Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös se aikalailla suljettu ole toi RTX? Mikrosoftin kalikka on DXR ja vaikka AMD:n kortteihin RT kiihotus tulee jossain vaiheessa niin tuskin nämä nykyiset RTX räpellykset ilman pätsäyksiä niillä toimii.
Tällä hetkellä ei ole mitään viitteitä etteikö kaikki DirectX-rajapintaa käyttävät RT-toteutukset toimisi suoraan kaikilla DXR:ää tukevilla, Vulkan-setit asia erikseen koska siellä ei ole vielä standardia ratkaisua
 
Tällä hetkellä ei ole mitään viitteitä etteikö kaikki DirectX-rajapintaa käyttävät RT-toteutukset toimisi suoraan kaikilla DXR:ää tukevilla, Vulkan-setit asia erikseen koska siellä ei ole vielä standardia ratkaisua

Vulkaniin suunniteltu RT toteutus on aikalailla DXR:ää vastaava, ja se julkaistaan kunhan vain kahdelta eri valmistajalta tulee rautatuki ja ajurit tuolle(Eli joku toinen Nvidian lisäksi).
 
AMDn näyttiskorteilla on voinut tehdä säteenjäljitystä vaikka kuinka kauan.
JA AMD on sitä demonnutkin.

Ihan vitun sama, kontekstina oli nykyhetki ja kuluttajien näkökulma.

Säteenjäljitys tarkoittaa sitä, että koko 3d-renderöinnin periaate on täysin erilainen kuin rasteroinnissa, jota pelit ovat n. viimeiset 25 vuotta käyttäneet. Ei mikään "pieni ominaisuus".

Taas kerran, katso tekstin kontekstia. Kirjoitin kuluttajien näkökulmasta, tässä tapauksessa lähinnä omastani. En löytänyt yhtään peliä jossa tuo olisi muuta kuin pieni ominaisuus, jota esim. nopeatempoisissa FPS-peleissä tuskin tulisi edes noteerattua.

Se, että sanoo tutoa "pieneksi ominaisuudeksi" vähän vastaavaa kuin että sanoisi junan vaihtamista lentokoneeseen kulkuvälineenä "pieneksi uudeksi ominaisuudeksi junassa".

Jep varmasti tulevaisuudessa erittäin käyttökelpoinen, se on tullut jo moneen kertaan ilmi, mutta tämä tulevaisuuden ''huikea potentiaali'' kiinnostaa mua just nyt yhtä paljon kuin avaruusolentoja koronavirus. Mua kiinnostaa pelaajana miten se näkyy mun ruudulla, eikä se mitä huikeuksia sen taakse kätkeytyy.

Ja tuo vertauksesi haisee ihan silkalta liioittelulta. Ihan oikeastikko tämä säteenseuranta tulee mullistamaan grafiikaltaan pelimaailman? Vai mitä tarkoitat?
 
Viimeksi muokattu:
Säteenjäljitys tarkoittaa sitä, että koko 3d-renderöinnin periaate on täysin erilainen kuin rasteroinnissa, jota pelit ovat n. viimeiset 25 vuotta käyttäneet. Ei mikään "pieni ominaisuus".

Se, että sanoo tutoa "pieneksi ominaisuudeksi" vähän vastaavaa kuin että sanoisi junan vaihtamista lentokoneeseen kulkuvälineenä "pieneksi uudeksi ominaisuudeksi junassa".
Itse käyttäisin vertailua juna ja RC-lennokki. Oikea lentokone siitä tulee toivottavasti muutaman tuotesukupolven päästä.
 
Ihan vitun sama, kontekstina oli nykyhetki ja kuluttajien näkökulma.

Katsooko kuluttaja alle 10 vuotta vanhoja elokuvia, joissa on mitään tietokoneella tehtyä grafikkaa?

Jep varmasti tulevaisuudessa erittäin käyttökelpoinen, se on tullut jo moneen kertaan ilmi, mutta tämä tulevaisuuden ''huikea potentiaali'' kiinnostaa mua just nyt yhtä paljon kuin avaruusolentoja koronavirus. Mua kiinnostaa pelaajana miten se näkyy mun ruudulla, eikä se mitä huikeuksia sen taakse kätkeytyy.

Jos asia ei sinua yhtään kiinnosta etkä tiedä siitä käytännössä mitään, sitten kannattaisi olla sanomatta siitä mitään sen sijaan että kirjoitat siitä paikkansapitämätöntä mutua.

Ja tuo vertauksesi haisee ihan silkalta liioittelulta. Ihan oikeastikko tämä säteenseuranta tulee mullistamaan grafiikaltaan pelimaailman? Vai mitä tarkoitat?

Ei se siinä mielessä mullista, että pelit on jo 15 vuotta olleet "tarpeeksi hyvän näköisiä" että se nautinto peleissä tulee ihan muusta kuin siitä hienon grafiikan ihailusta, eikä sen grafiikan muuttuminen vielä realistisemmaksi saa aikaan ainakaan minulla mitään tajunnanlaajenemista.

Mutta mullistaa siinä mielessä, että 5-10 vuoden päästä juuri mikään uusi peli ei varmaan enää piirrä grafiikkaansa rasteroimalla, ja n. 5 vuoden päästä varmaan jo näyttiksissä aletaan rasterointispesifisen raudan suorituskykyyn kiinnittämään entistä vähemmän huomiota, rasterointirauta jää ominaisuudeksi jonka tehtävä on säilyttää yhteensopivuus vanhoihin peleihin, ROP-määrää ei enää lisätä esim.


Indie-puolella on jo pelejä, jotka on rendattu täysin säteenjäljityksellä, tosin ne on lähinnä techdemo-tyyppisiä, ja niitä pitää pelata aika pienellä resolla.




 
Viimeksi muokattu:
Katsooko kuluttaja alle 10 vuotta vanhoja elokuvia, joissa on mitään tietokoneella tehtyä grafikkaa?

Katsoo, näissäkö käytetään AMD:n tai Nvidian säteenseurantaa? Jos ei, niin ei enempää tästä asiasta kiitos.

Jos asia ei sinua yhtään kiinnosta etkä tiedä siitä käytännössä mitään, sitten kannattaisi olla sanomatta siitä mitään sen sijaan että kirjoitat siitä paikkansapitämätöntä mutua.

Tämä aihe kyllä kiinnostaa pelien osalta, en ole ekspertti ja kiitos kaikille jotka ovat minua valistaneet. Joka päivä oppii jotain uutta.

Ei se siinä mielessä mullista, että pelit on jo 15 vuotta olleet "tarpeeksi hyvän näköisiä" että se nautinto peleissä tulee ihan muusta kuin siitä hienon grafiikan ihailusta, eikä sen grafiikan muuttuminen vielä realistisemmaksi saa aikaan ainakaan minulla mitään tajunnanlaajenemista.

Aika paljon tehdään edelleen grafiikaltaan keskinkertaisia pelejä. Parhaiden ja tusinakaman erot ovat isot. Crytek tehnyt noin 10 vuotta sitten realistisempia grafiikoita kuin osa puskee tällä hetkellä. Jos nämä cryenginet jne. saa vielä entistä paremmat grafiikaat RT:llä niin mikäs siinä, kelpaa.

E: Cryengineä käytän esimerkkinä, koska KCD - Deliverance tällä hetkellä pelailussa. Jumalaiset grafiikat, mutta vaatii myös törkeästi suorituskykyä. Auttaako tuo RT myös tulevaisuudessa optimoimaan jonkun cryenginen suorituskyky vaatimuksia?
 
Katsoo, näissäkö käytetään AMD:n tai Nvidian säteenseurantaa? Jos ei, niin ei enempää tästä asiasta kiitos.
Ei ole "AMD:n säteenseurantaa" tai "NVIDIAn säteenseurantaa", on vain säteenseurantaa. Ihan samasta asiasta kyse oli se sitten elokuva tai peli tai mitä vaan muuta. Elokuvissa on käytetty sekä AMD:n että NVIDIAn näytönohjaimia säteenseurannan nopeuttamiseen jollei nyt lopulliseen renderöintiin, niin ainakin tuotantovaiheessa.

Tämä aihe kyllä kiinnostaa pelien osalta, en ole ekspertti ja kiitos kaikille jotka ovat minua valistaneet. Joka päivä oppii jotain uutta.
Silloin ei kannata ehkä heitellä "mitä vitun väliä" kun ihmiset yrittää sitä tietoa jakaa.

Aika paljon tehdään edelleen grafiikaltaan keskinkertaisia pelejä. Parhaiden ja tusinakaman erot ovat isot. Crytek tehnyt noin 10 vuotta sitten realistisempia grafiikoita kuin osa puskee tällä hetkellä. Jos nämä cryenginet jne. saa vielä entistä paremmat grafiikaat RT:llä niin mikäs siinä, kelpaa.

E: Cryengineä käytän esimerkkinä, koska KCD - Deliverance tällä hetkellä pelailussa. Jumalaiset grafiikat, mutta vaatii myös törkeästi suorituskykyä. Auttaako tuo RT myös tulevaisuudessa optimoimaan jonkun cryenginen suorituskyky vaatimuksia?
Kingdom Come Deliverancen käyttämä CryEngine on vähän eri tavaraa kuin Crytekin 10 vuotta sitten käyttämä CryEngine 2. Ja nykyinen CryEngine on niin ikään ihan eri tavaraa kuin Kingdom Comen. Ei ole mitään yhtenäistä CryEngineä siis ja vielä vähemmän mitään yhtenäistä pelimoottorin suorituskykyvaatimusta.
RT-kiihdytys antaa kehittäjille mahdollisuuden luoda tiettyjä asioita ruudulla siten että lopputulos on realistisempi valon käyttäytymisen kannalta ja joissain tapauksissa voidaan saada jopa suorituskykyetua muihin tapoihin tuottaa ~vastaava laatu nähden.
 
vbios hässäkkä

vbios hässäkkä on vain sinun päässäsi. Sinä olet siitä itsellesi tehnyt suuren ongelman. Suurelle osalle tämä "hässäkkä" ei ole mikään hässäkkä.

Lisäksi ajurit voi päivittää ohjelmallisesti joten jos vika on ajureissa, ongelmat todennäköisesti häviävät ajan kanssa.

Entäs kun ne ongelmat tulee takaisin? Tuossa vuos sitten relive oli paskana. Ei talletuksiin tullut ääni mukaan ja toinen vaihtoehto oli että äänet meni aiemmin katki videon lopussa kuin itse video. Kyllä itsellä oli nämä molemmat ja juuri tuossa olikohan viimeisimpien ajurien yhteydessä oli maininta tästä että katkeavat äänet on taas korjattu. Eli oli tullu takas. Ja tälläkin hetkellä on toi bugi aktiivisena että äänet jää kokonaan pois.
Lisäksi tuo koko relive on AMD:n toteutuksena ihan täys paska, suttaa talletuksissa punaiset tekstit lukukelvottomaksi lähes. Tämä ongelma ei ollut reliven edeltäjässä, siinä 3rd party sovelluksessa jota play.tv nimellä kutsuttiin. Siitä on jo monta vuotta kun AMD dumppasi tuon ja julkaisi reliven eivätkä vieläkään ole laatua saanu samalle tasolle mikä se oli play.tv:ssä ja mikä se on OBS:ssä.
OBS taas kaatuilee ittellä niin sen kanssa en jaksa räpeltää.
Eli kyllä AMD:llä on vielä paljon tekemistä ajureiden kanssa että ovat samalla tasolla kaikessa kuin nvidia.

Viimeisistä peleistä ei taida olla olemassa vertailuja tämän suhteen, mutta aiemmin kun näitä vertailuja tehtiin, taisi ihan raaka eli tyhmä skaalaus ylöspäin pienellä terävöityksellä antaa poikkeuksetta vähintään yhtä hyvän kuvan kuin DLSS, usein myös paremman, ja suorituskykykin oli vastaava.

Joo se oli silloin, nyt toi DLSS 2.0 antaa todellakin paremman kuvan kuin upscale.

Tuosta NN demosta oli haastattelu, jossa totesivat, että RTX:n kautta toimisi paljon nopeammin.

No ei kai tuo nyt mikään ihme ole että paremmin toimisi siihen tarkoitukseen tarkoitetulla raudalla.
Pointti oli se että RT onnistuu ilman RTX rautaa myös ja selvästi kokeiluja sen kanssa on tehty että olisiko jo sellainen hetki että sitä voitaisiin alkaa ajamaan sellaisellakin raudalla joka ei ole siihen detikoitu ja kuten demo asoittaa, ollaan erittäin lähellä.

Ainut asia on, että mitä pidempään AMD vatuloi asiassa, niin sitä paremmin tulevat ohjelmat ovat nimenomaan Nvidian erityispiirteet huomioonottavia (Esim, jos joku asia on hidas Nvidialla, niin sitä vältetään / kierretään.) Tietysti jos AMD:n ratkaisu on samoissa asioissa nopea / hidas, niin sitten ei haittaa.

No älä pelkää, juuri oli uutista että AMD, Intel ja nVidia tekee nyt yhteistyötä RT:n saralla. Saa nähä mihin tuo johtaa sitten.
 
Sen vähän mitä ajurimellakointi on saattanut harhauttaa hämmentyneitä asiakkaita vihreään leiriin, kattaa AMD nyt tulisen tarjouksen tarjoten näytönohjaimiensa kylkiäisiksi seuraavaa: Xbox pelipassia 3 kk, Resident Evil 3 Remake ja Monster Hunter World: Master Edition. Suvereeni vastinetta rahalle ykkössija jatkuu kypsän ja nykyaikaisen ajuriohjelmiston myötä.

 
On toi DLSS 2.0 aiks pirun hyvä jo. Techspotilla on todella hyvä juttu DLSS 2.0:sta ja nyös ns. DLSS 1.9:stä, jota käytettiin ainoastaan Remedyn Controllissa.


Melkein tekisi mieli hommata toi Young Blood ihan vaan rt/DLSS testaukseen, vaikka itse peli ei mikään kummonen ole.

Tässä pikku lainaus ko. artikkelista:

In fact, DLSS 2.0 is extremely impressive, far exceeding our expectations for this sort of upscaling technology. When targeting a native 4K resolution, DLSS 2.0 delivers image quality equivalent to the native presentation. Despite DLSS rendering at an actual resolution below 4K, the final results are as good as or in some circumstances better than the native 4K image.

Yksi iso juttu tossa 2.0 versiossa on myös se, että ei tarvita mitään pelikohtaista AI trainingia ja DLSS pätsit tulee ajurien mukana.

Harmi, kun menivät launchaamaan tuon ihan raakileena ja maine on jo mennyt massojen silmissä.
 
Viimeksi muokattu:
On se selvästi parempi, mutta objektiivisesti se ei vastaa natiivia eikä edes voi tehdä sitä, koska yksinkertaisesti sitä dataa ei ole olemassa matalammalla lähtöresoluutiolla.
Subjektiivisesti tilanne on toki toinen, mutta se on jokaisen omaa tulkintaa. Huhujen mukaan joku joskus piti jopa Quincunxia hyvänä AA-ratkaisuna
 
On se selvästi parempi, mutta objektiivisesti se ei vastaa natiivia eikä edes voi tehdä sitä, koska yksinkertaisesti sitä dataa ei ole olemassa matalammalla lähtöresoluutiolla.
Subjektiivisesti tilanne on toki toinen, mutta se on jokaisen omaa tulkintaa. Huhujen mukaan joku joskus piti jopa Quincunxia hyvänä AA-ratkaisuna

Kannattaisi nyt sinunkin edes lukea tuo juttu...

Ero vanhaan DLSS:n on kuin yöllä ja päivällä ja 100% varmuudella parempi kuvanlaatu kun pelkkä raaka upscale tai pelkkä sharpening filtterin käyttö.

Toki tui nyt vaan on yksi peli, mistä nuo DLSS tulokset nyt on, mutta itse uskon kyllä että tilanne on aika sama myls tulevien DLSS pelien kanssa.
 
Ero vanhaan DLSS:n on kuin yöllä ja päivällä ja 100% varmuudella parempi kuvanlaatu kun pelkkä raaka upscale tai pelkkä sharpening filtterin käyttö.

Toki tui nyt vaan on yksi peli, mistä nuo DLSS tulokset nyt on, mutta itse uskon kyllä että tilanne on aika sama myls tulevien DLSS pelien kanssa.

Tuon youngbloodin perusteella on DLSS 2.0 on kyllä hyvä ja pätsit ajureissa on hyvä parannus vanhaan verrattuna. Eli varovaisen optimistinen olo tuon suhteen on, mutta on vain mielessä miten final fantasyn ja 3dmarkin DLSS oli ihan hyvän näköistä ja sitten tuli ne oksennukset. Jos mainospuheet unohtaa, niin tuon DLSS1 -> DLSS2 parannuksen saisi varmaankin aikaan ihan vain sillä, että unohtaa koko AI:n käytön suurennoksessa, tekee sen shadereilla ja viilaa vain vähän ai:lla päälle terävöitystä tjsp, jos sitäkään.

Tuon ekan DLSS:n isoin synti oli se, että prosessointi kesti liian kauan, joten resoluutiota piti tiputaa enemmän, mitä pelkässä upskaalauksessa, jotta olisi saatu sama frametime. Lähdemateriaalin laatu kun ratkaisen eniten noissa skaalauksissa. Tuo youngblood näyttää sille, että on balanssi hyvin kohdallaan rendausreson/skaalaus&terävöinti filtterin suhteen ja skaalaus on parempi, mitä näyttiksen/näytön perusversio. Viilaamalla custom reson/terävöitysfiltterin kanssa pääsee lähelle, mutta ei yhtä hyvään lopputulokseen.
 
Kannattaisi nyt sinunkin edes lukea tuo juttu...

Ero vanhaan DLSS:n on kuin yöllä ja päivällä ja 100% varmuudella parempi kuvanlaatu kun pelkkä raaka upscale tai pelkkä sharpening filtterin käyttö.

Toki tui nyt vaan on yksi peli, mistä nuo DLSS tulokset nyt on, mutta itse uskon kyllä että tilanne on aika sama myls tulevien DLSS pelien kanssa.
Olen lukenut jollen tuota niin vastaavia dlss 2.0:sta, ei se muuta mitään siitä mitä kirjoitin.
Objektiivisesti se ei voi ikinä vastata natiivia, subjektiivisesti nuo on aina makuasioita mikä on parempi kuin joku muu.
 
Melkein tekisi mieli hommata toi Young Blood ihan vaan rt/DLSS testaukseen, vaikka itse peli ei mikään kummonen ole.
Sisältyy Xbox game pass PC kirjastoon, johon saa tilin kuukaudeksi eurolla.


Tuon ekan DLSS:n isoin synti oli se, että prosessointi kesti liian kauan, joten resoluutiota piti tiputaa enemmän, mitä pelkässä upskaalauksessa, jotta olisi saatu sama frametime.
Käsittääkseni DLSS 2.0 pyörii pienemmillä pohjaresoluutioilla kuin DLSS 1.0. Esim. 3DMark Port Royalissa 1440p ja 1080p pyörivät 75% ja 4K 67% resoluutioilla. DLSS 2.0:ssa laatuvaihtoehdot ovat kaikilla resoluutioilla 50%, 58% ja 67% (nämä Wolfensteinista).

Luulisin, että kaikki 1.0 ja 2.0 pelit pyörivät juuri noilla resoluutioilla, mutta hatullista paskaa en syö jos väärässä.
 
Tuon ekan DLSS:n isoin synti oli se, että prosessointi kesti liian kauan, joten resoluutiota piti tiputaa enemmän, mitä pelkässä upskaalauksessa, jotta olisi saatu sama frametime. Lähdemateriaalin laatu kun ratkaisen eniten noissa skaalauksissa. Tuo youngblood näyttää sille, että on balanssi hyvin kohdallaan rendausreson/skaalaus&terävöinti filtterin suhteen ja skaalaus on parempi, mitä näyttiksen/näytön perusversio. Viilaamalla custom reson/terävöitysfiltterin kanssa pääsee lähelle, mutta ei yhtä hyvään lopputulokseen.
Jollet meinaa että tensorit laskee DLSS-setit upskaalauksineen nopeammin kuin GPU tai näyttö upskaalaa, joutuu DLSS:llä aina tiputtamaan resoluutiota enemmän samaan suorituskykyyn.
 
Käsittääkseni DLSS 2.0 pyörii pienemmillä pohjaresoluutioilla kuin DLSS 1.0. Esim. 3DMark Port Royalissa 1440p ja 1080p pyörivät 75% ja 4K 67% resoluutioilla. DLSS 2.0:ssa laatuvaihtoehdot ovat kaikilla resoluutioilla 50%, 58% ja 67% (nämä Wolfensteinista).

Luulisin, että kaikki 1.0 ja 2.0 pelit pyörivät juuri noilla resoluutioilla, mutta hatullista paskaa en syö jos väärässä.

Tuota DLSS2:n matalampaa pohjaresoa en bongannut tuosta hardware unboxedin jutusta, se on muuten nyt tekstimuodossa techspotissa.
 
Käsittääkseni DLSS 2.0 pyörii pienemmillä pohjaresoluutioilla kuin DLSS 1.0. Esim. 3DMark Port Royalissa 1440p ja 1080p pyörivät 75% ja 4K 67% resoluutioilla. DLSS 2.0:ssa laatuvaihtoehdot ovat kaikilla resoluutioilla 50%, 58% ja 67% (nämä Wolfensteinista).

Luulisin, että kaikki 1.0 ja 2.0 pelit pyörivät juuri noilla resoluutioilla, mutta hatullista paskaa en syö jos väärässä.

En jaksa uusiksi alkaa katsomaan / lukemaan artikkelia, mutta eikös siinä ollut juttua että se DLSS 2.0 puree parhaiten nimenomaan 4K resoon? Että 1440p taikka 1080p sitä ei ees kannata käyttää?
 
En jaksa uusiksi alkaa katsomaan / lukemaan artikkelia, mutta eikös siinä ollut juttua että se DLSS 2.0 puree parhaiten nimenomaan 4K resoon? Että 1440p taikka 1080p sitä ei ees kannata käyttää?
Taisivat Unboxedin videossa sanoa, että Controlissa 4K:lla näyttää hyvältä, alemmilla resoilla huonolta. DLSS 2.0:lla kaikilla resoilla laatu hyvä.
 
Olen lukenut jollen tuota niin vastaavia dlss 2.0:sta, ei se muuta mitään siitä mitä kirjoitin.
Objektiivisesti se ei voi ikinä vastata natiivia, subjektiivisesti nuo on aina makuasioita mikä on parempi kuin joku muu.

Mutta ero vanhaan on aika hemmetin iso ja DLSS 2.0 on oikeasti selkeää lisäarvoa ja hyötyä tuova ominaisuus vs täysin turhaan alkuperäiseen DLSS:n. Just tuli Digital Foundryltä uusi RTX2060 video, joka keskittyi juurikin ko. kortin RT tehoihin. Keskiössä oli siinäkin juuri DLSS 2.0 ja se miten se mahdollistaa RT:n käytön myös tuolla kortilla, ilman kuvanlaadun paskontaa.

Sinä ja moni muukaan ei vaan tunnu kykenevän myöntämään tuota tosiasiaa ja DLSS 2.0 kuitataan vaan kommentilla tyyliin: No on se ehkä parempi.

Nyt DLSS on oikeasti sitä, mitä markkinointipuheissa annettiin ymmärtää.
 
Peli tallentaa tarkat resoluutioskaalausluvut grafiikka-asetustiedostoon kun DLSS päällä. Yritin editoida josko saisi omia skaalauksia laitettua, mutta ei toiminut. :sad:

Okei. Jos se tosiaan käyttää DLSS1:tä pienempää pohjaresoa, niin aikamoista ihmekastiketta on skaalauksen päälle kaadettu.
 
Sinä ja moni muukaan ei vaan tunnu kykenevän myöntämään tuota tosiasiaa ja DLSS 2.0 kuitataan vaan kommentilla tyyliin: No on se ehkä parempi.
miten ihmeessä "on se selvästi parempi" minkä kirjoitan muuttuu "no on se ehkä parempi" tyyliseksi kun luet sen?
 
Hyödyllinen ominaisuus nyt tuo DLSS 2.0, muttei lisähinnan arvoinen, ja voisi sanoa ettei muutenkaan jaksa säätää sen kanssa (tämä kelpaa argumentiksi jos mennään vihreän leirin tavan mukaisesti). Silti minun kirjoissani sen voi plussaksi laittaa kun punnitsee ostostaan.
 
On se selvästi parempi, mutta objektiivisesti se ei vastaa natiivia eikä edes voi tehdä sitä, koska yksinkertaisesti sitä dataa ei ole olemassa matalammalla lähtöresoluutiolla.
Subjektiivisesti tilanne on toki toinen, mutta se on jokaisen omaa tulkintaa. Huhujen mukaan joku joskus piti jopa Quincunxia hyvänä AA-ratkaisuna

Kuluttajan kannalta on ihan sama onko joku yksittäinen pikseli hieman "väärän" värinen jos kuva yleisesti on täysin vastaava tai jopa parempi kuin natiivi. Eri asia jos sitä skaalattaisiin jostain 480p resosta jolloin pitäisi arvata vähän enemmän.
 
Despite DLSS rendering at an actual resolution below 4K, the final results are as good as or in some circumstances better than the native 4K image.
Parempi kuin native taitaa olla nyt aikamoista placeboa? Pitäisi tehdä sokkotesti jollakin ryhmällä.
 
Parempi kuin native taitaa olla nyt aikamoista placeboa? Pitäisi tehdä sokkotesti jollakin ryhmällä.
Kuten sanoin, objektiivisesti se ei voi ikinä vastata natiivia, subjektiivisesti se on jokaisesta katsojasta itsestään kiinni. Tuossa on kyse arvostelijan subjektiivisesta näkemyksestä
 
Parempi kuin native taitaa olla nyt aikamoista placeboa? Pitäisi tehdä sokkotesti jollakin ryhmällä.

Ei tuo nyt kovin ihmeellistä ole:

"There are some areas where you may notice DLSS actually improves the image quality, such as with some fine patterned areas and other elements with thin lines. This is because Nvidia trains the AI using super sampled images with the clearest possible forms of these details. "
 
Ei tuo nyt kovin ihmeellistä ole:

"There are some areas where you may notice DLSS actually improves the image quality, such as with some fine patterned areas and other elements with thin lines. This is because Nvidia trains the AI using super sampled images with the clearest possible forms of these details. "
Toisaalta taas DLSS ainakin Wolfensteinissa voi selvästi ylikorostaa noita linjoja, jonka lisäksi se aiheuttaa ko. pelissä ringing-artifakteja, lainaten esimerkkikuvia toiselta foorumilta
12_wolfenstein_youngblood_rtx_test_wydajnosci_ray_tracingu_i_dlss_nc3_b.jpg

12_wolfenstein_youngblood_rtx_test_wydajnosci_ray_tracingu_i_dlss_nc1_b.jpg

Hyvältä näyttää DLSS 2.0 subjektiivisesti:

Kuvittelenko omiani, vai rikkooko DLSS tuossa DoF:n? Natiivilla etualalla olevat asiat ovat selvästi terävämpiä kuin kauempana olevat, mutta DLSS-kuvassa ei, esimerkiksi robottien hakaristejä verraten. Ja mitä ehmettiä noille lehtipinoille tiskillä on tapahtunut? :D
 
Viimeksi muokattu:
Hyvältä näyttää DLSS 2.0 subjektiivisesti:

Tämä kokonaisilme kun pelissä luonnollisesti ollaan liikkeessä, niin pitäisi katsoa miltä kuva näyttää liikkeessä mutta tuossa kuvassa ainakin Dlss on tarkempi.
Sitten on heitä jotka katselee näitä screenshotteja vertailemalla tyliin "Etsi kuvasta 5 virhettä" vaikka käytännön tilanteessa on vaikea löytää niitä virheitäkään.

Joku sitten haluaa vain hakea jotain vikoja/eroja/virheitä että voisi hivuttaa asiaa siihen suuntaan että se on "paskaa koska Nvidia"
 
Pyssyhän näyttää tuossa DLSS kuvassa huomattavasti tarkemmalta ja paremmalta (etenkin osat lähellä kameraa, sitä kauemmas mitä mennään sitä lähempänä tuota natiivia mennään), samoin kuunatsit ovat tarkempia ja detaljit näkyvät paremmin. Lehtipinoa taas on ylitarkennettu. Jos pelkästään tämän kuvan perusteella pitäisi valita jompikumpi, valitsisin kyllä DLSS:n.
 
TSSAA pehmentää kuvaa. Sen takia näyttää "epätarkemmalta".

"Unlike FXAA, which is already used in World of Tanks, TSSAA is a highly efficient temporal method that applies anti-aliasing not only to the current frame but also to some frames that were rendered before, restoring the old positions of pixels by using their velocity. This creates smoother and more cinematic images in the game, while only slightly increasing the load on your video card. " Update 9.9: Graphics Changes

"Cinematic images" kuulostaa... meh. Ja näkyyhän se tuossa, että kuva on pehmeä. Sahalaidoista varmaan päästään eroon tuolla mutta itse en tykkää noista, joiden kanssa näyttää siltä että olis kerros vaseliinia näytön pinnassa.
E: Vaseliinia näytön pinnassa -kommentti kuuluu ehkä FXAA:lle enemmänkin. Ei tuo nyt niin huonolta näytä.
 
En jaksa uusiksi alkaa katsomaan / lukemaan artikkelia, mutta eikös siinä ollut juttua että se DLSS 2.0 puree parhaiten nimenomaan 4K resoon? Että 1440p taikka 1080p sitä ei ees kannata käyttää?

Siis ainahan sitä Timin mukaan sitä kannatti käyttää. UHD:lla performance modessa ja alhaisimmilla resoilla quality modessa(mikä on myös nvidian suositus). Kun tuo kuitenkin joka modessa tuo enemmän FPS:ää kuvan laadun pahemmin edes kärsimättä.
 
Latailin tänään tuon Wolfenstein: young bloodin, kun se tosiaan kuuluikin näemmä tuohon Game Passiin. Tässä omia vertailukuvia

DLSS_Off
DLSS_Off.jpg

DLSS_Quality
DLSS_Qualityy.jpg

DLSS_Balanced
DLSS_Balanced.jpg

DLSS_Performance
DLSS_Performancee.jpg

DLSS_OFF_SMAA
DLSS_Off_SMAA.jpg

DLSS_OFF ja SMAA tuo himpun lisää tarkkuutta, mutta sahalaidat ovat selkeästi helpommin havaittavissa ja tekstuurit elävät/shimmeröivät lliikkuvassa kuvassa selvästi,
 
Viimeksi muokattu:
Toinen setti:

DLSS_Off
DLSS_OFF2.jpg

DLSS_Quality
DLSS_Quality2.jpg

DLSS_Balanced
DLSS_Balanced2.jpg

DLSS_Performance
DLSS_Performance2.jpg

Todella pienet on kyllä erot ihan näin "subjektiivisesti" kun kattelee. Ekassa setissä aivan pikkuriikkinen textureiden blurri ja tässä toisessa tulee noiden ohuiden mettallikaiteiden ympärille snadi halo, joka on performance modessa toki jo vähän selkeämmin havaittava, varsinkin kauempana kuvassa.
Vertalin kuvanlaatua todella monessa paikassa ja tämä toisen setin kohdassa omassa mielestä isoimmat erot ja siinäkin varsinkin Off vs Quality mode erot on ihan pirun pienet. FPS boostit myös ihan messevät jo Quality asetuksella ja kuvanlaadussa saa suurennuslasin kanssa kyllä etsiä eroja.
 
Viimeksi muokattu:
TSSAA pehmentää kuvaa. Sen takia näyttää "epätarkemmalta".

"Unlike FXAA, which is already used in World of Tanks, TSSAA is a highly efficient temporal method that applies anti-aliasing not only to the current frame but also to some frames that were rendered before, restoring the old positions of pixels by using their velocity. This creates smoother and more cinematic images in the game, while only slightly increasing the load on your video card. " Update 9.9: Graphics Changes

"Cinematic images" kuulostaa... meh. Ja näkyyhän se tuossa, että kuva on pehmeä. Sahalaidoista varmaan päästään eroon tuolla mutta itse en tykkää noista, joiden kanssa näyttää siltä että olis kerros vaseliinia näytön pinnassa.
E: Vaseliinia näytön pinnassa -kommentti kuuluu ehkä FXAA:lle enemmänkin. Ei tuo nyt niin huonolta näytä.
Itse oli yllttymyt kuinka paljon parempi tuo DLSS 2 oli verrattuna DLSS1. Silti kun pelaa 4k ilman öljyvärjäävää AA:ta ja hieman sharpeningia, on natiivi parempi omille silmille kuin DLSS 2.0. Eli on noissa eroja, mutta ihmettelem miksi ihmiset laittaa aina tuon öljyvärjäyksen päälle 4K:lla, kun monta kertaa NO AA antaa hyvän tuloksen 4K:lla. Esim AC origin toimii hyvin kun poistaa AA ja antaa muut olla tapissa.
 
Itse oli yllttymyt kuinka paljon parempi tuo DLSS 2 oli verrattuna DLSS1. Silti kun pelaa 4k ilman öljyvärjäävää AA:ta ja hieman sharpeningia, on natiivi parempi omille silmille kuin DLSS 2.0. Eli on noissa eroja, mutta ihmettelem miksi ihmiset laittaa aina tuon öljyvärjäyksen päälle 4K:lla, kun monta kertaa NO AA antaa hyvän tuloksen 4K:lla. Esim AC origin toimii hyvin kun poistaa AA ja antaa muut olla tapissa.

Riippuu varmaan myös näytön koostakin. Jos 28" ja 4k reso, niin ei tarvi varmaan hirveästi mitään AA:ta. Mutta aiankin esim: 21:9 UW resolla 3440*1440 kyllä vielä tarvii AA:ta tai sahalaidat on melko näkyvät. Toiset tykkää enemmän tarkkuudesta, vaikka onkin vähän sahalaitaa ym. eloa/shimmeröintiä textureissa ja toiset taas tykkää "siistimmästä" ja rauhallisemmasta kuvasta, vaikka yksityiskohdat ei ihan niin selvästi erotu.
 
Ihme toi natiivi, ihanku joku sumufilterin läpi vedetty? vai onko se näin tarkoitettukin. tuo dlss on sitten jotenkin kirkkaampi kuva?
Oisko siinä joku TSSAA käytössä vai mikä olikaan nimeltään? Se pehmentää erityisesti screenshoteissa koska kuvassa käytetään myös aiempien ruutujen dataa.
Joku tykkää kun eliminoi shimmeringiä yms tehokkaasti, toiset haluaa skarpimpaa eikä kytke sitä päälle
 
Kylläpäs tässä AMD:n joulukuun/tammikuun ajuri ongelmat aiheuttivat epämukavan tilanteen minulle.
Kun joulukuussa myin tämän koneen yhdelle henkilölle:



Ja koneen kasasin ja testasin/benchmarkkasin marraskuussa 19.11.1 ajureilla ja kaikki OK.
No tämä ostaja otti yhteyttä sitten tässä pari viikoa sitten ja vaati palauttaa koneen ja saaha rahansa takaisin koska kone "sammuu" kesken pelaamisen.
Monien viestejen jälkeen selvisi että että ongelmana on tämä AMD ajuri bugi että näyttö pimeäksi kun kyseinen henkilö oli sitten mennyt päivittämään 19.12.1 ajurit sisään.

No yritin neuvoa että asentaa 19.11.1 ajurit tilalle. Mutta tämä ei mukamas auttanut joten neuvoin vaihe vaihteelta DDU käytön ja sitten 19.11.1 ajurit sisään. Mutta tämäkään ei mukamas auttanut :hmm:
Ehdotin sitten että R9 Nanosta voin hyvittää 80€ ja kun sijoittaa toiset 80€ niin saa uuden Geforce GTX 1650:n tilalle. Tämä ei tietenkään käynyt vaan vieläkin halusi kaupan purkuja.
Minä vaan että ongelman aiheutit itse ajuri päivityksellä joten tämä ei ole minun ongelma, koska toimi siihen saakka hienosti.

Tietenkin sain vihaista viestiä että olisit rakentanut koneen mikä kestää ajuri päivitykset. No siihen että eipä minulla ole kristallipalloa että tiedän että seuraavassa kuussa AMD möhlii ajurinsa ja vieläpä sille annoin monta linkkiä näihin kaikkii musta ruutu ongelma juttuihin.
Mutta tietenkin syy on minun :hmm:

Sanoin vain että:
A. Vaihda kortti Nvidian korttiin
B. Testaa AMD:n tulevia ajureita kun toivottavasti saavat ongelman korjattua parin kuukauden aikana.

PS. Uskalsin kokeilla uusimpia 20.2.1 ajureita RX 5700:llani ja vieläkin musta ruutu ongelma on läsnä. Tosin tällä kertaa kesti viikko ennen kuin sain sen ekaa kertaa.
Eli toistin videota MPC-BE:lla ja vedin MPC-BE:n toiselta näytöltä toiselle ja kumpikin näyttö No signal.
 
Ei kai sitä musta ruutu ongelmaa pitäsi olla kuin RX 5700 sarjan korteilla? Itsellä on ollut julkaisusta asti 19.12.2 ajurit käytössä ilman mitään ongelmia. (Radeon VII). Käske päivittää noihin uudempiin.
 
Ei kai sitä musta ruutu ongelmaa pitäsi olla kuin RX 5700 sarjan korteilla? Itsellä on ollut julkaisusta asti 19.12.2 ajurit käytössä ilman mitään ongelmia. (Radeon VII). Käske päivittää noihin uudempiin.
Ei sitä nimenomaista, mutta muita mustaan ruutuun kaatumisia toki voi tulla kuten millä vain näyttiksellä
 
Ei kai sitä musta ruutu ongelmaa pitäsi olla kuin RX 5700 sarjan korteilla? Itsellä on ollut julkaisusta asti 19.12.2 ajurit käytössä ilman mitään ongelmia. (Radeon VII). Käske päivittää noihin uudempiin.
Ei sitä nimenomaista, mutta muita mustaan ruutuun kaatumisia toki voi tulla kuten millä vain näyttiksellä

Ensin meinasinkin että vika on emolevyn kanssa koska, minun piti vaihtaa aikaisemmin 4c/8t Sandy Bridge Xeoni 4c/4t Ivy Bridge Core i5:ksi tai emon VRM ylikuumeni ja kone sammui kirjaimellisesti. Eikä lähtenyt päälle moneen minuuttiin ennen kuin VRM:t jäähtyi.
Ja tämä johtui koneen Jonsbon C2 kotelosta missä ilmankiertoa ei oikein ollut (jopa tuo prossuna ollut Core i5-3350P kävi siellä 86asteessa).

Mutta ongelma kuulosti lopulta tuolta ajuri bugilta koska ajurit olivat juuri päivitetty, ensin muuten väitti ettei ole päivittänyt vaikka sen ottamassa kuvakaappauksessa näky jo selvästi että 19.12.1 ajurit oli sisässä...
Ja oire oli että kesken pelin ruutu mustaksi, mutta kone jää päälle.

Mutta tässä kohtaa asia on minulle aivan sama, kun tarjosin että voin ostaa sen R9 Nanon takaisin että voi ostaa tilalle jonkun toisen kortin. Nimittäin minulla kyllä olisi tuolle R9 Nanolle muuta käyttöä, mutta tarjoukseni ei kelvannut niin olkoot.
 
Tässä viestiketjussa on kokolailla aina dumattu noi AMD:n ajurien bugi'uutiset' ja esim HU:n videot/artikkelit aiheesta tyrmättiin viestiketjussa täysin. Mites nyt kun AMD julkaisee ajuripäivityksiä jotka on otsikoitu "hei, nyt korjataan niitä ilkeitä bugeja joita käyttäjillä on ollu, sori niistä!", niin puhuuko myös AMD nyt täyttä paskaa omista ajureistaan koska mitään kaatuilua ei ole ollut yhtään enempää kuin millään toisellakaan valmistajalla ja tämä on vain nvidia fanien katala hyökkäys? Ihan vaan viestiketjun viimeaikaista keskustelua aiheen ympäriltä ihmettelen :asif:
 
Tässä viestiketjussa on kokolailla aina dumattu noi AMD:n ajurien bugi'uutiset' ja esim HU:n videot/artikkelit aiheesta tyrmättiin viestiketjussa täysin. Mites nyt kun AMD julkaisee ajuripäivityksiä jotka on otsikoitu "hei, nyt korjataan niitä ilkeitä bugeja joita käyttäjillä on ollu, sori niistä!", niin puhuuko myös AMD nyt täyttä paskaa omista ajureistaan koska mitään kaatuilua ei ole ollut yhtään enempää kuin millään toisellakaan valmistajalla ja tämä on vain nvidia fanien katala hyökkäys? Ihan vaan viestiketjun viimeaikaista keskustelua aiheen ympäriltä ihmettelen :asif:
Black screen ongelmat ovat olleet tiedossa kauan ennen mitään HU:n videoita eikä muuta sitä mitä ainakaan minä olen HU:n videoista sanonut
 
Olen miettinyt oman NVidian ohjaimenkin (GTX 980) kohdalla, että oliko ajureissa välillä vikaa. Viime vuonna kone alkoi kaatuilla pelatessa. Puoli vuotta sitten kaatuilu loppui kokonaan. Olin jo olettanut, että kyse on koneen vanhuudenvaivoista (10 vuotta vanha emolevy ja virtalähde), mutta nyt ei tosiaan kaatuile enää ollenkaan. :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 150
Viestejä
4 470 721
Jäsenet
73 896
Uusin jäsen
halfbrite

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom