Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, melkein puolella(ei 13%) amdn käyttäjistä on ollut ongelmia ajurien kanssa kun nvidialla vastaava luku on hieman reilut 20%, on tuossa aika merkittävä ero.

Lyhytaikainen rajoitettu kysely ja vain mobiilikäyttäjille. Lisäksi jälleenmyyjädata oli vain yhdeltä pieneltä toimittajalta.

Lisäksi huvittavaa kuinka artikkelin kirjoittajalla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia Radeon näyttisten kanssa mutta pitää silti jotain randomipollia luotettavampana :facepalm:

Eli toisin sanottuna puhdasta clickbait roskaa, joka yllättäen menee täydestä vihreään leiriin.
 
Lyhytaikainen rajoitettu kysely ja vain mobiilikäyttäjille. Lisäksi jälleenmyyjädata oli vain yhdeltä pieneltä toimittajalta.

Lisäksi huvittavaa kuinka artikkelin kirjoittajalla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia Radeon näyttisten kanssa mutta pitää silti jotain randomipollia luotettavampana :facepalm:

Eli toisin sanottuna puhdasta clickbait roskaa, joka yllättäen menee täydestä vihreään leiriin.
Mistä keksit sen, että yksi pieni jälleenmyyjä oli vaan lähteenä?

"We’ve also spoken with a few retailers to see if they’re seeing issues with 5700 XT boards and we’ve received some interesting reports. Basically the return rate for 5700 XT's is more than 5x that of competing Nvidia products and when they get these systems back with various reported issues, they’re unable to replicate them due to their random nature."

Ei tuossa kerrottu mitkä jälleenmyyjät olivat lähteenä, mutta kyseessä kuitenkin usea jälleenmyyjä, eikä sinun kertomasi yksi pieni...

EU:ssa on muistaakseen laki, että nämä palautusprosentit pitää julkisuuteen kertoa, mutta maailmalla ei samaa lakia joka maassa ole. Ajan vaan sitä takaa, ettei joka maassa kannata jälleenmyyjien noita palautusprosentteja julkisuuteen huudella omalla nimellään, jossei EU maiden tapaan lakia suojaamassa eri valmistajien raivolta/toimenpiteiltä.

Ja oli tuossa kyselyssä kyllä aika iso otanta, mutta ei tietenkään 100% paikkansa pitävä voi olla käyttäjiltä kysely.

"Naturally, there’s going to be some dodgy votes in there, but we don’t believe a few fanboys are going to skew the data too heavily after gathering over 49,000 votes. That’s a large enough sample size to take as evidence that AMD has a major problem they need to address. "

Eli ei tuo ihan täyttä clickbait roskaa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä keksit sen, että yksi pieni jälleenmyyjä oli vaan lähteenä?

"We’ve also spoken with a few retailers to see if they’re seeing issues with 5700 XT boards and we’ve received some interesting reports. Basically the return rate for 5700 XT's is more than 5x that of competing Nvidia products and when they get these systems back with various reported issues, they’re unable to replicate them due to their random nature."

Ei tuossa kerrottu mitkä jälleenmyyjät olivat lähteenä, mutta kyseessä kuitenkin usea jälleenmyyjä, eikä sinun kertomasi yksi pieni...

Tuosta mitä kirjoittivat:

- Eivät yksilöineet kyselyn tuloksia vaan kertovat jostain "5x palautusprosentista"
- Eivät kerro mistä jälleenmyyjistä kyse, eivätkä edes mistä maasta tai maanosasta
- Kertovat kyseessä olleen 5700XT korttien mutta myöhemmin sanovatkin kyseessä olevan kokoonpanojen
- Mikään julkisesti saatavilla oleva data ei tue väitteitä

Eli toisin sanoen, joko vain yhdeltä, vetivät mutkat suoriksi yleistämällä tai vetävät puhdasta clickbaitia. Ensimmäinen vaihtoehto on todennäköisin koska silloin ei tarvitse puhtaasti valehdella ("kyllä me oikeasti kysyimme jotain sellaista").

Sitäpaitsi ne jälleenmyyjien systeemit tuskin ovat identtisiä muuten kuin näytönohjaimen osalta.

EU:ssa on muistaakseen laki, että nämä palautusprosentit pitää julkisuuteen kertoa, mutta maailmalla ei samaa lakia joka maassa ole. Ajan vaan sitä takaa, ettei joka maassa kannata jälleenmyyjien noita palautusprosentteja julkisuuteen huudella omalla nimellään, jossei EU maiden tapaan lakia suojaamassa eri valmistajien raivolta/toimenpiteiltä.

Jos noita AMD:n 5700XT näyttiksiä palauteltaisiin urakalla, sen pitäisi näkyä myös EU:n alueella. Mindfactoryn palautusprosenteista katsottuna 5700XT:n palautukset ovat samassa linjassa Nvidian vastaavan tason näytönohjaimien kanssa. Uutinen: AMD:n 5700XT kortit toimivat paremmin EU:ssa kuin muualla maailmassa.

Ja oli tuossa kyselyssä kyllä aika iso otanta, mutta ei tietenkään 100% paikkansa pitävä voi olla käyttäjiltä kysely.

"Naturally, there’s going to be some dodgy votes in there, but we don’t believe a few fanboys are going to skew the data too heavily after gathering over 49,000 votes. That’s a large enough sample size to take as evidence that AMD has a major problem they need to address. "

Eli ei tuo ihan täyttä clickbait roskaa ole.

Kuten jo sanoin, kyseessä oli rajoitettu kysely, ja vain mobiilikäyttäjille. Jokainen tietää ettei nettikyselyissä määrä kerro mitään laadusta. Joku 50K vastaajaa on määränä täysin olematon jotta siitä voisi vetää mitään johtopäätöksiä.

Lisäksi, kuinka monella vastaajalla oikeasti on kompetenssia sanoa tietävänsä ongelmien olevan juurikin näytönohjaimen ajureissa? Korkeintaan alle promillella. PC-laitteiden vianetsintä on oikeasti hyvin haastavaa ja ongelmien rajoittaminen nimenomaan näytönohjaimen ajureihin on todella vaativa prosessi. Pelkästään tuon takia kyseinen kysely on täysin puhdas clickbait.
 


Dlss 2.0 joka päivittyy ajurien mukana ja on helpompi lisätä peleihin sama kuvanlaatu mutta 10-50 prosenttia enemmän frameja.


Ei todellakaan ole mikään "sama kuvanlaatu".

Vaan rendataan pienemmällä resoluutiolla, sitten yritetään arpoa sinne väliin sitä puuttuvaa dataa. Ja kun homma tehdään neuroverkkolla, välillä onnistutaan kohtalaisesti, välillä epäonnostutaan todella komeasti ja generoidaan jotain ihan sontaa sinne.

Vastaavan upskaalauksen saa tehtyä keskimäärin ihan yhtä hyvin ilman mitään neuroverkkoa (sillä erolla, että varianssi tulosten laadun välillä on hiukan pienempi).
 
Tuosta mitä kirjoittivat:

- Eivät yksilöineet kyselyn tuloksia vaan kertovat jostain "5x palautusprosentista"
- Eivät kerro mistä jälleenmyyjistä kyse, eivätkä edes mistä maasta tai maanosasta
- Kertovat kyseessä olleen 5700XT korttien mutta myöhemmin sanovatkin kyseessä olevan kokoonpanojen
- Mikään julkisesti saatavilla oleva data ei tue väitteitä

Eli toisin sanoen, joko vain yhdeltä, vetivät mutkat suoriksi yleistämällä tai vetävät puhdasta clickbaitia. Ensimmäinen vaihtoehto on todennäköisin koska silloin ei tarvitse puhtaasti valehdella ("kyllä me oikeasti kysyimme jotain sellaista").

Sitäpaitsi ne jälleenmyyjien systeemit tuskin ovat identtisiä muuten kuin näytönohjaimen osalta.

Jos noita AMD:n 5700XT näyttiksiä palauteltaisiin urakalla, sen pitäisi näkyä myös EU:n alueella. Mindfactoryn palautusprosenteista katsottuna 5700XT:n palautukset ovat samassa linjassa Nvidian vastaavan tason näytönohjaimien kanssa. Uutinen: AMD:n 5700XT kortit kestävän paremmin EU:ssa kuin muualla maailmassa.

Kuten jo sanoin, kyseessä oli rajoitettu kysely, ja vain mobiilikäyttäjille. Jokainen tietää ettei nettikyselyissä määrä kerro mitään laadusta. Joku 50K vastaajaa on määränä täysin olematon jotta siitä voisi vetää mitään johtopäätöksiä.

Lisäksi, kuinka monella vastaajalla oikeasti on kompetenssia sanoa tietävänsä ongelmien olevan juurikin näytönohjaimen ajureissa? Korkeintaan alle promillella. PC-laitteiden vianetsintä on oikeasti hyvin haastavaa ja ongelmien rajoittaminen nimenomaan näytönohjaimen ajureihin on todella vaativa prosessi. Pelkästään tuon takia kyseinen kysely on täysin puhdas clickbait.
- Nehän yksilöi siinä sen, että 5700 XT malleilla yli 5x palautusprosentti vs Nvidian vastaavat näytönohjaimet.
- HWU on Australiassa, joten uskoisin, että osa Australian jälleenmyyjistä on lähteenä.
- Puhuivat eri lauseessa, että kokoonpanoja, joissa on ollut Navi sarjan kortteja, on tuotu enemmän takuukorjauksiin vs Nvidian. Eikä jälleenmyyjät näissä kaikissa tapauksissa olleet saaneet toistettua ongelmia, kun ne ovat ikävästi satunnaisia.

50k käyttäjän kysely on olematon... (kyllä 50k on jo niin paljon, että siitä jotain suuntaa voi katsoa)

Onhan se toki vaikea yksilöidä jokaista ongelmaa ajureihin, mutta siitä huolimatta enemmän ongelmia ollut kyselyn AMD näyttisten omistajilla. Onko sillä mitään väliä, onko kyseessä ajuriongelma vai muu rauta/yhteensopivuus ongelma, jos ne kasaantuvat enemmän toiselle valmistajalle. Jotenkin kuitenkin epäilen, että noin laajaa raudan yhteensopivuusongelmaa olisi, että todennäköisin syy on kuitenkin ajurit.

Ja tosiaan enemmän tuo artikkeli keskittyy Navi kortteihin, kuten siellä lukeekin:

"Rather than launching more Navi-based GPUs, AMD should have taken a step back and addressed the problems with the RX 5700 series before pushing out more products that rely on the same buggy drivers. Long term, it seems quite clear that rushing out these products before fixing major bugs will do more harm than good. It also has to be placing a huge amount of pressure on board partners who have to deal with unnecessary RMA requests. "
 
Viimeksi muokattu:
- Nehän yksilöi siinä sen, että 5700 XT malleilla yli 5x palautusprosentti vs Nvidian vastaavat näytönohjaimet.
- HWU on Australiassa, joten uskoisin, että osa Australin jälleenmyyjistä on lähteenä.
- Puhuivat eri lauseessa, että kokoonpanoja, joissa on ollut Navi sarjan kortteja, on tuotu enemmän takuukorjauksiin vs Nvidian. Eikä jälleenmyyjät näissä kaikissa tapauksissa olleet saaneet toistettua ongelmia, kun ne ovat ikävästi satunnaisia.

- If they’re seeing issues with 5700 XT boards and we’ve received some interesting reports. Basically the return rate for 5700 XT's is more than 5x that of competing Nvidia products and when they get these systems back

Kun noin lyhyeen tekstiin saa tuon tason ristiriitaa, niin voi voi.

- Se on hyvä veikkaus. Tuon tason väitettä kun esitetään, pitäisi olla huomattavasti tarkempi. Kun ei olla, se kertoo kaiken olennaisen. Huvittavaa kuinka kirjoittajalla riittää aikaa kaikenlaisen turhan kirjoitteluun mutta tuon tason väite vedetään tuosta vaan. Kertoo kaiken olennaisen.

- Ei tuossa artikkelissa niin sanottu. Navista puhutaan ihan eri yhteyksissä, tuossa retailer hommassa on koko ajan kyse 5700XT:sta ja vain siitä.

50k käyttäjän kysely on olematon... (kyllä 50k on jo niin paljon, että siitä jotain suuntaa voi katsoa)

Kun kyseessä on polli johon periaateessa kuka tai mikä tahansa voi vastata, 50K on määränä täysin riittämätön.

Onhan se toki vaikea yksilöidä jokaista ongelmaa ajureihin, mutta siitä huolimatta enemmän ongelmia ollut kyselyn AMD näyttisten omistajilla. Onko sillä mitään väliä, onko kyseessä ajuriongelma vai muu rauta/yhteensopivuus ongelma, jos ne kasaantuvat enemmän toiselle valmistajalle. Jotenkin kuitenkin epäilen, että noin laajaa raudan yhteensopivuusongelmaa olisi, että todennäköisin syy on kuitenkin ajurit.

Ne kysyivät suoraan onko ollut ongelmia näytönohjaimen ajureissa. Ja sitähän ei 99,9% vastaajista varmuudella voi tietää, jos edes olivat oikeita ihmisiä eivätkä botteja. Lisäksi on todella paljon merkitystä missä ongelma oikeasti on. Jos se ongelma on muualla kuin ajureissa, silloin vika ei ole ajureissa. Eikä silloin voi toitottaa AMD:n ajurien olevan paskat. Eli clickbaitia puhtaimmillaan.

Jos kauppojen arvosteluista hakee jotain positiivista, siellä ainaki voi filtteröidä pois ne jotka eivät tuotetta ostaneet. Tuossa ei voi.
 
Jos kauppojen arvosteluista hakee jotain positiivista, siellä ainaki voi filtteröidä pois ne jotka eivät tuotetta ostaneet. Tuossa ei voi.
Kauppojen arvostelut ne vasta täysiä vitsejä ovat, jos niitä lukee. Kaikenlaisia tyhjänpäiväisiä selityksiä monessa, ei toki kaikissa.

Kuitenkin uskottavuuden omaava tekniikkatoimittaja kirjoittaa enemmän asiaa, kuin joku random tyyppi kaupan arvostelussa. HWU kuitenkin voi laskea näihin uskottaviin tekniikkasivustoihin/youtube kanaviin, ei siellä mitään jo aikasemminkin sanottua "Nvidia paras, AMD paska" filosofiaa harrasteta.

Sillä tuo juttu kirjoitettiin, kun niin paljon tullut heille päin raportteja Navi sarjan näytönohjaimien ajuriongelmista. Niin nytten tutkivat onko näillä väitteillä yhtään mitään pohjaa. Gamersnexus on myös näistä AMD ajuriongelmista puhunut ainakin parissa eri videossa ja noilla eri messuilla on Steve mennyt AMD kaverien puheille, että korjatkaa ne ajurit... (ja siis muutenkin messujen ulkopuolella raportoinut omista ajuriongelmistaan)




Ja on HWU ja GN kumpikin kritisoinut Nvidiata aina, kun asiaa on ollut (eivät ole puolueellisia). Nytten vaan näitä AMD sattumuksia on sattunut monta peräkkäin 5700 sarjan huonot jäähymallit (MSI, XFX ja Asus), 5600 XT julkaisu ja vbios hässäkkä ja nämä raportoidut ajuriongelmat.
 
Viimeksi muokattu:
Kauppojen arvostelut ne vasta täysiä vitsejä ovat, jos niitä lukee. Kaikenlaisia tyhjänpäiväisiä selityksiä monessa, ei toki kaikissa.

Ovathan ne. Mutta. Kauppojen arvosteluista voi helposti karsia pois sellaiset jotka eivät kyseistä tuotetta ole ostaneet. Näissä randomipolleissa ei ole sitä mahdollisuutta.

Kuitenkin uskottavuuden omaava tekniikkatoimittaja kirjoittaa enemmän asiaa, kuin joku random tyyppi kaupan arvostelussa. HWU kuitenkin voi laskea näihin uskottaviin tekniikkasivustoihin/youtube kanaviin, ei siellä mitään jo aikasemminkin sanottua "Nvidia paras, AMD paska" filosofiaa harrasteta.

Sillä tuo juttu kirjoitettiin, kun niin paljon tullut heille päin raportteja Navi sarjan näytönohjaimien ajuriongelmista. Niin nytten tutkivat onko näillä väitteillä yhtään mitään pohjaa. Gamersnexus on myös näistä AMD ajuriongelmista puhunut ainakin parissa eri videossa ja noilla eri messuilla on Steve mennyt AMD kaverien puheille, että korjatkaa ne ajurit... (ja siis muutenkin messujen ulkopuolella raportoinut omista ajuriongelmistaan)

Kuka nyt on uskottava ja kuka ei. Kyllä noille uskottaville arvostelijoille sattuu sen tason aivopieruja jopa suuressa mittakaavassa (Samsung 840 Evo loistava esimerkki), etten osta kritiikittä kaikkea mitä kirjoittavat.

"Tutkivat". Eli toisin sanottuna:

- Eivät itse löydä ajureista juuri mitään vikaa
- Laittavat pystyyn pollin johon kuka tai mikä tahansa voi vastata mitä tahansa
- Kysyvät "parilta toimittajalta" ja kertovat kuinka 5700XT näytönohjaimia on tullut paljon takaisin, tosin vain systeemeissä joissa on 5700XT näytönohjaimia (eh?)

Sellaista "tutkimista".




Ja on HWU ja GN kumpikin kritisoinut Nvidiata aina, kun asiaa on ollut (eivät ole puolueellisia). Nytten vaan näitä AMD sattumuksia on sattunut monta peräkkäin 5700 sarjan huonot jäähymallit (MSI, XFX ja Asus), 5600 XT julkaisu ja vbios hässäkkä ja nämä raportoidut ajuriongelmat.


Eihän tuossa videossa edes tehdä sitä mitä otsikossa sanotaan. Perus clickbaittia.

Valmsitajien jäähyistä voi syyttää valmistajia, ei AMD:ta. 5600XT:lle tarjotaan ilmaiseksi lisää tehoa, en näe suurta ongelmaa. Ajuriongelmiin edelleen kaivattaisiin selkeää näyttöä koska todella moni käyttäjä sanoo ettei sellaisia ole, kun taas joidenkin mielestä on.

Tässä tuleekin se ongelma: AMD:lla Saattaa olla joitain ajuriongelmia, jotka tosin voivat vallan mainiosti johtua jostakin muusta asiasta tai user errorista. Lisäksi ajurit voi päivittää ohjelmallisesti joten jos vika on ajureissa, ongelmat todennäköisesti häviävät ajan kanssa. Vähän eri asia kuin ostaa valmiiksi rikkinäinen tuote jota ei voi ohjelmallisesti korjata. Tämä on siis tyypillistä AMD:n mustamaalaamista jota tehdään kun AMD parempi valinta käytännössä jokaisessa kategoriassa ja Nvidia jumittaa vielä vanhassa valmistustekniikassa AMD:n otettua käyttöön 7nm. Näin ollen AMD:sta pitää vihreän leirin keksimällä keksiä jotain vikaa. Ajuriviat on helppo syypää koska niitä on hyvin vaikea osoittaa todeksi. Ja juuri siksi asioita ymmärtävät eivät ota todesta tuollaista clicbait roskaa.
 
Tässä tuleekin se ongelma: AMD:lla Saattaa olla joitain ajuriongelmia, jotka tosin voivat vallan mainiosti johtua jostakin muusta asiasta tai user errorista. Lisäksi ajurit voi päivittää ohjelmallisesti joten jos vika on ajureissa, ongelmat todennäköisesti häviävät ajan kanssa. Vähän eri asia kuin ostaa valmiiksi rikkinäinen tuote jota ei voi ohjelmallisesti korjata. Tämä on siis tyypillistä AMD:n mustamaalaamista jota tehdään kun AMD parempi valinta käytännössä jokaisessa kategoriassa ja Nvidia jumittaa vielä vanhassa valmistustekniikassa AMD:n otettua käyttöön 7nm. Näin ollen AMD:sta pitää vihreän leirin keksimällä keksiä jotain vikaa. Ajuriviat on helppo syypää koska niitä on hyvin vaikea osoittaa todeksi. Ja juuri siksi asioita ymmärtävät eivät ota todesta tuollaista clicbait roskaa.
Nvidialla on vaan wanhakin 12nm hiottu niin energiatehokkaaksi, ettei Nvidia tässä edes häviä mitään vs AMD, kun AMD ei 7nm valmistusprosessillaan pääse vielä kaikilla Navi korteillaan edes samaan tai parempaan (pl. 5600 XT on parempi perf/watt vs vastaava Nvidia).

Nvidialla on aika isolla todennäköisyydellä perf/watt etu vielä jatkossakin, kun siirtyy Amperen kanssa 7nm, jos nytten jo wanha Nvidian 12nm voittaa ison osan Navi 7nm korteista. Mutta tästä on jo jauhettu niin monta kertaa, että taas tulee saman toistoa ikävästi...

AMD on parempi jokaisessa kategoriassa (kts. ylempi perf/watt ja tämä lause loppuun) on täysin väärä väite, kun AMD et saa 2080/Super tai 2080 Ti tason näyttistä. Jos 2080 Ti vastine AMD:lta tulee Nvidian 3000 sarjan julkaisun kanssa, niin Nvidian 3080 Ti (tai mikä onkaan nimeltään) on taas sitten hyppäys 2080 Ti verrattuna ja AMD on jälleen jäljessä siinä...

Haluat tehdä ajuriongelmat niin vaikeaksi todeta, ettei sitä voi laskea AMD huonoksi puoleksi...
 
Tässä tuleekin se ongelma: AMD:lla Saattaa olla joitain ajuriongelmia, jotka tosin voivat vallan mainiosti johtua jostakin muusta asiasta tai user errorista. Lisäksi ajurit voi päivittää ohjelmallisesti joten jos vika on ajureissa, ongelmat todennäköisesti häviävät ajan kanssa.
Ihan kattavasti niitä on dokumentoitu sekä AMD:n omille foorumeille ja /r/amd:hen.

Lisäksi ajurit voi päivittää ohjelmallisesti joten jos vika on ajureissa, ongelmat todennäköisesti häviävät ajan kanssa.
AMD:llä on ollut siihen yli puoli vuotta aikaa.

Vähän eri asia kuin ostaa valmiiksi rikkinäinen tuote jota ei voi ohjelmallisesti korjata.
Ongelman juurisyytähän ei vielä tiedetä.

Tämä on siis tyypillistä AMD:n mustamaalaamista jota tehdään kun AMD parempi valinta käytännössä jokaisessa kategoriassa
Kerrotko lisää näistä sun kategorioista ja annatko vielä aikaisemman esimerkin tästä mustamaalaamisesta?

Nvidia jumittaa vielä vanhassa valmistustekniikassa AMD:n otettua käyttöön 7nm.
1080 Ti on energiatehokkaampi kuin 5700XT. 2,5 vuoden jälkeen AMD on edelleen perässä 1440p luokan korttien energiatehokkuudessa, ja tämä siis paremmalla prosessilla. Kertoo hyvin siitä miten suuri etumatka Nvidialla tällä hetkellä on.

Näin ollen AMD:sta pitää vihreän leirin keksimällä keksiä jotain vikaa. Ajuriviat on helppo syypää koska niitä on hyvin vaikea osoittaa todeksi. Ja juuri siksi asioita ymmärtävät eivät ota todesta tuollaista clicbait roskaa.
Tuntuu vähän siltä että mikä vaan todiste, olkoot sitten aihetodiste vai ei, ei kelpaa niille joiden punaiset pipot ovat liian tiukalla, eli aina käännetään keskustelu siihen itse lähteeseen ad hominem taktiikoilla. Kyllä mielestäni se tieto ja ne käyttäjäkokemukset mitä tästä asiasta on saatu esille riittää vallan mainiosti johtopäätösten tekemiseen. Se lienee kivuliasta niille jotka ovat aivan liian kiintyneitä yhteen brändiin.

Denial, anger, acceptance
....^....
 
Viimeksi muokattu:
Nvidialla on vaan wanhakin 12nm hiottu niin energiatehokkaaksi, ettei Nvidia tässä edes häviä mitään vs AMD, kun AMD ei 7nm valmistusprosessillaan pääse vielä kaikilla Navi korteillaan edes samaan tai parempaan (pl. 5600 XT on parempi perf/watt vs vastaava Nvidia).

Nvidialla on aika isolla todennäköisyydellä perf/watt etu vielä jatkossakin, kun siirtyy Amperen kanssa 7nm, jos nytten jo wanha Nvidian 12nm voittaa ison osan Navi 7nm korteista. Mutta tästä on jo jauhettu niin monta kertaa, että taas tulee saman toistoa ikävästi...

AMD on parempi jokaisessa kategoriassa (kts. ylempi perf/watt ja tämä lause loppuun) on täysin väärä väite, kun AMD et saa 2080/Super tai 2080 Ti tason näyttistä. Jos 2080 Ti vastine AMD:lta tulee Nvidian 3000 sarjan julkaisun kanssa, niin Nvidian 3080 Ti (tai mikä onkaan nimeltään) on taas sitten hyppäys 2080 Ti verrattuna ja AMD on jälleen jäljessä siinä...

Haluat tehdä ajuriongelmat niin vaikeaksi todeta, ettei sitä voi laskea AMD huonoksi puoleksi...

Kestää vähän aikaa kun AMD ottaa piireistään pois pelaamiseen turhia osia. Onhan moneen kertaan kysytty mitä niillä turhilla osilla tekee ja pariin kertaan saatu vastaus: kryptomainaus.

Olet oikeassa.

AMD ei voi olla parempi kategoriassa jossa AMD:lla ei ole korttia. Tämähän on itsestään selvä asia. Sitähän ei tässä kohtaa tiedä mitä Nvidia tekee 3000-sarjan kanssa.

Jos niitä on vaikea todeta, ei sitten myöskään kannata uskoa clickbait uutista jossa 100% varmuudella tiedetään ajurien olevan paskat?

Ihan kattavasti niitä on dokumentoitu sekä AMD:n omille foorumeille ja /r/amd:hen.

Joten olisivat voineet sitten tutkia näitä dokumentointeja? Liian vaikeaa?

AMD:llä on ollut siihen yli puoli vuotta aikaa.

Uusi arkkitehtuuri eikä vanhan lämmittely Nvidian tyyliin.

Ongelman juurisyytähän ei vielä tiedetä.

Aivan, juuri siksi onkin mielenkiintoista kuinka tuokin sivusto kertoo syyn olevan 100% varmasti ajureissa.

1080 Ti on energiatehokkaampi kuin 5700XT. 2,5 vuoden jälkeen AMD on edelleen perässä 1440p luokan korttien energiatehokkuudessa, ja tämä siis paremmalla prosessilla. Kertoo hyvin siitä miten suuri etumatka Nvidialla tällä hetkellä on.

Joissakin peleissä joo. Kun katsotaan historiaa taaksepäin, kahden kryptoboomin aikaan AMD:n "energiatehottomammat" kortit vietiin käsistä hommassa jossa energiatehokkuus ratkaisee. Asia ei siis todellakaan ole noin yksinkertainen mitä annat ymmärtää.

Tietenkään niille AMD:n korttien paremmille laskentaominaisuuksille ei pitänyt olla yhtään mitään käyttöä koskaan. Joten ei kannata esittää faktana tätäkään asiaa, saattaa muuttua tulevaisuudessa.

Tuntuu vähän siltä että mikä vaan todiste, olkoot sitten aihetodiste vai ei, ei kelpaa niille joiden punaiset pipot ovat liian tiukalla, eli aina käännetään keskustelu siihen itse lähteeseen ad hominem taktiikoilla. Kyllä mielestäni se tieto ja ne käyttäjäkokemukset mitä tästä asiasta on saatu esille riittää vallan mainiosti johtopäätösten tekemiseen. Se lienee kivuliasta niille jotka ovat aivan liian kiintyneitä yhteen brändiin.

Denial, anger, acceptance
....^....

Mitä todisteita tuolla on esitetty? Joku randomipolli ja kysytty joltain retailerilta jotain. Kumpikaan ei todista yhtään mitään ajuriongelmista. Ja kuitenkin jutussa "tiedetään" niiden olevan pääsyy mahdollisiin ongelmiin :facepalm:

Jos kerran käyttäjäraportteja on tarpeeksi tekemään johtopäätöksiä, joku voisi näyttää käytännössä miten ongelmat saa esiin.
 
Nyt on saatu turhanpäiväiseen väittelyyn mukaan AMD fan boy... pidot senkun paranee

Joo. Täytyy katsoa threadia viikon päästä uudestaan, ellei popparit ole käden ulottuvilla. Kyllähän tuon hardware unboxedin kysymysasettelu oli huono (ongelmia kortin elinaikana, kun kortti voi olla useamman vuoden vanha) ja palautusmäärät ei täsmää mindfactoryn kanssa, mutta vastausten määrä on sellainen, että se tuskin on masinoitu.
Oma vega on toiminut hemmetin hyvin, mutta Navissa voi hyvinkin olla jotain mätää, esim afterburner/icue/joku muu taustasofta tai chipset yhdistelmän kanssa.
 
Joo. Täytyy katsoa threadia viikon päästä uudestaan, ellei popparit ole käden ulottuvilla. Kyllähän tuon hardware unboxedin kysymysasettelu oli huono (ongelmia kortin elinaikana, kun kortti voi olla useamman vuoden vanha) ja palautusmäärät ei täsmää mindfactoryn kanssa, mutta vastausten määrä on sellainen, että se tuskin on masinoitu.
Oma vega on toiminut hemmetin hyvin, mutta Navissa voi hyvinkin olla jotain mätää, esim afterburner/icue/joku muu taustasofta tai chipset yhdistelmän kanssa.

No ainakin Afterburner aiheuttaa pirusti ongelmia eri pelejen kanssa. Joista voi johtua joo aika monikin näistä ajuri ongelma tapauksista.

Kun itsellänikin meni tovi keksiä miksi yksikin peli ei (RICO) latautunut ollenkaan jollei Detection Level ole Low:lla.

Myöskin PowerDirector (video editori) kaatuu heti kättelyssä jos Afterburner on käynnissä. Joten omalta koneeltani Afterburner sai lähteä tuon takia.

Myöskin pelit jotka käyttävät eri anti-cheat toimintoja eivät välttämättä tykkää Afterburnerista esim Fortnite on ollut yks ongelma tapaus.
Siksi itse en sitä peliä benchmarkkaa enää, koska ei jaksa tapella sen kanssa vähän väliä.
 
No ainakin Afterburner aiheuttaa pirusti ongelmia eri pelejen kanssa. Joista voi johtua joo aika monikin näistä ajuri ongelma tapauksista.

Myöskin PowerDirector (video editori) kaatuu heti kättelyssä jos Afterburner on käynnissä. Joten omalta koneeltani Afterburner sai lähteä tuon takia.
Itsellä toimii PowerDirector 15 ihan hyvin Afterburnerin kanssa
 
Nythän kannattaa ensin sisäistää tuon kyselyn tuloksia ennen kuin tekee epämääräisiä johtopäätöksiä. Melkein puolella amdn käyttäjistä on ollut ongelmia ajurien kanssa, kun nvidialla tuo luku on reilut 20%, on tuossa aika merkittävä ero eikä se selittelemällä poistu.

Tosiaan tulkitsin väärin tuon tilaston ja pohdin asiaa. Olen edelleen sitä mieltä että viestini pointit ovat kohdillaan. Minulle nyt ilmeni myös seikka että taulukossa Radeonin omistavien määrä on tasan 40 %, mikä ei ole linjassa yleisen tiedon kanssa GeForce ja Radeon käyttäjien välisestä suhteesta, eli tuohon vastanneissa on yllättävän paljon Ratukan hankkineita, keitä toki koko jupakalla kalasteltiinkin ja lopulta saatiin ne tulokset mitä haettiin. Ehkäpä tekniikkakanavia seuraavat ihmiset ostava Radeonia hanakammin muutenkin ja sen lisäksi mahdollisesti säätävät korteillaan jotain edistyneempää ja vikaherkempää - mutua yhtä kaikki.
Pieni lisämiinus HUB:lle siitä ettei erotellut selkeästi GeForcen omistajille omaa kysymyspohjaa ja Radeonin omistajille omaansa. Kysely olisi voinut olla pätevä paremmalla kysymyksen asettelulla ja useammilla vastausvaihtoehdoilla, mutta tällaisenaan se on turhake, kun ei voi yksinkertaisesti vetää johtopäätöksiä siitä millaisia ongelmat täsmälleen ovat ja ovatko ne korjaantuneet (kyllähän ne ovat). Mehän emme tiedä esim. onko noilla epäonnisilla GeForcen omistajilla edelleen ongelmia korttinsa kanssa, mikä olisi pahempi juttu kuin laajat ongelmat mitkä ovat jo korjattu, mutta toki mielikuvan takia me oletamme ettei tietenkään ole. Tilastosta ei voi siis päätellä nykytilanteesta yhtään mitään.
 


Dlss 2.0 joka päivittyy ajurien mukana ja on helpompi lisätä peleihin sama kuvanlaatu mutta 10-50 prosenttia enemmän frameja.

Tää on tosi iso juttu JOS pelit alkaa tukemaan. Sama juttu kuin jos ostaisi uuden tehokkaamman näytönohjaimen.

Amd kannattaisi jotain vastaavaa kehittää koska jos tämä lyö itsensä läpi niin nvidia on joissakin peleissä paljon edellä.

15% lisää suorituskykyä tekee siitä parhaimmillaankin vain vähän paremman kuin raaka skaalaus ja filtteröinti.
En muutenkaan ymmärrä miksi porukka hehkuttaa kuvanlaatua heikentäviä tekniikoita, sitä varten ne detailisäädöt on siellä, pykälää heikomman tason asetukset antaa lisää suorituskykyä ilman että tarvitsee laskea resoluutiota josta joku algoritmi arpoo miten se pitäisi skaalata ylöspäin
 
Mitähän siinä alkuperäisessä Radeonissa oli vikana?

Varmaan viittasi ajuri ongelmiin, mutta siihen aikaan 3dfx oli ainoa kellä ajurit toimivat suht hyvin.
Muilla (ATI, PowerVR ja Nvidia) oli suuria ongelmia ajureittensa kanssa.
Ja olikin aivan normaalia että peli A piti pelata ajurilla Z ja peliä B ajurilla Y.

Tästä toikin mukavat muistot mieleen vuos kaksi sitten kun PowerVR Kyro 2 kortin kanssa leikin.
Nykyiset ajuri ongelmat ovat niin mitättömiä tuon ajan ajuri ongelmiin :lol:

Porukka nykyään vaan enemmän valittaa asioista ja ennen vaan yritettiin saada se toimimaan jotenkin vaikka väkisin.
 
15% lisää suorituskykyä tekee siitä parhaimmillaankin vain vähän paremman kuin raaka skaalaus ja filtteröinti.
En muutenkaan ymmärrä miksi porukka hehkuttaa kuvanlaatua heikentäviä tekniikoita, sitä varten ne detailisäädöt on siellä, pykälää heikomman tason asetukset antaa lisää suorituskykyä ilman että tarvitsee laskea resoluutiota josta joku algoritmi arpoo miten se pitäisi skaalata ylöspäin
Nimenomaan. Resoluutio natiiviksi ja asetukset sellaisiksi että FPS riittävä.
 
Varmaan viittasi ajuri ongelmiin, mutta siihen aikaan 3dfx oli ainoa kellä ajurit toimivat suht hyvin.
Muilla (ATI, PowerVR ja Nvidia) oli suuria ongelmia ajureittensa kanssa.
Ja olikin aivan normaalia että peli A piti pelata ajurilla Z ja peliä B ajurilla Y.

Tästä toikin mukavat muistot mieleen vuos kaksi sitten kun PowerVR Kyro 2 kortin kanssa leikin.
Nykyiset ajuri ongelmat ovat niin mitättömiä tuon ajan ajuri ongelmiin :lol:

Porukka nykyään vaan enemmän valittaa asioista ja ennen vaan yritettiin saada se toimimaan jotenkin vaikka väkisin.


En minä muista että olisi ollut Radeonin kanssa isompia ongelmia... Onhan siitä toki jo 20v aikaa :lol:
 
En muutenkaan ymmärrä miksi porukka hehkuttaa kuvanlaatua heikentäviä tekniikoita, sitä varten ne detailisäädöt on siellä, pykälää heikomman tason asetukset antaa lisää suorituskykyä ilman että tarvitsee laskea resoluutiota josta joku algoritmi arpoo miten se pitäisi skaalata ylöspäin
Olisko tässä ideana se, että laatua karsitaan sellaisesta, mitä ihminen ei havaitse. Detaljien huonomman tason näkee kun ruudulla on vähän liikettä, mutta pienempää resoluutiota ei kovassa liikkeessä havaitse.

Kikkailua joo, mutta niin on videon tai äänen pakkauskin samanlaista. Karsitaan sellaisesta datasta, mistä ihminen ei saa lisäarvoa.
 
Mistähän "turhista osista" nyt oikein puhut?

Hyvä kysymys. En enää itsekään tajua mitä tuossa kirjoitin :whistling:

Koitan juuri ymmärtää lukemiani postauksia, sekä että mistä täällä väitellään vielä, kun valmistajakin jo myönsi että vikaa on...? :kahvi:

Valmistajalla on tuon asian toteamiseen kaksi vaihtoehtoa:

1. Ajureissa ei ole mitään vikaa
2. Ajureissa on (tai saattaa olla) jotain vikaa

Jostain syystä ykkösvaihtoehtoa ei käytetä juuri koskaan :think:
 
Nimenomaan. Resoluutio natiiviksi ja asetukset sellaisiksi että FPS riittävä.

Tuosta olen kyllä hivennen eri mieltä. Ajattelin samoin ennen 4K monitoria, mutta sitten mielipide muuttui. Kyse on varmaan siitä, kun ennen tuota skaalaus 1080p resoon oli kuraa ja niin oli 1440p resollekkin, niin joku 1600-1900p skaalattuna 4k kokoon alkaa ollakkin jo aika kiva terävöitysfiltterin läpi vedettynä. Eli kun lähdemateriaalissa on riittävästi informaatiota, lopputulos ei ole enää automaattisesti pehmeää puuroa, kuten matalammilla resoilla.

Tietty natiivi on aina se paras ja resoluutiolle & virkistystaajuudelle ylinopea rauta on se paras mahdollinen taso. Esim Rage 2:n feature, määritä tavoite fps ja minimi skaalukselle tuntuu hemmetin paljon paremmalle mitä DLSS/tee-se-itse skaalaus. Peli pitää käytännössä pitää kiinteän fps:n, valikot, hud yms on veitsenteräviä ja itse rendatun näkymän resoluutio (terävöitettynä) vaihtelee sen mukaan mitä ruudulla tapahtuu. Toimii ihmeen hyvin, nopeatempoisessa pelissä ei ehdi tarkistella pikselien suoruutta, varsinkin, kun fps dropit puuttuvat.

Käytännössä noiden yhdistelmää tulee käytettyä, jos peli ei pyöri halutulla tavalla. Ensin tulee testattua raskaimpia grafiikka asetuksia vähän kevyempnä ja seuraavaksi tulee vuoroon custom resoluutio.
1gen DLSS:ää tuli haukuttua ihan syystäkin, ei sillä ollut oikein mitään jakoa custom resoluutiota vastaan ja tuettujen pelien määrä jäikin murto-osaan julkaisussa mainostettuihin peleihin verrattuna. Tuo Youngbloodin uudempi painos vaikuttaa jo ihan hyvälle.
 
Olisko tässä ideana se, että laatua karsitaan sellaisesta, mitä ihminen ei havaitse. Detaljien huonomman tason näkee kun ruudulla on vähän liikettä, mutta pienempää resoluutiota ei kovassa liikkeessä havaitse.

Kikkailua joo, mutta niin on videon tai äänen pakkauskin samanlaista. Karsitaan sellaisesta datasta, mistä ihminen ei saa lisäarvoa.
Ilmeisesti et ole edes kokeillut DLSS:ää ikinä tai tiedä miten se toimii? Kuka tahansa näkee todennäköisemmin eron pienemällä resolla renderöidystä skaalattuna ylöspäin kuin eron esimerkiksi ultra-high tai high-medium asetusten välillä.
DLSS ei ole mitenkään verrattavissa videon tai äänen pakkaukseen eikä siinä "karsita sellaisesta mitä ihminen ei havaitse", vaan siinä kirjaimellisesti renderöidään peli pienemmällä resoluutiolla mikä tarkoittaa automaattisesti samalla osan yksityiskohdista katoavan samaan syssyyn, ne eivät sieltä tule millään palaamaan. Viimeisistä peleistä ei taida olla olemassa vertailuja tämän suhteen, mutta aiemmin kun näitä vertailuja tehtiin, taisi ihan raaka eli tyhmä skaalaus ylöspäin pienellä terävöityksellä antaa poikkeuksetta vähintään yhtä hyvän kuvan kuin DLSS, usein myös paremman, ja suorituskykykin oli vastaava.
 
Koitan juuri ymmärtää lukemiani postauksia, sekä että mistä täällä väitellään vielä, kun valmistajakin jo myönsi että vikaa on...? :kahvi:
Ei kai kukaan ole missään välissä sanonut ettei AMD:n ajureissa olisi tällä hetkellä tietyillä korteilla ongelmia?
 
15% lisää suorituskykyä tekee siitä parhaimmillaankin vain vähän paremman kuin raaka skaalaus ja filtteröinti.
En muutenkaan ymmärrä miksi porukka hehkuttaa kuvanlaatua heikentäviä tekniikoita, sitä varten ne detailisäädöt on siellä, pykälää heikomman tason asetukset antaa lisää suorituskykyä ilman että tarvitsee laskea resoluutiota josta joku algoritmi arpoo miten se pitäisi skaalata ylöspäin

Hardware unboxed mielestä 4k resoluutiolla dlss on balanced asetuksella vastaava ja tarjoaa keskimäärin 35 prosentin parannuksen.

Mitä itse katsoin vertailukohdat natiivi 4k ja dlss balanced/quality en huomannut eroa. Controlin dlss asetusta itsekin testanneena siinä kyllä huomasi heikennyksen mutta se ei ollutkaan dlss 2.0 vaan vanhempi.
 
Hardware unboxed mielestä 4k resoluutiolla dlss on balanced asetuksella vastaava ja tarjoaa keskimäärin 35 prosentin parannuksen.

Mitä itse katsoin vertailukohdat natiivi 4k ja dlss balanced/quality en huomannut eroa. Controlin dlss asetusta itsekin testanneena siinä kyllä huomasi heikennyksen mutta se ei ollutkaan dlss 2.0 vaan vanhempi.
YouTube-videot eivät ole soveltuvia kunnon vertailuun, ne on sen verran pienen bitraten uudelleenpakattua settiä. Lisäksi mikäli mukana ei ole vertailua raa'asti skaalattuun (+terävöitettyyn) siitä puuttuu se tärkein mittatikku.
Tuo 35% ei myöskään kerro mitään ilman verrokkilukuja raa'asta skaalauksesta.
 
PCGH:n Wolfenstein artikkelissa on pari screenshottia 8xTSSAA ja kaikki eri DLSS laadut 4K-resolla:


DLSS:n kaltaiselle tekeleelle on pari hyvää syytä olla olemassa:
1. Kasvavat resoluutiot. 4K-näytöillä moni skaalaa alaspäin resoluutiota, koska pikselitiheyden vuoksi resoluution pudottaminen ei kamalasti tuhoa kuvan terävyyttä ja fps nousee tuntuvasti. DLSS:n ja VRS:n avulla voidaan renderöintiresoluutioon vaikuttaa menettämättä kuvanlaatua yhtä pahasti kuin yksinkertaisella resoluution skaalauksella (tai ainakin tämä on tavoitteena).

2. RT-efektit, jotka vielä toistaiseksi ovat niin raskaita, että tavanomainen detailien hienosäätö on niiden kanssa vaikeaa ellei mahdotonta. Ei voida kikkailla jotain 10% suorituskykyparannuksia parilla visuaalisesti mitättömällä varjojen/kasvuston hienosäädöillä. RT:n kohdalla kyse on hieman kärjistettynä on/off tilanteesta, jossa vaikutus sekä suorituskykyyn että toisaalta myös kuvanlaatuun on valtava. Resoluutiota skaalaamalla voidaan luoda tuohon väliin kompromissiratkaisu.

Kumpikaan näistä selityksistä ei toki kelpaa heille, jotka pistävät tietokoneen mieluummin kiinni kuin karsivat resoluutiosta. He ovat kuitenkin vain osa koko porukasta.
 
2. RT-efektit, jotka vielä toistaiseksi ovat niin raskaita, että tavanomainen detailien hienosäätö on niiden kanssa vaikeaa ellei mahdotonta. Ei voida kikkailla jotain 10% suorituskykyparannuksia parilla visuaalisesti mitättömällä varjojen/kasvuston hienosäädöillä. RT:n kohdalla kyse on hieman kärjistettynä on/off tilanteesta, jossa vaikutus sekä suorituskykyyn että toisaalta myös kuvanlaatuun on valtava. Resoluutiota skaalaamalla voidaan luoda tuohon väliin kompromissiratkaisu.

Kumpikaan näistä selityksistä ei toki kelpaa heille, jotka pistävät tietokoneen mieluummin kiinni kuin karsivat resoluutiosta. He ovat kuitenkin vain osa koko porukasta.

Nykyisin suosituin tapa tehdä säteenjäljitystä on "polunjäljitys" ("path tracing"). Siinä nimenomaan on hyvin paljon säätövaraa kuvanlaatu vs nopeus sillä, että montako sädettä ammutaan / pikseli.

Yksi säde/pikseli ilman kohinanpoistoa on hyvin kohinainen kuva, yksi säde/pikseli aggressiivisella kohinanpoistolla == ei kohinaa, mutta hassuja kohinanvaimennusefektejä, esim. varjot/heijastukset laahaa välillä hiukan perässä, kun kohinanpoistoon käytetään edellisiä frameja ja kohinanpoistalgritmi projisoi vaan saman pisteen paikan edellisessä kuvassa ja käyttää sitä apuna, muttei ota huomioon valaistusten muutoksia framejen välillä. Mitä enemmän käytetään säteitä/pikseli, sitä parempi laatu.

Ja myös alle 1 säde/lopullinen pikseli on mahdollista, tällöin vaikutus on melko sama kuin rasteroimalla pienemmällä resoluutiolla ja skaalaamalla ylös, kohinanpoistoalgoritmi täyttää puuttuvan datan väliin.
 
PCGH:n Wolfenstein artikkelissa on pari screenshottia 8xTSSAA ja kaikki eri DLSS laadut 4K-resolla:


DLSS:n kaltaiselle tekeleelle on pari hyvää syytä olla olemassa:
1. Kasvavat resoluutiot. 4K-näytöillä moni skaalaa alaspäin resoluutiota, koska pikselitiheyden vuoksi resoluution pudottaminen ei kamalasti tuhoa kuvan terävyyttä ja fps nousee tuntuvasti. DLSS:n ja VRS:n avulla voidaan renderöintiresoluutioon vaikuttaa menettämättä kuvanlaatua yhtä pahasti kuin yksinkertaisella resoluution skaalauksella (tai ainakin tämä on tavoitteena).
Tavoitteena voi olla mutta toteutus ontuu, toki pelikohtaisia eroja on mutta jopa jossain artikkeleissa hiljattain "parhaaksi" kuvailtu Metro on päivityksen jälkeenkin ulkomuistista vain samaa tasoa yksinkertaiseen skaalaukseen + terävöitykseen nähden (eikä suorituskykykään sen parempi), ennen sitä se oli ihan hirvittävää mössöä.
2. kohtaan tuossa tulikin jo vastaus.
 
Nykyisin suosituin tapa tehdä säteenjäljitystä on "polunjäljitys" ("path tracing"). Siinä nimenomaan on hyvin paljon säätövaraa kuvanlaatu vs nopeus sillä, että montako sädettä ammutaan / pikseli.
Teoriassa toki noin, lähinnä tarkastelen asiaa pelaajan näkökulmasta, jossa säätövara pelin asetuksissa on kuvailemani kaltaista. Puutteellinen perspektiivi kieltämättä, ehkäpä pelinkehittäjäpuolella hommat olisi voitu hoitaa järkevämminkin ilman, että resoluutioskaalaus vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Ja myös alle 1 säde/lopullinen pikseli on mahdollista, tällöin vaikutus on melko sama kuin rasteroimalla pienemmällä resoluutiolla ja skaalaamalla ylös, kohinanpoistoalgoritmi täyttää puuttuvan datan väliin.
Metron kohdalla käytössä onkin jonkinlainen 0,5spp ratkaisu ja sekin on erittäin raskas RTX 20-sarjalaisille. En tiedä olisiko tuosta ollut mahdollista vielä nipistää vai olisiko kohinan määrä kasvanut kelvottomaksi.

Kaippa resoluutioon ollaan kajottu juurikin siksi, että ensimmäisen sukupolven raudan kanssa toimitaan muuten riittämättömällä sädebudjetilla. Toki huvittavaa, kuinka Nvidian markkinointi on onnistunut kääntämään tämän uhrauksen positiiviseksi uudeksi ominaisuudeksi. :)

Tavoitteena voi olla mutta toteutus ontuu
Rima ei tosin ole kovin korkealla, jos ottaa huomioon että tavallisessa resoluutionskaalauksessa ei tehdä (kai?) minkäänlaista käsittelyä kuvalle. Toki jos terävöitysfiltteriä otetaan vielä kylkeen niin rima hieman nousee. Ehkä olen ikuinen optimisti, mutta yllättyisin jos tuon pisteen yli ei tulevaisuudessa päästäisi näillä VRS:illä, AI-algoritmeilla sun muilla. Ja jos nyt noita techtubettajia kuuntelee niin yli on tämän uusimman DLSS:n myötä jo päästykin.

Metro on päivityksen jälkeenkin ulkomuistista vain samaa tasoa yksinkertaiseen skaalaukseen + terävöitykseen nähden (eikä suorituskykykään sen parempi), ennen sitä se oli ihan hirvittävää mössöä.
Jep, Metrossa on se yli vuoden vanha DLSS, joka oli melkoinen epäonnistuminen Nvidialta. Eikä sitä käy kieltäminen, että tähän mennessä koko DLSS markkinointiinsa nähden on ollut aikamoinen fiasko.
 
Jep, Metrossa on se yli vuoden vanha DLSS, joka oli melkoinen epäonnistuminen Nvidialta. Eikä sitä käy kieltäminen, että tähän mennessä koko DLSS markkinointiinsa nähden on ollut aikamoinen fiasko.
Ja silti sitä jotkut sanovat edelleen parhaaksi (sen jälkeen ku se alkuperäinen mössö päivittyi siis) mitä on (saattoi olla sanottu ennen kuin tää uusin toteutus tuli testeihin)

edit:
VRS ei liity asiaan mitenkään, se on täysin erillinen teknologia ja se taas on toiminnaltaan paljon paremmin verrattavissa vaikka niihin videopakkauksiin
 
Tavoitteena voi olla mutta toteutus ontuu, toki pelikohtaisia eroja on mutta jopa jossain artikkeleissa hiljattain "parhaaksi" kuvailtu Metro on päivityksen jälkeenkin ulkomuistista vain samaa tasoa yksinkertaiseen skaalaukseen + terävöitykseen nähden (eikä suorituskykykään sen parempi), ennen sitä se oli ihan hirvittävää mössöä.
2. kohtaan tuossa tulikin jo vastaus.
Eikös DLSS:stä pitänyt tulla myös natiiviresolla toimiva reunanpehmennys? Vai jäikö se mainospuheeksi?
 
Eikös DLSS:stä pitänyt tulla myös natiiviresolla toimiva reunanpehmennys? Vai jäikö se mainospuheeksi?
DLSS X2, toistaiseksi jätetty hyllylle ja näytetty vain jossain NVIDIAn omissa tilaisuuksissa suljetuissa demokokoonpanoissa.
NVIDIAn viimeisin sana DLSS:stä (ja syistä miksi sitä on rajoitettu tiettyihin resoluutio/näytönohjain-komboihin) oli että sitä ei saa käyttää ellei se paranna suorituskykyä (itse DLSS:n skaalaus/arvailuosuus siis huonontaa suorituskykyä aina, se parannus tulee matalammasta resoluutiosta).
 
Ilmeisesti et ole edes kokeillut DLSS:ää ikinä tai tiedä miten se toimii? Kuka tahansa näkee todennäköisemmin eron pienemällä resolla renderöidystä skaalattuna ylöspäin kuin eron esimerkiksi ultra-high tai high-medium asetusten välillä.
DLSS ei ole mitenkään verrattavissa videon tai äänen pakkaukseen eikä siinä "karsita sellaisesta mitä ihminen ei havaitse", vaan siinä kirjaimellisesti renderöidään peli pienemmällä resoluutiolla mikä tarkoittaa automaattisesti samalla osan yksityiskohdista katoavan samaan syssyyn, ne eivät sieltä tule millään palaamaan. Viimeisistä peleistä ei taida olla olemassa vertailuja tämän suhteen, mutta aiemmin kun näitä vertailuja tehtiin, taisi ihan raaka eli tyhmä skaalaus ylöspäin pienellä terävöityksellä antaa poikkeuksetta vähintään yhtä hyvän kuvan kuin DLSS, usein myös paremman, ja suorituskykykin oli vastaava.

En ole kokeillut (videoita nähnyt, mutta niiden luotettavuutta vaikea arvioida kun YouTube tekee omat pakkauksensa) , mutta tiedän kyllä miten se toimii. En kuitenkaan puhunut siitä. Viittasin Radeon Boostiin, jossa ymmärtääkseni resoluutiota on tarkoitus alentaa vain sellaisissa kohdissa, missä ruutu liikkuu paljon.
 
En ole kokeillut (videoita nähnyt, mutta niiden luotettavuutta vaikea arvioida kun YouTube tekee omat pakkauksensa) , mutta tiedän kyllä miten se toimii. En kuitenkaan puhunut siitä. Viittasin Radeon Boostiin, jossa ymmärtääkseni resoluutiota on tarkoitus alentaa vain sellaisissa kohdissa, missä ruutu liikkuu paljon.
En vertaisi noitakaan keskenään, kun Radeon Boost on dynaaminen resoluutio suorituskyvyn parantamiseksi mikä on taas eri asia (ja henk.koht. en tykkää tästä sen enempää), vaikka toki molempien tarkoitus on parantaa suorituskykyä.
 
VRS ei liity asiaan mitenkään, se on täysin erillinen teknologia ja se taas on toiminnaltaan paljon paremmin verrattavissa vaikka niihin videopakkauksiin
Eikö siinä nyt periaatteessa kuitenkin uhrata renderöintitarkkuutta osassa kuvaa ja tavoitella tällä parempaa suorituskykyä? Eli samaa tasapainottelua kuvanlaadun ja ruudunpäivityksen välillä mitä resoluutioskaalauksessakin vaikkakin eri metodilla.
 
Eikö siinä nyt periaatteessa kuitenkin uhrata renderöintitarkkuutta osassa kuvaa ja tavoitella tällä parempaa suorituskykyä? Eli samaa tasapainottelua kuvanlaadun ja ruudunpäivityksen välillä mitä resoluutioskaalauksessakin vaikkakin eri metodilla.
Ei renderöintitarkkuutta, vaan varjostustarkkuutta, ihan yhtä monta pikseliä siihen piirretään käytettiin VRS:ää tai ei, VRS:n kanssa tietyillä alueilla voi vain tehdä vähän vähemmän töitä niiden pikseleiden eteen.
Tietenkin se on tasapainottelua kuvanlaadun ja ruudunpäivitysnopeuden välillä, mutta ihan kaikki on tasapainottelua kuvanlaadun ja ruudunpäivitysnopeuden välillä, minkä vuoksi noin lavealla pensselillä vertailu ei toimi.
 
En täysin ymmärrä tätä eroa. Näytöllähän tietysti resoluutio on mikä on, mutta voiko esim 2x2 boxin neljä pikseliä olla keskenään eri värisiä VRS:ää käytettäessä?
Voivat. VRS siis mahdollistaa sen varjostustarkkuuden laskemisen isompiin blokkeihin halutuilla ruudun alueilla, se ei tarkoita että kaikkialla tarkkuus laskisi. Jos lontoo taipuu niin UL Benchmarks (Futuremark) on julkaissut aika helposti ymmärrettävässä muodossa selostuksen tuosta

edit: ja siis ei se tietenkään esimerkiksi geometrian tarkkuutta muuta, siinä mennään foveated renderingin puolelle kun osa ruudusta renderöidään pienemmällä resoluutiolla
 
Voivat. VRS siis mahdollistaa sen varjostustarkkuuden laskemisen isompiin blokkeihin halutuilla ruudun alueilla, se ei tarkoita että kaikkialla tarkkuus laskisi.
Sen ymmärrän että VRS:llä voidaan varjostaa 1x1 tarkkuudella niitä osia kuvasta, mitä halutaan. Mutta selvennykseksi vielä, että myös sellaisellakin alueella, jonka tarkkuudeksi VRS:llä on määritetty 2x2, voivat pikselit olla eri värisiä?
 
Sen ymmärrän että VRS:llä voidaan varjostaa 1x1 tarkkuudella niitä osia kuvasta, mitä halutaan. Mutta selvennykseksi vielä, että myös sellaisellakin alueella, jonka tarkkuudeksi VRS:llä on määritetty 2x2, voivat pikselit olla eri värisiä?
Kyllä, ne voivat olla eri värisiä. Tuossa vielä NVIDIAn kuvaus lisälukemiseksi VRWorks - Variable Rate Shading (VRS)
 
DLSS:n kaltaiselle tekeleelle on pari hyvää syytä olla olemassa:
1. Kasvavat resoluutiot. 4K-näytöillä moni skaalaa alaspäin resoluutiota,
Jos valmistaisivat sellaisia kortteja millä pelit pyörii ilman kikkoja :)

Mullakin oli 1080p näyttö (144Hz) hankin 1440p näytön (144Hz) no ei ne pelit oikein pyöriny korkeilla fps. Ostin uuden kortin, nyt taas pyörii.

4k näytön hankin sitten kun pelit pyörii sulavasti. Eipä niissä ole edes korkeat Hz vielä edes ollut tuettuna (oliko nyt display port / hdmi portit vielä jarruna). Toki eipä niitä korttejakaan oikein ole millä pyörisivät korkeilla Hz.

No kai ne sillä 2080ti:llä pyöris mutta eipä viitti tollasta preemiota maksaa tällä hetkellä. Myöhemmin sitten.
 
Kyllähän Nintendo käyttää nvidian järjestelmäpiirejä, eli kyllä se siellä konsolibisneksessäkin on mukana.

No niin toki käyttää mutta se ei pysty mitenkään vastaamaan tehoissa siihen mitä nyt myynnissä olevat PS ja suksipoksi tarjoaa.

:facepalm:

Se, että meiltä löytyy raudalta säteenjäljityksen törmäystarkastusyksiköt nimenomaan mahdollistaa sen, että ne pelinkehittäjät voivat tehdä asioita, mitä ennen ei ole voinut (järkevällä suorituskyvyllä) tehdä.

Ihanko huvikseen Cryenginen tiimi Neon Noir demon pykäsi läjään jossa demotaan sädetystä DX11 rajapinnalla ja toimii kaikilla näyttiksillä. Toisilla toki paremmin kuin toisilla?

Ihan samalla tavalla se "SLI"-tuki" sieltä vaadittaisiin. Se, että erilliset piirit on samassa paketissa vs että piirit on erillisillä korteilla ei arkkitehtuurillisesti muuta mitään, samassa paketissa vaan kommunikaatio on jonkin verran nopeampiaa ja vähävirtaisempaa, joten sen "SLIn" overheadit olisivat pienempiä.

:sfacepalm:

Taitaa se nyt kuitenkin olla samassa paketissa vähän enemmän kuin "jonkin verran" nopeampaa. Kyllähän tähän pätee ne saman lait kuin noihin dual ja ylitte socket prosessori virityksiin. Mitä lyhyempi matka, sen edullisempaa niiden välillä on tehdä nopea väylä. Niin virtabudjetin näkökulmasta kuin ihan kustannusten näkökulmasta.
Muistaakseni AMD jossain vaiheessa totesi kun kyseltiin chiplettejä GPU puolelle että sen aika ei ole vielä. Eli siellä ilmeisesti jotain kokotaan, olisiko se sitten aktiivinen interposer jonkas myötä chipletit myös GPU puolella nähtäisiin.

Ai mitäkö muutti. No voit kysyä itseltäsi monessako pelissä olisi RT:tä oikeasti mukana, jos nvidia olisi pitänyt tuon suljettuna omana apinaan kuten PhysX:n aikoinaan. Tokko se Microsoft ilman Nvidian rautaratkaisua olisi vieläkään mitään DXRää julkaissut.

Eikös se aikalailla suljettu ole toi RTX? Mikrosoftin kalikka on DXR ja vaikka AMD:n kortteihin RT kiihotus tulee jossain vaiheessa niin tuskin nämä nykyiset RTX räpellykset ilman pätsäyksiä niillä toimii.

Tällä hetkellä Nvidia varmasti tarjoaa parasta mitä oli mahdollista tuoda kortin suunnitteluhetkellä, toki sitten vertailut nähdään, kun AMD saa omat Rt korttinsa ulos, vaikkakin toki AMD on ollut enemmän aikaa "säätää" omaansa, kun Nvidia tuli jo yli vuoden ennen AMD ulos omalla RTX sarjallaan (Jos Rt Navit tulevat myyntiin loppuvuodesta).

Parempi se on säätää vaikka 10v kuin julkaista tuollaista keskeneräistä tuhnua jonka nvidia päästi markkinoille. Teho ei vaan riitä. Ittelle tää homma menee kaaliin hyvin simppelisti. Sitten kun joku uusi ominaisuus tuo lisäarvoa uhraamatta juurikaan suorituskykyä, niin sitten aletaan olla selvillä vesillä. RTX:n kohdalla nykyisillä korteilla homma ei ole näin joten ei jatkoon.

Ja se, että Nvidia toi ensin markkinoille Rt rautaa sisältävän näyttiksen, ei tee siitä todellakaan Nvidian tekniikkaa...

RT ei ole nvidian tekniikkaa mutta RTX on.

Kyseessä ei ole mikään Gameworks Hairworks tapaus...

No ei taida toi RTX kikkare olla open sourcea, vai voisiko AMD halutessaan rakentaa identtiset RT-coret kortteihinsa? Että kyllä tuo samanlaiselta pökäleeltä vaikuttaa kuin GW/HW.

Njoo, onhan toi melkoinen clikki otsikko. Mutta tosiaan jos lukisit sen heidän artikkelinsa, ei heillä itsellään ole ollut juurikaan ongelmia noiden navien kanssa. Ainoat ongelmat joita heillä itsellään on tullut vastaan ovat johtuneet epäonnistuneista ajuriasennuksista, joka on korjautunut DDU:lla ja uudelleen asennuksella. Ja miksi tuo artikkeli nyt on kirjoitettu, no navin julkaisusta on kulunut 7kk ja vieläkin heidän keskustelupalstoillaan pomppii käyttäjien ongelmakuvauksia samoista ongelmista kuin julkaisussa. Ja päättivät vähän kaivaa syvemmältä, mistä tuo voisi johtua.

Tätä itsekin ihmettelen kun juurikaan revikoitten tekijät ei ole näihin ongelmiin törmännyt. Olisikohan niin että suuri osa jolla ongelmia esiintyy on vihreästä leiristä siirtynyt punaiseen ja sinne koneelle jää jotain sontaa mikä sitten aiheuttaa noita ongelmia? Muistelisin että joskus oli keissi että peli piti uudelleen asentaa kun jotkut shader cachet luotiin ekalla käynnistyksellä sitä sen hetkistä kortti vasten ja sitten kun kortti vaihtui niin eipä toiminutkaan peli joko ollenkaan taikka sitten hirmu ongelmia.
Eli voisikohan jotain tuollaisia kikkareita jäädä koneelle muuallekkin kun poistaa nvidian ajurit? Ja jos oikein aletaan foliopipoilemaan niin olisiko peräti tahallista toimintaa jolla saadaan kampitettua toista, joukkueen väriin ottamatta mitenkään kantaa?

Onhan Nvidiallakin betat menossa ;) eli RT jutut ja hieno tekniikka kunhan vielä vähän kehittyy. Nimittäin Quake 2:n RTX versio on komea :drool:
Toinen beta on se paska tekoäly reunanpehmennyt mikä on ollut täys susi jo tullessaan.

Oli susi tullessaan mutta kyllä se nyt versio 2.0 myötä on saatu jo sellaiseksi että se on itseasiassa varsin hyvä. Ainut ongelma on se että tukea tuolle kikkareelle ei juurikaan ole. Ihme ettei ole vielä mitään joukkokannetta viritelty jenkkilässä kun nvidia pauhasi silloin esittelytilaisuudessa että miten 20 vai kuinka moneen peliin DLSS tulee ja pelit joissa se nyt on taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa. Eikös tuossa luvatussa maassa olisi harhaanjohtavan markkinoinnin nojalla pienen oikeuskeissin paikka? ;)

Ja kuten totesin jo, Sillä, että jossain marginaalipuolella on rautaa, jolla on vielä huonot toimintaedellytykset. Ei yleensä jaksa herättää suuremmin kehittäjien kiinnostusta.

No mutta eikös se nvidia ole se pelikorttien jumala? Luulisi pelinkehittäjillä olevan kovasti intoa viritellä niiden suljettuja räpellyksiä. Mutta ei tunnu kiinnostavan ja hyvä niin. Parit demot on nähty kun jensen on kottikärryllisen kuskannu seteleitä pelitalolle.

Luulin, että AMD olisi liki saavuttanut jo nVidian ajureiden laadussa, mutta pitääkö se paikkaansa? Huonot ajurit saa kyllä harkitsemaan kalliimpaa vihreää leiriä yhä, kun tänä vuonna julkaistaan uudet ohjaimet, etenkin kun nVidia tukee nyt noita Freesync näyttöjäkin.

Niinhän se onkin ja osin mennyt ohittekin. AMD vaan tuntuu panostavan vähän vääriin asioihin noiden ajureitten kanssa. Tässä parin vuoden aikana on ehditty jo 2 kertaan muuttamaan ajureiden käyttöliittymää ihan uuteen uskoon. Pitäisi enemmän panostaa niitä rajallisia voimavaroja niihin itse ajureihin eikä käyttöliittymän ulkoasuun.

Perustuen mihin? Nythän meillä on kerrankin tuoretta dataa joka osoittaa, että nVidian ajurit ovat täysin ylivoimaisia.

Miten ne on ylivoimaisia? Ainut data joka olisi validi olisi sellainen että n+1 järjestelmään tehtäisiin puhdas windows asennus ja sitten ajurit. Sen jälkeen testattaisiin n+1 pelillä n+1 tuntia kutakin peliä. Ja sama toisen joukkueen korteilla.
Ei kellään moiseen ole mahdollisuutta. Se että interwebin kautta tehdään polli, antaa toki jotain suuntaa mutta kyllä se on sinne päin kun ei tiedetä mitään taustoja että onko ongelmat puhtaassa asennuksessa vai onko ollut vihollis tiimin kortti ennen ja nyt ollaan käännetty takki joka itsessään voi jo aiheuttaa ongelmia joittenkin pelien kanssa.
 
Ihanko huvikseen Cryenginen tiimi Neon Noir demon pykäsi läjään jossa demotaan sädetystä DX11 rajapinnalla ja toimii kaikilla näyttiksillä. Toisilla toki paremmin kuin toisilla?

No ei taida toi RTX kikkare olla open sourcea, vai voisiko AMD halutessaan rakentaa identtiset RT-coret kortteihinsa? Että kyllä tuo samanlaiselta pökäleeltä vaikuttaa kuin GW/HW.

No mutta eikös se nvidia ole se pelikorttien jumala? Luulisi pelinkehittäjillä olevan kovasti intoa viritellä niiden suljettuja räpellyksiä. Mutta ei tunnu kiinnostavan ja hyvä niin. Parit demot on nähty kun jensen on kottikärryllisen kuskannu seteleitä pelitalolle.

Tuosta NN demosta oli haastattelu, jossa totesivat, että RTX:n kautta toimisi paljon nopeammin.

Nvidia nimenomaan toi ominaisuuden ensimmäisenä PC puolelle. Ja kuten totesin, niin ko ominaisuuden käyttöönotto tulee kestämään vuosikausia.
MUTTA
Jos meillä ei ole rautaa, niin sitten käyttöönottoa ei voida edes aloittaa.

Ja tuo toimii ihan DX:n kautta, väitetään, että AMD:llä olisi ajurissa tuolle tuki, mutta se ei ole päällä, luonnollisesti, koska ovat todenneet sen olevan nykykorteilla, joissa ei ole sille rautaa, liian hidas. Ominaisuuden päällelaitto aiheuttaisi vain negatiivistä julkisuutta. RTX ei ole noissa julkaistuissa peleissä CUDA:n päällä pyörivä ominaisuus vaan ajurin DX rajapinnan takana oleva, standardit toteuttava kalikka. Käsittääkseni Nvidialla on olemassa mahdollisuus ajaa myös omien rajapintojen kautta, mutta sitä ei ole ilmeisesti nykyisissä peleissä käytetty.

Mikään ei estä AMD:tä tuomasta tuota DX:n ominaisuutta tukevaa ajuria / rautaa..

Ainut asia on, että mitä pidempään AMD vatuloi asiassa, niin sitä paremmin tulevat ohjelmat ovat nimenomaan Nvidian erityispiirteet huomioonottavia (Esim, jos joku asia on hidas Nvidialla, niin sitä vältetään / kierretään.) Tietysti jos AMD:n ratkaisu on samoissa asioissa nopea / hidas, niin sitten ei haittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 277
Viestejä
4 507 685
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom