Vivaldi - Uusi selain Operan entiseltä CEO:lta

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Pystyykö 64-bittisen asentaa suoraan 32:n päälle vai pitääkö kaikki asetukset rustia uudestaan vanhan poiston jälkeen.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Itellä käytössä 64bit versio jo pitkään enkä keksi kuin yhden syyn miksi joku voisi haluta käyttää 32bit versiota se on se että jos koneessa on todellavähän keskusmuistia niin 32bit versio varaa muistia lähtökohtaisesti jonkinverran vähempi kuin 64bit versio.
En halua alkaa kiistelemään*, mutta mitä nyt lueskelin (googlettelin kirjoituksia jossa pohdittaisiin Chrome/Vivaldi 32-bit vs. 64-bit) paljon ihmisten kokemuksia ja lehtien testejä ja muita, niin hyöty 64-bittisessä näyttäisi olevan se, että sisältää aavistuksen paremman turvallisuuden, ei merkittävästi. Nopeudessa ei juurikaan tunnu olevan eroa, joissain testeissä 32-bittinen oli nopeampi. Muistin käyttö ei ole jonkin verran suurempi 64-bittisessä vaan lähempänä kaksinkertaista (toisaalta, muisti on tehty käytettäväksi). Joissain kommenteissa mainittiin kokemuksena, että jopa 32 Gt muistin koneessa 64-bittinen selain (Chrome) sai koko järjestelmän polvilleen**. Useasti varsinkin lehtien yms. suositus oli 64-bittinen, ja käyttäjillä usein 32-bittinen. Mikä lie "totuus". Varmaan kannattaa ainakin kokeilla 64-bittistä. :geek:

Sitten oli tällainen, vuoden vanha kommentti Vivaldi-käyttäjältä/testaajalta, joka tietää Vivaldista aika paljon, niin kommentti aiheesta miksi oletus on Vivaldissa 32-bittinen. Toistaiseksi olkoon sitten itsellänikin.

Mutta jokainen käyttää tyylillään. Itse olen pysynyt 32-bittisessä ilman mitään ihmeellistä syytä. Ehkä tässä olisin siinä vaiheessa siirtynytkin, kun Vivaldi hetken aikaa piti 64-bittistä oletuksena mutta se jäi vaan tekemättä. Ja sitten hetken päästä oletuksena olikin taas 32-bittinen.

*Peace.:tup: Kunhan esitin yhden näkökulman, joka ei ole totuus, kuten aika harvalla lopulta on. **Usein nämä kun ovat subjektiivisia juttuja. Joten, Hyvää joulua kaikille. :)
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
En halua alkaa kiistelemään*, mutta mitä nyt lueskelin (googlettelin kirjoituksia jossa pohdittaisiin Chrome/Vivaldi 32-bit vs. 64-bit) paljon ihmisten kokemuksia ja lehtien testejä ja muita, niin hyöty 64-bittisessä näyttäisi olevan se, että sisältää aavistuksen paremman turvallisuuden, ei merkittävästi. Nopeudessa ei juurikaan tunnu olevan eroa, joissain testeissä 32-bittinen oli nopeampi. Muistin käyttö ei ole jonkin verran suurempi 64-bittisessä vaan lähempänä kaksinkertaista (toisaalta, muisti on tehty käytettäväksi). Joissain kommenteissa mainittiin kokemuksena, että jopa 32 Gt muistin koneessa 64-bittinen selain (Chrome) sai koko järjestelmän polvilleen**. Useasti varsinkin lehtien yms. suositus oli 64-bittinen, ja käyttäjillä usein 32-bittinen. Mikä lie "totuus". Varmaan kannattaa ainakin kokeilla 64-bittistä. :geek:

Sitten oli tällainen, vuoden vanha kommentti Vivaldi-käyttäjältä/testaajalta, joka tietää Vivaldista aika paljon, niin kommentti aiheesta miksi oletus on Vivaldissa 32-bittinen. Toistaiseksi olkoon sitten itsellänikin.

Mutta jokainen käyttää tyylillään. Itse olen pysynyt 32-bittisessä ilman mitään ihmeellistä syytä. Ehkä tässä olisin siinä vaiheessa siirtynytkin, kun Vivaldi hetken aikaa piti 64-bittistä oletuksena mutta se jäi vaan tekemättä. Ja sitten hetken päästä oletuksena olikin taas 32-bittinen.

*Peace.:tup: Kunhan esitin yhden näkökulman, joka ei ole totuus, kuten aika harvalla lopulta on. **Usein nämä kun ovat subjektiivisia juttuja. Joten, Hyvää joulua kaikille. :)
Mulla on 16Gt muistia ja iso varaus virtuaalimuistille joten se ei ole ollut ongelma.

Minulla tuppaa olemaan todella paljon välilehtiä auki roikkumassa joten 32bit versiolla oli epävakausongelmia käytettävisä olevan muistin loppumisen takia (se typerä Windows 32bit sovellusten rajoitus).

Se on totta että 64bit versio + paljon välilehtiä auki aiheuttaa sne että Vivaldin käynnistyminen täysin käyttökelpoiseen kuntoon kestää pitkään, mutta syy ei varsinaisesti ole suuri muistinvaraus vaan se että Vivaldi ei kunnolla käytä vapaana olevia resursseja käynnistyessään (CPU, kiintolevy ja muistinkäyttö ei ole lähellekkään maksimia missäänvaiheessa) tuohon auttaa hieman prioriteetin kasvatus mutta apu on minimaalisen pieni.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Mikä tässä uudessa päivityksessä meni vikaan, kun tuntuu että tahmaa niin pirusti esim. tämä sivuston threadien aukeaminen.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Uusin Vivaldin snapshot 1.14.1072.3 sisältää nyt Chromen version 64.0.3282.86 joten mm. Strict site isolation (vivaldi://flags/#enable-site-per-process) on nyt asetettavissa.

Tuo on hyvä, että komentorivi valitsimella voi asettaa käyttöön vain tietyillä sivustoilla, mutta hieman hankalaa kun pitää kuvakkeiden kanssa kikkailla. Vaan ei mahdotonta.

Kiinnostaisi tietää kokemuksia, jos joku on kokeillut. Niin kaikilla sivustoilla, kuin vaikkapa vain pankkisivuilla tms. Omakohtaiset kokemukset ovat aina mielenkiintoisempia lukea, kuin uutissivustojen lyhyet maininnat että selain syö resursseja enemmän, ja jotain muitakin ongelmia voi ilmaantua (niitä ei tietenkään mainita). Itse en ole vielä viitsinyt kokeilla. :vihellys:
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Uusin Vivaldin snapshot 1.14.1072.3 sisältää nyt Chromen version 64.0.3282.86 joten mm. Strict site isolation (vivaldi://flags/#enable-site-per-process) on nyt asetettavissa.

Tuo on hyvä, että komentorivi valitsimella voi asettaa käyttöön vain tietyillä sivustoilla, mutta hieman hankalaa kun pitää kuvakkeiden kanssa kikkailla. Vaan ei mahdotonta.

Kiinnostaisi tietää kokemuksia, jos joku on kokeillut. Niin kaikilla sivustoilla, kuin vaikkapa vain pankkisivuilla tms. Omakohtaiset kokemukset ovat aina mielenkiintoisempia lukea, kuin uutissivustojen lyhyet maininnat että selain syö resursseja enemmän, ja jotain muitakin ongelmia voi ilmaantua (niitä ei tietenkään mainita). Itse en ole vielä viitsinyt kokeilla. :vihellys:
Eikös toi ollut jo aiemminkin laitettavissa päälle vai onko tämä joku uusi?
Sen jonkun laitoin jo päälle silloin kun siitä ilmoitettiin ja en ole kyllä eroa huomannut.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Eikös toi ollut jo aiemminkin laitettavissa päälle vai onko tämä joku uusi?
Sen jonkun laitoin jo päälle silloin kun siitä ilmoitettiin ja en ole kyllä eroa huomannut.
Saattaa hyvin olla. Mutta itse olen siinä luulossa, että tämä on Vivaldissa ensimmäistä kertaa käytössä. Itse Chromessa tietenkin jo aiemmin, kun v64 tuli käyttöön.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Saattaa hyvin olla. Mutta itse olen siinä luulossa, että tämä on Vivaldissa ensimmäistä kertaa käytössä. Itse Chromessa tietenkin jo aiemmin, kun v64 tuli käyttöön.
Joo kyllä nuo on hetken aikaa jo saanut päälle.
Strict site isolation
op document isolation
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Vivaldi.1.13.1008.44

Uusi versio julkaistu. En ehtinyt edes selainta aukaisemaan, kun jo rupesi ehdottelemaan päivitystä. Ja tämähän se syy.

upload_2018-1-23_17-48-22.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
528
Itsekin huomasin tuon joku aika sitten kun piti taskmanagerista selain tappaa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Mulla tuo 1.13 teki jonkun ihme härön kun muistia oli varattuna 122Gt :eek:

Niin 1.14 tuli just ulos.


Itsekin huomasin tuon joku aika sitten kun piti taskmanagerista selain tappaa.
Sen Vivaldin update helpperin päälläolon voi määrätä ihan sen Vivaldin asetuksista ei siinä mitään taskien tapoja tarvi.

Tosi minulla oli aukiolevan Vivaldi 1.13 selaimen kanssa selalisia ongelmia entä se ei aina sulkeutunut normaalisti vaan sen joutui tappamaan taskmanagerista (mutta tämä ei mitenkään liity siihen update helpperiin).
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Mikähän tässä mahtaa olla vikana, kun esimerkiksi

upload_2018-3-2_17-39-17.png


Tuohon jäsenen nimen kohdalle laittaa kursorin niin ei jäsennumeroa alapalkin seudussa. Joku asetusjuttu?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Mikähän tässä mahtaa olla vikana, kun esimerkiksi



Tuohon jäsenen nimen kohdalle laittaa kursorin niin ei jäsennumeroa alapalkin seudussa. Joku asetusjuttu?
En ainakaan äkkiseltään löytänyt asetusta tuohon, mutta jos siis tarkoitat linkin kohdeosoitetta, minulla ainakin näkyy ihan normaalisti versiolla 1.14. Ei varmaan sinua hirveästi auta mutta tokkopa tieto haittaakaan.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Ei vain näy sitä, tässä versio eli uusin mitä on:

1.14.1077.55 (Stable channel) (32-bittinen)
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Mikähän tässä mahtaa olla vikana, kun esimerkiksi



Tuohon jäsenen nimen kohdalle laittaa kursorin niin ei jäsennumeroa alapalkin seudussa. Joku asetusjuttu?
Mulla ainakin näkyy sekä sinun että omani samoi siellä alapalkisssa ts alias+numero.

Mulla taisi olla ioBBS:n asetuksista niin että paikallaoloani ei näytetä voisikohan se vaikuttaa myös tuohon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Mulla ainakin näkyy sekä sinun että omani samoi siellä alapalkisssa ts alias+numero.

Mulla taisi olla ioBBS:n asetuksista niin että paikallaoloani ei näytetä voisikohan se vaikuttaa myös tuohon.
Kyllä tuolla sinunkin profiilisivusi osoite näkyy kuten kaikkien muidenkin. Linkki on linkki eikä siihen asetuksilla voi vaikuttaa kuin korkeintaan jättämällä linkin kokonaan pois. Paikallaolon näyttäminen on nimensäkin mukaisesti kokonaan eri juttu.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Nyt on ollut sellaista että nettisivut joilla olen aina kirjautuneena on unohtneet kirjautumisensa (esim. ioBBS) onko mulla ollut samaa uusimmalla Vivaldilla.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Nyt on ollut sellaista että nettisivut joilla olen aina kirjautuneena on unohtneet kirjautumisensa (esim. ioBBS) onko mulla ollut samaa uusimmalla Vivaldilla.
Ei tulisi mieleen käyttää, mutta olisiko tästä kyse: Sync: Status update

Edit. Äh, ei mitään. Ei pitäisi lukea heti herättyä mitään. Siis sekoitin että olisi tallentanut salasanat Vivaldiin.

Itse kysymykseen, niin ei, ei ainakaan itsellä ole tehnyt tuollaista.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Ei tulisi mieleen käyttää, mutta olisiko tästä kyse: Sync: Status update

Edit. Äh, ei mitään. Ei pitäisi lukea heti herättyä mitään. Siis sekoitin että olisi tallentanut salasanat Vivaldiin.

Itse kysymykseen, niin ei, ei ainakaan itsellä ole tehnyt tuollaista.
Juu mitään salasanoja ei ole tallennettuna, kyse on vain siitä että normaalit kirjautumiset ei pysy aktiivisina eli joku keksi tms ongelma.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Sen verran kokeneena käyttäjänä pidän sinua @IcePen ettet varmaan niin alkeelliseen mokaan olisi kompuroinut, että olisit poistanut evästeet?

Täällä käytössä viimeisin snapshot ja kaikki sitä ennenkin, ovat säilyttäneet kirjautumisensa (minulla tosin täälläkin 2-vaiheinen kirjautuminen, eli 30 päivän välein pitää kirjautua uudelleen).
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Sen verran kokeneena käyttäjänä pidän sinua @IcePen ettet varmaan niin alkeelliseen mokaan olisi kompuroinut, että olisit poistanut evästeet?

Täällä käytössä viimeisin snapshot ja kaikki sitä ennenkin, ovat säilyttäneet kirjautumisensa (minulla tosin täälläkin 2-vaiheinen kirjautuminen, eli 30 päivän välein pitää kirjautua uudelleen).
Juu en ole poistanut evästeitä.

Homma menee entistä kummallisemmaksi nyt olen käynnistämnyt Vivaldin ainakin neljäkertaan ja yhdelllä käynistyskerralla ne kirjautumiset on olleet voimassa mutta toisella ei enkä ole kirjautunut sisään sen käynnistykerran jälkeen kun ne kirjautumiset ei olleet voimassa vaan vain sammutin Vivaldin ja käynnistin sen uudelleen jonkajälkeen ne kirjautumiset onkin taas voimassa :confused:

Eli tässä homassa ei ole nyt mitään järjenhiventäkään.

Varmistin senkin että en takuuvarmasti vahingossa käyttänyt Icognito ikkunaa joten sekään ei voi selittää tätä epäloogisuutta.
 

Jynou

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
24
Miten tämä käsittelee näitä Laajennuksia vs. Firefox.

Tuntuu että esim. uBlock Origin ei päivity lainkaan. Nytkin mulla on varmaan iänikuisen vanha versio 1.15.2

Jostain syystä User-tiliä käytettäessä on nyt päivittynyt 1.15.18 versioon, mutta adminilla siis yhä tuo ylllä oleva versio.

upload_2018-4-4_16-39-21.png


Pitääkö tuo kehittäjä-tila olla täpättynä? Tuo päivitä nyt -nappi ei ainakaan tunnu tekevän yhtään mitään.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Miten tämä käsittelee näitä Laajennuksia vs. Firefox.

Tuntuu että esim. uBlock Origin ei päivity lainkaan. Nytkin mulla on varmaan iänikuisen vanha versio 1.15.2

Jostain syystä User-tiliä käytettäessä on nyt päivittynyt 1.15.18 versioon, mutta adminilla siis yhä tuo ylllä oleva versio.



Pitääkö tuo kehittäjä-tila olla täpättynä? Tuo päivitä nyt -nappi ei ainakaan tunnu tekevän yhtään mitään.
UBlock Originen kehittäjä lopetti tuen monille selain laajennus systeemeille ja jopa poisti tilinsä esim. Firefoxsin laajennusryhmästä.

Siksi ei tule päivityksia ja siksi minulla on se uBlock Origin sripti tallennettuna tekstitiedostoon josta itse aina tarvitessa kopioin sne selainlaajennus systeemin skripti laajennukseen.

Ts jos et itse kopio sitä sinulka olevaan uBlock Origin scriptiä talteen et selainta uudelleen asentaessa pysty saamaan uBlock Originia koska se ei ole missään laajennuspalvelussa enää jaossa.


Jos löydät jostan muka uuden ja päivittyvän uBlock Origin laajennuksen kyseessä voi olla huijaus.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
UBlock Originen kehittäjä lopetti tuen monille selain laajennus systeemeille ja jopa poisti tilinsä esim. Firefoxsin laajennusryhmästä.

Siksi ei tule päivityksia ja siksi minulla on se uBlock Origin sripti tallennettuna tekstitiedostoon josta itse aina tarvitessa kopioin sne selainlaajennus systeemin skripti laajennukseen.

Ts jos et itse kopio sitä sinulka olevaan uBlock Origin scriptiä talteen et selainta uudelleen asentaessa pysty saamaan uBlock Originia koska se ei ole missään laajennuspalvelussa enää jaossa.


Jos löydät jostan muka uuden ja päivittyvän uBlock Origin laajennuksen kyseessä voi olla huijaus.
Järkyttävä määrä typoja ja nolla lähdettä. Oisko se korkki kiinni? Aprillipäiväkin meni jo.
 

Jynou

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
24
Sanottakoon nyt että poistin ja asensin uudelleen (molemmista tileistä) niin nyt on sama versio kuin Firefoxissakin. Onko tuossa Vivaldissa ollut muiden laajennusten kanssa ongelmia päivitysten suhteen. Foxissahan ei tiettävästi ikinä ole ollut, ainakaan itsellä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Järkyttävä määrä typoja ja nolla lähdettä. Oisko se korkki kiinni? Aprillipäiväkin meni jo.
Typoja on ihan stantardimäärä enkä ole edes avannu korkkia (niitä typoja vaan jää vaikak korjailen kuinkaplajon).

Lähteistä kyseisen laajennuksen tekijä oli tehnet postauksen lopettaimsestaan Firefoxsin laanennuksne sivulle mutta koska myöhemmin poisti tilinsä ja kakin laajennuksensa sieltä ei sitä postausta enää ole.

Se alkuperäinen scripti Linuxsille vissiin vielä on hänellä ylläpidossa mutta ei siis mitään Windows puolelle (siis jos muistan sen postauksen jota ei enää ole oikein).

Jokatapauksessa itse käytän sitä talteenottamaani vanhaa scriptiä Tempermonkeyn kautta.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Typoja on ihan stantardimäärä enkä ole edes avannu korkkia (niitä typoja vaan jää vaikak korjailen kuinkaplajon).

Lähteistä kyseisen laajennuksen tekijä oli tehnet postauksen lopettaimsestaan Firefoxsin laanennuksne sivulle mutta koska myöhemmin poisti tilinsä ja kakin laajennuksensa sieltä ei sitä postausta enää ole.

Se alkuperäinen scripti Linuxsille vissiin vielä on hänellä ylläpidossa mutta ei siis mitään Windows puolelle (siis jos muistan sen postauksen jota ei enää ole oikein).

Jokatapauksessa itse käytän sitä talteenottamaani vanhaa scriptiä Tempermonkeyn kautta.
Puhutko nyt siis alkuperäisestä ublockista vai ublock originista?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Typoja on ihan stantardimäärä enkä ole edes avannu korkkia (niitä typoja vaan jää vaikak korjailen kuinkaplajon).

Lähteistä kyseisen laajennuksen tekijä oli tehnet postauksen lopettaimsestaan Firefoxsin laanennuksne sivulle mutta koska myöhemmin poisti tilinsä ja kakin laajennuksensa sieltä ei sitä postausta enää ole.

Se alkuperäinen scripti Linuxsille vissiin vielä on hänellä ylläpidossa mutta ei siis mitään Windows puolelle (siis jos muistan sen postauksen jota ei enää ole oikein).

Jokatapauksessa itse käytän sitä talteenottamaani vanhaa scriptiä Tempermonkeyn kautta.
µBlock Originin github sivulla on ainakin committeja tullut jatkuvasti, viimeiset 12h sitten. gorhill/uBlock
En tiedä mistä puhut, mutta puhut paskaa. µBlock Origin löytyy edelleenkin Firefoxin ja Chromen laajennuksina. Vivaldi käyttää chromen laajennusta.
Sulla taitaa olla paha luki- ja kirjoitushäiriö, koska et ymmärrä lukemaasi etkä osaa kirjoittaa.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Tuntuu että esim. uBlock Origin ei päivity lainkaan. Nytkin mulla on varmaan iänikuisen vanha versio 1.15.2

Jostain syystä User-tiliä käytettäessä on nyt päivittynyt 1.15.18 versioon, mutta adminilla siis yhä tuo ylllä oleva versio.

Tarkoitat ilmeisesti "user-tilillä" ko. tilille kirjautuneen käyttäjän Users\käyttäjänimi\AppData\Local -kansioon (voidaan helpommin viitata kulloisellakin tilillä muuttujalla %LOCALAPPDATA%) asennettua Vivaldia, jolloin Vivaldilla on luonnollisesti oikeus kirjoittaa ko. kansioon, joten sinne on voitu päivittää laajennus. Samoin itse selaimen päivitys onnistuu helposti.

Vastaavasti admin -tilillä oleva (tai Program Files) ei voi päivittää itseään ilman luvan kysymistä, ellet sitten ole ko. tiliin kirjautuneena ja käynnistänyt Vivaldia siellä.:think: Ja hyvä näin. En tosin ole kokeillut, että tarvitseeko admin tilillä kirjautuneena mahd. Program files -kansioon asennetun Vivaldin kysyä oikeuksia, koska en yksinkertaisesti käytä admin tiliä oikeastaan koskaan (kerran vuodessa/kahdessa tjsp.). Muut korjannevat arveluni.

Käytätkö normaalissa päivittäisessä käytössä ns. Normaalia tiliä? Hyvä jos näin, on yksi kerros turvaa haitakkeita vastaan, ainakin hidasteena jos ei muuten :)
(Makuasia, en jaksa kiistellä, suurin osa käyttää admin tiliä, minä en. Usein/toistuvasti järjestelmänvalvojan oikeuksia tarvitsevat ohjelmat voi ajaa RunAsToolin avulla helposti).

Itse teen noin, ja suosin tuota Vivaldin oletusta ja ajan sen tuolta localappadatasta em. syistä. Tällöin selaimella on oikeus päivittää omia asioitaan vapaasti ja toisaalta sen ei tarvitse koskaan kysyä admin oikeuksia (jos kysyy, voi olla merkki jostain mille et halua antaa oikeuksia...).


Kannattaa silloin tällöin muuten varmuuskopioida tuo Vivaldin User data -kansio eli %LOCALAPPDATA%\Vivaldi\User Data -kansio sisältöineen. Ko. tilillä on Vivaldin ns. profiili kaikkine sinne kuuluvine asioineen. Joskus tuo profiili voi seota tms, niin on aika helppo vetää tilalle toimiva profiili menettämättä paljon mitään (riippuen kuinka usein ko. kansio on varmuuskopioitu).

Pitääkö tuo kehittäjä-tila olla täpättynä? Tuo päivitä nyt -nappi ei ainakaan tunnu tekevän yhtään mitään.
Se on makuasia?! Ja jos ei ole päivitettävää, niin mitäs sitä päivittämään.:) Itsellä ainakin Vivaldi on päivittänyt laajennukset ihan normaalisti. En juurikaan asiaan kiinnitä huomiota.

Ja itse uBlock origin laajennus päivittää käyttöön valittuja 3. osapuolen listoja.

(Laajennukset / uBlock origin kohdalta Options-linkki / 3rd-party filters ja sieltä vaikka Auto updates päälle ellei jo ole).
 

Jynou

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
24
^ User- ja Admin-tileillä tarkoitin Windowsin pääkäyttäjä/käyttäjä-juttuja.

Jostain syystä tuo Admin-Vivaldi ei päivittänyt ollenkaan tuota uusinta versiota vaan jämähti tuohon iänikuiseen versioon. Samoin User-Vivaldi jätti päivytyksen versioon .....18.

Vasta kun laajennuksen poisti ja asensi uudelleen niin päivittyi uusin versio (luonnollisesti), mutta mikä sitten aiheutti tuon päivittämättömyyden niin jäänee mysteeriksi.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Jep jep, joku osannee auttaa. :)

Ehkä tuo uusin versio 1.15.24 Ublock Originista ei toimi Vivaldissa? Jos vaatii Vivaldiin tietyn Chromium-version alleen toimiakseen? En näihin ole perehtynyt, myönnän. :vihellys:

Ja ei päivity itsellänikään, mutta en ota siitä kovin suurta huolta.
 

Jynou

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
24
Jep jep, joku osannee auttaa. :)

Ehkä tuo uusin versio 1.15.24 Ublock Originista ei toimi Vivaldissa? Jos vaatii tietyn Chromium-version alleen toimiakseen? En näihin ole perehtynyt, myönnän. :vihellys:
Kyllä se vain 1.15.24 lopulta toimi. Mutta siihen ei suostunut päivittymään.

Mitä noista 3. osapuolen listoista kannattaa ruksia?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
µBlock Originin github sivulla on ainakin committeja tullut jatkuvasti, viimeiset 12h sitten. gorhill/uBlock
En tiedä mistä puhut, mutta puhut paskaa. µBlock Origin löytyy edelleenkin Firefoxin ja Chromen laajennuksina. Vivaldi käyttää chromen laajennusta.
Sulla taitaa olla paha luki- ja kirjoitushäiriö, koska et ymmärrä lukemaasi etkä osaa kirjoittaa.
Eri henkilä tuo Gorkhill kuin mitä oli se aikaisempi Firefox ja Crome/vivaldi lisäosien ylläpitäjä.

Eli se alkuperäine Firefon ja Crome/Vivaldi uBlock Origin lisäosien tekijä/julkaisija on lopettanut niin kuin sanoin ja on poistanut tietonsa ja lisäosansa noista palveluista.

Jos muistan oikein sen aluperäisen ylläpitäjän etu tai sukunimi alkoi I kirjaimella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Eri henkilä tuo Gorkhill kuin mitä oli se aikaisempi Firefox ja Crome/vivaldi lisäosien ylläpitäjä.

Eli se alkuperäine Firefon ja Crome/Vivaldi uBlock Origin lisäosien tekijä/julkaisija on lopettanut niin kuin sanoin ja on poistanut tietonsa ja lisäosansa noista palveluista.

Jos muistan oikein sen aluperäisen ylläpitäjän etu tai sukunimi alkoi I kirjaimella.
Vähän kuulostaa sille, että hämmennys tulee siitä, että puhut uBlock Originista vaikka tarkoitat uBlockia (siis ilman Originia). Pelkkä uBlock ei ole varmaan vuosikausiin ollut mitenkään suositeltava.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Eri henkilä tuo Gorkhill kuin mitä oli se aikaisempi Firefox ja Crome/vivaldi lisäosien ylläpitäjä.

Eli se alkuperäine Firefon ja Crome/Vivaldi uBlock Origin lisäosien tekijä/julkaisija on lopettanut niin kuin sanoin ja on poistanut tietonsa ja lisäosansa noista palveluista.

Jos muistan oikein sen aluperäisen ylläpitäjän etu tai sukunimi alkoi I kirjaimella.
Mikäli tämä on epäselvää, niin Gorhill on se alkuperäisen uBlockin kehittäjä. Lopetti ja luovutti kehityksen toiselle (nykyinen pelkkä "uBlock") ja siinä oli jotain draamaa mukana, mutta sitten palasikin takaisin kun ei ollut tyytyväinen suunnasta mihin sitä oltiin viemässä, joten täten syntyi uBlock Origin.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
uBlock Origin ja Vivaldin päivitykset.

1.16.0 on ilmestynyt, mutta Vivaldi jumittaa edelleen 1.15.... vaikka kuinka hakkaisi päivitä nappulaa.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Harvoin innostun ulkonäköön liittyvistä jutuista, mutta oikeastaan pidän tästä 1.5 tuomasta mahdollisuudesta lisätä Vivaldin pääikkunaan taustakuvalla tekstuurin (itselläni nyt punainen marmori, hillitysti). Yllättävän hyvä, jotenkin ilme raikastui, kun välttää liian räikeitä juttuja (omaan makuun siis, kukin tyylillään). Vivaldin värityksen säädöthän ovat jo ennen tätä omaa luokkaansa (ok, en ole vuosiin edes kokeillut asiaa esim. Firefoxissa). Samoin pidän oman muokkauksensa voi tallentaa, niin on mihin palata jos menee ihan kujalle kokeilut.:tup:

Siltä varalta että asia on mennyt ohi, niin yo. viestin linkin lisäksi asiasta on erikseen vielä juttua tässä kirjoituksessa, Perfect textures in Vivaldi.

Harvoin tällaisia asioita mietin ja virittelen, mutta kiva olla tarvittaessa olemassa. Ei ole ollut kyllä ikävä muihin selaimiin muutenkaan. Hyvä selain tämä Vivaldi.:love:
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
953
Ei näköjään osaa tämä Vivaldi toistaa Youtubesta hdr videoita, vaan pakko käynnistää Chrome sitä varten. Harmi.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Ei näköjään osaa tämä Vivaldi toistaa Youtubesta hdr videoita, vaan pakko käynnistää Chrome sitä varten. Harmi.
juu Goggle on aika anaali HDR videoiden Crome kytkyn kanssa, ts se että muut selaimet ei sitä tue ei suoraan johdu niiden muiden selainten kehittäjistä.

Tosin Winevide ei taida Vivaldissa olla oletuksena käytössä vaan se tarvii valita käyttöön ts tarkista onko se sulla käytössä.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 258
Tulipas vaihdettua Vivaldiin. Muuten kiva, mutta jos klikkaan hiiren oikealla, valitsen että avaa uuteen välilehteen -> Se avaa ja siirtää fokuksen siihen avattuun välilehteen. Kun nimenomaan haluaisin, että se toimisi samaan tapaan kuin Ctrl + klikkaus, että avaa uuden välilehden taustalle. Mistä tähän löytyy vipstaakki? Koitin kovasti katella, mutta ei osunut silmään.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Tulipas vaihdettua Vivaldiin. Muuten kiva, mutta jos klikkaan hiiren oikealla, valitsen että avaa uuteen välilehteen -> Se avaa ja siirtää fokuksen siihen avattuun välilehteen. Kun nimenomaan haluaisin, että se toimisi samaan tapaan kuin Ctrl + klikkaus, että avaa uuden välilehden taustalle. Mistä tähän löytyy vipstaakki? Koitin kovasti katella, mutta ei osunut silmään.
Välilehti asetuksista.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Ja mikähän asetus?
Itse asiassa en kyllä tunnu löytävän moista nyt. Mutta itsellä se menee kyllä siten, että jos monta klikkailee avaa uuteen välilehteen niin ei se sinne avattuun hyppää vaan pysyy siinä mistä valitaan.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Tulipas vaihdettua Vivaldiin. Muuten kiva, mutta jos klikkaan hiiren oikealla, valitsen että avaa uuteen välilehteen -> Se avaa ja siirtää fokuksen siihen avattuun välilehteen. Kun nimenomaan haluaisin, että se toimisi samaan tapaan kuin Ctrl + klikkaus, että avaa uuden välilehden taustalle. Mistä tähän löytyy vipstaakki? Koitin kovasti katella, mutta ei osunut silmään.
"Avaa uuteen"
"Avaa taustavälilehteen"

Valitset siis sen toisen vaihtoehdon... vai ymmärsinkö jotain väärin? :D

upload_2018-5-11_19-21-9.png


(ps. keskinäppäin)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 438
Viestejä
4 199 507
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom