No sitten ei varmaan kannattaisi kirjottaa näin:
"Joten pitääkö Hardware Unboxedin väite paikkaansa ?
Eipä oikeastaan. "
Mun mielestä ootte testanneet eri asioita ja johtopäätökset joita esität ei ole selviä tähän ketjuun laitetun datan perusteella.
XMP/EXPO vastaa paremmin sitä mitä ihmiset oikeasti käyttää ja on yleisesti relevantimpi.
Tästä vääntäminen sinänsä riittää mulle tältä erää.
Tuon tekstin idea oli saada porukka katsomaan tuo videoni tai no videot.
Ja mitä tulee XMP ja noihin niin minä juuri yritän neuvoa porukkaa ylikellottamis asioissa. Oli se sitten muistit, prossu tai näytönohjain.
Kun on ihan tyhmää jättää käyttämättä se suorituskyky mitä raudalla on annettavaa.
Toki kaikkia se ei vaan kiinnosta pätkän vertaa, vaan mielummin heitetään ongelmaan rahaa (eli päivitetään konetta).
Yksi hyvä esimerkki on tämä Ryzen 7 5800X3D, jonka iso cache antaa anteeksi paskat muistit ja niiden asetukset.
Mutta oikein säädetty 5800X ja 5700X ovat oikeasti nopeammat.
Eli kun 5700X ja 5800X PBO hommat säätää kuntoon ja antaa kunnon muistit ja säätää niiden asetukset kuntoon niin 5800X3D jää jälkeen.
Koska sen power limitit ovat lukittu joten et saa sitä oikeasti kulkemaan kovempaa joten 5700X/5800X kovemmilla kelloilla kunnon muisti asetuksilla on nopeampi.
Toinen esimerkki on nämä 5000G-sarjan Ryzenit. Ne media haukku 16MB L3 cachen takia, mutta kun niille tajoaa kunnon muisteja ja säätää asetukset kuntoon niin 16MB L3 cachen heikkoudet mystisesti katoaa.
Näistä on tulossa muuten oppaat
Kuten jo olen tehnyt oppaat kuinka 1000-, 2000G ja 2000-sarjan Ryzenit kuuluu säätää.
Ja on tulossa muiden prossujen oppaita jos nuo eri Ryzen oppaat menestyvät edes vähäsen.
Ai niin, näytönohjain testeissäni myös kortit AINA ylikellotetaan vaikka se ois kuinka turhaa (kuten oli GTX 1050 Ti kohdalla). Mutta asiasta aina kerron.