Kyllähän Nintendo käyttää nvidian järjestelmäpiirejä, eli kyllä se siellä konsolibisneksessäkin on mukana.
No niin toki käyttää mutta se ei pysty mitenkään vastaamaan tehoissa siihen mitä nyt myynnissä olevat PS ja suksipoksi tarjoaa.
Se, että meiltä löytyy raudalta säteenjäljityksen törmäystarkastusyksiköt nimenomaan mahdollistaa sen, että ne pelinkehittäjät voivat tehdä asioita, mitä ennen ei ole voinut (järkevällä suorituskyvyllä) tehdä.
Ihanko huvikseen Cryenginen tiimi Neon Noir demon pykäsi läjään jossa demotaan sädetystä DX11 rajapinnalla ja toimii kaikilla näyttiksillä. Toisilla toki paremmin kuin toisilla?
Ihan samalla tavalla se "SLI"-tuki" sieltä vaadittaisiin. Se, että erilliset piirit on samassa paketissa vs että piirit on erillisillä korteilla ei arkkitehtuurillisesti muuta mitään, samassa paketissa vaan kommunikaatio on jonkin verran nopeampiaa ja vähävirtaisempaa, joten sen "SLIn" overheadit olisivat pienempiä.
Taitaa se nyt kuitenkin olla samassa paketissa vähän enemmän kuin "jonkin verran" nopeampaa. Kyllähän tähän pätee ne saman lait kuin noihin dual ja ylitte socket prosessori virityksiin. Mitä lyhyempi matka, sen edullisempaa niiden välillä on tehdä nopea väylä. Niin virtabudjetin näkökulmasta kuin ihan kustannusten näkökulmasta.
Muistaakseni AMD jossain vaiheessa totesi kun kyseltiin chiplettejä GPU puolelle että sen aika ei ole vielä. Eli siellä ilmeisesti jotain kokotaan, olisiko se sitten aktiivinen interposer jonkas myötä chipletit myös GPU puolella nähtäisiin.
Ai mitäkö muutti. No voit kysyä itseltäsi monessako pelissä olisi RT:tä oikeasti mukana, jos nvidia olisi pitänyt tuon suljettuna omana apinaan kuten PhysX:n aikoinaan. Tokko se Microsoft ilman Nvidian rautaratkaisua olisi vieläkään mitään DXRää julkaissut.
Eikös se aikalailla suljettu ole toi RTX? Mikrosoftin kalikka on DXR ja vaikka AMD:n kortteihin RT kiihotus tulee jossain vaiheessa niin tuskin nämä nykyiset RTX räpellykset ilman pätsäyksiä niillä toimii.
Tällä hetkellä Nvidia varmasti tarjoaa parasta mitä oli mahdollista tuoda kortin suunnitteluhetkellä, toki sitten vertailut nähdään, kun AMD saa omat Rt korttinsa ulos, vaikkakin toki AMD on ollut enemmän aikaa "säätää" omaansa, kun Nvidia tuli jo yli vuoden ennen AMD ulos omalla RTX sarjallaan (Jos Rt Navit tulevat myyntiin loppuvuodesta).
Parempi se on säätää vaikka 10v kuin julkaista tuollaista keskeneräistä tuhnua jonka nvidia päästi markkinoille. Teho ei vaan riitä. Ittelle tää homma menee kaaliin hyvin simppelisti. Sitten kun joku uusi ominaisuus tuo lisäarvoa uhraamatta juurikaan suorituskykyä, niin sitten aletaan olla selvillä vesillä. RTX:n kohdalla nykyisillä korteilla homma ei ole näin joten ei jatkoon.
Ja se, että Nvidia toi ensin markkinoille Rt rautaa sisältävän näyttiksen, ei tee siitä todellakaan Nvidian tekniikkaa...
RT ei ole nvidian tekniikkaa mutta RTX on.
Kyseessä ei ole mikään Gameworks Hairworks tapaus...
No ei taida toi RTX kikkare olla open sourcea, vai voisiko AMD halutessaan rakentaa identtiset RT-coret kortteihinsa? Että kyllä tuo samanlaiselta pökäleeltä vaikuttaa kuin GW/HW.
Njoo, onhan toi melkoinen clikki otsikko. Mutta tosiaan jos lukisit sen heidän artikkelinsa, ei heillä itsellään ole ollut juurikaan ongelmia noiden navien kanssa. Ainoat ongelmat joita heillä itsellään on tullut vastaan ovat johtuneet epäonnistuneista ajuriasennuksista, joka on korjautunut DDU:lla ja uudelleen asennuksella. Ja miksi tuo artikkeli nyt on kirjoitettu, no navin julkaisusta on kulunut 7kk ja vieläkin heidän keskustelupalstoillaan pomppii käyttäjien ongelmakuvauksia samoista ongelmista kuin julkaisussa. Ja päättivät vähän kaivaa syvemmältä, mistä tuo voisi johtua.
Tätä itsekin ihmettelen kun juurikaan revikoitten tekijät ei ole näihin ongelmiin törmännyt. Olisikohan niin että suuri osa jolla ongelmia esiintyy on vihreästä leiristä siirtynyt punaiseen ja sinne koneelle jää jotain sontaa mikä sitten aiheuttaa noita ongelmia? Muistelisin että joskus oli keissi että peli piti uudelleen asentaa kun jotkut shader cachet luotiin ekalla käynnistyksellä sitä sen hetkistä kortti vasten ja sitten kun kortti vaihtui niin eipä toiminutkaan peli joko ollenkaan taikka sitten hirmu ongelmia.
Eli voisikohan jotain tuollaisia kikkareita jäädä koneelle muuallekkin kun poistaa nvidian ajurit? Ja jos oikein aletaan foliopipoilemaan niin olisiko peräti tahallista toimintaa jolla saadaan kampitettua toista, joukkueen väriin ottamatta mitenkään kantaa?
Onhan Nvidiallakin betat menossa
eli RT jutut ja hieno tekniikka kunhan vielä vähän kehittyy. Nimittäin Quake 2:n RTX versio on komea
Toinen beta on se paska tekoäly reunanpehmennyt mikä on ollut täys susi jo tullessaan.
Oli susi tullessaan mutta kyllä se nyt versio 2.0 myötä on saatu jo sellaiseksi että se on itseasiassa varsin hyvä. Ainut ongelma on se että tukea tuolle kikkareelle ei juurikaan ole. Ihme ettei ole vielä mitään joukkokannetta viritelty jenkkilässä kun nvidia pauhasi silloin esittelytilaisuudessa että miten 20 vai kuinka moneen peliin DLSS tulee ja pelit joissa se nyt on taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa. Eikös tuossa luvatussa maassa olisi harhaanjohtavan markkinoinnin nojalla pienen oikeuskeissin paikka?
Ja kuten totesin jo, Sillä, että jossain marginaalipuolella on rautaa, jolla on vielä huonot toimintaedellytykset. Ei yleensä jaksa herättää suuremmin kehittäjien kiinnostusta.
No mutta eikös se nvidia ole se pelikorttien jumala? Luulisi pelinkehittäjillä olevan kovasti intoa viritellä niiden suljettuja räpellyksiä. Mutta ei tunnu kiinnostavan ja hyvä niin. Parit demot on nähty kun jensen on kottikärryllisen kuskannu seteleitä pelitalolle.
Luulin, että AMD olisi liki saavuttanut jo nVidian ajureiden laadussa, mutta pitääkö se paikkaansa? Huonot ajurit saa kyllä harkitsemaan kalliimpaa vihreää leiriä yhä, kun tänä vuonna julkaistaan uudet ohjaimet, etenkin kun nVidia tukee nyt noita Freesync näyttöjäkin.
Niinhän se onkin ja osin mennyt ohittekin. AMD vaan tuntuu panostavan vähän vääriin asioihin noiden ajureitten kanssa. Tässä parin vuoden aikana on ehditty jo 2 kertaan muuttamaan ajureiden käyttöliittymää ihan uuteen uskoon. Pitäisi enemmän panostaa niitä rajallisia voimavaroja niihin itse ajureihin eikä käyttöliittymän ulkoasuun.
Perustuen mihin? Nythän meillä on kerrankin tuoretta dataa joka osoittaa, että nVidian ajurit ovat täysin ylivoimaisia.
Miten ne on ylivoimaisia? Ainut data joka olisi validi olisi sellainen että n+1 järjestelmään tehtäisiin puhdas windows asennus ja sitten ajurit. Sen jälkeen testattaisiin n+1 pelillä n+1 tuntia kutakin peliä. Ja sama toisen joukkueen korteilla.
Ei kellään moiseen ole mahdollisuutta. Se että interwebin kautta tehdään polli, antaa toki jotain suuntaa mutta kyllä se on sinne päin kun ei tiedetä mitään taustoja että onko ongelmat puhtaassa asennuksessa vai onko ollut vihollis tiimin kortti ennen ja nyt ollaan käännetty takki joka itsessään voi jo aiheuttaa ongelmia joittenkin pelien kanssa.