Voiko julkinen liikenne ja vuokra-autot toimia vaihtoehtona auton omistamiselle?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHMK
  • Aloitettu Aloitettu
Nuo liikkumispalvelut kun on realistisia ainoastaan HKI:n ydinalueella asuville eli siellä missä omaa autoa nyt ei muutenkaan välttämättä tarvitse ja sen pysäköinti jne. aiheuttaa isoja kuluja/ongelmia. Saiko noilla DriveNow autoilla edes ajaa kovin kauas HKI:n keskustasta?

No ei nyt ihan noinkaan, nuo kyseiset oli ihan vaan henkilökohtaisesti käyttämäni palvelut. Ja noita vastaavia palveluitahan on nykyään ties miten paljon, vähän erilaisilla käyttöehdoilla ja "toiminta-alueilla". En ole perehtynyt tarjontaan muiden kaupunkien alueella kuin Helsingissä, ja se varmasti pitää paikkaansa ettei noita ole kaupunkien ulkopuolella tarjolla. Pointtinani kuitenkin oli, että noiden vertailujen tekeminen on idioottimaista noin että otetaan vertailukohdaksi se kallein mahdollinen ratkaisu, kun erilaisia vuokra-autoja, yhteiskäyttödiilejä ym. on olemassa. Noita yhteiskäyttöautojahan on nykyisin monella ei-kaupallisellakin toimijalla, esim. taloyhtiöillä. Ja onpa mulla kolmella kaverilla ihan vaan keskinäinen yhteiskäyttödiili yhdestä autosta. Sekin jo kuitenkin tiputtaa kolmannekseen noiden kiinteiden kulujen osuuden mikä on jo yli puoli voittoa.

Tästä paistaa melko raskaasti läpi ettet tiedä miten Suomessa homma toimii, eli asut Hesassa.

Missään muualla ei ”napata” yhteiskäyttöautoa tai hypätä bussiin 10 minuutin välin (tai vaikka klo 23 kun leffa on kaupungilla juuri loppunut).

Itselläni pelkkä mökkireissu tekee n. 1100km (on ajettu vuokra-autollakin tuota). Muuten tulee ihan harrastusten ja sukuloinnin puolesta heitettyä 2-3 keraa vuodessa yli 1000km lenkkejä vähintään 2-3 ihmisen kera, sukuloimassa tai metsällä.

Roudaa nyt 3x viikon kamat ja pari asetta per mies jossain 40-sarjan Volvon kokoisessa autossa mitä Hertzit, ym yleensä tarjoaa. Ihme on jos joku Mondeo jostain löytyy.

Tietääkseni Helsinki on Suomea. Ja jos osasit lukea viestini loppuun asti, huomasit varmasti että tiedostan erittäin hyvin, että on olemassa raja minkä jälkeen oman auton omistaminen on järkevää. Jos sulla on noin paljon ajoa (ja huomioiden tietynlainen tilatarve), niin se luonnollisesti lukeutuu noihin tilanteisiin.

Tää on hauskaa kyllä kun auton omistajilla menee tää keskustelu näin pahasti tunteisiin. Kumpi harmittaa enemmän, se että olette itse auton omistamisesta niin riippuvaisia, vaiko se että jotkut muut eivät ole?
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kärry (260 pitkä kuomullinen) koko ajan "lainassa" jollain...aina joku tarttee johonkin kuljetuskapasiteetia.Sen kahvipaketin kun saa sen 10-20 kertaa vuodessa niin kärry on maksanut jo itsensä moneen kertaan.

Suurin osa lainaajista on muuten näitä autottomia jotka lainaa ensin auton ja sitten kärryn kun kysyvät ensin paljonko se auton vuokra ja päälle periksen vuokra on per päivä...
 
Tietääkseni Helsinki on Suomea. Ja jos osasit lukea viestini loppuun asti, huomasit varmasti että tiedostan erittäin hyvin, että on olemassa raja minkä jälkeen oman auton omistaminen on järkevää. Jos sulla on noin paljon ajoa, niin se luonnollisesti hyvin helposti lukeutuu noihin tilanteisiin.

Tää on hauskaa kyllä kun auton omistajilla menee tää keskustelu näin pahasti tunteisiin. Kumpi harmittaa enemmän, se että olette itse autosta niin riippuvaisia, vaiko se että jotkut muut eivät ole?

Se että cuckit jossain suomen ainoassa suurkaupungissa keulii miten pyllypano ja autottomuus on niin ihqua...

Se.

Ja edes hesassa/stadissa/hesessä tuo joukkoliikenne ei toimi, ei vaan toimi...
suurhelsingin alueella liikkuminen julkisilla on kuin peniksen hakkaamista lasimurskaan, ihan vitun hassu idea mutta perseestä ja sattuu kuitenkin.

KAIKKI siis KAIKKI ja toistan vielä että KAIKKI autottomat viherpipertäjät mun tuttavapiirissä on niitä jotka AINA soittelee ja pyytää jeesiä...vittu menis bussilla kun on niin mukavaa ja halpaa.

Viimeks yhdelle persreiälle(eli "ystävä joka soittaa vaan kun tarttee jeesiä) sanoin että soita muuttofirmalle kun piti piano muuttaa etutöölööstä rusalle...olis vittu heivannu sen sinne ratikkaan....
 
Se että cuckit jossain suomen ainoassa suurkaupungissa keulii miten pyllypano ja autottomuus on niin ihqua...

Se.

Ja edes hesassa/stadissa/hesessä tuo joukkoliikenne ei toimi, ei vaan toimi...
suurhelsingin alueella liikkuminen julkisilla on kuin peniksen hakkaamista lasimurskaan, ihan vitun hassu idea mutta perseestä ja sattuu kuitenkin.
Huomaa että et ole edes yrittänyt käyttää julkisia kun noin negatiivinen asenne.

Itse asuin isossa kaupungissa Saksassa 6kk opiskellessa. Autoa kaipasi ehkä 1 tai 2 kertaa koko aikana kun olisi ollut kiva käydä jossain maaseudulla ympäristössä ajelemassa, mutta kaupungissa itsessään sitä ei tarvinut mihinkään. Metro, ratikka, bussit jne kulki about vuorokauden ympäri. Niin ja en edes asunut keskustassa, vaan 10km keskustan ulkopuolella.

Julkisissa liikkuessa oli kiva tarkkailla muita ihmisiä, yrittää ymmärtää paikallisten puhetta jne. Oli aikaa räplätä puhelinta ikkunasta maisemia katsellessa.

Kaipaan kovasti tätä. Esim viime kesänä Lontoossa käydessä oli aivan ihana liikkua sillä metrolla sen jälkeen kun oppi sitä käyttämään. Nopea, halpa, kätevä, siisti, turvallinen jne.

Autoilu on kivaa puuhaa harrastuksena, mutta en näkisi sitä 'jos et omista autoa olet epämies' asiana.

Ja helsingistä, olen liikkunut helsingissäkin julkisilla. Kertaakaan ei ole jäänyt matka kulkematta tai tarvinut kauaa odottaa. Länsimetrokin tuli vasta testattua, tosi äkkiä pääsi Matinkylään.
 
Kyllä olen käyttänyt.ja yrittänyt.pisin jakso reilut 3 vuotta ilman autoa kunnes tuli mitta täyteen.
Ja työelämässä sen melkein 20 vuotta "hesessä" skattalta keskustan kautta ympäri suurhesaa ja aina ne julkiset vitutti jos ei muuta niin ajan puolesta.

Ainoastaan ne 6 vuotta kun asuin rantaradan vieressä missä tåge oli 100 metrin päässä oli juhlaa, sekin vain arkisin ja työaikana.
 
En ole perehtynyt tarjontaan muiden kaupunkien alueella kuin Helsingissä, ja se varmasti pitää paikkaansa ettei noita ole kaupunkien ulkopuolella tarjolla
Et tosiaan ole. Ei niitä ole muissa kaupungeissa tarjolla kuin Helsingissä. Ainakaan noin, että pirssi voi löytyä kotioven läheltä tarvittaessa.
 
Et tosiaan ole. Ei niitä ole muissa kaupungeissa tarjolla kuin Helsingissä. Ainakaan noin, että pirssi voi löytyä kotioven läheltä tarvittaessa.

Onneksi viesteissäni kuitenkin mainitsin monta muuta yhteiskäyttötapaa, niin ei tarvii tarttua siihen yhteen. ;) Ei oo mitenkään kovin yllättävää jos just tasan yksi liikkumisväline ei sovellu kaikille. Pätee niin DriveNow-palveluun kuin siihen omaankin autoon.
 
Vittu ne yhteiskäyttötavat ole kuin wannabe viherpiipertäjä cuckrunkkarin tekosyitä...

Se ei vaan suomess toimi(niinkuin ei muuallakaan) mokoma yhteiskäyttö.
Hieno idea mutta saat aina kuivana kakkoseen ellet oikeasti ole joku epämies mikä ilahtuu kerran vuodessa onnistuneesta "yhteiskäytöstä" tai jostain muusta viherpaskasta.

Kai sä myös akkas jaat myös kavereitten ja tuttujen kesken?

Sähköä perseeseen tollaselle kuikelolle.
 
Onneksi viesteissäni kuitenkin mainitsin monta muuta yhteiskäyttötapaa, niin ei tarvii tarttua siihen yhteen. ;) Ei oo mitenkään kovin yllättävää jos just tasan yksi liikkumisväline ei sovellu kaikille. Pätee niin DriveNow-palveluun kuin siihen omaankin autoon.
No et kyllä maininnut. Tuollaisia whippejä ja DriveNow palveluita kun ei ole kuin siellä Helsingissä.
 
@Kosamiitti koitapas vähän siivota tuota kielenkäyttöä.

Huomaa että et ole edes yrittänyt käyttää julkisia kun noin negatiivinen asenne.

Itse asuin isossa kaupungissa Saksassa 6kk opiskellessa. Autoa kaipasi ehkä 1 tai 2 kertaa koko aikana kun olisi ollut kiva käydä jossain maaseudulla ympäristössä ajelemassa, mutta kaupungissa itsessään sitä ei tarvinut mihinkään. Metro, ratikka, bussit jne kulki about vuorokauden ympäri. Niin ja en edes asunut keskustassa, vaan 10km keskustan ulkopuolella.
Suomi ei vain ole Saksa eikä Helsinki koko Suomi vaikka siellä ihan ok toimisikin joukkoliikenne päivisin.
 
Täällä päin julkinen bussi kulkee hyvin harvoin kerran 9 ja 15 aikoihin (en ole kyllä milloinkaan muulloin nähnyt kulkevan). Hintoja en ole edes kysynyt. Rukalla toki skibussi kulkee mutta kun aikasemmin olin töissä niin viimenen bussi lähti kotiin päin n.klo 21:00 ja vuoro loppu 21:15.
Ei naurattanut kun kortti lähti että pummia kyydit työkavereita tai kyyti pyytää kun matkaa 25km maantietä. Perheellisenä jäi reissaamiset vähemmälle, lähinnä työpaikka/koti/kauppa.

Mut joo näillä tiedoilla tilattiin uusi auto kunnon varusteilla, kun laskettiin että meille tulee vähintään yhtä kalliiksi pidemmän päälle, kuin korjailla vanhoja autoja ja vaihtaa 2-5 vuoden välein, mitä nyt BMW maksoi n. 4k€/vuosi + bensat.
2. Autona Toyota, siihen maltillisemmin remontteja, mutta se ei suostu aina pakkasella käynnistymään, lähtee sekin seisontaan kesän ajaksi.
 
Taloyhtiöautoja on tässäkin kaupungissa varmaan alle kymmenessä yhtiössä, jos niissäkään. Tuttavilta jatkuvaa auton pummimista en pidä minkään tason yhteiskäyttöajatuksena.

On ihan eri asia tehdä autosta jollain ihmisjoukolla yhteiskäyttösopimus kuin että yhdellä on auto jota muut pummii. Ensiksi mainitussa tilanteessa kustannukset ja auton käyttöön liittyvät asiat sovitaan etukäteen hyvin pitkälle, niin että vältytään just kaikelta kusipäisten autonlainailijoiden perseilyiltä.

Tässäkin ketjussa tuntuu että yhteiskäyttöautoja vastustetaan just sen takia että niiden kuvitellaan olevan tuota että joltain tutulta vaan lainataan autoa just silloin kun tarvitsee. Ja sehän nyt on vaan varma tapa saada kaikki asiaan osallistuvat vittuuntumaan toisiinsa.
 
Ainakin itse olen kiinnittänyt huomiota, että nuo yhteiskäyttöautot on jotain perusautoja, tyyliin Toyota Yaris yms. Ilmeisesti kun puhutaan näistä, niin autoilu on vaan välttämätön paha eikä sillä ole mitään lisäarvoa, kuten vaikkapa auton yleinen taso.

Monelle se autoilu voi myös olla harrastus, eikä jostain mieliautosta perustoyotaan vaihtaminen oikein houkuttele, on se sitten niin edullista tai ei. Muutenkin sitä rahaa kuluu moneen asiaan, joten miksei ei sitten sijoittaisi sitä autoon. Toki sijoitus on surkea rahan suhteen, mutta sitä on varmaan muitakin arvoja tässa asiassa kuin raha, kuten vaikkapa auton käyttöarvo.
 
Ainakin itse olen kiinnittänyt huomiota, että nuo yhteiskäyttöautot on jotain perusautoja, tyyliin Toyota Yaris yms. Ilmeisesti kun puhutaan näistä, niin autoilu on vaan välttämätön paha eikä sillä ole mitään lisäarvoa, kuten vaikkapa auton yleinen taso.

Monelle se autoilu voi myös olla harrastus, eikä jostain mieliautosta perustoyotaan vaihtaminen oikein houkuttele, on se sitten niin edullista tai ei. Muutenkin sitä rahaa kuluu moneen asiaan, joten miksei ei sitten sijoittaisi sitä autoon. Toki sijoitus on surkea rahan suhteen, mutta sitä on varmaan muitakin arvoja tässa asiassa kuin raha, kuten vaikkapa auton käyttöarvo.

Autoilu harrastuksena nyt on täysin tähän keskusteluun liittymätön asia. Ei harrastuksista kannata tinkiä. Mutta jos auto on vain liikkumisväline muiden joukossa, niin siitä saa (etenkin kaupungeissa, ja erityisesti Helsingissä) säästettyä pitkän pennin tinkimättä yhtään mistään. Ja itseasiassa sen Teslan vuokraaminen viikonloppureissulle on paljon hauskempaa kuin aina sillä samalla perhevolvolla kruisailu.
 
Työmatkat (10km) sujuu kesäisin polkupyörällä ja talvisin junalla/bussilla.
Mielummin ajan vaikka taksilla kuin omistusautolla.

Ajokortti minulta kyllä löytyy kun vanhemmat pakottivat sellaisen suorittamaan. Ajokortilla on muuten ajettu tasan 0 kilometriä :)
 
En minä aikaan lue pois tuota harrastusta tästä keskustelusta, kun se harraste ja käyttöauto voi olla yksi ja sama auto. No muutenkin tämä tuntuu aika pääkaupunkipohjaiselta keskustelulta, en oikein itse usko yhteiskäyttöautoon ihan heti.
 
Ainakin itse olen kiinnittänyt huomiota, että nuo yhteiskäyttöautot on jotain perusautoja, tyyliin Toyota Yaris yms. Ilmeisesti kun puhutaan näistä, niin autoilu on vaan välttämätön paha eikä sillä ole mitään lisäarvoa, kuten vaikkapa auton yleinen taso.

Monelle se autoilu voi myös olla harrastus, eikä jostain mieliautosta perustoyotaan vaihtaminen oikein houkuttele, on se sitten niin edullista tai ei. Muutenkin sitä rahaa kuluu moneen asiaan, joten miksei ei sitten sijoittaisi sitä autoon. Toki sijoitus on surkea rahan suhteen, mutta sitä on varmaan muitakin arvoja tässa asiassa kuin raha, kuten vaikkapa auton käyttöarvo.
Yhteiskäyttöautolla on tarkoitus karsia kuluja. Muutenkin jos ajaisi 2x kuukaudessa ei autolla juuri ole merkitystä.
 
Eli joku stadissa asuva vihernuori, jolla ei ole lapsia saati mitään oikeita harrastuksia, sanoo kuinka kivaa on asua Helsingin keskustassa ja käyttää Helsingissä olevia palveluja. Tämän jälkeen, kun moni jopa melko provokatiivisen sävyyn ilmaisee, että Suomi ei ole kuin Helsingin keskusta, jatketaan silti DriveNow'ta ja taloyhtiöautoja. Ei hitto, tästä olisi saanut fiksuakin aikaiseksi, mutta stadilaisuus paistaa niin kovin läpi, että jokaiseen vasta-argumenttiin sanotaan yhteiskäyttö ja joukkoliikenne. En yhtään enää epäile, miksi stadilaiset on snadisti idioottia jengiä. Asuu pienessä kuplassaan ja ajattelee, että kaikkialla on asiat just samalla tavalla kuin oman kolmen korttelinsa alueella.
 
Ja itseasiassa sen Teslan vuokraaminen viikonloppureissulle on paljon hauskempaa kuin aina sillä samalla perhevolvolla kruisailu.
Ja onnistuu... missäpäin suomea?

Katsoin piruuttani mitä esim. Sixt:llä olisi tarjota "loistoauto" -osastolla vuokralle vaikka ensi tai seuraavalle viikonlopulle. Tarjolla oli "Valituilla päivillä ei tällä hetkellä löydy saatavuutta."

Hertziltä löytyisi se tylsä Volvo S90, jippii...


Jossain pääkaupunkiseudullä näkyi saavan Model S:ää ~800 eur hintaan 3vrt / 1000km. Eli noin viikonlopun kustannus on about sama kuin "halpisauto vuodeksi".
 
Eli joku stadissa asuva vihernuori, jolla ei ole lapsia saati mitään oikeita harrastuksia, sanoo kuinka kivaa on asua Helsingin keskustassa ja käyttää Helsingissä olevia palveluja. Tämän jälkeen, kun moni jopa melko provokatiivisen sävyyn ilmaisee, että Suomi ei ole kuin Helsingin keskusta, jatketaan silti DriveNow'ta ja taloyhtiöautoja. Ei hitto, tästä olisi saanut fiksuakin aikaiseksi, mutta stadilaisuus paistaa niin kovin läpi, että jokaiseen vasta-argumenttiin sanotaan yhteiskäyttö ja joukkoliikenne. En yhtään enää epäile, miksi stadilaiset on snadisti idioottia jengiä. Asuu pienessä kuplassaan ja ajattelee, että kaikkialla on asiat just samalla tavalla kuin oman kolmen korttelinsa alueella.

Eikai täällä kukaan muu ole kuplassaan kuin mielensä pahoittavat autonomistajat joita harmittaa kun toisilla ei ole autolle välttämätöntä tarvetta? Jos sun määritelmäsi "oikeille harrastuksille" on se että niihin tarvii oman auton, niin onnea vaan. Suurimpaan osaan harrastuksista oma auto ei ole minkäänlainen edellytys jos kaupungissa asuu.

Ylipäätään erikoista kuinka kova pala se tuntuu olevan monille että useat täällä asuu kaupungissa, ja voivat tehdä valintoja autoilunsa suhteen. Jos oot ite jo säästänyt siinä asunnon sijainnissa ja asut keskellä korpea, niin ei se nyt kenellekään oo yllätys jos oikeasti tarviit autoa jatkuvasti niin paljon että oma auto syytä olla. Silloin oot myös varmaan säästänyt asumiskustannuksista samaa suuruusluokkaa, niin ei oo mitään syytä olla muille katkerakaan autosta säästämisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain pääkaupunkiseudullä näkyi saavan Model S:ää ~800 eur hintaan 3vrt / 1000km. Eli noin viikonlopun kustannus on about sama kuin "halpisauto vuodeksi".

Normaali hintahan tuo 800€ on Teslalle.

Suhteellisesti verraten:

Skoda Fabia
myyntihinta 17k
vuokraushinta 86€ / 3pv

Tesla
myyntihinta 80-100k €
vuokra 800

Ihan menee linjassa tuo hinta.

Kääntäen, jos itse omistaisit teslan, millä hinnalla antaisit sen vuokralle? Tuskin kovin halvalla :think:
 
Ihan menee linjassa tuo hinta.

Kääntäen, jos itse omistaisit teslan, millä hinnalla antaisit sen vuokralle? Tuskin kovin halvalla :think:
Se menee hankintahinnan kanssa ihan linjassa. Mutta jos fiilispohjalta pitäisi lähteä autoa vuokraamaan, niin amerikkalaisella ämpärimuovilla koristeltu, täynnä "featureita" oleva Tesla olisi ehkä se viimeinen valinta.

Ehkä joku Ferrari (mennään kunnolla yli sen tonnin per päivä) tai avo-Porsche "viikonloppureissuun". :D
 
Ihan samantekevää itelle mitä se maksaa, julkisiin en koske kuin kännissä.. :D
 
"Yhteiskäyttöauton" ongelma on se, että kaikki tarvii sitä autoa yhtä aikaa.

Eli viikonloppuisin, juhlapyhinä jne.

Yhteiskäyttöauto toimii lähinnä siihen, että saadaan ne satunnaiset pienet kodinkoneostokset yms. roudattua, muttei juuri muuhun.



Esim. oma auto on nyt seissyt (melkein) kaikki arkipäivät tuolla parkkipaikalla koskemattomana, mutta sitten kun tulee kesä niin melkein joka viikonlopulle on tiedossa joku reissu, joka on vaan ziljoona kertaa kätevämpi tehdä autolla kuin millään muulla kulkuvälineellä.



Ja autovuokraamot joutuvat ottamaan tämän saman asian huomioon hinnoittelussaan. Niillä pitää olla tarpeeksi autoja, että nämä kesän tapahtumarikkaat viikonloput sekä talven hiihtolomat saadaan katettua, ja sitten suurimman osan ajasta nämä autot seisoo käyttämättöminä -> suuret pääomakustannukset, jotka pitää kattaa niiden autojen vuokrissa.



Se, mikä oikeasti jonkin verran helpottaisi tätä ongelmaa on taksialan vapautuminen. Jos voisin vaatia järkevän korvauksen siitä, että samalla kun ajan (yksin) autollani mökilleni, kyytisin jonkun muun siihen 10km päähän mökistäni, sitten riittäisi se yksi auto kahden tai useamman hiukan eri paikkaan mutta lähelle toisiaan matkustavan kuljettamiseen. Nykyisellä taksilainsäädännöllä tämä vaan ei käytännössä toimi koska en voi pyytää tästä riittävää rahallista korvausta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylipäätään erikoista kuinka kova pala se tuntuu olevan monille että useat täällä asuu kaupungissa, ja voivat tehdä valintoja autoilunsa suhteen. Jos oot ite jo säästänyt siinä asunnon sijainnissa ja asut keskellä korpea, niin ei se nyt kenellekään oo yllätys jos oikeasti tarviit autoa jatkuvasti niin paljon että oma auto syytä olla. Silloin oot myös varmaan säästänyt asumiskustannuksista samaa suuruusluokkaa, niin ei oo mitään syytä olla muille katkerakaan autosta säästämisestä.

Ei ole kova pala ollenkaan. Itsekin asuin kaupungissa ja käytin julkisia aikoinaan. Se mitä en ymmärrä on, että tullaan tänne julistamaan totuunea se, miten yhteiskäyttöautot ja appsit ovat avain onneen yhdessä julkisen liikenteen kanssa. Ja varsinkin se, että suurin osa noista toimii vain ja ainoastaan pääkaupungissa eikä missään muualla. Mielestäni jos haluaa fiksua keskustelua, olisi parempaa sanoa "pääkaupunkiseudun autottomuus" tms. mutta turhaa on yleistää stadilaista näkemystä koskemaan koko Suomea.
 
Mielestäni jos haluaa fiksua keskustelua, olisi parempaa sanoa "pääkaupunkiseudun autottomuus" tms. mutta turhaa on yleistää stadilaista näkemystä koskemaan koko Suomea.

Aloittaja aika selkeästi kyllä pohjusti tilanteen, että keskustellaan tilanteista joissa autosta olisi mahdollista luopua. Missään kohtaa ei pyydetty mielipiteitä niiltä jotka asuu 30km päässä lähimmästä kaupasta, kun luonnollisesti tämä keskustelu on täysin järjetön sellaisessa tilanteessa oleville.

Ainoastaan tänne on tulleet ne autonomistajat yleistämään sitä kuinka kaikilla pitää olla auto tai on kelvotonta roskasakkia.
 
Ei ole kova pala ollenkaan. Itsekin asuin kaupungissa ja käytin julkisia aikoinaan. Se mitä en ymmärrä on, että tullaan tänne julistamaan totuunea se, miten yhteiskäyttöautot ja appsit ovat avain onneen yhdessä julkisen liikenteen kanssa. Ja varsinkin se, että suurin osa noista toimii vain ja ainoastaan pääkaupungissa eikä missään muualla. Mielestäni jos haluaa fiksua keskustelua, olisi parempaa sanoa "pääkaupunkiseudun autottomuus" tms. mutta turhaa on yleistää stadilaista näkemystä koskemaan koko Suomea.
Helsinki ei ole suomen ainoa kaupunki missä pärjää ilman autoa.
 
Varsinkin kun edes suurhelsingin alueella ne julkiset EI TODELLAKAAN toimi ympäri vuorokauden.
 
Heh, Saksassa (Sveitsi, Itävalta) just auto on parhautta. Kaikki ne pienet maisematiet maaseudulla ja vuoristosssa. Näkemistä ja kokemista riittää loputtomiin. Autobahnilla ei tarvitse vaivautua liikennenatseista, ne on hitaalla kaistalla paskat housuissa FIN-tunnuksella.

Kyllä se oma auto on vaan niin mukava, Helsingissäkin. Naisetkin yleensä tykkäävät miehestä, jolla on auto ja sen ylläpitokyky. Jopon tarakka ei herätä romanttisia tunteita perhearjessa.

Yhteiskäyttöhommat, niitä voi kokeilla ja palata sitten porvarilliseen omistamiseen kun alkaa vituttaa ;)
 
Silloin kannattaa muuttaa alueelle missä julkisilla pääsee, oma valintahan tuo on.
Siis oikesti? luulet näköjään että kaikki mahtuvat asumaan sille samalle alueelle missä sinä EHKÄ voit käyttää julkisia tai sellaiselle alueelle missä jo yksikertainen duunimatka vaatii useamman vaihdon ja ruuhka-aikojen ulkopuolella ja iltaisin/öisin olet kokonaan julkisten ulkopuolella?

Haloo.

Oma valinta my ass.en tiedä missä itse budjaat mutta itse niin keskustassa kun kantakaupungissa sekä espoon puolella useilla eri alueilla asuneena voin omasta kokemuksesta sanoa että harvassa oli ne asuinpaikat missä hyvällä omallatunnolla pystyi sanomaan että julkiset toimi.
 
Mietin itsekin autosta luopumista, olen ajanut leasingilla viimeiset kymmenen vuotta ja kulkenut sillä työmatkat. Asun Helsingissä ja nykyään metro kulkee lähes ovelta ovelle Espooseen.

Metron tulon jälkeen meidän alueelta on kuitenkin bussilinjoja vähennetty ja lapsen päiväkotiviennit ja sieltä töihin menisi lapsen kanssa turhan pitkäksi kävelyksi tai pyöräilyksi (mikä talvella tai sateella ei ole niin hauskaa). Sama toiseen suuntaan. Nykyisessä tilanteessa kaikki työ- ja päiväkotimatkoihin käytetty aika on jostain muusta pois, joten koen auton järkeväksi tässä vaiheessa. Lisäksi oman perheen luona pitää käydä aika usein toisessa kaupungissa, joten julkisilla tuo matka ei ole millään tavoin järkevä jos siihen ei halua käyttää puolta päivää. Mökillekään ei toki päästä julkisilla mitenkään koko matkaa.

Mekin tilaillaan kerran viikossa ruuat suoraan ovelle koska väsyneen lapsen kanssa töiden jälkeen kauppaan lähtö autolla tai ilman voi olla yhtä helvettiä. Vaikka autoilu on aivan järjettömän kallista, pidän vapaudesta että voin lähteä vaikka keskellä yötä minne haluan. Lapsen kannaltakin tietysti etu, että hoitoon voi lähteä välittömästi jos jotain sattuu.

Mietitään varmaan uudelleen autoilun järkevyyttä sitten muutaman vuoden päästä kun jälkikasvu osaa liikkua itsekin johonkin suuntaan. Nykyisellään infra ei toimi meidänkään kohdalla ihan täydellisesti.
 
Siis oikesti? luulet näköjään että kaikki mahtuvat asumaan sille samalle alueelle missä sinä EHKÄ voit käyttää julkisia tai sellaiselle alueelle missä jo yksikertainen duunimatka vaatii useamman vaihdon ja ruuhka-aikojen ulkopuolella ja iltaisin/öisin olet kokonaan julkisten ulkopuolella?
Näin se tuntuu olevan hesalaisten (joiksi luen espoolaiset ja vantaalaisetkin) näkökulmasta; jollet asu kehäkolmosen sisäpuolella niin oma on vikasi kun asut korvessa jossa ei ole palveluita.

Olisihan se tietty mielenkiintoista nähdä kun kaikki suomen tehtaat, voimalat, metsät ja turvesuot missä ihmisiä vielä näkyy työskentelevän, ahdettaisiin Kehä-III:n sisälle.


Ei ole mitenkään ihme että iso osa suomalaisista on sitä mieltä että hesalle voitaisiin antaa itsenäisyys ja laittaa rajat kiinni... :D
 
Siis oikesti? luulet näköjään että kaikki mahtuvat asumaan sille samalle alueelle missä sinä EHKÄ voit käyttää julkisia tai sellaiselle alueelle missä jo yksikertainen duunimatka vaatii useamman vaihdon ja ruuhka-aikojen ulkopuolella ja iltaisin/öisin olet kokonaan julkisten ulkopuolella?

Haloo.

Oma valinta my ass.en tiedä missä itse budjaat mutta itse niin keskustassa kun kantakaupungissa sekä espoon puolella useilla eri alueilla asuneena voin omasta kokemuksesta sanoa että harvassa oli ne asuinpaikat missä hyvällä omallatunnolla pystyi sanomaan että julkiset toimi.
Ei varmaan kaikki mahdukkaan. Mutta ainakin toistaiseksi tänne mahtuu vielä, ja kulkea voi myös iltaisin/yöllä julkisilla.
 
Ei varmaan kaikki mahdukkaan. Mutta ainakin toistaiseksi tänne mahtuu vielä, ja kulkea voi myös iltaisin/yöllä julkisilla.

En kyllä oikein keksi mitään syytä miksi jonkun joka ei halua asua kaupungissa pitäisi muuttaa sellaiseen. Aiheuttaa vaan haittaa itselleen ja muille.
 
Näin se tuntuu olevan hesalaisten (joiksi luen espoolaiset ja vantaalaisetkin) näkökulmasta; jollet asu kehäkolmosen sisäpuolella niin oma on vikasi kun asut korvessa jossa ei ole palveluita.

Olisihan se tietty mielenkiintoista nähdä kun kaikki suomen tehtaat, voimalat, metsät ja turvesuot missä ihmisiä vielä näkyy työskentelevän, ahdettaisiin Kehä-III:n sisälle.


Ei ole mitenkään ihme että iso osa suomalaisista on sitä mieltä että hesalle voitaisiin antaa itsenäisyys ja laittaa rajat kiinni... :D
Kenen muunkaan vika se on jos asuu metsässä ja valittaa ettei ole palveluita?
 
Se vain tuntuu olevan että suurin osa näistä "autottomista" on näitä sinkkuja tai lapsettomia...
Helppo keulia kun ei ole kuin oma takamus tulen alla.

Se arki ilman autoa ihan kehän sisälläkin oli välillä yhtä helvettiä, been there,done that.Kaikki kauppareissut,neuvolareissut, harrastukset ynnä muut ja mulla meni hermot esikoisen syntymisen jälkeen, sen 1/2 vuotta yritettiin toimia mutta lopulta se terve järki ja vuorokauden rajalliset tunnit vei voiton ja auto tuli takaisin.Ja tuolloin asuin radan vieressä, 150 metriä juna-asemalle, 50 metriä dosäpysäkille...ja silti sai aina häslätä jos vähääkään jotenkin muuten liikuit kuin vain lähikauppaan tai duuniin.
 
En kyllä oikein keksi mitään syytä miksi jonkun joka ei halua asua kaupungissa pitäisi muuttaa sellaiseen. Aiheuttaa vaan haittaa itselleen ja muille.
Ei pidäkkään. Aloituksessa pohdittiin autoilusta luopumista, ja kaupungissa se on mahdollista.
 
Kenen muunkaan vika se on jos asuu metsässä ja valittaa ettei ole palveluita?
Luulen että siitä tulisi vielä kovempi valitus jos kaikki ihan oikeasti muuttaisi sinne hesaan - ei se nyt jo valmiiksi paska julkinen liikenne ja autokaaos siitä yhtään paremmaksi muuttuisi.

Ongelma on siis näkökulma "muuta tänne" sen sijaan että edes perustavanlaatuinen julkinen liikenne rakennettaisiin muualle.

Suomessahan julkiset ovat täysi vitsi, varsinkin ulkopaikkakuntalaisille / turisteille. Kaikenlaista helvetin lippua ja automaattia ja mikä lappu käy dösään, millä pääsee ratikalla. En ole oikeastaan missään törmännyt niin huonoon julkiseen kuin suomessa. Lontoossakaan ei tarvitse muuta kuin luotto-/pankkikortilla koskea lukijaan bussissa ja matka alkaa (ja maksimisumma per päivä on automaattinen). Jossain tsekeissä saa lähes mistä tahansa lipun jolla voi mennä niin bussilla, metrolla kuin vaikka paikallisella "hiihtohissillä"...
 
Ei pidäkkään. Aloituksessa pohdittiin autoilusta luopumista, ja kaupungissa se on mahdollista.

Aloituksessa pohdittiin autoilusta luopumista tilanteessa jossa se on järkevästi mahdollista. Ei suinkaan ratkaisuksi kaikille asuinpaikasta riippumatta.

Henkilökohtaisesti oon kulkenut vuosikaudet töihin ja kaupoille autolla (harrastuksiin siitä ei silloinkaan ollut mitään iloa), kunnes sitten muutin kaupunkiin asumaan ja totesin että auton pitäminen täällä olisi täysin järjetöntä. Eli ei todellakaan tarvii mulle saarnata siitä mikä on kaupungissa ja/tai maalla mahdollista ja mikä ei.

Jossain kaupunkien ulkopuolella taas on ihan järkevää olla auto. Ja kaupungissakin asuessa voi olla järkevää olla auto. Mua lähinnä vituttaa nää sankarit jotka nimenomaan haluaa tuputtaa tätä "auto on pakko olla" agendaa, kun se ei suurella osalla kaupungissa asuvista ole enää mikään välttämättömyys, vaan saattaa jopa olla ylimääräinen taakka.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on perheessä kaksi autoa, joista toista tarvitaan päivittäin työmatkoihin. Toinen auto puolestaan on 70% ajasta seisonnassa ja otetaan ajoon ainoastaan tarvittaessa. Nykyisin liikennekäytöstä poisto on niin nopea ja vaivaton toimenpide, että sitä kannattaa harkita, jos autoa tarvitsee vain harvakseltaan. Vakuutus ja verot katkeavat välittömästi, mutta Trafi veloittaa tapahtumasta jonkin verran, joten aivan muutaman päivän tähden ei seisonnassa ole järkeä.
Kannattaa muistaa myös kusipäinen minimimaksu verosta. Päivänkin ajosta saattaa napsahtaa se 10 euroa, jos laskun pistävät. En ole ihan varma miten tuo menee, jos pysyvämmin käyttää on/off mahdollisuutta.

Mulla oli siis tilanne se, että otin auton nimiini, hain vikalistan ja pistin seisontaan, kun korjailin hiljakselteen. Seisonta-ajaksi tuli lopulta joku reilu 1 kk ja kiitokseksi napsahti 10 euron lappu siitä yhdestä päivästä. Kyllä muuten vitutti. Melkein heti perään sitten tuli lasku koko vuodelta.
 
itsehän ajelen n. 3-4kk vuodesta museoautoilla...ei käyttömaksua ja vakuutus 60€ vuosi.
Käyttis kesät seisonnassa.
Vaatii toki sen että on muutama museoajoneuvo tallissa.
:cigar2:
 
Luulen että siitä tulisi vielä kovempi valitus jos kaikki ihan oikeasti muuttaisi sinne hesaan - ei se nyt jo valmiiksi paska julkinen liikenne ja autokaaos siitä yhtään paremmaksi muuttuisi.

Ongelma on siis näkökulma "muuta tänne" sen sijaan että edes perustavanlaatuinen julkinen liikenne rakennettaisiin muualle.
Päinvastoin: Mitä suurempi on asukastiheys tietyllä alueella, sitä tehokkaampi joukkoliikenne on mahdollista toteuttaa (erityisesti raideliikenne toimii hyvin suurilla massoilla). Jos asutus on hajallaan, niin tuloksena on juuri näitä pari kertaa tunnissa meneviä bussilinjoja. Lisääntynyt/lisääntyvä asukastiheys tosin tarkoittaa, että yksityisautoilu kärsii, koska ei ole mielekästä rakentaa järjetöntä määrää moottoriteitä joka paikkaan.

Toinen asia on sitten se, että kaikki eivät voi muuttaa pääkaupunkiseudulle, koska rakentamisvauhti ei pysy perässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 657
Viestejä
4 538 092
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
FinB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom