Vivaldi - Uusi selain Operan entiseltä CEO:lta

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
No voi perskele :D. Silmä käteen siis enskerralla. Kiitos ja pahoittelut!
Vivaldin kanssa pätee nyrkkisääntö

Jos kaipaat jotain ominaisuutta se löytyy Vivaldista et vain tajunnut etsiä (koska se ominaisuus ei ollut yleinen muissa selaimissa)


Toinen nykrkisääntö on

Se (X?) ominaisuus löytyy jo Vivaldista joten älä etsi/asenna laajennusta sitävarten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 054
Onko kokemusta mistä johtuu että esimerkiksi tämän foorumin vierittäminen hieman tökkii? Opera, FF ja Edge on sulavia mutta tällä Vivaldilla tökkii vähän samaan tyyliin kun peleissä ruudunpäivitys.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 831
Onko kokemusta mistä johtuu että esimerkiksi tämän foorumin vierittäminen hieman tökkii? Opera, FF ja Edge on sulavia mutta tällä Vivaldilla tökkii vähän samaan tyyliin kun peleissä ruudunpäivitys.
Ootko päivittänyt jonkun osan ajurit? Tapahtuiko Windows päivityksen jälkeen.

Pitää kokeilla ku avaan koneen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 004
Miten saan spell checkin pois päältä? Oon sokee, enkä löydä.
Haluun pitää vivaldin englannin kielisenä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 831
Milloin sulla vaihtuu takaisin suomeksi? Ei mulla vaan vaihdu ku avaan uudestaan selaimen.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Asensin vasta tuossa noin viikko sitten ja alusta asti sama homma ollut.
Mikä vieritys sulla on käytössä jos olet valinnut käytään vieritä x riviä kerralla niin se voi tietenkin olla tökkivä liukuvan virerityksen siajsta, vivaldissa on paloj asetuksia kakkien ykstityiskohtien säätämiseen.

Joskus ehkä Windowsiin säädetyt ja Vivaldiin säädetyt erialiset vieritysehdot voi aiheuttaa konfliktin.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Mutta Vivaldissa on se liukukytkin vaikka siinä ei ole suomenkielen tarkistusta ei siinä ole ranskan tai saksankaan liukukytkintä joten miksi siinä on se suomenoikeinkirjoituksen valintamahdollisuus jos siinä ei ole suomenkielentarkistuskykyä?

Ts ymmärsit kysymyksenin vääri en kysynyt sitä miksi suomenkielen tarkistus ei toimi vaan kysyin sitä miksi siinä on ensinkään sen valintamahdollisuus.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Mutta Vivaldissa on se liukukytkin vaikka siinä ei ole suomenkielen tarkistusta ei siinä ole ranskan tai saksankaan liukukytkintä joten miksi siinä on se suomenoikeinkirjoituksen valintamahdollisuus jos siinä ei ole suomenkielentarkistuskykyä?

Ts ymmärsit kysymyksenin vääri en kysynyt sitä miksi suomenkielen tarkistus ei toimi vaan kysyin sitä miksi siinä on ensinkään sen valintamahdollisuus.
Pointtini oli että kyseisellä valinnalla ei ole mitään tekemistä Vivaldin kanssa, vaan se tulee suoraan Chromen asetuksista. Myös chromesta löytyy suomi, jota ei voi aktivoida. Syytä pitäisi siis etsiä chromen tukifoorumeilta.
 

Arn

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
39
Vivaldin kanssa pätee nyrkkisääntö

Jos kaipaat jotain ominaisuutta se löytyy Vivaldista et vain tajunnut etsiä (koska se ominaisuus ei ollut yleinen muissa selaimissa)


Toinen nykrkisääntö on

Se (X?) ominaisuus löytyy jo Vivaldista joten älä etsi/asenna laajennusta sitävarten.
Tästä olen hieman erimieltä. Vivaldista ei nimittäin löydy "vakiona" mainostenesto-ominaisuutta, joka on minulle tärkeä. Operastahan tämä löytyy. Toki Operassakaan ei ole HTML5 autoplayn disablointia sisäänrakennettuna, joten kyllä noita lisäosia joutuu etsimään ja asentamaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
313
Tästä olen hieman erimieltä. Vivaldista ei nimittäin löydy "vakiona" mainostenesto-ominaisuutta, joka on minulle tärkeä. Operastahan tämä löytyy. Toki Operassakaan ei ole HTML5 autoplayn disablointia sisäänrakennettuna, joten kyllä noita lisäosia joutuu etsimään ja asentamaan.
Itse asiassa löytyy, tosin taitaa olla aika alkeellinen (en itse ole käyttänyt). Tuossa alapalkissa (jos se siis on käytössä) löytyy "< >" napin takaa "Content blocker", en sitten tiedä miten hyvin toimii, jos toimii. :smoke:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
528
"< >"(Page actions)-napin takaa löytyvät ovat css ja javascript-tiedostoja(vrt. stylish/tampermonkey) joilla voi muokata sivujen ulkoasua ja toiminnallisuutta

niitä voi myös lisätä itse asennuskansion vivaldi\Application\"versionumero"\resources\vivaldi\user_files\ polkuun
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Tästä olen hieman erimieltä. Vivaldista ei nimittäin löydy "vakiona" mainostenesto-ominaisuutta, ...
Juu ei selalista ominaisuutta joka olisi tarkoitettu juuri siihen mutta siitä löytyy keinoja joilla voi tuohon vaikutta (kuten CSS:n korvaaminen omalla versiolla).

Mutta täytyy tunusta että itsellänikin on lisäosa hoitamassa mainioksia, koska tuo Vivaldin omien omianisuukien hyödyntäminen tässä oon varsin kömpelöä (vaatisi sivukohtaista räätälöintiä).

Itse asiassa löytyy, tosin taitaa olla aika alkeellinen (en itse ole käyttänyt). Tuossa alapalkissa (jos se siis on käytössä) löytyy "< >" napin takaa "Content blocker", en sitten tiedä miten hyvin toimii, jos toimii. :smoke:
Juu tuo unohtui siinäkin on se ongelma että sille täytyy "opettaa" kaikki blokattavat kohteet kertaalleen (ainalkin silloin viimeksi kun sitä käytin mutta se voi olla kehittynyt sen jälkeen).



Kun itse käytin noita Vivaldin tapoja niin huomasin että niiden staatisuus on ongelma nykyaikaisilla nettisivuilla jotka on vartavasten tehty niin että ne reagoivat mainosestoihin ja yrittävät kiertää ne tarjoamalla eriversion sivusta selaimelle joka esti mainoksia tästä seuraa staatisien estojen lisäyksessä oravanpyörä jossa tehtyäsi eston eteesi tulee taas uusi versio sivusta jolle joudut tekemään taas uudet estot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 004
Vähän tyhmä kysymys ehkä, mutta miten halvatussa editoin bookmarkissa olevan urlin urlia? :D
En vaan löydä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Vähän tyhmä kysymys ehkä, mutta miten halvatussa editoin bookmarkissa olevan urlin urlia? :D
En vaan löydä.
F4 avaa vasemman valikon.
Valitse bookmarks.
Valitse haluamasi kirjanmerkki.
Ruudun alaosassa on kentät nimelle, urlille, kuvaukselle ja nicknamelle.

upload_2018-6-8_18-19-26.png
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
NO SIELLÄ!

Thanks kun laitoit vielä kuvan että tajuun :D
Juu itsekkin alunperin jouduin vähän ihmettelemään noiden kirjanmerkkien Urlien, nimien ja kansioiden luontia-nimen muutoa.

Tuo Vivaldin toteutus on sinällään hyvä mutta se poikkeaa siitä miten vastaavat jutut on missään muussa käyttiksessä tai sovelluksessa toteutettu, joten kun etsii jotain sellaista mitä on aina tehnyt tuo Vivaldin tapa menee ohi silmien.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Tämä on monelle selvää pässinlihaa, mutta jotenkin pakko kehua niinkin yksinkertaista ideaa kuin paneelit. Itse pidän vasemmassa laidassa aina auki, siellä näkyy nyt olevan 10 eri paneelia. Moni asia, esim. kaikki älyttömän suuresta kirjanmerkkirykelnästä löytäminen hetkessä, onnistuu helposti käyttäessä kirjanmerkki-paneelin etsintää.

Paneelit vielä mukavasti kaventaa selaimelle varattua tilaa, jos on käytössä leveä monitori kuten itselläni. Asialla on merkitystä, koska jos on esim. pitkiä tekstejä, jotka ovat suuren leveän monitorin laidasta laitaan, niin lukeminen menee vaikeaksi. Siksi hyvä juttu. Tosin olen kyllä säätänyt monessa vakipaikassa, kuten täällä, StyleBotilla viestien leveyden todella kapeaksi, niin viestit ovat luettu nopeasti kun useita rivejä näkee yhdellä silmäyksellä.

No, vähän alkup. aiheen ohi edellinen kappale, mutta laitetaan yksi vinkki Vivaldin paneelin leveyteen liittyen: voit tarvittaessa muuttaa yksittäisen paneelin leveyttä käyttämään yksilöllistä leveyttä, kun valitset ko. paneelin kohdalla hiiren kakkosella "Separate Width" ja säädät koon haluamaksesi. Eli jos pidät yleensä käyttää tiettyä leveyttä, mutta jokin paneeli tarvitsisi enemmän tilaa, niin em. tavalla onnistuu.:happy:

Vivaldi on kyllä juuri tällaisissa pienissä asioissa lyömätön.:love:

Aloittelijat eivät välttämättä heti löydä kaikkia hienouksia. Voi tuntua vain yhdeltä Chrome-selaimen variaatiolta. Mutta kaikenlaista löytyy, kunhan jaksaa etsiä ja ennen kaikkea kokeilla eri ominaisuuksia. Tiedä mitä kaikkea kivaa löytyy.

Siinä päivän Vivaldi-kehu. Suurimmalle osalle lie tuttua huttua, mutta jospa joku hyötyi tästä viestistä.:tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
372
Saako tuota bookmark kansioiden Add active tab -komentoa jotenkin disabloitua? Aivan järjetön nappi tuossa jota tökkii vahingossa pari kertaa päivässä. Vielä kun bookmarkeja ei saa poistettua right-clickin alta vaan pitää managerissa käydä poistamassa nuo virhenapautukset niin on Vivaldin poisvaihto tällaisen pikkuasian takia aika lähellä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
...
Paneelit vielä mukavasti kaventaa selaimelle varattua tilaa, jos on käytössä leveä monitori kuten itselläni. ...
Erityisesti tykkään siitä että jokaiselle paneelille voi määritellä yksilöllisen leveyden, mulla esim. sähköpostiohjelman paneeli on selvästi leveämpi kuin muut paneelit ja latausten paneelin on niin kapea kuin voi olla niin että vielä näkee milloin lataukset valmsituu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 831
Pikavalintojen muokkaus ei ole vielä mun makuun.
Kansioiden ja linkkien siirtely ja muokkaus on vähän hankalaa.

Operassa kun siirsin yhden linkin toisen päälle niin muodosti heti kansion.

Aikaisemmin onnistu Vivaldissa, mut nyt vaan siirtää paikkaa. Noh, uusimmassa versiossa en ole ehtiny kokeilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
591
Mulla on sen verran snadi näyttö, että sivupaneeli ei oikein käy.
Olen kotisivuksi pannut kirjanmerkit ja sen vielä kiinnittänyt välilehdeksi.
Onneksi Vidaldi soveltuu moneen.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Mulla on sen verran snadi näyttö, että sivupaneeli ei oikein käy.
Olen kotisivuksi pannut kirjanmerkit ja sen vielä kiinnittänyt välilehdeksi.
Onneksi Vidaldi soveltuu moneen.
Niitä paneeleja on kätevä avata/sulkea siitä yhdestä panelien hallinta napista niin että ei niiden tarvi olla aina esillä (saiko ne toimimana jopa niin etä ne avautuu ja sulkeutuu automaagisesti hiiren kohdistimen sijainnin mukaan).

Mulla paneelit on normaalisti aina suljettuna ja napautan ne esiin silloin kun tarvin.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Niitä paneeleja on kätevä avata/sulkea siitä yhdestä panelien hallinta napista niin että ei niiden tarvi olla aina esillä (saiko ne toimimana jopa niin etä ne avautuu ja sulkeutuu automaagisesti hiiren kohdistimen sijainnin mukaan).

Mulla paneelit on normaalisti aina suljettuna ja napautan ne esiin silloin kun tarvin.
F4
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Ilta-sanomissa positiivinen juttu tästä mainiosta selaimesta. Koskaan ei ole liikaa positiivisia juttuja tästä kuitenkin pienen piirin selaimesta.

is.fi sanoi:
Tietokoneiden selaimet ovat pitkälti Googlen (Chrome), Applen (Safari), Mozillan (Firefox) ja Microsoftin (Edge / Internet Explorer) käsissä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö näitäkin parempia vaihtoehtoja voisi olla.

Vuonna 2015 esitelty Vivaldi kisaa vahvasti maailman parhaan nettiselaimen tittelistä. Windowsille, Macille ja Linuxille saatavissa oleva ohjelma soveltuu sekä peruskäyttäjän että vaativan surffaajan tarpeisiin.

Vivaldissa on kaksi juttua ylitse muiden: räätälöitävyys ja ominaisuuskirjo.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 004
Toimiiko teillä dna live tv vivaldilla (windows 10)?
Mulla ei oo nyt moneen viikkoon toiminu ja on tullu vaan joku "ei voida toistaa" teksti...nyt sitäkään ei enää tuu, on vaan harmaa ruutu.

Flashilla ja ilman oon kokeillu ja flashi toimii kuitenkin.

edit: edgelllä se toimii, mutta aina kun laitan sen toiseen näyttöön full screeniks ja aktivoin vaikka selaimen se menee tonne alas piiloon. Enkä keksi edes miten sen saa toimimaan niin, että voin vaikka selata foorumia samalla kun katon jotain ohjelmaa.

:sangry:
 
Viimeksi muokattu:

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Mulla on sen verran snadi näyttö, että sivupaneeli ei oikein käy.
Uusin 1.16.1226.3 snapshot tuo "kelluvat" paneelit -asetus, jolla paneeli avautuu auki olevan sivun päälle.

Asetus ei ole oletuksena päällä, löytyy asetuksista Panel/Floating Panel.


Itse pidän edelleen vakiosti näkymässä, kaventamassa leveän monitorin aiheuttamaa turhan leveää näkymää pitkien tekstien luettavuuden kannalta. :)
Olen kotisivuksi pannut kirjanmerkit ja sen vielä kiinnittänyt välilehdeksi.
Onneksi Vidaldi soveltuu moneen.
Niinpä.:happy:
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Saako noita web paneeleita jotenkin helposti refreshattua? alt valikossa on reload vaihtoehto mutta se on harmaana.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Tässä niille harvoille, jotka syystä tai toisesta (en jaksa niistä keskustella) haluavat siirtää pysyvästi Vivaldin käyttäjäprofiilin cache-kansion* jonnekin muualle (oletuksena Windowsiin kirjautuneen käyttäjän %localappdata%\Vivaldi\User Data\Default\Cache -kansiossa).

Pikaisestihan on totuttu lisäämään Vivaldin komentoon --disk-cache-dir="Asemakirjain:\Polku". Mutta tämä pitäisi muistaa muuttaa kaikkialle, ja aina väkisin tulee aikaistua "väärin", esim. joku toinen ohjelma haluaa avata Vivaldiin sisältöä yms.


Jos muutoksen tekee rekisteriin, niin se ohittaa kaikki muut määrittelyt, ja aina käytetään sinne kerrottua määrittelyä asetusta.

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Vivaldi]
"DiskCacheDir"="Asemakirjain:\\Polku"


Jos haluaa koko konetta koskevaksi, niin DiskCacheDir arvo pitää sijoittaa HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Vivaldi sijaintiin.

* Ennen komentoparametrin kanssa on seurannut myös Media Cache uuteen paikkaan, mutta toistaiseksi Vivaldi ei ole kirjoittanut sinne mitään, niin en tiedä siirtyykö sekin :). Luulisi siirtyvän.

Tämä kiinnosti harvaa, mutta varmuuden vuoksi.:lol: Ja samalla jonnekin ylös tieto, ettei tarvitse etsiä tarvittaessa uudelleen, kun haulla löytyy pääsiassa tuota komennon kanssa annettavaa rimpsua, koska harva tälle mitään tekee.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
upload_2018-9-26_17-38-32.png


Tähän asti ollut, että 32-bittinen suositeltu. Mitenkäs nyt, pystyykö ton lataamaan 64-bittisen asennuspaketin ja asentamaan ns. päälle? Ei nimittäin automaattisesti päivittynyt siihen, kuten teki Firefoxin kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 631
Viestejä
4 197 191
Jäsenet
70 758
Uusin jäsen
eesy

Hinta.fi

Ylös Bottom