Vivaldi - Uusi selain Operan entiseltä CEO:lta

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Sulla on jotain häikkää jossain, koska latasin tuon kokeeksi (ja laittaakseni sen sinulle Dropboksiini), niin nopeasti parissa sekunnissa tuli.

Jos luotat minuun, niin tässä olisi Dropboxissa Vivaldi.1.8.770.25.exe
(32-bit, SHA-1: 787DC4219B5A8CC79BE3420BFF2575799D33712B).
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Iso kiitos, dropboxista valui sekunneissa :) Oisko jotain häikkää dna:lla sitten tuonne vivaldin servereille.

Lisäystä:
Pakko sanoa että en uskonut että nopeudessa olisi äkkiseltään testattuna noin hurja ero chromeen. Facebookilla testasin ja sai rullailla alaspäin sitä vauhtia kun sormirullalla antoi periksi eikä jökitellyt yhtään. +1 tälle selaimelle ainakin näin potaattikoneella (phenom 2@3Ghz, 6gb ram)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 833
Ei auttanut uudelleen asennus.

Olin laittanut nvidianin asetuksista FXAA joskus päälle. Niin kokeilin ottaa pois päältä sen ja nyt toimii.

Vois laittaa Vivaldille infoa tosta hommasta.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Näissä selaimissa ratkaisee myös profiili. Jos siellä on häikkää, ei selaimen uuden/vanhan version asennus välttämättä auta. Näin niin kuin yleisenä huomiona.

Tästä syystä varmuuskopioin mm. Vivaldin profiilin lähes päivittäin. On ollut apua kaksi kertaa ainakin. Kun en pidä puhtaalta pöydältä aloittamisesta, mikä on joskus profiilin seotessa käytännössä ainoa vaihtoehto ellei ole varmuuskopiota. :)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 833
Näissä selaimissa ratkaisee myös profiili. Jos siellä on häikkää, ei selaimen uuden/vanhan version asennus välttämättä auta. Näin niin kuin yleisenä huomiona.

Tästä syystä varmuuskopioin mm. Vivaldin profiilin lähes päivittäin. On ollut apua kaksi kertaa ainakin. Kun en pidä puhtaalta pöydältä aloittamisesta, mikä on joskus profiilin seotessa käytännössä ainoa vaihtoehto ellei ole varmuuskopiota. :)
Juuh. Otin pikavalinnat talteen..
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Itsellä paljon laajennuksia, eikä siinä mitään, ne saa nopeasti takaisin. Mutta niiden asetukset kaikkineen. Ei hemmetti että harmittaisi aloittaa alusta.

Sama on ihan Windowsin kanssa. Ohjelmat asentaa suht nopeasti, mutta kaikkien niiden asettelu mieleiseksi on helvetillistä hommaa. Siksi on aina ajantasaiset levykuvat. :)

Sorry OT kaikille :)
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Näissä selaimissa ratkaisee myös profiili. Jos siellä on häikkää, ei selaimen uuden/vanhan version asennus välttämättä auta. Näin niin kuin yleisenä huomiona.
Selaimien kohdalla uudelleenasennus ei auta juuri koskaan, profillissa ne solmut on lähes poikkeuksetta.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Selaimien kohdalla uudelleenasennus ei auta juuri koskaan, profillissa ne solmut on lähes poikkeuksetta.
Onneksi vanhasta profiilista voi yleensä palauttaa tiedosto kerrallaan ja katsoa missä kohtaa ongelma alkaa uudelleen. Tällä tavalla on useampikin ongelma saatu selvitettyä (Opera, chromera ja vivaldi alphat).
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Aivan totta. Mutta joskus on vielä helpompaa palauttaa vaikkapa eilisen illan toimiva profiili. Ei tarvitse tutkia yms. Alle minuutti kaikkinensa ja homma jatkuu.

Olen tehnyt .batin joka ottaa erilaisia profiileja talteen, sijoittaa tiedostonimeen päiväyksen vvvvkkpp-hhmm, joten näitä voi helposti säilyttää useammankin jos jotain tiettyä haluaa takaisin eikä muuten onnistu. No niin, pahoittelut. Olen varmuuskopioinnin puolesta puhuja, niin heti alkaa selostus...:geek:
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
30
Luovuin Operasta kun Vivaldi tuli. Jokohan selainsuoja jota Juhas1 kokeili on vivaldissa kuten chromessa ja ff? Jokohan bleachbit ja c-cleaner osaa putsata vivaldin, puolesta-vastaan pitäisikö jo midori vaihtaa? Ollut varaselaimena.
Varmuuskopiointi on aina hyvä asia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 833
Luovuin Operasta kun Vivaldi tuli. Jokohan selainsuoja jota Juhas1 kokeili on vivaldissa kuten chromessa ja ff? Jokohan bleachbit ja c-cleaner osaa putsata vivaldin, puolesta-vastaan pitäisikö jo midori vaihtaa? Ollut varaselaimena.
Varmuuskopiointi on aina hyvä asia.
Ccleaner on jo pitkään osannut, mut se tunnistaa Chromella.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
1.10.867.46 (Stable channel) (64-bittinen)

Tällähetkellä käynnissä ja on niin hyvä että olen siirtynty kokonaan vain Vivaldin käyttöön.

Haluamani lisäosatkin toimii ilman ongelmia.

Ainut ei toivottu ominaisuus joka on jäljellä on se että jos selain käynnistyy niin että on varsinpaljon käynnistyviä ikkunoita/välilehtiä selaimen käynnistyminen kestää aivan liian pitkään, tuo on joku optimointi ongelman kun muisti/kiintolevy/prosessori tms ei ole erityisesti kuormitettuna tuon käynnistymisviiveen aikana (itse epäilen että syy on suurimäärä prosesseja jotka käynnistyy yhtäaikaan ja Windowsin taskinvaihto menee tukkoon siitä johtuen).
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Itse nopeutan tuota valitsemalla jonkun välilehden, yleensä Gmailin, ja hiiren kakkosella Hibernate Background Tabs. Tuo tuntuisi nopeuttavan hieman, koska ei sitten turhaan yritä ladata kaikkia auki olevia välilehtiä (mulla niitä riittää). Ne muut välilehdet kyllä sitten latautuvat tarvittaessa kun ne avaa. Ainoa on se, että pitää muistaa tehdä tuo manuaalisesti, kun mitään automaagista säätöä asiaan ei kaiketi ole.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Asetuksista taittaa löytyä automaagi. ;)
Juu mulla se asetusten automaagi on päällä ja hidas käynnistys siitä huolimatta joten ongelma ei ole se että se lataisi kaikki sivut tausta joka näkyy myös siitä että verkkokortilla ei ole merkittävää liikennettä siksi epäilenkin että ongelma on nimenomaan suuren taskimäärän ja prioriteetin yhdessä aiheuttama.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Mistä. En hakua käyttäen ainakaan löydä ;)
vivaldi.JPG


Tuossa "Aloitus" ja "Lazy Load Restored Tabs" (PS suomennus puuttuu)

Eh ... mulla oli se valinta näimmän vahingossa lähtenyt pois päältä no nyt on päällä.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Eli onko se tuo Lazy load? Minulla on se päällä, ja silti tuo kertomani omin käsin onneen toiminto auttaa :)
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Eli onko se tuo Lazy load? Minulla on se päällä, ja silti tuo kertomani omin käsin onneen toiminto auttaa :)
Testaa ottaa pois ja takaisin päälle. Lazyn kanssa ei pitäisi bootissa ladata kuin yksi sivu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Joko vivaldi antaa hakuehdotuksia suoraan googlesta, kun hakee tosta mihin laitetaan www-osotteet?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Eli onko se tuo Lazy load? Minulla on se päällä, ja silti tuo kertomani omin käsin onneen toiminto auttaa :)
Se sanoo Lazy Load se ei sano No Load ts se on ilmeisesti "laiska" viivästetty lataus eikä se että ei ladattaisi ollenkaan.

Mutta minulla ongelmana ei ole se että lataus veisi liikaa resursseja vaan se että lataus on hidas vaikka resursseja on runsaasti käyttämättä.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Se sanoo Lazy Load se ei sano No Load ts se on ilmeisesti "laiska" viivästetty lataus eikä se että ei ladattaisi ollenkaan.
No nythän kaiken suun pieksännän jälkeen voisi varmaan kertoa mistä se automaagi hibernate background tabs tjsp. löytyy? :)

Varmistan vain että oliko sitä käsin tekemääni hibernate background tabsia saatavana automaattisesti vai ei.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
No nythän kaiken suun pieksännän jälkeen voisi varmaan kertoa mistä se automaagi hibernate background tabs tjsp. löytyy? :)

Varmistan vain että oliko sitä käsin tekemääni hibernate background tabsia saatavana automaattisesti vai ei.
Mielestäni tuo lazy load pitäisi ladata tabeja sitä mukaan kun niitä availee.

Edit: ja niin se siis minulla toimii. Eli 10 tabista vain viimeisin latautuu. Loput latautuu vasta kun valitsen ne.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Noin se tekee mullakin. Lataa vasta sitten kun painaa sen tabin auki.
Ykkös selaimena ollut jo pitkään itsellänikin tämä, kaikki on toiminut moitteetta joten mitäpä sitä vaihtamaankaan :)
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Mielestäni tuo lazy load pitäisi ladata tabeja sitä mukaan kun niitä availee.

Edit: ja niin se siis minulla toimii. Eli 10 tabista vain viimeisin latautuu. Loput latautuu vasta kun valitsen ne.
Juu samoin se toimii minullakin mutta silloin kun on paljon ikkunoita ja todellapaljon välilehtiä niissä ikkunoissa Vivaldi vieläkin tahmaa käynnsityksessä.

Siis nyt on neljä ikkunaa ja 10-30 välilehteä per ikkuna niin ei mitään ongelmaa mutta tämä 4 + 10-30 per ikkuna on vielä hyvin vähän minun mittakaavassa.

Esim. vanhalla Opera 12.16 versiolla kymmeniä ikkunoita joissa yhteensä yli 3000 välilehteä ei ollut mikään ongelma käynnistyksen yhteydessä mutta tällä Vivaldilla en halua edes yrittää miten homma toimisi sellaisella määrällä.

Eli Vivaldi on hyvä verratuna muihin nykyisiin selaimiin mutta se on vielä jäljessä vanhaa Operaa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
953
Saakos tästä tuota oikolukua hiiteen jotenkin. Olen vaihtanut kieltä suomeksi ja englanniksi sekä yrittänyt googletella, mutta ei löydy ratkaisua. Tätäkin kirjoitettaessa kaikki alleviivaantuu punaiseksi joka on ärsyttävää.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Saakos tästä tuota oikolukua hiiteen jotenkin. Olen vaihtanut kieltä suomeksi ja englanniksi sekä yrittänyt googletella, mutta ei löydy ratkaisua. Tätäkin kirjoitettaessa kaikki alleviivaantuu punaiseksi joka on ärsyttävää.
upload_2017-8-15_15-13-37.png


upload_2017-8-15_15-14-0.png
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Ei mulla ole tuollaista language-valikkoa. Chromessa on, mutta ei vivaldissa. Hiiren oikealla painikkeella aukeavasta valikosta ei myöskään löydy spellcheck -kohtaa.
Testaa tokan kuvan urlilla.

Ja siis tuo valikko tulee vain input boxin kohdalla.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
953
Mikäs versio vivaldista?
Se on tuo uusin 1.11.

Nyt sainkin tuon pois. Täytyikin painaa hiiren oikealla painikkeella tekstikenttää tyhjästä kohdasta, niin spellcheck-valikko tuli näkyviin. Aiemmin kokeilin vain painaa kirjoitetun sanan päältä. :facepalm:

Tuota valikkoa ei silti omasta vivaldistani löydy, mutta hällä väliä, kun nyt toimii.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 416
Ruvennut tällä tökkimään videot, ainakin jos kaksi pyörii samalla ja hyppii niissä sijaintia.
Uusin beta/alpa/mkköonkaan käytössä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Ruvennut tällä tökkimään videot, ainakin jos kaksi pyörii samalla ja hyppii niissä sijaintia.
Uusin beta/alpa/mkköonkaan käytössä.
Liittyykö siihen kun Youtube toimii nykyään vain sillä uudella ulkonäöllä.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Jos, niin senhän saa helposti peruttua (ainakin tätä kirjoittaessa). :)
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Kyllä tämä viimeisin vedos 1.12.955.3 tuntuu käyttävän CPU:ta reippaammin kuin ennen (tällä hetkellä toistossa Elisa Viihteestä video). Sisäisellä taskmanagerilla "GPU process" on 30% tienoilla koko ajan ja "Background page" 10 % tienoilla. Enpä ehdi asiaan enempää perehtyä, mutta ei ole näin "raskaasti" käynyt aikaisemmin (mulla pyörii Aamu TV vähän myöhemmin useana aamuna, pitää kuunnella Ylen viimeisimmät valeuutiset mokutuksesta), eikä CPU:n käyttö normaalisti ole pörrännyt yhtään korkealla, nyt on koko ajan 70-90%.

Takaisin aikaisempaan versioon 1.12.953.8.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Hmm. Kohta kuukausi edellisestä snapshotista. Toivottavasti homma jatkuu vielä. Ilmeisesti joku isompi urakka menossa...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
594
1.13.971.8 (Virallinen koontiversio) snapshot (64-bittinen)
En nyt muista milloin tuo tuli.
Näyttää tulleen 27/9.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Aika pienellä porukalla ne taitaa tätä vääntää kasaan kun noita isompia päivityksiä tulee niin harvoin (korkeintaan pari vuodessa), mutta toisalta eipä tässä isoja ominaisuuspuutteita enää kauheasti ole.

Lähinnä ongelmana on tuo että vie tehoa tai muuten hidastelee silloin kun on paljon ikkunoita/välilehtiä auki tai siis nimenomaan tuo muutoin hidastelu on se ongelma esim. käynnistäessä vaikka prosessorin, muistin ja kiintolevyn kuormitus on pientä niin siitähuolimatta selaimen käynnistyminen kestää kauan prosessin prioriteetin korotus auttaa vähän mutta ei sekään korjaa täysin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 403
Viestejä
4 197 699
Jäsenet
70 903
Uusin jäsen
peeki7i

Hinta.fi

Ylös Bottom