Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Helsingissä oleskeluun pitää laskea liikennekulujen lisäksi myös todella korkeat asumiskulut ja huonosta ilmanlaadusta epäilemättä pikkuhiljaa seuraavat terveyshaitat, puhumattakaan ns "vitun naapurit" stressistä. Jos ei ole omaa autoa, niin joutuu hankkimaan sen kausikortin aina ja lisäksi kuluu rahaa vähintään toinen mokoma takseihin, kun julkisella ei vain aina pääse, sielläkään..
---------------
JOS yksityisautoilua haluttaisiin vähentää, julkinen liikenne pitäisi hoitaa s.e. liput on euron / vuorokausi ja voimassa olevalla lipulla saa myös selkeän alennuksen takseissa. *Lisäksi julkinen liikennöinti pitäisi olla oikeasti ympärivuorokautista, s.e. 0000- 0600 pääsisi kaikkialta ainankin kerran tunnissa. Jos liikennöinti loppuu klo 22, niin se on ihan liian aikaista.
Helsingissä on huonompi ilmanlaatu kuin harvemmin asutuilla seuduilla Suomessa, mutta ilmanlaatu on suoranaisesti huono melko harvoin. Lähinnä talvella tuulettomina pakkaspäivinä ja keväisin, kun hiekoitushiekka pöllyää ja nastarenkaat jauhavat asvalttia pölyksi.Helsingissä oleskeluun pitää laskea liikennekulujen lisäksi myös todella korkeat asumiskulut ja huonosta ilmanlaadusta epäilemättä pikkuhiljaa seuraavat terveyshaitat, puhumattakaan ns "vitun naapurit" stressistä. Jos ei ole omaa autoa, niin joutuu hankkimaan sen kausikortin aina ja lisäksi kuluu rahaa vähintään toinen mokoma takseihin, kun julkisella ei vain aina pääse, sielläkään..
Ei taksilla ajelua kannata julkisin voimin edistää, koska taksilla ajelu saastuttaa ja ruuhkauttaa ihan yhtä paljon kuin yksityisautoilu. Tällaisissa ehdotuksissa kannattaa muistaa myös se, että kuka lystin maksaa? Jos matkustaja ei maksa, niin vaihtoehtona on verotuksen kiristäminen.JOS yksityisautoilua haluttaisiin vähentää, julkinen liikenne pitäisi hoitaa s.e. liput on euron / vuorokausi ja voimassa olevalla lipulla saa myös selkeän alennuksen takseissa. *Lisäksi julkinen liikennöinti pitäisi olla oikeasti ympärivuorokautista, s.e. 0000- 0600 pääsisi kaikkialta ainankin kerran tunnissa. Jos liikennöinti loppuu klo 22, niin se on ihan liian aikaista.
Ja siis laskea se +2h per päivä tehokkaaseen palkalliseen työaikaan lisää kun se ei kulu autossa istumiseen?
Ja ne elämänlaadusta tulevat lisävuodet, varmaan 5-10 vuotta?
Eli mitäpä jos nyt vaan keskityttäis siihen aloituspostauksessa määriteltyyn tilanteeseen, jossa asuinpaikka on jo kiinnitetty kaupunkiin järjellisten palveluiden lähelle.
Kyllä mulla oli lyhyemmät työmatka-ajat autolla, vaikka asunto ja työpaikka oli kantakaupungissa. Tämä kertautuu, jos asuu kantakaupungin ulkopuolella.Ja siis laskea se +2h per päivä tehokkaaseen palkalliseen työaikaan lisää kun se ei kulu autossa istumiseen?
Ja ne elämänlaadusta tulevat lisävuodet, varmaan 5-10 vuotta?
Eli mitäpä jos nyt vaan keskityttäis siihen aloituspostauksessa määriteltyyn tilanteeseen, jossa asuinpaikka on jo kiinnitetty kaupunkiin järjellisten palveluiden lähelle.
Miten sen nyt ottaa.. Sinne pysäkille kävelyyn ja vaihtoihin menee helposti autossa istumista enemmän aikaa, jos ei käy todella hyvä tuuri sekä työpaikan, että kodin suhteen. Lisäksi julkiset liikkuvat silloin, kuin liikkuvat, joten niitä voi joutua helposti odottelemaan. tai sitten joutuu odottelemaan turhaan perillä. Lisäksi
Asuinpaikkakulut pitää jokatapauksessa ottaa huomioon.
Itse pitäisin 5-10 vuotta aikaa melko isona asiana.
Mitä taas autoon tulee, niin se sitten "tuo ne palvelut etenpääkin lähemmäs". Ei niitä rusinoita nyt tuolla tavoin voida käydä pullasta poimimaan!
Muuta sitten otsikko pois tuollaisesta yleisestä muodosta, jos aiot keskustella vain hyvin suppeasta joukosta.
Jaa, no, itse lähinnä olen todennut että julkinen liikenne esim Joensuussa ei vain ole käyttökelpoinen / järkevä. Ei kuitenkaan ole ihan pieni paikkakunta ja kokemusta on yli 10 vuoden ajalta (Alle 5 km "keskustasta").Kyllä, minustakin se 5-10 vuotta on erittäin merkittävä aika, enkä siksi voisi enää kuvitellakaan romahduttavani elämäni laatua muuttamalla takaisin jonnekin missä kaikki palvelut ja ystävät on hankalasti saavutettavissa.
En ole ketjun aloittaja enkä voi otsikkoa muokata. Siinä aloituspostauksessa on kuitenkin hyvin selvästi alustettu se mistä täällä on tarkoitus keskustella. Ja niihin asioihin ei selvästi ole missään kohtaa sisällytetty autotonta elämää Nurmijärvellä tai vieläkin pienemmillä paikkakunnilla, vaan sen mahdottomuutta on tänne tulleet ihan pyytämättä huutamaan kaikki autonomistajat ties mistä pikkupaikkakunnilta. Vaikka se on varmasti kaikille täällä päivänselvää että autottomuus jossain sellaisella sijainnilla on kovin vaikeaa.
Jos ei ymmärrä lukea aloituspostausta otsikkoa pidemmälle, niin turha valittaa siitä kun huomautetaan että keskusteluun tuodaan täysin aiheeseen liittymättömiä seikkoja.
Jaa, no, itse lähinnä olen todennut että julkinen liikenne esim Joensuussa ei vain ole käyttökelpoinen / järkevä. Ei kuitenkaan ole ihan pieni paikkakunta ja kokemusta on yli 10 vuoden ajalta.
Jos aloittaja lukee lirpaketta, niin hän voi varmaankin otsikkoa muokata.
Jos aloittaja lukee lirpaketta, niin hän voi varmaankin otsikkoa muokata.
....Jos julkinen liikenne on vaihtoehto.Minkälainen muutos otsikkoon olisi tarpeen
Otsikkoa muutettu.....Jos julkinen liikenne on vaihtoehto.
Tähän mennessä taksikanta on kyllä ollut huomattavasti uudempaa, ja näinollen huomattavasti vähäpäästöisempää, kuin yksityisautot joiden keski-ikä on se 12-vuotta.Ei taksilla ajelua kannata julkisin voimin edistää, koska taksilla ajelu saastuttaa ja ruuhkauttaa ihan yhtä paljon kuin yksityisautoilu. Tällaisissa ehdotuksissa kannattaa muistaa myös se, että kuka lystin maksaa? Jos matkustaja ei maksa, niin vaihtoehtona on verotuksen kiristäminen.
Muuta tänne on realistinen vaihtoehto jos halutaan luopua autosta. Julkista liikennettä ei kannata pienille ihmismäärille tuottaa.Luulen että siitä tulisi vielä kovempi valitus jos kaikki ihan oikeasti muuttaisi sinne hesaan - ei se nyt jo valmiiksi paska julkinen liikenne ja autokaaos siitä yhtään paremmaksi muuttuisi.
Ongelma on siis näkökulma "muuta tänne" sen sijaan että edes perustavanlaatuinen julkinen liikenne rakennettaisiin muualle.
Suomessahan julkiset ovat täysi vitsi, varsinkin ulkopaikkakuntalaisille / turisteille. Kaikenlaista helvetin lippua ja automaattia ja mikä lappu käy dösään, millä pääsee ratikalla. En ole oikeastaan missään törmännyt niin huonoon julkiseen kuin suomessa. Lontoossakaan ei tarvitse muuta kuin luotto-/pankkikortilla koskea lukijaan bussissa ja matka alkaa (ja maksimisumma per päivä on automaattinen). Jossain tsekeissä saa lähes mistä tahansa lipun jolla voi mennä niin bussilla, metrolla kuin vaikka paikallisella "hiihtohissillä"...
Jaa metroonkin, mukava tietää.Sama lippu käy kaikkiin, ellei ota halvempaa pelkkää ratikkalippua, tosi vaikeaa. Reittiopaskin on loistava.
Jaa metroonkin, mukava tietää.
Jos sisäinen lippu riittää niin maksat vain 55e/kk, tuo on halpa.Jos jonkun mielestä julkisilla toimiminen suurhesan aluella on jotenki mukavaa ja halpaa niin mikäs siinä...
esim. seutu3 kuukausitsetin hinta on rapeat 160€ /kk jota ei todellakaan voi pitää halpana.
tämä siis jos satut työskentelmään muualla kuin aivan "suurhelsingissä"
tuo 158€/kk tekee jo yksinään sen reilut 1800€ vuodessa ja päälle ne satunnaiset taksilla ajelut puhumattakaan auton vuokrista jos vaikka satut tarvitsemaan...
tuohon rahaan fiksumpi ihminen tyytyy vähän vanhempaan autoon ja loppupelissä et saamari todellakaan maksa siitä vapaudesta kovinkaan paljon extraa.
On se hyvä siellä lapsettomana ja lapsenmielisenä huudella miten se julkinen liikenne toimii kun sattuu olemaan hyvä tuuri asuinpaikan ja pysäkkien/asemien suhteen.kuinkahan moni suurhelsingin alueella(espoo vantaa ja stadi) oikeasti asuu niin lähellä julkisia että suoraan vaan ovesta spåraan ja poks?
Jos sisäinen lippu riittää niin maksat vain 55e/kk, tuo on halpa.
puhuinko SISÄISESTÄ lipusta?puhuinko?
Miksi yrität koko ajan kääntää asiat? edelleen, suurin osa kantakaupungissakin asuvista EI TODELLAKAAN käy työssä siinä "vieressä", mun tuttavapiirissä lähes kaikki reissaavat SUURhelsingin alueella ja tuolloin tarttet sen 2- tai 3-alueen lipun jos kuljet julkisilla.esmes KUKAAN mun tutuista jotka asuu siinä ebboon/kirkkisen rajoilla tai pohjoisessa nurmijärvi tuusula kerava-akselilla ei todellakaan kulje julkisilla vaikka niitä kyllä kulkee, on vain oikeasti sen verran työlästä ja aikaa vievää puuhaa.suurhelsinki on siinä niemen ulkopuolella sen verran hajallaan että julkiset vaan on yksi vitsi.Varsinkin jos kuljet poikittaisliikenteessä...
julkisilla kyllä pääsee jos haluaa mutta en tiedä kenen pää kestää tuhlata vuodessa satoja tunteja bussissa/junassa/spårassa/metrossa istumiseen kun autolla hoidat saman asian murto-osassa ajasta?
Se osa ihmisiä jotka OIKEASTI asuvat helsingin keskustan ja esikaupunkialueen sisällä ja jotka pystyvät helposti käyttämään julkisia on kuitenkin pieni osa siitä koko asukasmassasta mikä suurhesan alueella asuu.
Edelleen, se helsinginniemi jäis äkkiä ahtaaksi jos kaikki sulloutuis siitä rusalta etelään...itse pohjois-haagassa asuneena voin sanoa että edes tuolta ei päässyt kulkemaan säännöllisen säännöttömästi...eli ei myöhään illalla/yöllä/aamulla.
Verrattuna suuren maailman isompien kaupunkien joukkoliikenteeseen hesan joukkoliikenne on kallista ja naurettavan rajoittavaa.
Sä missaat tahallas taas koko mun pointin.oletko mielestäsi jotenkin sankari?
Vastaapas nyt sitten käyvätkö KAIKKI kaupungissa,siis esikaupunki + keskusta, töissä samalla alueella?
Eivät käy.onko liian vaativa ajatustehtävä?Suurin osa kun käy ulkopuolella töissä...eli aivan samoinpäin kuin sinä trollaat espoolaisilla.
Sä et vaan nyt tunnu ymmärtävän sitä yksikertaista faktaa miten harvassa on ne itse kaupungissa asuvat jotka oikeasti pystyvät elämään julkisten varassa.varsinkaan siinä vaiheessa kun aletaan leikkimään kotia.suahan se ei koske joten oma totuutesi on absoluuttinen?
Sinä esitit tilanteen missä tarvitaan kallista lippua, vastapainoksi kerroin kuinka halvalla voi päästä. Eiköhän noita sisäisiäkin lippuja myydä paljon, vaikka kukaan tuttusi ei sillä pärjäisikään.puhuinko SISÄISESTÄ lipusta?puhuinko?
Miksi yrität koko ajan kääntää asiat? edelleen, suurin osa kantakaupungissakin asuvista EI TODELLAKAAN käy työssä siinä "vieressä", mun tuttavapiirissä lähes kaikki reissaavat SUURhelsingin alueella ja tuolloin tarttet sen 2- tai 3-alueen lipun jos kuljet julkisilla.esmes KUKAAN mun tutuista jotka asuu siinä ebboon/kirkkisen rajoilla tai pohjoisessa nurmijärvi tuusula kerava-akselilla ei todellakaan kulje julkisilla vaikka niitä kyllä kulkee, on vain oikeasti sen verran työlästä ja aikaa vievää puuhaa.suurhelsinki on siinä niemen ulkopuolella sen verran hajallaan että julkiset vaan on yksi vitsi.Varsinkin jos kuljet poikittaisliikenteessä...
julkisilla kyllä pääsee jos haluaa mutta en tiedä kenen pää kestää tuhlata vuodessa satoja tunteja bussissa/junassa/spårassa/metrossa istumiseen kun autolla hoidat saman asian murto-osassa ajasta?
Se osa ihmisiä jotka OIKEASTI asuvat helsingin keskustan ja esikaupunkialueen sisällä ja jotka pystyvät helposti käyttämään julkisia on kuitenkin pieni osa siitä koko asukasmassasta mikä suurhesan alueella asuu.
Edelleen, se helsinginniemi jäis äkkiä ahtaaksi jos kaikki sulloutuis siitä rusalta etelään...itse pohjois-haagassa asuneena voin sanoa että edes tuolta ei päässyt kulkemaan säännöllisen säännöttömästi...eli ei myöhään illalla/yöllä/aamulla.
Verrattuna suuren maailman isompien kaupunkien joukkoliikenteeseen hesan joukkoliikenne on kallista ja naurettavan rajoittavaa.
Monelllako prosentilla alueella asuvista on niin hyvä tilanne, että sillä halvalla lipulla selviää ongelmitta?Sinä esitit tilanteen missä tarvitaan kallista lippua, vastapainoksi kerroin kuinka halvalla voi päästä. Eiköhän noita sisäisiäkin lippuja myydä paljon, vaikka kukaan tuttusi ei sillä pärjäisikään.
Monelllako prosentilla alueella asuvista on niin hyvä tilanne, että sillä halvalla lipulla selviää ongelmitta?
Ja sillä saa ajaa 30 päivänä vuodessa, onhan se jo enemmän kuin päivä per joka toinen viikko.Museoautoilla ei ole vuotuista käyttömaksua...
Turha ongelmaa on mitenkään rajata vuorotyöläisiin. Kyllä sitä helposti on täysin kusessa parhaimpaan joukkoliikenneaikaan sisäisessä liikenteessä, jos vähänkin väärään suuntaan joukkoliikennevirtoihin nähden joutuu kulkemaan. Kumma kun Helsingissä tykätään pyöräillä. SattumaakoTämä luku ei kuitenkaan tietenkään kerro mitään siitä, kuinka hyvin ne reitit toteutuu kullekin. Esim. niillä vuorotyöläisillä voi edelleen olla haasteita kulkea julkisilla töihin, mutta sitä ongelmaa ei kalliimpi lippu myöskään ratkaise.
Turha ongelmaa on mitenkään rajata vuorotyöläisiin. Kyllä sitä helposti on täysin kusessa parhaimpaan joukkoliikenneaikaan sisäisessä liikenteessä, jos vähänkin väärään suuntaan joukkoliikennevirtoihin nähden joutuu kulkemaan. Kumma kun Helsingissä tykätään pyöräillä. Sattumaako
Joskus kyllä olen pohtinyt sitäkin, että mikä saatanan aivovamman takia metrokin pistetään kiinni naurettavan aikaisin.
Ei ole riittävästi käyttäjiä, joten tulee liian kalliiksi. Onneksi junat kulkevat myös yömyöhään varsin mukavasti.Joskus kyllä olen pohtinyt sitäkin, että minkä saatanan aivovamman takia metrokin pistetään kiinni naurettavan aikaisin.
Ja sillä saa ajaa 30 päivänä vuodessa, onhan se jo enemmän kuin päivä per joka toinen viikko.
Automobiili: Museoajoneuvoja koskevat säännöt houkuttavat rahantekoon – onnistuu autolla ja älykännykällä, lakipykälässä porsaanreikäIltasanomat sanoi:Yleisestä harhaluulosta poiketen museoajoneuvolla ei myöskään ole lakiin sidottua 30 päivän ajoaikarajoitetta.
”Sallituista ajoajoista kysellään. On huomattu jopa Trafin asiantuntijalta varmistaa, että se ns. sallittu ajoaika (30 päivää vuodessa) ei ole lain määräämä juttu. Ei niin, se on vakuutusyhtiöiden määräämä. Joku jopa haaveili tämän tiedon turvin tekevänsä museoajoneuvostaan Uber-taksin”, Automobiili kirjoittaa orastavasta ilmiöstä selvästi huolestuneena.
No tartuhan toki tuohon yksittäiseen kommenttiin, kun se varsinainen viesti tuli siinä loppupuoliskolla. Turha rajata yhtään mitenkään, kun enemmistölle joukkoliikenne on paskaa vaikka asuisit Helsingissä. Ja tätä vastaanhan sä olet jo usean viestin ajan jankuttanut. Mihin perustat näkemyksesi, että autotta hyvin pärjäävien joukko olisi erityisen suuri? Siis edes Helsingissä. Kaikki käytönnön kokemukseni kun kertovat, että ihmiset on lähinnä vittuuntuneita huonosti palvelevaan hitaaseen joukkoliikenteeseen. Ja ei pidä sitten tulkita, että joukkoliikenteen haukkuminen olisi jotenkin hyökkäys autottomuutta vastaan. Kivahan se olisi, jos kaikki natsaisi yhteen hyvin.Juuh, lausahdus "esimerkiksi syystä X" on juuri tunnettu siitä että sillä pyritään rajaamaan syy vain siihen. Täällä ketjussa on ties miten monta syytä listattuna sille, mikä voi estää/hankaloittaa julkisten käyttöä, valitse niistä ihan mikä tahansa.
Junat on kivat, jos sattuu menemään oikeaan suuntaan. Tosin eikö junien kulkeminen olisi ihan järkevä argumentti myös metron operoinnille. Tuskin niitä juniakaan tyhjinä ajetaan tai paljon metrosta poikkeavalla kulurakenteella. Mun on hankala uskoa, että esim. viikonloppuisin ei olisi metron käyttäjiä, kun bussit kotiin on tupaten täynnä. Ensin rakennetaan länsimetro, jolla paskotaan bussilinjat ja sitten pistetään metro kiinni ja ajetaan porukka kotiin busseillaEi ole riittävästi käyttäjiä, joten tulee liian kalliiksi. Onneksi junat kulkevat myös yömyöhään varsin mukavasti.
No tartuhan toki tuohon yksittäiseen kommenttiin, kun se varsinainen viesti tuli siinä loppupuoliskolla. Turha rajata yhtään mitenkään, kun enemmistölle joukkoliikenne on paskaa vaikka asuisit Helsingissä. Ja tätä vastaanhan sä olet jo usean viestin ajan jankuttanut. Mihin perustat näkemyksesi, että autotta hyvin pärjäävien joukko olisi erityisen suuri? Siis edes Helsingissä. Kaikki käytönnön kokemukseni kun kertovat, että ihmiset on lähinnä vittuuntuneita huonosti palvelevaan hitaaseen joukkoliikenteeseen. Ja ei pidä sitten tulkita, että joukkoliikenteen haukkuminen olisi jotenkin hyökkäys autottomuutta vastaan. Kivahan se olisi, jos kaikki natsaisi yhteen hyvin.
On Helsingissäkin alueita, joissa ei olisi kiva olla pelkästään julkisen liikenteen varassa. Pohjois- ja Koillis-Helsingistä jo matka keskustaan voi kestää aika kauan, jos ei ole juna-asemaa lähellä.Perustan tämän ihan yhtälailla omiin ja oman tuttavapiirini kokemuksiin. Ne ongelmat tuntuu joukkoliikenteen kanssa alkavan lähinnä jos asuu Vantaalla, tai Espoon luoteisemmissa osissa.
No tartuhan toki tuohon yksittäiseen kommenttiin, kun se varsinainen viesti tuli siinä loppupuoliskolla. Turha rajata yhtään mitenkään, kun enemmistölle joukkoliikenne on paskaa vaikka asuisit Helsingissä. Ja tätä vastaanhan sä olet jo usean viestin ajan jankuttanut. Mihin perustat näkemyksesi, että autotta hyvin pärjäävien joukko olisi erityisen suuri? Siis edes Helsingissä. Kaikki käytönnön kokemukseni kun kertovat, että ihmiset on lähinnä vittuuntuneita huonosti palvelevaan hitaaseen joukkoliikenteeseen. Ja ei pidä sitten tulkita, että joukkoliikenteen haukkuminen olisi jotenkin hyökkäys autottomuutta vastaan. Kivahan se olisi, jos kaikki natsaisi yhteen hyvin.
Niin mikä punavihreä kupla Aikalailla uskomattomalta kuulostaa, jos kaikkialle pääset julkisilla nopeammin. Ettei nyt vaan olisi luulosta kyse. Toki en tiedä miten nopeasti kävelet/juokset, mutta käytännössä lähes mistä tahansa pääsee omalla autolla nopeammin etenemään, jos kävelyä tulee 1-2 km lähimpään joukkoliikennesolmuun. Ja siis nimenomaan solmuun, lähibussilla ehkä pääset kävelemällä vähemmän, mutta aika voi moninkertaistua kun vaihdot ei osu mitenkään.Perustan tämän ihan yhtälailla omiin ja oman tuttavapiirini kokemuksiin. Ne ongelmat tuntuu joukkoliikenteen kanssa alkavan lähinnä jos asuu Vantaalla, tai Espoon luoteisemmissa osissa. Mulla menisi aivan kaikkiin, niin työ- kuin harrastusreissuihinkin enemmän aikaa omalla autolla, kustannuksista sitten puhumattakaan. Ja niihin tavarankuljetuksiin, viikonloppureissuihin ym. nyt saa tosiaan auton vuokrattua sen verran helposti, että en näe ongelmaa. Lähipiirissä on useampia lapsiperheitä (jotka on moneen otteeseen mainittu esimerkkinä siitä mihin aina tarvitsee auton) jotka pärjää Helsingissä ja Espoossa vallan mainiosti ilman autoa.
Höpö höpö. Ihan samanlailla ignoreen meni kaikki oleelliset pointit kuten tuossa yllä toisenkin keskustelijan kanssa.Ja niin, tosiaan tartuin viestisi kaikkiin pointteihin, paitsi siihen metroon. Ja siitä olen kanssasi ihan täysin samaa mieltä.
...
Se osa ihmisiä jotka OIKEASTI asuvat helsingin keskustan ja esikaupunkialueen sisällä ja jotka pystyvät helposti käyttämään julkisia on kuitenkin pieni osa siitä koko asukasmassasta mikä suurhesan alueella asuu.
...
Verrattuna suuren maailman isompien kaupunkien joukkoliikenteeseen hesan joukkoliikenne on kallista ja naurettavan rajoittavaa.
Niin mikä punavihreä kupla Aikalailla uskomattomalta kuulostaa, jos kaikkialle pääset julkisilla nopeammin. Ettei nyt vaan olisi luulosta kyse. Toki en tiedä miten nopeasti kävelet/juokset, mutta käytännössä lähes mistä tahansa pääsee omalla autolla nopeammin etenemään, jos kävelyä tulee 1-2 km lähimpään joukkoliikennesolmuun. Ja siis nimenomaan solmuun, lähibussilla ehkä pääset kävelemällä vähemmän, mutta aika voi moninkertaistua kun vaihdot ei osu mitenkään.
Yksi käytännön esimerkki niinkin maaseudulta kuin Niittykumpu-Keilaniemi. 100 m Niittykummun metroaseman vierestä lähtien pääset nopeammin Keilaniemeen, koska metron odotusajat + kävelyyn loppupäässä menee tuplat mitä omalla autolla. Kaupunkipyörät muutti yhtälöä, ainoa ongelma että niitä ei tietysti aina ole oikeassa paikassa.
Autolla ei ole tarvetta mennä joukkoliikennesolmuihin Edelleen, jos ei ole jumalaton tuuri, että yksi nopea linja tai max. yksi vaihto kulkee siten, että pääsee ovelta ovelle, niin homma kusee. Ei tarvitse montaa sataa metriä olla kävelyä, kun se muodostuu jo merkittäväksi hidastukseksi.Se hauskuushan tässä on se, että mulla on merkittävästi lyhyempi matka sporapysäkille (jonka kautta pääsee nopeammin joukkoliikennesolmuihinkin kuin autolla) kuin mitä olisi keskimäärin parkkipaikalle. Ja se parkkipaikan metsästys ja kävelyt tulee luonnollisesti reittien toisissakin päissä vastaan.
Autolla ei ole tarvetta mennä joukkoliikennesolmuihin
Eli ollaan samaa mieltä, että tämä vihervetoinen liikennesuunnittelu pk-seudulla on aivan täysin perseestä ja epäonnistunut, kun autolla sun mukaan ei pääse ja valtavan enemmistön mukaan joukkoliikenne ei palvele kunnolla?Ei toki, niitä vaan on aika monella matkalla mahdotonta välttääkään. Ja ne aamuiset autoletkat ei meinaan vedä kyllä yhtään.
Eli ollaan samaa mieltä, että tämä vihervetoinen liikennesuunnittelu pk-seudulla on aivan täysin perseestä ja epäonnistunut, kun autolla sun mukaan ei pääse ja valtavan enemmistön mukaan joukkoliikenne ei palvele kunnolla?