulla ei ole autoa ja tilaan esim. Ruoat kaupasta kotiin kannettuna netti-appsilla.

Kerran pariin viikkoon 200e tilaus säästää uskomattomasti hermoja ja aikaa vs. kauppakeskuksen perjantai-prismassa kärryjen täyttäminen ja parkkihallissa sompailu.
 
Oma äitini ainakin kävi ainakin jonkun talven ajan kerran pari kuussa taksilla kaupassa kun ruokki kolmea kasvavaa poikaa.

Tai siis meni bussilla kk-lipulla Leppävaaran maxi-markettiin, lastasi ostoskärryn täyteen ja karautti 5km matkan liekö kympillä vai mitä lie maksanut kotiin kartanovolvon tai E-mersun takakontti täynnä ruokaa.

Liekö 25€/kk mennyt tuohon.

Sanoisin naurettavan hyväksi diiliksi, isossa marketissa käymällä varmaan säästi vielä ruossakin tuon verran.

Oma auto olisi tullut varmasti kymmenen kertaa kalliimmaksi.
Tottakai jollain (ihan eri) spekseillä (kuten 250km/vuosi ajoilla) taksi voi olla paljonkin halvempi (ja toisilla kalliimpi), mutta ei se sitä muuta, että tuo blogin laskelma oli aika surkuhupaisan tarkoitushakuinen ja väärin tehty.

Kyllähän se 250km/vuodessakin saadaan omalla autolla halvemmaksi jos lasketaan tarkoitushakuisesti ja virheellisesti ihan mitä sattuu.
 
Ainoa julkinen mikä oikeasti kilpailee autoilun kanssa on metro, tämäkin vain siinä tilanteessa että lähtö- ja päätepiste ovat kilometrin sisällä asemasta. Muuten auto on aivan ylivoimainen liikkumismuoto.
 
Se päivä kun auton saa napattua käyttöön yhtä helposti kuin nyt vaikka noita Voi/Tier sähköpotkulautoja, myyn autoni. Toki tämä vaatii itseajavat autot, eli että kun puen kenkiä jalkaan ja mainitsen assistentille että autolla voisi mennä niin auto odottaa pihassa ovi auki kun olen sinne asti kävellyt.

Eikä haittaisi vaikka se auto osaisi myös lentää.
 
Nytten koronan aikana on kyllä tullut selväksi että on se yksityisautoilu sittenkin ihan kivaa. En enää suunnittele autosta luopumista.
 
Nytten koronan aikana on kyllä tullut selväksi että on se yksityisautoilu sittenkin ihan kivaa. En enää suunnittele autosta luopumista.

Tai sitten yhteiskäyttövehkeet desinfioituu käyttäjien välillä. Sinistä lediä ja pikaotsonointi.

Toki itsekkin meinailin ajella hieman voi/tier sähköpotkulaudoilla, mutta tilasinkin itselleni oman. Tänään piti tulla. Ei tullut.
 
Tai sitten yhteiskäyttövehkeet desinfioituu käyttäjien välillä. Sinistä lediä ja pikaotsonointi.

Toki itsekkin meinailin ajella hieman voi/tier sähköpotkulaudoilla, mutta tilasinkin itselleni oman. Tänään piti tulla. Ei tullut.
Yhteiskäyttövehkeissä on se ongelma että ne on tarkoitettu tukemaan julkista ja siinä vaiheessa kun julkisen käyttö putoaa lähelle nollaa niin kuin nyt, ne loppuu kesken ja sitten kävellään kauppaan...

Jos niitä olisi niin paljon että erikoistilanteissa riittäisi kaikille halukkaille pitkäaikaiseen käyttöön kun yhtäkkiä ei esim. VR aja vuoroja, niin niitä olisi lähes paljon kuin henkilöautoja...
 
Tätäkin artikkelia kun lukee tulee vääjäämättä fiilis että ”ei voi”...

HSL:ssä karu tilanne: Helsingin bussiliikennettä uhkaa vararikko, joka sai lisää kierroksia 54 miljoonan euron sakkotuomiosta keskellä koronakriisiä
25.4.202013:23päivitetty 25.4.202016:28
c8fe0604-6f7c-573a-91aa-fe3f86a89fc5

KUVA: ANU KIVISTÖ

Korona ei ole ainoa päänsärky HSL:llä.
Lukuaika noin 2 min

HSL:n pääkonttorissa Itä-Pasilan Opastinsillalla riittää nyt ratkaistavana isoja ongelmia.
Koronaviruksen myötä matkustajista on hävinnyt liki kaksi kolmasosaa. Bussit ja raitiovaunut kuljettavat tällä hetkellä lähinnä tyhjiä penkkejä paikasta toiseen.
Matkustajakadosta on seurannut talouskatastrofi. HSL yrittää paikata rumaksi revenneitä tappioitaan siirtymällä supistettuun kesäliikenteeseen aiottua aiemmin. Myös valtiota on patistettu lapioimaan lisää rahaa joukkoliikenteeseen.

Ikään kuin tässä ei olisi tarpeeksi, HSL:ää voi odottaa todellinen kaikkien liikenteen uudelleenjärjestelyjen äiti kesällä.
Näin käy, mikäli Helsingin seudun kolmen suurimman liikennöitsijän joukkoon kuuluva Helsingin bussiliikenne (HelB) hakeutuu konkurssiin. Haaksirikon myötä Helsinkiin tulisi yhtäkkiä usean sadan bussin vaje ja kymmeniä linjoja jäisi ajamatta.
Katastrofi sai lisäkierroksia muutama viikko sitten, kun EU-tuomioistuimelta tuli välipäätös laittomista tuista. Päätöstä saattoi lukea niin, että 54 miljoonan sakot tulevat huonoimmassa tapauksessa maksuun kesällä.

HelB:n ongelmat liittyvät siihen, että EU-komissio ilmoitti viime vuoden kesäkuussa yhtiön saaneen vuosina 2002–2012 Helsingin kaupungilta laitonta tukea.
Komissio katsoi, että bussiyhtiön kaupungilta saamat lainat eivät olleet EU:n valtiontukisääntöjen mukaisia. Tämän vuoksi komissio määräsi tuet takaisin perittäväksi tuensaajalta.
HelB:lle langetetuissa sakoissa ei ollut kyse pikkurahoista, vaan peräti 54 miljoonan euron mällistä. Summa on valtava jopa HelB:n emoyhtiö Koiviston Autolle, joka on Suomen suurin bussiyhtiö.
Lahdessa päämajaansa pitävä Koiviston Auto on tehnyt selväksi, mitä tapahtuu, jos sakot menevät maksuun.
"Sehän tarkoittaisi toiminnan loppumista", kommentoi Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Norrlin viime kesänä Iltalehdellesakkojen vaikutusta Helbin toimintaan.
Koiviston Auton ja HSL:n kannalta olisi helpointa, mikäli HelB laskettaisiin konkurssiin ja sen kalusto siirrettäisiin jollekin muulle Koiviston Auton yhtiölle. Tässä riskinä on se, että konserni saattaa joutua vastuuseen sakoista.
Toinen vaihtoehto olisi se, että Pohjolan Liikenne tai Nobina voisivat ostaa HelB:n kaluston. Tämän jälkeen alueelle jäisi vain kaksi isoa liikennöitsijää, mikä nostaisi liikennöinnin hintaa kilpailutuksissa vääjäämättä.
 
Esimerkin mukaan taksi maksaisi 1,4€/km, ainakin omilla kilometreilläni tulisi taksilla ajelu todella kalliiksi (51 800€).

Ottamatta sen kummemmin kantaa autoosi niin itse toin viimeksi (tammikuussa) -09 9-5 2.3t Saab farkun , 147tkm mittarissa, yksi aiempi omistaja autoliikkeen lisäksi, normi herkut ja 8x alut ja maksoin tuosta puolet vähemmän kuin tuo 9-3:nen...

Veroja tuli 1100€, hakureissuun 170€ laiva + juna + laiva ynnä siirtolupa.

Just tänään ruuvailin kilvet kiinni kolmen kuukauden verottoman ajon jälkeen ja laskeskelin että taas ajellaan ehkä kolme vuotta se 40tkm vuodessa ja sitten taas myydään samalla hinnalla mitä itselle tuli maksamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom