Vivaldi - Uusi selain Operan entiseltä CEO:lta

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Siinä asetuksissa kun hakee profile (ainakin englanniks) tulee asetustäppä show profile button.
Profiili kun syötti niin täpän sai pois. Mutta tuossahan on Lopeta henkilö 1 liitekuvassani, että mitäs jos siitä olisi painanut, kirjanerkit sun muut hävinneet? Muita profiileja kun ei ole.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
743
Muutaman päivän Vivaldia testailtuani olisin ollut valmis vaihtamaan siihen Operasta, mutta yksi iso ja kaksi pientä juttua jäi vaivaamaan. Ensinnäkin satunnaisesti kirjanmerkkiä painettuani tai osoitteen kirjoitettuani ja Enteriä painettuani välilehti jää jopa yli kymmeneksi sekunniksi odottamaan ennen sivun lataamista. Ainut asentamani lisäosa on uBlock Origin ja virustorjunta on Kaspersky.

Toinen ärsyttävyys on ettei Speed Dialin pikkukuviin voi valita jotain sivusta itsestään, vain vaihtoehdot ovat vain esikatselukuva tai kuva omalta koneelta. Ilmeisesti myös nuo päivittyivät jossain vaiheessa itsekseen, mikä ei ole kovin kivaa, kun moni linkki viittaa tänne foorumille/unread ja täten kai merkkaa viestejä luetuksi.

Sitten on piilotettu status bar, jonka pop-up (esim. linkin osoite) jää joskus näkyviin videota katsoessa koko ruudun tilassa jos hiiren kursori sattui olemaan jonkun linkin päällä.

Tuo suorituskykyongelma on kuitenkin se, mikä tappaa selaimen minun osaltani. Muutoin tykkään selaimen ulkoasusta ja kustomoitavuudesta. Operalla jatkan siis vielä.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Tuo latausaika, ei kuulosta yhtään normaalilta. Mikä lie asennuksessasi mättääkään.
 
Liittynyt
14.12.2017
Viestejä
239
Itellä tehny samaa et jumittanu Vivaldissa jonku sivun lataus pitkäksi aikaa eikä vaan suostu aukeamaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 831
Kyllä muuten olen itsekin huomannut hidastelua, mut ei noin paljon.

Laajennuksia käytössä on ad-block ja Norton Safe web.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Käytän Vivaldia vain tällä foorumilla ja olen luullut että kyseinen hitaus on Sampsa korjaa foorumis, mutta se onkin tää selain joka aiheuttaa satunnaisesti sen jumittamisen.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
No, mikä lie minun asennuksessa kunnossa, kun ei moista esiinny. Mulla ei tosin ole tietoturvakikkareita (tarkoitan f-sykeröitä yms, laajennuksia on pirusti kyllä). Hyvä näin päin.
 
Liittynyt
14.12.2017
Viestejä
239
No, mikä lie minun asennuksessa kunnossa, kun ei moista esiinny. Mulla ei tosin ole tietoturvakikkareita (tarkoitan f-sykeröitä yms, laajennuksia on pirusti kyllä). Hyvä näin päin.
Ei itelläkään ole mitään ylimääräisiä tietoturvalaajennuksia. Ublock, KeePassXC ja Privacy badger, mutta on tehnyt samaa ilman laajennuksiakin.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Tuli itsekin vaihdettua takaisin Braveen, kun Vivaldi on selkeästi hitaampi jopa Chromeen verrattuna
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
No jopas. Onko Vivaldin versioilla väliä? Ajellaanko me kaikki snapshoteja esim? Itse en tämän päiväistä ole vielä asentanut...

Kyllähän tuollaisista olette, ainakin tämän jälkeen, raportoineet edes foorumissa/blogissa?
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
711
Vivaldissa selkeästi hitaampi uusien välilehtien avaus esim Chromeen verrattuna, jos avaa useita (kymmeniä) sivuja kerralla uusiin tabeihin niin se latailee niitä hyvinkin pitkään, joskus parikin minuuttia ja joskus jäätyy hetkeksi aktiivinenkin tabi. Välillä muutkin niistä raportoi esim
Slow opening new tab
Why is Vivaldi so slow? : vivaldibrowser
Why is Vivaldi so slow to open pages?
Too long to start with many tabs, slow operation
Very slow start, slow tab creation

Sinänsä harmillista että lieneekö tämä joku rakenteellinen ongelma tuossa miten selain tehty kun ei tunnu paranevan uusissa versioissa, muutenhan Vivaldi on aivan loistava "operan perillinen" joka tekee monta asiaa oikein.
 
Viimeksi muokattu:

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Jännää. Mistä lie kyse että ilmeisen suurella osalla hidastelua on. Itsellä ei kyllä ole. Klik ja auki ladattuna.

Mitä noissa em. linkeissäkin oli, osalla on, osalla ei.

En keksi mistä asetuksesta olisi kiinni. Ainoa edes hipaiseva asia on se, että minun vakiosti aukeavat päälle 20 välilehteä, eivät turhaan lataudu, ennen kuin valitsen sellaisen. Mutta ei tällä ole lienee mitään tekemistä uusien välilehtien kanssa.

Sääli, että Vivaldi kärsii tällaisesta osalla hidastelusta. Jotainhan silloin on tehty pieleen (varsinkin jos samaan aikaan toiset saman alustan* selaimet toimivat paremmin).

* Kohtahan muita ei paljon muita olekaan kun Edgekin vaihtaa moottoria...

Edit. Ihme typoja tulee Gboardilla täällä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
591
Olisiko tuolla hidastelulla jokin yhteys miten sivusto tulkitsee yhteyttä ottavan selaimen tai miten itse sivusto on tehty?
Itsellä suunnilleen ainoa hidasteleva sivusto on Suomen Uutiset. Toki näitä saattaa olla muitakin.
Viimeisin snapshotti, uBockO, Manjaro. En ole kylläkään koettanut vaihtaa selaintunnistusta, jos se auttaisi.
SU hidastelee kyllä Chromellakin, muttei läheskään niin paljoa.
 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
674
Itsellä jäi Vivaldin kokeilu hyvin lyhyeen juuri tuon hidastelun takia tuossa aiemmin alkuvuodesta. En jaksanut yrittää selvittää että mistä johtuu kun Chromella toimi kuitenkin hyvin. Jos ei niin yksinkertainen asia kuin sivulataus toimi niin aika turha selain. :)
 
Liittynyt
14.12.2017
Viestejä
239
Itsellä jäi Vivaldin kokeilu hyvin lyhyeen juuri tuon hidastelun takia tuossa aiemmin alkuvuodesta. En jaksanut yrittää selvittää että mistä johtuu kun Chromella toimi kuitenkin hyvin. Jos ei niin yksinkertainen asia kuin sivulataus toimi niin aika turha selain. :)
Ymmärrän kyllä ettei vikaa jaksa alkaa selvittämään, mutta ei koko selainta kannata turhaksi tuomita yhden bugin takia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 831
Itse vähän mietin sellaista voiko vika johtua siitä et selain tarkistaa on salattu yhteys vai ei se sivusto.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 831
Just ajoin uusimman päivityksen sisään. On kyllä hölmöä ku aikaisemmin tuli aina ikkunana ilmoitus et uusi päivitys on tullut. Nyt vaan tehtäväpalkissa toinen Vivaldi-kuvake. Ei aina tajua katsoa mut on tietyt kuvakkeet piilossa.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Just ajoin uusimman päivityksen sisään. On kyllä hölmöä ku aikaisemmin tuli aina ikkunana ilmoitus et uusi päivitys on tullut. Nyt vaan tehtäväpalkissa toinen Vivaldi-kuvake. Ei aina tajua katsoa mut on tietyt kuvakkeet piilossa.
Mulla ainakin tulee aina Balloon tuolta oikealta alanurkasta. windows 8
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
743
Windowsin uudelleenasennuksen ja virustorjunnan vaihdon Kasperskysta Bitdefenderiin jälkeen Vivaldi on toiminut tahmaamatta. En sitten tiedä mikä auttoi, vai olisiko vaan ollut joku päivitys Vivaldiin. Joka tapauksessa ongelmia ei ole enää ollut ja poistinkin juuri Operan kokonaan.

Vivaldista Operaa paremman tekee mielestäni kustomoitavuus, ulkoasu ja hyvät pikkuominaisuudet. Esimerkiksi selaimen yläosa vie vähemmän tilaa, googlen ehdotukset saa osoiteriviltä hakuun ja jopa ihan vaan asetussivun selkeys.

Joitain pikkujuttuja vielä kaipaisin. Välilehdille olisi kiva optio saada ääriviivat, jolloin voisi käyttää esim. täysin valkoista ulkoasua. Operassa kirjanmerkkeihin sai valita jonkun kuvan sivulta (kuten logon) tai rajata vain tietyn osan sivun näkymästä pikkukuvaan. Ja sitten tietysti vielä valinta miten usein (tai ei koskaan) ne päivittyvät.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
10
Vivaldilla en saa radiot.fi-sivustoa toimimaan mitenkään.
Itse sivun runko latautuu normaalisti, mutta "radioruutuun" tulee ilmoitus Ongelmia verkkoyhteydessä ja kuvakkeiden tilalla on koodia.

Mistäpä tuota tietää alkaa säätelemään?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
743
Vivaldilla en saa radiot.fi-sivustoa toimimaan mitenkään.
Itse sivun runko latautuu normaalisti, mutta "radioruutuun" tulee ilmoitus Ongelmia verkkoyhteydessä ja kuvakkeiden tilalla on koodia.

Mistäpä tuota tietää alkaa säätelemään?
Testasin juuri ja hyvin toimii, eli ei ole ainakaan selaimessa itsessään vika. Ehkä joku asentamasi selaimen lisäosa tai virustorjunta/palomuuri on syyllinen. Tai sitten verkkoyhteydessäsi on ongelmia. :D
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Googleen kun laittoin ton radiot.fi niin klikatessa ei auennut minullakaan. Vasta kun klikkasi oikealla ja uuteen välilehteen niin aukesi.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Mulla ei aukeannut koko Radiot.fi - Suomen virallinen nettiradio, kuuntele ilmaiseksi! vasta kun otin Ghosteryn pois päältä niin latautui.

Tässä uusimmassa versiossa on ikävä bugi. Kun siirrän youtubevideovälilehden toiseen selaimen ikkunaan niin video alkaa pätkimään, reload onneksi auttaa. Twitch klipit pätkivät myös monesti ilman mitään näkyvää syytä, joskus toimii hyvin joskus ei ollenkaan.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
10
Merkillistä, lisäosat pois kytkettynä ei toimi lainkaan.
Uudessa yksityisikkunassa toimii normaalisti. Evästeen poistokaan ei auta ongelmaan.

Jatketaan tutkimusta, lienee kuitenkin selaimen ongelma, kun toisella selaimella toimii normaalisti.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Miksi käytät Ghosteryä kun uBlock Origin ajaa saman asian?
Aikoinaan kun asentelin lisäosia jossain suositeltiin kumpaakin ja oletin että Ghostery blokkaa jotain mitä uBlock Origin ei blokkaa. On se silti päällä tuossa kokoajan. Vois koittaa ilmanki.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Aikoinaan kun asentelin lisäosia jossain suositeltiin kumpaakin ja oletin että Ghostery blokkaa jotain mitä uBlock Origin ei blokkaa. On se silti päällä tuossa kokoajan. Vois koittaa ilmanki.
Turhaan on. Itsekkin poistin jo ajat sitten. Lisäksi tuossa oli jotain itsessään mainossotkua ja rahoitusta.
 
Liittynyt
14.12.2017
Viestejä
239
Joo Ghostery vaikuttaa hieman epäilyttävältä enkä itse käyttäisi. On parempia ja luotettavempia lisäreitä tarjolla (kuten em. uBlock Origin).
 
Liittynyt
14.12.2017
Viestejä
239
Kuinkahan monella Vivaldin käyttäjällä on moiset diskovalot käytössä. :D Minusta huomattavasti oleellisempi uusi ominaisuus tässä päivityksessä on Speed Dialin ruutujen koon säädettävyys.
Ei välttämättä vielä kovin monella, mutta ehkä tämä ominaisuus herättää kiinnostusta selainta kohtaan sellaisten silmissä jotka omistavat tällaiset diskovalot. ;)
 

strummer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
74
"Hauskasti" uudessa Vivaldissa teksti ei mee Googlen sivulla kenttään. Luulis että tuo on about testatuin sivu, joten jotain itellä mättää ;) Win7 vielä käytössö, pitää googlailla ja kattoa sekottaako lisäosat tjsp..

edit: kun laittaa reload niin teksti on oikeassa paikassa

vivaldigoogle.png
 
Viimeksi muokattu:

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
En saa toistettua samaa. Win10, Vivaldi 2.5.1525.37. :)
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Kasissa tekee saman kuin yllä mainitaan. Mutta tosiaan uudelleen lataus laittaa tekstin oikeaan paikkaan. Uudelleen käynnistettäessä sama alkaa uudestaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 004
Toimiiko teillä dna live tv vivaldilla (windows 10)?
Mulla ei oo nyt moneen viikkoon toiminu ja on tullu vaan joku "ei voida toistaa" teksti...nyt sitäkään ei enää tuu, on vaan harmaa ruutu.

Flashilla ja ilman oon kokeillu ja flashi toimii kuitenkin.

edit: edgelllä se toimii, mutta aina kun laitan sen toiseen näyttöön full screeniks ja aktivoin vaikka selaimen se menee tonne alas piiloon. Enkä keksi edes miten sen saa toimimaan niin, että voin vaikka selata foorumia samalla kun katon jotain ohjelmaa.
Tämä dna tv ongelma muuten korjaantui, kun salli kolmannen osapuolen cookiet sillä sivulla.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Hyvin tämä tuntuu toimivan. Chromen heitin mäkeen.

Ja tää mykistä välilehti paljon paljon parempi kuin Chromessa, jossa joutui kikkailemaan että sai pois/päälle.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Toimiiko muilla Youtube oikein? Itselläni ei lataa sivujen kaikkia elementtejä, esim peukkunapit puuttuu, esikatselu ei toimi, "katso myöhemmin" nappia ei ole jne... uBlock origin on mutta kokeilin ilman sitä ja ei vaikuttanut toimivuuteen. Vivaldin versio 2.2.1388.37
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
743
Toimiiko muilla Youtube oikein? Itselläni ei lataa sivujen kaikkia elementtejä, esim peukkunapit puuttuu, esikatselu ei toimi, "katso myöhemmin" nappia ei ole jne... uBlock origin on mutta kokeilin ilman sitä ja ei vaikuttanut toimivuuteen. Vivaldin versio 2.2.1388.37
Eikö sinulla ole automaattipäivitykset käytössä? Uusin versio on 2.6.1566.44, eikä minulla ole mitään ongelmia Youtuben ja uBlock Originin kanssa.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Eikö sinulla ole automaattipäivitykset käytössä? Uusin versio on 2.6.1566.44, eikä minulla ole mitään ongelmia Youtuben ja uBlock Originin kanssa.
No sehän se olikin. Mulla on kyllä ollu muistukset uusista päivityksistä päällä mutta ilmeisesti kyllästyny muistutteleen mulle :rofl:

Homma siis korjaantu uusimmalla versiolla, vaikkakin ei ensiksi halunnutkaan päivittyä kun asennus päättyi määrittelemättömään virheeseen. Bootti kuitenkin auttoi tuohon.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
743
Onko tietoa miten tästä pääsee eroon?

Ilmestyy, jos säädän ääniä näppiksen medianäppäimillä. Tuo tuli muistaakseni edellisessä versiossa.
Eipä ole tuollaista tullut vastaan Vivaldin kanssa, mutta säätämälläni asetuksella voi olla siihen vaikutusta. vivaldi://flags alla Hardware Media Key Handlingin kun heittää pois päältä, eivät medianäppäimet enää ohjaa esim. Youtubea. Tuo ominaisuus otti minua päähän, kun halusin vaan laittaa Spotifyn tauolle aloittaessani katsomaan Youtube-videota.

Samantapaisen olen nähnyt aiemmin Spotifyn kanssa. Sitä ei voinut laittaa pois kuin ohjelman omista asetuksista, eivätkä nekään toimineet oikein pitkän aikaa ennen korjaavaa päivitystä.

Eli medianäppäimien toiminnan estäminen selaimessa luultavasti auttaa tähän ongelmaan, jos se ei sinua haittaa. Luultavasti muuta tapaa ei ole tällä hetkellä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 785
Eipä ole tuollaista tullut vastaan Vivaldin kanssa, mutta säätämälläni asetuksella voi olla siihen vaikutusta. vivaldi://flags alla Hardware Media Key Handlingin kun heittää pois päältä, eivät medianäppäimet enää ohjaa esim. Youtubea. Tuo ominaisuus otti minua päähän, kun halusin vaan laittaa Spotifyn tauolle aloittaessani katsomaan Youtube-videota.

Samantapaisen olen nähnyt aiemmin Spotifyn kanssa. Sitä ei voinut laittaa pois kuin ohjelman omista asetuksista, eivätkä nekään toimineet oikein pitkän aikaa ennen korjaavaa päivitystä.

Eli medianäppäimien toiminnan estäminen selaimessa luultavasti auttaa tähän ongelmaan, jos se ei sinua haittaa. Luultavasti muuta tapaa ei ole tällä hetkellä.
Mulla tuli tuollainen vastaan chromessa hiljan, korjauksena sama.
 
Liittynyt
14.12.2017
Viestejä
239
Mistähän johtuu Vivaldin hidas aukeaminen verrattuna esim. Chromeen? Olen tämän takia joutunut siirtymään takaisin käyttämään Chromea. Molemmissa avaa viimeksi käytetyt sivustot ja Vivaldissa atm melkein täysin puhdas.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 646
Viestejä
4 197 269
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom